Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Færdsels - og våbenkonto- ret Sagsnr.: 2005-156-0017 Dok.: KFC40085 Besvarelse af spørgsmål nr.  5 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven og pasloven (Kommunernes varetagelse af visse opgaver på k ø- rekort- og pasområdet som led i kommunalreformen) (L 29) . Spørgsmål: ”Vil ministeren redegøre for sagsgangen i forbindelse med ansøgninger om nyt pas og kørekort, herunder oplyse om der vil kunne forekomme dobbeltarbejde?” Svar: Bemærkningerne til lovforslaget indeholder i punkt 2.2.2. og 3.2.2. beskrivelser af det fremtidige sagsforløb i forbindelse med ansøgninger om kørekort og pas. For så vidt angår ansøgninger om   kørekort er processen i forhold til en ansøgning om første- gangserhvervelse af kørekort anvendt som eksempel. En ansøgningssag vil forløbe således: En ansøgning om kørekort indleveres til kommunen vedlagt foto, lægeerklæring og et offentligt udstedt legitimationspapir, hvoraf ansøgerens personnummer fremgår. Kommunen modtager betaling for udstedelsen af kørekortet, ligesom kommunen undersøger, om betingelserne for at få udstedt kørekort er opfyldt . Kommunen kontrollerer i den forbindelse, at ansøgningen er korrekt udfyldt og underskrevet, og at ansøgeren har sædvanlig bopæl i Danmark. Er ansøgeren ikke dansk statsborger, kontrolleres det, at den pågældende  opholder sig lovligt i Danmark. Kommunen foretager endvidere kontrol af ansøgerens identitet og alder, ligesom det kontrolleres, om kravene til foto er opfyldt, herun- der at det er vellignende, at det har den korrekte størrelse og er egnet til indscanning.  
- Kommunen kan træffe afgørelse om spørgsmål, der  knytter sig til de ovenfor beskrevne led i behandlingen af en ansøgning om kørekort. Dette indebærer bl.a., at kommunen kan træffe afgø- relse om, at et indleveret foto er uanvendeligt, fordi det eksempelvis ikke opfylder kravene til størrelse. Kommunen kan ligeledes træffe afgørelse om, at ansøgeren ikke har godtgjort sin iden- titet på tilfredsstillende vis.   For så vidt angår spørgsmålet om hvorvidt de helbredsmæssige betingelser for at erhverve    køre- kort er opfyldt, skal kommunen sikre sig, at lægeattesten er udstedt af ansøgerens sædvanlige læge, at den ved indgivelsen af ansøgningen ikke er mere end 3 måneder gammel, at der er ove r- ensstemmelse mellem det personnummer, der er anført på lægeerklær ingen, og det personnum- mer, som fremgår af den fremviste legitimation, ligesom kommunen skal kontrollere, at der er overensstemmelse mellem det af ansøgeren anførte om den pågældendes helbred smæssige for- hold og det af lægen anførte herom. Endelig skal kommunen gennemgå lægeatt esten. Indeholder lægeattesten ingen oplysninger om sygdom eller alene om ansøgerens synsstyrke, kan kommu- nen træffe afgørelse om, hvorvidt ansøgeren opfylder de helbredsmæssige betingelser for at få udstedt kørekort, medmindre kommunen vurderer, at den pågældende ikke opfylder betingelse r- ne for synsevne. Har lægen imidlertid anført andre helbredsmæssige oplysninger end oplysninger om synsstyrke, eller er det kommunens vurdering, at betingelserne for synsevne ikke er opfyldt, sender kommu- nen sagen til politiet med henblik på afgørelse af, om den pågældende opfylder de he  lbredsmæs- sige betingelser for at få udstedt kørekort .Kommunen skal lægge politiets afgøre  lse til grund for den videre sagsbehandling. Afviklingen af køreprøver skal også fremover varetages af politiet. Kommunen berammer a fhol- delsen af disse prøver efter aftale med den politikreds, hvor ansøgeren ønsker at aflægge hen- holdsvis teoriprøven og den praktiske prøve. Kommunen noterer disse oplysninger på a nsøgnin- gen. Når  ansøgeren har bestået både den teoretiske og den praktiske køreprøve, sender den prøv  esag- kyndige et udfyldt stamkort til kommunen. Kommunen foretager herefter en afsluttende prøvelse af, om betingelserne for udstedelse af kø- rekort er opfyldt. Der foretages i den forbindelse en kontrol af, at lægeattesten ikke på dette tid s- punkt er over 1 år og 3 måneder gammel, ligesom der foretages opslag i Det Centrale Pe  rsonre- gister (CPR-registeret) med henblik på at kontrollere, om ansøgeren fortsat har sæ dvanlig bopæl i Danmark.
- Kommunen foretager endvidere opslag i Kørekortregisteret med henblik på at undersøge, om der forekommer markeringer, der indikerer, at der er noget til hinder for, at der udstedes kørekort. Er dette ikke tilfældet, opdaterer kommunen Kørekortregisteret og bestiller kørekortet ved indsen- delse af stamkortet til Rigspolitichefen, som producerer kørekortet . Kørekortet sendes til ansøge- ren, hvis denne i forbindelse med underskrivelsen af stamkortet har ønsket dette. Alternativt sen- des kørekortet til kommunen, hvor ansøgeren kan afhente kortet. Indeholder Kørekortregisteret en indikation af, at der er noget til hinder for, at der udstedes køre- kort, spørges ansøgeren, om vedkommende ønsker at opretholde sin ansøgning. Opretholdes ansøgningen, sendes sagen til politiet, som træffer afgørelse på baggrund af en nærmere unde r- søgelse af sagen. For så vidt angår ansøgninger om   pas er processen i forhold til en ansøgning om dansk nationali- tetspas anvendt som eksempel. En ansøgningssag vil forløbe såled es: Pasansøgeren skal møde personligt op i kommunen og indlevere en udfyldt og underskrevet pa- sansøgning.   Ansøgningsblanket kan fås hos kommunen eller findes på relevante hjemmesider. Hvis ansøg  e- ren i forvejen har et pas, sender Rigspolitichefen ca. 3 måneder inden passets udløbsdato en eri n- dringsskrivelse med en udfyldt ansøgningsblanket på ba gsiden. Kommunen kontrollerer, at ansøgningen er korrekt udfyldt og underskrevet, samt at betingelser- ne for at få udstedt  pas er opfyldt. Kommunen foretager endvidere kontrol af ansøgerens identi- tet. Kommunen foretager ligeledes kontrol af, om kravene til foto er opfyldt, herunder at det er vel- lignende, har den korrekte størrelse og er egnet til indscanning. Kommunen foretager ligeledes en måling af pasansøgere ns højde, som påføres pasansøgningen. Kommunen kan træffe afgørelse om spørgsmål, der  knytter sig til de ovenfor beskrevne led i behandlingen af en ansøgning om pas. Dette indebærer bl.a., at kommunen kan træffe afgørelse om, at et indleveret foto er uanvendeligt, fordi det f.eks. ikke opfylder kravene til størrelse. Kommunen kan ligeledes træffe afgørelse om, at ansøgeren ikke i tilstrækkelig grad har godt- gjort sin identitet.
- Er ansøgeren under 18 år, kontrollerer kommunen, om der foreligger et samtykk e fra forældre- myndighedsindehaveren eller begge forældremyndighedsindehavere, hvis der er delt forældre- myndighed. Er dette ikke tilfældet, spørges ansøgeren, om vedkommende ønsker at søge om dispensation fra kravet om forældremyndighedssamtykke. Ønsker ansøgeren at søge om dispen- sation, sender kommunen sagen til politiet, som træffer afgørelse om, hvorvidt der kan meddeles dispensation fra kravet. Foreligger der fornødent samtykke fra forældremyndighedsindehaveren eller indehaverne, udfyl- der kommunen et stamkort, der senere danner grundlag for produktionen af passet og fremsen- delse til ansøgeren. På stamkortet angives ansøgerens personnummer, og der foretages a fkryds- ning af pastype. Kommunen påklæber endvidere det indleverede foto på stamkortet. P  asansøge- ren udfylder med en speciel sort pen stamkortets underskriftsrubrik i kommunens på syn. Det anføres, om pasansøgeren ønsker passet tilsendt, eller om den pågældende ø nsker at afhente det i kommunen. Kommunen foretager herefter et opslag i Pasregisteret med henblik på at konstatere, om pasa n- søgeren tidligere har fået udstedt pas, der stadig er gyldigt, idet pasindeh averen i så fald kun kan få udstedt nyt pas, hvis det tidligere pas annulleres af kommunen, eller det på fyldestg  ørende måde godtgøres, at passet  er bortkommet. Hvis ansøgeren oplyser, at det tidligere udstedte pas er bortkommet eller tilintetgjort, afkræves den pågældende en red egørelse herom. Dette sker i form af udfyldelse af en erklæring, hvori det bl.a. angives, hvordan og hvornår passet er bo rtkommet. Erklæringen afgives under strafansvar efter straffelovens § 163, og samtidig forpligter ansøgeren sig til at tilbagelevere det bortkomne pas, hvis det igen kommer i hans besiddelse. Kommunen opdaterer herefter passet som mistet i Pasregisteret. Ved opslag i Pasregisteret undersøger kommunen endelig, om der forekommer markeringer, der indikerer, at der er noget til hinder for, at der udstedes pas. Er dette ikke tilfældet, opdaterer kommunen ansøgningen i registeret og bestiller passet hos den virksomhed, hvortil pasproduk- tionen er udliciteret – for tiden Setec A/S. Afslutningsvis afkræves pasansøgeren betaling. Indeholder Pasregisteret en indikation af, at der er noget til hinder for, at der udstedes pas, spør- ges ansøgeren, om vedkommende ønsker at opretholde sin ansøgning. Opretholdes ansøgningen, sendes sagen til politiet, som træffer afgørelse på baggrund af en nærmere undersøge lse af sagen. Som det fremgår af beskrivelsen af de t foreslåede,  fremtidige sagsforløb på kørekort - og pasom- råd et,vil   opgaverne i forbindelse med behandlingen af ansøgninger om kørekort og pas være fordelt mellem kommunen og politiet. Kommunen vil således ikke skulle behandle de dele/led i ansøgningen, som efter forslaget skal behandles af politiet, eller omvendt. Kommunen skal der- imod lægge politiets afgørelse til grund for den videre behandling af sagen.
-