Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Færdsels - og våbenkonto-
ret
Sagsnr.:
2005-156-0020
Dok.:
KFC40093
Besvarelse af spørgsmål nr. 9 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om
ændring af færdselsloven og pasloven (Kommunernes varetagelse af visse opgaver på k ø-
rekort- og pasområdet som led i kommunalreformen) (L 29).
Spørgsmål:
Kan ministeren bekræfte, at medarbejderne i borgerservicebutikker ikke skal or
ie
n-
tere borgeren om årsagen til, at der er problemer med udstedelse/fonyelse af pa sset?
Svar:
Kommunen skal
som led i behandlingen af en ansøgning om pas foretage et opslag i Det Centra-
le Pasregister (Pasregisteret) bl.a. med henblik på at undersøge, om der forekommer markerin-
ger, der indikerer, at der er noget til hinder for, at der kan udstedes pas.
Ved opslag i Pasregisteret vil kommunens medarbejdere alene kunne konstatere, om en sådan
markering er sat eller ej. Forekommer der en markering, vil det ikke fremgå, hvori den eve ntuel-
le hindring for pasudstedelsen konkret består. Kommunen skal derfor sende sagen til politiet, der
træffer afgørelse om, hvorvidt pasudstedelse kan ske. Politiet foretager i den anledning en nær-
mere undersøgelse af sagen, herunder ved opslag i Det Centrale Kriminalregister (Kriminalregi-
steret), hvortil kommunen ikke har eller får adgang.
Efter Justitsministeriets opfattelse bør en borger altid være bekendt med, hvor i det offentlige
system den pågældendes ansøgning ssag befinder sig. Det vil imidlertid være op til den enkelte
kommune at beslutte, om sagsbehandlingen tilrettelægges således, at
medarbejder
en foretager
opslaget i Pasregisteret ved skranken, mens ansøgeren er til stede, eller at medarbejderen først
efterfølgende foretager dette opslag. I de tilfælde, hvor der forekommer en markering i Pasre-
gisteret, vil kommunen i førstnævnte tilfælde mundtligt kunne orientere ansøgeren om, at sagen
på den baggrund sendes til politiet til afgørelse , mens underretningen herom i sidstnævnte tilfæl-
de vil kunne ske skriftligt.