Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Færdsels - og våbenkonto- ret Sagsnr.: 2005-156-0020 Dok.: KFC40093 Besvarelse af spørgsmål nr.  9 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven og pasloven (Kommunernes varetagelse af visse opgaver på k ø- rekort- og pasområdet som led i kommunalreformen) (L 29). Spørgsmål: ”Kan ministeren bekræfte, at medarbejderne i borgerservicebutikker ikke skal or ie n- tere borgeren om årsagen til, at der er problemer med udstedelse/fonyelse af pa sset?” Svar: Kommunen skal som led i behandlingen af en ansøgning om pas foretage et opslag i Det Centra- le Pasregister (Pasregisteret) bl.a. med henblik på at  undersøge, om der forekommer markerin- ger, der indikerer, at der er noget til hinder for, at der kan udstedes pas. Ved opslag i Pasregisteret vil kommunens medarbejdere alene kunne konstatere, om en sådan markering er sat eller ej. Forekommer der en markering, vil det ikke fremgå, hvori den eve ntuel- le hindring for pasudstedelsen konkret består. Kommunen skal  derfor sende sagen til politiet, der træffer afgørelse om, hvorvidt pasudstedelse kan ske. Politiet foretager i den anledning en nær- mere undersøgelse af sagen, herunder ved opslag i Det Centrale Kriminalregister (Kriminalregi- steret), hvortil kommunen ikke har – eller får  – adgang.     Efter Justitsministeriets opfattelse bør en borger altid være bekendt med, hvor i det offentlige system den pågældendes ansøgning ssag befinder sig. Det vil imidlertid være op til den enkelte kommune at beslutte, om sagsbehandlingen tilrettelægges således, at medarbejder en foretager opslaget i Pasregisteret ved skranken, mens ansøgeren er til stede, eller at medarbejderen først efterfølgende foretager dette opslag. I de tilfælde, hvor der forekommer en markering i Pasre- gisteret, vil kommunen i førstnævnte tilfælde mundtligt kunne orientere ansøgeren om, at sagen på den baggrund sendes til politiet til afgørelse , mens underretningen herom i sidstnævnte tilfæl- de vil kunne ske skriftligt.