Folketingets Socialudvalg Dato: 18. marts 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 14. marts 2005 følger  hermed  –  i  5  eksemplarer  –  socialministerens  svar  på   L  34  - spørgsmål nr.  3 (SOU). Spørgsmål  nr. 3: ”Hvilke  krav  mener  ministeren,  der  skal  stilles  til  det  personale,  der  skal indgå i den foreslåede ordning, og har ministeren i den forbindelse sikret sig, at personalet har den uddannelse og den tid, der skal til?” Svar: Jeg går ud fra, at der med spørgsmålet henvises til det personale, som udf  ø- rer de forebyggende hjemmebesøg. Det fremgår af bemærkningerne til § 1 i lov om forebyggende hjemmebesøg nr.  1117 af  20.  december 1995,  at  ”samtalerne  ved  de  forebyggende  hjem- mebesøg  bør  varetages  af  en  person,  som  har  grundigt  kendskab  til  såvel sociale som sundhedsmæssige forhold i bred forstand”. Af Vejledning om sociale tilbud til ældre m.fl. (1998) fremgår hvorf or, dette er vigtigt. De forebyggende hjemmebesøg skal indeholde en helhedsoriente- ret samtale, hvor den ældres forhold i al almindelighed gennemgås og eve n- tuelle  spørgsmål  drøftes.  Samtalerne  kan  fx  omhandle  da gligdag,  trivsel, socialt netværk, bolig, økonomi, sundhedstilstand m.v. På baggrund af sa m- talen  skal  der  henvises  til  forskellige  forebyggende  og  aktiverende  tilbud, som  findes  i  kommunen,  og  er  tilrettelagt  af  frivillige  organisationer  m.v. eller  af  kommunen  selv.  Efter  behov  kan  der  endvidere  vejledes  om  andre relevante sociale eller sundhedstilbud, boligtilbud mv. For at opfylde formålet med besøgene er det derfor vigtigt, at de varetages af personer,  som  har  kendskab  til  sociale  og  sundhedsmæssige  forhold  i  bred forstand. Det er væsentligt, at personalet er godt orienteret om bl.a. kommu- nens sociale tilbud og om andre aktivitets- og samværsmuligheder m.v. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] JLO/ J.nr. 20-889
2 Ovenstående understreges af, at  det netop er blevet dokumenteret i en under- søgelse  foretaget  at  Institut  for  Folkesundhedsvidenskab  ved  Københavns Universitet,  at  uddannelse  af  det  personale,  der  foretager  besøgene,  har  en signifikant  betydning  for  effekten  af  hjemmebesøgene.  Undersøgelsen  fra Institut  for  Folkesundhedsvidenskab  er  et  delresultat  fra  et  større  evalue- ringsprojekt  om  de  forebyggende  hjemmebesøg,  som  Socialministeriet  har medfinansieret. Der er med dette lovforslag en forventning om, at det forebyggende arbejde fortsat  varetages  af  velkvalificeret  personale.  Regeringen  har  sammen  med Dansk  Folkeparti  afsat  10  mio.  kr.  målrettet  e tableringen  af  efteruddannel- sestilbud til plejepersonale og personale, der udfører forebyggende hjemme- besøg i forbindelse med en opprioritering af en indsats på demensområdet. Det er kommunalbestyrelsens ansvar at sørge for, at der er den fornødne tid til  rådighed  til  at  gennemføre  besøg,  der  indeholder  en  helhedsorienteret samtale  om  den  ældres trivsel,  sociale  netværk  m.v.  Lovforslaget  medfører ikke  nye  arbejdsopgaver  for  det  personale,  som  udfører  de  forebyggende hjemmebesøg, og jeg finder derfor ikke grundlag for at tvivle på, at  kommu- nerne også i fremtiden  afsætter den  fornødne tid til de forebyggende hje m- mebesøg. Eva Kjer Hansen /Charlotte Markussen