Til lovforslag nr. L 36 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Boligudvalget den 0. maj 2005 2. udkast (Yderligere ændringsforslag fra S) Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om leje, lov om midlertidig regulering af boligforholdene og lov om leje af almene boliger (Skærpelse af reglerne om frakendelse af retten til at administrere udlejningsejendomme m.v.) [af socialministeren (Eva Kjer Hansen)] 1. Ændringsforslag Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2005 og var til 1. behandling den 10. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Boligudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og socialministeren sendte den  9.  december  2004  dette  udkast  til  udvalget,  jf.  alm.  del  –  bilag  45,  folketingsåret  2004 -05,  1. samling. Den 1. marts 2005 sendte socialministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Spørgsmål Udvalget har stillet 6 spørgsmål til socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besv a- ret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Det  Radikale  Venstre’s  medlem  af  udvalget  kan  overordnet  støtte  lovforslagets  sigte,  som  er  at sikre, at udlejere overholder lejelovgivningen.  Lovforslaget er møntet på u dlejere, der systematisk vælger at sidde afgørelser truffet af huslejenævn og ankenævn overhørig - med den konsekvens, at lejerne tages som gidsler. På den baggrund er  Det Radikale Venstre enige i forslaget om at frakende disse udlejere retten til at administrere udlejningsejendomme. På centrale punkter er Det Radikale Venstre dog også enige i behovet for at stramme lovforslaget yderligere.  Det  gælder  spørgsmålet  om,  hv ilke  udlejere  der  skal  omfattes  af  loven.  Vi  mener,  den
2 bør gælde alle – også dem, der kun udlejer en enkelt bolig. Det hænger sammen med vores ønske om at stille alle lejere lige – også uanset om deres bolig udlejes af en person, der udlejer en enkelt bolig eller flere boliger. I praksis vil det dog være uhyre sjældent, at en person, der kun udlejer en enkelt bolig, risikerer at få frakendt retten til at administrere udlejning. Det Radikale Venstre mener også, der er behov for at skærpe kravet om efterleve lse af tre husle- jenævnsafgørelser inden for en toårig periode. Vi ønsker i stedet, at de tre huslejenævnsafgørelser tælles inden for en fireårig periode. Vi betragter det som en alvorlig sag ikke at efterleve huslej e- nævnenes afgørelser – det anfægter både  huslejenævnenes legitimitet og borgernes retsbevidsthed. Derfor mener vi, det er rigtigt at hæve perioden, som de tre afgørelser skal tælles indenfor, fra to år til fire år. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut,  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunk tet  for  betænk- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    et mindretal (S), tiltrådt af et <>tal: Til § 1 1) Før nr. 1 indsættes som nyt nummer: »01. I § 6, indsættes som stk. 8: »Stk. 8. Det skal fremgå af lejeaftalen, om der ved et huslejenævn eller en domstol in den for de sidste 4 år er truffet afgørelse vedrørende det pågældende lejemål, hvorefter udlejeren er pålagt en handlepligt. Overtrædelse straffes med bøde. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«« [Oplysningspligt] 2) I den under nr. 2 foreslåede  § 113 a, stk. 1, udgår 2. punktum. [Udvidet anvendelsesområde til også at gælde udlejere, der kun ejer en enkel  t beboelseslejlighed] Principalt: 3) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer: »01. Efter § 113 a, stk. 1, indsættes som nyt stykke: »Stk. 2. § 113 a, stk. 1, finder tilsvarende anvendelse på administratorer af udlejede beboelsesle j- ligheder.«« Stk. 2-7 bliver herefter stk. 3-8. [Udvidelse af anvendelsesområdet til også at gælde for administ  ratorer] Subsidiært: 4) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
3 »01. Efter § 113 a, stk. 1, indsættes som nyt stykke: »Stk. 2. § 113 a, stk. 1, finder tilsvarende anvendelse på administratorer, der administrerer udle j- ning af mere end 6 lejemål. «« Stk. 2-7 b liver herefter stk. 3 -8. [Udvidelse af anvendelsesområdet til også at gælde for administratorer, der administrerer mere end 6 lejemål] 5) I det under nr. 6 foreslåede  § 113 a, stk. 3, nr. 4, ændres »2 år « til: »4 år «. [Udvidelse af indberetningsperioden fra 2 til 4 år] 6) I det under nr. 7 foreslåede  § 113 a, stk. 4, 3. pkt., ændres »2 år « til: »4 år «. [Udvidelse af indberetningsperioden fra 2 til 4 år] Til § 4 7) I stk. 2 ændres »2-årig « til: »4-årig «. [Udvidelse af indberetningsperioden fra 2 til 4 år ] 8) Som stk. 4 indsættes: »Stk. 4. De oplysninger, som udlejeren efter § 1, nr. 01, skal give i lejeaftalen om afgørelser truf- fet af huslejenævn eller domstol omfatter dog ikke oplysning om sådanne afgørelser, der er truffet før denne lovs ikrafttræden.« [Ikrafttræden] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 og 8 Det  foreslås,  at  udlejeren  i  lejeaftalen  skal  give  lejeren  oplysninger  om  eventuelle  afgørelser  fra huslejenævn  eller  domstole,  som  vedrører  det  pågældende  lejemål.  De  afgørelser,  som  udlejeren skal oplyse om, er sager, hvor afgørelsen indebærer, at udlejeren pålægges en handlepligt. Som e k- sempler  herpå  kan  nævnes  afgørelser,  hvorefter  udlejeren  pålægges  at  udføre  vedligeholdelsesa  r- bejder eller at nedsætte huslejen. Det foreslås samtidig som en ove rgangsordning, at der ikke skal gives oplysninger om afgørelser, der er truffet før lovens ikrafttræden. Oplysningspligten omfatter ikke  alene afgørelser, som udelukkende vedrører det pågældende l e- jemål,  men  også  afgøre  lser  vedrørende  ejendommen  generelt.  Det  kan  f.eks.  være  afgørelser  om ejendommens fællesarealer eller fælles bygningsdele så som trapper og tag. Det afgørende for o p- lysningspligten  er,  at  den  omfatter  afgørelser,  som  medfører  en  handlepligt  for  udlejeren,  der  ud- springer af lejeforholdet med lejeren. Udlejeren  skal  i  lejeaftalen  give  lejeren  oplysning  om  de  nævnte  afgørelser,  så  lejeren  bliver  i stand til at identificere afgørelserne og indhente dem via huslejenævn eller domstol. Det vil normalt være tilstrækkeligt at oplyse om hvilken instans, der har truffet afgørelsen, samt afgørelsens dato. Baggrunden for den foreslåede overgangsordning er, at der ikke hidtil har været krav om, at udl e- jere skal opbevare oplysninger om huslejenævnsafgørelser mv. Det kan  derfor  for mange udlejere være vanskeligt at fremskaffe oplysninger om de afgørelser, hvorom der skal oplyses, herunder hvis
4 ejendommen er erhvervet inden for de seneste 4 år. Da udlejerens overtrædelse af o plysningspligten er strafbelagt, forekommer det stødende, hvis udlejeren kan risikere straf i tilfælde, hvor udlejeren rent faktisk ikke har haft mulighed for at få kendskab til de pågældende afgøre  lser. Til nr. 2 Under henvisning til, at forslagsstillerne finder det vigtigt at beskytte lejerne mod uefterrettelige udlejere  uafhængigt  af,  om  de  ejer  1  eller  flere  lejemål,  foreslås  det  at  udvide  den  foreslåede  b   e- stemmelse om, at ejere af udlejede beboelseslejligheder ved dom kan frakendes retten til at admini- strere ejendomme, til at gælde for alle udlejere. Til nr. 3 Med ændringsforslaget, som er forslagsstillernes principale ændringsforslag, foreslås det  at udvide lovforslaget  til  også  at  gælde  for  administratorer,  såle  des  at  det  hermed  bliver  muligt  at  frakende administratorer retten til at administrere udlejningsejendomme under de angivne betingelser. Til nr. 4 Der  er  tale  om  et  subsidiært  ændringsforslag  i  tilfælde  af,  at  der  ikke  kan  opnås  flertal  for  fo r- slagsstillernes principielle ændringsforslag under nr. 2. Udvidelse af anvendelsesområdet til også at gælde for administratorer, der administrerer mere end 6 lejemål. Til nr. 5 -7 Med ændringsforslaget ønsker forslagsstillerne at udvide perioden fra 2 til 4 år, således at man  g- lende efterlevelse af 3 huslejenævnsafgørelser inden for en 4-årig periode kan danne grundlag for en afgørelse om rettighedsfrakendelse. Inge-Lene Ebdrup (V) Michael Aastrup Jensen (V) Kurt Kirkegaard Jensen (V) Marion Pedersen (V) Søren Pind (V) Anita Knakkergaard (DF) Henrik Brodersen (DF) Jakob Axel Nielsen (KF) nfmd.   Allan Niebuhr (KF) René Skau Björnsson    (S) Hüseyin Arac   (S) Jytte Andersen (S) Lissa Mathiasen (S) fmd. Rasmus Prehn (S) Charlotte Fischer (RV) Morten Homann (SF) Frank Aaen (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut, og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin  (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 36 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra socialministeren 2 Udkast til tidsplan for behandling af lovforslaget 3 Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 1. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 36 Spm.nr. Titel 1 Spm. om valg af frakendelse af udlejningsretten på 2 år, til socialm  i- nisteren, og ministerens svar herpå 2 Spm., om lovforslaget ses som beskyttelse for uefterrettelige udlejere, til socialministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm., om administratorer også omfattes af frakendelsesmuligheden, til socialministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om muligheder for, at en afgørelse mellem lejer og udlejer kan få virkning for fremtidige lejere af lejemålet, samt redegøre for m  u- lighed for at tillægge klagekompetencen til beboerrepræsentanten, til socialministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm., om en afgørelse i en sag mellem lejer og udlejer kan få vir k- ning for fremtidige lejere af lejemålet, samt teknisk bistand til æ n- dringsforslag, til socialministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om bistand til ændringsforslag, hvor udlejer pålægges at me d- dele om afgørelser der er gået de nne imod, til socialministeren, og ministerens svar herpå