Folketingets Boligudvalg Dato: 8. april 2005 Under  henvisning  til  Folketingets Boligudvalgs  brev  af  16.  marts  2005 følger hermed – i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 3 (L 36). Spørgsmål nr.  3: ”Vil ministeren overveje at lade administratorer blive omfattet af frakendel- sesmuligheden til at administrere udlejningsejendomme? Såfremt ministeren ikke besvarer spørgsmålet bekræftende, bedes ministeren redegøre for, hvo r- dan ministeren vil sikre, at  administratorer ikke blot kan flytte job, og der- med fortsætte misligholdelse af deres administrationspligt.” Svar: Som det fremgår af bemærkninger ne til L 36 foreslås  det ikke, at administra- torer  også  skal  kunne  frakendes  retten  til  at  administrere  udlejningseje n- domme. Årsagen hertil er, at    pligten til at efterleve en huslejenævnsafgørel- se, der for eksempel pålægger udlejer at udføre visse vedligeholdelsesarbe j- der, på hviler denne, uanset om udlejeren har antaget en administrator. Det er udlejeren, der på baggrund af aftaleforholdet med lejerne, har retlige forpligtelser i henhold til lejelovgivningen. Administratoren er ansat af udle- jeren til stå  for den praktiske udførelse af disse forpligtelser. Administratoren skal ikke kunne miste sin næringsret på grund af manglende efterlevelse af en retlig forpligtigelse, som ikke påhviler ham. Jeg er imidlertid helt enig i, at også administratorer skal optræde på en måde, der ikke medfører manglende overholdelse af lejelovgivningen og derfor er til ulempe for lejerne. Det  er  en  konsekvens  af  frakendelsesordningen,  at  Grundejernes  Investe- ringsfond overtager ejendomsadministrationen for en udlejer, der frakendel- ses administrationsretten. Det betyder, at også  den af udlejeren ansatte admi- Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] MKI/ J.nr. 81-287
2 nistrator som udgangspunkt ikke kan fortsætte administrationen for de ejen- domme, der er omfattet af rettighedsfrakendelsen. Når også en administrator   som følge af en udlejers rettighedsfrakendelse kan risikere at miste en del af de ejendomme, som vedkommende administrerer, kan  jeg  ikke  forestille  mig  andet  end,  at  dette  vil  medvirke  til  at  tilskynde administratoren til at påse lejelovgivningen overholdt. Det må  endvidere antages, at stramningen af frakendelsesreglerne vil bevir- ke,  at  ejerne  bliver  endnu  mere  kritiske  ved  valg  af  administrator,  fordi  en dårlig administrator indebære r risiko for, at ejeren frakendes administrations- retten. Selvom frakendelsesordningen altså ikke direkte kan anvendes i  for- hold til administratorer, vil den efter min opfattelse medvirke til, at de brod- ne kar blandt ejendomsadministratorerne - til glæde for lejerne  -  vil få langt sværere ved at finde arbejde i udlejningsbranchen. Jeg forventer derfor, at den foreslåede st ramning af frakendelsesreglerne vil medvirke til også at tilskynde de ejendomsadministratorer, der er antaget til at udføre udlejernes opgaver, til at påse lejelovgivningen ove rholdt. Eva Kjer Hansen /Martin Preisler Knudsen