1 Socialministeriet 24. februar 2005 Bemærkninger til høringssvarene vedr. udkast til Forslag til lov om social service Modtagne høringssvar Socialministeriet har modtaget i alt 149 høringssvar. Vedhæftede  bilag  rummer  en  oversigt  over,  hvilke  my ndigheder  og  organisationer,  der  har  afgivet hø ringssvar, herunder hvilke der har haft bemærkninger mv. Bemærkninger til lovforslaget I  det  følgende  foretages  en  tværgående  gennemgang  af  de  politisk  centrale  forslag  til  ændringer  af lovforslaget, som er fremkommet i høringssvarene. Konkrete ændringer i lovforslaget på baggrund af høringssvarene er anført i kursiv. Det  skal  bemærkes,  at  ud  over  de  punkter,  der  omtales  i  det  følgende,  er  der    -  på  baggrund  af høring srunden  og ministeriets  egen kvalitetssikring  af  lovforslaget -  blive  indarbejdet  en  række mere tekniske, herunder lovtekniske, ændringer i lovforslaget inden fremsættelsen. Temaer: Kommunernes myndigheds- og forsyningsansvar    ............................................................... 2 Regionernes forsynings- og udviklingspligt samt de årlige redegørel  ser og rammeaftaler............................. 2 Finansiering   ................................ ........................................................... 11 Fordelingen af de nuværende amtskommunale opgaver på børne - og ungeområdet  .................................... 19 Kommunernes mulighed for at overtage regionale sociale tilbud   ................................ .... 22 Rådgivning og vejledning og den nationale videns - og specialrådgivningsorga nisation (VISO) .................. 24 Tilbudsportalen   ................................ ..................................................... 34 Retssikkerhed og klage................................ ................................ ......... 35 Tilsyn og godkendelse................................ ................................ ........... 38 Overgangsordning og udviklingsråd ................................ .................. 39 Bemyndigelsesbestemmelser ................................ 41
2 Forholdet til andre sektorer ................................ . 42 Andre kommentarer    ................................ ................................ ............. 43 Bilag: Høringsparter ................................ ................................ ............ 50 Kommunernes myndigheds- og forsyningsansvar Flere høringssvar herunder fra KL, Foreningen af Socialchefer i Danmark,   Foreningen af kommuner i Københavns Amt , Det Centrale Handicapråd, Dansk Socialrådgiverforening, HK Kommunal, Børne- og Kulturchefforeningen,  Foreningen  af  Danske  Døgninstitutioner  og  Ankestyrelsen,  udtrykker  g enerel tilfredshed   med   reformforslagets   overordnede   sigte.   Flere   heraf   fremhæver   tilfredshed   med,   at lovforslaget  samler  myndighedsansvaret  på  det  sociale  område  i  kommunerne.  Det  vil  skabe  bedre sammenhæng   og  kvalitet  i  tilbuddene  og  give  en  enklere  og  mere  overskuelig  organisation  for borgeren.  At  der  fremover  kun  er  en  myndighed  minimerer  endvidere  risikoen  for  gråzoner  og kassetænkning.  Det  giver  endvidere  kommunerne  nye  muligheder  for  at  nytænke  og  forbe  dre  det sociale arbejde. Regionernes    forsynings-    og    udviklingspligt    samt    de    årlige redegørelser og rammeaftaler 1. Flere  høringssvar  herunder  fra    KL  finder,  at  det  bør  fremgå  tydeligere  af  lovforslaget,  at regionens  hjemmel  til  at  videreføre  nuværende  amt  skommunale  tilbud  og  senere  etablere  nye tilbud baserer sig på den grundholdning, at det er den enkelte kommune, der afgør, hvilke tilbud den selv ønsker at være driftsherre for, og hvilke tilbud kommunen indgår aftale med andre om at drive,  ligesom  høring ssvarene  finder,  at  det  klart  bør  fremgå,  at  nye  regionstilbud  kun  kan etableres efter aftale med kommunerne i regionen. Svar: Udgangspunktet er, at det er den enkelte kommune, der afgør, hvilke tilbud den selv ønsker at være driftsherre  for.  Det  fremgår af  §  5  stk.  1,  hvorefter  regionsrådet  skal  etablere  tilbud  efter  aftale  med kommunalbestyrelserne.     Hele     forsyningsansvaret     på     det     sociale     område     placeres     med kommunalreformen i kommunerne. Kommunerne kan opfylde dette forsyningsansvar ved etablering og brug  af  egne  institutioner  og  tilbud,  eller  ved  at  købe  eller  lave  aftaler  om  pladser  hos  andre leverandører, heru nder i regionale tilbud. Det  er,  på  baggrund  af  høringssvarene,  præciseret  i  bemærkningerne  til  lovforslaget  (§  5),  at  hele forsyningsansvaret på det sociale område er pl   aceret i kommunerne. Regionerne  har  ansvaret  for,  efter  aftale  med  kommunerne  i  regionen,  at  etablere  pladser  i  de boformer og tilbud, der hidtil har været omfattet af amtskommunernes opgavevaretagelse, bortset fra
3 døg ninstitutioner for børn og unge med sociale eller adfærdsmæssige problemer. Dog kan regionerne etablere og drive sikrede afdelinger for unge kriminelle. Regionens forsyningspligt fastlægges på baggrund af årlige redegørelser, hvor kommunerne skal be - skrive    behovene    og    kommunernes    forventede    brug    af    pladser    i    regionalt    drevne    tilbud. Redegørelse rne  fra  kommunerne  danner  grundlaget  for  en  årlig  rammeaftale  mellem  kommuner  og region. Af rammeaftalen skal det bl.a. fremgå, hvor mange pladser fordelt på målgrupper regionen i alt stiller til rådighed for kommunerne i de kommende år. Der skal således tages stilling til kapaciteten på alle de forskellige specialer. Der skal her balanceres mellem ønsket om fuld udnyttelse for ikke at få to mme pladser  (og  højere  priser)  og   ønsket  om  at  kunne  undgå  ventelister.  Samtidig  tages  i  rammeaftalen stilling til håndtering af udviklingsbehov samt løsning af akutte nye behov. Oprettelse af nye tilbud skal fremgå af rammeaftalen, dvs. at oprettelse alene kan ske efter aft ale med kommunerne herom. Dette er præciseret i bemærkningerne til lovforslaget. 2. Flere  høringssvar  herunder  fra   KL  havde  gerne  set,  at  regionernes  forsyningspligt  var  blevet afgrænset til kun at omfatte de mest specialiserede institutioner på voksenområdet, frem for at regionerne som udgangspunkt skal videreføre de amtskommunale institutioner. Svar: Kommunerne  har  ansvaret  for  at  sikre,  at  der  er  sociale  tilbud  til  egne  borgere.  Kommunerne  kan opfylde dette forsyningsansvar ved brug af egne institutioner og tilbud, eller ved at købe pladser hos andre leverandører, herunder i regionale tilbud. Derudover ligger der i aftalen om en strukturreform på det sociale område, at der skal ske en fortsat glidende  decentralisering  til  kommuner.  I  løbet  af    2006  skal  der  således  vær e  drøftelser  mellem forberedelsesudvalgene (der forbereder de nye regioner) og kommunerne/sammenlægningsudvalgene med   henblik   på   at   undersøge,   om   amtskommunale   tilbud,   som   ikke   automatisk   overgår   til kommunerne, mere hensigtsmæssigt kan overgå til beliggenhedskommunen allerede fra 2007. Det er kommunalbestyrelsen/sammenlægningsudvalget,   som   træffer   endelig   afgørelse   om   kommunens overtagelse af et regionalt tilbud. 3.    Flere    høringssvar,    herunder    fra    De    Samvirkende    Invalideorganisationer,    Det    Centrale Handicapråd,   Dansk   Socialrådgiverforening,   HK   Kommunal,   Københavns   Amt,   Det   sociale Brugerråd i Århus og Viborg Amter, Børnerådet, Foreningen af Danske Døgninstitutioner for Børn og Unge og Rådet for Socialt Udsatte, har rejst spørgsmål om, hvor udviklingsansvaret  ligger og flere  finder,  at  regionerne  skal  have  mulighed  for  løbende  at  udvikle  tilbud  i  overensstemmelse med behovene. Rådet for Socialt udsatte anfører i sit høringssvar, at det efter lovforslaget er regionernes ansvar at  udvikle  boformer  og  tilbud,  men  der  mangler  en  præcisering  af,  hvad  dette  udviklingsansvar mere  præcist  skal  omfatte,  og  hvilke  midler  der  vil  være  til  rådighed  herfor.  Rådet  efterlyser  en sådan præcis ering.
4 Svar: Kommunerne  får  det  fulde  myndigheds-,  forsynings-  og  finansieringsansvar  på  det  sociale  område. Herunder  hører  også  ansvaret  for,  at  der  løbende  udvikles  tilbud,  som  modsvarer  borgernes  behov. Regionerne   kommer   til   at   agere   på   markedsvilkår,   og   vil   ligesom   andre   leverandører   være interesserede i at kunne tilbyde pladser, som kvalitativt kan leve op til efterspørgslen. Regionerne  får  et  ansvar  for  en  løbende  faglig  udvikling  af  indholdet  i  de  regionalt  drevne  tilbud svarende  til  udviklingen  i  behovene.  Det  gælder  såvel  i  forhold  til  udvikling  i  behovene  hos  allerede optagne borgere som i forhold til evt. helt nye typer af behov, der fordrer udvikling af nye tilbud. Her kan de regionale tilbud og kommunerne samarbejde med VISO. Det   er,   på   baggrund   af   høringssvarene,   præciseret   i   bemærkningerne   til   lovforslaget   (§   6),   at kommunerne har ansvaret for, at der løbende udvikles tilbud, som modsvarer borgernes behov, og at rammerne   for   regionens   udviklingsansvar   og   finansieringen   heraf   skal   fastlægges   i   de   årlige rammeaftaler. 4. Flere   høringssvar,   herunder   fra   Amtsrådsforeningen,   Center    for   Ligebehandling,   Dansk Socialrådgiverforening,   HK   Kommunal,   Brugerrådet   i   Viborg   Amt   og   Socialpædagogernes Landsforbund    kritiserer,    at    rammeaftalerne    er    uegnede    til    at    skabe    den    fornødne forsyningssikkerhed, da den er afhængig af den kommunale forudsee nhed. Især kritiseres det, at årlige aftaler er for stift et system til at håndtere akutte sager eller situationer, hvor det forventede behov viser sig ikke at svare til virkeligheden. Samtidig er bl.a. Landsforeningen Evnesvages Vel, De    Samvirkende    Invalideorganisationer,    Det    Centrale    Handicapråd    og    Den    Uvildige Konsulentordning bekymrede for, om regionerne kan fastholde og udvikle de enkelte tilbud, hvis de   hele   tiden   –   årligt  –   er   truet   af   ændring/lukning.   De   foreslår   derfor,   at   en   forventet efterspørgse l meldes ud årligt, mens aftaler om samarbejde skal være bredest mulige og have en løbende varighed på mindst 4 år. Blå kors ønsker, at der på behandlingsområdet og hjemløseområdet sikres en regional forsyning med både kvalitet og kvantitet. Med  henblik  på  at kunne  løse  eventuelle  tvister mellem kommune  og  region  i forbindelse med rammeaftaler,   finder   Børne -   og   kulturchefforeningen   det   nødvendigt,   at   der   etableres   en klagemulighed  for  kommunen  i  forhold  til  den  aftalebaserede  regionale  forsyningsforpligtelse. BUPL  påpeger  i  denne  forbindelse,  at  det  er  uklart,  hvem  der  har  ansvaret  for  udviklingen  af området, hvis det ikke lykkes at indgå en aftale. Efter Børnesagens Fællesråds opfattelse er det uholdbart, at alt skal være forudset på forhånd i rammeaftalerne. Der kan meget nemt opstå en situation med venteliste til et tilbud, som er helt nødve ndigt for et barn eller en ung. Specielt fra bl.a. Socialpædagogernes Landsforbund og Landsorganisationen af Kvindekrisecentre  peges  på,  at  kommunerne  kan  have  svært  ved  præcist  at  vurdere,  hvor mange   pladser,   de   vil   have   brug  for   i   det  kommende   år,  fordi   der   på   hjemløseområdet (forsorgshjem, herberger, krisecentre mv.) ikke i alle tilfælde er egentlig visitation, men en ret for borgeren  til  selv  at  møde  op,  dvs.  b oformerne  kan  have  beboere  fra  flere  regioner.  Rådet  for
5 Socialt  Udsatte  påpeger,  at  der  skal  være  et  meget  tæt  samarbejde  mellem  kommunen  og regionsrådet med henblik på at sikre, at der på grundlag af en analyse af behandlingsbehovet vil være det nødvendi  ge antal behandlingspladser. Svar: Reglerne  om  rammeaftalen  (§  6)  er,  på  baggrund  af  høringssvarene,  ændret,  således  at  den  årlige aftale   kan   suppleres   løbende,   hvis   der   er   behov.   Desuden   er   det   nu   i   bemærkningerne   blevet præcis   eret,  at  regionen  til  forhandlingerne  om  aftalen  på  grundlag  af  de  kommunale  indberetninger, skal  komme med  et  samlet  udspil  for  hele  regionen  til  dækning  af  kommunernes  behov for  regionalt drevne tilbud. Det er også præciseret, at aftaleåret skal suppleres med overslag over de næs te tre års behov.  Endelig  er  det  fastlagt,  at  aftaleparterne  i  rammeaftalen  skal  aftale,  hvorledes  man  håndterer akutte situationer, som ikke kan håndteres med de nuværende tilbud, hvordan man vil sikre udvikling af  institutionstilbuddene  svarende  til  udvikling  af  brugernes  behov  samt  sikring  af  et  beredskab  til løsning af evt. ventelisteproblemer. Det bemærkes i øvrigt, at den foreslåede procedure til fastlæggelse af behovet er en klar forbedring i forhold  til  det  nuværende  system,  hvor  samarbejdet  mellem   amt  og  kommuner  er  betydeligt  mindre struktureret. Der fremføres bekymringer om konsekvenserne af en uenighed om aftalerne. Alle parter har imidlertid en stærk interesse i at opnå enighed om en aftale. En  række  høringssvar  vedrørende  akutproblemet  synes     at  forudsætte,  at  aftalen  giver  den  enkelte kommune   en   ”trækningsret”,   som   man   ikke   kan   overskride.   Det   beror   på   en   misforståelse. Rammeaftalen fastlægger regionens forpligtelse i forhold til samtlige kommuner under ét i regionen. Det vil uanset selvmød erprincippet (princippet om at borgere fra hele landet uden visitation kan mø de op   på   et   hvilket   som   helst   forsorgshjem,   herberg   eller   krisecenter   i   hele   landet)   under   alle omstændi gheder være forbundet med usikke rhed at skønne over forbruget af pladser. Rammeaftalerne  er  heller  ikke  tænkt  som  et  simpelt  bestillingssystem  for  pladser,  hvor  den  afgivne bestilling ikke kan fraviges.  Rammeaftalerne skal skabes i en dialog mellem den enkelte kommune og regionen, hvor kommunen fx også oplyser, om hvilke forbyggende foranstaltninger man planlægger på hjemløseområdet,  hvilke  nye  boformer,  der  planlægges  som  en  aflastning  for  forsorgshjemmene  fx udslusningsboliger, alternative plejehjem, skæve huse til skæve eksistenser osv. På  baggrund  af  de  samlede  rammeaftaler  for  kommunerne  i  regionen  får  regionsrådet  således  et samlet kvalificeret beslutningsgrundlag for, hvor mange pladser der vil være brug for i den kommende periode. 5. Flere    høringssvar,    bl.a.    Amtsrådsforeningen,    Landsorganisation    af    Opholdssteder    og Skolebehandlingstilbud De Samvirkende Invalideorganisationer, Socialpædagogernes Landsforbund og Børnesagens Fællesråd har anført, at der savnes en klar hjemmel til at løse de problemer, der opstår, hvis der opstår ventelister. (fx et sted men ledige pladser et andet – hvem skal  have  hvilken  plads)  og  tilsvarende  allokeringsproblemer.  Det  kan  fx  være  ønsker  fra  en kommune om at placere en relativt ukompliceret bruger i et tilbud, der er målrettet langt tungere
6 brugere (fx fordi det ligger i nærheden), hvorved de r blokeres for kommuner med brugere med langt tungere problemer. Svar: Der  er,  på  baggrund  af  høringssvarene,  ændret  i  lovforslaget,  således  at  der  er  skabt  en  klarere hjemmel i § 6 til at løse prioriteringsproblemet i ventelistesituationer. Regionerne h  ar nu mulighed for at afvise  optagelse  i  et  konkret  tilbud,  hvor  der  ikke  er  en  rimelig  match  mellem  problem  og  løsning. Opgaverne er et led i regionens leverandøransvar. Der er således ikke tale om, at regionen har del i visitationsansvaret for borgeren, idet dette ansvar alene påhviler komm unen. I bemærkningerne til lovforslaget er der foretaget pr   æ   ciseringer af dette. 6. KL har bemærket, at der i § 5 er forskel på regionernes mulighed for at drive henholdsvis dag- og døgntilbud til børn og unge, idet dagt  ilbuddene vedrører børn og unge med betydelig og varigt nedsat   fysisk   og   psykisk   funktionsevne,   mens   de   tilbud   som   regionerne   kan   drive   på døgnomr ådet vedrører børn og unge med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. KL går ud fra, at kommunerne også kan etablere tilbud til børn og unge med betydelig og varigt fysisk og psykisk funktionsevne. Svar: Det fremgår af lovens § 4, at kommunerne har forsyningsforpligtelsen over for borgeren til at sørge for de nødvendige tilbud. Det gælder alle tilbud på servi  celovens område. Dette er understreget i § 5 stk. 5, hvor  det  præciseres,  at  kommunerne  også  kan  oprette  alle  de  former  for  tilbud,  regionsrådet  har hjemmel til at etablere efter § 5 stk.1. 7. Flere  høringssvar  udtrykker  som  udgangspunkt,  at  det  er  positivt    med  mere  entydighed  i opgaveløsningen. Men bl.a. Landsforeningen Evnesvages Vel,   Amternes Tale-Høre -Samråd og Sammenslutningen af Institutioner for Erhvervshæmmede udtrykker en beky mring for, om der er den  rette  og  tilstrækkelige  ekspertise  til  rådighed  både  for  det  enkelte  menneske  og  for myndigheden. FOA er bange for, at den øgede adskillelse af leverandør og myndighed vil føre til unødig kass etænkning og at de faglige miljøer vil komme under pres. I lighed hermed finder Det Sociale  Brugerråd  i  Viborg  Amt,  at  metodefaglige  overvejelser  vil  komme  til  kort  over  for økonomisk st yrede effektivitetshensyn. Centerlederforeningen påpeger, at der er risiko for utilstrækkelig visitation og ressourcespild som følge af manglende faglig ekspertise i kommunerne, samt  risiko for, at gruppen af stofmisbrugere ikke   får   tilstrækkelig   hjælp   i   kommunerne   i   forhold   til   en   større   gruppe   af   borgere   på normalområdet. Et supplerende høringssvar fra delegationskommunerne i Centerlederforeni ngen peger på, at erfaringer fra de 5 delegationskommuner viser, at kommunerne er i stand til at løfte opgaven  under  de  rigtige  betingelser.  Disse  kommuners  erfaringer  må  videregives  og  i  vid udstrækning overføres til de nye komm  uner. Svar: Kommunerne   overtager   en   række   opgave   fra   amterne,   men    samtidig   overtager   de   også   den nuvære nde viden og ekspertise, der er tilknyttet opgaverne. Samtidig skal de institutioner og tilbud, der videreføres af regionerne videreudvikles med en viden og ekspertise, der også i dag er disse steder.
7 Desuden skal den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation både sikre, at den nuværende faglige ekspertise ikke går tabt, og at den videreudvikles. På baggrund af høringssvarene er der indsat en ny bestemmelse i forslagets § 5, stk. 8, hvorefter en kommunalbestyrelse kan anmode regionsrådet om at varetage kommunale driftsopgaver, der ligger i naturlig tilknytning til regionens opgaver, og hvor regionen derfor har særlige kompetencer i forhold til opgavevaretagelsen. Den 4-årige begrænsning er således udgået. I øv rigt henvises til svaret under 3. Kommunerne har ansvaret for, at der løbende udvikles tilbud, som modsvarer borgernes behov. Krav om behandlingsgaranti inden for 14 dage samt krav om udarbejdelse af kvalitetsstandard på området sikrer det fortsatte faglige niveau. Der ændres ikke indholdsmæssigt på de rettigheder, borgerne efter den  sociale  lovgivning  allerede  har  i  dag.  Hvis  kommunen  ikke  kan  leve  op  til  at  levere  det  tilbud, borgeren har krav på, kan der rejses en klage- eller tilsynssag. I og med at kommunerne bliver større, sikres  en  mere  solid  faglig  bæredygtighed.  Der  er,  som  det  fremgår  af  Centerlederforeningens hø ringssvar,  gode  erfaringer  at  hente  fra  delegationskommunerne  på  stofmisbrugsområdet,  som  må udbredes. 8. Nogle høringssvar, herunder fra A mtsrådsforeningen, har forstået af lovforslagets bemærkninger, at Københavns, Frederiksberg og Bornholms Kommuner ikke er en del af Region Hovedstaden for  så  vidt  angår socialområdet.  Det fortolkes,  som  at  der  ikke  skal  indgås  årlige  rammeaftaler mellem   de   tre   kommuner   og   regionen,   ligesom   der   rejses   spørgsmål   om   regionernes koordinering    af    kapacitet    og    sammensætning    af    de    mest    specialiserede    lands -    og landsdelsdækkende ti lbud. Svar: Københavns,   Frederiksberg   og   Bornholms   Kommuner   er   på   socialområdet   en   del   af   Region Hovedstaden på lige fod med øvrige kommuner i regionen. Derimod  er  decentraliseringen  på  det  sociale  område  i  Københavns,  Frederiksberg  og  Bornholms Kommuner  i  vid  udstrækning  gennemført,  idet  disse  kommuner  ifølge  lovforslaget  beholder  deres nuværende institutioner, som kommunale institutioner. Selv   om   de   tre   kommuner   beholder   den   omhandlede   del   af   den   hidtidige   amtskommunale opgavevaretagelse, der ellers skulle overgå til regionen, er de tre kommuner dog omfattet af de nye ordninger, som samtidig etableres. Det vil sige, at: Københavns,  Frederiksberg  og  Bornholms  Kommuner  er  omfattet  af  pligten  til  årligt  at afgive redegørelse til regionen om behov for pladser i regionale tilbud og pligten til at indgå i den årlige rammeaftale mellem kommuner og region. Kommunerne    er    omfattet    af    ordningen    med    udviklingsråd    og    redegørelsespligt    i overgangsperioden. 9. Landsorganisationen  af kvindekrisecentre  (LOKK)  mener,  at  der  ikke  i  loven  er  gennemført  en tydelig  og  reel  ligestilling  og  frit  valg  mellem  offentlige  tilbud  og  private  bosteder  og  at  der  i serviceloven bør indarbejdes en målsætning om dette. LOKK   og Blå Kors Danmark ønsker, at
8 frivillige  kan  udføre  sociale  opgaver,  oprette  tilbud  og  foranstaltninger  og  at  der  bør  være  en egentlig forpligtelse for kommunen til at gøre dette i forbindelse med regionens og kommunens opgaver efter § 5 og 6. Blå Kors fremhæver særligt væresteder, jf. § 104. LOKK mener endvidere, at  det  bør  være  et  lovfæstet  princip,  at  de  private  tilbud  med  eget  værdigrundlag  skal  hav    e forrang  for  kommunalbestyrelsens  værdier,  hvis  kommunen  vælger  at  benytte  sig  af  et  tilbud med eget væ rdigrundlag. Svar: Det  er op  til  kommunerne,  om  de  vil  opfylde  forsyningsansvaret  ved  at  indgå  aftaler  med  private leverandører  eller  benytte  sig  af   regionens  eller  egne  tilbud.  Frivillige  organisationer  sidestilles  med andre  private  leverandø rer  og  har  således  i  samme  omfang  mulighed  for  at  indgå  kontrakt  med kommunerne.  Det  er  op  til  kommunerne,  om  de  vil  indgå  aftaler  med  tilbud,  der  har  et  bestemt værdigrundlag. 10.   Rådet for Socialt Udsatte påpeger, at der særligt i en overgangsperiode vil kunne ske en sløring af,  hvem  der  har  ansvaret  for  boformer  m.v.,  når  kommunerne  kan  oprette  egne  boformer samtidig med, at regioner som udgangspunkt viderefører d e nuværende amtskommunale tilbud. Rådet forudsætter, at regeringen sikrer, at der ikke sker forringelser på området. Svar: Bestemmelserne  i  forslagets  §  6  om  årlige  kommunale  redegørelser  for  kommunens  behov  og forventede   brug   af   tilbud   i   regionen   samt   den   årlige   rammeaftale   mellem   regionsrådet   og kommunalbestyrelserne  i  regionen  har  som  mål  at  sikre,  at  der  bliver  overensstemmelse  mellem behovet for tilbud og det faktiske udbud af pladser. 11.   KFUM’s Sociale Arbejde i Danmark finder det væsentligt, at kom munen/regionen sikrer, at der er mangfoldighed i tilbudene, så et reelt valg er muligt. Svar: Målsætningen  er  at  sikre  de  bedst  mulige  tilbud  til  den  bedst  mulige  pris.  Der  ønskes  flere  private udbydere på markedet, for at sikre at udbuddet er så mangfoldigt og fleksibelt som muligt. Derved får kommunerne mere at vælge imellem. 12.   Amtsrådsforeningen mener, at den politiske styring i forhold til oprettelsen af de sikrede pladser vil forsvinde med kommunalreformen, når kommunerne frit kan etablere sikrede dø gninstitutioner. Svar: Efter gældende bekendtgørelse om magtanvendelse over for børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet,  §  5  stk.  4,  skal  sikrede  afdelinger  godkendes  af  Socialministeriet  efter  indstilling  fra amtskommunen. Inden kommunalreformen træder i kraft, vil bekendtgørelsen blive konsekvensrettet, således  at  amtskommunen  erstattes  med  regionen,  og  kommunen  tilføjes,  idet  de  kommuner,  som selv vil etablere sikrede afdelinger, også skal søge om godkendelse hos Socialministeriet . Styringen af området vil derfor være den samme. 13.   Amtsrådsforeningen  udtrykker  bekymring  i  forhold  til,  at  §  67  stk.  4  giver  mulighed  for,  at  alle typer  af  døgninstitutioner  kan  oprettes  som  selvejende  institutioner.  I  forhold  til  de  sikrede
9 døgni nstitutioner   vil   dette   være   problematisk,   da   myndighedskompetencen   i   forhold   til magtanvendelse ikke kan uddelegeres til selvejende institutioner. Svar: §   67,   stk.   4,   svarer   indholdsmæssigt   til   gældende   bestemmelse   om   oprette  lse   og   drift   af døgninstituti oner for børn og unge.  Der er således efter gældende regler principielt mulighed for, at en sikret afdeling kan oprettes som selvejende institution med aftale med amtet, men det forekommer ikke. 14.   Flere høringssvar, herunder fra   Socialpædagogernes Landsforbund, foreslår, at der  udarbejdes udviklingsplaner for alle institutioner og tilbud i regionen fordelt på målgrupper. De Samvirkende Invalideorganisationer   undrer   sig   over,   hvor   tallet   100   kommer   fra,   når   det   gælder   en udviklingsplan  for  de  meget  store  boenheder,  idet  de  synes,  at  det  er  uacceptabelt  med  de meget  store  institutioner.  Grænsen  for  hvornår  der  bør  udarbejdes  en  udviklingsplan,  bør sænkes v æ sentligt Svar: Begrundelsen for kravet om udviklingsplaner for meget store botilbud med over 100 pladser er, at der i realiteten  er  tale  om  gamle  særforsorgsinstitutioner,  som  i  særligt  omfang  vil  kunne  have  brug  for udvikling og fornyelse. Denne begrundelse gør sig ikke gældende for øvrige institutioner og tilbud. 15.   Flere høringssvar, herunder fra Amtsrådsforeningen og Bornholms  Kommune, har bemæ rket, at der  ikke  er  sammenhæng  mellem  bemærkningerne  i  §  5  om  mulighed  for  at  indgå  aftaler  om pladssalg  og  bemærkningerne  i  §  173,  der  kræver,  at  der  er  kommunale  godkendelse  af  alle pladser. Svar: På  baggrund  af  høringssvarene,  er  der i  lovforslaget  i  §  5  indsat  et  nyt  stk.  4,  som  præciserer,  at regionsrådet  opfylder  sin  forpligtelse  efter  stk.  1 -3  ved  brug  af  egne  tilbud  og  ved  samarbejde  med andre kommuner, regioner eller selvejende og private tilbud. Dette skaber hjemmel til, at regioner kan indgå aftaler om pladskøb og plad   ssalg. 16.   Nogle  høringssvar,  herunder  fra  Det  Sociale  Brugerråd  i  Viborg  Amt  og  Funktionærernes  og Tjenestemændenes    Fællesråd,    mener,    at    den    indre    markedsorienterede    holdning    bag reformerne fremmer en samfundsdynamik til skade for de sociale brugere. Svar: Målsætningen må være at sikre de bedst mulige tilbud til den bedst mulige pris. Ved en markedsgørelse bør udgangspunktet være, at der efterspørges markedsløsninger på alle ti lbud, og at tilbudene er beskrevet, så det er muligt at forholde sig til forholdet mellem pris og kvalitet i det enkelte tilbud. Hvis det efterfølgende viser sig, at behovet ikke kan dækkes fuldt ud, følger det af opretholdelsen af den  offentlige  forsyningsforpligtelse,  at  myndighederne  må  sikre,  at  der  kommer  leverandører  til  de resterende tilbud. Dette kan ske ved, at det offentlige selv leverer ydelsen eller får en privat til at gøre det efter en konkret aftale om pris og kvalitet.
10 17.   Flere høringssvar, herunder fra Amtsrådsforening, Dansk S ocialrådgiverforening, HK Kommunal, finder, at regionerne bør være omfattet af kommunalfuldmagten. Svar: Det er et klart mål med kommunalreformen, at der fremover kun er én myndighed, som har det fulde myndigheds-, forsynings- og finansieringsansvar på det sociale område. Det er væsentligt at sikre en effektiv opgavevaretagelse inden for regionens opgaveområder og så vidt muligt   at   undgå   eventuelle   kompetenceglidninger.   Det   er   derfor  fundet   hensigtsmæssigt,   at   de almindelige kommunalretlige grundsætninger  om kommunernes opgavevaretagelse (kommunalfuldmagten) ikke skal gælde for regionernes virksomhed. Dette ind ebærer, at i forhold til de af  amtskommunernes  opgaver,  der  hidtil  har  været  varetaget  i  henhold  til  kommunalfuldmagten,  og hvor det skønnes he nsigtsmæssigt , at regionerne fortsat skal kunne varetage disse opgaver, vil den fornødne regulering heraf skulle ske i sektorlo vgivningen. 18.   Vestsjællands Amt ønsker en sikring af, at der fortsat er mulighed for fleksible og åbne tilbud til misbrugere af såvel alkohol som narkotika. Amtet nævner, at den nuværende organisering af misbrugsbehandlingen giver mulighed for, at en  bruger  på  eget  initiativ  kan  henvende  sig  til  Misbrugscentret  med  henblik  på  rådgivning, vejledning og behandling om såvel alkohol som narkotikamisbrug. En stigende del af klientellet til alkohol-  og  narkobehandling  henvender  sig  direkte  til  behandlingsstederne  uden  forudgående kontakt til de lokale kommunale sociale myndigheder. Amter peger på, at denne mulighed ikke er indeholdt  i  det  foreliggende  forslag  til  lov  om  social  service,  hvorimod  sundhedsloven  giver alkoholmisbrugere mulighed for anonymitet. Det vurderes problematisk, at narkotikamisbrugere ikke længere kan sikres anonymitet i behandlingen, idet det må forventes, at det vil afho lde en del fra at henvende sig. Svar: Forslaget  til  §  101  i  den  nye  servicelov  viderefører  forpligtelsen  til  at  tilbyde  social  behandling  for stofmisbrug,   dog   med   kommunen   som   ny   myndigheds-,   forsynings-   og   finansieringsansvarlig. Regionen  overtager  driften  af  de  nuværende  amtskommunale   institutioner  og  tilbud,  herunder  de amtskommunale misbrugscentre og får ansvar for en løbende faglig udvikling af indholdet i tilbudene svarende til udviklingen i behovene. Der  sker  i  øvrigt  ikke  ændringer  i  forhold  t  il  muligheden  for  anonym  rådgivning  og  vejledning  af stofmisbrugere i kommunen. Der er ikke i dag mulighed for anonym behandling af stofmisbrugere. Behandlingen   for   alkoholmisbrug   skal   fortsat   ske   efter   reglerne   i   sundhedslovgivningen.   En alkoholmisbruger   vil   ligesom   i   dag   have   ret   til   vederlagsfri   og   anonym   behandling   på   et alkoholambulatorium. 19.   Videns-  og  formidlingscentret  for  Socialt  Udsatte  foreslår,  at  der  ved  den  fortsatte  drift  af boformer  til  personer  med  særlige  sociale  problemer  (forsorgshje m,  herberger  mv.)  sikres  en
11 differentiering mellem de forskellige boformers tilbud svarende til målgruppens meget forskellige behov. VFC påpeger også det vigtige i, at selvmøderprincippet bevares. Svar: Der  er  allerede  i  de  eksisterende  boformer  meget  differentierede  tilbud.  Dette  er  sikret  ved  et  tæt samarbejde boformerne imellem, og efter lovforslaget vil rammeaftalesystemet være med til yderl igere at sikre varierede tilbud, som borgeren – som følge af selvmøderprincippet   – selv kan vælge. Selvmøderpr incippet ændres ikke med lovfor slaget. 20.   BUPL er uforstående overfor formuleringen af de almindelige bemærkninger, hvoraf det fremgår, at amterne i dag har monopol på at drive særlige dagtilbud efter den gældende lovs   § 16. BUPL har  kendskab  til  en  række  k ommuner,  der  driver  særlige  dagtilbud  til  børn  efter  aftale  med amterne. Svar: Socialministeriet  antager,  at  der  henvises  til  afsnittet  ”Årlige  rammeaftaler  mellem  kommuner  og region”,  hvor  der  står,  at  regionerne  ikke  som  de  hidtidige  amtskommuner  har  m  onopol  på  at  drive typen af tilbud i rammeaftalen. Socialministeriet er enig i, at formuleringen ikke dækker den hidtidige retstilstand. Afsnittet er blevet omskrevet. 21.   I  forbindelse  med  den  årlige  redegørelse  om  udviklingen  og  for  at  sikre  koblingen  melle m arbejdet med børn i dagtilbud og børn med særlige behov anbefaler BUPL kraftigt, at    Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender inddrages i overvågnings- og opfølgningsarbe jdet. Svar: Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender vil blive inddraget i fornødent omfang. Finansiering KL kan tiltræde, at der indføres en refusionsordning, der skal sikre den enkelte kommune mod meget store udgifter i de dyreste enkeltsager. KL tilslutter sig den konkrete udformning af refusionsordningen, men  læg ger  vægt  på,  at  den  konkrete  udformning  efterfølgende  bliver  vurderet  og  om  fornødent justeret i lyset af de ændringer i tilskuds - og udligningssystemet, som skal finde sted senere. 22.   Flere  høringssvar,  herunder  fra  Dansk  Socialrådgiverforening,  HK/Kom munal,  Forbundet  af Offentligt Ansatte og Det Kommunale Kartel finder, at finansieringsomlægningen er problematisk, fordi  den  ændrer  kommunernes  økonomiske  forudsætninger  på  det  sociale  område  markant. Selvom  kommunerne  under  ét  kompenseres  over  bloktilskuddet,  kan  der  ske  byrdemæssige forskydninger mellem kommunerne, fordi den hidtidige medfinansiering gives til andre kommuner end til dem, der får glæde af et øget bloktilskud. Ligeledes vil der komme et stærkt pres i retning af billigere og potentielt dårligere alternativer på hele det sociale område, hvor amterne hidtil har båret  en  stor  del  af  finansieringen.  Høringssvarene  giver  derfor  udtryk  for,  at  den  centrale
12 refusionsordning  må  udvides  væsentligt,  så  der  gives  større  refusion  til  dyrere  enkeltsager. Derudover   må   det   sikres,   at   eventuelle   byrdefordelingsmæssige   skævheder   til   ugunst  for kommuner  med  særligt  store  sociale  udgiftsbehov,  rettes  op  i  den  byrdefordelingsreform,  der skal  komme  i  næ ste  folketingssamling.  Landsforeningen  SIND  finder,  at  refusionsordningen  vil medføre en faldende efterspørgsel efter boformer og andre sociale tilbud til sindslidende.   Flere    høringssvar    herunder    fra    Det    Centrale    Handicapråd,    Det    Kommunale    Kartel, Socialpæd agogernes  Landsforbund,  Amtsrådsforeningen,  Viborg  Amt,  Amternes  Tale-Høre - Samråd, Børn erådet, Nordjyllands Amt, Falck anbefaler, at der ændres på finansieringen af de regionale  sociale  tilbud,  så  de  ikke  alene  takstfinansieres,  da  kommunerne  ellers  vil  føle  sig økonomisk    presset    til    at    finde    billigere    og    dårligere    løsninger    for    borgerne.    Dansk Socialrådgiverforening, HK Kommunal er inde på samme emne. Handel,   Transport   og   Serviceerhvervene   (HTS)   mener,   at   en   finansieringsreform   med takstbetaling kan medføre, at kommunerne af økonomiske grunde fravælger regionens yd   elser og  at  det  derfor  bliver  svært  at  fastholde  den  tilstrækkelige  ekspertise  på  regionalt/overordnet niveau. De Samvirkende Invalideorganisationer og Viborg Amt mener, at grænsen på 800.000 kr. er for høj i refusionsordningen og vil medføre risiko for,   at økonomi vil vægte højt i kommunerne i ”de dyre enkeltsager” og medføre forringelser. De efte rfølgende statslige refusionssatser er for lave. Svar: Kommunerne har pligt til at give borgeren et tilbud, der modsvarer borgerens behov. Der ændres ikke indholdsmæssigt  på  de  rettigheder,  borgerne  efter  den  sociale  lovgivning  allerede  har  i  dag.  Hvis kommunen ikke kan leve op til at levere det tilbud, borgeren har krav på, kan der rejses en klage- eller tilsynssag. Finansieringen skal ses i lyset af, at der bliver tale om større og mere bæredygtige kommuner. I løbet af foråret 2005 foreligger den præcise kommuneinddeling, hvorefter Indenrigs - og Sundhedsministeriets Finansieringsudvalg – i forlængelse af udvalgets betænkning 1437   – vil komme med et forslag til reform af tilskuds- og udligningssystemet. Regeringen vil på den baggrund fremlægge et forslag til udligningsreform i Folketinget i slutningen af 2005. Det vil betyde, at de nye sammenlægningsråd kender hovedkonturerne af de nye kommuners økonomi  fr a  starten  af  2006  og  kan  benytte  dette  som  grundlag  for  arbejdet  med  at  forberede budgetterne for 2007. Reformen skal vedtages inden sommerferien 2006, så det nye udligningssystem kan være på plads, når den nye struktur træder i kraft fra den 1. januar 200 7. Den   proces   sikrer   tid   til   en   grundig   forberedelse,   politisk   behandling   i   Folketinget   og   rettidig implementering. De  større  kommuner,  et  nyt  tilskuds -  og  udligningssystem  samt  det  foreslåede  refusionssystem  vil gø re det økonomisk muligt for kommunerne  at løse de pålagte opgaver.  
13 Takstfinansieringen for de regionale tilbud er en del af rammeaftalen mellem regionen og kommunerne i  regionen.  Kommunerne  er  derfor  med  til  at  fastsætte  niveauet  for  taksterne.  Den  økonomiske incitamentsstruktur  giver  derfor  ikke  anledning  til,  at  kommunerne  vil  fravælge  regionale  tilbud,  men vurdere disse ud fra de behov, der måtte være i kommunen. Den   centrale   refusionsordning   begrænser   kommunernes   udgifter   i   de   meget   dyre   enkeltsager. Ordningen  gælder  alle  tilbud   –  lige  fra  de  meget  specialiserede  til  de  ikke-specialiserede.  Dette modvirker   dels   en   skæv   byrdemæss  ig   fordeling   mellem   kommuner,   og   dels   i   et   vist   omfang konsekvenserne af, at de midler, der overføres, ikke længere er personbundne.   Ordningen indebærer: I sager, hvor en persons behov for hjælp og støtte samlet udgør en årlig udgift på 800.000 kr. e  ller mere, refunderer staten 25 pct. af kommunens udgifter over dette beløb. For den del af udgiften, der overstiger 1,5 mill. kr. årligt, refunderer staten 50 pct. af udgifterne. De  800.000  svarer  ca.  til  en  fordobling  af  den  nuværende  dyreste  kommunale  grundtakst.  Men  det sker  ikke  fra  den  ene  dag  til  den  anden.  Lovforslaget  indeholder  en  gradvis  overgang  fra  det nuvære nde  grundtakstsystem  til  den  ny  refusionsordning,  som  først  er  fuldt  indfaset  i  2010.  Refu - sionsordningen   skal   evt.   revurderes   i   lyset   af  fastlæggelsen   af  ændringer   i  tilskuds  -   og   udlig- ningssystemet. Med kommunalreformen overføres 8 -9 mia. kr. på det sociale område fra amtskommunerne til kommu- nerne. For at kunne følge udviklingen får kommunerne pligt til, i en overgangsperiode på 4 år, at afgive en årlig redegørelse til udviklingsrådet for, hvordan kommunen vil leve op til sin forsyningsforpligtelse for kommunens borgere, herunder kommunens forventede forbrug af pladser i egne og andre kommuners institutioner.    Herefter    udarbejder    udviklingsrådet    en    samlet    redegørelse,    som    sendes    til socialministeren.  Udviklingsrådenes  redegørelser  udgør  et  grundlag  for  ministeren  til  at  vurdere,  om kommunerne lever op til deres forsyningsansvar. 23.   Flere    høringssvar,    herunder    fra    De    Samvirkende    Invalideorganisationer,    Det    Centrale Handicapråd  og  Center  for  Ligebehandling  af  Handicappede,  peger  på  nødvendigheden  af,  at den centrale refusionsordning bliver evalueret – enten i form af, at de regionale udviklingsråd får til  opgave  at  følge  effekten  af  ordningen  med  de  valgte  takster,  eller  at  der  indsættes  en revisionsbestemmelse i lovgivningen. Svar: Lovforslaget   indeholder   en   gradvis   overgang   fra   det   nuværende   grundtak stsystem   til   den   ny refusionsordning,  som  først  er  fuldt  indfaset  i  2010.  I  denne  overgangsperiode  skal  udviklingsrådet følge   udvi klingen   generelt,   og   kan   herunder   følge   de   typer   af   sager,   der   er   omfattet   af refusionsordningen. På den baggrund vurderes der ikke at være behov for yderligere evaluering. 24.   Flere  høringssvar,  herunder  fra  SBS  §  94  sekretariatet  og  Inspektørkollegiet  ved  Danmarks Forsorgshjem,  gør  opmærksom  på,  at  det  er  nødvendigt,  at  de  regionale  institutioner  har  en startkapital,  hvis  de  skal fungere fra  den første dag  efter kommunalreformens  ikrafttræden.  De
14 regionale institutioner vil fremover være takstfinansieret, og institutionerne vil således ikke have et finansielt grundlag for at opretholde driften umiddelbart efter 1. januar 2007. Svar: Det finansielle grundlag, der sikrer, at institutionerne kan opretholde driften pr. 1. januar 2007, er indeholdt i følgende lovforslag i Indenrigs - og Sundhedsministeriets regi: Forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kom  munalreformen Forslag til lov om regionernes finansiering Forslag til lov om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab Indenrigs- og Sundhedsministeriet har oplyst, at det af de specielle bemærkninger til § 1 i Forslag til lov om regionernes finansiering fremgår det bl.a., at "I forbindelse med etablering af regionerne foretages en opdeling af de aktiver og passiver, som de nye regioner vil overtage fra de hidtidige amtskommuner. Det skal i den forbindelse fastlægges, hvordan de gældsforpligtelser, som regionerne overtager, skal finansieres af indtægterne til de regionale områder. Tilsvarende skal det for likviditet og andre aktiver fastlægges, hvordan indtægterne herfra fordeles på de regiona le områder. Der vil i den forbindelse blive tilvejebragt hjemmel til, at regionerne kan få mulighed for at refinansiere den eventuelle nettogæld, de overtager fra amtskommunerne, således at den årlige belastning heraf kan blive udjæ vnet over en årrække. I budget- og regnskabsreglerne for regioner vil der blive fastsat nærmere regler for administration af regionernes likvide beholdninger. Administrationen skal tilrettelægges på en sådan måde, at det sikres, at adskillelsen af regionernes økonomi i tre dele  opretholdes. Det skal i den forbindelse overvejes, om det vil være mest hensigtsmæssigt at etablere helt adskilte kassebeholdninger eller om det vil v  æ re mere hensigtsmæssigt at opretholde en samlet kassebeholdning, men med registrering af mellemregningsforhold med hvert af de regionale områder. Begge metoder gør det muligt løbende at opgøre en særskilt kassebeholdning for hvert af de tre områder. I det omfang, regionerne løser driftsopgaver for kommunerne på social - og specialundervisningsområdet, vil disse opgaver blive finansieret direkte af kommunerne gennem takstbetaling. Disse opgaver vil således hvile i sig selv og ikke medføre nettoudgifter eller  -indtægter for regionerne. For det enkelte år vil der dog kunne blive tale om et likviditetsmæssigt mellemregningsforhold mellem regionerne og disse institutioner, idet indtægterne fra takstbetalingen i det enkelte år ikke nødvendigvis vil svare præcist til årets udgifter. Men set over en årrække skal udgifter og indtægter svare til hinanden." 25.   Flere hørings svar, herunder fra KL, LO, BUPL og FTF finder, at de økonomiske konsekvenser, som er skitseret i lovforslaget er utilstrækkelig belyst. Derudover   finder   flere,   at   forudsætningen   om   udgiftsneutralitet   ikke   er   sandsynliggjort   i lovforslagets bemær kninger. Svar:
15 Ved  lovforslagenes  fremsendelse  til  høring  var  forhandlingerne  med  de  kommunale  parter  om  de øk onomiske konsekvenser  af kommunalreformen  på  socialområdet  ikke afsluttet.  Det  var  derfor  ikke muligt   at   oplyse   det   endelig   resultat   af   forhandlingerne.   Som   det   fremgår   af   aftalen   om strukturreformen,   har   det   hele   tiden   været   klart,   at   ændringerne   i   opgavefordelingen   vil   blive gennemført  ud  fra  princi ppet  om,  at  reformen  er  udgiftsneutral  og  pengene  følger  med  opgaverne. Derved  sikres,  at  de  myndigheder,  der  får  ansvaret  for  de  nye  opgaver  kompenseres  herfor  af  de myndigheder, der afgiver opgaverne, jf. de almindelige DUT-principper. 26.   Flere høringssvar, herunder fra   KL, finder, at alle regionens udgifter bør indregnes i takste rne. Andre høringssvar, herund er fra Dansk Socialrådgiverforening, HK Kommunal, Købe nhavns Amt, De   Samvirkende   Invalideorganisationer   og   Landsforeningen   Evnesvages   Vel,   finder,   at takstfastsættelsen til de regionale tilbud bør være sådan, at regionerne ikke på forhånd er stillet ulige i konkurrencen med private aktører. Svar: Forslaget  om  at  indregne  alle  regionens  udgifter  i  taksten  må  anses  for  konkurrenceforvridende  i forhold til andre leverandører, som ikke har di sse udgifter. Udgangspunktet er, at alle udgifter, der er knyttet til det enkelte tilbud indregnes i taksten.  Derudover pålægges  regionerne  ifølge  lovforslagene  en  række  særlige  administrative  opgaver  på  det  sociale område,  herunder  at  indgå  rammeaftaler  med  kommunerne  på  baggrund  af  de  årlige  redegørelser samt    koordinering    af    kapacitet    og    sammensætning    af    de    mest    specialiserede    lands -    og landsdelsdækkende tilbud, som ikke kan lægges på taksterne. Kommunale og private leverandører af tilbud på det sociale område pålægges ikke samme forpligtelser. 27.   KL  finder,  at  udviklingsomkostninger  til  løbende  udvikling  af  det  enkelte  tilbud  bør  indregnes  i taksten for regionstilbuddet. Svar: Som hovedregel skal alle regionens opgaver på det sociale område takstfinansieres. For så vidt angår udviklingsopgaver, der direkte vedrører regi onens tilbud, ligestilles regionerne med andre leverandø rer, således at disse udgifter skal lægges på pladstaksterne. Det er allerede præciseret i bemærkni  ngerne til lovforslaget. 28.   Flere høringssvar, herunder fra Landsforeningen Evnesvages Vel og Amtsrådsf oreningen, ser et særligt  problem  i,  at  den  foreslåede  takstfinansiering  tager  udgangspunkt  i  ”typer  af  tilbud”  i stedet for de individuelle tilbud, der gives til borgerne, jf. bemærkninge rne til § 173. Svar: Med lovbemærkningernes brug af udtrykket ”typ er af tilbud” tænkes der ikke på en ”institutionstype”, men derimod på sammenlignelige tilbud, der godt kan forefindes på forskellige institutioner. Den   foreslåede   takstfinansiering   forudsættes   således   at   kunne   tage   hensyn   til   servicelovens forudsæ tninger om individualiserede tilbud.
16 29.   Flere høringssvar, herunder fra Amtsrådsforeningen spørger, hvor en evt. regning i forbi  ndelse med  ophold  på  forsorgshjem  skal  sendes  hen,  når  beboeren  ikke  ved,  hvilken  kommune vedkommende hører til, og den således ikke ka n findes. Svar: Der   vil  forekomme   tilfælde,   hvor   det   ikke   vil   være  muligt   at  fastslå,   hvilken  kommune   der   er hjemkommune. Når den tidligere opholdskommune ikke kan findes, må udgiften indregnes i taksten. 30.   Flere   høringssvar   herunder   fra Socialpædagogernes    Landsforbund,   Dansk   Blindesamfund, Bø rnesagens Fællesråd, Børnerådet, Foreningen af Danske Døgninstitutioner for Børn og U   nge og  Det  Kommunale  Kartel  anbefaler  med  forskellige  begrundelser,  at  regionerne  sikres  en selvstændig økon  omi. Svar: Det strider mod reformens principper om en éntydig placering af myndigheds- og finansieringsansvaret i kommunerne. Regionerne vil alene få finansiering til de særlige administrative opgaver på det sociale område, som de pålægges ifølge loven: Bearbejdning  af  kommunernes  redegørelser,  udarbejdelse  af  forslag  til  rammeaftale  samt opfølgning på rammeaftalen Koordinering  af lands- og landsdelsdækkende institutioner samt udviklingsplaner for store institutioner Repræsentanter til udviklingsråd samt årlig redegørelse ti l udviklingsrådet Behandling af indberetninger om magtanvendelse i de tilbud, regionsrådet fører tilsyn med. Disse opgaver vil skulle varetages og finansieres af den generelle regionale administration. 31.   Amtsrådsforeningen spørger til, hvordan de sikrede  pladser skal finansieres fremover.   Svar: Efter  de  gældende  regler  er  der  forskelligartet  finansiering  af  driftsudgifterne  efter  grundlaget  for opholdet  i  den  sikrede  afdeling.  Ophold  efter  magtanvendelsesbekendtgørelsen  §  7,  stk.  1,  nr.  1 -3, (ophold der alene hviler på serviceloven) finansieres som øvrige døgnophold for børn og unge. Øvrige ophold  fordeles  mellem  kommuner  og  amter  efter  objektive  kriterier.  Med  kommunalreformen  vil finansieringen af de løbende driftsudgifter ikke blive ændret fra den eks  isterende fordeling med hensyn til objektiv finansiering. Det  er,  på  baggrund  af  høringssvarene,  præciseret  i  bemærkningerne  til  lovforslaget  (§  174),  at socialministeren kan fastsætte en fordeling af udgifterne mellem kommunerne indbyrdes i forbindelse med ophold i sikrede afdelinger. 32.   Landsforeningen af Kvindekrisecentre spørger hvem, der skal betale for opholdet, hvis der er tale om en udenlandsk statsborger. Svar:
17 Hvis  der  ikke  kan  findes  en  dansk  hjemkommune,  som  regningen  kan  sendes  til,  må  udgiften  for opholdet for den pågældende indregnes i taksterne for de øvrige pladser, således at udgiften ad denne vej betales. 33.   Flere  høringssvar,  herunder  fra  KL,  opfordrer  til,  at  det  kommer  til  at  fremgå  af  loven,  at kommunernes     medfinansiering     af     krisecentre     og     forsorgshjem     udformes     som     en takstbetalingsordning. Svar: Det er, på baggrund af høringssvaret, præciseret i bemærkningerne til lovfor slaget (§§ 109 og 110), at kommunerne skal betale en takst for brug af pladser på krisecentre og forsorgshjem. 34.   SAND (Sammenslutningen af Nærudvalg i Danmark) foreslår, at reglerne for beboeres betaling for  ophold  på  boformerne  ændres,  så  der  centralt  fastsættes  takster,  så  regionale  forskelle undgås. Svar: Den   eksisterende   bekendtgørelse   om   opholdsbetaling   fasthold es,   så   betalingen   vil   afhænge   af omkostningerne ved opholdet, beboerens økonomi mv. I de tilfælde, hvor beboeren er uden midler, vil opholdet være gratis. 35.   Sammenslutningen   af  Boformer   efter   Servicelovens   §   94  (forsorgshjem,  krisecentre   m.v.), Inspektørkol legiet Ved Danmarks Forsorgshjem og Landsorganisationen af Kvindekrisecentre er i    tvivl    om    takstberegningen,    herunder    især    om    regionernes    administrative    udgifter (lønadministr ation,  personalejura,  økonomistyring  mv.)  vedrørende  boformerne  samt  udgifterne til udvikling skal indgå i taksterne, samt hvem, der skal opkræve taksterne. Svar: De administrative udgifter, samt udgifter til udvikling, der afholdes i regionen vedrørende boformerne, skal  forholdsmæssigt  sammen  med  de  enkelte  boformers  udgifter  indgå  i  taksterne  for  den  enkelte boform. Regionen opkræver taksten på de regionalt drevne boformer. Da   der   med   reformen   ikke   vil   blive   ydet   statsrefusion   ud   over   de   udgifter,   der   i   dag   er refusionsberettigende, vil det medføre, at en del af takstudgiften fo r betalingskommunen ikke vil kunne anmeldes til statsrefusion. 36.   Flere  høringssvar  bl.a.  Amtsrådsforeningen  og  Landsforeningen  af  Kvindekrisecentre  påpeger vanskelighederne  ved  at  udsende  regninger  til  kommunerne  for  deres  borgeres  ophold  på krisecentre, når kvinderne vil være anonyme. Svar: Det er væsentligt, at kvinderne har ret til at være anonyme under opholdet og denne ret vil n  aturligvis blive opretholdt.
18 Når kvinderne ønsker at forblive anonyme, må de dog dokumentere eller i det mindste oplyse, hvilken kommune, de kommer fra. Krisecenteret skal så meddele til regionen, at der skal sendes en regning til kommunen, der så, uanset de ikke kan få oplyst, hvilken konkret person det drejer sig om, må betale til regionen. For at sikre kommunerne en garanti for, at der ikke udsendes helt tilfældige regninger, skal regionens revisor kontrollere, at regningerne er sendt til de kommuner, der er oplyst af boformerne. 37.   Flere    organisationer,    herunder    Landsforeningen    Evnesvages    Vel    og    De    Samvirkende Invalideorganisationer mener,  at  der  er  risiko for,  at kommunerne  vil  vælge  billigere tilbud,  der ligger i en anden region. Det kan bryde med nærhedsprincippet for borgeren Svar: Kommunen skal altid forsøge at finde det bedst egnede tilbud til borgeren. Samtidig ska l kommunen tage hensyn til omkostningerne. Det konkrete tilbud skal så vidt muligt tilrettelægges i samarbejde med borgeren. Det  skal  bemærkes,  at  der  også  hidtil  har  kunnet  forekomme  tilfælde,  hvor  borgeren  visiteres  til  et tilbud i en kommune, der ikke ligger i borgerens bopælsamt, hvis dette har været bedst for borgeren. 38.   De  Samvirkende  Invalideorganisationer  og  Det  Centrale  Handicapråd  mener,  at  der  ikke  må væ re økonomiske incitamenter for kommunerne til at underminere den specialiserede tilbudsvifte i regionerne, herunder den specialrådgivning, der knytter sig til disse tilbud. Der bør fortsat være mulighed  for  regional  varetagelse  af  specialiserede,  tværsektorielle  rådgivningsfunktioner.  For De  Samvirkende  Invalideorganisationer  er  det  afgørende,  at   den  specialiserede  viden  ikke  går tabt i den nye struktur. Svar: Kommunerne  kan  bede  regionerne  levere  specialrådgivning,  såfremt  denne  kan  udgå  fra  og  have sammenhæng med indholdet i de tilbud, regionerne driver. Det   ligger   i   kommunalreformen,   at   der   sker   en   glidende   decentralisering   af   disse   opgaver   til kommunerne.  Hensigten  er  at  opnå,  at  der  fremover  kun  er  en  myndighed,  der  har  det  fulde myndigheds, forsynings- og finansieringsansvar på det sociale område. Desuden vil specialviden og rådgivning indgå i den kommende VISO-organisation. 39.   De Samvirkende Invalideorganisationer mener, at der bør være en statslig, objektiv finansiering til at sikre viften af regionale specialtilbud og specialrådgivning. Svar: Udgangspunktet er, at amternes midler på dette område overgår til kommunerne som led i at fastholde kommunernes  myndighedsansvar.  For  så  vidt  angår  de  lands-  og  landsdelsdækkende  tilbud  vil  der være en delvis objektiv finansiering.
19 Der gøres i øvrigt opmærksom på, at specialviden og    –rådgivning også indgår i den kommende VISO- organisation. 40.   Foreningen af Socialchefer har noteret sig, at der udestår en række tekniske men yderst vigtige spørgsmål i relation til takstberegning og aftaler om køb og salg af ydelser i regionen, hvor det er væsentligt, at r egionen ikke på forhånd bliver i stand til at opretholde et monopol på dele af den sociale indsats, f.eks. krisecentre, forsorgshjem og misbrugsbehandling og dermed fastholde de eksisterende gråzoner. Svar: Beregningen  af  takster  for  kommunernes  brug  af  regionale  tilbud  skal  indgå  i  rammeaftalen  mellem regionen og kommunerne. Takstberegningen skal derfor aftales mellem region og kommuner. For så vidt angår de mest specialiserede lands- og landsdelsdækkende tilbud, der drives af regionerne, kan socialministeren i en bekendtgørelse fastsætte regler om principperne for finansieringen.   Fordelingen   af   de   nuværende   amtskommunale     opgaver   på bø rne- og ungeområdet 41.   Flere  høringssvar,  herunder  Børne  -  og  Kulturchefforeningen  finder,  at  der  bør  udarbejdes  en positivliste over hvilke tilbud, der overføres til kommunerne og hvilke til regionerne Svar: Socialministeriet er ved at udarbejde en konkret liste over hvilke døgntilbud til børn og unge   der som udgangspunkt overgår til henholdsvis kommunerne og til regionerne pr. 1. januar 2007. Listen placerer ansvaret pr. 1. januar 2007, såfremt kommunerne ikke har overtaget nogen af institutionerne forinden. Listen  er  ikke  til  hinder  for,  at  kommunerne  senere  kan  overtage  driftsansvaret  for  nogle  af  de regionale døgntilb ud, der på listen er medtaget som regionale. Til kommunerne overføres døgntilbud (anbringelse, aflastning og døgnophold for hele familien) til børn og unge med sociale og adfærdsmæssige problemer, herunder tidligt skadede, tilknytningsforstyrrede, ADHD (DAMP) eller omsorgssvigtede mv. Til  regionerne  overføres  døgntilbud  inkl.  aflastning  til  børn  og  unge  med  nedsat  fysisk  eller  psykisk funktionsevne, dvs. multihandicappede, spastisk lammede, blinde, døve epileptikere, udviklingshæ mmede, autister, hjerneskader mv. På baggrund af høringssvarene overføres derudover til regionerne institutioner for børn og unge med psykiatriske lidelser, såfremt behandlingen på institutionen indeholder en væsentlig psykiatrisk indsats med sammenhæng til det øvr ige psykiatriske system. 42.   Flere  høringssvar,  herunder  fra  Landsforeningen  af  Opholdssteder  og  Skolebehandlingsti lbud, Socialpædagogernes  Landsforbund ,  FBU  Forældrelandsforeningen ,  FTF,  Amtsrådsforeningen,
20 Foreningen  af  Danske  Døgninstitutioner  for  Børn  og  Unge  ,  HK/DS,  Bør nerådet,  Børnesagens Fællesråd  og  Det  Centrale  Handicapråd,  BUPL  og  Børne -  og  ungdomspsykiatrisk  hospital udtrykker bekymring for den opdeling, der sker mellem de kommende kommuner og regioner af ansvaret for døgninstit utionerne for børn og unge. Frygten er, at selv store kommuner ikke vil have den tilstrækkelige ekspertise og et ti lstrækkeligt befolkningsgrundlag, og at der dermed kan være fare for, at de meget specialiserede instituti oner til fx alkoholskadede og svært omsorgssvigtede børn og un  ge, vil blive ”afspecialiseret” eller helt lukket. Flere   af   høringssvarene   foreslår,   at   de   institutioner   for   børn   og   unge   med   sociale   og adfærd smæssige problemer, der ikke har karakter af ”områdeinstitutioner”, men som skal yde en specialiseret  indsats  i  forhold  til  behandlingskrævende  børn  og  unge  på  lige  fod  med  børn  og unge med fysiske og psykiske handicaps – i en snæver defin ition – bliver et regionalt ansvar. Bl.a.  FBU  Forældrelandsforeningen  og  Foreningen  af  Danske  Døgninstitutioner  for  Børn  og Unge foreslår derfor, at placeringen i henholdsvis kommune eller region skal være afhængig af bø rnenes behandlingsbehov og institutionernes regionale funktion, eller at institutioner for børn og unge opdeles i 3 kategorier: Børn og unge med sociale eller adfærdsmæssige    problemer Børn   og   unge   med   alvorlige   udviklingsmæssige,   personlighedsmæssige   eller   psykiske vanskeligheder Børn og unge med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og at de døgninstitutioner under de 2 sidste kategorier placeres i regionerne. Svar: På  baggrund af høringssvarene er fordelingen ændret, således at institutioner for børn og unge med psykiatriske     lidelser,    hvor     behandlingen     indeholder     en     væsentlig     psykiatrisk     indsats     med sammenhæng   til   det   øvrige   psykiatriske   system,   som   nævnt   ovenfor,   også fremover   placeres   i regionerne. Opdelingen fastholdes i øvrigt, som den er skitseret i lovfor  slaget Sammenhængen  til  normalområdet  (fx  skole,  dagtilbud  og  fritidsliv)  har  stor  betydning  for  børn  og unges videre udvikling. Når indsatsen for børn og unge m ed sociale eller adfærdsmæssige prob  lemer samles  i  kommunen,  giver  det  bedre  mulighed  for,  at  selv  en  anbringelse  uden  for  hjemmet  ikke behø ver betyde et brud i forhold til alle barnets eller den unges netværk. Sammenhængen til normalområdet har også væ ret et vigtigt grundlag for arbejdet med en reform af anbringelsesområdet, selv om anbringelsesreformen som udgangspunkt ikke har fokus på strukturen på børneområdet. Selv   om   et   barn   er   anbragt   uden   for   hjemmet,   skal   familiens   samlede   forhold   stadig   ses   i sammenhæng. En samling af indsatsen i kommunen betyder, at det er den samme myndighed, der har ansvaret for både indsatsen i forhold til barnet og i forhold til forældrene.
21 Med den styrkelse af kommunerne, der ligger i, at kommunerne nu generelt bliver større og dermed får mulighed for en mere solid faglig bæredygti ghed, og med den tilførsel af  viden og erfaring, som også vil ske fra de nuværende amter, og ikke mindst fra de eksisterende døgntilbud, er det forventni  ngen, at kommunerne nu får bedre mulighed for at sikre disse hensyn. Kommunerne vil have en egen interesse både i at holde tilbuddenes specialiseringsgrad og sikre, at disse tilbud fortsat eksisterer. Kommuner, der overtager institutioner med en så snæver målgruppe, at de ikke selv har befolkningsgrundlag til at anvende alle pladser, har mulighed for at sælge pladser til andre kommuner. Disse hensyn gør sig også gældende for så vidt angår døgntilbud til børn og unge med nedsat fysisk og  psykisk  funktionsevne  eller  med  psykiatriske  problemstillinger,  men  heroverfor  står  hensynet  til  i løsningen   af  de   pågældende   børn   og   unges   problemer   at  sikre   samspil  mellem   indsatsen   på institutionerne  og  den  erfaring  og  ekspertise,  der  i  øvrigt  forbliver  i  regionerne  på  handicap -  og psykiatriområderne. På    bagg rund    af    høringssvarene    er    der    i    lovforslaget    indsat    en    bestemmelse    om,    at    en kommunalbestyrelse/sammenlægningsudvalg    i    2006    kan    aftale    med    forberedelsesudvalget,    at regionsrå det  efter  1.  januar  2007  driver  det  eller  de  døgntilbud  for  børn  og  unge  med  socia    le  og adfærdsmæssige  probl emer  videre,  som  kommunalbestyrelsen  ellers  skulle  have  overtaget  ansvaret for, jf. § 190, stk. 4. 43.   Flere høringssvar, herunder fra Dansk Socialrådgiverforening og HK Kommunal finder, at der bør være  en  overgangsperiode,  hvor  komm unerne  ikke  kan  ændre  i  de  overtagne  døgntilbuds specialisering. Svar: En  overgangsperiode,  som  foreslået,  vil  modvirke  kommunernes  mulighed  for  udvikling  og  smidig tilrettelæggelse af indsatsen på området. Derimod indeholder lovforslaget bestemmelse om en 4-årig overgangsperiode, hvor socialministeren gennem de årlige redegørelser for udviklingsrådene nøje vil følge udviklingen på området, herunder hvordan kommunerne lever op til deres forsyningspligt. 44.   Flere høringssvar, herunder fra Dansk Socialrådgiver forening og HK Kommunal, mener, at det i §  67  skal  nævnes,  at  regionerne  skal  drive  døgninstitutioner  til  handicappede  børn  og  sikrede institutioner. Svar: Regionernes   ret   til   at   oprette   og   drive   døgninstitutioner   behandles   i   §   5.   Som   konsekvens   af høring  ssvaret  er  det  imidlertid  præciseret  i  §  67,  stk.  4,  at  en  region  også  kan  oprette  og  drive døgninstituti  oner for børn og unge. 45.   Flere høringssvar, herunder fra Dansk Socialrådgiverforening og HK Kommunal, nævner, at der i lovforslaget   mangler   en   klar   hjemmel   for   regionerne   til   at   drive   intern   skole   på   deres døgninstit utioner for handicappede børn. Svar: Undervisningsministeriet har oplyst følgende:  Efter gældende regler (folkeskolelovens § 20, stk. 3) kan specialundervisning  efter  overenskomst  med  kommunalbestyrelsen  indrettes  i  dagbehandlingstilbud eller i et efter lov om social service oprettet eller godkendt anbringelsessted. Det vil blive præciseret
22 bemærkningerne  til  §  5  lov  om  regioner  og  om  nedlæggelse  af  amtskommunerne,  Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab  samt i bekendtgørelsen om specialundervisning, at  kommunalbestyrelsen  kan  indgå  driftsoverenskomst  om  undervisning  i  en  intern  skole  på  et regionalt drevet opholdssted. 46.   Foreningen af Socialchefer har forståelse for, at man i et vist omfang og i en overgangsperiode lægger det driftsmæssige ansvar for meget specialiserede institutioner i de kommende regioner. Specielt  på  børne -  og  ungeområdet  lægger  lovforslaget  imidlertid  op  til  en  vanskelig  sondring mellem børn med adfærds  problemer og børn med varigt nedsat fysisk og psykisk funkt ionsevne. FSD  skal  advare  imod,  at  der  herved  gives  grundlag  for  en  udvidelse  af  handicapbegrebet  og skal  opfordre  til,  at  det  kun  som  meget  enkeltstående  undtagelser  og  efter  en  meget  konkret vurdering  af  den  enkelte  institution  besluttes  at  lægge  driftsopgaven  i  regionen.  I  tilknytning  til servicelovens § 5 bør der således i lighed med specialundervisningsområdet, både på voksen og børneområdet  præciseres,  hvilke  konkrete  institutioner,  der  ved  lo  vens  ikrafttræden  ikke  skal drives  i  kommunalt  regi.    Foreningen  af  kommuner  i  Københavns  Amt  finder  det  vigtigt,  at regionernes  driftsforpligtelser  i forhold  til  specialinstitutioner for  børn  og unge  begrænses mest muligt.   Specielt   i   FKKA   området   har  kommunerne   store   og  gode  erfaringer  med   drift   af specialinstitutioner,    ligesom    kommunerne    har    gode    erfaringer    med    mellemkommunalt samarbejde  på  området.  Disse  erfaringer  bør  indgå  i  vurderingen  af  hvilke  amtskommunale institutioner, der skal viderefø res i kommunalt regi. Svar: Som grundlag for fordelingen af institutioner på børne - og ungeområdet udarbejdes der en positivliste, hvor der sker en konkret vurdering af den enkelte institution. På det øvrige sociale område er der ikke grundlag  for  udarbejdelse  af  en  positivliste,  idet  amtskommunale  institutioner  og  tilbud  overgår  til regionerne, medmindre der i regi af forberedelsesudvalgene konkret aftales andet. Kommunernes mulighed for at overtage regionale sociale tilbud 47.   Nogle høringssvar, bl.a. fra Amtsråds foreningen, Københavns Amt, Dansk Socialrådgiverforening og HK Kommunal bemærker, at kommunernes mulighed for at overtage dele  af  det  regionale  produktionsapparat  svækker  regionernes  mulighed  for  at  opretholde  et produktionsapparat.  Amtsrådsforeningen  har  speciel  nævnt,  at  de  væsentligste  kriterier  (for fastsættelse af nærmere regler for kommunernes overtagelse af regionale tilbud), bør fastsættes ved lov og ikke ved bekendtgørelse. Svar: Det er ikke lovens formål at opretholde et regionalt produktionsapparat. Formålet er at sikre, at der til rådighed  for  alle  kommuner  står  en  hel  vifte  af  sociale  tilbud  og  institutioner,  der  samlet  set  giver borgerne den rigtige sociale indsats Det er imidlertid et væsentligt hensyn, at andre kommuner kan få løst deres fo  rsyningsansvar, hvis en kommune overtager en regional institution.  
23 Det  ovennævnte  hensyn  er,  på  baggrund  af  høringssvarene,  tydeliggjort  i  §§  186  og  190  og  i bemær   kningerne hertil. Det er et vilkår for en beliggenhedskommune, som overtager et regionalt   tilbud, at  det  tilbud,  der  overføres,  skal  indgå  i  den  årlige  rammeaftale  og  skal  stå  til  rådighed  for øvr  ige kommuner i det omfang, det fastlægges i rammeaftalen, Det  præciseres  således  i  bemærkningerne,  at  det  overtagne  tilbud  fortsat  indgår  i  forsyni ngen  på samme måde, som hvis det fortsat havde været et regionalt tilbud. Det betyder, at rammeaftalen bl.a. skal indeholde: Udviklingsmål for tilbudet Takster for kommunernes køb af pladser Håndtering af akutte situationer Beredskab for at undgå ventelist er På   baggrund   af   høringssvarene   er   der   i   lovforslaget   indsat   en   bestemmelse   om,   at   enhver kommunalbestyrelse i regionen kan anmode om, at en kommunalbestyrelses ønske om at overtage et regionalt tilbud drøftes i kontaktudvalget, jf. § 187, stk. 1. 48.   Flere  høringssvar,  herunder  fra  KL,  finder,  at  det  af  loven  bør  fremgå,  at  region  og  kommune årligt kan aftale overførsel af tilbud i tilknytning til drøftelserne af den rammeaftale, som årligt skal indgås mellem region og kommuner. Svar: Det  er,  på  baggrund  a f  høringssvarene,  fastsat  i  lovens  §  186,  at  en  beliggenhedskommune  kan overtage   et   regionalt   tilbud,   og   at   regionsrådet   på   anmodning   fra   beliggenhedskommunen   skal udarbejde udkast til aftale herom, jf. punkt 47. Det  er  et  sigte  med  reformen,  at  der  skal  ske  en  fortsat  glidende  decentralisering  til  kommunerne. Kommunalreformen medfører langt større og både økonomisk og fagligt mere bæredygtige komm    uner end i dag, som må forudsættes at væ re i stand til at klare de sociale opgaver. Allerede løbet af 2006   skal der være en drøftelse mellem forberedelsesudvalgene, der forbereder de nye   regioner,   og   kommunerne/sammenlæg ningsudvalgene   med   henblik   på   at   undersøge,   om amtskommunale institutioner mere hensigtsmæssigt kan overgå til beliggenhedskommunerne allere de fra  reformens  ikrafttræden  i  2007.  Kommunalbestyrelsen/sammenlægningsudvalget  træffer  endelig afgø relse om beliggenhedskommunens beslutning om at overtage et regionalt tilbud. Fra  2007  og  fremover  kan  en  beliggenhedskommune  overtage  regionalt  ejede  sociale  tilbud,  og regionsrådet skal på beliggenhedskommunens anmodning udarbejde et udkast til aftale. Der etableres endvidere  et  kontaktudvalg  mellem  regionen  og  kommunerne  i  regionen,  der  mindst  én  gang  i  hver valgperiode  skal  drøfte,  om  der  i  regionen  er   sociale  institutioner,  som  mere  hensigtsmæs sigt  kan overgå til den pågældende beliggenhedskommunes ansvar. 49.   KL  bemærker,  at  det  klart  bør  fremgå,  at  såkaldte  satellit -institutioner  (som  kan  være  en organisatorisk  og  budgetmæssig  sammenkædning  af  flere  r  egionsinstitutioner/tilbud  placeret  i
24 flere kommuner)  ikke  må  være  en  hindring for et kommunalt  ønske  om  at  overtage  den  del  af institutionen, der er beliggende i kommunen. Svar: Det er, på baggrund af høringssvaret, tydeliggjort i bemærkningerne til lovf orslaget (§§ 186 og 190), at også    sådanne    satellit   -institutioner    kan    overtages    af    beliggenhedskommunen.    Det    er    dog    en forudsæ   tning, at den del, der overtages, kan     fungere som et selvstændigt tilbud i beliggenhedskommunen.  En  beliggenhedskommune  kan  ikke  overtage  en  satellitinstitution,  såfremt denne udgør en del af et sa  mmenhængende behandlingsforløb, som ikke vil kunne opretholdes ved en kommunal overtagelse af satellitinstitutionen. 50.   Flere  høringssvar,  herunder  fra  Socialpædagogernes  Landsforbund,  Forenin  gen  af  Danske Døgninstitutioner  for  Børn  og  Unge  og  Vestsjællands  Amt  har  foreslået,  at  socialministerens bemyndigelse    til    fastsættelse    af    retningslinjer    for    overtagelse    af    institutioner/tilbud, konkretiseres – eventuelt med eksempler. Det bør i forbin delse med en konkretisering angives, hvilke  retssikkerhedsmæssige  problemer,  der  kan  opstå  for  brugere  på  det  særlige  sociale område  i  forbindelse  med  kommunale  hjemtagelser.  Ligeledes  bør  det  i  forbindelse  med  en konkretisering  angives,  at  eventuelle  kommunale  hjemtagelser  ikke  må  skabe  en  risiko  for,  at sammenhængen i de regi onale sociale tilbud går tabt. BUPL finder, at det tydeligere bør fremgå af   bemærkninge rne,   at   der   er  forskel   på   en   overgangsfase,   hvor  regionerne   umiddelbart overtager de amtskommunale tilbud for børn og unge og det fremtidige driftsansvar, som kun kan overgå,  hvis  kommunerne  i  øvrigt  aft aler  dette.  Amtsrådsforeningen  foreslår,  at  det  sikres,  at kommunerne  ikke  kan  høste  gevinster  ved  at  afhænde  institutioner,  herunder  på  det  sociale område, f.eks. ved at fastsætte, at overdragelsen af sådanne institutioner fra amtskommunerne til  kommunerne  sker  med  henblik  på,  at  sådanne  institutioner  i  en  årrække  anvendes  til tilsvarende formål. Svar: Bemyndigelsesbestemmelsen er på baggrund af hørings   svarene erstattet af en egentlig bestemmelse i § 186, der fastsætter de nærmere vilkår for en kommunes overtagelse af regionale tilbud. Udgangspunktet er, at en beliggenhedskommune skal kunne overtage en amtslig/regional institution, men kommunen forpligtes samtidig til at opretholde institutionens forsyning for andre kommuner, der bruger institutionen, jf. svaret til pkt. 47. De øvrige kommuner i regionen   – som regionen skal levere til – oplever derfor ingen ulempe ved, at institutionen overgår til beliggenhedskommunen, da de fortsat er garanteret en brug af institutionen. 51.   Flere   høringssvar,   herunder   fra   Socialpædagogernes   Landsforbund   og   De   Samvirkende Invalideorganisationer,    har    foreslået,    at    de    relevante    brugerorganisationer    høres,    når delingsrådet  skal  træffe  afgørelse  om  kommunal  hjemtagelse  af  regionale  sociale  tilbud  fra  1. januar 2007. Svar: