Barnets Hus                     St. Kongensgade 85, 2. sal - 1264 Kbh. K -Tlf. 3312 3653 - Fax 3312 3652 - E-mail: [email protected] Den 23. maj 2005 Folketingets Socialudvalg Christiansborg 1240 København K Att.: Formand Pia Kristensen Anmodning om foretræde for folketingets Socia   ludvalg Vedr.:  Ønsket ændring til det seneste ændringsfo   rslag til lov om social service. Barnets Hus ser et hovedproblem i, at den fremtidige placering af vore og andres special- hjem skal være i kommuneregi og ikke i regionsregi  – institutionerne er i dag i amts- og storkommuneregi. Barnets Hus er en humanitær og soc ial organisation, der bl.a. driver 3 selvejende døgni n- stitutioner som observations- og behandlingshjem, og det er vores opfattelse, at disse specialinstitutioners indhold og virke er blevet overset og dermed fejlagtigt placeret i kom- muneregi i det foreløbige lovfor slag til ændringer af lov om social se rvice. Det anmoder Barnets Hus om at redegøre  nærmere for ved et foretræde for Socialudva  l- get, men allerede i det efterfølgende beskrives vore hove dsynspunkter. Status for lovforslaget er som bekendt, at kommunerne overtager det fulde ansvar på stø r- steparten af det sociale område og derfor skal tilbyde de nødvendige sociale tilbud til bo r- gerne i kommunen, og det er ligeledes udelukkende kommunerne, der visiterer til de en- kelte tilbud og har tilsynet med dem. De nye regioner overtager som udgangspunkt driften af alle de nuværende amtslige soci a- le institutioner og tilbud i regionen – bortset fra tilbud til børn og unge med sociale eller a d- færdsmæssige problemer. Disse tilbud overtages af hjemkommunerne ifølge forslaget. Det er heri det væsentligste problem er opstået , da vore og andre observations- og be- handlingshjem i lovforslaget henføres til kategorien: ”børn og unge med sociale eller a  d- færdsmæssige problemer”, uanset ”v  ore børn og unge” for de flestes vedkommende kr æ- ver en særdeles  speciel observation og behandling i institutionerne.
Observations- og behandlingshjemmene må derfor med god grund frygte, at en mindre el- ler mellemstor hjemkommune ikke kan håndtere opgaven forsvarligt endsige understøtte institutionen specifikt fagligt, jf. bilagsnotater. Barnets Hus er naturligvis opmærkso m på, at en hjemkommune efter lovforslaget kan afta- le overførelse af en kommunal opgave til regionen på bl.a. vort o mråde, men lovforslaget indebærer ingen pligt for ko mmunen til at vurdere nødvendigheden af at indgå s ådanne af- taler om opgaveoverførelse, e ndsige indlede forhandlinger med regionen herom for at få afdækket behovet for en evt. opgaveoverførelse. Samlet medfører ovenstående, at Barnets Hus f   oreslår lovteksten ændret, så: 1.   Alle landets observations- og behandlingshjem bliver regionstilknyttede – p.g.a. de- res særlige status som speciel -specialiserede institutioner eller 2.   Som punkt 1, men hvor en region desuden tillægges mulighed for at kunne aftale opgaveoverførelse  til  én  eller  flere  kommuner,  såfremt  den  eller  disse  kan  doku- mentere over for regionen, at man kan håndtere og understøtte opg aven bl.a. spe- cifikt fagligt. Det pågældende observations- og behandlingshjem skal høres om en given opgaveoverflytning, forinden regionen træffer endelig beslutning,  eller 3.   Med udgangspunkt i det nuværende for slag, hvorefter en kommune kan aftale op- gaveoverfø relse med en region, indføres samme adgang til for  selvejende observa- tions- og behandlingshjem at aftale opgaveoverførelse med en reg ion. De alternative forslag er prioriterede som anført 1  – 3. Som næ vnt vedlægges 2 bilagsnotater, der nærmere beskriver baggrunden for, at obse  r- vations- og behandlingshjems meget specielle arbejdsområde bør ove rflyttes til regionsre- gi eller som i forslag 3, have muli g hed herfor. Med venlig hilsen Ole Ravn Thomsen Formand for Barnets Hus
NOTAT Vedr.:  Betydningen af specialinstitutioners indsats for spæd   - og småbørn. De fleste døgnanbragte småbørn i Danmark har en dobbeltproblematik som årsag til en anbringelse på en specialinstitution. Den ene årsag er af social karakter og den anden årsag er, at barnet har behov for et spe- cialinstitutionstilbud, hvor den primære opgave er at yde psykologisk og specialpædag  o- gisk behandling og pleje. Det er væsentligt for forståelsen af specialinstitutionernes meget betydelige indsats, at forinden en anbringelse foretages, har kommunal forebyggende ind- sats været afprøvet   – desværre uden positivt resultat. På specialinstitutionerne for spæd- og småbørn indgår herudover i specialtilbudet, en psy- kologisk og pæd agogisk undersøge lse og udredning af barnet og af barnets behov og vanskeligheder. En sådan undersøgelse understøttes af en lægefaglig vurdering af barnet, både somatisk og børnepsyki atrisk. Denne udredning finder sted af specialinstitutionens ansatte pædiater og psykiater. Der er tale om spæd   - og småbørn med følgende vanskeligheder: Akut krise – Psykisk og udviklingshæmmede (som følge af tidlig fødsel, fødselsskader, a l- kohol, misbrug under graviditet)  - massivt omsorgssvigt (understimulering, fejl- og under- ernæring)  – svagt begavede – voldsramte – udadreagerende – desintegrerede – angst- prægede  – specifikke forstyrrelser ( spise- søvn - og sprogforstyrrelser) – seksuelt misbrug- te og børn til bortado ption.   Der er således tale om en mangesidet og speciel indsats, der ikke kan opnås ved et an- bringelsesforløb på en lokal døgninstitution. Derudover er det klart, at de ovenfor omtalte børn ville blive henvist til de børnepsykiatr  i- ske afdelinger, hvis der ikke var en social årsag til anbringelsen. Det faglige niveau er i fare En specialinstitution for små børn har den særlige styrke, at den baserer sit arbejde med det enkelte barn på en årelang viden og erfaring, og den har herigennem opnået en faglig bæredygtighed, som vil v æ re svær at fastholde og videreudvikle, hvis ikke s pæd - og små- børnsinstitutionerne overføres til regionalt regi. Det skal også fremhæves, at de faglige fællesskaber på tværs af specialinstitutionerne for spæd - og småbørn og på tværs af amterne, vil være umulig at un   dvære. Fællesskaberne vil i hvert fald ikke kunne opretholdes ved en primær, kommunal tilknytning. Det nuværende faglige niveau hos personalet på specialinstitutionerne vil over tid gå tabt med den opgavespredning, der er lagt op til i det nuværende lovfor slag. Så vil vi se en op- gaveglidning og en afspecialisering af den opnåede viden på spæd- og småbørnso mrådet, vi har i dag.  
Særlig opgave for politikerne Det vil være nødvendigt, at politikerne på Christian  sborg aktivt sætter sig ind i de særlige problemstillinger, der er inden for døgni nstitutionsområdet børn og unge, særligt på obse r- vations- og behandlingshjemmene. Det er begrænset, hvad brugerorganisatione rne kan påvirke den nuværende lovgivningsproces. Derfor har fagfolk og politikere et fælles ansvar for at hjælpe de mest marginalise rede samfundsborgere, især børn med psykiske og soc  i- ale vanskeligheder. Det politiske ansvar er at udforme en lovgivning, der modsvarer virkeligheden, og fagfolks ansvar er at løse opgaven med den højeste grad af faglighed til gavn for den enkelte og samfundet. Forstander Otto Juhl Barnets Hus - Bagsværd NOTAT Vedr.:  Undersøgelses  - og behandlingsområdet for  spæd   - og små børn. Vi har i dag et antal specialiserede døgninstitutioner. Det har taget år at bygge denne v i- den op og uddanne personalet til netop at yde en undersøgelses - og behandlingsmæssig indsats indenfor specifikke områder i relation til børn og unge. For at kunne yde den bedste løsning på såvel undersøgelses - som behandlingsområdet er det af stor betydning, at opgaven bliver stillet så præcist som muligt. Dette kan institutio- nerne også være med til, ved selv at stille krav til opgaveformuleringen. Når det gælder undersøgelse af et barn i døgninstit   utionsregi, skal formålet med undersø- gelsen være præciseret, og opgavestilleren, foræld   rene samt barnet skal kende dette. In- stitutionerne råder over et nærmere beskrevet speciale, og udfra denne beskrivelse væ l- ges institutionen til løsningen af opgaven. Når det drejer sig om undersøgelse, må instit u- tionen  råde  over  et  bredt  spekter  af  faglig  viden  for  netop  at  kunne  beskrive  så  præcist som  muligt,  hvordan  problemstillingen  ser  ud  og  pege  på  behandlingsmuligheder  -  ikke nødve ndigvis i eget regi. Drejer det sig om et barn, der er undersøgt, og som er behandlingskrævende, må visitat  i- onen  til  behandlingsinstitutionen  ske på baggrund  af  den  samlede  beskrivelse  af  proble- matikken og sammenholdes med udbudet af specialinstitutionens pladser - og netop her tage udgangspunkt i den enkelte institutions specialer. For at opnå de bedste behandlings- resultater er det af væsentlig betydning ikke at blande  alle problemstillinger, da forskellige vanskeligheder kræver forskellig indsats. Nogle typer problemer kan være absolut uhe  n- sigtsmæssige i et givet behandlingsmiljø i forhold til andre, ligesom det behandlen  de per- sonale ikke har den fornødne specialviden på et "fremmed" område.
Det  er  vigtigt  gennem  en  grundig  visitation,  at  kunne  give  barnet  det  tilbud,  som  passer netop det barns problematik - og som netop undersøgelsen viste, ba rnet har brug for. Insti- tutionen bør stille krav til amter / kommuner, da det er myndighedens ansvar at barnet er undersøgt, så man i visitationsforløbet får et billede af, hvilken specialindsats netop dette barn har brug for. Den viden institutionen besidder, udnyttes bedst ved at være opmærksom på ikke at bla n- de  helt forskellige  kategorier  af  børn.  Der  må  gerne  stilles  krav  til  instit utionerne  om  ny- tænkning og ændring af metoderne med udgangspunkt i forbedring af indsatsen. Institut  i- onerne bliver kun bedre af, at der stilles krav til dem, men de skal ikke gå på kompromis og tage børn ind, som direkte vil være ødelæggende for den målgruppe, de henvender sig til. Der kan være brug for, at institutionens ydelser over tid ændres, at behandlingen skal ti  l- rettelægges på en anden måde. Der forskes i socialt arbejde og disse erfaringer skal også inddrages - det kan være der er brug for en kombination mellem døgnplacering og inddr  a- gelse af nærmiljø i et andet omfang, end det sker i dag   - forældrene/familienetværket kan også få en anden rolle. Der sker til stadighed en udvikling, men specialviden på området er vigtig at fastholde uanset, hvilken målgruppe den enkelte institution i dag henvender sig til. Karen Madsen Bestyrelsesformand Barnets Hus - Glostrup