Folketingets Socialudvalg Dato: 31. maj 2005 Hermed  fremsender  jeg  i  5  eksemplarer  ændringsforslag  ad  forslag til lov om social service (L 38) Ændringsforslag Af socialministeren Til § 5 1) I stk. 6 ændres ”§ 190, stk. 4” til: ”§ 193, stk. 2”. [Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr.    16] Til § 6 2) I stk. 2, 1. pkt., indsættes efter ”skal”: ”senest 15. oktober”.   [Præcisering   af   tidspunktet   for   hvornår   den   årlige   rammeaftale   mellem kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet senest skal være indgået] Til § 14 3) § 14 affattes således: ”§  14.  Socialministeren  samler  og  formidler  oplysninger  om  kommunale, regionale og private tilbud efter §§ 32 og  36, § 67, stk. 1-3, §§ 103 og 104, §§107 - 110 og §142, stk. 1, 4 og 5     i en landsdækkende oversigt (  Tilbudspor- talen). Stk. 2.  Kun tilbud, som er registreret i Tilbudsportalen kan indgå i komm u- nalbestyrelsens forsyning, jf. § 4, stk. 2. Stk.  3.  Socialministeren  kan  foretage  anmeldte  og  uanmeldte  tilsynsbesøg  i de registrerede tilbud for at kontrollere, om de faktiske forhold er i overens- stemmelse med registreringerne i  Tilbudsportalen. Efter et tilsynsbesøg   kan socialministeren  påtale   uoverensstemmelser  over  for  henholdsvis  kommu- nalbestyrelsen  i  den  kommune  eller  regionsrådet  i  den  region ,  som  fører tilsyn  med  tilbuddet  og  underrette  kommunalbestyrelsen  i  brugernes  op- Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] Jhk, jet, lsc/ J.nr. 601-31
2 holdskommuner.  Socialministeren  sender  tilsynsrapporterne  til  handicapråd og bruger- og pårørenderåd i de berørte komm uner. Stk.  4.  Socialministeren  fastsætter  i  en  bekendtgørelse  nærmere  regler  om Tilbudsportalen,  herunder  om  kommuners  og  regioners  pligt  til  at  give  op- lysninger  til  Tilbudsportalen.  Socialministeren  kan  endvidere  beslutte,  at Tilbudsportalen skal omfatte andre tilbud end de tilbud, som er nævnt i stk. 1.” [Indsættelse  af  bestemmelse  om  retsvirkning  af  tilbuds  registrering  i Til- budsportalen og om kontrol af registreringerne ved anmeldte eller uanmeldte tilsynsbesøg .] Til § 16 4) I stk. 2, 1. pkt., udgår ”eller amtskommunen”. [Korrektion] Til § 45 5) stk. 5 ændres   ” 650 kr.”  til: ” 663 kr.”. [korrektion] Til § 97 6) I stk. 7 ændres ”650 kr.” til: ”663 kr.”. [korrektion] Til § 181 7) I stk. 2 udgår  ”§  53,”.      [Korrektion] Til § 186 8) I stk. 3 ændres ”i tilbuddet” til: ”, der er knyttet til varetagelsen af tilbud- det”. [Præcisering af, at bestemmelsen omfatter de ansatte, der er knyttet til var  e- tagelsen af tilbuddet]     9) I stk. 3 indsættes efter 1. pkt.: ”Svarer aktivernes og passivernes værdi ikke til hinanden, skal den    kommu- nalbestyrelse, der overtager det regionale tilbud, eller regionsrådet  kompen- seres herfor.” [Sikring af økonomiske neutralitet  ved overtagelse af tilbud]
3 10) Stk. 7 affattes således: ” Stk. 7. Socialministeren kan efter forhandling med indenrigs- og sundheds- ministeren fastsætte nærmere regler for overtagelsen af aktiver og pass iver, rettigheder og pligter samt ansatte i tilbuddet efter stk. 3, herunder regler for fordelingen mellem regionen og beliggenhedskommunen af pensionsforplig- telsen vedrørende tjenestemænd og andre ansatte omfattet af stk. 3.” [Indsættelse af indenrigs  - og  sundhedsministeren, som den socialministeren forhandler med, forinden der fastsættes regler efter § 186] Til § 189 11) Stk.3   affattes således: ”Bestemmelserne i §§ 6  og 193 træder i kraft 1. januar 2006.   Bestemmelser- ne i §§ 190 og 01 træder i kraft 1. juli 2005.  ” [Udvidelse af ikrafttrædelsesbestem  melsen, således at  ændringsforslag   nr. 13 (§ 190) og nr. 14 (§ 01) træder i kraft 1. juli 2005, og at §  § 6 og 193 træ  der i kraft den 1. januar 2006] 12) Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke: ” Stk. 4. Tilbud oprettet før den 1. januar 2007 skal registr eres i Tilbudsporta- len inden den 1. april 2007, jf. § 14, stk. 2.” Stk. 4 bliver herefter stk. 5. [Ikrafttrædelse af bestemmelse om  retsvirkning af tilbuds registrering i    Til- budsportalen] Til § 190 13) Paragraffen affattes således: ” § 190. Et amtskommunalt tilbud, som efter de øvrige bestemmelser i de nne lov  overtages  af  et  regionsråd  den  1.  januar  2007,  overtages  den  1.  januar 2007 af kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor tilbuddet vil være beli  g- gende  den  1. januar  2007,  såfremt  kommunalbestyrelse n  senest  den  15.  fe- bruar 2006 træffer bindende beslutning  om overtagelse af det amtskomm  u- nale tilbud og meddeler beslutningen til amtsrådet. Skal overtagelsen ske af en  kommune,  der  oprettes  den  1.  januar  2007,  træffes  bindende  b  eslutning efter 1. pkt. af sammenlægningsudvalget. Stk. 2. Den myndighed, der overtager det amtskommunale tilbud, overtager de aktiver og passiver, indtræder i de rettigheder og pligter samt overtager de ansatte, der er knyttet til varetagelsen af tilbuddet. Svarer aktivernes og pas- sivernes  værdi  ikke  til  hi  nanden,  skal  den  myndighed,  der  overtager  det amtskommunale tilbud, eller amtsrådet kompenseres herfor. Overtagelsen af
4 aktiver  og  passiver,  rettigheder  og  pligter  samt  ansatte  efter  1.  og  2.  pkt., sker  særskilt  i  forhold  til  for  delingen  af  aktiver  og  passiver,  rettigheder  og pligter samt ansatte efter reglerne i lov om visse proceduremæssige spørg   s- mål i forbindelse med kommunalreformen. Stk.  3.  Indenrigs-  og  sundhedsministeren  kan  efter  forhandling  med  social- ministeren fastsætte   nærmere regler for overtagelsen af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte efter stk. 2. Stk. 4.  Reglerne i § 186, stk. 4-6 finder tilsvarende anvendelse for en belig- genhedskommunes overtagelse af et amtskommunalt tilbud efter stk. 1.” [Sikring af ø konomisk neutralitet ved overtagelse af tilbud] Ny paragraf 14) Efter § 190 indsættes som ny paragraf: ” §  01.  Amtsrådet  udarbejder  for  hvert  amtskommunalt  tilbud  en  opg ø over  de  aktiver  og  passiver,  rettigheder  og  pligter  samt  ansatte,  som  den myndighed, der overtager det amtskommunale tilbud, overtager efter § 190, stk. 2. Stk.  2.  Amtsrådet forelægger  senest  den  1. januar  2006     opgørelsen  nævnt  i stk. 1 for de myndigheder, hvortil amtskommunens opgaver overføres i he n- hold til lovgivningen vedrørende kommunalreformen, med henblik på indg  å- else af en aftale mellem på den ene side amtsrådet og på den anden side de myndigheder, hvortil amtskommunens opgaver overfø og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte den myndighed, der overtager det amtskommunale tilbud, overtager efter § 190, stk. 2. Stk. 3. Udarbejdelse og forelæggelse af    opgørelsen nævnt     i stk. 1 samt ind- gåelse af  aftalen nævnt   i stk. 2 sker i forbindelse med udarbejdelse og fore- læggelse af et udkast ti  l aftale henholdsvis indgåelse af aftale om fordelingen af  amtskommunens  øvrige  aktiver  og  passiver,  retti gheder  og  pligter  samt ansatte. Udarbejdelse og forelæggelse af   opgørelsen nævnt    i stk. 1 samt ind- gåelse af  aftalen nævnt   i stk. 2 sker i overensstemmelse med reglerne i kapi- tel 3 i lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med komm u- nalreformen. Stk.  4.  Er  aftalen  nævnt    i stk.  2  ikke  indgået  inden   den  1.  april  2006,  eller erklærer en af de   myndigheder, som er nævnt   i stk. 2, forhandlingerne afslut- tet  uden resultat,  sker  indgåelse  af  aftale,  vedtagelse af  delingsrådets  mæ g- lingsforslag og delingsrådets beslutning om, hvilke aktiver og passiver, re t- tigheder  og  pligter  samt  ansatte,  som  den  myndighed,  der  overtager  det amtskommunale tilbud, overtager efter § 190, stk. 2, i forbindelse med hen- holdsvis indgåelse af aftale, vedtagelse af delingsrådets mæglingsforslag og delingsrådets  beslu tning  om  fordelingen  af  amtskommunens  øvrige  aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte. Indgåelse  af aftale, vedtagel- se  af  delingsrådets  mæ   glingsforslag  og  delingsrådets beslutning  om,  hvilke aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte, som den myndighed, der overtager det amtskommunale tilbud, overtager efter § 190, stk. 2, sker i overensstemmelse  med  reglerne  i  kapitel  3  og  4  i  lov  om  visse  procedure- mæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalrefo rmen. Stk. 5. Regler fastsat i medfør af § 17 og kapitel 4 i lov om visse procedur e- mæssige  spørgsmål  i  forbindelse  med  kommunalreformen anvendes,  med-
5 mindre indenrigs- og sundhedsministeren efter forhandling med socialmini- steren fastsætter a  ndet. Stk.  6.  Indenrigs-  og  sundhedsministeren  kan  efter  forhandling  med  social- ministeren fastsætte nærmere regler for amtsrådets udarbejdelse og forelæ g- gelse af opgørelse efter stk. 1 og for indgåelse af aftale, vedtagelse af mæ g- lingsforslag og delingsrådets beslutning om, hvilke aktiver og passiver, re t- tigheder og pligter samt ansatte, der efter stk. 2 overtages af den myndighed, der overtager det amtskommunale tilbud. Indenrigs-  og  sundhedsministeren kan herved fravige stk. 1-5 samt § 190.” [Sikring af økonomisk neutralitet ved overtagelse af  tilbud] Til § 193 15) I bestemmelsen ændres ”jf. dog § 190, stk. 4” til: ”jf. dog stk. 2”. [Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr.    16] 16) I bestemmelsen indsættes som   stk. 2: ” Stk. 2. En kommunalbestyrelse, der efter stk. 1 overtager tilbud efter § 67, stk. 1, kan uanset stk. 1 i 2006 aftale med regionens forberedelsesudvalg, at regionsrådet  på  vegne    af  beliggenhedskommunen  driver  tilbud  efter  §  67, stk. 1, hvis tilbud ejes af beliggenhedskommunen, videre efter den 1. januar 2007. For kommuner, der oprettes den 1. januar 2007, kan aftale efter 1. pkt. indgås af sammenlægningsudvalget.” [Præcisering   af at kommunen ejer de tilbud, der er omfattet af bestemmelsen, og  at  det  kan  aftales,  at  regionsrådet  driver   tilbuddet  videre  på  ve gne  af kommunalbestyrelsen] Til hele loven 17)  Overalt  i  loven  ændres  ”lov  om  almene  boliger  samt  støttede  private andelsboliger mv.” til : ”lov om almene boliger mv.”. [Konsekvensrettelse som følge af lov nr. 330 af 18. maj 2005 (L 35)] Bemærkninger Til nr. 1 Ændringen  er  en  konsekvensrettelse  som  følge  af  ændringsforslag  nr. 16, hvorefter henvisningen til lovforslagets § 190, stk. 4 udgår og ersta ttes med en henvisning til § 193, stk. 2.
6 Til nr. 2 Præciseringen  indebærer,  at  kommunalbestyrelserne  i  regionen  og  region s- råd et skal indgå den årlige rammeaftale senest den 15. oktober. Rammeaft  a- len har virkning fra 1. januar det følgende år. Der   fastsættes   en   frist   for indgåelse    af   rammeaftalen   af   hensyn   til rammeaftalens sammenhæng med vedtagelse af budgetter m  .v. og af hensyn til at rammeaftalen foreligger i god tid inden aftalen får virkning , dvs. den 1. januar det føl gende år. Til nr. 3 og 1 2 Det foreslås, at bestemmelsen i § 14 ændres, således at registrering af tilbu d- det i Tilbudsportalen bliver en betingelse for at kommunen må anvende  til- buddet. Det er præciseret i lovteksten, at portalen skal formidle oplys  ninger om kommunale, regionale og private tilbud efter § 32 (særlige dagti  lbud), § 36  (særlige  klubtilbud),  §  67,  stk.  1  -3  (døgninstitutioner  for  børn  og  unge, herunder døgninstitutioner for børn og unge, som på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for at blive anbragt uden for hjemmet og sikrede døgninstitutioner), § 103 (beskyttet beskæftigelse), § 104 (aktiv   i- tets- og samværstilbud), §§ 107  -110 (boformer) og § 142, stk. 1, 4 og 5 (ple- jefamilier  for  børn  og  voksne,  egne  værelser,  ko   llegier  og  kollegielignende opholdssteder og opholdssteder). Samtidig  foreslås  det,  at  der  foretages  en stikprøvekontrol  med  rigtigheden af de data, som er registreret i Tilbudsportalen. Dette kan ske ved anmeldte og  uanmeldte  tilsynsbesøg.   Tilsynsrapporter,  som  udarbejdes  i  forbindelse med  et  tilsynsbesøg  sendes  til  kommunalbestyrelsen  i  den  kommune,  som fører tilsyn med det pågældende tilbud samt til kommunalbestyrelsen i andre kommuner, som har visiteret borgere til tilbuddet. Endvidere orienteres han- dicapråd og bruger - og pårørenderåd i de berørte kommuner. Der foreslås en overgangsbestemmelse,  hvorefter tilbud, som er oprettet før den 1. januar 2007 skal registreres inden den 1. april 2007. Økonomiske konsekvenser for det offentlige De samlede udgifter til drift af Tilbudsportalen, herunder til gennemførelsen af tilsynsbesøg udgør 5 mio. kr. årligt. Der vil herudover være udgifter på 8 mio. kr. til etablering af portalen. Til nr. 4 Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af at amtskommunerne  ned- lægges  i  forbindelse  med  kommunalreformen.  Ændringen  blev  ved  en  te k- nisk fejl ikke medtaget i det fremsatte forslag til lov om social service. Til nr. 5 og 6 Ændringen indebærer, at beløbene reguleres til 2005 pris - og lønniveau.
7 Til nr. 7 Der er tale om en konsekvensrettelse, som ved en teknisk fejl ikke blev med- taget i det fremsatte forslag til lov om social service. Til nr. 8-10 og 13-14   Ændringerne  indebærer,  at  der  ikke  er  nogen  finansiel  fordel  knyttet til til- buddene, uanset om regionen eller kommunen overtager tilbuddene. Der er heller ikke nogen finansiel forskel på at overtage e t  tilbud før den 1.   januar 2007 og at gøre det efter. Når en kommune overtager  et tilbud efter 2007, skal kommunen købe den til den  værdi  ,  den  da  vurderes  til  (principielt  svarende  til  det  regionen  måtte gældsætte sig til for at beholde tilbuddet). Til § 186, stk. 3. Det præciseres med ændringen, at bestemmelsen omfatter de ansa tte, der er knyttet til varetagelsen af tilbuddet. Det forudsættes, at den del af a  ktiver og passiver samt ansatte m.v., der overtages, hvis overtagelsen sker på et tid s- punkt  efter  den 1. januar  2007,  skal  svare  til  den  del,  der  overtages  efter  § 190, dvs. overheadet  medtages  (selv om der ikke kan være tale om præcist den samme del).   Til § 186, stk. 7. Ændringen  indebærer,  at  socialministeren  efter  forhandling  med  inde nrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler for overtagelsen af a k- tiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte i tilbuddet efter § 186, stk. 3. Til § 190, stk. 1. Ordet ”bindende” i bestemmelsen indebærer, at kommunen er bundet ua nset senere forskydninger i aktiv-passivopgørelsen. Til § 190, stk. 2. Den i bestemmelsen nævnte kompensation kan ske i form af justering af, hvilke aktiver og passiver myndigheden overtager, eller i form af betaling fra den afgivende hhv. den overtagende myndighed Til § 01, stk. 1. Opgørelsen skal også omfatte kompensationen efter § 190, stk. 2, 2. pkt., og skal ske særskilt i forhold til fordelingen af aktiver m  .v. efter lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen , jf. § 190, stk. 2, 3. pkt. Til § 01, stk. 6 Bestemmelsen  indebærer,  at  Indenrigs  -  og  sundhedsministeriet  vil  kunne fastsætte,  at  overhead  -personalet  kun  skal  angives  på  instit utionsniveau  i brøker i  institutionsopgørelsen pr. 1. januar 2006, at fordelingen af ove rhead-
8 personale i øvrigt holdes  ude  af  i nstitutionsopgørelsen,  at  aftaleudkastet pr. 1.1.2006 i henhold til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbinde l- se  med  kommunalreformen  må   udarbejdes  under  den  forudsætning,  at    til- buddene  overgår  til  regionerne,  og  at  fordelingen  af  ove rhead-personalet sker  inden  for  den  generelle  fordeling  af  personale  mellem  de  modtagende myndigheder,  der  sker  efter  lov  om  visse  proceduremæ  ssige  spørgsmål  i forbindelse med kommunalreformen. Fordelingen af nettoformuen holdes også uden for institutionsopgørelsen, men sker efter lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen, som led i den generelle fordeling af aktiver inden for de af indenrigs- og sundhedsministeren evt. fastsatte fordelingsnøgler he rfor. Til nr. 11 Ændringen  indebærer,  at  ændringsforslag nr.  13  (§  190)  og  nr.  14  (§  01) træder i kraft den 1.   juli 2005. Endvidere fastsættes, at    §    6 og 193 træde  r i kraft den 1. januar 2006. Til nr. 15 og 16 Det præciseres med ændringe rne, at det er kommunalbestyrelsen i beliggen- hedskommunen, der ejer  de tilbud, som er omfattet af  bestemmelsen,  og at det kan aftales, at regionsrådet driver  tilbud videre på veg ne af kommunalbe- styrelsen. Den  årlige  rammeaftale  mellem  kommunalbestyrelserne  i  regionen  og  r e- gionsrådet omfatter ikke disse  tilbud. Til nr. 17 Ændringen er en k   onsekvensrettelse som følge af lov nr. 330 af 18. maj 2005 (L 35). Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer