Til lovforslag nr. L 39 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Socialudvalget den   2. juni 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administrat  ion på det sociale område og andre  love (Konsekvensrettelser på det sociale område som følge af kommunalreformen) [af socialministeren (Eva Kjer Hansen)] 1. Ændringsforslag Der er af socialministeren stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2005 og var til 1. behandling den 18. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 8 møder. Teknisk gennemgang Den  3.  marts  2005  afholdt  Socialministeriet  teknisk  gennemgang  af  lovforslagene  vedrørende kommunalreformen i Socialudvalget, herunder dette lovforslag. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring . Den 25. februar 2005 send- te socialministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Politisk aftale Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af kommunalreformen. Lovforslaget er en udmøntning af aftalen fra juni 2004 mellem regeringen og Dansk Folkeparti om en  strukturreform  og  aftalen  om  en  udmøntningsplan  fra  september  2004  mellem  regeringen  og Dansk Folkeparti. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Det Sociale Nævn ved Statsamtet Fyn, DSI – De Samvirkende Invalideorganisationer, Lederkollegiet ved Danmarks Forsorgshjem, LO Faglige Seniorer, medarbejderne ved Statsamtet Århus og
2 SAND – Sammenslutningen Af Nærudvalg i Danmark . Samråd Kommunaludvalget har stillet 1 spørgsmål til indenrigs  - og sundhedsministeren, socialministeren og undervisningsministeren om lovforslag nr. L 71 (lov om regionernes finansiering), som behand- les  i  Kommunaludvalget,  til  mundtlig  besvarelse.  Ministrene  har  besvaret  spørgsmålet  i  samråd  i Kommunaludvalget den 12. maj 2005. Socialudvalget deltog i samrådet. Deputationer Endvidere har Lederkollegiet ved Danmarks Forsorgshjem og medarbejderne ved Statsamtet Å  r- hus mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget. Andre møder Den  6.  april  2005  deltog  udvalget  i  Det  Politisk-Økonomiske  Udvalgs  høring  om  kommunalr    e- formens økonomiske konsekv enser. Den 3. maj 2005 deltog udvalget i Retsudvalgets høring om de retssikkerhedsmæssige konsekve   n- ser af kommunalreformen. Den  24.  maj  2005  deltog  udvalget  i  Retsudvalgets  ekspertmøde  om  eventuelle  grundlovsprobl e- mer i forhold til kommunalreformen. Spørgs mål Udvalget har stillet 14 spørgsmål til socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva- ret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Indstillinger Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Et mindretal i udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme for de stillede ændringsforslag. Politiske bemærkninger Socialdemokratiets  og  Det  Radikale  Venstres  medlemmer  af  udvalgets  principielle  holdning  til strukturreformen er beskrevet i betænkningen   til L 65 om regioner og nedlæggelse af amtskomm  u- nerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab, hvortil der henv   ises. Lovforslag  nr.  L  39  er  et  led  i  den  samlede  strukturreform.  S  og  RV  har  i  forbindelse  med  for- handlingerne om de enkelte lovforslag taget til efterretning, at regeringspartierne og Dansk Folke- parti ikke har ønsket at ændre på hovedkonstruktionen i reformen. S og RV støtter oprettelse n af et handicapråd i alle kommuner og er tilfredse  med ministerens lyd- hørhed  over for, at nedsættelsen af rådet skal fremrykkes til tidligt i år 2006, så rådene får m ulighed for at få indflydelse på de lokale forhandlinger før strukturreformens gennemføre lse. Det er desuden tilfredsstillende, at rådets formand efter ændringsforslaget nu udpeges af rådet og ikke af komm u- nen. S  og  RV kan  ligeledes  støtte  ændringsforsl   aget  vedrørende  Ankestyrelse ns  beskæftigelsesudvalg samt øvrige ændringsforslag af mere tekn   isk karakter.
3 S og RV havde håbet på lydhørhed over for forslag   et fra SAND om etablering af lokale sociale råd, så socialt udsatte havde fået deres eget organ i den kommende struktur. Men partierne har not   e- ret  sig,  at  ministeren  finder,  at  området  fortsat   er  sikret  indflydelse  i  tilrettelæggelse  af  tilbud  på f.eks. hjemløs eområdet gennem de eksisterende  nærudvalg og   videnscentre på området. S’ og RV’s holdning til oprettelse af de regionale statsforvaltninger fremgår af betænkningen til L 70  (lov  om  regional  statsforvaltning),  men  forhold  vedrørende   statsforvaltningernes  sociale  nævn fremgår også af L 39, § 45. S og RV finder, at adgangen til de kommende statsforvaltninger med så få og svært tilgængelige sociale nævn er i direkte modstrid med de tilgængeli ghedsprincipper, der ellers er indbygget i dansk socialpolitik og ikke mindst i handicappolitikken. Med placeringen af de sociale nævn i yderområderne i en region og med oprettelsen af forhold   svis få  afdelingskontorer  pålægger  regeringen  svage  borgere  en for  dem  problematisk  lang  og/eller kompliceret transportvej. Regeringen har hertil svaret, at kun få har et personligt fremmøde, og at det må antages, at ønsket om fremmøde vil  omfatte ca. 1 møde. Citat fra svar på spm. 13:   »Det vil under disse omstændigh  e- der anses for acceptabelt, at rejsetiden til statsforvaltningen i visse tilfælde kan blive længere end til de nuværende statsamter og for daglige rejsemål, f.eks. bolig   - og arbejdsstedsrejser.« Problemet er imidlertid, at det, selv om hele dagen tages i brug, enkelte steder i landet vil være f  y- sisk umuligt at nå fra eget hjem og til statsforvaltning og retur på samme dag. De store afstande kan i sig selv være en direkte årsag til, at en svag borger, der ikke kan klare sig med  skriftlig  eller  telefonisk  kontakt,  vælger  ikke  at  rejse  en  klage,  uanset  om  en  sådan  ellers  vil være velbegrundet. Problemet forstærkes desuden af, at ministeren i adskillige svar har understreget, at en borger bør klage, hvis det kommunale tilbud, sagsbehandling, udredning m.v. ikke er tilfredsstillende for bor- geren. S   og   RV   har derfor   ønsket,   at   der   blev   oprettet   flere   sociale    nævn     eller afdelingskontorer, og partierne har noteret sig, at regeringen er indstillet på, at statsforvaltningerne kan indgå praktiske løsninger  af borgernes behov for kontakt til nævnet i konkrete tilfælde, men uden ekstra re ssourcer tror S og RV ikke, at dette tilbud kan gives i et tilstrækkeligt omfang. Endelig  risikerer den  kommende  geografiske  placering  af  de  sociale  nævn   at  medføre   et  tab  af kvalificeret og stabilt personale til sagsbehandlingen. Igen et forhold der forringer retssikkerheden for borgere med behov for offentlige ydelser. Ikke mindst borgere med handicap eller svage sociale kompetencer har over for bl.a. Folketingets Kommunaludvalg oplyst, at nogle allerede i dag holder sig tilbage fra at klage, da sagsbehandling s- tid, ventetider på en afgørelse og et stort antal   »formandsafgørelser « udgør nogle personlige barri e- rer, som forlods får dem til at opgive at klage. Regeringens struktur omkring de sociale nævn ses heller ikke at fjerne disse barrie  rer. S og RV vil derfor nøje følge udvikling  en på klageområdet og borgernes problemer med fremm  ø- de m.v. med henblik på at rejse denne problematik. Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget stemmer imod lovforslaget. Par- tiernes principielle indstilling til kommunalreformen er beskrevet i betænkningen til L 65 om regi  o- ner og nedlæggelse af amtskommune  rne, Hovedstadens Udviklingsråd og  Hovedstadens Sygehu s- fællesskab, hvortil der henv  ises.
4 SF  og  EL  støtter  oprettelsen  at  et  handicapråd  i  alle  kommuner  og  er  tilfredse    med  ministerens lydhørhed  over for, at nedsættelsen af rådet skal fremrykkes til tidligt i år 2006, så rådene får m u- lighed for at få indflydelse på de lokale forhandlinger før    strukturreformens gennemførelse . Det er desuden tilfredsstillende, at rådets formand efter  ændringsforslaget nu udpeges af rådet og ikke af kommunen. SF og EL kan ligeledes støtte ændringsforsl   aget vedrøren de Ankestyrelsens beskæftigelses  udvalg. De ø vrige ændringsforslag  , der er af mere teknisk karakter, kan ligeledes støttes . Det er bekymrende og beklageligt, at et forslag fra SAND om etablering af lokale sociale råd, så socialt  udsatte  havde  fået  deres  eget  organ  i  den  kommende  struktur ,  ikke  kan  gennemføres .  Men partierne har noteret sig, at ministeren finder, at området fortsat er sikret indflydelse i tilrettelægge   l- se af tilbud på f.eks. hjemløs  eområdet gennem de eksisterende  nærudvalg og   videnscentre på omr å- det. Begge partier nærer dog store bekymring  er omkring adgangen til de kommende statsforvaltninger SF og EL finder, at strukturen med så få og svært tilgængelige sociale nævn er i direkte modstrid med de tilgængelighedsprincipper, der ellers er indbygget i dansk socialpolitik og ikke mindst ha  n- dicappolitikken. SF og EL finder det ufravigeligt, at et klageorgan som de sociale nævn er let tilgængelig for alle borgere. Det bliver de ikke i den kommende struktur, hvilket der er gjort opmærksom på under u   d- valgsbehandlingen. Med placeringen af de sociale nævn i yderområderne i en region og med opre   t- telsen af forholdsvis få afdelingskontorer pålægger regeringen svage borgere en for dem problem a- tisk lang og/eller kompliceret transportvej. Regeringen har hertil svaret, at kun få har et personligt fremmøde, og   at det må antages, at ønsket om fremmøde vil  omfatte ca. 1 møde. Citat fra svar på spm. 13:   »Det vil under disse omstændigh  e- der anses for acceptabelt, at rejsetiden til statsforvaltningen i visse tilfælde kan blive længere end til de nuværende statsamter o  g for daglige rejsemål, f.eks. b olig- og arbejdsstedsrejser.« Problemet er imidlertid, at det, selv om hele dagen tages i brug, enkelte steder i landet vil være f  y- sisk umuligt at nå fra eget hjem og til statsforvaltning og retur på samme dag. SF og EL frygter derfor, at de store afstande i sig selv kan være en direkte årsag til, at en svag borger, der ikke kan klare sig med skriftlig eller  telefonisk kontakt, vælger ikke at rejse en klage, uanset om en sådan ellers vil være velbegrundet. Problemet forstær  kes desuden af, at ministeren i adskillige svar har understreget, at en borger bør klage, hvis det kommunale tilbud, sagsbehandling, udredning m.v. ikke er tilfredsstillende for bor- geren. Antallet af klager forventes således at stige, men  samtidig bliver det sværere at gø   re brug af kla- geadgangen, i og med at der bliver fæ    re sociale nævn  . SF og EL ønsker  oprettelse af flere sociale nævn eller afdelingskontorer. Dette synspunkt har v  æ- ret bakket op fra medarbejdere fra flere af de nuværende statsamter, hvorf  or SF og EL stærkt bekl  a- ger, at regeringen slet ikke har været lydhør over for kritikken. SF og EL noterer sig,  at regeringen er indstillet på, at statsforvaltningerne kan indgå   i praktiske løsninger  af borgernes behov for kontakt til nævnet i konkrete ti  lfælde, men uden ekstra ressourcer tror SF og EL ikke, at dette tilbud kan gives i et tilstrækkeligt omfang. Medarbejdere fra nuværende statsamter har desuden kraftigt tilkendegivet, at den kommende ge  o- grafiske  placering  af  de  sociale  nævn  øger  risikoen  fo   r  tab  af  kvalificeret  og  stabilt  personale  til
5 sagsbehandlingen. Igen et forhold der forringer retssikkerheden for borgere med behov for offentli- ge ydelser. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin      var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bem   ærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    socialministeren, tiltrådt af  udvalget: Til titlen 1) I titlen indsættes efter »andre love  «: »og om ophævelse af lov om udlægning af åndssvagefo r- sorgen og den øvrige særforsorg m.v. og lov om gennemførelse af visse tjenesteman dsretlige og pensionsmæssige forhold m.v. i forbindelse med gennemførelse af lov nr. 333 af 19. juni 1974 om social bistand«. [Præcisering af lovens titel  ] Til § 1 2) Efter nr. 3 indsættes   som nyt nummer: »01. I § 9 a, stk. 4, ændres   »kapitel 8« tre steder til: »kapitel 11«.« [Konsekvensrettelse som følge af  lovforslag nr. L 38] 3) Nr. 6 affattes således: »6. § 9 c, stk. 2, nr. 6, ændres    »§§ 49 og 51, jf. § 62 a« til: »§§ 67 og 142, jf. § 76«.« [Konsekvensrettelse som følge af  lovforslag nr. L 38] 4) I den under nr. 18 foreslåede  § 37 a affattes stk. 3 således: »Stk. 3. Handicaprådet sammensættes af 3   -7 medlemmer fra handicaporganisationerne i kommu- nen udpeget efter indstilling fra De Samvirkende Invalideorganisationer og 3-7 medlemmer udpeget af kommunalbestyrelsen, heraf et antal af dens medlemmer. Handicaprådet vælger selv sin fo   r- mand.« [Fastsættelse af antallet af udpegede medlemmer af handicaprådet til 3   -7 medlemmer. Handicaprå- dets kompetence til selv at vælge sin formand] 5) I den under nr. 33 foreslåede  § 50 a, stk. 2, indsættes efter »medlem  « ordene: »eller en stedfor- træder for hvert medlem [Beskæftigelsesministeren udpeger også stedfortrædere for de indstillede medlemmer] 6) Efter nr. 37 indsættes som nyt nummer: »02. § 56, stk. 1, 2. pkt., o phæves [Konsekvensrettelse]
6 7) I nr. 48 ændres   »§ 62« til: »§ 62 a« og »§ 76« til: »§ 76, stk. 2,«. [Konsekvensrettelse som følge af  lovforslag nr. L 38] 8) I den under nr. 52 foreslåede  affattelse af § 76 , 2. pkt. , indsættes efter   »kommunerne,«: »staten i jobcenteret,«. [Udvidelse af bestemmelserne om praksiskoordinering til også at omfatte staten i jobcenteret ] 9) I den under nr. 54 foreslåede  affattelse af § 78 , stk. 2 , indsættes efter   »kommunerne«: », staten i jobcenteret«. [Udvidelse af bestemmelserne om praksiskoordinering til også at omfatte staten i jobcenteret] Til § 8 10) Efter stk. 3 indsættes om nyt stykke: »S I kommuner, som ikke sammenlægges  , nedsættes det i § 37 a næv nte handicapråd den 1. april 2006. I de kommuner, som sammenlægge  s, nedsættes et fælles handicapråd for den samme n- lagte kommune den 1. april 2006.« Stk. 4-8 bliver herefter stk. 5-9. [Etablering af handicapråd fra 1. april 2006] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Der er tale om en teknisk ændring, således at det også fremgår af ove rskriften, at lov om udlæ  g- ning af åndssvageforsorgen og den øvrige særforsorg m .v. og lov nr. 652 af 19. december 1975 om visse  tjenestemandsretlige  og  pensionsmæssige  forhold  m  .v.  i  forbindelse  med  gennemførelsen  af lov nr. 333 af 19. juni 1974 om social bistand ophæves. Til nr. 2 Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af det samtidig fremsatte forslag til  ny lov om so- cial service. Ændringen blev ved en teknisk fejl ikke medtaget i det fremsatte forslag til ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og andre love. Til nr. 3 Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af en teknisk fejl i henvi sningen til §§ 67 og 142, jf. § 76 i det samtidig fremsatte forslag til ny lov om social service. Til nr. 4 Bestemmelsen om handicaprådets sammensætning ændres, således at det fremgår af lovteksten, at handicaprådet består af 3  -7 medlemmer fra henholdsvis handicaporganisationerne i kommunen og kommunalbestyrelsen.  Endvidere  fastsættes  det  i  bestemmelsen,  at  handicaprådet  selv  vælg er  sin formand. Der henvises endvidere til bemærkningerne til nr. 10.
7 Til nr. 5 Bestemmelsen  om  Ankestyrelsens  beskæftigelsesudvalg  ændres,  således  at  det  fremgår  af  b e- stemmelsen, at der også skal udpeges stedfortrædere for de medlemmer, som udpeges af bes   kæft  i- gelsesministeren  efter  indstilling  fra  henholdsvis  KL,  Landsorganisationen  i  Danmark,  Dansk  Ar- bejdsgiverforening og De Samvirkende Invalideorganisationer. Til nr. 6 Der  er  tale  om  en  konsekvensrettelse  som  følge  af  oprettelsen  af  beskæftigelsesudvalge   t  under Ankestyrelsen. Den bestemmelse, som foreslås ophævet, findes i stk. 5 i den foreslåede nye § 50 a om beskæftigelse  sudvalget under Ankestyrelsen. Til nr. 7 Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af en teknisk fejl i henvi sningerne i den gæld  ende lov om social service og i det samtidig fremsatte forslag til ny lov om social service. Til nr. 8 og 9 Det  foreslås,  at  bestemmelserne  i  lov  om  retssikkerhed  og  administration  på  det  sociale  område om beskæftigelsesank  enævnenes og Ankestyrelsens praks  iskoordinering også kommer til at gælde for  staten  i  jobcenteret.  Afgørelser  truffet  af  så vel  staten  som kommunen  i  jobcenteret vil  frem- over kunne påklages til  beskæftigelsesankenævnet og derefter til Ankestyrelsen, der vil kunne opt a- ge en sag til behandling, hvis sagen vurderes at have principiel eller generel betydning. Så   vel be- skæftigelsesankenævnet som Ankestyrelsen har pligt til inden for sit område at koordinere , at afgø- relserne træffes i overensstemmelse med lovgivningen  , og har pligt til at følge  praksis i kommuner- ne og med ændringsforsl  aget fremover også i staten i jobcenteret. Til nr. 10 Det foreslås, at der etableres handicapråd allerede fra den 1. april 2006 i de kommuner, som i  kke sammenlægges. I kommuner  , som sammenlægges  , etableres et fælles   handicapråd for den samme n- lagte  kommune,  som  følger  sammenlægningsudvalgets  arbejde  og  beslutninger.  Det  fælles  hand i- capråd for den sammenlagte kommune etableres også fra den 1. april 2006. Økonomiske konsekvenser for det offentlige Da  man  med  ændringsfor  slaget  hæver  antallet  af  medlemmer  fra  handica  porganisationerne  fra  i gennemsnit 4 pr. råd til i gennems nit 5 pr. råd, vil der være øgede kommunale udgifter til transport- godtgørelse, diæter og kompens   ation for tabt arbejdsfortjeneste. De kommunale merudgifter hertil skønnes til 0,6 mio. kr. årligt i 2007 og frem. Derudover er der kommunale merudgifter i 2006 som følge af, at hand icaprådene skal startes op pr. 1. april 2006. De kommunale merudgifter hertil skønnes til 4,4 mio. kr.
8   Hans Andersen (V)   Anne-Mette Winther Christiansen (V)   Inge-Lene Ebdrup (V) nfmd. Inger Støjberg  (V)   Pia Kristensen (DF) fmd.  Birthe Skaarup (DF)   Tina Petersen (DF) Tom Behnke (KF)   Per Ørum    Jørgensen  (KF)   Hüseyin   Arac (S)   Lise von Seelen (S) Mette Frederiksen (S)   Sandy Brinck (S)   Lone Dybkjær   (RV)   Ole Glahn (RV) Pernille Vigsø  Bagge (SF)   Line Barfod (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut    og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
9 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 39 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra socialministeren 2 Henvendelse af 18/3-05 fra medarbejderne ved Statsamtet Århus 3 Henvendelse af 21/3-05 fra medarbejdere ved Det Sociale Nævn ved Statsamtet Fyn 4 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 5 Henvendelse af 6/4-05 fra Lederkollegiet ved Danmarks Forsorgs- hjem 6 Henvendelse af 11/4-05 fra De Samvirkende Invalideorganisationer 7 Henvendelse af 21/4 - 05 fra Lederkollegiet ved Danmarks Forsorgs- hjem og SAND –   Sammenslutningen Af Nærudvalg i Danmark 8 Henvendelse af 27/4-05 fra medarbejderne ved Statsamtet Århus 9 Henvendelse af 27/4-05 fra medarbejderne ved Statsamtet Århus (år   s- beretning 2004 Det Sociale Nævn for Århus Amt) 10 Henvendelse af 8/5-05 fra LO Faglige Seniorer 11 1. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 39 Spm.nr. Titel 1 Spm. om oversendelse af oversigt over samtlige bemyndigelsesbe- stemmelser på det sociale område i forbindelse med kommunalrefo  r- men, til socialministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om oversendelse af oversigt over de ændringer, der er foretaget i lovforslaget i forhold til det oprindelige lovudkast, til socialministe- ren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om kommentar til henvendelse fra Det Sociale Nævn ved   Stats- amtet Fyn, til socialministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om oprettelse af råd for sociale grupper, til socialministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm., om der i forbindelse med de redaktionelle ændringer, er sket ændringer af materiel karakter, til socialministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om kommentar til henvendelse af 6/4-05 fra Lederkollegiet ved Danmarks Forsorgshjem, til socialministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om kommentar til henvendelse af 11/4-05 fra De Samvirkende
10 Invalideorganisationer, til socialministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om kommentar til henvendelse af 27/4-05 fra medarbejderne ved Statsamtet År  hus, til socialministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om sikring af de pædag  ogiske sagkyndiges uafhængighed  , til socialministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om kommentar til henvendelse af 27/4-05 fra medarbejderne ved Statsamtet Århus, til   socialministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om teknisk bistand til ændring af § 37 a om etablering af   handi- capråd, til socialministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om ministeren er enig i, at medlemmer af klageråd ligeledes skal udpeges af DSI, til socialministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om oprettelse af sociale nævn inden for de samme regioner, til socialministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/5-05 fra LO Faglige Seni- orer, til socialministeren, og ministerens svar herpå
11 Bilag 2 Nogle af udvalgets spørgsmål til socialministeren og dennes svar herpå Spørgsmålene og socialministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra S. Spørgsmål 3: Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. marts 2005 fra medarbejderne ved Det Sociale Nævn ved   Statsamtet Fyn, jf. L 39 – bilag 3. Svar: Spørgsmålet er stillet i forbindelse med behandlingen  af  L 39, forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale  område og  andre love. Dette forslag indeholder en bestemmelse om, at der nedsættes et eller flere sociale nævn i hver region. Der er ikke i lovfor s- laget taget stilling til, hvor de enkelte nævn geografisk skal placeres, da antallet af nævn vil afhæ  n- ge af antallet af sager, som skal behandles i de sociale nævn. Tilsvarende gælder for de beskæftige l- sesankenævn,  som  nedsættes  efter  beskæftigelsesministerens  lovgivning,  som  også  skal  sekretar i- atsbetjenes af statsforvaltningerne. Til brug for besvarelsen har jeg indhentet en udtalelse fra indenrigs- og sundhedsministeren, som oplyser,  at  placeringen  af  de  kommende  statsforvaltninger  er  fastlagt  i  strukturreformens  udmøn t- ningsplan  fra september  2004. Det er heri fastsat, at Statsforvaltningen Syddanmark placeres med hovedsæde  i  Åbenrå  og  afdeling skontorer  i  Odense  og  Ribe.  Placeringen  er  sket  på  baggrund  af grundige  overvejelser,  hvori  indgår  de  nødvendige  hensyn  til  en  faglig  og  økon   omisk  bæredygtig opgavevaretagelse. Beslutningen afspejler en samlet afvejning, hvori bl.a. indgår hensyn til regional balance, borgernes retssikkerhed og service og tilgængelighed   i forhold til borgerne. Statsforvaltningernes  hovedkontorer  skal som  udgangspunkt  omfatte  statsforvaltningens  ledelse, administration og faglige opgaver. Dog skal opgaver, hvor den personlige kontakt mellem borgeren og statsforvaltningen har betydning for statsforvaltningens sagsbehandling og service over for bor- gerne,  primært  inden  for  familieretten,  deles  mellem  hovedkontoret  og  afdeling  skontorerne.  Den nøjagtige  fordeling  af   opgaver  og  arbejdspladser  vil  ske  ud  fra  en   afvejning   af  hensynet  til borgerbetjening   og   muligheden   for   at   sikre   en   rimelig   arbejdsfordeling   mellem   de   enkelte arbejdssteder.    Indenrigs-   og   Sundhedsministeriet   har   igangsat   et   planlægn  ingsarbejde,   som skal forberede de    nye    statsforvaltningers    organisation. Synspunkterne    fra    medarbejderne ved Statsamtet Fyn vil tilgå dette arbe jde. Spørgsmål 4: Som en konsekvens af lovforslaget oprettes et obligatorisk handicapråd på linje med ældreråden e. Ingen af disse råd kan anvendes af målgruppen fra forsorgshjem og herberger. Vil ministeren være indstillet på, at det gøres pligtigt for kommunerne at oprette et råd for socialt udsatte grupper, så de også får et talerør i forhold til lokalpolitikerne?    Såfremt det ikke er tilfældet, vil ministeren så være indstillet på at oprette et regionalt råd, så målgruppen får eget talerør ad den vej i forbindelse med indgåelse af årlige aftaler om rammeplaner på det sociale område? Svar: Efter § 16 i forslag til servicelov (L 38) sørger kommunalbestyrelsen for, at brugerne af tilbud e f- ter serviceloven får mulighed for at få indflydelse på tilre   ttelæggelsen og udnyttelsen af tilbuddene.
12 I dag er brugerindflydelsen på forsorgshjem og herberger sikret ved adga ngen til at organisere sig på boformen. Dette foregår typisk ved oprettelse af beboer  - eller brugerråd. Denne adgang til org a- nisering på de enkelte boformer videreføres uæn dret. På det regionale eller amtslige niveau omfatter organiseringen af brugerindflydelsen  på hjemløs  e- området alle boformer for hjemløse i amtet. Hensigten er at få indflydelse på amtets eller komm u- nernes   politik   på   hjemløseområdet.   Dette   arbejde   varetages   af   nærudvalgene,   der   består   af repræ  sentanter fra de enkelte boformer i amtet. Alle  nærud  valg  dannede  i  2001  en  landsdækkende  interesseorganisation:  Sammenslutningen  af Nærudvalg  i  Danmark  (SAND).  SAND  har  til  formål  at  a   rbejde  for  og  modvirke  årsagerne  til  og virkningerne af hjemløshed, bl.a. ved at skabe kontakt til og samarbejde med relevan te myndighe- der med henblik på at skabe acceptable forhold i tilbuddene til hjemløse, sikre tilstrækkelige ti lbud og fastholde kvaliteten i tilbuddene. Brugerorganisering  på  hjemlø  seområdet  er   en  skrøbelig  konstruktion .  Brugerorganiseringen  på regionalt og nationalt plan er derfor via satspuljen understøttet af   »Vidensfunktionen på hjemløs  e- området «, der er koblet til Videns- og Formidlingscentret for Socialt Udsatte. Det er min vurdering, at de hjemløse ved forslaget i § 16 i L 38 er sikret mulighed for at  få indfl y- delse på tilrettelæggelsen og udnyttelsen af tilbu   ddene for hjemløse. Spørgsmål 8: Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra medarbejderne ved Statsamtet i Århus, jf. L 39   – 2. Svar: Henvendelsen fra medarbejderne ved Statsamtet i Århus angår s   pørgsmålet om placering af de s  o- ciale  nævn  i  Statsforvaltningen  Midtjylland  og  placeringen  af  sekretariatsbetjeningen  heraf.  He  n- vendelsen  rejser  samme  spørg smål,  som  er  omtalt  i  en tilsvarende  henvendelse  fra  medarbejderne ved Statsamtet Fyn, som jeg kommenterede i min besvarelse af spørgsmål 3 til L 39. Jeg kan derfor henvise til den udtalelse, som jeg indhentede fra indenrigs - og sundhedsministeren og som er gengivet i besvarelsen af spørgsmål 3. Indenrigs  - og sundhedsministeren oplyser, at pla- ceringen  af  de  kommende  statsforvaltninger  er  fastlagt  i  strukturreformens  udmøntningsplan  fra september 2004. Placeringen er sket på baggrund af grundige overvejelser, hvori indgår de nødve   n- dige  hensyn  til  en  faglig  og  økonomisk  bæredygtig  opgavevaretagelse.  Beslut   ningen  afspejler  en samlet afvejning, hvori bl.a. indgår hensyn til regional balance, borgernes retssikkerhed og service og tilgængelighed   i forhold til borgerne. Statsforvaltningernes  hovedkontorer  skal som  udgangspunkt  omfatte  statsforvaltningens  ledelse, administration og faglige opgaver. Dog skal opgaver, hvor den personlige kontakt mellem borgeren og statsforvaltningen har betydning for statsforvaltningens sagsbehandling og service over for bor- gerne,  primært  inden  for  familieretten,  deles  mellem  hove  dkontoret  og  afdelingskontorerne.  Den nøjagtige  fordeling  af   opgaver  og  arbejdspladser  vil  ske  ud  fra  en   afvejning   af  hensynet  til borgerbetjening   og   muligheden   for   at   sikre   en   rimelig   arbejdsfordeling   mellem   de   enkelte arbejdssteder.    Indenrigs-   og   Sundhedsministeriet   har   igangsat   et   planlægningsarbejde,   som skal forberede de    nye    statsforvaltningers    organisation. Synspunkterne    fra    medarbejderne ved Statsamtet Århus   vil tilgå dette arbe jde.
13 Spørgsmål 9: Ministeren bedes oplyse, hvordan den fortsatte uafhængi  ghed, set med borgernes øjne, for de p æ- dagogiske  sagkyndige,  der  inddrages  i  forbindelse  med  børne -  og  ungeudvalgenes  behandling  af tvangsfjernelsessager,  sikres,  når  disse  sa gkyndige  i  forbindelse  med  kommunalreformen  overgår fra amterne til kommunerne? Svar: Efter  reformen  er  det  ikke  kommunerne  der  udpeger  det  pædagogisk    -psykologiske  sagkyndige medlem af børn - og ungeudvalget i kommunerne. For at sikre uafhængigheden er det derimod for  e- slået,  at  det  pædagogisk   -psykologisk  sagkyndige  medlem  af  børn -  og  ungeudvalget  udpeges  af statsforvaltningen for en periode, som svarer til den kommunale valgperiode. Der henvises til § 39 i indenrigs- og sundhedsministerens forslag til lov om regional statsforvaltning, L 70. For at styrke borgernes retssikkerhed er det samtidig som noget nyt foreslået, at der indsættes en bestemmelse,  hvorefter  den  pædagogisk  -psykologisk  sagkyndige  ikke  kan  deltage  i  behandling  af andre  sager  vedrørende  samme  person  eller  samme  familie  inden  for  den  offentlige  forvaltning, herunder behandlingen af sager i statsforvaltningen og klagesager. I tilfælde, hvor den pædagogisk -psykologisk sagkyndige er inhabil i forhold til behandlingen af en sag i børn - og ungeudvalget, indtræder en stedfortræder, som ligeledes udpeges af statsforvaltni n- gen. Spø rgsmål 13: Ministeren bede oplyse, hvor frie hænder ministeren har til at oprette flere sociale nævn inden for samme region? Vil ministeren i forlængelse heraf, være indforstået med,  at der oprettes så mange sociale nævn, at borgere ikke mister reel adgang   for personligt  fremmøde alene pga. transportfo r- holdene? Svar: Jeg har anmodet indenrigs- og sundhedsministeren om et bidrag til besvarelsen af spørgsmålet. Indenrigs- og Sundhedsministeren har oplyst følgende: »Forslag til lov om ændring af lov om ændrin g af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og andre love (L 39) giver i henhold til § 45, stk. 2 adgang til at oprette flere nævn inden  for  en  region.  Beslutning  herom  træffes  af  socialministeren  efter  aftale  med  indenrigs  -  og sundhedsministeren, idet statsforvaltningerne, som henhører under Indenrigs - og Sundhedsministe- riet, varetager sekretariatsbetjeningen af de sociale nævn. Bestemmelsen skal give mulighed for at trække på en større pulje af nævnsmedlemmer, så a rbejdsbelastningen for det enkelte nævnsmedlem kan forenes med anden hovedbeskæftigelse. Sagsbehandlingen ved afgørelsen af sager i de sociale nævn foregår på skriftligt grundlag. Det p å- hviler  i  overensstemmelse  med  almindelige  forvaltningsretslige  principper  nævnet  at  sørg   e  for,  at alle relevante oplysninger for sagens afgørelse tilvejebringes, jf. § 10 i lov om retssikkerhed og a d- ministration på det sociale område, og at sagens parter får lejlighed til at udtale sig om de oplysni   n- ger,  som  foreligger,  inden  sagen  afgøres  i   nævnet.  Der  er  således  ikke  noget  særligt  behov  for fremmøde i nævn   ssager. Foreningen af Statsamtmænd har oplyst, at borgeren kun i ganske få tilfælde ønsker at møde op og fortælle om sin sag eller søge vejledning. Et behov for rådgivning og vejledning vi l kunne opfyl-
14 des ved telefonisk kontakt, skriftligt materiale eller ved vejledning hos kommunen, idet kommunen er forpligtet til at yde klagevejledning. I de ganske få sager hvor borgeren møder frem i nævnet, må det antages, at ønsket om fremmøde vil  dækk  e  ca.  1  møde.  Det  må  under  disse  omstændi gheder  anses  for  acceptabelt,  at  rejsetiden  til statsforvaltningen i visse tilfælde kan blive længere end til de nuværende statsamter og for daglige rejsemål, f. eks. bolig -arbejdsstedsrejser. Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder således ikke, at de meget få s  ager, hvor en borger ønsker personligt fremmøde for nævnet, kan begrunde, at nævnets og statsforvaltningens ressourcer spr e- des på flere enheder inden for en region. Indenrigs- og Sundhedsministeriet er dog indstillet på, at statsforvaltningerne kan indgå i prakt  i- ske løsninger på borgerens behov for kontakt til nævnet i konkrete tilfælde, hvor behovet for ko n- takt ikke kan løses ved telef onisk kontakt og borgeren som følge af manglende personlig mobilitet eller lignende er afskåret fra at møde frem i næ vnet.« Jeg henholder mig til indenrigs- og sundhedsministerens udtalelse.