Folketingets Socialudvalg Dato: Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs breve af  2. maj ad L 39 følger hermed  –  i 5 eksemplarer  –  socialministerens svar på spørg  smål nr. 10. _____________________________________________________________ Spørgsmål   10: ”Ministeren  bedes  kommentere  henvendelsen  fra  medarbejderne  ved  Stat s- amtet i Århus, jf. L 39   –   8.” Svar: Jeg har anmodet Indenrigs- og sundhedsministeren om et bidrag til besvarel- sen af spørgsmål 10. Indenrigs  - og sundhedsministeren har afgivet følgende bidrag, som jeg kan henholde mig til. ” Medarbejderne  fra  Statsamtet  Århus  har  i  brev  af  27.  april  2005,  som  er sendt til Socialudvalget i forlængelse af medarbejdernes foretræde for Soc i- aludvalget  d. 21.april  2005,  meddelt,  at  der  er  behov  for  uddybning  af  fø l- gende: Hvorledes vil man sikre, at forsøget på at skabe regional balance i  k- ke sker på bekostning af borgernes retssikkerhed? Vil 20 færre arbejdspladser i Ringkøbing (oprettelse af sociale næ vn i  både  hoved -  og  afdelingskontor  med  sekretariatsfunktion  (også  i Århus) i sig selv forrykke den regionale balance? En placering af hovedkontoret i Rønne ville på samme vis kunne ti  l- godese et yderområde som Bornholm og skabe regional balance. Af hvilke årsager har hensynet til den regionale balance haft særlig stor betydning for placering af hoved- og afdelingskontor i Region Midt- jylland? En  undersøgelse  foretaget  af  Arbejderbevægelsens  Erh   vervsråd  har vist, at der siden 4. kvartal i 2001 er sket et betydeligt fald i antallet af statslige arbejdspladser uden for hovedstadsområdet, mens det er steget i hovedstadsområdet. Hvad er baggrunden for, at yderområder skal tilgodeses ved at flytte statslige arbejdspladser fra én provinsby til en anden – d- stadsområdet til yderområderne? Hvorledes  vil  man  sikre  sig,  at  det  er  muligt  at  rekruttere  det  nø d- vendige antal medarbejdere, herunder et større  antal jurister, til at lø- Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] LSC/ J.nr. 601-31
2 se  opgaven  i  tilfælde  af  at  medarbejderne  fra  Statsamterne  Å rhus, Vejle og Viborg ikke flytter med opgaven? Indenrigs- og Sundhedsministeriet skal i den anledning oplyse følgende: Placeringen  af  statsforvaltningerne  i  de  enkelte  regioner  fremgår  af  forslag til lov om regional statsforvaltning (L 70). Lovforslaget vedrører placeri ngen af  statsforvaltningens  opgaver  og  arbejdspladser  inden  for  hver  af  de  fem regioner og indeholder ikke bestemmelser om flytning af arbejdspladser fra hovedstadsområdet til  yderområderne.  Lovforslaget  forudsætter,  at  statsfo r- valtningen  i  region  Midtjylland  etableres  med  hovedkontor  i  Ringkøbing. Desuden  etableres  et  afdelingskontor  i  Å  rhus,  som  skal  betjene  regionens østlige del og dele af den midterst e del af regionen inden for opgaver, hvor den  personlige  kontakt  mellem  borger  og  statsforvaltningen  har  betydning for statsforvaltningens sagsbehandling og service over for borgeren.   Forudsætningerne  om  placeringen  af  den  regionale  statsforvaltning  i  L    70 om regional statsforvaltning er baseret på udmøntningsplanen fra septe  mber 2004,  som  er  aftalt  mellem  regeringen  og  Dansk  Folkeparti.  Beslutningen om placeringen af statsforvaltningerne, herunder statsforvaltningen i region Midtjylland, afspejler en samlet af vejning, hvori indgår hens ynet til regional balance og til faglig og økonomisk bæredygti   ghed. Beslutningen  om  placeringen  af  statsforvaltningerne,  herunder  statsforvalt- ningen i region Midtjylland, afspejler således en samlet afvejning, hvori o gså indgår  hensynet  til  retssikkerheden.  Indenrigs -  og  Sundhedsministeriet  kan derfor ikke tilslutte sig initiativer, som vil føre til en styrkelse af statsforval t- ningens  afdelingskontor  i  Århus  på  bekostning  af  hovedkontoret  i  Ringk   ø- bing. Det  skal  i  den  forbindelse  også  nævnes,  at  statsforvaltningernes  opg   aver  i vidt  omfang  omfatter  opgaver,  som  overføres fra  de  nuværende  stat   samter. Tilsvarende vil udgangspunktet for bemandingen af de nye statsforvaltninger være  medarbejdere,  som  overføres  med  opgaverne  fr   a  andre  myndigheder, herunder især meda  rbejdere fra statsamterne. Erfaringerne fra statsamterne viser, at statsamterne råder over et fagligt ve l- kvalificeret personale, og at sagsbehandlingen lever op til krav om god fag- lig  kvalitet  og  god  borgerbetjening.  Statsamterne  har  generelt  heller  ikke problemer  med  at  rekruttere  og  fastholde  personale.  Dette  gælder  både  for statsamterne i de tætbefolkede områder og for statsamterne i de tyndere b   e- folkede  dele  af  landet,  herunder  Statsamtet  Ringkjøbing,  som  har  man ge kvalificerede ansøgere  - selv til tidsbegrænsede sti  llinger. Samtidig  vil  de  nye  statsforvaltninger  blive  væsentligt  større  end de  nuv   æ- rende  statsamter  og  således  få  gode  muligheder  for  at  skabe  et  stærkt  og varieret fagligt miljø. Det må derfor forve  ntes, at de nye statslige forvaltnin- ger vil blive attraktive arbejdspladser både for medarbejdere, som overf ø fra statsamterne og andre myndigheder, og for nyansatte.
3 Det  må  således  forventes,  at  statsforvaltningerne  på  samme  måde  som  det hidtil har været tilfældet for statsamterne vil være i stand til at rekruttere og fastholde kvalificerede medarbejdere, herunder kvalificerede jurister. Vurde- ringen fra formanden for Kommunaldirektørforeningen, som er omtalt i he n- vendelsen  fra  medarbejderne,  afspejler  derfor  ikke  erfaringerne  fra  stats- amtsområdet. Inddragelse  af  regionale  hensyn  i  beslutningen  om  placeringen  af  statsfor- valtningerne har til formål  at skabe en  passende regional balance  inden for de enkelte regioner, herunder i særlig grad at tilgodese   byer, som indeholder en amtskommunal centralforvaltning. I region Midtjylland har det betydet, at Ringkøbing er foretrukket som hovedsæde for den regionale statsforval   tning i region Midtjylland frem for andre amtsbyer i regionen. Beslutningen om at placere i et afdelingskontor i Rønne for statsforvaltni n- gen i region Hovedstaden er begrundet i hensynet til betjeningen for befolk- ningen på Bornholm, primært inden for familieretten, og herunder    at sikre en hensigtsmæssig driftsstørrelse for afdeling   skontoret.” Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer