Folketingets Socialudvalg Dato: 13. maj 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs breve af  2. maj ad L 39 følger hermed – i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørg smål nr. 11-12. _____________________________________________________________ Spørgsmål 11: ”Ministeren  bedes  yde  teknisk  bistand  til  en  ændring  af  §  37  a,  således  at Handicapråd etableres senest den 1. janu ar 2006, og således at de fra 2006 få tillagt samme kompetence som sammenlægningsældrerådene. Svar: Socialudvalget har anmodet om teknisk bistand til en ændring af § 37 a, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, således at hand   i- caprådene nedsættes fra den 1. januar 2006 og får samme kompetence som sammenlægningsældrerådene. Det følgende forslag er udformet som et ændringsforslag til ikrafttrædelses- bestemmelsen til L 39. Til § 8 9) I § 8 indsættes som nyt stk. 4: ”S tk. 4. I kommuner, som ikke sammenlægges nedsættes det i § 37 a nævn- te handciapråd den 1. januar 2006. I de kommuner, som sammenlægges ne d- sættes  et  fælles  handicapråd  for  den  sammenlagte  ko mmune  den  1.  januar 2006.” [Etablering  af  handicapråd  i  kommuner  som  sammenlægges   fra  1.  januar 2006] Bemærkninger Det foreslås, at der etableres handicapråd allerede fra den 1.   januar 2006 i de kommuner,   som   ikke   sammenlægges.   I   kommuner   som   sammenlægges, nedsættes et fælles handicapråd for den sammenlagte kommune, som følger sammenlægningsudvalgets arbejde og beslutninger. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] LSC/ J.nr. 601-31
2 Spørgsmål 12: ”Er  ministeren  enig  i,  at  da  det  er  DSI,  der  skal  udpege  medlemmer  til  de lokale  Handicapråd,  vil  det  også  være  logisk,  om  der,  som  en  konsekvens heraf,  sker  en  konkretisering  i  reglerne  om  klageråd,  således  at  det  også  er DSI,  der  udpeger  en  repræsentant  til  klagerådet?  Som  i  loven  ser  ud  i  dag skal ”1 medlem vælges af invalideorganisationerne i kommunen” (§ 35, stk. 2). Svar: Reglerne om sammensætningen af klagerådet og handicaprådet er forskell  i- ge,  da  det  medlem  af  klagerådet,  som  vælges  af  invalideorganisationerne  i kommunen, ikke skal være medlem af en organisation, men blot skal modta- ge social pension, være under 60 år og have fast bopæl i kommunen.  Invali- deorganisationerne  i  kommunen  kan  sål edes  vælge  en  person  til  at  være medlem af klagerådet, selv om personen ikke selv er medlem af en organis a- tion, hvis organisationerne vurderer, at personen vil kunne bestride opgaven og varetage deres interesser. Handicaprådet skal  derimod være et forum for dialog mellem handicaporga- nisationerne i kommunen og kommunalbestyrelsen. Det vil derfor ikke være logisk, hvis medlemmerne af handicaprådet ikke er medlemmer af en hand i- caporganisation  i  kommunen.  Det  er  således  også  logisk,  at  DSI  indstiller medlemmer til handicaprådet. Eva Kjer Hansen Aksel Meyer