Folketingets Socialudvalg Dato: 25.maj 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs breve af  2. maj ad L 39 følger hermed  –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørg  smål nr. 13. _____________________________________________________________ Spørgsmål 13: ”Ministeren bede oplyse, hvor frie hænder ministeren har til at oprette flere sociale  nævn  inden  for  samme  region?  Vil  m  inisteren  i  forlængelse  heraf, være indforstået med, at der oprettes så mange sociale nævn, at borgere ikke mister reel adgang for personligt fremmøde alene pga. transportforholdene? Svar: Jeg har anmodet indenrigs- og sundhedsministeren om et bidrag til besvarel- sen af spørgsmålet. Indenrigs- og Sundhedsministeren har oplyst følgende: ” Forslag til lov om ændring af  lov  om  ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og andre love (L 39) giver i henhold til § 45, stk. 2 adgang til at oprette flere nævn inden for en region. Beslutning herom  træffes  af  socialministeren  efter  aftale  med  indenrigs  -  og  sundheds- ministeren,   idet   statsforvaltningerne,   som   henhører   under   Indenrigs -   og Sundhedsministeriet,  varetager  sekretariatsbetjeningen  af  de  sociale  nævn. Bestemmelsen skal give mulighed for at trække på en større pulje af nævn s- medlemmer,   så   a rbejdsbelastningen   for   det   enkelte   nævnsmedlem   kan forenes med anden hovedbeskæftigelse. Sagsbehandlingen  ved  afgørelsen  af  sager  i  de  sociale  n ævn  foregår  på skriftligt  grundlag.  Det  påhviler  i  overensstemmelse  med  almindelige  fo r- valtningsretslige principper nævnet at sørge for, at alle relevante oplysni   nger for sagens afgørelse tilvejebringes, jf. § 10 i lov om retssikkerhed og admin i- stration på  det sociale område, og at sagens parter får lejlighed til at udtale sig om de oplysninger, som foreligger, inden sagen afgøres i nævnet. Der er således ikke noget særligt behov for fremmøde i nævn ssager. Foreningen af Statsamtmænd har oplyst, at borgere  n kun i ganske få tilfælde ønsker at møde op og fortælle om sin sag eller søge vejledning. Et b ehov for rådgivning og vejledning vil kunne opfyldes ved telefonisk kontakt, skriftligt Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] LSC/ J.nr. 601-31
2 materiale eller ved vejledning  hos  kommunen, idet kommunen er forpligtet til at yde klagevejledning. I de ganske få sager hvor borgeren møder frem i nævnet, må det antages, at ønsket om  fremmøde vil dække ca. 1 møde. Det må under disse omstændi g- heder anses for acceptabelt, at rejsetiden til statsforvaltningen i visse tilfælde kan blive længere end til de nuværende statsamter og for daglige rejsemål, f. eks. bolig-arbejdsstedsrejser. Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder således ikke, at de meget få s  ager, hvor  en  borger  ønsker  personligt  fremmøde  for  nævnet,  kan  begrunde, at nævnets og statsforvaltningens ressourcer spredes på flere enheder inden for en region. Indenrigs- og Sundhedsministeriet er dog indstillet på, at statsforvaltninge rne kan indgå i praktiske løsninger på borgerens behov for kontakt til næ vnet i konkrete  tilfælde,  hvor  behovet  for  kontakt  ikke  kan  løses  ved  telef   onisk kontakt  og  borgeren  som  følge  af  manglende  personlig  mobilitet  eller  li g- nende er afskåret fra at møde frem i næ vnet.” Jeg henholder mig til indenrigs- og sundhedsministerens udtalelse. Eva Kjer Hansen Aksel Meyer