Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den {AFGIVET} Betænkning over L 49 Ændringsforslag Af    økonomi- og erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget : Til § 1 1) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer: »01. I § 3 a ophæves stk. 2 , og i stedet indsættes: »Stk. 2. Konkursboet kan ikke erlægge en ydelse til opfyldelse af krav fra indehavere af kasseob- ligationer på et tidligere tidspunkt, end instituttet var berettiget til at frigøre sig ved erlæggelse af ydelsen. Stk. 3. Konkursboet kan ikke opsige låneaftaler si kret ved pant i skibe i videre omfang, end det tilkom instituttet. Stk. 4. Konkursboet kan ikke ændre bidrag og lignende. Stk. 5. Modregning fra en fordringshaver som omhandlet i konkurslovens § 42 kan ikke finde sted til opfyldelse af en fordring, som tilkommer instituttet. Stk. 6. Konkursmassen anvendes til betaling af krav i overensstemmelse med reglerne i konkurs- lovens kapitel 10. Krav fra indehavere af kasseobligationer og krav fra fordringshavere i henhold til aftaler om finansielle instrumenter indgået af instituttet til afdækning af rente - og valutaforskelle mellem udlån og kasseobligationer samt krav på de fra konkur  sdekretets afsigelse påløbne renter på de nævnte fordringer betales dog i lige forhold efter de i konkurslovens § 96 nævnte krav, men før de i konkurslovens § 97 nævnte fordringer. Stk. 7. I tilfælde af betalingsstandsning skal instituttet i videst muligt omfang fortsat opfylde sine betalingsforpligtelser i henhold til krav fra indehavere af kasseobligationer og krav fra fordringsha- vere i henhold til aftaler om finansielle instrumenter indgået af instituttet til afdækning af rente - og valutaforskelle mellem udlån og kasseobligationer ved fo rfaldstid, medmindre det beskikkede tilsyn bestemmer andet. Med det beskikkede tilsyns samtykke kan instituttet optage lån til de i 1. pkt. nævnte betalinger og stille sikkerhed for sådanne lån i aktiver bortset fra fordringer sikret ved pant i skibe. Stk. 8. I tilfælde af konkurs skal kurator i videst muligt omfang fortsætte eller genoptage honore- ringen af instituttets forpligtelser i form af renter og afdrag over for indehavere af kasseobligationer og krav fra fordringshavere i henhold til aftaler om finansielle instrumenter indgået af instituttet til afdækning af rente- og valutaforskelle mellem udlån  og kasseobligationer. I det omfang der ikke er tilstrækkelige midler, betales renter, før udtrækninger eller anden betaling af afdrag foretages. Kura- tor kan optage lån til betalinger til indehavere af kasseobligationer og krav fra fordringshavere i henhold til aftaler om finansielle instrumenter indgået af instituttet til afdækning af rente - og valuta-
forskelle mellem udlån og kasseobligationer og stille sikkerhed for sådanne lån i aktiver bortset fra fordringer sikret ved pant i skibe.«« [Ændring som følge af at reglerne skal harmoniseres med reglerne for realkreditinstitutter] 2) I den under nr. 7 foreslåede affattelse af  § 7 affa ttes stk. 1, 1. pkt. såled es: »Det øverste ledelsesorgan i Danmarks Skibskreditfond kan beslutte, at fonden opløses uden li- kvidation ved overdragelse af fondens aktiver og forpligtelser som helhed til et af fonden ejet eller oprettet aktieselskab, der skal opfylde bestemmelserne i denne lov og har tilladelse fra Finanstilsy- net.« [Ændring som følge af at den omdannede Danmarks Skibskreditfond skal have tilladelse fra Finans- tilsynet] 3) I den under nr. 7 foreslåede affattelse af  § 10 affattes stk. 1, 1. pkt. således: »En eventuel senere overdragelse af aktieselskabets aktiver og forpligtelser kan efter forelæggelse for økonomi- og erhvervsministeren ske til et eller flere aktieselskaber, der har tilladelse fra Finans- tilsynet.« [Ændring som følge af at den omdannede Danmarks Skibskreditfond skal have tilladelse fra Finans- tilsynet] Til § 2 4) Før nr. 1 indsættes som nyt nummer: »02. I § 1, stk. 2, ændres »§ 361, stk. 1, nr. 9,« til: »§ 361, stk. 1, nr. 8« [Redaktionel ændring] 5) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer: »03. I § 363, stk. 1, ændres »§ 361, stk. 1, nr. 10« til: »§ 361, stk. 1, nr. 9«.« [Redaktionel ændring] Bemærkninger Til nr. 1 De foreslåede bestemmelser i stk. 2 -4 har ligesom den tilsvarende bestemmelse i § 29 i lov om re- alkreditlån og realkreditobligationer m.v. til formål at sørge for, at konkursboet så vidt muligt fu   n- gerer som et normalt skibsfinansieringsinstitut. Bestemmelsen fastlægger begrænsninger i konkurs- boets muligheder, således at låntagere og investorer i kasseobligationer m.v. henholdsvis kan indgå låneaftaler og købe kasseobligationer i tillid til, at aftalerne ikke opsiges førtidigt, ydelser erlægges førtidigt, eller bidragssatser ændres. Forslagets stk. 5 indskrænker ligesom den tilsvarende bestemmelse i § 30 i lov om realkreditlån og  realkreditobligationer  m.v.  den  udvidede  modregningsadgang  i  konkurslovens  §  42,  således  at alene den almindeligt gældende modregningsadgang består. Baggrunden herfor er, at den udvidede modregningsadgang vil være i strid med principperne bag den fortrinsstilling i forhold til de øvrige kreditorer, som er tillagt indehavere af kasseobligationer og de såkaldte swapmodparte r. Swapmod-
parter  er  fordringshavere  i  henhold  til  aftaler  om  finansielle  instrumenter  indgået  af  instituttet  til afdækning af rente- og valutaforskelle mellem udlån og kasseobligationer. Forslagets stk. 6 viderefører uændret den gældende bestemmelse i § 3a, stk. 2, i lov om et skibsfi- nansieringsinstitut. Denne bestemmelse svarer til bestemmelsen i 31 i lov om realkreditlån og rea l- kreditobligationer m.v. De foreslåede bestemmelser i stk. 7 og 8 svarer til de gældende bestemmelser om konkursbehan d- ling af realkreditinstitutter i § 32, stk. 1 og 2, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. Stk. 7 omhandler betalingsstandsning, mens stk. 8 vedrører konkurs. Bestemmelserne har til formål at sørge for, at instituttet henholdsvis boet i videst muligt omfang gennemfører betalinger til inde- havere af kasseobligationer udstedt til finansiering af udlån, som er sikret ved pant i skibe, og krav fra swapmodparter. Der åbnes mulighed for, at instituttet henholdsvis boet kan optage lån og stille sikkerhed herfor, hvis det er påkrævet for at fremskaffe den nødvendige likviditet til honoreringen af de nævnte krav. Sikkerhed kan dog ikke stilles i fordringer sikret ved pant i skibe. Til nr. 2 Bestemmelsen i § 7, stk. 1, åbner mulighed for, at det øverste ledelsesorga n i Danmarks Skibskre- ditfond kan træffe beslutning om at omdanne fonden til et aktieselskab. Aktieselskabet vil være om- fattet af lov om et skibsfinansieringsinstitut og i øvrigt være reguleret af den lovgivning, der finder anvendelse på aktieselskaber. Akt ieselskabet vil have til formål at drive  skibsfinansieringsvirksom- hed efter lovforslagets § 1a og er under tilsyn af Finanstilsynet. Det foreslås derfor, at lovens vedt a- gelse indebærer, at instituttet opnår tilladelse fra Finanstilsynet. Dette svarer til a ndre omdannelser, hvor det også er forudsat, at aktiver og forpligtelser er overdraget til et aktieselskab, der har tillade l- se. Det omdannede selskab skal således ikke foretage sig yderligere for at opnå en till  adelse. Formålet med, at skibsfinansieringsi nstituttet skal have en tilladelse, er, at virksomheden derved sidestilles med virksomheder, som er omfattet af lov om finansiel virksomhed. Finansielle virksom- heder kan i særlige tilfælde få inddraget tilladelsen af Finanstilsynet. Det kan blandt andet sk e, hvis den finansielle virksomhed groft eller gentagne gange overtræder lov om finansiel virksomhed m.v., eller  lovens  solvenskrav  ikke  er  opfyldt.  Finanstilsynet  har  endog  pligt  til  at  inddrage  tilladelsen, hvis en virksomhed ikke har tilvejebragt den foreskrevne kapital, inden den af tilsynet fastsatte frist. Hvis en virksomheds økonomiske stilling er forringet, således at indskydernes, de forsikredes, obl i- gationsejernes m.fl. eller øvrige investorers interesser er udsat for fare, eller der er betydelig risiko for, at virksomhedens økonomiske stilling udvikler sig således, at virksomheden vil miste sin till a- delse, kan Finanstilsynet give virksomheden en frist til at foretage de nødvendige foranstaltninger. Er  de  påbudte  foranstaltninger  ikke  foretaget,  in den  for  den  fastsatte  frist,  kan  Finanstilsynet  ind- drage virksomhedens tilladelse. Videre kan Finanstilsynet påbyde en finansiel virksomhed at afsæ t- te en direktør i en finansiel virksomhed inden for en af tilsynet fastsat frist. Har virksomheden ikke afsat direktøren inden for den fastsatte frist, kan tilsynet inddrage virksomhedens tilladelse. Ved inddragelse af en finansiel virksomheds tilladelse skal almindelige principper om proportio- nalitet  iagttages.  Det  betyder,  at  en  mindre  indgribende  foranstaltning  skal  vurderes  at  være  util- strækkelig.  Der  er  mulighed  for  at  få  Finanstilsynets  afgørelse  prøvet  ved  Erhvervsankenævnet. Erhvervsankenævnet har mulighed for at tillægge sagen opsættende virkning, således at afgørelsen først får vir kning, når nævnet har  afsagt kendelse. Foruden de nævnte muligheder for, at Finanstilsynet i særlige tilfælde kan inddrage tilladelsen, er der, jf. § 11 i denne lov, begrænsede muligheder for, at skibsfinansieringsinstituttet selv kan beslutte at ophøre. Det forudsætter, at det ikke er økonomisk forsvarligt at fortsætte driften, og at Finanstil- synet tiltræder, at det ikke er økonomisk forsvarligt at drive skibsfinansieringsvirksomhed.
Til nr. 3 Senere overdragelse af aktieselskabets aktiver og forpligtelser kan alene ske til et eller flere aktie- selskaber, der ligeledes skal være omfattet af lov om et skibsfinansieringsinstitut. Der er derfor be- hov for, at også de nye aktieselskaber skal have tilladelse til  at drive skibsfinansieringsvirksomhed, jf. lovforslagets § 1a. Hvis de nye selskaber er danske, er det Finanstilsynet, der giver tilladelse. Til nr. 4 og 5 Der er tale om en redaktionel ændring.