Til lovforslag nr. L 49 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 0. maj 2005 3. udkast Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om et skibsfinansieringsinstitut, lov om finansiel virksomhed, lov om fusion, spaltning og tilførsel af aktiver m.v. (fusionsskatteloven), lov om skattemæssig behandling af gevinst og tab på fordringer, gæld og finansielle kontrakter (kursgevinstloven) og lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v. (selskabsskatteloven) (Modernisering af Danmarks Skibskreditfond) 1. Ændringsforslag Økonomi- og erhvervsministeren har stillet 5ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  24.  februar  2005  og  var  til  1.  behandling  den  1.  april  2005. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget. Lovforslaget har sammenhæng med lov nr. 203 af 22. marts 2005 om ændring af lov om midlerti- dig, kontraktbetinget driftsstøtte til bygning af visse skibstyper, som forudsatte vedtagelse af L 49. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og økonomi- og erhvervs- ministeren sendte den 17. februar 2005 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 8. Den 18. marts 2005 sendte økonomi- og erhvervsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til ud- valget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: <> Deputationer Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget: <>
2 Spørgsmål Udvalget  har  stillet  7  spørgsmål  til  økonomi -  og  erhvervsministeren  til  skriftlig  besvarelse,  som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger <> Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokk    urin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.] 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    økonomi- og erhvervsministeren, tiltrådt  af (  ) Til § 1 1) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer: »01. I § 3 a ophæves stk. 2 , og i stedet indsættes: »Stk. 2. Konkursboet kan ikke erlægge en ydelse til opfyldelse af krav fra indehavere af kasseob- ligationer på et tidligere tidspunkt, end institu ttet var berettiget til at frigøre sig ved erlæggelse af ydelsen. Stk. 3. Konkursboet kan ikke opsige låneaftaler sikret ved pant i skibe i videre omfang, end det tilkom instituttet. Stk. 4. Konkursboet kan ikke ændre bidrag og lignende. Stk. 5. Modregning fra en fordringshaver som omhandlet i konkurslovens § 42 kan ikke finde sted til opfyldelse af en fordring, som tilkommer instituttet. Stk. 6. Konkursmassen anvendes til betaling af krav i overensstemmelse med reglerne i konkurs- lovens kapitel 10. Krav fra indehavere af kasseobligationer og krav fra fordringshavere i henhold til aftaler om finansielle instrumenter indgået af instituttet til afdækning af rente - og valutaforskelle mellem udlån og kasseobligationer samt krav på de fra konkur  sdekretets afsigelse påløbne renter på de nævnte fordringer betales dog i lige forhold efter de i konkurslovens § 96 nævnte krav, men før de i konkurslovens § 97 nævnte fordringer. Stk. 7. I tilfælde af betalingsstandsning skal instituttet i videst muligt omfang fortsat opfylde sine betalingsforpligtelser i henhold til krav fra indehavere af kasseobligationer og krav fra fordringsha- vere i henhold til aftaler om finansielle instrumenter indgået af instituttet til afdækning af rente - og valutaforskelle mellem udlån og kasseo bligationer ved forfaldstid, medmindre det beskikkede tilsyn bestemmer andet. Med det beskikkede tilsyns samtykke kan instituttet optage lån til de i 1. pkt. nævnte betalinger og stille sikkerhed for sådanne lån i aktiver bortset fra fordringer sikret ved   pant i skibe. Stk. 8. I tilfælde af konkurs skal kurator i videst muligt omfang fortsætte eller genoptage honore- ringen af instituttets forpligtelser i form af renter og afdrag over for indehavere af kasseobligationer
3 og krav fra fordringshavere i henhold til aftaler om finansielle instrumenter indgået af instituttet til afdækning af rente- og valutaforskelle mellem udlån og ka sseobligationer. I det omfang der ikke er tilstrækkelige midler, betales renter, før udtrækninger eller anden betaling af afdrag foretages. Kura- tor kan optage lån til betalinger til indehavere af kasseobligationer og krav fra fordringshavere i henhold til aftaler om finansielle instrumenter indgået af instituttet til afdækning af rente - og valuta- forskelle mellem udlån og kasseobligation er og stille sikkerhed for sådanne lån i aktiver bortset fra fordringer sikret ved pant i skibe.«« [Ændring som følge af at reglerne skal harmoniseres med reglerne for realkreditinstitutter] 2) I den under nr. 7 foreslåede  § 7 affa ttes stk. 1, 1. pkt., så ledes: »Det  øverste  ledelsesorgan  i  Danmarks  Skibskreditfond  kan  beslutte,  at  fonden  opløses  uden  li- kvidation ved overdragelse af fondens aktiver og forpligtelser som helhed til et af fonden ejet eller oprettet aktieselskab, der skal opfylde bestemmelserne i denne lov og har tilladelse fra Finanstilsy- net.« [Ændring som følge af at den omdannede Danmarks Skibskreditfond skal have tilladelse fra Finans- tilsynet] 3) I den under nr. 7 foreslåede  § 10 affattes stk. 1, 1. pkt., således: »En eventuel senere overdragelse af aktieselskabets aktiver og forpligtelser kan efter forelæggelse for økonomi- og erhvervsministeren ske til et eller flere aktieselskaber, der har tilladelse fra Finans- tilsynet.« [Ændring som følge af at den omdannede Danmarks Skibskreditfond skal have tilladelse fra Finans- tilsynet] Til § 2 4) Før nr. 1 indsættes som nyt nummer: »01. I § 1, stk. 2, ændres »§ 361, stk. 1, nr. 9,« til: »§ 361, stk. 1, nr. 8« [Redaktionel ændring] 5) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer: »02. I § 363, stk. 1, æn    dres »§ 361, stk. 1, nr. 10« til: »§ 361, stk. 1, nr. 9«.« [Redaktionel ændring] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 De foreslåede bestemmelser i stk. 2 -4 har ligesom den tilsvarende bestemmelse i § 29 i lov om re- alkreditlån og realkreditobligationer m.v. til formål at   sørge for, at konkursboet så vidt muligt fu n- gerer som et normalt skibsfinansieringsinstitut. Bestemmelsen fastlægger begrænsninger i konkurs- boets muligheder, således at låntagere og investorer i kasseobligationer m.v. henholdsvis kan indgå låneaftaler og  købe kasseobligationer i tillid til, at aftalerne ikke opsiges førtidigt, ydelser erlægges førtidigt, eller bidragssatser ændres.
4 Forslagets stk. 5 indskrænker ligesom den tilsvarende bestemmelse i § 30 i lov om realkreditlån og  realkreditobligationer  m.v.  den  udvidede  modregningsadgang  i  konkurslovens  §  42,  således  at alene den almindeligt gældende modregningsadgang består. Baggrunden herfor er, at den udvidede modregningsadgang vil være i strid med principperne bag den fortrinsstilling i forhold til de øvrige kreditorer, som er tillagt indehavere af kasseobligationer og de såkaldte swapmodparter. Swapmo d- parter  er  fordringshavere  i  henhold  til  aftaler  om  finansielle  instrumenter  indgået  af  instituttet  til afdækning af rente- og valutaforskelle mellem udlån  og kasseobligationer. Forslagets stk. 6 viderefører uændret den gældende bestemmelse i § 3  a, stk. 2, i lov om et skibs- finansieringsinstitut.  Denne  bestemmelse  svarer  til  bestemmelsen  i  §  31  i  lov  om  realkreditlån  og realkreditobligationer m.v. De foreslå ede bestemmelser i stk. 7 og 8 svarer til de gældende bestemmelser om konkursbehand- ling af realkreditinstitutter i § 32, stk. 1 og 2, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. Stk. 7 omhandler betalingsstandsning, mens stk. 8 vedrører konkurs. Bestemmelserne har til formål at sørge for, at instituttet henholdsvis boet i videst muligt omfang gennemfører betalinger til inde- havere af kasseobligationer udstedt til finansiering af udlån, som er sikret ved pant i skibe, og krav fra swapmodparter. Der åbnes mulighed for, at instituttet henholdsvis boet kan optage lån og stille sikkerhed herfor, hvis det er påkrævet for at fremskaffe den nødvendige likviditet til honoreringen af de nævnte krav. Sikkerhed kan dog ikke stilles i fordringer sikret ved pant i skibe. Til nr. 2 Bestemmelsen i § 7, stk. 1, åbner mulighed for, at det øverste ledelsesorgan i Danmarks Skibskr e- ditfond kan træffe beslutning om at omdanne fonden til et aktieselskab. Aktieselskabet vil være om- fattet af lov om et skibsfinansieringsinstitut og i øvrigt være reguleret af den lovgivning, der finder anvendelse på aktieselskaber. Aktieselskabet  vil have til formål at drive  skibsfinansieringsvirksom- hed efter lovforslagets § 1a og er under tilsyn af Finanstilsynet. Det foreslås derfor, at loven s vedta- gelse indebærer, at instituttet opnår tilladelse fra Finanstilsynet. Dette svarer til andre omdannelser, hvor det også er forudsat, at aktiver og forpligtelser er overdraget til et aktieselskab, der har tillade l- se. Det omdannede selskab skal således  ikke foretage sig yderligere for at opnå en till adelse. Formålet med, at skibsfinansieringsinstituttet skal have en tilladelse, er, at virksomheden derved sidestilles med virksomheder, som er omfattet af lov om finansiel virksomhed. Finansielle virksom- heder kan i særlige tilfælde få inddraget tilladelsen af Finanstilsynet. Det kan blandt andet ske, hvis den finansielle virksomhed groft eller gentagne gange overtræder lov om finansiel virksomhed m.v., eller  lovens  solvenskrav  ikke  er  opfyldt.  Finanstilsynet  har  endog  pligt  til  at  inddrage  tilladelsen, hvis en virksomhed ikke har tilvejebragt den foreskrevne kapital, inden den af tilsynet fastsatte frist. Hvis en virksomheds økonomiske stilling er forringet, således at indskydernes, de forsikredes, obl i- gationsejernes m.fl. eller øvrige investorers interesser er udsat for fare, eller der er betydelig risiko for, at virksomhedens økonomiske stilling udvikler sig således, at virksomheden vil miste sin till a- delse, kan Finanstilsynet give virksomheden en frist til at foretage de nødvendige foranstaltninger. Er  de  påbudte  foranstaltninger  ikke  foretaget,  inden  for  den  fastsatte  frist,  kan  Finanstilsynet  in d- drage virksomhedens tilladelse. Videre kan Finanstilsynet påbyde en finansiel virksomhed at afsæ t- te en direktør i en finansiel virksomhed inden for en af tilsynet fastsat frist. Har virksomheden ikke afsat direktøren inden for den fastsatte frist, kan tilsynet inddrage virksomhedens tilladelse. Ved inddragelse af en finansiel virksomheds tilladelse skal almindelige principper om proportio- nalitet  iagttages.  Det  betyder,  at  en  mindre  indgribende  foranstaltning  skal  vurderes  at  være  util- strækkelig.  Der  er  mulighed  for  at  få  Finanstilsynets  afgørelse  prøvet  ved  Erhvervsankenævnet. Erhvervsankenævnet har mulighed for at tillægge sagen opsættende virkning, således at afgørelsen først får vir kning, når nævnet har afsagt kendelse.
5 Foruden de nævnte muligheder for, at Finanstilsynet i særlige tilfælde kan inddrage tilladelsen, er der, jf. § 11 i denne lov, begrænsede muligheder for, at skibsfinansieringsinstituttet selv kan beslutte at ophøre. Det forudsætter, at det ikke er økonomisk forsvarligt at fortsætte driften, og at Finanstil- synet tiltræder, at det ikke er økonomisk forsvarligt at drive skibsfinansieringsvirksomhed. Til nr. 3 Senere overdragelse af aktieselskabets aktiver og forpligtelser kan alene ske til et eller flere aktie- selskaber, der ligeledes skal være omfattet af lov om et skibsfinansieringsinstitut. Der er derfor be- hov for, at også de nye aktieselskaber skal  have tilladelse til at drive skibsfinansieringsvirksomhed, jf. lovforslagets § 1a. Hvis de nye selskaber er danske, er det Finanstilsynet, der giver tilladelse. Til nr. 4 og 5 Der er tale om en redaktionel ændring.   Kim Andersen (V)   Jacob Jensen (V)   Kurt Kirkegaard Jensen (V) fmd.  Jens Hald Madsen (V) Marion Pedersen (V)   Colette L. Brix (DF) nfmd.  Kim Christiansen (DF) Per Ørum Jørgensen (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF)   Frode Sørensen (S)   Jan Trøjborg (S) Jens Peter Vernersen (S)   Lene Hansen (S)   Poul Erik Christensen (RV)   Johannes Poulsen (RV) Poul Henrik Hedeboe (SF)   Frank Aaen (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
6 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 49 Bilagsnr.    Titel 1 Rammeaftale for modernisering af Danmarks Skibskreditfond 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og erhvervsministeren 4 Ændringsforslag, fra økonomi- og erhvervsministeren 5 1. udkast til betænkning 6 2. udkast til betænkning 7 Ændringsforslag, fra økonomi- og erhvervsministeren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende  L 49 Spm.nr. Titel 1 Spm. om tegningsret til aktier, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvad det indebærer skattemæssigt, at aktieselskabet som Danmarks Skibskreditfond omdannes til, succederer i Danmarks Skibskreditfonds skattemæssige stilling, til økonomi- og erhvervsmi- nisteren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om, hvorvidt den i lovforslaget foreslåede konstruktion er i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler, til økonomi- og er- hvervsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om udbetaling af erhvervsstøtte til de maritime erhverv, til øko- nomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om indskudt kapital, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om, hvorvidt Danmarks Skibskreditfond er undtaget fra EU's bankdirektiver, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om oversendelse af en oversigt over de oprindelige indskydere i Danmarks Skibskreditfond, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå