Til lovforslag nr. L 49 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den   12. maj 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om et skibsfinansieringsinstitut  , lov om finansiel virksomhed, lov om fusion, spaltning og tilførsel af a ktiver m.v. (fusionsskatteloven), lov om skattemæssig behandling af g  evinst og tab på fordringer, gæld og finansielle kontrakter (kursgevins  tloven) og lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v. (selskabsskatteloven) (Modernisering af Danmarks Skibskreditfond) 1. Ændringsforslag Økonomi  - og erhvervsministeren har stillet 5ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  24.  februar  2005  og  var  til  1.  behandling  den  1.  april  2005.  Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget. Lovforslaget  skal  ses  i  sammenhæng  med  lov  nr.  203  af  22.  marts  2005  om  ændring  af  lov  om midlertidig, kontraktbetinget driftsstøtte til bygning af visse skibstyper . Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og økonomi - og erhvervs- ministeren sendte den 17. februar 2005 dette udkast til udvalget, jf. alm. del –   bilag 8. Den 18. marts 2005 sendte økonomi - og erhvervsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom  til ud- valget. Spørgsmål Udvalget  har  stillet  7  spørgsmål  til  økonomi   -  og  erhvervsministeren  til  skriftlig  besvarelse,  som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal  i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af økonomi - og erhvervsministeren stillede ændringsforslag. Et mindretal i udvalget (EL) vil redegør e for sin stilling til lovforslaget ved 2. behandling.
2 Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  var  på tidspunktet  for  betæn  k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i b  etænkningen  . 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    økonomi - og erhvervsministeren, tiltrå dt af et flertal (V, S, DF, KF, RV og SF): Til § 1 1) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer: »01. I § 3 a ophæves , og i stedet indsættes: »Stk. 2. Konkursboet kan ikke erlægge en ydelse til opfyldelse af krav fra indehavere af kasseo  b- ligationer på et tidligere tidspunkt, end instituttet var berettiget til at frigøre sig ved erlæggelse af ydelsen. Stk. 3. Konkursboet kan ikke opsige låneaftaler sikret ved p ant i skibe i videre omfang, end det tilkom instituttet. Stk. 4. Konkursboet kan ikke ændre bidrag og lignende. Stk. 5. Modregning fra en fordringshaver som omhandlet i konkurslovens § 42 kan ikke finde sted til opfyldelse af en fordring, som tilkommer instituttet. Stk. 6. Konkursmassen anvendes til betaling af krav i overensstemmelse med reglerne i konkurs- lovens kapitel 10. Krav fra indehavere af kasseobligationer og krav fra fordringshavere i henhold til aftaler om finansielle instrumenter indgået af in stituttet til afdækning af rente  - og valutaforskelle mellem udlån og kasseobligationer samt krav på de fra konkur  sdekretets afsigelse påløbne renter på de nævnte fordringer betales dog i lige forhold efter de i konkurslovens §   96 næv  nte krav, men før de i konkurslovens § 97 nævnte fordringer. Stk. 7. I tilfælde af betalingsstandsning skal instituttet i videst muligt omfang fortsat opfylde sine betalingsforpligtelser i henhold til krav fra indehavere af kasseobligationer og krav fra fordringsha- vere i henhold til aftaler om finansielle instrumenter indgået af instituttet til afdækning af rente   - og valutaforskelle mellem udlån og kasseobligationer ved fo rfaldstid, medmindre det beskikkede tilsyn bestemmer andet. Med det beskikkede tilsyns samtykke kan instituttet optage lån til de i 1. pkt. nævnte betalinger og stille sikkerhed for sådanne lån i aktiver bortset fra fordringer sikret ved pant i skibe. Stk. 8. I tilfælde af konkurs skal kurator i videst muligt omfang fortsætte eller genoptage honor e- ringen af instituttets forpligtelser i form af renter og afdrag over for indehavere af kasseobligationer og krav fra fordringshavere i henhold til aftaler om finansielle instrumenter indgået af instituttet til afdækning af rente  - og valutaforskelle mellem udlån og ka sseobligationer. I det omfang der ikke er tilstrækkelige midler, betales renter, før udtrækninger eller anden betaling af afdrag foretages. Kur a- tor kan optage lån til betalinger til indehavere af kasseobligationer og krav fra fordringshavere i henhold til aftaler om finansielle instrumenter indgået af instituttet til afdækning af rente   - og valuta- forskelle mellem udlån og kasseobligationer og stille sikkerhed for sådanne lån i aktiver bortset fra fordringer sikret ved pant i skibe.«« [Ændring som følge af    , at reglerne skal harmoniseres med reglerne for realkreditinstitutter]
3 2) I den under nr. 7 foreslåede  § 7 affa ttes stk. 1, 1. pkt., såled es: »Det  øverste  ledelsesorgan  i  Danmarks  Skibskreditfond  kan  beslutte,  at  fonden  opløses  uden  l  i- kvidation ved overdragelse af fondens aktiver og forpligtelser som helhed til et af fonden ejet eller oprettet aktieselskab, der skal opfylde bestemmelserne i denne lov og har tilladelse fra Finanstilsy- net.« [Ændring  som  følge  af    ,  at  den  omdannede  Danmarks  Skibskreditfond  skal  have  tilladelse  fra  Fi- nanstilsynet] 3) I den under nr. 7 foreslåede  § 10 affattes stk. 1, 1. pkt., således: »En eventuel senere overdragelse af aktieselskabets aktiver og forpligtelser kan efter forelægge  lse for økonomi - og erhvervsministeren ske til et eller flere aktieselskaber, der har tilladelse fra Finans- tilsynet.« [Ændring  som  følge  af    ,  at  den  omdannede  Danmarks  Skibskreditfond  skal  have  tilladelse  fra  Fi- nanstilsynet] Til § 2 4) Før  nr. 1 indsættes som nyt nummer: »01. I § 1, stk. 2, ændres   »§ 361, stk. 1, nr. 9,« til: »§ 361, stk. 1, nr. 8« [Redaktionel ændring] 5) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer: »02. I § 363, stk. 1, ændres »§ 361, stk. 1, nr. 10« til: »§ 361, stk. 1, nr. 9«.« [Redaktionel ændring] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 De foreslåede bestem melser i stk. 2-4 har ligesom den tilsvarende bestemmelse i § 29 i lov om re- alkreditlån og realkreditobligationer m.v. til formål at sørge for, at konkursboet så vidt muligt fu n- gerer som et normalt skibsfinansieringsinstitut. Bestemmelsen fastlægger begræn sninger i konkurs- boets muligheder, således at låntagere og investorer i kasseobligationer m.v. henholdsvis kan indgå låneaftaler og købe kasseobligationer i tillid til, at aftalerne ikke opsiges førtidigt, ydelser erlægges førtidigt eller bidragssatser ænd   res. Stk. 5 indskrænker ligesom den tilsvarende bestemmelse i § 30 i lov om realkreditlån og realkr   e- ditobligationer  m.v.  den  udvidede  modregningsadgang  i  konkurslovens  §  42,  således  at  alene  den almindeligt  gældende  modregningsadgang  består.  Baggrunden  her   for  er,  at  den  udvidede  modreg- ningsadgang vil være i strid med principperne bag den fortrinsstilling i forhold til de øvrige kredit   o- rer, som er tillagt indehavere af kasseobligationer og de såkaldte swapmodparter. Swapmo dparter er fordringshavere i henhold til aftaler om finansielle instrumenter indgået af instituttet til a fdækning af rente- og valutaforskelle mellem udlån og kasseobligationer.
4 Stk.  6  viderefører  uændret  den  gældende  bestemmelse  i  §  3 a,  stk.  2,  i  lov  om  et  skibsfinansie- ringsinstitut. Denne bestemmelse svarer til bestemmelsen i § 31 i lov om realkreditlån og realkr e- ditobligationer m.v. De foreslåede bestemmelser i stk. 7 og 8 svarer til de gældende bestemmelser om konkursbehan   d- ling af realkreditinstitutter i § 32, stk. 1 og 2, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. Stk. 7 omhandler betalingsstandsning, mens stk. 8 vedrører konkurs. Bestemmelserne har til formål at sørge for, at instituttet henholdsvis boet i videst muligt omfang gennemfører betalinger til ind  e- havere af kasseobligationer udstedt til finansiering af udlån, som er sikret ved pant i skibe, og krav fra swapmodparter. Der åbnes mulighed for, at instituttet henholdsvis boet kan optage lån og stille sikkerhed herfor, hvis det er påkrævet for at fremskaffe den nødvendig e likviditet til honoreringen af de nævnte krav. Sikkerhed kan dog ikke stilles i fordringer sikret ved pant i skibe. Til nr. 2 Bestemmelsen i § 7, stk. 1, åbner mulighed for, at det øverste ledelsesorgan i Danmarks Skibskr  e- ditfond kan træffe beslutning om   at omdanne fonden til et aktieselskab. Aktieselskabet vil være o  m- fattet af lov om et skibsfinansieringsinstitut og i øvrigt være reguleret af den lovgivning, der finder anvendelse på aktieselskaber. Aktieselskabet  vil have til formål at drive  skibsfinansieringsvirksom- hed efter lovforslagets § 1a og er under tilsyn af Finanstilsynet. Det foreslås derfor, at lovens vedt a- gelse indebærer, at instituttet opnår tilladelse fra Finanstilsynet. Dette svarer til andre omdannelser, hvor det også er forudsat, at aktiv er og forpligtelser er overdraget til et aktieselskab, der har tilladel- se. Det omdannede selskab skal således ikke foretage sig yderligere for at opnå en till  adelse. Formålet med, at skibsfinansieringsinstituttet skal have en tilladelse, er, at virksomhed en derved sidestilles med virksomheder, som er omfattet af lov om finansiel virksomhed. Finansielle virksom- heder kan i særlige tilfælde få inddraget tilladelsen af Finanstilsynet. Det kan blandt andet ske, hvis den finansielle virksomhed groft eller gentagne gange overtræder lov om finansiel virksomhed m.v. eller  lovens  solvenskrav  ikke  er  opfyldt.  Finanstilsynet  har  endog  pligt  til  at  inddrage  tilladelsen, hvis en virksomhed ikke har tilvejebragt den foreskrevne kapital inden den af tilsynet fastsatte frist. Hvis en virksomheds økonomiske stilling er forringet, således at indskydernes, de forsikredes, obl  i- gationsejernes m.fl. eller øvrige investorers interesser er udsat for fare, eller der er bet ydelig risiko for, at virksomhedens økonomiske stilling udvikl er sig således, at virksomheden vil miste sin till a- delse, kan Finanstilsynet give virksomheden en frist til at foretage de nødvendige fo ranstaltninger. Er de påbudte foranstaltninger ikke foretaget inden for den fastsatte frist, kan Finanstilsynet inddr a- ge virksomhedens tilladelse. Videre kan Finanstilsynet påbyde en finansiel virksomhed at afsæ   tte en direktør i en finansiel virksomhed inden for en af tilsynet fastsat frist. Har vir ksomheden ikke afsat direktøren inden for den fastsatte frist, kan tilsynet  inddrage virksomhedens tilladelse. Ved inddragelse af en finansiel virksomheds tilladelse skal almindelige principper om proportio- nalitet  iagttages.  Det  betyder,  at  en  mindre  indgribende  foranstaltning  skal  vurderes  at  være    util- strækkelig.  Der  er  mulighed    for  at  få  Finanstilsynets  afgørelse  prøvet  ved  Erhvervsankenævnet. Erhvervsankenævnet har mulighed for at tillægge sagen opsættende virkning, således at afgørelsen først får vir  kning, når nævnet har afsagt kendelse. Foruden de nævnte muligheder for, at Fi  nanstilsynet i særlige tilfælde kan inddrage tilladelsen, er der, jf. § 11 i denne lov, begrænsede muligheder for, at skibsfinansierings  instituttet selv kan beslutte at ophøre. Det forudsætter, at det ikke er økonomisk forsvarligt at fortsætte driften, og at Finanstil- synet tiltræder, at det ikke er økonomisk forsvarligt at drive skibsfinansieringsvirksomhed. Til nr. 3
5 Senere overdragelse af aktieselskabets aktiver og forpligtelser kan alene ske til et eller flere aktie- selskaber, der ligeledes skal være omf  attet af lov om et skibsfinansieringsinstitut. Der er derfor be- hov for, at også de nye aktieselskaber skal have tilladelse til  at drive skibsfinansieringsvirksomhed, jf. lovforslagets § 1a. Hvis de nye selskaber er danske, er det Finanstilsynet, der giver tilladelse. Til nr. 4 og 5 Der er tale om en redaktionel ændring.   Kim Andersen (V)   Jacob Jensen (V)   Kurt Kirkegaard Jensen (V) fmd.  Jens Hald Madsen (V) Marion Pedersen (V)   Colette L. Brix (DF) nfmd.  Kim Christiansen (DF) Per Ørum    Jørgensen  (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF)   Frode Sørensen  (S)   Jan Trøjborg  (S) Jens Peter Vernersen (S)   Lene Hansen (S)   Poul Erik Christensen (RV)   Johannes Poulsen (RV) Poul Henrik Hedeboe (SF)   Frank Aaen (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit,    Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
6 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 49 Bilagsnr.    Titel 1 Rammeaftale for modernisering af Danmarks Skibskreditfond 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi   - og erhvervsministeren 4 Ændringsforslag, fra økonomi    - og erhvervsministeren 5 1. udkast til betænkning 6 2. udkast til betæn  kning 7 Ændringsforslag, fra økonomi    - og erhvervsministeren 8 3. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 49 Spm.nr. Titel 1 Spm. om tegningsret til aktier, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvad det indebærer skattemæssigt, at aktieselskabet , som Danmarks Skibskreditfond omdannes til, succederer i Danmarks Skibskreditfonds skattemæssige stilling, til økonomi   - og erhvervsmi- nisteren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om, hvorvidt den i lovforslaget foreslåede konstruktion er i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler, til økonomi  - og er- hvervsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om udbetaling af erhvervsstøtte til de maritime erhverv, til øk  o- nomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om indskudt kapital, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om, hvorvidt Danmarks Skibskreditfond er undtaget fra EU’s bankdirektiver, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om oversendelse af en oversigt over de oprindelige indskydere i Danmarks Skibskreditfond, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå