Side 1 Skatteministeriet J.nr. 2004-180-0021 Den Til Folketingets Erhvervsudvalg L   49- Forslag til Lov om ændring af lov om et skibsfinansieringsinstitut, lov om finansiel  virksomhed  og  lov  om  fusion,  spaltning  og  tilførsel  af  aktiver  m.v. (fusionsskatteloven),  lov  om  skattemæssig  behandling  af  gevinst  og  tab  på fordringer,   gæld   og   finansielle   kontrakter   (ku  rsgevinstloven)   og   lov   om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v. (selskabsskatteloven). (Modernisering af Danmarks Skibskreditfond). Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.    16 af 20. maj 2005. Kristian Jensen /  Søren Schou
Side 2 Spørgsmål:   Det fremgår af besvarelsen af spørgsmål 2 og 8, at Skatteministeriet ikke har foretaget en belø bsmæssig opgørelse af, hvor stor skat der ville være udløst, hvis omdannelsen skulle være gennemført uden skattemæssig succession. Ministeren bedes foretage en beregning af, hvilke skattemæssige konsekvenser det har, at overdragelsen sker   med   skattemæssig     succession   i   forhold   til,   hvis   overdragelsen   sker   uden skattemæssig succession og i den forbindelse oplyse størrelsen på det beløb, der efter Skatteministeriets beregninger udskydes. Svar:  Det  er  ikke  muligt  at  foretage  en  nøjagtig  beregning  af  de  skatte mæssig konsekvenser af at give en skatteyder skattemæssig succession i forbindelse med en omstrukturering.  Dette  skyldes,  at  skatten  af  de  aktiver,  hvori  skatteyderen  har succederet afhænger af dels værdierne på det tidspunkt, hvor aktivet afhændes og de skatteregler, som gælder på tidspunktet for afhændelsen af aktivet. Som jeg har oplyst i forbindelse med Økonomi  - og Erhvervsministerens besvarelse af spørgsmål 2 har den skattemæssige succession for Danmarks Skibskreditfond alene betydning for de aktiver og passiver, som er omfattet af realisationsprincippet. Hvis Danmarks Skibskreditfond ikke har adgang til skattemæssig succession på disse aktiver vil   den   udskudte   skat,   som   knytter   sig   til   disse   aktiver   skulle   beskattes   ved omdannelsen. Som Økonomi  - og Erhvervsministeren har oplyst i sin besvarelse af spørgsmål 2 har Danmarks Skibskreditfond i sit regnskab for 2004 angivet at der pr. 31. december 2004 er  en  udskudt  skat  på  4,6  mio.  kr.  Forudsat,  at  der  er  opgjort udskudt skat på alle aktiver vil tallet formentlig svare til den skat Danmarks Skibskreditfond ville skulle betale, hvis overdragelsen blev gennemført uden succession. Jeg kan i øvrigt henvise til besvarelsen af spørgsmål 2. Det   bemærkes,   at   Danmarks   Skibskreditfonds   økonomiske   interesse   i   at   o   pnå skattemæssig succession består i rentefordelen ved skatteudskydelsen.