Side 1 Skatteministeriet J.nr. 2004-180-0021   Den Til Folketingets Erhvervsudvalg L   49- Forslag til Lov om ændring af lov om et skibsfinansieringsinstitut, lov om finansiel  virksomhed  og  lov  om  fusion,  spaltning  og  tilførsel  af  aktiver  m.v. (fusionsskatteloven),  lov  om  skattemæssig  behandling  af  gevinst  og  tab  på fordringer,   gæld   og   finansielle   kontrakter   (kur  sgevinstloven)   og   lov   om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v. (selskabsskatteloven). (Modernisering af Danmarks Skibskreditfond) Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 8    - 10 af 18. maj 2005. Kristian Jensen /  Lise Bo Nielsen
Side 2 Spørgsmål 8:   Hvilket skatteprovenu ville statskassen opnå, hvis omdannelsen sker ved en   overtagelse,   hvor   det   modtagende   aktieselskab   ikke   indtræder   i   Danmarks Skibskreditfonds skattemæssige stilling? Svar: Jeg henviser til Økonomi  - og Erhvervsministerens besvarelse af spørgsmål 2. Spørgsmål 9:   Når det anføres under de generelle bemærkninger (side 7, spalte 1) , at det modtagende aktieselskab –  som ved tidligere lignende omdannelser –  kan indtræde i Skibskreditfondens skattemæssige stilling, hvorfor er det så nødvendigt med en særlig ændring af fusionsskatteloven? Svar: Fusionsskatteloven indeholder regler om fusion mellem virksomheder, der er organiseret efter kendte organisationsformer som aktieselskaber, andelsselskaber eller fonde. Derudover indeholder fusionsskatteloven en række bestemmelser, der giver adgang til omdannelser  af  virksomheder  med  en  særlig    organisationsform.  Det  drejer  sig  om sparekassers     omdannelse     til     aktieselskaber,     gensidige    forsikringsforeningers omdannelse   til   aktieselskaber,   andelsforeningers   omdannelse   til   aktieselskaber, brugsforeningers  etc.  omdannelse  til  aktieselskaber,  andelskassers  omdannelse  til aktieselskaber og elselskabers omdannelse til aktieselskaber. Da disse virksomhedstyper  hver  især  er  organiseret  på  sin  særlig  måde,  er  det  lovteknisk nødvendigt, at fusionsskatteloven indeholder hjemmel til omdannelsen af hver enkelt type virksomhed. Endelig  indeholder  fusionsskatteloven  bestemmelser,  der  hver  især  tager  sigte  på omdannelsen  af  en  konkret  virksomhed  med  en  særegen  organisationsform.  Disse bestemmelser  er  indføjet  i  fusionsskatteloven  af  hensyn  til  at  sikre  disse  konkr ete virksomheders  adgang  til  at  omdanne  sig  til  et  aktieselskab,  uden  at  omdannelsen udløser skattemæssig konsekvenser for virksomheden. Hver enkelt virksomhed har således  sin  egen  bestemmelse.  Det  drejer  sig  om  omdannelsen  af  Post  Danmark, omdannelsen   af   Værdipapircentralen   og   de   tidligere   regler   om   omdannelse   af Københavns Fondsbørs og Garantifonden for Danske Optioner og Futures. Danmarks Skibskreditfond er oprettet i henholdt til lov om et skibsfinansieringsinstitut og har således sin egen unikke orga nisationsform. Danmarks Skibskreditfond er således ikke omfattet af nogen af de eksisterende bestemmelser om skattemæssig succession i forbindelse med omdannelse til aktieselskab. Det er derfor nødvendigt med en særlig hjemmel i fusionsskatteloven til at sikre, at omdannelsen af Danmarks Skibskreditfond kan ske med skattemæssig succession.
Side 3 Spørgsmål 10:   Er de foreslåede skatteregler for DSF A/S mere gunstige end de, der er gældende for andre udlånsvirksomheder, og i givet fald hvorfor? Svar: Efter de gæld  ende regler beskattes Danmarks Skibskreditfond som udgangspunkt efter   samme   regler,   som   gælder   for   realkreditinstitutter.   Således   er   Danmarks Skibskreditfond omfattet af selskabsskatteloven ligesom kursgevinstlovens regler for realkreditinstitutter også gæ   lder for Danmarks Skibskreditfond. Der gælder dog særlige regler   for   lån   udstedt   af   Danmarks   Skibskreditfond   i   forbindelse   med   statens støtteordninger til skibsværfterne. Efter lovforslaget skal det nye selskab DSF A/S beskattes efter samme regler, som i dag gælder for Danmarks Skibskreditfond. Det vil sige, at DSF A/S som udgangspunkt beskattes som andre realkreditinstitutter. De gældende regler for de særlige lån udstedt af Danmarks Skibskreditfond i forbindelse med statens støtteordning for skibsværfter   ne foreslås også at skulle gælde for DSF A/S, da der er tale om allerede etablerede lån. De  foreslåede  skatteregler  for  DSF  A/S  er  derfor  efter  min  opfattelse  ikke  mere gunstige end de regler, der er gældende for andre udlånsvirksomheder.