Til lovforslag nr. L 51 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Kulturudvalget den   1. juni 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af musikloven (Udmøntning af kommunalreformen, for så vidt angår musiko   mrådet) [af kulturministeren (Brian Mikkelsen)] 1. Ændringsforslag Kulturministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2005 og var til 1. behandling den 17. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og kulturministeren sendte den 8. december 2004 dette udkast til udvalget,  jf. alm. del –  bilag 57 (folketingsåret 2004 -05, 1. samling). Den 24. februar 2005 sendte kulturministeren de indkomne høringssvar samt et notat he r- om til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: Dansk Musikskolesammenslutning (DAMUSA) og Dansk Musikpædagogisk Forening (DMpF)  , Frederiksborg Amt, Kunstrådets musikfaglige udvalg og Levende Musik i Skolen (LMS) Kulturministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget. Deputationer Endvidere har følgende mundtligt ov er for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget: Dansk Musikskolesammenslutning (DAMUSA) og Dansk Musikpædagogisk Forening (DMpF)  , Kunstrådets musikfaglige udvalg og Levende Musik i Skolen (LMS)
2 Spørgsmål Udvalget har stillet 19 spørgsmål til   kulturministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva- ret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget oplyser, at lovforslaget  er  et  led  i  den  kommunalreform,  som  regeringspartierne  gennemfører  sammen  med Dansk Folkeparti for at sikre en bedre opgavefordeling, en bedre service og en bedre organisering af det kommunale landkort i Danmark. De tre partier bag betænkningen støtter fuldt op om de ændringer , som kommunalreformen med- fører , og ser i denne sammenhæng også positive elementer, hvad angår det musikpolitiske område, som berøres i  lovforslaget. Det er partiernes opfattelse, at lovforslaget er et stort spring fremad, ikke mindst, fordi det gør det obligatorisk for kommunerne at oprette en musikskole og sikre, at alle børn og unge i Danmark si k- res adgang til musikundervisning og tilbud. Lovforslaget skaber også en klarere  og styrket struktur på området   og vil på denne baggrund v æ  re med til at styrke musikområdet i Danmark yderligere. Partierne  ønsker  at  fremhæve  den  fortsatte  styrkelse  af  musikskoleområdet  i  Danmark.  Bibeho l- delsen  af  refusionsordningen  på  musikskoleområdet  vil  efter  partiernes  opfattelse  være  et  økon o- misk incitament, som vil få kommunerne til at opprioritere musikskolerne yderligere til gavn for de 130.000  børn  og  unge,  som  allerede  i  dag  modtager  musikundervisning.  Bibeholdelsen   af  refusi- onsordningen vil også sikre en målretning af midlerne og belønne de kommuner, som gør en sæ rlig indsats på området. Omlægningen af skolekoncerterne til en permanent statslig ordning vil sikre, at alle børn og unge i forbindelse med deres skolegang kommer tæt på musikken og dermed får en smagsprøve på, hv il- ken rolle musikken kan spille. Særligt som led i regeringens ønske om at sikre den musikalske fødekæde og sikre liv i musikken er det vigtigt, at børn og unge animeres til at deltage og  eventuelt selv spille musik. Også  MGK ’erne  og  de  rytmiske  spillesteder  sikres  gennem  lovforslaget.  De  styrkes  yderligere gennem puljen til musikpolitiske initiativer, der blev udmøntet med finansloven 2005, og som tilf ø- rer området 10 millioner hvert år over de komme  nde 4 år. Dermed bliver  lovforslaget et led i rege- ringens  politik  på  musikområdet,  og  dette  hilses  velkomment  af  Venstre,  Konservative  og  Dansk Folkeparti. Partierne støtter varmt  lovforslaget, fordi det vil styrke musikmiljøet i Danmark, særlig musiksk   o- lerne og tilbud for børn og unge og sikre en klarere og styrket støttestruktur,    men også  ansvarsfor- deling på området. Socialdemokratiets, Det Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget ud- taler,  at  dette  lovforslag  er  et  led  i  den  samlede  kommunalreform.  De  tre  partier  har  i  forbindelse med  forhandlingerne  om  de  enkelte  lovforslag  efter  folketingsvalget  taget  til  efterretning,  at  rege- ringspartierne og Dansk Folkeparti ikke har ønsket at ændre på hovedkonst ruktionen i reformen. S’, RV’s  og  SF’s  holdning  til bl.a. denne  hovedkonstruktion  fremgår  af  betænkningsbidrag  til  L  65 (nedlæggelsesloven). Der henvises hertil.
3 De tre partier kan støtte den  udformning, som loven har fået med de forhandlede ændringsforslag. Loven  betyder  nu,  at  musikskolerne  bevarer  den  eksisterende  refusionsordning  samt,  at  det  bliver obligatorisk for de nye kommuner at sikre, at der findes en musikskole i hver kommune. Forhand- lingerne har også  ført til, at amternes nuværende opgaver og tilskud på skolekoncertområdet overfø- res permanent til staten. Dette samlede resultat er afgørende for partiernes  positive holdning til lo- ven. S,  RV  og  SF  noterer  sig  med  tilfredshed,  at  der  i  loven  er  taget  hånd  om  symfoniorkestrene, MGK’erne og de rytmiske spillesteder, så disse områd  er i musiklivet kan fungere også fremover. Det Radikale Venstre konstaterer, at regeringen ikke har været interesseret i at ændre væsentlige elementer,  som  at  amatørmusikkens  udøvere  ikke  nævnes  i  loven.  Da  det  forholder  sig  sådan,  at bredden forudsætter   eliten, og eliten forudsætter bredden, er det uheldigt og uhensigtsmæssigt. Det højt besungne talent har  fremover ringe forudsætninger for at kunne     »spottes«, når de r ikke  gives musikkens fodfolk, amatørerne, tilstrækkelige rammer for udfoldelse. Et  mindretal  i  udvalget  (EL)  vil  stemme  hverken  for  eller  imod  lovforslaget.  Mindretallet  vil stemme imod ændringsforslag nr  . 1 og for ændringsforslag nr. 2. Efter mindretallets opfattelse er lovforslaget en del af en kommunalreform, som partiet er uenig i. Der henvises til betænkningsbidrag til L 65. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i b  etænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Til § 1 Af    kulturministeren, tiltrådt af  et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL): 1) I den under nr. 3 foreslåede affattelse af  § 3 b indsættes efter stk. 3 som nyt stykke: »Stk. 4. Kulturministeren kan fravige bestemmelsen i stk. 3, hvis kommunalbestyrelsen indgår en aftale om et undervisningstilbud for kommunens borgere med en nabokommune. En fravigelse af stk. 3 vil ske efter en konkret vurdering og skal være betinget af kommunens befolkningsmæssige grundlag.« Stk. 4 bliver herefter stk. 5. [Indførelse af undtagelsesbestemmelse for lovforslagets bestemmelse om lovpligtige musiksk oler i alle kommuner] Af    kulturministeren, tiltrådt af  udvalget: 2) Den under nr. 4 foreslåede  affattelse af § 3 c affattes således: »§ 3 c. Staten yder delvis refusion af kommuners eller andres udgifter til lærerlønsudgifter i fo   r- bindelse med driften af musikskoler, jf. dog stk. 4.
4 Stk. 2. Refusionsprocenten beregnes som forholdet mellem statens på finansloven fastsatte bevi l- ling og de samlede tilskud til lærerlø   nsudgifter ved musikskoler fra kommuner eller andre. Stk. 3. Kommuner eller andre kan maksimalt få refunderet 25 pct. af udgifterne til musikskolel æ- rerlønningerne. Stk. 4. Det er en betingelse for at opnå refusion efter stk. 1, at musikskoleelevernes betaling for undervisningen ikke overstiger 1/3 af bruttoudgiften ved skolens drift. Stk. 5. State n udbetaler en foreløbig refusion i henhold til stk. 1. Den beregnes på grundlag af budgetter, der er godkendt af vedkommende kommunalbestyrelse. Refusionen udbetales ratevis forud. Stk. 6. Endelig beregning af refusionen i henhold til stk. 3 foretages på  grundlag af regnskaber. Regnskaberne skal være godkendt af vedkommende kommunalbestyrelse og skal indeholde dok  u- mentation for den samlede elevbetaling. Den endelige refusion kan dog ikke overstige den forelø- bigt udbetalte refusion. Stk. 7. For meget udbetalt refusion i et regnskabsår modregnes i refusionen for det følgende år. Stk. 8. Kulturministeren kan i forbindelse med indgåelse af kulturaftaler med kommuner m.v. fr a- vige bestemmelserne i stk. 1-7.« [Fastholdelse af gældende lovs statslige refusionsordni  ng for lære  rlønsudgifter] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ændringsforslaget indebærer, at kulturministeren kan fravige bestemmelsen i stk. 3 om , at enhver kommunalbestyrelse er forpligtet til at drive en musikskole. En fravigelse af denne bestemmelse vil være betin  get af kommunens befolkningsmæssige grundlag. Her vil en konkret vurdering ligge til grund for, om det befolkningsmæ  ssige grundlag ikke gør det muligt  at drive en musikskole, hvilket kan være gældende for små ø -kommuner. Det forudsættes, at kommunalbest  yrelsen i så fald indgår en  aftale  med  en  nærtliggende  kommune  om  et  undervisningstilbud  til  kommunens  borgere.  Der forventes ikke givet dispensation til kommuner, der ved lovens vedtagelse har en musikskole. Til nr. 2 Ændringsforslaget  indebærer,  at  den  stat slige  refusionsordning  for  lærerlønsudgifter  i  gældende lovgivning fastholdes. Formuleringen af § 3 c er i det væsentlige identisk med den nugældende § 3 c, og ændringsforslaget er derfor en tilbageførelse af lovforslaget til gældende retstilstand, dog sål e- des at betegnelsen amterne er udeladt. Det  foreslås,  at  staten  yder  delvis  refusion  af  kommunernes  lærerlønsudgifter  i  forbindelse  med driften  af  musikskoler.  Forslaget  fastlægger  de  nærmere  betingelser  for  ydelsen  af  refusionen  og giver kulturministeren mulighed for at fravige bestemmelserne i forbindelse med indgåelse af ku l- turaftaler med kommunerne.
5   Kim Andersen (V) fmd.  Flemming Damgaard Larsen (V)   Leif Mikkelsen (V) Ellen Trane Nørby  (V)   Preben Rudiengaard (V)   Louise Frevert (DF) nfmd. Poul Nødgaard  (DF)   Jakob Axel Nielsen (KF)   Carina Christensen (KF)   Jytte Andersen (S) Jytte Wittrock (S)   Mogens Jensen (S)   Troels Ravn (S)   Elsebeth Gerner Nielsen (RV) Simon Emil Ammitzbøll  (RV)   Ole Sohn (SF)   Per Clausen (EL) Tjóðveldi   sflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
6 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 51 Bilagsnr.    Titel 1 Høringsno tat og høringssvar, fra kulturministeren 2 Invitation til gennemgang af lovforslaget, fra kulturministeren 3 Notat om Kulturministeriets lovforslag til udmøntning af strukturr e- formen. 4 Henvendelse af 14/3-05 fra DAMUSA og DMpF 5 Henvendelse vedr. musikskoler på Nordfyn, anonym afsender 6 Henvendelse af 16/3-05 fra Kunstrådets musikfaglige udvalg 7 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 8 Notat udarbejdet af DAMUSA i samarbejde med DMpF til brug for foretræde den 30/3  -05 9 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 10 Henvendelse af 8/4-05 fra LMS 11 Henvendelse af 15/4-05 fra LMS 12 Henvendelse af 27/4-05 fra Kunstrådets musikfaglige udvalg 13 Revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 14 1. udkast til betænkning 15 Henvendelse af 27/5-05 fra Frederiksborg Amt 16 Ændringsforslag fra kulturministeren 17 2. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 51 Spm.nr. Titel 1 Spm., om der er ændringer i definitionen af musikskoler   i musikloven som følge af strukturreformen, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvorvidt musikskolerne får lokal forankring og tilgæng   e- lighed med nære undervisningstilbud, til kulturministeren, og min  i- sterens svar herpå 3 Spm. om, hvorvidt der på musikskolerne oprettes lokale forældreb   e- styrelser som i folkeskolen, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. vedrørende  musikaktiviteter, som i dag udføres i amtslig t regi, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm., om formuleringen i § 3 a indeholder formuleringer eller be- stemmelser, som ikke bidrager til at understøtte og styrke kvaliteten i
7 musikskoleundervisningen, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om oprettelse af obligatoriske musikudvalg i kommunerne, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om ministerens kommentar til L 51 - bilag 5, til kulturministe- ren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om ministerens kommentar til avisartikel fra Frederiksborg Amtsavis 23/3-05, ti l kulturministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om ministerens kommentar til henvendelse fra DAMUSA, jf. L 51 - bilag 8, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om vejledende retningslinjer og sanktionsmuligheder for etable- ring og drift af musikskolerne, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen fra LMS, jf. L 51 - bilag 10, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om, hvor aktiviteten med omkring 2000 koncerter for børn og unge bør forankres som følge af strukturreformen, til kulturminist  e- ren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om en samlet oversigt over arrangementer for børn og unge inden for musik, teatre m.v., til kulturministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om kulturelle aktiviteter til børn og unge fremover, til kultu r- ministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om muligheder i at forankre kulturelle børn - og ungeaktiviteter i CVU, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om overvejelser om at lovfæste kulturelle børne   - og ungeaktivi- teter, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen fra Kunstrådets musikfaglige udvalg, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om ministerens kommentar til artiklen »Musikliv mister årelang støtte «, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om bevarelse af den gældende refusionsordning, til kulturmin  i- steren, og ministerens svar herpå