Foretræde for Forsvarsudvalget torsdag 28. april 2005 ved RCT i forbindelse med udvalgets behandling af forslaget til militær straffelov (L 54). RCT ønsker med foretrædet at bede Forsvarsudvalget om at overveje tre ændringsforslag til forslaget til militær straffelov (L 54): 1.   Udvidelse af anvendelsesområdet for lovforslagets § 36 fra ”væbnet konflikt” til ”væbnet konflikt samt hel eller delvis besættelse”   2.   Indføjelse af en gerningsbeskrivelse for så vidt angår de strafbare handlinger der omfattes af stk. 2 i § 36.   3.   Inkorporering af FNs torturkonvention i den militære straffelov. Konkrete ændringsforslag: ”§ 36. Med fængsel indtil på livstid straffes den, der under væbnet konflikt samt under hel eller delvis besættelse bruger krigsmiddel eller fremgangsmåde, hvis anvendelse er i strid med  …(her nævnes Genève konventionerne, ICC-statutten, Torturkonventionen osv. – nemlig de konventioner, som skal være dækket ind. I en fodnote oplyses konventionernes offentliggørelsessted (Lovtidende C)). Stk. 2. Den, der under sådan konflikt eller besættelse i øvrigt foretager en handling, der strider mod Danmarks mellemfolkelige forpligtelser i krigstid, straffes med fængsel i indtil to år.” I motiverne fremhæves, at bestemmelsen ikke er en specialbestemmelse, der fortrænger de almindelige bestemmelser i den militære straffelov og straffeloven. Det vil sige, at der desuden kan straffes efter de almindelige bestemmelser, f.eks. om vold og voldtægt, inden for disse bestemmelsers maksima. Stk. 1. vil få selvstændig betydning, fordi strafferammen for en række forbrydelser hæves til lovens strengeste straf. Stk. 2. vil få en selvstændig betydning i de tilfælde, hvor en folkeretsstridig handling er udført, og hvor denne handling ikke er selvstændigt kriminaliseret i straffelovgivningen. Eftersom alle de grove handlinger må antages at være kriminaliseret i øvrigt, er det naturligt, at strafferammen bliver væsentligt lavere. Stk. 1. vil herefter leve op til de strafferetlige krav om straffebestemmelsers præcise afgrænsning. Stk. 2. gør ikke dette, men eftersom strafferammen er en ganske anden, er betænkelighederne herved også væsentligt mindre.     Ny paragraf, hvori FNs torturkonvention inkorporeres i den militære straffelov: 1. forslag ”Konventionen af 10. december 1984 mod tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf, jf. bekendtgørelse nr. 88 af 23. oktober 1987 (Lovtidende C) gælder her i landet i det omfang konventionen er bindende for Danmark.”   Forslaget er baseret på forslag til lov om inkorporering af visse internationale konventioner om menneskerettigheder, som blev fremsat på baggrund af en betænkning nr. 1407 om inkorporering af
menneskerettighedskonventioner i dansk ret. Inkorporeringsudvalget har til støtte for en inkorporering af Torturkonventionen blandt andet anført, at konventionen er ”egnet” til at blive anvendt som retligt grundlag for løsning af konkrete tvister, der verserer for domstolen og administrative myndigheder, og at det ikke kan udelukkes, at Torturkonventionen på visse punkter yder en bedre beskyttelse end Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. 2. forslag Stk. 1. Med fængsel i indtil … år straffes, enhver offentlig person eller anden person der virker i embeds medfør eller med en sådan persons samtykke eller indvilligelse, der med forsæt til at fremskaffe oplysninger eller en tilståelse, skræmme, tvinge eller straffe en person eller yde forskelsbehandling, begår tortur ved hvilket forstås handlinger hvorved stærk smerte eller lidelse, enten fysisk eller psykisk, påføres en person.   Stk. 2. Ved tortur af særlig grov og alvorlig beskaffenhed, eventuelt med døden til følge, kan straffen stige med indtil … år. Stk. 3. En befaling fra en overordnet eller en offentlig myndighed kan ikke påberåbes til retfærdiggørelse af tortur.   Forslaget er baseret på artikel 1 i FNs Torturkonvention. Der henvises endvidere til den mere læsevenlige § 117 a i den norske straffelov, som er blevet til bl.a. på baggrund af kritik fra FNs Torturkomite om manglende indskrivning af torturforbuddet i norsk ret.