Til lovforslag nr. L 54, L 55 og L 56    Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Forsvarsudvalget den 4. maj 2005 Betænkning over I. Forslag til militær straffelov II. Forslag til militær retsplejelov III. Forslag til om militær disciplinarlov [alle af forsvarsministeren (Søren Gade)] 1. Ændringsforslag Forsvarsministeren har stillet 2 ændringsforslag til det under I nævnte lovforslag, 2 ændringsfor- slag til det under II nævnte lovforslag og 1 ændringsforslag til det under III nævnte lovforslag. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslagene  blev  fremsat  den  23.  februar  2005  og  var  til  1.  behandling  den  11.  marts  2005. Lovforslagene blev efter 1. behandling henvist til behandling i Forsvarsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslagene i 3 møder. Tidligere behandling Lovforslagene er stort set uændrede genfremsættelser af lovforslagene L 68, L 69 og L 70 fra fol- ketingsåret 2004 -05, 1. samling. De spørgsmål , der blev stillet ved behandlingen af L 68, L 69 og L 70, er blevet omdelt i udvalget.. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Amnesty In- ternational og Rehabiliterings- og Forskningscentret for Torturofre (RCT). Deputationer Endvidere har Rehabiliterings- og Forskningscentret for Torturofre (RCT) mundtligt over for ud- valget redegjort for sin holdning til lovforslagene Spørgsmål Udvalget har stillet 14 spørgsmål til forsvarsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be- svaret.
2 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, S, DF og KF) indstiller de under I, II og III nævnte lovforslag til vedtagel- se med de dertil af forsvarsministeren stillede ændringsforslag. Venstres, Socialdemokratiets og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at  formålet  med  de  3  lovforslag  er  at  afløse  den  nuværende  militære  straffe -  og  retsplejelov  fra 1973. Lovforslagene bygger på betænkning nr. 1435/2004 om den militære straffelov, retsplejelov og disciplinarlov. Lovforslagene indebærer en gennemgribende og tiltrængt revision af det militære straffe- og disciplinarsystem. Lovforslagene hviler i alt væsentligt på et langvarigt og grundigt udvalgsarbejde, jf. herved ove n- nævnte betænkning, hvor der var deltagelse fra såvel juridiske eksperter, militære ledere som repr æ- sentanter  for  de  værnepligtige  og  faglige  organisationer  i  forsvaret.   Det  må  tillægges  afgørende vægt, at dette udvalg på nær et enkelt medlem  har vurderet, at der fortsat er behov for et særligt mi- litært straffe- og disciplinarsystem også i fredstid. Det er helt centralt også for de nuværende opg  a- ver i dansk forsvar, at soldaterne allerede i fredstid får deres pligter ind på rygraden, ligesom der må være mulighed for en hurtig og effektiv indgriben over for de ganske få, der ikke følger regle rne. Betænkning nr. 1435/2004 er stort set afgivet i enighed og  efter  flertallets opfattelse med en  fin indre balance både set i forhold til de interesser og hensyn, som skal varetages , og de retsgarantier, som en sådan lovgivning nødvendigvis skal indeholde. Dette afspejles også i de foreliggende lo  v- forslag. De 3 lovforslag indebærer efter V’s, S’s og KF’s opfattelse, at det militære straffe- og disciplinar- system  nu  fremstår  mere  fleksibelt  og  i  tråd  med  den  hverdag,  som  er  gældende  for  et  moderne dansk forsvar, herunder  ikke mindst den omfattende omstrukturering og  opgaveændring, som for- svaret har gennemgået de seneste år. Samtidig sker der i forhold til den gældende lovgivning en ikke ubetydelig afkriminalisering, og der sker en klar adskillelse af strafansvaret og disciplinaransvaret, hvilket blandt andet kommer til udtryk gennem forslaget til en selvstændig militær disciplinarlov. Det har særligt været overvejet, i hvilket omfang en indskærpelse af torturforbuddet burde indar- bejdes i den militære straffelov set i forhold til FN’s Torturkomités opfordring til, at dette  forbud særligt understreges i landenes nationale lovgivning. Den militære straffelov omhandler kun forsvarets forhold og gælder kun for militært personel på nær i nogle ganske få situationer u nder væbnet konflikt. Begrebet tortur er efter de forskellige inter- nationale konventioner derimod bredere og dækker mere end forsvarets forhold. Den danske straffelov indeholder en række bestemmelser om bl.a. vold, ulovlig tvang, trusler om vold m.v. samt forbrydelser begået i offentli g tjeneste. Disse bestemmelser, der også omfatter mi li- tærpersonel, indebærer, at alle handlinger, som kan betegnes som tortur, allerede vil kunne straffes efter gældende lovgivning. En særskilt fremhævelse af torturforbuddet alene i den militære straffelov vil medføre en unødig mistænkeliggørelse af forsvarets personale. Som også peget på  af forsvarsministeren i dennes seneste svar til udvalget vedrørende forholdet (spørgsmål nr. 13  - L 54) må det centrale i forhold til spørgsmålet om torturforbuddet og militært personel være, at den enkelte soldat, det være sig menig eller befalingsmand, er fuldstændig på det rene med, hvad tortur er, og hvad den enkelte soldat må og ikke må. For at understrege dette forhold har forsvarsministeren oplyst, at ministeren vil anmode forsvarets myndigheder om at udarbejde en intern forskrift, som understreger og indskærper torturforbuddet,
3 og  som  med  henvisning  til  de  relevante  konventioner  nærmere  beskriver  tortur,  herunder  angiver praktiske eksempler på, hvad der i forhold til forsvar ets forhold vil være tortur, suppleret med op- lysning om, hvilke straffebestemmelser sådanne handlinger vil kunne være omfattet af. Der skal endvidere angives nogle klare retningslinjer for, hvem, herunder hvilke kommandomyn- digheder, der har ansvaret for instruktion og tilsyn med det relevante mandskab, og hvem der skal gribe ind, såfremt der opstår mistanke eller formodn  ing om, at der er foregået handlinger, der kan karakteriseres som tortur. På denne ba ggrund er det V’s, S’s og KF’s opfattelse, at det ikke findes formålstjenligt at inkorp o- rere et særskilt forbud mod tortur alene i den militære straffelov. Derimod findes forsvarsministe- rens forslag om at understrege torturforbuddet som anført for hensigtsmæssigt. Det  er  Socialdemokratiets  opfattelse,  at  FN’s  Torturkonvention  bør  inkorporeres  i  dansk  ret,  jf. beslutningsforslag nr. B 13 af 7. oktober 2004, folketingsåret 2004 -05, 1. samling. En inkorporering vil  blandt  andet  indebære  øget  opmærksomhed  og  større  bevidsthed  om  konventionen  og  have  en væsentlig national og international signalværdi. Dansk  Folkepartis  medlemmer  af  udvalget  tilslutter  sig  lovforslagene,  men  bemærker,  at  der  i bemærkningerne til § 18 i det under I nævnte lovforslag fremkommer en direkte sproglig selvmod- sigelse. I § 18 står der at læse:  »Den overordnede, der forsætligt ved handling eller i ord groft krænker en underordnet, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måned er.« Det er ikke så meget ordlyden i § 18 , der er problemet – men derimod den begrundelse, der gives på side 36 i bemærkningerne til lovforslaget.  Her står der ,  at  »handlingen eller udsagnet skal der- imod ud fra en objektiv vurdering være egnet til at virke krænkende.« Dansk  Folkeparti  anerkender  ikke  denne  begrundelse, idet  enhver  vurdering  altid er  og  vil  være subjektiv. Derfor burde denne sproglige selvmodsigelse være taget ud af lovforslaget. Et mindretal i udvalget (RV) indstiller det under I nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behand- ling og de under II og III nævnte lovforslag til vedtagelse med de dertil stillede ændringsforslag. Lige retssikkerhed for alle er et grundlæggende princip for Det Radikale Venstre. Dette princip er afgørende for Det Radikale Venstres stillingtagen til spørgsmålet om en militær straffelov. Det R a- dikale  Venstre  anser  i  det  daglige  det  danske  forsvar  som  en  arbejdsplads  på  lige  fod   med  andre danske arbejdspladser. Derfor skal de ansatte i forsvaret også være underlagt de samme stra fferegler som alle andre. Samtidig lægger Det Radikale Venstre stor vægt på det internationale aspekt i fo r- svarets arbejde. I internationale missioner kan danske soldater komme i situationer, hvor grove pligtforsømmelser eller uagtsomhed kan have voldsomme konsekvenser. Det Radikale Venstre anerkender derfor be- hovet for, at der her gælder særlige strafferegler.  Men disse særlige forhold gør sig ikke gældende under normale forhold i Danmark. Her forekommer en særlig militær straffelov retssikkerhedsmæs- sigt problematisk. Denne problematik underbygges af, at politibetjente ikke er underlagt en særlig straffelov. Også politibetjente er bevæ bnede, og også her er  der behov for klare kommandoveje og disciplin.  Hvis  politiet  kan  fungere  tilfredsstillende  uden  en  særlig  straffelov,  kan  samme  forhold gælde for forsvaret. Følgende heraf gælder, at den militære straffelov alene bør gælde for personel i international tjeneste. Det er vigtigt for Det Radikale Venstre, at FN’s Torturkonvention skrives ind i dansk lovgivning generelt  og  derfor  også  i  den  militære  straffelov.  Danmark  søger  aktivt  internationalt  at  fremme respekten for menneskerettigheder og den humanitære folkeret. Derfor bør Danmark gå foran med
4 et  eksempel  til  efterfølgelse.  Det  er  således  ikke  tilfredsstillende,  at  torturforbuddet  skal  findes spredt i den almindelige straffelov. Det skal gøres klart for udsendte soldater, at der påhviler dem klare krav og et særligt ansvar. De verserende sager fra Irak viser desværre, at der er uklarhed ved- rørende tortur. Det er ikke holdbart. Netop fordi danske soldater udsendt til verdens brændpunkter skal udvise et særligt ansvar og udgøre et positivt eksempel, skal disse være underlagt klare krav. Et andet mindretal i udvalget (SF) vil redegøre for sin stilling til lovforslagene og de dertil still ede ændringsforslag ved 2. behandling. Et tredje mindretal i udvalget (EL) vil redegøre for sin stilling til lovforslagene og de dertil stille- de ændringsforslag ved 2. behandling. Enhedslistens medlem af udvalget ønsker forslagene til fornyet behandling i udvalget efter 2. be- handling. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin      var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g til I. Forslag til militær straffelov Af    forsvarsministeren, tiltrådt af et flertal (V, S, DF og KF): Til § 9 1) Paragraffen affattes således: »§ 9. Det forhold, at en strafbar handling er begået efter ordre fra en overordnet,  fritager ikke den, som har begået han dlingen, for strafansvar, medmindre denne var forpligtet til at adlyde ordrer fra den overordnede og ikke vidste, at ordren var ulovlig, og ordren ikke var åbe nbart ulovlig.« [Præcisering af teksten] Til § 40 2) Stk. 1 affattes således : »Denne lov træder i kraft den 1. januar 2006.« [Ændret ikrafttrædelsesdato]
5 B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Gældende militær straffelov indeholder i § 9 en bestemmelse om, under hvilke betingelser en un- derordnet er straffri ved at efterkomme en tjenstlig ordre, selvom han herved begår en strafbar han d- ling. Et   mindretal   bag   betænkningen   om   den   militære   straffelov,   retsplejelov   og   disciplinarlov 1435/2004 har med det formål at tilnærme bestemmelsen til artikel 33 i statutten for Den Internati o- nale Straffedomstol og herved over for det militære personel klart signalere, at det er undergivet den internationale  retsorden,  foreslået  en  alternativ  formulering  i  forhold  til  den  gældende  militære straffelovs § 9. Et flertal bag betænkningen har imidlertid ønsket at fastholde den gældende formu- lering, da denne dels synes sprogligt lettere forståelig dels har et mere generelt anvendelsesområde end blot den humanitære folkeret eller krigsforbrydelser. Med henblik på at tilnærme formuleringen til artikel 33 i sta tutten for Den Internationale Straffe- domstol foreslås en ændret formulering af bestemmelsen. Der er ikke med den ændrede formulering af  bestemmelsen  tilsigtet  nogen  realitetsændring  i  forhold  til  den  gældende  bestemmelse  i  militær straffelov. Til nr. 2 Som følge af bl.a. folketingsvalget den 8. februar 2005 foreslås ikrafttrædelsestidspunktet ændret for at få den fornødne tid  til at forberede implementeringen af den ny straffe- og disciplinarreform, herunder udstedelse af nødvendige administrative forskrifter. Endvidere vil den 1. januar 2006 være et bedre ikrafttrædelsestidspunkt på grund af cyklusen for indkaldelse af værn epligtige. Æ n d r i n g s f o r s l a g til II. Forslag til militær retsplejelov Af    forsvarsministeren , tiltrådt af et flertal (V, S, DF, KF og RV): Til § 15 1) Stk. 2, 2 . pkt. affattes således : »Det samme gælder, hvis udåndingsprøven giver grund til at antage, at der foreligger en overtr æ- delse af militær straffelov § 20 eller en overskridelse af en promillegrænse fastsat i medfør af § 21 eller færdselslovens §§ 53 og 54.« [Sproglig præcisering] Til § 17 2) Stk. 1 affattes således : »Denne lov træder i kraft den 1. januar 2006.« [Ændret ikrafttrædelsesdatoen]
6 B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Der er foretaget en sproglig præcisering for at understrege, at der skal være tale om en overskri- delse af en promillegrænse, hvis en sådan måtte være gældende. Til nr. 2 Som følge af bl.a. folketingsvalget den 8. februar 2005 foreslås ikrafttrædelsestidspunktet æn dret for at få den fornødne tid  til at forberede implementeringen af den ny straffe- og disciplinarreform, herunder udstedelse af nødvendige administrative forskrifter. Endvidere vil den 1. januar 2006 være et bedre ikrafttrædelsestidspunkt på grund af cyklusen for indkaldelse af værn epligtige. Æ n d r i n g s f o r s l a g til III. Forslag til militær disciplinarlov Af    forsvarsministeren , tiltrådt af et flertal (V, S, DF, KF og RV): Til § 22 1) Stk. 1 affattes således : »Denne lov træder i kraft den 1. januar 2006.« [Ændret ikrafttrædelsesdato] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Som følge af bl.a. f olketingsvalget den 8. februar 2005 foreslås ikrafttrædelsestidspunktet æn dret for at få den fornødne tid  til at forberede implementeringen af den ny straffe- og disciplinarreform, herunder udstedelse af nødvendige administrative forskrifter. Endvidere vil den 1. januar 2006 være et bedre ikrafttrædelsestidspunkt på grund af cyklusen for indkaldelse af værn epligtige.
7   Gitte Lillelund Bech (V) nfmd.  Jens Hald Madsen (V)   Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V)   Marion Pedersen (V)   Hans Kristian Skibby (DF)   Peter Skaarup (DF) Helge Adam Møller (KF) fmd.  Tom Behnke (KF)   Bjarne Laustsen (S)   Kirsten Brosbøl (S) Karen Hækkerup (S)   Per Kaalund (S)   Poul Andersen (S)   Morten Helveg Petersen (RV) Villy Søvndal (SF)   Frank Aaen (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut    og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get.
8 Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
9 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 54 Bilagsnr.    Titel 1 Høringsnotat om den militære straffe-, rets- og discipilnarlov, samt dertil knyttede høringssvar 2 Henvendelse af 25/2-05 fra Amnesty International vedrørende Amne- sty Internationals kommentarer til lovforslag L 68 (Militær straffelov) (2004-05, 1. samling) L 54 (2004 -05 2. samling) 3 Meddelelse om tidligere henvendelser og spørgsmål omdelt i 2004 - 05, 1. samling på L 68 (Militær straffelov), L 69 (Militær retsplej e- lov) og L 70 (Militær disciplinarlov) 4 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagene L 54, L 55 og L 56 5 Henvendelse af 11/3-05 fra Rehabiliterings- og Forskningscentret for Torturofre 6 Spørgsmål og svar omdelt i folketingsåret 2004  -2005, 1. samling på L 68, L 69 og L 70 7 Godkendt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagene 8 Notat - Kommentarer til brev fra Amnesty International af 25. februar 2005 til (L 68) L 54, forslag til militær straffelov 9 Notat - Væbnet konflikt 10 Revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagene 11 Henvendelse af 25/4-05, fra Rehabiliterings - og Forskningscentret for Torturofre om foretræde for udvalget 12 RCT's ændringsforslag til L 54 militær straffelov 13 Artikel fra dagbladet Information af 28/4-05 - Kriminaliser tortur 14 Ændringsforslag til L 54 (Militær straffelov), fra forsvarsministeren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 54 Spm.nr. Titel 1 Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/3-05 fra Re- habiliterings- og Forskningscentret for Torturofre, til forsvarsministe- ren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om forskel på militær straffelov og borgerlig straffelov, til fo r- svarsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om forskellen mellem militær straffelov og borgerlig straffelov, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om militærpersoners strafbare handlinger, til forsvarsministe- ren, og ministerens svar herpå
10 5 Spm. om inkorporering af FN's torturkonvention i den militære straf- felov, til forsvarsministeren , og ministerens svar herpå 6 Spm. om, hvorledes Norge har håndt eret inkorporeringen af torturbe- stemmelser i norsk ret, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om kommentar til henvendelse fra RCT, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om teknisk bistand til udformning af et ændringsforslag, til for- svarsministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om de danske styrkers status i Irak frem til juni 2004 i forhold til den militære straffelov, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om udarbejdelse af en skematisk oversigt over ændringer i for- hold til nuværende lovgivning, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om besvarelsen af spørgsmål 6, til forsvarsministeren, og min i- sterens svar herpå 12 Spm. om inkorporeringen af torturbestemmelser i norsk ret, til fo r- svarsministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om teknisk bistand til udformning af et ændringsforslag, til for- svarsministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om udtømmende gerningsbeskrivelse for strafbare handlinger i norsk og svensk ret, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå Oversigt over bilag vedrørende L 55 Bilagsnr.    Titel 1 Høringsnotat om den militære straffe-, rets- og discipilnarlov, samt dertil knyttede høringssvar 2 Meddelelse om tidligere henvendelser og spørgsmål omdelt i 2004 - 05, 1. samling på L 68 (Militær straffelov), L 69 (Militær retsplej e- lov) og L 70 (Militær disciplinarlov) 3 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagene L 54, L 55 og L 56 4 Henvendelse af 11/3-05 fra Rehabiliterings- og Forskningscentret for Torturofre 5 Spørgsmål og svar omdelt i folketingsåret 2004  -2005, 1. samling på L 68, L 69 og L 70 6 Godkendt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagene 7 Revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagene 8 Ændringsforslag til L 55 (Militær retsplejelov), fra forsvarsministeren
11 Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 55 Spm.nr. Titel 1 Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/3-05 fra Re- habiliterings- og Forskningscentret for Torturofre, til forsvarsministe- ren, og ministerens svar herpå Oversigt over bilag vedrørende L 56 Bilagsnr.    Titel 1 Høringsnotat om den militære straffe-, rets- og discipilnarlov, samt dertil knyttede høringssvar 2 Meddelelse om tidligere henvendelser og spørgsmål  omdelt i 2004- 05, 1. samling på L 68 (Militær straffelov), L 69 (Militær retsplej e- lov) og L 70 (Militær disciplinarlov) 3 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagene L 54, L 55 og L 56 4 Henvendelse af 11/3-05 fra Rehabiliterings- og Forskningscentret for Torturofre 5 Spørgsmål og svar omdelt i folketingsåret 2004  -2005, 1. samling på L 68, L 69 og L 70 6 Godkendt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagene 7 Revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagene 8 Ændringsforslag til L 56 (Militær disciplinarlov), fra forsvarsministe- ren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 56 Spm.nr. Titel 1 Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/3-05 fra Re- habiliterings- og Forskningscentret for Torturofre, til forsvarsministe- ren, og ministerens svar herpå