23. februar 2005 Forsvarsministeriet Holmens Kanal 42 CVR-nr. 25-77 - 56 - 35 E-post: [email protected] 1060 København K Tlf.: 3392 3320 - Fax: 3332 0655 Internet: www.fmn.dk Høringsnotat Forslag til lov om ændring af beredskabsloven 1. Modtagne høringssvar Forsvarsministeriet har modtaget i alt 33 høringssvar. Vedhæftede  bilag  rummer  en  oversigt  over,  hvilke  myndigheder  og  organisationer,  der  har afgivet høringssvar, herunder hvilke der har haft bemærkninger mv. 2. Bemærkninger til lovforslaget I  det  følgende  foretages  en  tværgående  gennemgang  af  de   centrale  forslag  til  ændringer  af lovforslaget, som er fremkommet i høringssvarene. Det  skal  bemærkes,  at  ud  over  de  punkter,  der  omtales  i  det  følgende,  er  der  i  lovforslaget indarbejdet en række mere tekniske, herunder lovtekniske ændringer i forhold til det udkast til lovforslag, der blev udsendt i høring den 1. december 2004. Vedtagelse af beredskabsplan i regionsrådet Selskabet for Risikovurdering har påpeget: ”Uagtet det af forslag til ændring af beredskabsl o- ven  fremgår,  at  regionsrådet  i  fremtiden  skal  vedtage  en  beredskab  splan  for  regionen,  så fremgår denne opgave ik ke af det udtømmende kommissorium for regionsrådet ift. forslag om regionsråd.” Forslaget har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget, idet lovforslagets formål alene er  at  udmønte  kommunalreformen,  som  indebærer,  at  amtskommunerne  nedlægges,  og  der etableres  5  regioner.  Der  er  ikke  tilsigtet  materielle  ændringer  i  loven  i  øvrigt.  Den  bered- skabsplan,  som  regionsrådet  skal  vedtage,  angår  alene  de  opgaver,  der  løses  af  regionen f.eks. den præhospitale indsats m.v. inden for det geografiske område,  som regionen dækker. Beredskabsplanlægningen er ikke en særskilt og /eller ny opgave, men derimod en integreret del  af  opgavevaretagelsen  på  de  forskellige  områder. Ved  beredskabsloven  pålægges  my n- digheder generelt at planlægge et beredskab for alle dele af eget område. Regionens beredskab Københavns Kommune anfører, at beredskabsloven bygger på såvel et sektoransvars  - som et områdeansvarsprincip. Endvidere bemærker  Københavns Kommune, at det ikke fremgår ”af bemærkningerne  til  lovforslaget,  hvorledes  det  sammenhængende  beredskab  i  regionen  med
Side 2/3 lovforslaget  vil  ændres  i  forhold  til  et  beredskab,  der  indeholder  såvel  et  Beredskab  Stork ø- benhavn såvel som en civilregion. Dette bør tilføjes b emærkningerne.” Forslaget har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget, idet lovforslagets formål alene er at udmønte kommunalreformen, jf. ovenfor. Nedlæggelsen af Beredskab Storkøbenhavn og civilregionerne  har  således  ingen  sammenhæng  med  det  foreli ggende  lovforslag.  Angående sektor- og områdea nsvaret skal det understreges, at den beredskabsplanlægning, der omtales, alene angår planlægning af beredskabet for så vidt angår løsningen af de opgaver, som reg    i- onen er pålagt og inden for det geografiske område, som regionen dæ   kker. Forbundet  af  Offentligt  Ansatte  mener,  ”at  man  bør  overveje,  at  lave  et  regions  beredskab med større enheder og med mere erfarent mandskab, samt mindre enheder med tilkaldebered- skab. Forslaget har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget, idet alene ændringer som føl- ge af kommunalreformen er aktuelle.   Beredskabslovens § 37 Sammenslutningen af Bedriftsværnsledere – Storkøbenhavn – Sjælland har foreslået, ”at b e- redskabet i Beredskabslovens § 37 også omfattes af lovforslagets intentioner om en planlæ g- ning, der tilsigter at opretholde og videreføre samfundets funktioner i tilfælde af ulykker og katastrofer, herunder krigshandlinger.” Forslaget har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget, idet alene ændringer som føl- ge af kommunalreformen er aktuelle.   Beredskabsmæssige forpligtelser i anden lovgivning Foreningen  af  Kommunale  Beredskabschefer  har  anført,  at  de  nuværende  amters  planlæg- ningsansvar på det beredskabsmæssige område i dag også er omfattet af a   nden lovgivning end beredskabsloven.  Foreningen  foreslår  planlægn ingsansvaret  overført  til  de  kommende  regio- ner. Beredskabsplanlægning er ikke en særskilt opgave, men derimod en integreret del af opgave- varetagelsen på de forskellige områder.    Ved beredskabsloven pålægges myndighederne gen e- relt at planlægge et beredskab for alle dele af eget område. Der er derfor ikke behov for sp e- cielt  at  fremhæve  denne  pligt  i  særlovgivningen.  Det  bemærkes  dog,  at  både  de  fremtidige regioner  og  kommunernes  forpligtelser  på  sundhedsberedskabsområdet  beskrives  i  det  for   e- liggende udkast til forslag til sundhedslov.
Side 3/3 Bilag Høringssvar Følgende (i alt 6) har afgivet bemærkninger: Københavns Kommune,  Forbundet af Offentligt Ansatte,  Foreningen  af  Kommunale  Beredskabschefer,  Centralorganisationernes  Fællesud- valg,  Selskabet  for  Risikovurdering  og  Sammenslutningen  af  Bedriftsværnsledere  -  Storkø- benhavn  -  Sjælland.  Herudover  har  følgende  (i  alt  3)  givet  lovtekniske  bemærkninger:  Ju- stitsministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Økonomi- og Erhvervsministeriet. Følgende (i alt 24) har meddelt, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget: Beskæftigelsesministeriet, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, Ministeriet for  Fødevarer,  Landbrug  og  Fiskeri,  Kulturministeriet,  Socialministeriet,  Skatteministeriet, Foreningen af Statsamtmænd, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Amtsråd s- foreningen, KL, Det Kommunale Beredskabspersonales Landsforbund, DA,  Rigspolitiet, Kø- benhavns Politi, Foreningen af Politimestre i Danmark, Politiforbundet i Danmark, Beredskab Storkøbenhavn, Foreningen  af Vandværker  I Danmark, Falck, Dansk  Brand- og sikringstek- nisk  Institut,  Foreningen  af  Statsautoriserede  Revisorer,  Forsikring  og  Pension  og  Forsvars- kommandoen. Følgende (i alt 31) har ikke afgivet høringssvar: Kirkeministeriet, Undervisningsministeriet, Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, Miljøministeriet,   Trafikministeriet,   Udenrigsministeriet,   Hovedstadens   Sygehusfællesskab, Sammenslutningen af Bedriftsværnsledere – Jylland – Fyn, Kommunalteknisk Chefforening, KL,  Frederiksberg  Kommune,  Beredskabskommissionen  for  Storkøbenhavn,  Amtsdirektør- foreningen,  Kommunaldirektørforeningen  i  Danmark,  Sønderjysk  Frivillige  Brandværnsfor- bund,  Beredskabs-Forbundet,  Dansk  Røde  Kors,  ASF-Dansk  Folkehjælp,  Dansk  Industri, HORESTA,  Brandteknisk  Selskab,  Dansk  Katastrofemedicinsk  Selskab,  Hovedorganisatio- nen af Beredskabsofficerer i Danmark, Centralorganisationen for Stampersonel i Redningsbe- redskabet,  Landstalsmandsudvalget  for  Menige,  Landsklubben  for  Deltidsansatte  Brandfolk, Teknisk  Landsforbund,  Funktionærernes  og  Tjenestemændenes  Fællesråd,  Foreningen  for Arbejdsledere i Danmark, SID og Beredskabsstyrelsen.