Til lovforslag nr. L 65 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Tillægsbetænkning afgivet af Kommunaludvalget den 7. juni 2005 Tillægsbetænkning over Forslag til lov om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, H  o- vedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab [af indenrigs- og sundhedsministeren (Lars Løkke  Rasmussen)] 1. Ændringsforslag Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2005 og var til 1. behandling den 15. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Kommunaludvalget.  Udvalget  afgav be- tænkning den 27. maj 2005. Lovforslaget var til 2. behandling den 2. juni 2005, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Kommunaludvalget. Møder Udvalget  har,  efter  lovforslaget  blev  henvist  til  fornyet  udvalgsbehandling,  behandlet  dette  i  2 møde r. Deputationer Endvidere  har  Socialpolitikgruppen  i  Vejle  Amt  mundtligt  over  for  udvalget  redegjort  for  sin holdning til lovforslaget. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændring  s- forslag. Et mindretal i udvalget (S og RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme for de stillede ændringsforslag. Et andet mindretal i udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme for ændringsforslag nr. 1 og 2 og vil hverken stemme for eller imod ændringsfo r- slag nr. 3 og 4. Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólka    flokkurin var på tidspunktet for tillægsb   e- tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen. En oversigt over Folketingets sammensæt  ning er optrykt i tillægsbetænkningen.
2 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af  udvalget: Til § 77 1) I det under nr. 9 foreslåede  § 64, stk. 1, 2. pkt., ændres »§ 6, stk. 2, 2. pkt.  « til: »§ 6, stk. 3, 2. pkt.«. [Teknisk ændring] 2) I den under nr. 10 foreslåede ændring af    § 64 a, stk. 2, 3. pkt., ændres »§ 6, stk. 2, 2. pkt.  « til: »§ 6, stk. 3, 2. pkt.«. [Teknisk ændring] Af    indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af et  flertal (udvalget med undtagelse af SF og EL): Til § 87 3) I stk. 1 indsættes som   3. og     4. p kt. : »Finansministeren  kan  efter  forhandling  med  indenrigs-  og  sundhedsministeren  fastsætte  regler om statens refusion efter den 1. januar 2007 af udgifter til de i 1. og 2. pkt. nævnt  e pensionsforplig- telser  vedrørende  før  den  1.  januar  2007  pensionerede  tjenestemænd  m.v.  Finansministeren  kan  i forbindelse med fastsættelsen af regler efter  3. pkt. fravige bestemmelsen i 2. pkt. med hensyn til pensionsforpligtelsen vedrørende pensionered e tjenestemænd m.v.  « [Bemyndigelsesbestemmelse vedrørende statslig refusion af pensionsfo rpligtelsen for pensionerede tjenestemænd m.v.] 4) I stk. 2 indsættes som   3. og     4. pkt.: »Finansministeren  kan  efter  forhandling  med  indenrigs-  og  sundhedsministeren  fastsætte  regler om statens refusion efter den 1. januar 2007 af udgifter til de i 1. pkt. nævnte pensionsforpligtelser. Finansministeren kan i forbindelse med fastsættelsen af regler efter 3. pkt. fravige bestemme  lsen i 1. pkt.« [Bemyndigelsesbestemmelse vedrørende statslig refusion af pensionsfo rpligtelsen for pensionerede tjenestemænd m.v.] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Der er tale om en rettelse af henvisningen i bestemmelsen. Til nr. 2
3 Der er tale om en rettelse af henvisningen i bestemmelsen. Til nr. 3 Ændri   ngsforslaget  giver  finansministeren  hjemmel  til  efter  forhandling  med  indenrigs-  og  sund- hedsministeren at fastsætte regler om statens refusion fra den 1. januar 2007 af udgifter til pension  s- forpligtelser, der er knyttet til de tjenestemænd, som den 1. janu  ar 1995 overgik fra Københavns og Frederiksberg Kommuner til ansættelse i Hovedstadens Sygehusfællesskab, og som før den 1. jan u- ar 2007 er pensionerede m.v., jf. det foreslåede nye 3. p kt. i lovforslagets § 87, stk. 1. Bestemmelsen  omfatter  pensionsforpligtelsen  vedrørende  tjenestemænd,  der  er  fratrådt  ansætte l- sen i Hovedstadens Sygehusfællesskab med aktuel eller opsat pension, samt disses eventuelle ægt e- fælle og børn. Beste   mmelsen omfatter derimod ikke tjenestemænd, der den 1. januar 1995 overgik til ansæ  ttelse i Hovedstadens Sygehusfællesskab, som for  tsat pr. 1. januar 2007 er aktive, og som i henhold til § 4 i forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommuna l- reformen (L 67) overføres fra Hovedstadens Sygehusfællesskab til a   ndre myndigheder den 1. januar 2007. Statslig refusion efter regler fastsat i medfør af den foreslåede bestemme  lse vil have virkning efter opgaveflytningerne i henhold til kommunalreformen har fundet sted, dvs. efter den 1. januar 2007. Det  forudsættes,  at  s  taten  kun  refunderer  udgifterne  til  de  omhandlede  pensionsforpligtelser,  i  det omfang pensionsforpligtelserne ikke er afdækket forsikring  smæssigt. Den  foreslåede  bemyndigelse  forventes  udmøntet  med  fastsættelsen  af  regler,  der  indebærer,  at staten refunderer udgifterne til pensionsforpligtelsen vedrørende før den 1. januar 2007 pensioner  e- de tjenestemænd m.v., som den 1. januar 1995 overgik fra Københavns og Frederiksberg Komm   u- ner til ansættelse i Hovedstadens Sygehusfællesskab, uanset om der er tale om pens ionsforpligtel- ser, der er overført til Region Hovedstaden efter bestemmelsen i lovforslagets § 87, stk. 1, 1. pkt., eller til andre myndigheder efter bestemmelsen i lovforslagets § 87, stk. 1, 2. pkt. Ændringsforslaget skal ses på baggrund af ændringsforsl aget til forslag til lov om visse procedu- remæssige  spørgsmål  i  forbindelse  med  kommunalrefo rmen  (L  67),  der  giver  finansministeren hjemmel til at fastsætte regler, der blandt andet indebærer, at regionerne overtager amtskommune r- nes, Hovedstadens Udviklingsråds og Hovedstadens Sygehusfællesskabs pensionsforpligtelser ve   d- rørende pensionerede tjenestemænd m.v. Det omhan   dlede ændringsforslag i forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen (L 67) giver endvidere muli g- hed  for  –  af  hensyn  til  ligelighed  mellem  kommunerne  indbyrdes    –  at  fastsætte  regler  om  statslig refusion, der sikrer, at Københavns, Frederiksberg og Bornholms Kommuner  – ligesom kommune   r- ne i resten af landet –  ikke vil komme til at bære udgifter til pensions  forpligtelser vedrørende pens i- onerede tjenestemænd m.v., der er knyttet til varetagelsen af opg  aver, der efter den 1. januar 2007 ikke  længere  skal  varetages  af  de  pågældende  kommuner,  eller  udgifter  til  pensionsforpli gtelser vedrørende pensionerede tjenes temænd m.v., der  er knyttet til varetagelsen af opgaver, der den 1. januar 2007 uden for disse kommuner overføres fra amtskommunerne til kommunerne i henhold til lovgivningen om kommunalreformen. Nærværende ændringsforslag giver således tilsvarende mulighe d for at fastsætte regler om statslig refusion af udgifterne til pensionsforpligtelser vedrørende pensionerede tjenestemænd m.v., der den 1. januar 1995 overgik fra Københavns og Frederiksberg Kommuner til Hovedstadens Sygehusfæ   l- lesskab, således at den myn dighed, der efter bestemmelsen i lovforslagets § 87, stk. 1, 1. og 2. pkt., overtager pensionsforpligtelsen den 1. januar 2007, ikke vil skulle bære udgifterne til de pågælde n- de pensionsforpligtelser.
4 Det følger af § 87, stk. 1, 2. pkt., i det fremsatte lo vforslag, at Region Hovedstaden ikke overtager pensionsforpligtelsen  vedrørende  tjenestemænd,  der  den  1.  januar  1995  overgik  til  Hovedstadens Sygehusfællesskab, hvis pensionsforpligte  lsen efter § 3 i forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål  i  fo  rbindelse  med  kommunalreformen  (L  67)  skal  overføres  til  andre  myndigheder  end Region Hovedstaden. Bestemmelsen sikrer, at Region Hovedstaden ikke overtager den del af tjene- stemandspensionsforpligtelserne,  herunder  vedrørende  tjenestemænd,  der  er  beskæftig et  med  gen- optræningsopgaven, som ifølge § 3 i forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbi n- delse med kommunalreformen (L 67) vil skulle overføres til København og Frederiksberg Komm  u- ner. Der gives med ændringsforslaget hjemmel for finansmini  steren til i forbindelse med fastsættelsen af de omhandlede regler om statslig refusion at fravige bestemmelsen i lovforslagets § 87, stk. 1, 2. pkt., med hensyn til pensionsforpligtelsen vedrørende pensionerede tjenestemænd m.v., jf. det for   e- slåede nye 4.  pkt. til lovforslagets § 87, stk. 1. Bestemmelsen giver mulighed for – hvis der fastsæ t- tes regler om statslig refusion af pensionsforpligtelserne – at fravige bestemmelsen i det fremsa   tte lovforslags § 87, stk. 1, 2. pkt., således at alle pensionsforpligt elser overtages af Region Hovedsta- den med henblik på at sikre et administrativt mere enkelt system og med henblik på at undgå, at der skal ske en fordeling af de omhandlede pensionsforpligtelser for tjenestemænd, der er fratrådt H   o- vedstadens Sygehusfælless  kab med aktuel eller opsat pension, mellem Region Hovedstaden og Kø- benhavns og Frederiksberg Kommuner. Til nr. 4 Ændringsforslaget  giver  finansministeren  hjemmel  til  efter  forhandling  med  indenrigs   -  og  sund- hedsministeren at fastsætte regler om statens refu  sion efter den 1. januar 2007 af udgifter til pensi- onsforpligtelser, der er knyttet til de tjenestemænd, som var pensionerede eller i øvrigt fratrådt pr. 31. december 1994, og som før fratrædelsestidspunktet var beskæftiget med varetagelsen af opg a- ver, der den 1. januar 1995 overførtes til Hovedstadens Sygehusfællesskab, jf. det foreslåede nye 3. pkt. i lovforslagets § 87, stk. 2. Om baggrunden for ændringsforslaget henvises til   bemærkningerne til   ændringsforslag nr. 3. Ændringsforslaget omfatter pensionsfo   rpligtelser, der er knyttet til de omhandlede tjenestemænd, uanset   om   pensionsforpligtelsen   overtages   af   Region   Hovedstaden   efter   bestemmelsen   i   det fremsatte  lovforslags  §  87,  stk.  2,  1.  pkt.  Ændringsforslaget  forventes  således  udmøntet  med fastsætte  lsen  af  regler  om  statslig  refusion  af  udgifterne  til  de  omhandlede  pensionsforpligtelser, uanset om der er tale om den forholdsmæssige del af pensionsforpligtelsen, der efter § 87, stk. 2, 1. pkt.,   overtages   af   Region   Hovedstaden   den   1.   januar   2007,   eller   der   er   tale   om   den   del   af pensionsforpligtelsen, som fortsat vil påhvile København og Frederiksberg Kommuner efter den 1. januar 2007. Statslig refusion efter regler fastsat i medfør af den foreslåede bestemme  lse vil have virkning efter opgaveflytningerne i henhold til kommunalreformen har fundet sted, dvs. efter den 1. januar 2007. Det  forudsættes,  at  st  aten  kun  refunderer  udgifterne  til  de  omhandlede  pensionsforpligtelser,  i  det omfang pensionsforpligtelserne ikke er afdækket forsikring  smæssigt. Finansministeren  gives  med  ændringsforslaget  mulighed  for  i  forbindelse  med  fastsættelsen  af regler om statslig refusion at fravige bestemmelsen i det fremsatte lovforslags § 87, stk. 2, 1. pkt., hvorefter Region Hovedstaden den 1. januar 2007 overtager en forholdsmæss  ig del af de omhandle- de pensionsforpligtelser, jf. det foreslåede nye 4. p kt. i lovforslagets § 87, stk. 1. Der gives herved mulighed for – under forudsætning af, at der fastsættes regler om statslig refusion af udgi fterne til pensionsforpligtelsen – at fr   avige bestemmelsen i det fremsatte lovforslags § 87, stk. 2, 1. pkt., en- ten således at Region Hovedstaden ikke overtager en forholdsmæssig del af pensionsforpligte   lsen,
5 men  at  pensionsforpligtelsen  fuldt  ud  vil  påhvile  København  eller  Fred  eriksberg  Kommuner  efter den 1. januar 2007, eller således  at Region Hovedstaden fuldt ud overtager de omhandlede pens i- onsforpligtelser. Der er således med hjemmel i bestemmelsen mulighed for at sikre et admin istrativt enkelt system og at undgå, at der skal foretages en fo rholdsmæssig fordeling af de omhandlede pe  n- sionsforpligtelser mellem Region Hovedstaden og København og Frederiksberg Komm uner. Erling Bonnesen (V)   Troels Christensen (V)   Michael Aastrup Jensen (V)   Leif Mikkelsen (V) Jens Vibjerg (V)   Poul Nødgaar d (DF) fmd.  Kristian Thulesen Dahl (DF) Christian Wedell-Neergaard (KF) nfmd.  Allan Niebuhr (KF)   Arne Toft (S)   Karen Hækkerup   (S) Magnus Heunicke (S)   Ole Stavad (S)   Margrethe Vestager (RV)   Ole Glahn (RV) Kristen Touborg (SF)   Line Barfod (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
6 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 65 Bilagsnr.    Titel 30 Betænkning afgivet den 27/5  -05 31 1. udkast til tillægsbetænkning 32 Ændringsforslag, fra indenrigs   - og sundhedsministeren 33 2. udkast til tillægsbetænkning 34 Meddelelse fra indenrigs- og sundhedsministeren om Europarådets konvention om loka lt selvstyre og lovforslagets 3. behandling