Besvarelse  af  spørgsmål  nr.   24  (L  65),  som  Kommu- naludvalget har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 14. april 2005 Spørgsmål  24: "Såfremt regionsrådets flertal beslutter at henlægge størst mulig kompete   n- ce til Forretningsudvalget, vil disse møder så kunne/skulle foregå for lukk   e- de døre og er der  risiko for, at rådets arbejde  kommer til at lide under for stor lukkethed?" Svar: Efter  almindelige  retsgrundsætninger  er  møder    i  kollegiale  organer  ikke offentlige,  medmindre  dette  er  bestemt  i  lovgivningen.  Lovforslaget  inde- holder  alene  bestemmelse  om,  at  regionsrådets  møder  er  offentlige  ,  jf. henvisningen i lovforslagets § 12 til lov om kommunernes styrelse § 10. Møderne i forretningsudvalget er i overensstemmelse  hermed ikke åbne for offentligheden  og  der  er  ikke  hjemmel  til,  at  forretningsudvalget  eller  re- gionsrådet kan beslutte, at forretningsudvalgets m øde r skal være offentlige. Baggrunden  for  dette  er  hensynet  til  at  styrke  den  frie  og  uformelle  me- ningsudveksling i udvalget. Dette svarer til den gældende retstilstand for udvalg – herunder også øk  o- nomiudvalg – i amtskommuner og kommuner. Forretningsudvalget kan tillade personer, der er ansat i regionens tjeneste, at overvære møderne med henblik på varetagelse af sekretariatsfun   ktioner m.v. for udvalget. Forretningsudvalget kan endvidere tilkalde andre perso- ner, herunder andre medlemmer af regionsrådet,  til at overvære forhandlin- gerne, når det er ønskeligt af hensyn til en sags oplysning, jf. lo  vforslagets § 15, stk. 2, hvoraf fremgår, at § 20, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for forretningsudvalget. Forretningsudvalget kan endvidere tillade regionsrådsmedlemmer, der ikke er  medlemmer  af  forretningsudvalget,  at  overvære  udvalgets  afsluttende behandling af forslag til årsbudget og flerårige budgetoverslag, jf. lovforsl  a- gets § 15, stk. 2, hvoraf fremgår, at § 20, stk. 5, i lov om kommunernes sty- relse finder tilsvarende anvendelse for forretningsudvalget. Endvidere er ethvert medlem af regionsrådet, der ikke er medlem af forre t- ningsudvalget,  med  de  begrænsninger,  der  følger  af  lovgivningens  regler Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 26. april 2005 Kontor: 1.k.kt. J.nr.: 2004-2000-5 Sagsbeh.: lfb Fil-navn: KOUspm\spm 24 besvarelse
2 om tavshedspligt, sikret ret til efter anmodning at få tilsendt dagsordner og udskrifter  af  beslutningsprotokoller,  der  udsendes  til  medlemmer  af forret- ningsudvalget, samt efter anmodning i det enkelte tilfælde sagsmateriale i samme   omfang   som   forretningsudvalgets   medlemmer,   jf.   lovforslagets § 15, stk. 2, hvoraf fremgår, at § 20, stk. 6, i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for forretningsudvalget. Hvert  enkelt  medlem  af  forretningsudvalget  er  endelig  tillagt  en  ret  til  at standse udførelsen af en beslutn ing, der er truffet af udvalget, ved på u d- valgets  møde  at  erklære  til  beslutningsprotokollen,  at  vedkommende  ø   n- sker  sagen  indbragt  til  afgørelse  af  regionsrådet.  Dette  gælder  dog  ikke afgørelser, der ved lovgivningen er henlagt til forretning sudvalget. Se hertil lovforslagets  §  15,  stk.  2,  hvoraf  fremgår,  at  §  23  i  lov  om  kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for forretningsudvalget. På  baggrund  af  ovenstående  er  det  Indenrigs  -  og  Sundhedsministeriets opfattelse, at der ikke er risiko for, at regionsrådets arbejde ko mmer til at lide under manglende offentlighed, fordi forretningsudvalgets møder er lu k- kede.