Besvarelse  af  spørgsmål  nr.     45  (L  65),  som  Folketin- gets Kommunaludvalg har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 28. april 2005 Spørgsmål    45: "Med henvisning til henvendelse af 21. april 2005 fra Amtsrådsforeningen, bedes  ministeren  kommentere  notatet  om  regionernes  råderum  på  er- hvervsområdet og notatet om politiske opgaver og vedlæggelse i region s- rådene, jf. L 65 – bilag 12." Svar: 1.  I Amtsrådsforeningens notat om regionernes råderum på erhvervsområ- det  har  Amtsrådsforeningen  peget  på,  at der  bør  gives  hjemmel  til,  at  r e- gionsrådet  får  tillagt  en  initiativpligt  og -ret  til  selvstændigt  at  gennemføre erhvervsudviklingsaktiviteter og ikke altid i selvstændige juridiske enheder. Amtsrådsforeningen har endvidere peget på spørgsmålet om regional del- tagelse i selskaber. Økonomi - og Erhvervsministeriet har i den forbindelse bl.a. oplyst følgende: ”Med  forslag  til  lov  om  erhvervsfremme  (L  47)  udmøntes  kommunalrefo r- men  på  erhvervsområdet.  Når  kommuner  og  regioner  fremefter  anvender midler til regionale erhvervsudviklingsaktiviteter, vil dette således ske med hjemmel i lovforslaget. De  aktiviteter,  regionsrådene  kan  medfinansiere  med  hjemmel  i  lovforsla- get, er de samme, der gælder for kommunerne og amtskommunerne med hjemmel i den nugældende lov om kommuners og amtskommuners delt a- gelse i erhvervsudviklingsaktiviteter. Materielt set vil kommuner og regions- råd fremover således ikke være stillet anderledes, end de er i dag  -  de vil fortsat kunne prioritere de samme aktiviteter. Proceduren vil imidlertid væ re anderledes. Regionsrådene vil fremover kun kunne medfinansiere aktivite- ter til fremme af den regionale erhvervsudvikling efter indstilling fra væks t- fora. Regionsråd og vækstfora indgår på denne måde i et ligeværdigt samarbej- de,  hvor  medfinansiering  af  konkrete  aktiviteter  fordrer  begge  parters  til- slutning. Den løbende dialog mellem regionsråd og vækstforas øvrige me   d- lemmer  skal  således  sikre  en  fælles  forståelse  af  de  regionale  behov,  så alle aktører arbejder efter samme mål. Det vil således fremover være muligt Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 27. maj 2005 Kontor: 1.k.kt. J.nr.: 2004-2000-5 Sagsbeh.: lbe Fil-navn: Spm 45-svar
2 at videreføre eksisterende og igangsætte nye aktiviteter, såfremt der er en fælles forståelse mellem regionsråd og vækstfora om behovet he rfor. Regeringen finder på denne baggrund ikke, at der er behov for ændringer.” Jeg kan henholde mig til Økonomi - og Erhvervsministeriets svar. Det kan yderligere oplyses, at regionerne med kommunalreformen vil skulle varetage en række udviklingsopgaver, som er positivt opregnet i lovgivni n- gen. For så vidt angår spørgsmålet om regional deltagelse i selskaber fremgår det af L 46 (forslag til lov om ændring af lov om bygnings - og boligregistre- ring, lov om kommuners og amtskommuners samarbejde med aktieselska- ber m.v.,), at lov om kommuners og amtskommuners samarbejde med ak- tieselskaber m.v. ikke finder anvendelse for regionerne. Regionerne  vil  derimod,  uden  udtrykkelig  hjemmel  i  lovgivningen,  kunne deltage finansielt eller ledelsesmæ ssigt i selskaber, der udelukkende vare- tager opgaver, som de deltagende regioner selv kan varetage efter lovgiv- ningen. Regionen vil dog ikke uden lovhjemmel kunne have bestemmende indflydelse i selskabet, ligesom regionen er afskåret fra at deltage i selska- ber, der har til formål at opnå fortjeneste. I forbindelse med de lovforslag, der giver regionerne hjemmel til at udfø re den  enkelte  opgave,  er  der  taget  stilling  til,  hvorledes  regionsrådet  mest hensigtsmæssigt kan udføre den pågældende opgave, herunder    om regio- nerne kan deltage i selskaber i forbindelse med opgaveløsningen. Det er eksempelvis tilfældet på sundhedsområdet, jf. forslag til sundhedslo- ven L 74. Der henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 13 (L 65). 2.  I  Amtsrådsforeningens  notat  om  politiske  opgaver  og  vederlæggelse af regionsrådene har Amtsrådsforeningen bl.a. anført, at Amtsrådsforeningen forventer, at regionerne i betydeligt omfang vil ønske at gøre brug af muli  g- heden for at nedsætte særlige udvalg, der skal være politikformulerende    og bistå regionsrådet med at udforme visioner og retningslinjer for den ønske- de udvikling på området. Amtsrådsforeningen har endvidere anført, at udvalgene bør kunne nedsæ   t- tes til at løse en specifik tidsbegrænset opgave eller til at udvikle og følge området  i  en  hel  valgperiode.  Amtsrådsforeningen  har  i  den  forbindelse peget på, at det på en række konkrete områder vil kunne være relevant for regionsrådene at nedsætte særlige udvalg. Amtsrådsforeningen vurderer, at der for at kunne forpligte regionsrådsmed- lemmerne til at lægge den nødvendige tid i arbejdet er behov for yderligere 10 mio. kr. årligt på landsplan udover det, som fremgår af bemærkningerne
3 til  forslaget  til  lov  om  regioner  og  om  nedlæggelse  af  amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab. Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet  skal  hertil  bemærke,  at  Amtsrådsfor- eningen fremsatte et identisk forslag ved afgivelse af høringssvar til lovfor s- lag til lov om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedst a- dens  Udviklingsråd  og  Hovedstadens  Sygehusfællesskab.   Amtsrådsfor- eningen foreslog i den forbindelse en ramme på 200 % af regionsrådsfor- mandsvederlaget  til  at  vederlægge  politikere  med  særlige  opgaver  og  en ramme på 200 % af regionsrådsformandsvederlaget til permanente eller ad hoc udvalg udover den ramme på 100 % som var indeholdt i Indenrigs- og Sundhedsministeriets  forslag  til  vederlæggelse  af  forretningsudvalget.  I n- denrigs- og Sundhedsministeriet imødekom ved lovforslagets fremsættelse delvist Amtsrådsforeningens forslag ved at give mulighed for, at der udover rammen på 100 % af regionsrådsformandsvederlaget til vederlæggelse af forretningsudvalg ydes vederlag på 100 % af regionsrådsformandsvederla- get til særlige udvalg af midlertidig karakter, der nedsættes ad h  oc for en tidsbegræ nset  periode,  jf.  herved  bemærkningerne  til  lovforslagets  §  11, stk. 2 og 3. Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at  ændre  de  foreslåede  regler  om  vederlæggelse  af  de  af  regionsr ådene nedsatte sær lige udvalg. Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet  skal  endvidere  bemærke,  at  særlige udvalg nedsat i henhold til § 17, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse ikke i  henhold  til  vederlagsbekendtgørelsen  (bekendtgørelse  nr.  584  af  9.  juli 2002  om  vederlag,  diæ ter,  pension  m.v.  for  varetagelsen  af  kommunale hverv som ændret ved bekendtgørelse nr. 943 af 21. november 2002) ikke –  bortset fra formanden for  et  eventuelt  beskæftigelsesudvalg  – kan  ydes særskilt vede rlag. Det tilføjes, at regionerne  – ligesom kommunerne – vil have mulighed for at nedsætte  de  særlige  udvalg,  de  ønsker,  blot  vil  deltagelsen  i  udvalget     – bortset fra den ramme på 100 % af vederlaget til regionsrådsformanden til særlige udvalg af midlertidig karakter  – være dækket at det faste vede  rlag, som regionsrådsmedlemmet ydes for medlemskab af regionsrådet.