Besvarelse  af  spørgsmål  nr.     54  (L  65),  som  Kommu- naludvalget har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 12. maj 2005 Spørgsmål    54: "Under henvisning til ministerens besvarelse af spørgsmål 37  bedes mini- steren forklare, hvorledes ministeriet kommer frem til, at konventionen om lokalt selvstyre alene omfatter lokale myndigheder og ikke regionale myn- digheder, som bl.a. er nævnt i konventionens artikel 13. " Svar: Der henvises til Indenrigs- og Sundhedsministeriets notat af 27. september 2004 om forholdet mellem regeringens aftale med Dansk Folkeparti om en strukturreform  og  Europarådets  konvention  om  lokalt  selvstyre,  der  blev oversendt til Kommunaludvalget den 5. oktober 2004 (Folketingsåret 2004- 05, 1. samling, Alm. del – bilag 6). Konventionens artikel 13 har følgende ordlyd: ”De principper for lokalt selvstyre, der er indeholdt i denne konvention, finder an- vendelse på alle typer af lokale myndigheder inden for den pågældende parts terri- torium. Hver part kan dog ved deponeringen af ratifikations-, accept- eller godken- delsesinstrumentet angive, hvilke typer  af lokale eller regionale myndigheder  den ønsker omfattet af eller un dtaget fra denne konventions anvendelsesområde. Den kan  også  inddrage  yderligere  typer  af  lokale  eller  regionale  myndigheder  under konventionen ved efterfølgende meddelelse til Europ arådets Generalsekretær.” Som anført i  notatets afsnit 3.1.2. følger  det således af konventionens arti- kel 13, at konventionens principper for lokalt selvstyre finder anvendelse på alle typer af lokale myndigheder i medlemslandene, men at medlemslande- ne kan tilkendegive, at de også skal gælde for regionale myndigheder. Som anført i  notatet omfatter konventionen efter bestemmelsens ordlyd alle kategorier  af  lokale  myndigheder  i  medlemslandene.  Efter  Indenrigs-  og Sundhedsministeriets  opfattelse  omfatter  udtrykket  ”lokale  myndigheder” ikke regionale myndigheder. Det i bestemmelsen anførte om, at medlem s- landene kan angive, hvilke typer af lokale eller regionale myndigheder der skal  være  omfattet  af  konventionen,  viser  efter  ministeriets  opfattelse,  at der er tale om to forskellige typer af myndigheder. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 26. maj 2005 Kontor: 1.k.kt. J.nr.: 2004-2000-5 Sagsbeh.: jro Fil-navn: Lovforslag. Regioner/K.-spørgsmål  54
2 Desuden fremgår det, at medlemslandene efter ordlyden af konventionens præambel   har  undertegnet  konventionen  i  den  overbevisning,  at  tilstede- værelsen af lokale myndigheder med reelt ansvar kan skabe en forvaltning, som  er  både  effektiv  og  tæt  på  borgeren.  Også  denne  passus  viser  efter ministeriets opfattelse, at konventionen er tænkt anvendt på lokale myndig- heder, som er tæt på borgerne. Der henvises i det hele til notatets afsnit 2 vedrørende  konventionens formål. Ministeriet har endvidere i notatet anført, at det  forhold, at det af Europarå- dets  uddybende  rapport  om  konventionen  fremgår,  at  konventionen  om muligt vil kunne anvendes på regionale myndigheder, hvor disse eksisterer, efter ministeriets opfattelse skal forstås som en henvisning til, at medlems- staterne  efter  artikel  13  kan  angive,  hvilke  regionale  myndigheder  med- lemslandene ønsker omfattet af eller undtaget fra konventionens anvende l- sesområde. Som det fremgår af notatet, er det på denne baggrund ministeriets opfattel- se,  at  konventionen  gæld er  for  alle  former  for  lokale  myndigheder,  men alene for regionale myndigheder, hvis de enkelte medlemslande har truffet beslutning herom.