Indenrigs- og Sundhedsministeriet                                                       23. februar 2005 Høringsnotat til   Folketingets Kommunaludvalg om Forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen Modtagne høringssvar Indenrigs- og Sundhedsministeriet har modtaget i alt 36 høring ssvar. Følgende myndigheder og organisationer (i alt 32) har afgivet bemærkninger: Akad  e- mikernes   Centralorganisation   (AC),   Amtsrådsforeningen,   Centralorganisationernes Fællesudva lg (CFU), Dansk Journalistforbund, Dansk Landbrug, Datatilsynet, Den Al- mindelige  Danske  Lægeforening,  Det  Kommunale  Kartel  (DKK),  Danmarks  Jurist -  og Økonomforbund  (DJØF),  Forbundet  af Offentligt Ansatte (FOA),  Foreningen  af  Stat  s- amtmænd, Foreningen af Sta tsautoriserede Revisorer, Frederiksberg Kommune, Funk- tionærernes  og  Tjenestemændenes  Fællesråd  (FTF),  Gymnasieskolernes  Lærerfo   r- ening  (GL),  Holstebro  Kommune,  Hovedstadens  Sygehusfællesskab  (HS),  Hovedst a- dens  Udviklingsråd  (HUR),  KL,  Kommunale  Tjenestemænd  og  Overenskomstansatte (KTO), Københavns Kommune, Køge Kommune, Landbrugsraadet, Landsorganisati  o- nen i Danmark (LO), Nordjyllands Amtskommune, Rigsrevisionen, Skovbo Kommune, Stats-  og  Kommunalt  Ansattes  Forhandlingsfællesskab  (SKAF),  Sundhedskartellet, Vejle Amtskommune, Vestsjællands Amtskommune og Aalborg Komm une. Følgende (i alt 4) har meddelt, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget: Dansk Ha  n- del & Service, Dansk Industri, Domstolsstyrelsen og Statens Serum Institut. Følgende (i alt 14) har ikk e afgivet høringssvar: Advokatrådet, Dansk Arbejdsgiverfo r- ening, Dansk Byggeri, Dansk ErhvervsFremme, Dansk Transport og Logistik, Forenin- gen  af  Statsamtsjurister,  Handel,  Transport  og  Serviceerhvervene,  Håndværksrådet, Konkurrencestyrelsen,  Landdistrikternes  fællesråd,  Landsforeningen  af  landsbysam- fund,  Sammenslutningen  af  Danske  Småøer,  Sammenslutning  af  Landbrugets  A r- bejdsgiverforeninger og Statsansattes Kartel. Bemærkninger til lovforslaget I det følgende foretages en tværgående gennemgang af de pol  itisk centrale forslag til ændringer af lovforslaget, som er fre mkommet i høringssvarene. Det skal bemærkes, at ud over de punkter, der omtales i det følgende,   er der - på bag- grund af høringsrunden og ministeriets egen kvalitetssikring af lovforslaget   - indarbej- det en række mere tekniske, herunder lovtekniske , ændringer i lovforslaget inden fre m- sætte lsen. 1. Lovens anvendelsesområde 1.1. Overførsler mellem statslige myndigheder og ved kommunesammenlægni n- ger
2 AC og DJØF  har foreslået, at der indføres best emmelser, hvorefter lovforslagets regler vedrørende  overførsel  af  ansatte  også  kommer  til  at  gælde  ved  overfør    sler  mellem statslige myndigheder og ved sammenlægninger af kommuner. CFU  har  tilsvarende  anført,  at  der  er  behov  for  at  skabe  tryghed  om  overfø  rsler  af statsligt ansatte. Bemærkninger   : Med hensyn til overførsler af ansatte ved sammenlægninger af kommuner er der i fo  r- slag til lov om revision af den kommunale inddeling fastsat regler, der regulerer de an- sattes rettigheder og pligter i forbindelse med overførslerne, jf. dette lovforslags §§ 37 - 39. Bestemmelserne svarer til bestemmelserne i procedurelovens § 6 og § 7, stk. 1. Med hensyn til overførsler mellem statslige myndigheder kan der henvises til høring  s- notatet vedrørende forslag til lov om en  regional statsforvaltning. Der er således i lovforslagene om kommunalreformen taget højde for h   ø  ringssvarene.. 1.2. Bemyndigelse til udvidelse af lovens anvendelsesområ de FTF anfører, at bemyndigelsen for indenrigs - og sundhedsministeren i lovforslagets § 1, stk. 3, til at fastsætte regler om, at loven med de fornødne tilpasninger helt eller de  l- vis finder anvendelse ved opgaveflytninger i henhold til kommunalreformen, er udtryk for, at der ikke har været tid til et tilbundsgående lovgivningsarbejde. Vejle Amtskommune anfører, at virksomhedsoverdragelsesl ovens regler bør bringes i anvendelse for alle ansatte, der overfø res som følge af kommunalreformen, uanset om det sker før eller efter den 1. januar 2007. Bemærkninger   : Bemyndigelsesbestemmelsen i lovforslagets § 1, stk. 3, sikrer mulighed for, at proce- durelovens  regler  i  de  tilfælde,  hvor  der  måtte  vise  sig  behov  herfor,  helt  eller  delvis kan  bringes  i  anvendelse  med  de  fornødne  tilpasninger  blandt  andet  ved  opgavefly t- ninger før eller efter den 1.  januar 2007 og opgaveflytninger mellem statslige myndig- heder. På  denne  baggrund  har  høringssvare   ne  ikke  givet  anledning  til  ændringer  i  lovforsl   a- get. 2. Fordelingsprincipperne 2.1. Forholdsmæssig fordeling KL har anført, at man er enig i de principper  for fordeling af aktiver og passiver, rettig- heder og pligter samt ansatte, der er indeholdt i lovforslaget.
3 KL bemærker dog, at det bør fremgå af   lovforslagets § 3, stk. 3, at der for så vidt angår myndigheder, der nedlægges, bør ske en forholdsmæssig fo   rdeling mellem de modta- gende  myndigheder.    KL  henviser  i  den  forbindelse  til  lovforslagets  §  3,  stk.  4,  der regulerer fordelingen fra en myndighed, der ikke nedlægges, og hvoraf det fremgår, at fordelingen mellem de myndigheder, der modtager den pågældende  myndigheds op- gaver, sker forholdsmæ ssigt. Amtsrådsforeningen har tilsvarende foreslået, at personale fra myndigheder, der ned- lægges, og som ikke udelukkende eller overvejende er beskæftiget med varetagelsen af en opgave, bør fordeles forholdsmæssigt blan  dt de modtagende myndigheder.   Bemærkninger: Bestemmelserne i lovforslagets §§ 3 og 4, fastslår dels, at aktiver og passiver, rettig- heder og pligter samt ansatte, der er nærmere knyttet til en opgave, skal overføres til den eller de myndigheder, der overtager opgaven, dels at de aktiver og passiver m.v., der  ikke  umiddelbart  er  knyttet  til  en  opgave,  skal  overføres  til  de  myndigheder,  der overtager opgaver fra den pågældende myndighed. Bestemmelserne indeholder imid- lertid  ikke  regler  for  fordelingen  af  aktiver  og  passiver  m.v.  mellem  de  myndigheder, hvortil der overfø res aktiver og passiver m.v. Indenrigs- og Sundhedsministeriet er enigt i, at de nævnte aktiver og passiver m.v. bør fordeles forholdsmæssigt. Der  er  derfor  i  lovforslaget  indsat  en  ny  bestemmelse  i  §  5,  stk.  2,  hvorefter  der  ved overførsel af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte til flere myndigh e- der i medfør af §§ 3 og 4 overføres en forholdsmæssig del heraf til den enkelte my   n- dighed. Indenrigs- og sundhedsministeren kan som hidtil i medfør af  lovforslagets § 17 blandt andet fastsætte nærmere regler om fordelingen, herunder fordelingsnøgler for fordeli   n- gen mellem de pågældende myndigheder. I øvrigt vil den konkrete fordeling heraf sku  l- le ske i henhold til den procedure, der er fastsat med reglerne i lovforslagets kapitel 3. Princippet om forholdsmæssighed finder anvendelse ved fordelingen af aktiver og pa s- siver, rettigheder og pligter samt ansatte, der er nærmere knyttet til en opgave, jf.  § 3, stk. 1 og 2, og § 4, stk. 1 og 2, mellem flere myndigheder, som overtager en opgave, f.eks. ved en overførsel af en amtskommunal opgave til komm unerne. Fordelingen sker med udgangspunkt i, hvor stor en del af den overførte opgave der overføres til hver af de modtagende myndigheder. Princippet om forholdsmæssighed finder endvidere anvendelse ved fordelingen af akt i- ver og passiver samt rettigheder og pligter samt ansatte, der ikke umiddelbart er knyttet til  en  opgave,  mellem  de  myndigheder,  hvortil  der  overføres  opgaver  fra  den  påg æ l- dende myndighed, f.eks. ved fordeling af en amtskommunes generelle administrative funktioner  mellem  statslige,  regionale  og  kommunale  myndigheder.  Fordelingen  sker med udgangspunkt i, hvor stor en del af den afgivende myndigheds opgaveportefølje der overføres til hver af de modtagende myndigheder.
4 Høringssvarene  er  således  imødekommet  ved  indsættelsen  af  en  ny  bestemmelse  i lovforslagets § 5, stk. 2. 2.2. Ønske om uddybning af fordelingsprincipperne Amtsrådsforeningen foreslår, at der i bemærkningerne til loven mere uddybende rede- gøres  for,  hvordan  indenrigs -  og  sundhedsministeren  agter  at  udmønte  reglerne  om principperne for fordelingen af aktiver og passiver m.v. samt af medarbejdere. De over- ordnede  principper for fordelingerne  bør fremgå  heraf, således  at  det  bliver  muligt  at vurdere konsekvenserne af de kommende retningslinjer og fordelingsnøgler. Københavns  Kommune   anfører  tilsvarende,  at  lovforslaget  forekommer  meget  gen e- relt. Bemærkninger: Det følger af  lovforslagets § 17, stk. 2 og 3, at indenrigs- og sundhedsministeren efter forhandling med finansministeren kan fastsætte nærmere regler for fordelingen af akt  i- ver  og  passiver  m.v.  samt  ansatte  såvel  ved  aftaleindgåelse  og  vedtagelse  af  mæg- lingsforslag som ved delingsrådets afgøre lse om fordeling. Bemærkningerne til disse bestemmelser indeholder en redegørelse for de overordnede principper  for  fordelingen  af  aktiver  m.v.  mellem  myndigheder  på  såvel  flere  forvalt- ningsniveau som på samme forvaltningsniveau. Det fremgår således bl.a.,at det ved fastsættelsen af reglerne vil blive tilstræbt at give mulighed for fleksibilitet i forhandli  n- gerne om fordeling, at aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte forventes at blive fordelt mellem myndigheder på flere forvaltningsniveauer med udgangspunkt i fordelingsregler  baseret  på  de  overførte  opgavers  udgiftsmæssige  tyngde,  og   at  der ved fordeling mellem myndigheder på samme forvaltningsniveau så vidt muligt ud fra et ligelighedsprincip  skal  opnås  en  jævn  fordeling  målt  i  forhold  til  indbyggertal,  men  at der på visse områder eventuelt vil være saglige grunde til at anlægge andre kriterier for fordelingen. Principperne for fordeling skal endvidere udformes ud fra et nettoprincip, hvor  det  er  nettoværdien  af  reale  og  fina nsielle  aktiver,  finansielle  passiver  og  andre forpligtelser, der er afgørende for fordeli ngen. I principperne skal det endvidere sigtes mod, at der som led i den samlede overførsel af aktiver m.v. sker en rimelig fordeling  af den samlede tjenestemandspensionsbyrde mellem de myndigheder, hvortil der overfø- res en sådan forpligtelse. Det vil ikke - ud over det allerede anførte i bemærkningerne til § 1  7, stk. 2 - være m uligt uden unødigt at begrænse den fleksibilitet, der skal være mulighed for i forhandlinge   r- ne, at uddybe de nærmere  regler for fordelingen af ansatte, idet dog princippet om for- holdsmæssig fordeling  er blevet fastsat direkte i lovteksten, jf. lovforslagets § 5, stk. 2, og det ovenfor anførte  under punkt 2.1. På  denne  baggrund   har  høringssvarene    ikke  givet  anledning  til  ændringer  i  lovforsl   a- get. 2.3. Særligt om fordelingen af ansatte    - kriteriet ”overvejende tilknyttet”
5 Amtsrådsforeningen har anført, at kriteriet i § 4, stk. 1,  i det i høring udsendte lovudkast om ansatte ” …, der (udelukkende) eller overvejende er bes kæftiget med varet agelsen af opgaven” er uhensigtsmæssigt. Amtsrådsforeningen argumenterer for, at kriteriet medfører en betragtelig risiko for, at fordelingen af ansatte på myndigheder allerede tidligt i processen skævvrides mellem de modtagende myndigheder. Vejle Amtskommune har tilsvarende anført, at kriteriet ikke er hensigtsmæssigt, men at det efter amtskommunens opfattelse bør overlades til myndighederne at aftale ford e- lingen af ansatte med sammensatte funktioner på en måde som bedst muligt tilgodeser de ansattes ønsker og behov. Bemærkninger: Det følger af § 4, stk. 1,  i det i høring udsendte lovudkast,  at den eller de myndigheder, hvortil en opgave overføres i henhold til lovgivningen vedrørende kommunalreformen, den  1.  januar  2007  overtager  de  ansatte,  der  udelukkende  eller  overvejende  er beskæ ftiget med varetagelsen af opgaven. Bestemmelsen  er  udtryk  for,  at  princippet  om,  at  den  ansatte følger  opgaven,  hvilket følger af aftalen om kommunalreformen. Dette sikrer bedst muligt en kompetent opg a- vevaretagelse og medvirker til, at der tilbydes gode og udviklende arbejdspladser. Amtsrådsforeningens indvending knytter sig så vidt ses til den gruppe af medarbejdere, der delvist er beskæftiget med varetagelsen af opgaven. Ifølge lovforslaget vil dis se ansatte skulle følge med den opgave, som de p ågældende overvejende er beskæftiget med. Med  henblik  på  at  imødekomme  Amtsrådsforeningens  og  Vejle  Amtskommunes  ind- vending er lovforslagets § 4, stk. 1, blevet ændret, således  at disse ansatte alene skal fø lge den opgave, som de ”helt overvejende” er beskæftiget med.   Kriteriet ”overvejen- de” er tilsvarende som en konsekvens heraf  blevet ændret til ”helt overvejende” i lo v- forslagets § 4, stk. 2. Hermed vil ”restgruppen” af ansatte, der skal fordeles efter lovforslagets § 4, stk. 3 og 4,  blive  større,  hvilket  giver  mere  fleksibilitet  i  forhold  til  den  aftale  om  fordeling,  der skal indgås mellem den afgivende og den modtagende myndighed. Høringssvarene er således imødekommet ved, at kriteriet ”overvejende” er blevet æn   d- ret til ”helt overvejende” i lovfor slagets § 4, stk. 1 og 2. 2.4. Øvrige bemærkninger om fordelingen af ansatte Amtsrådsforeningen  anfører,  at  det  bør fremgå af  bemærkningerne  til    lovforslaget,  at medarbejdere, der ansættes i amtskommunerne eft er indgåelsen af aftaler om forde- lingen af personalet, tillige overføres den 1. januar 2007.
6 Amtsrådsforeningen anfører, at det bør fremgå af reglerne for delingsrådenes virkso m- hed, at delingsrådenes afgørelser ikke må efterlade medarbejdere i amtskommunen. KL  foreslår,  at  der  i  loven  eller  ved  bekendtgørelse  indsættes  en  adgang  til  at  lade medarbejdere, der overgår fra amtskommunerne til kommunerne efter aftaleudkastets fremsendelse,  indgå  som  en  del  af  de medarbejdere,  der  overtages fra  amtskommu- nerne. Bemærkninger: Det fremgår af lovforslagets § 8, stk. 1, 2. pkt., at aftaleudkastet skal omfatte fordelin- gen  af  blandt  andet  ansatte,  som  fremkommer  efter  aftaleudkastets  udarbejdelse. Myndighedernes aftale om fordeling af aktiver og passiver m.v. samt ansatte henholds- vis delingsrådets beslutning herom skal endvidere tage stilling til fordelingen af blandt andet ansatte, der fremkommer efter aftalens indgåelse, jf. lovforslagets § 10, stk. 1, 2. pkt., og § 13, stk. 1, 2. pkt. Bestemmelserne  omfatter  således  også  ansatte,  der  ansættes  efter  aftaleudkastets udarbejdelse, aftaleindgåelsen eller delingsrådets beslutning. Der er efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse ikke behov for yderligere præciser inger heraf. Bestemmelserne afspejler således – sammen med bestemmelserne i § 4 – princippet om,  at  samtlige  ansatte  i  myndigheder,  der  nedlægges  som  følge  af  kommunalrefo  r- men, overføres til andre myndigheder den 1. januar 2007. Dette fremgår endvidere af punkt 2 i lovforslagets almindelige bemærknin ger. Indenrigs- og Sundhedsministeriet er således enigt i, at delingsrådene ved beslutninger om fordelingen skal tage højde for samtlige ansatte hos amtskommunerne. Der er efter Indenrigs- og Sundhedsministeri- ets opfattelse ikke behov for yderligere præcis eringer heraf. Der er således allerede i lovforslaget taget højde for Amtsrådsforeningens høring ssvar. For så vidt angår KL´s forslag om at lade medarbejdere, der overgår fra amtskommu- nerne  til  kommunerne  efter  aftaleudkastets  fremsendelse,  indgå  som  en  del  af  de medarbejdere,  der  overtages  fra  amtskommunerne,  bemærkes,  at  l ovforslaget  alene regulerer  overførslen  af  aktiver  og  passiver  m.v.  samt  ansatte,  der  overføres  den  1. januar  2007.  Lovforslaget  regulerer  ikke  forholdene  for  amtskommunalt  ansatte,  der måtte få ansættelse i en kommune før den 1. januar 2007, idet en sådan ansættelse må antages at finde sted som følge af kommunens sædvanlige genbesættelser af sti   l- linger. KL´s høringssvar har således ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget . 2.5. Særligt om fordeling af aktiver og passiver samt rettigheder og pligter Amtsrådsforeningen foreslår et sæt alternative principper for fordelingen, der generelt sigter på, at aktiver, forpligtelser og rettigheder, der udelukkende kan henføres til ko n- krete opgaver, og passiver, som kan henføres til konkrete aktiver, ove rføres direkte til den  pågældende  myndighed  i  henhold  til  de  normale  DUT -principper,  at  der  sker  en forholdsmæssig  fordeling  af  anlægslån,  og   at  amtskommunernes  aktiver  og  passiver m.v., der ikke kan henføres til konkrete opgaver, herunder pensionsforpligtelser, samt
7 en række af amtskommunernes rettigheder og forpligtelser, som efter foreningens o p- fattelse ikke kan værdiansættes og fordeles på en meningsfuld måde, overføres til r  e- gionerne. Nordjyllands  og  Vejle  Amtskommuner  foreslår  et  sæt  alternative  principper  for  forde- ling,  der  bl.a.  indebærer,  at  amtskommunernes  låneportefølje  og  amtskommunernes pensionsforpligtelser i sin helhed overdrages til regionerne. HS har anført, at der findes  opgaver, hvor det – i stedet for princippet om, at bygninger, som anvendes til en opgave, overføres til den myndighed, der skal varetage opgaven  - kan være mere relevant at aftale en brugsret til et lejemål, f.eks. hvis opgaven er place- ret midt i et hospitals bygninger. Bemærkninger: Det følger af  lovforslagets § 3, stk. 1, og § 4, stk. 1, at den eller de myndigheder, som en opgave overføres til, ove rtager de af den afgivende myndigheds aktiver og passiver samt rettigheder og pligter, der udelukkende knytter sig til den opgave, der overføres. Det følger af  lovforslagets § 3, stk. 3, og 4, stk. 3, at aktiver og passiver samt rettighe- der og pligter i ”restgruppen”, der ikke umiddelbart er knyttet til en bestemt opgave, jf. ovenfor,  overføres  fra  myndighed er,  der  nedlægges,  til  de  myndigh eder,  hvortil  den pågældende myndigheds opgaver overf ø res. Reglerne er grundlæggende udtryk for princippet om, at regionerne ikke er en videref ø- relse  af  amtskommunerne,  men  at  amtskommunerne  nedlægges,  og  at  amtskomm u- nernes aktiver og passiver m.v. fordeles mellem kommuner, regioner og stat. Dette princip bør også gælde i forhold til ”restgruppen”. Reglerne sikrer, at der foretages en samlet set rimelig fordeling af samtlige amtskom- munernes aktiver og passiver m.v.  Der vil i den forbindelse i medfør af  lovforslagets § 17,  stk.  2,  kunne  fastsættes  regler  for  værdiansættelsen  af  aktiver  og  pass   iver  m.v., som gør det muligt at foretage de nødvendige opgørelser af samtlige amtskommune   r- nes aktiver og passiver m.v. Endvidere er princippet om forholdsmæssighed i fordeli n- gen  mellem  de  modtagende  myndigheder  blevet  indskrevet  i  lovteksten,  jf.  ovenfor under punkt 2.1. Reglerne er endvidere udtryk for et princip om, at de bygninger m.v., der kan henføres til konkrete opgaver, overføres med opgaven til den myndighed, der fremover skal v a- retage opgaven. Såfremt en bygning ikke udelukkende anvendes til én bestemt opga- ve, vil bygningen være omfattet af den nævnte restgruppe. Det indebærer, at de my   n- digheder,  der  modtager  opgaver  fra  den  afgivende  myndighed,  aftaler  fordelingen  af den  pågældende  bygning.  Myndighederne  vil  i  den  forbindelse  kunne  aftale,  at  én myndighed  overtager  bygningen  mod  betaling  af  et  beløb  til  de  andre  modtagende myndigheder, jf. lovforslagets § 8, stk. 2. Reglerne i procedureloven forhindrer ikke, at der i den forbindelse kan indgås aftale mellem myndighederne om, at en myndighed, der  ikke  overtager  bygningen,  får  en  brugsret  til  dele  af  bygningen.  Der  er  imidlertid ikke fundet behov for særskilte regler herom.
8 På  denne  baggrund  har  høringssvarene  ikke  givet  anledning  til  ændringer  i  lovforsl a- get. 2.6. Økonomiske konsekvenser af fordelingen Københavns og Frederiksberg Kommuner  anfører, at kommunernes eventuelle ersta t- ningsforpligtelser over for sygehuspatienter, der kan henføres til perioden før den 1. juli 1992 (hvor lov om patientforsikring trådte i kraft), skal overføres til Region Hovedst a- den. Københavns og Frederiksberg Kommuner anfører tilsvarende, at eventuelle patiente  r- statninger i den primære sundheds sektor, der overgår til regionen, også bør overføres til Region Hovedstaden. Københavns og Frederiksberg Kommuner gør endvidere opmærksom på, at der er en række problemstillinger knyttet til f.eks. fordelingen af gælden i forbindelse med Metr  o- en,  ligesom  der  peges  på  tilsvarende  problemstillinger  knyttet  til  driften  af  Amager Strandpark. Københavns Kommune  finder det desuden uklart, hvorledes det håndteres, hvis ned- lagte myndigheder ikke har ressourcer, som kan dække forpligtelserne. HS har forudsat, at den endelige fordeling af aktiver og passiver ikke yderligere forvæ r- rer det økonomiske underskud, som vil påhvile Region Hovedstaden. HS har endvidere gjort opmærksom på, at det er uklart, om der påhviler henholdsvis tilkommer Købe nhavns og Frederiksberg Kommuner en forpligtelse eller rettighed med hensyn til et eventuelt underskud eller overskud i forhold til HS’ drift i 2006, jf. bestem- melsen i HS-lovens § 8, stk. 1. HS har i den forbindelse anført, at Københavns og Fr  e- deriksberg  Kommuners  forpligtelse  hertil  bør  overføres  til  de  myndigheder,  der  fre  m- over skal varetage HS’ opgaver. Vejle Amtskommune har anført, at det er amtskommunens opfattelse, at statens ove r- tagelse  af  det  overordnede  vejnet,  må  indebære,  at  staten  også  overtager  den  dertil hørende  langfristede gæld. Bemærkninger: Det følger af  lovforslagets § 3, stk. 1, at aktiver og passiver samt rettigheder og pligter, der udelukkende er knyttet til opgaver, der overføres til en anden myndighed, ligeledes overføres til den pågældende myndighed. Det følger således af bestemmelsen, at en myndighed, der overtager en opgave, lig e- ledes  overtager  den  gæld,  der  udelukkende  knytter  sig  til  den  pågældende  opgave. Dette gælder også langfristet gæld. Der er således i lovforslaget taget højde for Vejle A   mtskommunes bemærkning vedr   ø- rende overtagelsen af langfristet gæld.
9 Med  hensyn  til  Københavns  og  Frederiksberg  Kommuners  bemærkning  vedrørende gælden knyttet til metroen bemærkes, at der ikke som led i kommunalreformen er tru  f- fet beslutning om at flytte opgaver vedrørende metroen. Den del af gælden vedrørende metroen,  som  Københavns  og  Frederiksberg  Kommuner  hæfter  for,  er  således  ikke omfattet af reglerne i lovforslaget. Der er tilsvarende ikke som led i kommunalreformen truffet beslutning vedrørende Amag er Strandpark. Københavns og Frederiksberg Kommuners bemærkning vedrørende Metroen og Am a- ger Strandpark giver således ikke anledning til ændringer i lovforslaget . Fordelingen  af  aktiver  og  passiver,  rettigheder  og  pligter  samt  ansatte  skal  ske  for- holdsmæ ssigt mellem de myndigheder, der overtager opgaver fra en afgivende myn- dighed, jf. lovforslagets § 5, stk. 2, og ovenfor under punkt 2.1. Det fremgår endvidere af bemærkningerne til  lovforslagets § 13, at delingsrådet ved beslutninger om fordelin- gen er forpligtet til at sikre, at der sker en rimelig fordeling af aktiver og passiver, rettig- heder og pligter samt ansatte mellem de myndigheder, hvortil der overføres opgaver, herunder til at sikre, at alle de myndigheder, hvortil der overføres opgaver, modtager en rimelig del af de aktiver og passiver m.v., der fordeles ved beslutningen, og at de pågældende myndigheder ikke som følge af delingsrådets beslutning stilles i en afg ø- rende   vanskelig   situation.   Indenrigs-   og   sundhedsministeren   kan   endvidere   med hjemmel i bemyndigelsesbestemmelsen i lovforslagets § 17 fastsætte nærmere regler for fordelingen, herunder fordelingsregler, der har til hensigt at sikre, at der – også ved aftaleindgåelse – sker en rimelig fordeling af aktiver og passiver m.v. Med hensyn til fordelingen af aktiver og passiver m.v. bemærkes det yderligere, at der i den forbindelse er tilkendegivet i bemærkningerne til  det samtidig med dette lovforslag fremsatte forslag til lov om regionernes finansiering, at regionerne kan få mulighed for at  refinansiere  den  eventuelle  nettogæld,  regionerne  overtager fra  amtskommunerne, således at den årlige belastning heraf kan blive udjævnet over en årrække.  Der vil ved de regler om regionernes låntagning, der vil blive fastsat i medfør af § 26 i det samtidig med dette lovforslag fremsatte forslag til lov om regioner og om nedlæggelse af amt s- kommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab, bli- ve taget højde herfor.  Der henvises i den forbindelse til bemærkningerne til § 1 i forslag til lov om regionernes finansiering. Der  er  således  i  lovforslaget  taget  højde  for  Københavns  Kommunes  og  HS´s  b e- mærkninger vedrørende sikring af et for den modtagende myndighed rimeligt resultat ved fordelingen af aktiver og passiver. Indenrigs- og Sundhedsministeriet er af hensyn til ligelighed mellem kommunerne ind- byrdes enigt i, at Københavns og Frederiksberg Ko mmuner ikke skal bære en særlig betalingsforpligtelse  ved  underskud  henholdsvis  have  ret  til  at  modtage  betaling  ved overskud fra HS’ drift i 2006. Lov om Hovedstadens Sygehusfællesskab, herunder b e- stemmelsen  om  Københavns  og  Frederiksberg  Kommuners  betalingsforpligtelse  ved underskud m.v., ophæves ved  § 76 i forslag til lov om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab , der fremsættes samtidig med dette lovforslag . Efter ophævelsen af lov om Hovedst a- dens  Sygehusfællesskab  vil  der  ikke  påhvile  henholdsvis  tilkomme  Københavns  og Frederiksberg Kommuner en betalingsforpligtelse ved HS’ underskud i 2006 henholds- vis en ret til at modtage betaling ved HS’ overskud i 2006.
10 Der er således i lovforslaget taget højde for HS´s bemærkning vedrørende hæftelsen for HS´s underskud i 2006. Det følger af bestemmelsen i  procedurelovforslagets § 3, at erstatningsforpligtelser, der måtte vedrøre opgaver, der overføres fra kommunerne til regionerne, således ligeledes vil skulle overføres til regionerne. Kommunernes event uelle erstatningsforpligtelser, der vedrører opgaver, som kommunerne fortsat skal var etage, herunder sundhedsopgaver som kommunerne fortsat  skal  varetage,  vil  derimod  ikke  blive  overført  til  andre  my n- digheder. Af hensyn til ligelighed mellem regionerne indbyrdes og mellem kommunerne indbyr- des forekommer det rimeligt, at Region Hovedstaden overtager Københavns og Fred e- riksberg Kommuners eventuelle erstatningsforpligtelser vedrørende patienter, der kan henføres til perioden før den 1.   juli 1992. På denne baggrund er der i § 88 i det samtidig med dette lovforslag fremsatte forslag til lov om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab indføjet   en overgangsbestemmelse i forbindelse med ophævelsen af HS -loven, hvorved det fastslås, at Region Hovedstaden overtager Københavns og Frederik sberg Kommuners eventuelle erstatningsforpligtelser over  for patienter, der kan henføres til perioden før den 1.   juli 1992. Københavns og Frederiksberg Kommuners forslag vedrørende overtagelsen af hæfte l- sen for eventuelle patienterstatninger er således i mødekommet. 2.7. Særligt vedrørende fordeling fra amtskommuner, der deles mellem flere r e- gioner Vejle  Amtskommune  har  henledt  opmærksomheden  på  de  særlige  problemstillinger, der opstår i forbindelse med, at der skal ske overførsel til to regioner. Vejle  Amtskom- mune  har  i  den  forbindelse  anført,  at   lovforslaget  ikke  indeholder  bestemmelser  om fordelingen mellem de to regioner af de af amtskommunens aktiver og passiver m.v., der skal overføres til regionerne. Bemærkninger: Bestemmelserne i §§ 3 og 4 om overførsel af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte til de myndigheder, der overtager opgaven, gælder alle de modtagende myndigheder, også hvis der er flere regioner, der skal overtage en opgave fra én og samme amtskommune, jf. lovens § 1. Lovforslagets  §  17  indeholder  bemyndigelse  for  indenrigs-  og  sundhedsministeren  til efter forhandling med finansministeren at fastsætte nærmere regler for udarbejdelsen af  aftaleudkast  og  for  fordelingen  af  aktiver  og  passiver  m.v.  ved  aftaleindgåelse  og vedtagelse af mæglingsforslag eller ved delingsrådets beslutning. Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at der med hjemmel i bestemme l- sen  blandt  andet  kan  fastsættes  fordelings regler,  der  angiver  den  forholdsmæ ssige fordeling  mellem  myndigheder  på  flere  forvaltningsniveauer,  f.eks.  mellem  regionen
11 (regionerne),  kommunerne  og  staten.  Det  er  således  forudsat,  at  der  med  hjemmel  i bestemmelsen kan fastsættes nærmere regler om fordelingen mellem to regioner af en de af en amtskommunes aktiver og passiver m.v., der skal overføres til regionerne. Det er som følge af høringssvaret blevet    præcisere t i bemærkningerne til bestemme l- sen  i  §  17,  at  der  med  hjemmel  i  bestemmelsen  kan  fastsættes  nærmere  regler  om fordelingen mellem to regioner af de af en amtskommunes aktiver og passiver m.v., der skal overføres til r egionerne. Høringssvaret er således imødekommet. 3. Delingsproceduren 3.1.  Forberedelsen  af  delingsproceduren  og  delingsprocedurens  tidsmæssige forløb KL har anført, at  lovforslaget indebærer,  at delingsprocessen kommer for sent i gang, at processen er bagudrettet i forhold til den hidtidige opgaveløsning, og at processen øger risikoen for, at en alt for stor andel af sagerne vil skulle afgøres i delingsrådene. Det er endvidere KL’s opfattelse, at lovforslaget ikke understøtter de allerede igangv æ- rende drøftelser mellem amtskommunerne og kommunerne. På denne baggrund foreslår KL bl.a., - at den afgivende myndighed inden den 1. oktober 2005 fremsender en fortegnelse over aktiver og passiver m.v. samt medarbejdere med henblik på, at de modtagen- de myndigheder - inden for lovens fordelingsprincipper og i et ligeværdigt sama r- bejde med den afgivende myndighed - selv får mulighed for at tilrettelægge forde- lingen heraf, - at der gives gruppen af kommuner, der skal modtage aktiver og passiver m.v. samt ansatte, mulighed for at opnå indbyrdes enighed om enten en fordeling eller enig- hed om at forhandle samlet med den afgivende myndighed. Foreningen af Statsamtmænd  har anført, at § 13 i  lovforslaget synes at rumme visse proceduremæssige  vanskeligheder  i  forbindelse  med  fristen  for  delingsrådets  beslu t- ninger, der ifølge bestemmelsen skal være truffet i tidsrummet 1. juli   - 1. august 2005, dvs. midt i den sædvanlige sommerferieperiode. Foreningen peger på, at det forekommer tvivlsomt, om man kan påregne, at repræsen- tanterne for  de  berørte myndigheder  vil  kunne komme  til  stede  eller møde  op  ande  t- steds med de korte varsler, der nødvendigvis må blive tale om. Amtsrådsforeningen og HUR anfører, at tidsplanen er  presset, og at fristen den 1. au- gust indebærer, at det ikke vil være muligt at varsle ændringer i de pågældende me   d- arbejderes ansættelsesvilkår til ikrafttræden den 1. januar 2007 med opsigelsesvarsel. Nordjyllands Amtskommune anfører, at det bør overvej  es at fremrykke delingsproces- sen,  således  at  alle  personalemæssige  spørgsmål  er  afklaret  i  maj  2006,  uanset  om delingsrådet medvirker ved fastlæggelsen af fordelingen.
12 HS har stillet spørgsmål ved, om bestemmelsen om, at den afgivende myndighed u d- arbejder et aftaleudkast, giver anledning til særlige problemer i forhold til, at der i relat i- on til Region Hovedstaden overføres opgaver fra såvel amtskommuner som HS. Bemærkninger: Det følger af § 8, stk. 1, og § 9, stk. 1,  i det i høring udsendte lovudkast,  at den afgi- vende myndighed senest den 1. februar 2006 forelægger et udkast til en samlet aftale om fordeling for den eller de myndigheder, hvortil myndighedens opgaver overføres. Det betyder bl.a., at amtsrådene senest 1. februar 2006 forelægger et udkast  til forde- ling  for  forberedelsesudvalgene,  for  kommunalbestyrelserne  (sammenlægningsudva l- gene i kommuner, der dannes ved sammenlægning) og for staten. Baggrunden herfor er, at amtskommunerne er i besiddelse af den relevante viden om de medarbejdere og de aktiver og passiver m.v., der vil skulle overføres. Samtidig sikres det herved, at der tidligt i processen foreligger et færdigt aftaleu dkast, hvorved mulighederne for en hurtig afslutning af fordelingen bliver forøget. Der  er  derfor  ikke  efter  Indenrigs-  og  Sundhedsministeriets  opfattelse  behov  for  at ændre  på  princippet  om,  at  den  afgivende  myndighed  forelægger  et  udkast  til  ford e- lingsaftale for de modtagende myndigheder, jf. lovforslagets § 9. KL´s forslag om, at den afgivende myndighed ikke udarbejder et forslag til fordelingsaf- tale for de modtagende myndigheder, giver således ikke anledning til ændringer i lov- forslaget. For så vidt angår HUR´s spørgsmålstegn ved, om den afgivende myndighed skal udar- bejde  et  forslag  til  fordelingsaftale  i  den  situation,  hvor  den  modtagende  myndighed modtager opgaver fra flere myndigheder, bemærkes, at det efter Indenrigs - og Sund- hedsministeriets  opfattelse  ikke  vil  give  anledning  til  problemer,  at  en  modtagende myndighed, f.eks. Region Hovedstaden, vil få aftaleudkast fra flere afgivende myndig- heder, f.eks. amtskommunen og HS, eftersom der i lovforslaget opereres med separate forhandlinger og aftaler for hver afgivende myndighed. Der er således i lovforslaget taget højde for den situation, hvor den modtagende myn- dighed modtager opgaver og aftaleudkast fra flere myndigheder, jf. HUR’s bemærkning herom. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 8, stk. 1, at det forudsættes, at den afgivende myndighed i videst muligt omfang indgår i en dialog med de myndigheder, hvortil  der  overføres  opgaver,  om  navnlig  fordelingen  af  ansatte  med  henblik  på,  at overførslen af ansatte kan ske så smidigt og hensigtsmæssigt som muligt. Det fremgår desuden, at de ansattes ønsker og samarbejdsudvalgets synspunkter vil kunne indgå i grundlaget for den afgivende og de modtagende myndigheders drøftelser om fordeling af de ansatte.  
13 Med  henblik  på  at  imødekomme  KL’s  ønsker   er  forudsætningerne  om  dialog   blevet udbygget  i  lovbemærkningerne.  Det   er  således  anfør t,  at  den  afgivende  myndighed også i videst muligt omfang vil kunne indgå i en dialog med de myndigheder, hvortil der overføres opgaver, om fordelingen af aktiver og pa ssiver etc. Denne dialog vil samtidig skulle  ske  i  god  tid  inden  amtskommunens  udfærdigelse  af  aftaleudkast.  Sa mtidig   er det anfør t, at kommunerne i et amt i forbindelse med denne dialog vil kunne – og i det omfang, det er muligt, af amtskommunen vil skulle gives lejlighed til – koordinere sine synspunkter, herunder træffe beslutning om at forhandle sa mlet. Der er på den baggrund i lovforslaget efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfat- telse taget tilstrækkelig højde for den dialog mellem de afgivende og de modtage  nde myndigheder,  der  nødvendigvis  må  finde  sted  forud  for  den  afgivende  myndi gheds forelæggelse af e t udkast til fordelingsaftale. Høringssvarene   har således givet anledning til, at forudsætningerne om dialog er bl e- vet  udbygget  i  lovbemærkningerne.  Samtidig  er  det  anført  i  lovbemærkni ngerne,  at kommunerne i et amt i forbindelse med denne dialog vil kunne koordinere sine syns- punkter, herunder træffe beslutning om at fo   rhandle samlet. Tidspunktet for de afgivende myndigheders forelæggelse af et udkast til fordelingsaft a- le er fastsat til den 1. februar 2006 under hensyn til, at der skal eksistere en modtagen- de myndighed, der kan forholde sig til udkastet. Af hensynet til sammenlægningsudva l- genes   og   forberedelsesudvalgenes   funktionsperiode   kan   forelæggelsestidspun ktet derfor ikke fastsættes til et tidspunkt forud for den 1. januar 2005. Da  udkastet  til  fordelingsaftale  skal  udarbejdes  af  myndigheder,  der  eksisterer  før  1. januar  2006,  er  der  imidlertid  ikke  noget  til  hinder for,  at  datoen fastsættes  til  den  1. januar  2006.  Endvidere  vil  den  tid,  der  efter  lovforslaget  er  afsat  til  delingsrådets  be- slutning efter forkastelse af mæglingsforslag, kunne forkortes med 14 dag e. Herved vil den samlede fordelingsprocedure kunne skubbes 1½ måned frem til den 15. juni 2006, hvorved   indvendingen   fra   en   række   myndigheder   og   organisationer   vil   kunne imød ekommes. Datoen for forelæggelse af et udkast til fordelingsaftale  er således blevet fremrykket til 1. januar 2006, jf. lovforslagets § 9, stk. 1. Samtidig er delingsproceduren blevet frem- rykket, således at den endelige beslutning om fordeling skal være truffet af deling srå- det senest den 15. juni 2006, jf. lovforslagets § 13, stk. 3. Høringssvarene har således givet anledning til en tidsmæssig fremrykning af deling s- processen. 3.2. Særligt om tilrettelæggelsen af personaleoverførsler Amtsrådsforeningen foreslår, at der tilrettelægges en proces for personaleoverførsle  r- ne, hvorefter et forslag til fordeling, der er baseret på en opgørelse over den e nkelte amtskommunes ressourceforbrug, danner grundlag for en aftale om ressourcefordeling mellem  de  myndigheder,  der  modtager  opgaver  fra  den  pågældende  amt skommune. På baggrund heraf udarbejder den afgivende myndighed et forslag til fordeling af per- sonalet som grundlag for den endelige aftale.
14 Det anføres i den forbindelse, at fremgangsmåden ikke udelukker, at der i sidste ende  i den  konkrete  fordeling  af  personale  kan  tages  hensyn  til  den  enkelte  medarbejders tilknytning til en opgave. Bemærkninger: Det følger af  lovforslagets § 8, stk. 1, og § 9, stk. 1, at den afgivende myndighed senest den  1. februar  2006 forelægger  et  ud kast til  en  samlet  aftale  om fordeling  af  aktiver, passiver m.v. samt ansatte for den eller de myndigheder, hvortil myndighedens opga- ver overføres. Denne frist foreslås som nævnt i punkt   3.1. rykket frem til den 1. januar 2006,  men  af  hensyn  til  sammenlægn ingsudvalgenes  og  forberedelsesperiode  kan fristen ikke rykkes endnu længere frem. Af  hensyn  til,  at  selve  forhandlings-  og  delingsproceduren  ikke  må  strække  sig  over mere end sammenlagt seks måneder, vil det ikke være muligt at fastsætte regler om en separat  forhandlingsrunde  om  ressourcefordelingen,  inden  et  forslag  til  fordeling  af personalet udarbejdes til brug for en ny forhandlingsrunde. Som nævnt  under punkt 3.1. er forpligtelsen for amtskommunen til dialog med de mod- tagende  myndigheder  inden  udarbejdelsen  af  aftaleudkastet  blevet  udbygget  i  lovbe- mærkningerne . Der  ses  derfor  ikke  behov  for  at  fastsætte,  på  hvilket  grundlag  de  enkelte  afgivende myndigheder skal udarbejde udkastet til aftale om fordeling. Amtsrådsforeningens  forslag om, at en aftale om ressourcefordeling skal være indg   å et, inden  et  forslag  til  fordeling  af  de  ansatte  udarbejdes,  giver  derfor  ikke  anledning  til ændringer    i lovforslaget. 3.3. Fordeling af ansatte mellem de statslige institutioner Amtsrådsforeningen foreslår bl.a. af hensyn til den pressede tidsfrist og til muligheden for at varsle ændringer i de overførte medarbejderes ansættelsesvilkår, at det i amt   s- kommunernes udkast til aftale om fordeling af ansatte indgår, mellem hvilke statslige institutioner den enkelte medarbejder bør ford eles. Københavns Kommune  foreslår det præciseret, at staten fungerer som én myndighed ved fordelingen af aktiver m.v. efter procedureloven, således at Københavns Kommune kun skal sende ét samlet aftaleudkast til staten. Bemærkninger: Af hensyn til statens muligheder for prioritering er det fundet hensigtsmæssigt, at ford e- lingen mellem de statslige institutioner er et rent statsligt anliggende og derfor ikke ind- går i aftalen om fordeling. Det fremgår derfor af lovforslagets § 1, stk. 2, atloven ikke finder anvendelse ved opgaveoverførsler mellem statslige myndigheder.   Hertil  kommer,  at  tidspunktet  for  afslutningen  af  forhandlings-  og  delingsproceduren foreslås fremrykket med 1 måned til den 1. juli 2006, jf. ovenfor under punkt 3.1.
15 Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet  er  enigt  i,  at  staten  skal  fungere  som  én  samlet myndighed ved fordelingen af aktiver m.v., og at der således alene skal sendes ét sam- let  aftaleudkast  til  staten.  Dette  afspejles  i  bestemmelsen  i  lovforslagets § 20,  stk.  1, hvorefter delingsrådet i sager om overførsler til eller fra statslige myndigheder suppl e- res  af  et  medlem  udpeget  af  indenrigs-  og  sundhedsministeren  efter  indstilling  fra  fi- nansministeren. Det er endvidere blevet præcisere t i bemærkningerne til lovforslage t, at staten optræ- der  som  én  samlet  myndighed  i  forbindelse  med  forhandlingerne  om  fordelingen  af aktiver og passiver m.v. Københavns  Kommunes  bemærkning  om,  at  staten  fungerer  som  en  samlet  myndi g- hed ved forhandlingerne om fordelingen af aktiver og passiver m.v. er således imød   e- kommet. Amtsrådsforeningens forslag om udarbejdelse af udkast til aftale om fordeling af  ansatte  mellem  statslige  institutioner  giver  af  samme  grund  ikke  anledning  til  æ   n- dringer i lovforslaget. 3.4.  Proceduren for delingsrådets b eslutninger Foreningen  af  Statsamtmænd   anfører,  at  det  i  bemærkningerne  til  bestemmelsen  i  § 13, stk. 1, hvorefter delingsrådet træffer beslutning efter drøftelse med myndighederne, bør præciseres, hvorledes denne drøftelse skal ske, herunder om der skal    ske høring, mundtlig drøftelse m.v., herunder om drøftelserne kan ske på sekretariatsniveau. Bemærkninger: Delingsrådet bør efter Indenrigs - og Sundhedsministeriet opfattelse – under hensyn til det tidspres, som delingsrådets behandling af sagen er underlagt – have størst mulig frihed til at tilrettelægge, hvorledes drøftelsen med myndighederne skal foregå, heru  n- der om drøftelserne skal udføres af sekretariatet. Det er derfor præciseret  i bemærkningerne til bestemmelsen, at delingsrådet selv træ f- fer beslutning om, hvorledes drøftelsen med de berørte myndigh  eder skal foregå. Høringssvaret er således imødekommet. 4. Tjenestemandspensionsforpligtelser 4.1. Fordeling af tjenestemandspensionsforpligtelser Amtsrådsforeningen  anbefaler,  at  regionerne  overtager  amternes  nuværende   pensi- onsforpligtelser  i  forhold  til  tjenestemænd,  både  hvad  angår  allerede  pensionerede tjenestemænd og aktive tjenest emænd. KL finder det uacceptabelt, at de aftalte vilkår om, at staten bærer pensionsudgiften til tjenestemænd i fol keskolen, fra de fylder 63½ år, forrykkes, hvorved statens pension  s- forpligtelse elimineres/mindskes, for så vidt angår hidtidige tjenestemænd i den amts- kommunale folkeskole, der overføres til ansættelse som ko  mmunale tjenestemænd.
16 Københavns og Frederiks berg Kommuner foreslår, at § 7 også skal omfatte ansatte på tjenestemandslignende vilkår. Bemærkninger: Det følger af  lovforslagets § 3, stk. 1, at den eller de myndigheder, hvortil der overføres opgaver, overtager de aktiver og passiver samt rettigheder og pligter, herunder tjene- stemandspensionsforpligtelser, der udelukkende er knyttet til varetagelsen af opgaven. Det følger endvidere af  lovforslagets § 3, stk. 3, at aktiver og passiver samt rettigheder og pligter, herunder tjenestemandspensionsforpligtelser, der ikke udelukkende er knyt- tet til varetagelsen af en bestemt opgave, overføres fra en myndighed, der nedlægges i henhold  til  kommunalreformen,  til  de  myndigheder,  hvortil  der  overføres  opgaver  fra den pågældende myndighed. Med  lovforslaget udmøntes  således et princip om, at ak- tiver  og  passiver  samt  rettigheder  og  pligter,  herunder  tjenestemandspensionsforplig- telser, fø lger med opgaverne. Indenrigs- og sundhedsministeren vil med hjemmel i lovforslagets § 17 kunne fastsætte nærmere   regler   om   fordelingen   af   tjenestemandspensionsforpligtelsen   mellem   de myndigheder,  hvortil  der  overføres  opgaver .  Eventuelle  regler  herom  vil  inden  udste- delsen blive sendt i høring  hos de myndigheder og organisationer, som er blevet hørt over lovforslaget. Amtsrådsforening ens forslag om at lade regionerne overtage amtskommunernes pen- sionsforpligtelser giver derfor ikke anledning til ændringer i lovfor   slaget. For  så  vidt  angår KL’s  forslag  vedrørende  statens  pensionsudgifter  overfor  tjenest e- mænd  i  folkeskolen   er  det  i  bemærkningerne  til   lovforslaget  blevet  indføjet,  at  t jene- stemænd i den amtskommunale folkeskole ved overgang til en ny myndighed vil bev a- re status som tjenestemænd i folkeskolen efter lov om tjenestemænd i folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse. nr. 679 af 17. se pt. 1998. KL’s  forslag  vedrørende  statens  pensionsudgifter  overfor  tjenest  emænd  i  folkeskolen er således imødekommet. Indenrigs- og Sundhedsministeriet er enigt i, at reglerne i lovforslagets § 7 om tjene- stemandspensioner ved overførsel til en ny ansætte  lsesmyndighed skal omfatte ansat- te på tjenestemandslignende vilkår. Der er derfor som følge af høringssvarene indsat   en bestemmelse i lovforslaget som § 7, stk. 7, hvoraf det fremgår, at bestemmelserne om tjenestemandspension finder til- svarende anvendelse for ansatte med en pensionsordning, der i det væsentlige giver samme rettigheder som tjenestemandspensioner. Bestemmelsen i lovforslagets § 6 er samtidigt blevet præciseret , således at det fremgår, at bestemmelsen omfatter ansatte, der er ansat i henhold til bestemmelser om løn - og arbejdsforhold, der er fastsat eller godkendt af en offentlig myndighed. Københavns og Frederiksberg Kommuners bemærkning vedrørende ansatte på tjen e- stemandslignende vilkår er således imødekommet.
17 4.2.  Særlige  fordelingsproble   mer  vedrørende  tjenestemandspensionsforpligte  l- ser Københavns  Kommune   foreslår,  at  pensionsbyrden  for  overførte  tjen estemænd  skal deles mellem den tidligere og den nye ansættelsesmyndi ghed. HS, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune  anfører, at Regi on Hovedsta- den  bør  overtage  Københavns  og  Frederiksberg  Kommuners  udgifter  til  tjenest  e- mandspensioner, som er optjent ved ansættelse i de nævnte kommuner inden danne  l- sen af HS den 1. januar 1995. Københavns og Frederiksberg Kommuner henviser til, at Københ avns  og  Frederiksberg  Kommuner  overgår  til  at  være  almindelige  kommuner og dermed forventes at blive finansieret på lige fod med andre kommuner. HS går endvidere ud fra, at staten fortsat afholder udgifter til tjenestemandspensioner, som  er  optjent  ved  ansættelse  i  Rigshospitalet  inden  dannelsen  af  HS  den  1.  jan uar 1995. Københavns og Frederiksberg Kommuner  anfører endvidere, at Københavns og Fr  e- deriksberg Kommuner har en pensionsforpligtelse over for pensionerede medarbejdere fra Københavns Sporveje, der  som en amtskommunal udgift bør overgå til trafikselsk a- bet. Bemærkninger: Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder, at tjenestemandspensionsforpligtelserne som udgangspunkt  bør  fordeles  mellem  den  hidtidige  ansættelse  smyndighed  og  den  nye ansættelsesmynd ighed i tilfælde, hvor den hidtidige ansættelsesmyndighed eksisterer efter den 1. januar 2007. Dette fordelingsprincip, der har væ ret fulgt i de fleste hidtidige opgaveflytninger mellem stat og kommuner, og som også foreslås bragt i anvendelse ved overførs el af skatteopgaven fra kommuner til staten, jf. § 69, stk. 3, i det af skatte- ministeren den 24. november 2004 fremsatte forslag til skatteforvaltningsloven (lovfors- lag  nr.  L  130),  forekommer  som  udgangspunkt  rimeligt  henset  til,  at  den  myndighed, der har haft nytte af ansættelsen, (og i princippet kunne have forsikret sig ud af forpli g- telsen) også holdes fast på sin del af pensionsforpligtelsen. Af hensyn til ligelighed mellem regionerne indbyrdes og mellem kommunerne indbyr- des forekommer det efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse rimeligt, at den modtagende myndighed overtager alle tjenestemandspensionsforpligtelserne i tilfælde, hvor  en  opgave,  der  i  resten  af  landet  varetages  af  amtskommunerne,  overføres  fra Købe nhavns, Frederiksberg og Bornholms Kommuner til regionerne eller staten, eller hvor en opgave, der kun varetages af enkelte af kommunerne overføres til regionerne, staten eller trafikselskaberne. På denne baggrund er  lovforslagets § 7, stk. 3, blevet ændret, således at finansmini- steren får bemyndigelse til at fastsætte regler om den eventuelle fordeling (og ikke som hidtil fordelingen) af pensionsforpligtelsen mellem den hidtidige ansættelsesmy ndighed og den nye ansættelsesmyndighed i tilfælde, hvor den hidtidige ansættelse   smyndighed eksisterer efter den 1. januar 2007.
18 Det er samtidig blevet anført i bemærkningerne til lovforslagets § 7, stk. 3, at finansm  i- nisteren bemyndiges til at fastsætte regler om den eventuelle fordeling af pensionsfo r- pligtelsen  mellem  den  hidtidige  ansættels esmyndighed  og  den  nye  ansættelsesmy n- dighed med henblik på, at den modtagende myndighed overtager alle tjenestemands- pensionsforpligtelserne  i  tilfælde,  hvor  en  opgave,  der  i  resten  af  landet  varetages  af amtskommunerne, overføres fra Københavns, Frederiksb  erg og Bornholms Kommuner til regionerne eller staten, eller hvor en opgave, der kun varetages af enkelte af kom- munerne, overføres til regionerne, staten eller trafikselsk aberne. Af hensyn til ligelighed mellem regionerne indbyrdes og mellem kommunerne er Inden- rigs- og Sundhedsministeriet endvidere enigt i, at Region Hovedstaden – selv om der ikke  den  1.  januar  2007  sker  nogen  overførsel  af  sundhedsopgaven  fra  de  nævnte kommuner  til  Region  Hovedstaden  -  skal  overtage  Københavns  og  Frederiksberg Kommuners betydelige udgifter til tjenestemandspensioner, som er optjent ved ansæ t- telse i de nævnte kommuner inden dannelsen af HS den 1. januar 1995, og som efter de  nugældende regler fortsat  skal  afholdes  af  de  nævnte  komm  uner,  jf.  HS-lovens  § 15. Der vil derfor i forbindelse med ophævelsen af HS -loven i det samtidigt med dette lov- forslag fremsatte forslag til lov om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens  Udviklingsråd  og  Hovedstadens  Sygehusfællesskab  blive  indsat   en overgangsbestemmelse, der indebærer, at Københavns og Frederiksberg Kommuners pensionsforpligtelse vedrørende tjenestemænd, som den 1. januar 1995 overgik til a  n- sættelse i HS, den 1. januar 2007 overtages af Region Hovedstaden. Endvidere vil der blive indføjet en overgangsbestemmels e, der indebærer, at en forholdsmæssig del af Københavns og Frederiksberg Kommuners pensionsforpligtelser vedrørende tjenest  e- mænd, som allerede var pensionerede før oprettelsen af HS, den 1. januar 2007 ove  r- tages af Region Hovedstaden. Ud fra de nævnte pr incipper er Indenrigs- og Sundhedsministeriet endvidere enigt i, at staten fortsat afholder udgifter til tjenestemandspensioner, som er optjent ved ansæ t- telse i Rigshospitalet inden dannelsen af HS den 1. januar 1995. Reglerne herom i HS- lovens § 15 vil derfor blive videreført. Bestemmelse herom vil blive indsat i forslag til lov om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab som  en overgangsbestemmelse ved ophæve lsen af HS-loven. Der henvises i det hele til § 87 i forslag til lov om regioner og om nedlæggelse af amt s- kommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab. HS,  Københavns  og  Frederiksberg  Kommuners  ønske  om,  at  Region  Hovedstaden overtager kommunernes pensionsforpligtelser overfor tjenestemændene i HS og ove   r- for de tjenestemænd, der allerede var pensionerede inden oprettelsen af HS, er sål e- des blevet imødekommet. HS´s ønske om, at statens pensionsforpligtelse over for tj e- nestemændene i HS bevares, er ligeledes bl   evet imødekommet.. For så vidt angår det af Københavns og Frederiksberg Kommuner rejste spørgsmål om overførsel  af  pe nsioner  til  ansatte  ved  Københavns  Sporveje,  hvor  Københavns  og Frederiksberg Kommuner afholder udgifterne til tjenestemandspensioner inden dannel- sen af HT i 1973, bemærkes, at ministeriet ikke finder grund til så lang tid efter opg a-
19 veoverførslen i 1973, hvor der i den forbindelse skete en fordeling af de relevante akt i- ver og passiver m.v., herunder pensionsforpligtelsen, mellem på den ene side Købe n- havns og Frederiksberg Kommuner og på den anden side HT, at foretage en ændring af de dengang fastsatte delingsprincipper. Københavns og Frederiksberg Kommuners forslag om overførsel af pensionsforpligte    l- serne  over  tjenestemænd  i  Københavns  Spor veje  til  Trafikselskabet  Sjælland  giver således ikke anledning til ændringer i lovforslaget. 5. Undtagelse fra forvaltningslov Amtsrådsforeningen, KTO, GL, FTF, Sundhedskartellet, LO, AC, CFU og DJØF  finder det problematisk, at delingsrådenes beslutninger efter lovforslaget undtages fra forvalt- ningslovens regler om partsaktindsigt, partshøring og b egrundelse. Bemærkninger: Det følger  af  §  15  i  udkastet  til  procedurelov,  at  bestemmelserne  i forval tningslovens kapitel 4, 5 og 6 ikke finder anvendelse ved forhandlinger, aftaleindgåelse, vedtagelse af mæglingsforslag og beslutninger efter proced urelovens bestemmelser om procedure for fordeling af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte. Forvaltningslovens kapitel 4, 5 og 6 indeholder regler om parternes aktindsigt, partshø- ring og begrundelse. Undtagelsen betyder ikke, at de ansatte ikke bliver inddraget i processen. Hensynet til de ansatte vil blive tilgodeset på anden måde. Der vil således blive fastsat bestemmel- ser i lovforslaget, som forpligter den afgivende og de modtagende myndigheder til at orientere  de  ansattes  repræsentanter  under  forløbet  m.v.  Se  herom  nærm   ere  punkt 9.7. Undtagelsen fra forvaltningslovens bestemmelser om aktindsigt, parthøring og begru n- delse skal ses på baggrund af den særlige situation, der opstår i forbindelse med, at der  som  følge  af  kommunalreformen  skal  ske  overførsler  af  bl.a.  ansatte  me  llem  en række myndigheder, fællesskaber og sel  vejende institutioner. Der er tale om en kompliceret proces, som skal foregå inden for en periode på ét år- fra  begyndelsen  af  sammenlægningsudvalgenes  og  forberedelsesudvalgenes  funkt i- onsperiode  den  1.  januar  2006  og  til  opgaveflytningerne  træder  i  kraft  den  1.  j anuar 2007 - og hvor der som udgangspunkt ved forhandling skal tages stilling til den samle- de fordeling af ansatte. Det indebærer, at den konkrete fordeling i vidt omfang vil ske skønsmæssigt, og uden at det fra en retlig betragtning kan fastlægges, at den konkrete fordeling er den eneste mulige fordeling, der kan ske i overensstemmelse med lovens regler. Forvaltningslovens regler om partsaktindsigt, partshøring og begrundelse er derfor ikke egnede til processen. Dertil kommer, at en anvendelse af forvaltningslovens regler på delingsprocessen ville betyde, at tidspunktet for, hvornår medarbejderne modtager besked om deres nye an-
20 sættelsessted, ville blive udskudt. Det skyldes, at der er tale om en samlet fordeling af medarbejderne, dvs. at fordelingsspørgsmålet først kan afsluttes, når alle medarbejd e- re er fordelt. Hvis fordelingen af selv få medarbejdere - f.eks. på grund af et krav om partshøring  - trækker ud, vil det skabe usikkerhed blandt mange medarbejdere. På  denne  baggrund finder  Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet,  at  undtagelsen  fra  for- valtningslovens regler om partsaktindsigt, partshøring og b egrundelse  bør   fastholdes. Der er som følge af høringssvarene blevet indsat   bestemmelser i lovforslag, der sikrer, at hensynet til de ansatte tilgodeses på anden måde, jf. nærmere n edenfor punkt 9.7. Høringssvarene er   således blevet delvis imødekommet. 6. Fortrolighed om delingsaftalerne KTO, Sundhedskartellet og AC foreslår, at lovforslagets § 8, stk. 3, om fortroligheden vedrørende den del af aftalen om fordeling, der ve drører fordeling af personale, udgår. Sundhedskartellet    finder,    at    fortrolighedsbestemmelserne    er    i    strid    med    EU- bestemmelser (Rådsdirektiv 2002/14/EF af 11. marts 2002). CFU anfører, at MED - og samarbejdsudvalg bør involveres for så vidt angår persona- lemæssige spørgsmål ved den afgivende myndighe  ds udarbejdelse af aftaleudkast. KL  har  anført,  at  det  bør  præciseres  i  lovforslagets  bemærkninger,  at  sammenlæ g- ningsudvalget  og  de kommuner,  der  deltager  i en  sammenlægning,  har  adgang  til  at udveksle aftaleudkast, mæglingsforslag m.v. Dansk Journalistforbund har anført, at lov om offentlighed i forvaltningen bør omfatte delingsrådene. Vejle Amtskommune anfører, at det bør præciseres, om der efter tidspunktet for aftal   e- indgåelse,  vedtagelse  af  mæglingsforslag  eller  delingsrådets  beslutning  er  adgang  til aktindsigt i alt materiale, der er indgået i forbindelse med hermed, eller om der alene er adgang til aktindsigt i den endelige aftale henholdsvis beslutning. Bemærkninger: Det følger af  lovforslagets § 8, stk. 3, aftaleudkast er fortrolige, indtil der er indgået en aftale, mæglingsforslaget er vedtaget eller der er truffet en beslutning af delingsrådet. Det følger endvidere af  lovforslagets § 12, stk. 4, at mæglingsforslag er fortrolige, indtil der er indgået en aftale, mæglingsforslaget er vedtaget eller der er truffet en beslutning af delingsrådet. Det indebærer, at myndighederne ikke må offentliggøre aftaleudkast eller mæglingsfo   r- slag, og at reglerne i offentlighedsloven ikke finder anvendelse indtil det tidspunkt, hvor der er indgået aftale, vedtaget et mæglingsforslag eller truffet beslutning af delingsr å- det. Det fremgår af bemærkningerne til  lovforslaget, at der - når der er indgået aftale mel- lem myndighederne, vedtaget mæglingsforslag eller truffet beslutning af delingsr ådet -
21 vil  skulle  gives  aktindsigt  i  aftaleudkast  henholdsvis  mæglingsforslag  i  overensste m- melse  med  offentlighedslovens  almindelige  regler  herom.  Bestemmelserne  om fortro- lighed  indebærer  således  alene  en  undtagelse  fra  offentlighedslovens  regler  om  ak t- indsigt  i  perioden  indtil der  er  indgået  aftale,  vedtaget  et mæglingsforslag  eller truffet beslutning af delingsrådet. Efter dette tidspunkt vil der skulle gives aktindsigt i den en- delige aftale samt andet materiale, der har været omfattet af bestemmelserne om fo r- trolighed, i det omfang dette følger af offentlighedslovens regler. Baggrunden for kravet om fortrolighed er, at offentlighed om aftaleudkast m.v. forinden aftaleindgåelse,  vedtagelse  af  mæglingsforslag  eller  beslutning,  efter  Indenrigs-  og Sundhedsministeriets opfattelse vil kunne medføre en sådan uro om forhandlingerne, at forhandlingsprocessen vanskeliggøres. Der er i den forbindelse navnlig risiko for, at offentlighed om aftaleudkast m.v. vil kunne føre til, at der ikke vil kunne opnås enighed mellem myndighederne om aftaleindgåelse. Der er på denne baggrund Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse, at aftaleudkast m.v. først skal være o  mfattet af lov om offentlighed i forvaltningen på det tidspunkt, hvor der er indgået en aftale om fordelin- gen af aktiver og passiver m.v., vedtaget et mæglingsforslag eller truffet beslutning af delingsrådet. Bestemmelserne om fortrolighed er efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse ikke  i  strid  med  Europaparlamentets  og  EU-Rådets  direktiv  2002/14/EF  af  11.  marts 2002 om indførelse af en generel ramme for information og høring af arbejdstagerne i Det  Europæiske  Fællesskab.  Information  og  høring  omfatter  efter  direktivets  beste   m- melser information og høring om beslutninger, som kan medføre betydelige ændringer i arbejdets  tilrettelæggelse  og  ansættelsesforholdene,  jf.  direktivets  art.  4,  stk.  2.  Det fremgår af direktivets art. 4, stk. 1 og stk. 3, at medlemsstaterne fastsætter de nærm e- re bestemmelser for udøvelsen af retten til information og høring af arbejdstagerne på passende niveau, og at informationen skal gives på et passende tidspunkt, på en pas- sende måde og med et passende indhold. Disse regler om information og høring v iger efter direktivets art. 5 for kollektive overenskomster eller samarbejdsaftaler, når blot de kollektive overenskomster eller samarbejdsaftaler lever op til direktivets princi pper i art. 1 om, at der skal opstilles en generel ramme for information og høring af arbejdstage r- ne. Dette vil f.eks. gælde kollektive overenskomster og samarbejdsaftaler på det  stats- lige og kommunale område. Det tilføjes, at direktivet alene omfatter offentlig eller privat virksomhed, som driver e r- hvervsvirksomhed, uanset om det er med sigte på fortjeneste, jf. direktivets art. 1 og 2, litra a. Det betyder bl.a., at direktivet ikke finder anvendelse på offentlige administrative myndigheder. Direktivet  skal  først  være  gennemført  den  23.  marts  2005.  Beskæftigelsesministeren har den 11. november 2004 fremsat forslag til lov om information og høring af lønmo  d- tagere i Folketinget med henblik på Danmarks gennemførelse af dette dire ktiv. Direktivet berører ikke de eksisterende regler om information og høring, som er ind  e- holdt i en række EU -direktiver, og som er gennemført i dansk ret, jf. nærmere direkt  i- vets  artikel  9,  stk.  1.  Det  gæl der  således  reglerne  i  virksomhedsoverdragelseslovens §§ 5 og 6 om information og høring af lønmodtagernes repræsentanter (§ 5) henhold   s- vis lønmodtagerne (§ 6). En virksomhedsoverdrager skal i rimelig tid inden overtage l- sen  underrette  lønmodtagernes  repræs  entanter  om  overdragelsen,  herunder  dens
22 eventuelle  juridiske,  økonomiske  og  sociale  følger,  og  om  eventuelle  foranstaltninger for lønmodtagerne, der ikke er en følge af den almindelige ledelsesret, ligesom ove  r- drageren i rimelig tid inden overtagelsen skal indlede forhandlinger med lønmodtage r- nes  repræ sentanter  om  sådanne  foranstaltninger.  Bestemmelserne  om  fortrolighed – der indstilles ændret, jf. ovenfor, således at der gives myndighederne adgang til at for e- lægge  aftaleudkast  og  mægling  sforslag  for  medarbejderrepræsentanterne  i  MED - udvalg, SU-udvalg m.v. – er i overensstemmelse med de nævnte regler i virksomhed s- overdragelsesloven. Indenrigs- og Sundhedsministeriet er enigt i, at der af hensyn til, at medarbejderrepræ- sentanterne kan inddrages på en sådan måde i processen, at medarbejdernes behov og ønsker bedst muligt kan tilgodeses, kan være behov for, at medarbejderrepræse   n- tanterne  kan  gøres  bekendt  med  aftaleudkast  og  mæglingsforslag.  Det  er  imidlertid fortsat Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse, at aftaleudkast og mæglingsfo r- slag bør holdes fortrolige i forhold til de berørte medarbejdere, idet det    – under hensyn til  det  omfattende  antal  medarbejdere,  der  berøres  af  kommunalreformen   –  ikke  vil kunne forventes, at aftaleudkast m.v. kan holdes fortroligt i forhold til offentligheden i øvrigt,  såfremt  aftaleudkast  m.v.  undtages  fra  fortroligheden  i  forhold  til  de  b erørte medarbejdere. Indenrigs- og Sundhedsministeriet er enigt i, at der vil kunne være behov for, at sa m- menlægningsudvalgene drøfte  r aftaleudkast med kommunalbestyrelserne i de kommu- ner,  der  sammenlægges,  idet  sammenlægningsudvalgene  vil  kunne  have  behov  for kommunalbestyrelsernes vurderinger med hensyn til, hvilke ressourcer løsningen af en opgave forudsætter, hvilke kvalifikationer  de ansatte skal have m.v. Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder på denne baggrund, at kravet om fortrolighed som  udgangspunkt  må fastholdes,  men  at  lovforslaget  ændres,  således  at  den  afgi- vende myndighed forpligtes til at orientere de ansattes repræsen tanter om aftaleudkast inden forelæggelsen heraf for de modtagende myndigheder, og således at såvel den afgivende som de modtagende myndigheder forpligtes til at orientere de ansattes re- præsentanter om  aftaleudkast og mæglingsforslag. Det forudsættes imidl  ertid, at afta- leudkast og mæglingsforslag fortsat skal være fortroligt i forhold til de enkelte meda  r- bejdere. Det  er  derfor  præciseret   i  bemærkningerne  til  fortrolighedsbestemmelserne,  at  b e- stemmelserne ikke udelukker, at sammenlægningsudvalgene drøfter a  ftaleudkast hen- holdsvis  mæglingsforslag med kommunalbestyrelserne  i  de kommuner,  der  samme n- lægges. Høringssvarene er således blevet delvis imødekommet. 7. Delingsrådene 7.1. Sammensætning KL har anført, at  lovforslagets regler om delingsrådene ikke er tilstrækkeligt afbalanc e- ret  i  forhold  til  de  modtagende  myndigheder,  idet  staten  i  praksis  vil  have  2  ud  af  4 stemmer, herunder formandens udslagsgivende stemme i sager om fordeling af amts- kommunernes aktiver og passiver m.v.
23 KL foreslår på denne baggrund, at delingsrådene sammensættes som voldgifter med en uvildig som formand. Amtsrådsforeningen finder det besynderligt, at Københavns og Frederiksberg Komm u- ner skal deltage i udpegningen af medlemmer til delingsrådene uden for hovedstads- området. Foreningen foreslår i stedet, at de to kommuner kun bør deltage i in dstillingen til delingsrådet for København og Frederiksborg Amter og Københavns Fr  ederiksberg og Bornholms Kommuner. Amtsrådsforeningen   opfordrer   endvidere   til,   at   delingsrådenes   formænd   udpeges blandt landsdommerne HS  foreslår,  at  delingsrådet  for  så  vidt  angår  Region  Hovedstaden  udvides  med  et medlem efter indstilling fra HS. Københavns Kommune  foreslår, at delingsrådet i Region Hovedstaden får 4 medlem- mer,  hvoraf  Københavns  og  Frederiksberg   Kommuner  i  fællesskab  indstiller  et  me d- lem. Frederiksberg Kommune foreslår, at delingsrådet i Region Hovedstaden udvides med 2 medlemmer udpeget efter indstilling fra Københavns Kommune henholdsvis Frederik s- berg Kommune. GL og LO foreslår, at medarbejderne repræsenteres i delingsrådene.  KTO og FTF kriti- serer tilsvarende, at der ikke er givet de forhandlings- og aftaleberettigede organisatio- ner adgang til at øve indflydelse på delingsrådenes sammensætning. Bemærkninger: Det fremgår af lovforslagets § 20, stk. 1, at delingsrådet består af en formand, der ud- peges af indenrigs- og sundhedsministeren, et medlem, der udpeges af indenrigs- og sundhedsministeren efter indstilling fra KL, og et medlem, der udpeges af indenrigs- og sundhedsministeren efter indstilling fra Amtsrådsforeningen og Københavns og Fred e- riksberg  Kommuner  efter  nærmere  regler  herom .  I  sager  om  overførsler  til  eller  fra statslige myndigheder består delingsrådet desuden af et medlem udpeget af indenrigs- og sundhedsministeren efter indstilling fra finansministeren. Sammensætningen af delingsrådene afspejler et ønske om, at repræsentanter for s   å- vel afgivende som modtagende myndigheder skal være repræsenteret i delingsråd ene. Det er samtidigt Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse, at medlemstallet i de- lingsrådene skal være lavt af hensyn til delingsrådenes funktionsdygtighed. Større d e- lingsråd vil efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse indebære en risiko for, at der i højere grad vil ske en politisering af delingsrådene  med deraf følgende ris iko for,  at  delingsrådene  ikke –  navnlig  under  hensyn  til  det  tidspres,  som  delingsrådets sagsbehandling er underlagt – vil kunne træffe beslutning om fordelingen af aktiver og passiver  m.v.  Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet  har  derfor  ikke  fundet  det  hensigts- mæssigt  at  sammensætte  d  elingsrådene  på  en  sådan  måde,  at  samtlige  afgivende myndigheder, herunder HS og HUR, og samtlige modtagende myndigheder, herunder regionerne og trafikselskaberne, er repræsenteret i delingsrådet. Af samme  grund har
24 Indenrigs- og Sundhedsministeriet ikke fundet det hensigtsmæssigt at u dvide antallet af  medlemmer  af  delingsrådet for  Københavns  og  Frederiksborg  Amter  samt  Købe  n- havns, Frederiksberg og Bornholms Kommuner med repræsentanter, der alene udp e- ges efter indstilling af Københavns og Frederiksberg Kommuner. Indenrigs- og Sundhedsministeriet er derimod enigt i, at der ikke er behov for, at Kø- benhavns  og  Frederiksberg  Kommuner  deltager  i  udpegningen  af  medlemmer  til  de- lingsråd  uden  for  hovedstadsområdet,  jf.  den  tidligere  formulering  af  det  i  høring  u d- sendte lovudkasts § 20, stk. 1. Bestemmelsen i lovforslagets § 20, stk. 1, er derfor ble- vet ændre t således, at Københavns og Frederiksberg Kommuner i forening med Amt s- rådsforeningen  indstiller  et  medlem  til  delingsrådet  for  hovedstadsområdet,  mens  det for  de  øvrige  delingsråd  alene  er  Amtsrådsforeningen,  der  indstiller  det  pågælde nde medlem til udpegning. Indenrigs- og Sundhedsministeriet har ikke fundet det hensigtsmæssigt at lade meda r- bejderrepræsentanter  repræsentere  i  delingsrådet.  Hensigten  med  at  lade  repræse n- tanter for de afgivende myndigheder være repræse  nteret i delingsrådene er bl.a., at de afgivende  myndigheder  vil  kunne  varetage  de  ansattes  interesser,  herunder  sikre  at der så vidt muligt tages hensyn til de ansattes ønsker og behov i forbinde lse med de beslutninger, der træffes af delingsrådene. Hertil kommer ønsket om at begrænse d   e- lingsrådenes medlemstal af de ovenfor nævnte grunde, herunder hensynet til at sikre delingsrådenes funktionsdygtighed. Desuden er der med beslutninger om overførsler af medarbejdere tale om udøvelsen af en ledelsesret. Det  er  efter  Indenrigs-  og  Sundhedsministeriets  opfattelse  ikke  nødvendigt  eller  he n- sigtsmæssigt  at  stille  krav  om,  at  formanden  er  landsdommer,  eller   at  formanden  er uvildig. Baggrunden herfor er, at de beslutninger om den konkrete fordeling af aktiver og pas- siver, rettigheder og pligter samt ansatte, som delingsrådet skal træffe, i vidt omfang vil ske skønsmæssigt, og uden at det ud fra en retlig bet  ragtning kan fastlæ gges, at den konkrete  fordeling  er  den  eneste  mulige  fordeling,  der  kan  ske  i  overensstemmelse med lovens regler, jf. ovenfor punkt 5. Hertil kommer, at delingsrådene efter lovforsla- gets § 18, stk. 3, er uafhængige i deres virksomhed. De t indebærer ifølge bemærkni   n- gerne til bestemmelsen, at delingsrådene ikke er undergivet indenrigs- og sundheds- ministerens  instruktionsbeføjelse.  Selv  om  delingsrådets  formand  udpeges  af  inde n- rigs- og sundhedsministeren, vil formanden således heller ikke væ re undergivet inden- rigs-  og  sundhedsministerens  instruktionsbeføjelse  i  forhold  til  de  konkrete  beslutni n- ger, som delingsrådet træffer. På denne baggrund er det blevet præciseret  i bemærkningerne til lovforslagets § 18, stk. 3, at delingsrådets formand ikke er undergivet indenrigs- og sundhedsministerens instruktionsbeføje lse. Indenrigs- og Sundhedsministeriet er ikke enigt i, at det forhold, at staten – i de sager, hvor der sker overførsler til eller fra statslige myndigheder   – udpeger 2 ud af 4 med- lemmer,  er  problematisk.  Der  kan  i  den  forbindelse  henvises  til  indenrigs-  og  sund- hedsministerens manglende instruktionsbeføjelse over for delingsr ådets formand.