Æ n d r i n g s f o r s l a g til Forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen (lovforslag nr. L 67) (lempelse af tavshedspligten i forhold til de ansatte samt pligt til at høre de ansatte inden forelæggelsen af aftaleudkast, at give efterfølgende begru  n- delse efter anmodning og at give efterfølgende partsak tindsigt) Af indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af… Til § 8 1) I stk. 3 indsættes som 2. punktum: ”Oplysninger i aftaleudkastet om fordelingen af en ansat kan dog videregi- ves til den ansatte, oplysningen vedrører.” [lempelse af tavshedspligten i forhold til de ansatte] Til § 12 2) I stk. 4 indsættes som 2. punktum: ”Oplysninger i mæglingsforslaget om fordelingen af en ansat kan dog vid e- regives til den ansatte, oplysningen vedrører.” [lempelse af tavshedspligten i forhold til de ansatte] Til § 16 3) Efter stk. 1 indsættes som nye stykker: Stk. 01. Den myndighed, hvorfra der overføres ansatte, skal forud for for e- læggelsen af aftaleudkastet efter § 9, stk. 1, gøre den ansatte bekendt med den del af aftaleudkastet, der vedrører fordelingen af den pågælde  nde, og, medmindre den ansattes ønsker fuldt ud imødekommes, gøre den ansa   tte bekendt med de oplysninger vedrørende sagens faktiske omstæ  ndigheder, der  er  af  væsentlig  betydning for   myndighedens  udarbejdelse  af  aftaleud- kastet  vedrørende  den  ansatte ,  og  som  den  ansatte  ikke  kan  antages  at være   bekendt  med  myndigheden  er  i  besiddelse  af.  Myndigheden  skal  i den forbindelse give den ansatte lejlighed til at fremkomme med en udtalel- se. Myndigheden kan fastsætte en frist for den ansattes afgivelse af udt a- lelse efter 2. pkt. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 27. maj 2005 Kontor: 1.k.kt. J.nr.: 2004-2000-11 Sagsbeh.: HBR Fil-navn: ændringsforslag -ansatte 5
2 Stk.  02.  Stk. 01 gælder  ikke, hvis udsættelse vil medføre overskridelse af fristen  for  forelæggelsen  af  aftaleudkastet   efter  §  9,  stk.  1, eller  hvis  den ansatte ikke vil have ret til aktindsigt efter reglerne i stk. 8 med hensyn til de pågældende oplysninger.” [pligt til at høre de ansatte inden forelæggelsen af aftaleudkastet] 4) I stk. 6 indsættes som 2. punktum: ”Oplysninger om fordelingen af en ansat kan dog videregives til den ansat- te, oplysningen vedrører.” [lempelse  af  medarbejderrepræsen tanternes  tavshedspligt  i  forhold  til  de ansatte] 5) Efter stk. 6 indsættes som nye stykker: Stk.  7.  En  ansat,  der  overføres  efter  §  4,  kan,  medmindre  den  ansattes ønsker  fuldt  ud  imødekommes,  forlange  at  få  en  skriftlig  begrundelse  for valget  af  den  myndighed,  overførslen  af  den  pågældende  efter  aftalen, mæglingsforslaget eller delingsrådets beslutning skal ske til. Begrunde lsen skal  gives  af  den  myndighed,  hvorfra  der  overføres  ansatte,  i  overen s- stemmelse med reglerne i forvaltningslovens § 24. En begæ ring herom skal fremsættes inden 14 dage efter, at den ansatte har modtaget skriftlig  orien- tering  om,  til  hvilken  myndighed  den  ansatte  skal  overføres.  Beg æ ringen skal behandles i overensstemmelse med reglerne i forvaltningslovens § 23, stk. 2. Stk. 8. En ansat, der overføres efter § 4, har, når den ansatte har modtaget skriftlig orientering om, til hvilken myndighed den ansatte skal overfø res, ret til aktindsigt efter reglerne om partsaktindsigt i forvaltningslovens § 9, § 10 og §§ 12 – 16 i oplysninger om fordelingen af den pågældende ansatte. [pligt til at give efterfølgende begrundelse efter anmodning og at give efte r- følgende ak tindsigt efter reglerne om partsaktindsigt] Bemærkninger Til nr. 1 Det følger af § 8, stk. 3 , i det fremsatte forslag til lov om visse procedure- mæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen  , at aftaleudkast er fortrolige, indtil aftale er indgået, mæglingsforslag er vedtaget, eller de- lingsrådets beslutning foreligger. Ændringsforslaget  indebærer,  at  oplysninger  i  aft    aleudkastet  om  fordelin- gen af en ansat, uanset at aftaleudkastet er fortroligt, indtil aftale er indgået, mæ glingsforslag  vedtaget  eller  delingsrådets  beslutning  foreligger,  kan videregives til den ansatte, oplysningen vedrører. Videregivelsen af oply s-
3 ninger om fordelingen af den enkelte ansatte kan ske i forbindelse med den hø ring  af  den  ansatte,  den  afgivende  myndighed  har  pligt  til  at  foretage inden  forelæggelsen  af  aftaleudkastet,  jf.  ændringsforslag  nr.   3.  Videregi- velsen af oplysninger om fordelingen af den enkelte ansatte kan også ske til  den  ansatte  i  forbindelse  med  senere  ændringer  i  aftaleudkastet  under forhandlingerne  med  de  modtagende  myndigheder  om  fordelingen  af  den afgivende  myndigheds  ansatte.  Ændringsforslaget  giver  således  den  afg   i- vende myndighed mulighed for, selv om myndigheden ikke har pligt hertil, at høre den ansatte over senere ændringer i aftaleudkastet under forhan  d- lingerne. De oplysninger om fordelingen af den enkelte ansatte, den afgivende myn- dighed med ændringsforslaget får mulighed for at videregive til den ansatte, vil  i  forhold  til  andre  af  hensyn  til  beskyttelsen  af  forhandlingsprocessen vedrørende fordeling af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt a n- satte være omfattet af tavshedspligtsbestemmelsen i lovforslagets  § 8, stk. 3,  der  begrænser  pligten  til  at  meddele  oplysninger  efter  offentlighedsl o- vens almindelige regler, jf. offentlighedslovens § 14. Den  enkelte  ansatte  har  alene  mulighed  for  at  modtage  aftaleudkastets oplysninger  om  fordelingen  af  vedkommende  selv.  Aftaleudkastets  oplys- ninger i øvrigt er fortsat fortrolige i forhold til den ansatte. Til nr. 2 Det følger af § 12, stk. 4, i det fremsatte forslag til lov om visse procedur e- mæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen, at mæglingsfo   r- slaget  er  fortroligt,  indtil  aftale  er  indgået,  mæglingsforslaget  er  vedtaget eller delingsrådet har truffet beslutning. Ændringsforslaget indebærer, at oplysninger i mæglingsforslaget om ford e- lingen af en ansat, uanset at mæglingsforslaget er fortroligt, indtil a ftale er indgået, mæglingsforslag vedtaget eller delingsrådets beslutning foreligger, kan videregives til den ansatte, oplysningen vedrører. Ændringsforslaget  giver  således  den  myndighed,  hvorfra  der  overføres ansatte,  mulighed  for  at  orientere  den  enkelte  ansatte  om  det  forslag  til fordeling af den pågældende, som fremgår af mæglingsforslaget, og eve n- tuelt indhente den pågældendes udtalelse hertil. Det forudsættes dog i fo r- bindelse med en eventuel høring af den ansatte, at den a nsattes udtalelse skal  foreligge  inden  for  kort  tid,  således  at  den  tidsfrist,  som  delingsrådet fastsætter efter lovforslagets § 12, stk. 2, for, hvornår myndighederne skal meddele, om mæglingsforslaget kan vedtages, ikke overskr ides. De oplysninger om fordelingen af den enkelte ansatte, den afgivende myn- dighed med ændringsforslaget får mulighed for at videregive til den ansatte, vil  i  forhold  til  andre  af  hensyn  til  beskyttelsen  af  forhandlingsprocessen vedrørende fordeling af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt a n- satte  være  omfattet  af  tavshedspligtsbestemmelsen  i  lovforslagets  §  12,
4 stk. 4, der begrænser pligten til at meddele oplysninger efter offentlighed s- lovens almindelige regler, jf. offentlighedslovens § 14. Den  enkelte  ansatte  har  alene  mulighed  for  at  modtage  oplysninger  om mæglingsforslagets  fordeling  af  den  pågældende.  Øvrige  oplysninger  i mæglingsforslaget er fortrolige i forhold til den ansatte. Til nr. 3 Med  ændringsforslaget  fastsættes  en  særlig  pligt  for  den  afgivende  my   n- dighed til – inden forelæggels en af udkast til aftale om fordelingen af blandt andet ansatte for de modtagende myndigheder – at høre de enkelte ansa t- te, der skal overføres til en anden myndighed som følge af overførslen af opgaver   den   1.   januar   2007   i   henhold   til   lovgivningen   vedrørend e kommunalreformen. En sådan høringspligt indebærer, at den afgivende myndighed før forelæ    g- gelsen  af  aftaleudkastet  gør  den  enkelte  ansatte  bekendt  med myndigh e- dens forslag til, hvortil den pågældende skal overføres, og giver den ansa  t- te lejlighed til inden for en af den afgivende myndighed fastsat frist at frem- komme med en udtalelse. Høringspligten vil også, medmindre den ansattes ønsker  fuldt  ud  imødekommes,  omfatte  de  faktiske  oplysninger,  der    er  af væsentlig betydning for  myndighedens forslag om fordeling af den pågæl- dende ansatte, og som den ansatte ikke kan antages at være  bekendt med myndigheden er i besiddelse af. Sådanne oplysninger vil f.eks. kunne være tilkendegivelser fra modtagende myndigheder om fordelingen af den ansat- te  og  være   den  afgivende  myndigheds  oplysninger  om  den  ansatte,  den ansatte ikke kan antages at være  bekendt med myndigheden er i besiddel- se af, hvis sådanne oplysninger indgår som led i det faktuelle grundlag for myndighedens  forslag.  Ved  oplysninger,  den  ansatte  ikke  kan  antages  at være bekendt med myndigheden er i besiddelse af, forstås i overensstem- melse  med  sædvanlig  fortolkning  af  partshøringsbestemmelsen  i  forval  t- ningslovens  §  19  de  oplysninger,  den  ansatte  ikke  kan  antages  at  være bekendt med indgår i det faktuelle grundlag for myndighedens forslag. Det  forudsættes,  at  den  afgivende  myndighed   på  et  passende  tidspunkt forud for partshøringen  og dermed inden udarbejdelsen af sit forslag til for- deling af de ansatte har indhentet oplysninger fra de ansatte om de enkelte ansattes ønsker til, hvor til den pågældende skal overfø  res, og har været i en dialog med de modtagende myndigheder om fordelingen af blandt andet de ansatte. Det forudsættes, at høringen af den ansatte vil skulle ske på et pa  ssende tidspunkt  inden  forelæggels en  af  aftaleudkastet  for  de  modtagende  myn- digheder, sådan at den ansatte har en rimelig frist til at forholde sig til op- lysningerne og fremkomme med en udtalelse på baggrund af de oplysnin- ger, som den pågældende høres over. Høringspligten gælder som angiv  et i stk. 02 ikke, hvis udsættelse vil medf ø- re overskridelse af fristen den 1. januar 2006 for forelæggelsen af aftaleu d-
5 kastet  efter  §  9,  stk.  1,  jf.  den  tilsvarende  regel  i  forvaltningslovens  §  19, stk. 2, nr. 2. Høringspligten gælder heller ikke  , hvis den ansatte ikke vil ha- ve ret til aktindsigt efter de foreslåede regler i stk. 8 om den ansattes efter- følgende  adgang  til  aktindsigt  efter  forvaltningslovens  regler  om  partsak t- indsigt med hensyn til de pågældende oplysninger, jf. den tilsvarende regel i forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 4. Høringspligten  omfatter  som  nævnt  den  afgivende  myndigheds  forslag  til fordeling af den enkelte ansatte og er på dette punkt mere vidtgående end hø ringspligten  efter  forvaltningslovens  regler  om  partshøring,  der  alene omfatter en pligt til at høre parten med hensyn til oplysninger vedr ø rende sagens  faktiske  omstændigheder.  Desuden  omfatter  høringspligten  alle ansatte,  uanset  om  de  pågældende  ville  have  været  omfattet  af  forval t- ningslovens regler om partshøring, hvis de   ikke var undtaget efter lovfors- lagets § 15. Det  forudsættes,  at  h ø ringspligten  ikke  indebærer  en  pligt  til  at  høre  de enkelte  ansatte  i  løbet  af  delingsforhandlingerne  mellem  myndighede rne, idet  en  sådan  høringspligt  vil  kunne  forsinke  og  vanskeliggøre f  orhandlin- gerne. Høringspligten indebærer, at de oplysninger i aftaleudkastet, som vedr  ø rer fordelingen af den enkelte ansatte, ikke vil  være fortrolige i forhold til den enkelte ansatte. Høringspligten er således en undtagelse til lovforsl agets § 8, stk. 3, hvoraf det følger, at aftaleudkast er fortrolige  – også i forhold til de enkelte berørte ansatte. Den afgivende myndighed vil således kunne orie n- tere den enkelte ansatte om, til hvilken myndighed den pågæ ldende efter aftaleudkastet vil skulle overfø res, jf. tillige ændringsforslag nr. 1. Der vil ikke være noget til hinder for, at den afgivende myndighed  – inden for rammerne af reglerne om tavshedspligt – i videre omfang foretager hø- ring af den ansatte, jf. tillige ændringsforslag nr. 1. Til nr. 4 Det følger af § 16, stk. 6,  i det fremsatte forslag til lov om visse procedure- mæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen,   at medarbejder- repræsentanterne har tavshedspligt vedrørende den orientering, repræse   n- tanterne for de ansatte efter § 16, stk. 1 og 2, har modtaget om aftaleudka- stet  forud  for  forelæggelsen  for  andre  myndigheder,  om  det  aftaleu dkast, der er forelagt for andre myndigheder, om forhandlingernes forløb og om et fremsat mæglingsfo rslag. Ændringsforslaget  indebærer,  at  medarbejderrepræs entanterne  kan  vide- regive oplysninger om fordelingen af en ansat til den ansatte, oplysningen vedrører. Det gælder såvel oplysninger om fordelingen af en ansat i aftal  e- udkastet  forud  for  forelæggelsen,  i  det  forelagte  aftaleudkast,  under  fo r- handlingerne og i mæglingsforslaget.
6 Den  enkelte  ansatte  har  alene  mulighed  for  at  modtage  oplysninger  fra medarbejderrepræsentanten om  fordelingen af vedkommende selv. Aftale- udkastets oplysninger i øvrigt er fortsat fo rtrolige i forhold til den ansatte. Til nr. 5 (ad § 16, stk. 7) Med ændringsforslaget fastsættes en pligt for den afgivende myndighed til efter anmodning at give en efterfølgende begrundelse for beslutningen om, til hvilken myndighed den ansatte skal overføres som følge af overfør   slen af opgaver i henhold til lovgivningen vedrørende kommunalrefo rmen. Bestemmelsen indebærer, at en ansat, der skal overføres, kan forla  nge at få en skriftlig begrundelse for valget af den myndighed, hvortil overførslen af  den  pågældende  efter  aftalen,  mæglingsforslaget  eller   delingsrådets beslutning skal ske. Begrundelsen skal gives af den myndighed, hvorfra der overføres  ansatte,  og  som  også  i  henhold  til  §  16,  stk.  5,  i  det  fremsatte forslag  til  lov  om  visse  proceduremæssige  spørgsmål  i  forbindelse  med kommunalreformen har givet den ansatte skriftlig orientering om beslutnin- gen om, til hvilken myndighed overførslen skal ske.   Er valget af den myn- dighed, hvortil den ansatte skal overføres , sket ved vedtagelsen af et mæ g- lingsforslag eller ved delingsrådets beslutning, forudsætt es det, at delings- rådet yder den afgivende myndighed  fornøden bistand med udformningen af begrundelsen. I lighed med, hvad der gælder efter forvaltningsloven, er det  en forudsætning  for begrundelsespligten,  at den  ansattes  ønsker  ikke fuldt ud er imød ekommet. Fristerne i forvaltningslovens § 23, stk. 1 og 2, der gæ lder for retten til en efterfølgende  skriftlig  begrundelse  af  en  mundtlig  afgørelse,  finder  tilsv  a- rende  anvendelse.  Det fastsættes  derfor  i  beste mmelsen,  at  en  begæring om  begrundelse  skal  fremsættes  inden  14  dage  efter,  at  den  a nsatte  har modtaget  skriftlig  orientering  om,  til  hvilken  myndighed  den  ansatte  skal overføres.  Det  fastsættes  endvidere  i  bestemmelsen,  at  beg  æ ringen  skal behandles i overensstemmelse med reglerne i forvaltningslovens § 23, stk. 2, dvs. at begæringen om begrundelse skal besvares sn arest muligt, og at den pågældende  - hvis begæringen ikke er besvaret i nden 14 dage - skal underrettes om grunden hertil samt om, hvornår begæringen kan forventes besvaret. Det  fastsættes  desu den,  at  begrundelsen  skal  gives  i  overensstemmelse med reglerne i forvaltningslovens § 24. Kravene i forvaltningslovens § 24 til begrundelsens  indhold  finder  således  anvendelse,  dvs.  at  begrundelsen skal henvise til de retsregler i lov om visse proceduremæ ssige spørg smål i forbindelse  med  kommunalreformen,  i  henhold  til  hvilke  beslutningen  om overførsel af den ansatte er truffet. Begru ndelsen skal endvidere angive de hovedhensyn,  der  har  været  bestemme nde for skønsudøvelsen,  samt  om fornødent  en  kort  redegø  relse  for  de  faktiske  oplysninger,  som  er  tillagt væsentlig bety dning. Det bemærkes, at de forhold, der begrunder den enkelte ansattes overfø  r- sel til en anden myndighed, må formodes i vidt omfang ikke at bero på sær-
7 lige  individuelle  forhold,  der  knytter  sig  til  den  enkelte  ansatte,  hvilket  vil have betydning for begrundelsens nærmere indhold. Begrundelsespligten  er  mere  vidtgående  end  begrundelsespligten  efter forvaltningslovens regler, da begrundelsespligten omfatter alle beslutninger om overførsel af a nsatte, uanset om beslutningen ville have været omfa ttet af  forvaltningslovens  regler  om  begrundelse,  hvis  den  ikke  var  undtaget efter  lovforslagets  §  15.  Begrundelsespligten  adskiller  sig  til  gengæld  fra forvaltningslovens regler ved, at begrundelsespligten – i lighed med, hvad der  gælder  for  mundtlige  afgørelser  efter  forvaltningslovens  §  23   –  alene indtræder efte rfølgende efter anmodning fra den ansatte for ikke at forsinke den orientering, de ansatte skal have om overførslen til en anden myndi g- hed. Der vil ikke være noget til hinder for, at den afgivende myndighed  – inden for rammerne af reglerne om tavshedspligt – i et videre omfang vælger at begrunde valget af den myndighed, hvortil den ansatte skal overføres. Til nr. 5 (ad § 16, stk. 8) Med  ændring sforslaget  fastsættes  en  ret  for  de  ansatte  til  efterfølgende efter anmodning at få aktindsigt efter forvaltningslovens regler om partsakt- indsigt. Bestemmelsen  indebærer,  at  en  ansat,  der  har  modtaget  skriftlig  orient e- ring om, at den ansatte skal overføre s til en anden myndighed som følge af overførslen af opgaver i henhold til lovgivningen vedrørende kommunalr  e- formen, har ret til aktindsigt efter reglerne i forvaltningslovens § 9, § 10 og §§ 12 – 16 om partsaktindsigt i oplysninger om fordelingen af den pågæl- dende ansatte. Den foreslåede ret til aktindsigt efter forvaltningslovens reg- ler om partsaktindsigt omfatter alle oplysninger om fordelingen af den på- gældende  ansatte,  uanset  på  hvilket  stadie  i  delingsprocessen  oplysni n- gerne  er  tilvejebragt, dvs.  oplysninger  om fordelingen  af  den  pågæ ldende ansatte, der er tilvejebragt ved udarbejdelsen og forelæggelse n af aftaleud- kast, ved forhandlingerne om og indgåelsen af en aftale om fordeling af de ansatte, ved fremsættelse n af, forhandlingerne om og vedtagelsen af mæ g- lingsforslag  samt  ved  delingsrådets  beslutning  om  fordelingen  af  den  på- gældende ansatte.  Den foreslåede ret til aktindsigt efter forvaltningslovens regler om partsaktindsigt omfatter alene oplysninger om fordelingen af den pågældende  ansatte,  ikke  oplysninger  om  fordeling  af  andre  ansatte  eller oplysninger om fordeling af aktiver og passiver m.v. Den enkelte ansatte, der skal overføres, vil således være sikret ret til ak  t- indsigt efter forvaltningslovens regler om partsaktindsigt (der indebærer en videregående  adgang  til  aktindsigt  end  offentlighedslovens  regler  om  akt- indsigt) i de dokumenter, der har indgået i delingsproceduren på det tids- punkt, hvor der er indgået en aftale, vedtaget et mæglingsforslag eller de- lingsrådet har truffet beslutning om fordelingen af den pågældende ansatte. Det forudsættes herved, at de pågældende dokumenter og oplysni nger ikke
8 helt  eller  delvis  kan  undtages  fra  aktindsigt  efter  reglerne  i  forvaltningslo- vens § 9, § 10, og §§ 12– 15 om partsaktindsigt. Den foreslåede ret til aktindsigt efter forvaltningslovens regler om partsakt- indsigt er mere vidtgående end retten til partsaktindsigt efter forvaltningslo- vens regler, da den foreslåede ret til aktindsigt omfatter alle ansatte, uanset om  de  pågældende  ville  have  været  omfatt et  af  forvaltningslovens  regler om partsaktindsigt, hvis de ikke var undtaget efter lovforslagets § 15. Den foreslåede  ret  til  aktindsigt  adskiller  sig  til  gengæld  fra  forvaltningsl ovens regler  ved,  at  denne  ret  alene  kan  udøves  efterfølgende  og  ved,  at  de  n foreslåede efterfølgende   aktindsigt  ikke  indebærer  nogen  ret  til  at  kr æ ve delingsproceduren udsat. Herved sikres, at den foreslåede ret til aktindsigt efter  forvaltningslovens  regler  om  partsaktindsigt  ikke  vanskeliggør  my n- dighedernes  forhandlinger  m.v.  og  forsinker  den  orientering,  de  ansatte skal have om overførslen til en anden myndi ghed. Der vil ikke være noget til hinder for, at den afgivende myndighed  – inden for rammerne af reglerne om tavshedspligt – i et videre omfang vælger at give den ansatte meroffentlighed.