Til lovforslag nr. L 67 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Kommunaludvalget den 0. maj 2005 2. udkast (ændringsforslag fra indenrigs  - og sundhedsministeren og bidrag fra V, S, DF, KF, RV, SF og EL) Betænkning over Forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen [af indenrigs- og sundhedsministeren (Lars Løkke  Rasmussen)] 1. Ændringsforslag Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2005 og var til 1. behandling den 15. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Kommunaludvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder. Teknisk gennemgang Mandag den 28. februar  2005 afholdt  Indenrigs-  og Sundhedsministeriet teknisk gennemgang af lovforslagene vedrø Høring Et  udkast  til  lovforslaget  har  inden  fremsættelsen  været  sendt  i  høring,  og indenrigs-  og  sund- hedsministeren sendte den 1. december 2004 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2004 -05, 1. samling, alm. del - bilag 66 . Indenrigs- og sundhedsministeren har som svar på udvalgets alm. del  – spørgsmål  20  fra  folketingsåret  2004   -05,  1.  samling,  løbende  oversendt  kopi  af  de  indkomne  h ø- ringssvar og den 24. februar 2005 sendte indenrigs- og sundhedsministeren et notat om høringssv a- rene til udvalget. Politisk aftale Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af kommunalreformen. Lovforslaget er en udmøntning af afta len fra juni 2004 mellem regeringen og Dansk Folkeparti om en  strukturreform  og  aftalen  om  en  udmøntningsplan  fra  september  2004  mellem  regeringen  og Dansk Folkeparti. Sammenhæng med andre lovforslag
2 Lovforslaget skal ses i sammenhæng med især følgende l ovforslag: Forslag til lov om regioner m.v. (L 65) Forslag til lov om revision af den kommunale inddeling (L 68) Forslag til lov om forpligtende kommunale samarbejde (L 69) Forslag  til  lov  om  visse  proceduremæssige  spørgsmål  i  forbindelse  med  kommunalrefo rmen (L 67) Forslag til lov om regional statsforvaltning (L 70) Forslag til lov om regionernes finansiering (L 71) Forslag til lov om kommunale borgerservicecentre (L 72) Andre møder Den  3.  maj  2005  deltog  udvalget  i  Folketingets  Retsudvalgs  høring  om  ret ssikkerhedsmæssige konsekvenser af kommunalreformen. Den 24. maj 2005 deltog udvalget i Folketingets Retsudvalgs ekspertmøde om eventuelle grun d- lovsproblemer i forhold til kommunalreformen. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: DJØF, København, DJØF, Viborg, Foreningen af Kommuner i Københavns Amt, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, HK-Klubber i Storstrøms Amt, Vestsjællands Amt og Københavns Amt, Kommunale Tjenestemænd o  g Overenskomstansatte, Advokat Bent Unmack Larsen og Sundhedskartellet. Indenrigs- og sundhedsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser. Deputationer Endvidere har DJØF  , København  mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lov- forslaget. Spørgsmål Udvalget har stillet 20 spørgsmål til indenrigs - og sundhedsministeren og 1 spørgsmål til beskæ f- tigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som disse har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger <> Venstres,  Socialdemokratiets,  Dansk  Folkepartis,  det  Konservative  Folkepartis  og  Det  Radikale Venstres medlemmer af udvalget udtaler: Der har under behandlingen af lovforslaget været rejst spørgsmål om, hvorvidt procedurelovfor s- laget  på  tilstræ   kkelig  måde  give r  jobsikkerhed  og  sikrer  tryghedsskabende  foranstaltninger  for  de berørte ansa tte. Lovforslaget fastslår udgangspunktet om, at de ansatte følger opgaven i forbindelse med de opg  a- veflytninger, der sker i henhold til kommunalreformen.
3 Alle medarbejdere flytter således med opgaverne over i den nye struktur og er ved overgangen til den nye struktur sikret et job hos den nye ansættelsesmyndighed. Der er behov for alle medarbejd  e- re og deres kompetencer til fortsat at løse opgaverne. Regeringen har tilkendegivet,  at det er vigtigt at  sikre,  at  alle  medarbejdere  tilbydes  gode  udviklende  arbejdspladser  med  samme  jobsikkerhed som i dag. Medarbejderne er en vigtig og nødvendig ressource for den fremtid ige videreudvikling af den offentlige sektor. Ved  overenskomstforhandlingerne  i  2005  har  parterne  både  på  det  statslige  og  det  kommunale område været enige om at anbefale, at naturlig afgang i videst muligt omfang indgår i løsningerne, hvis der skulle opstå situationer, der nødve  ndiggør personaletilpasninger. Disse anbefa linger sigter direkte til forholdene i forbindelse med kommunalreformen. Regeringen har tilkendegivet, at staten i overensstemmelse med disse anbefalinger er indstillet på at sikre, at naturlig afgang i videst muligt omfang indgår i løsningerne, hvis der o  pstår situationer, der nødvendiggør personaletilpasninger på     de områder, der ved kommunalreformen overgår til st  a- ten. Staten vil endvidere arbejde for, at naturlig afgang, i det omfang det i øvrigt er muligt, indgår i løsningerne ved eventuelle personaleti lpasninger på det regionale og kommunale o mråde. Hvis  der  måtte  opstå  behov  for  personaletilpasninger  i  forbindelse  med  kommunalreformen,  vil spørgsmålet  allerede  efter  de   gældende  aftaler  på  det  statslige  og  kommunale  område  skulle behandles i de lokale samarbejds - eller MED-udvalg. Ledelses- og medarbejderrepræsentanter vil i den forbindelse kunne drøfte såvel mulighederne for at gennemføre ti   lpasningen ved naturlig afgang eller  gennem  frivillige  fratrædelsesordninger  som  mulighederne  for  at  iværksætte  sæ rlige  kompe- tenceudviklings- eller omskolingsinitiativer. De eksisterende aftaler må således antages at sikre en betryggende lokal dialog på dette område i forbindelse med kommuna  lreformen. Regeringen tilkendegiver, at staten vil tage initiativ til, at der i samarbejdsudvalgsregi aftales ret- ningslinjer for tryghedsskabende foranstaltninger i forbindelse med eventuelle personaletilpasninger på det statslige område med henblik på, at de nævnte elementer kan indgå i disse re tningslinjer. Regeringen  anbefaler,  at  kommunerne  og  regionerne  vil  tage  tilsvarende  initiativ  til,  at  der  i MED-udvalgs-regi  aftales  tilsvarende  retningslinjer  i  forbindelse  med  eventuelle  personaletilpas- ninger på det kommunale og regionale o mråde. V, S, DF, KF og RV bakker op om disse anbefalinger. Det er vigtigt, at de offentligt ansatte, der berøres af kommunalreformen, får gode og fornuftige jobvilkår i en offentlig sektor, der inden for det økonomiske råderum kan levere så gode offentlige yde   lser som muligt til borgerne. Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservatives medlemmer af udvalget bemærker e  ndvidere, at der under behandlingen af lovforslaget har været rejst spørgsmål om den foreslåede regulering af ansæ  ttelsesvilkårene for tjenestemænd, der i forbindelse med kommunalreformen ov   erføres til en ny ansættelsesmyndi  ghed. Efter lovforslagets § 7, stk. 1, overgår disse tjenestemænd til ansættelse under den nye ansætte l- sesmyndighed på vi lkår, der i øvrigt svarer til de hidtidige vilkår. Der har i den forbindelse navnlig været peget på,    at der på nogle punkter er fo rskel på de statslige og kommunale løn - og andre ansættelsesvilkår. Endvidere har der været rejst spørgsmål om sikring af tjenestemændenes pension  sret. Regeringen har tilkendegivet, at den foreslåede bestemmelse forudsættes ge   nnemført på den m  å- de, at de pågæ   ldende ansættes som tjenestemænd hos den nye ansættelsesmyndighed i henhold til dennes tjenestemandsregler og de kollektive aftaler, der er indgået i henhold til disse re gler.
4 Det forudsættes herved, at der ikke sker forring  elser af løn - og andre ansættelsesvilkår som følge af overgangen frem til den 31. marts 2008, svarende til den 3-årige aftaleperiode på det statslige og kommunale område. Det forudsættes en   dvidere, at tjenestemændene herefter fuldt ud omfattes af de løn - og andre ansættelsesvilkår, der gælder for allerede ansatte tjenestemænd hos den nye ansætte l- sesmyndighed.  Der  er  dog  ikke  noget  til  hinder for,  at  løn -  og  andre  ansætte  lsesvilkår  også  før  1. april  2008  ændres  ved  aftale  med  de  relevante  organisationer  hos    den  nye  ansættelsesmyndighed. Ændringer i løn    - og andre ansættelsesvilkår, der  efter overgangen aftales  i den hidtidige ansætte l- sesmyndigheds regi, får derimod ikke virkning for de tjenestemænd, der er overgået til en ny ansæ t- telsesmyndighed.  Sikringen  mod  forringelser  ophører,  hvis  tjenestemanden  på  eget  initiativ  bliver ansat i en anden stilling. Specielt for så vidt angår tjenestemandspension  , har regeringen tilkendegivet, at det ved den pen- sionsmæssige indplacering hos den nye ansættelsesmyndighed vil b live sikret, at der ikke som følge af overgangen sker forringelse af den pensionsret, der er optjent efter kommunale regler eller regler, der svarer dertil, frem til udgangen af den 3-årige aftal eperiode eller ved tjenestemandens fratræden inden dette tidspunkt. Det forudsættes i øvrigt, at den nærmere udmøntning af bestemmelsen drø ftes med de  relevante organisationer  på  det  statslige  og  kommunale  område  som  led  i  den  stedfindende  dialog  mellem parterne om kommunalreformen. V, DF og KF bakker op om disse forudsætninger for lovforslaget. Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget kan ikke stemme for lovforsla- get, da det ikke indeholder en jobgaranti, der reelt sikrer ansatte, der overgår til statslig ansættelse, mod  forringelse  af  løn -   og  ansættelsesforhold.     SF  og  EL  finder  det  samtidig  helt uantageligt, at forvaltningsloven  sættes  ud  af  kraft.    Forslaget  er  et  af  omdrejningspunkterne  i  regeringens  og Dansk Folkepartis kommunalreform. Der henvises derfor til partiernes betænkningsbidrag t  il L 65, hvor  Socialistisk  Folkepartis  og  Enhedslistens  gennemgående  kritikpunkter  og  vurderinger  af  r e- formen er gennemgået. SF og EL anerkenderat der i den indgåede aftale mellem regeringen,  Socialdemokratiet,  Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre er pæne hensigtserklæringer for de statsansattes jo bsikkerhed, men ønsker en reel garanti. Den manglende jobsikkerhed medfører forståeligt nok utryghed for a   n- satte. Der er tilmed så mange uløste og dårligt løste opgaver i den offentlige sektor allerede, at det er uacceptabelt at ansatte føler sig frosset ud, går på tidlig pension eller simpelthen får fyresedlen, fordi der ikke  gives en jobgaranti.  I det omfang, der faktisk ad  åre viser  sig stordriftsfo rdele – og ikke stordriftsulemper - i de nye storkommuner og regioner, vil en naturlig afgang af medarbejdere være tilstrækkeligt til at give en lokal pers onaletilpasning. I den nuværende situation med økonomiske stramninger fra regeringen    – skattefrysning og redu   k- tioner  i  bloktilskud  –  vil  kommuner  og  regioner     blive  tvunget  til  at  opsige  mange  medarbejdere. Dertil  kommer  følgeudgifter  ved  forberedelse  og  implementering  af  kommunalreformen  til  EDB - harmonisering, serviceniveau-harmonisering, og fusion af sammensluttende kommuners forvaltnin- ger. Disse udgifter kan kommunerne låne penge til, men pengene skal jo betales tilbage, og hvis der ikke er stordriftsfordele vil kommunerne skulle skære på serviceydelserne, d.v.s. fortrinsvis ansatte på kommunens institutioner. SF og EL konstaterer med ærgrelse, at der aller  ede har lydt mange meldinger fra faglige organisa- tioner om at ældre medarbejdere vælger at gå på efterløn og pension på baggrund af de usikre fre m- tidsudsigter.
5 Hvad angår de amts - og kommunalt ansatte, som overgår til statens tjeneste ønsker   SF og EL en garanti mod forringelser i løn - og ansættelsesforhold. Det drejer sig bl.a. om pensionsbidrag, afsk  e- digelse af åremålsansatte, og senioraftaler, jf. bilag 11   på lovforslaget . Endeligt kan SF og EL ikke godtage, at dele af forvaltningsloven sættes ud af kraf  t, jf. lovforsla- gets § 15. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af <>: Til § 8 1) I stk. 3 indsættes som   2. p kt. : »Oplysninger i aftaleudkastet om fordelingen af en ansat kan dog videregives til den ansatte, op- lysningen vedrører. « [Lempelse af tavshedspligten i forhold til de ansatte] Til § 12 2) I stk. 4 indsættes som   2. p kt.: »Oplysninger i mæglingsforslaget om fordelinge  n af en ansat kan dog videregives til den ansatte, oplysningen vedrø « [Lempelse af tavshedspligten i forhold til de ansatte] Til § 16 3) Efter stk. 1 indsættes som nye stykker: »Stk. 01. Den myndighed, hvorfra der overføres ansatte, skal forud for for elæggelsen af aftaleu  d- kastet efter § 9, stk. 1, gøre den ansatte bekendt med den del af aftaleudkastet, der vedrører ford  e- lingen af den pågældende, og, medmindre den ansattes ønsker fuldt ud imødekommes, gøre den ansatte bekendt med de oplysninger vedrøren de sagens faktiske omstændigheder, der er af væsen t- lig betydning for myndighedens udarbejdelse af aftaleudkastet vedrørende den ansatte, og som den ansatte ikke kan antages at være bekendt med  , at myndigheden er i besiddelse af. Myndigheden skal i den forbindelse give den ansatte lejlighed til at fremkomme med en udtalelse. Myndigheden kan fastsætte en frist for den ansattes afgivelse af udt  alelse efter 2. pkt. Stk. 02. Stk. 01 gælder ikke, hvis udsættelse vil medføre overskridelse af fristen for forelægge lsen af aftaleudkastet efter § 9, stk. 1, eller hvis den ansatte ikke har ret til aktindsigt efter reglerne i stk. 04 med hensyn til de pågældende o «
6 [Pligt til at høre de ansatte inden forelæggelsen af aftaleudkastet] 4) I stk. 6 indsættes som   2. p kt. : »Oplysninger om fordelingen af en ansat kan dog videregives til den ansatte, oplysningen vedrø- rer.« [Lempelse af medarbejderrepræsentanternes tavshedspligt i forhold til de ansa  tte] 5) Efter stk. 6 indsættes som nye stykker: »Stk. 03 . En ansat, der overføres efter § 4, kan, medmindre den ansattes ønsker fuldt ud imød   e- kommes, forlange at få en skriftlig begrundelse for valget af den myndighed, overførslen af den pågældende efter aftalen, mæglingsforslaget eller delingsrådets beslutning skal ske ti l. Begrundel- sen skal gives af den myndighed, hvorfra der overføres ansatte, i overensstemmelse med reglerne i forvaltningslovens § 24. En begæring herom skal fremsættes inden 14 dage efter, at den ansatte har modtaget skriftlig orientering om, til hvilken myndighed den ansatte skal overføres. Begæringen skal behandles i overensstemmelse med reglerne i forvaltningslovens § 23, stk. 2. Stk. 04 . En ansat, der overføres efter § 4, har, når den ansatte har modtaget skriftlig orientering om, til hvilken myndighed den ansatte skal overføres, ret til aktindsigt efter reglerne om partsak t- indsigt i forvaltningslovens §§ 9, 10 og 12 16 i oplysninger om fordelingen af den pågældende a n- satte.« [Pligt til at give efterfølgende begrundelse efter anmodning og at give efte rfølgende aktindsigt efter reglerne om partsaktindsigt] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Det følger af § 8, stk. 3,  i det fremsatte forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i fo r- bindelse med kommunalreformen, at aftaleudkast er fortrolige, indtil aftale er indgået, mæglingsfo   r- slag er vedtaget, eller delingsrådets b eslutning foreligger. Ændringsforslaget indebærer, at oplysninger i aftaleudkastet om fordeli ngen af en ansat, uanset at aftaleudkastet er fortroligt, indtil aftale er indgået, mæglingsforslag ve   dtaget eller delingsrådets b e- slutning foreligger, kan videregives til den ansatte, oplysningen vedrører. Videregivelsen af oply s- ninger om fordelingen af den enkelte ansatte kan ske i forbindelse med den høring af den ansatte, den  afgivende  myndighed  har  pligt  til  at  foretage  inden  forelæggelsen  af  aftaleudkastet,  jf.  æ n- dringsforslag nr. 3. Videregivelsen  af oplysninger om fordelingen af den  enkelte ansatte kan også ske til den ansatte i forbindelse med senere ændringer i aftaleudkastet under forhandlingerne   med de modtagende myndigheder om fordelingen af den afgivende myndigheds ansatte. Ændringsforslaget giver således den afgivende myndighed m ulighed for, selv om myndigheden ikke har pligt hertil, at høre den ansatte over senere ændringer i aftaleudkastet u   nder forhandlingerne. De oplysninger om fordelingen af den enkelte ansatte, den afgivende myndighed med ændring  s- forslaget får mulighed for at videregive til den ansatte, vil i forhold til andre , af hensyn til beskyttel- sen  af  forhandlingsprocessen  vedrøren de  fordeling  af  aktiver  og  passiver,  rettigheder  og  pligter samt ansatte, være omfattet af tavshedspligtsbestemmelsen i lo  vforslagets § 8, stk. 3, der begrænser pligten  til  at  meddele  oplysninger  efter  offentlighedslovens  almindelige  regler,  jf.  offentlighedslo- vens § 14.
7 Den enkelte ansatte har alene mulighed for at modtage aftaleudkastets oplysninger om fordelingen af vedkommende selv. Aftaleudkastets oplysninger i øvrigt er fortsat fortrolige i forhold til den a n- satte. Til nr. 2 Det følger af § 12, stk. 4 , i det fremsatte forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse  med  kommunalreformen,  at  mæglingsforslaget  er  fortroligt,  indtil  aftale  er  indgået, mæglingsforslaget er vedtaget eller deling  srådet har truffet beslutning. Ændringsforslag   et indebærer, at oplysninger i mæglingsforslaget om fordelingen af en ansat, ua n- set,  at  mæglingsforslaget  er  fortroligt,  indtil  aftale  er  indgået,  mæglingsforslag  vedtaget  eller  d e- lingsrådets beslutning foreligger, kan vider egives til den ansatte, oplysningen vedrører. Ændringsforslaget  giver  således  den  myndighed,  hvorfra  der  overføres  ansatte,  mulighed  for  at orientere den enkelte ansatte om det forslag til fordeling af den pågældende, som fremgår af mæ g- lingsforslaget,  og  eventuelt  indhente  den  pågældende   s  udtalelse  hertil.  Det  forudsættes  dog  ,  i  for- bindelse  med  en  eventuel  høring  af  den  ansatte,  at  den  a nsattes  udtalelse  skal  foreligge  inden  for kort  tid,  således  at  den  tidsfrist,  som  delingsrådet  fastsætter  efter  lovforslagets  §  12,  stk.  2,  for, hvornår  myndighederne skal meddele, om mæglingsforslaget kan vedtages, ikke overskr  ides. De oplysninger om fordelingen af den enkelte ansatte, den afgivende myndighed med ændring  s- forslaget får mulighed for at videregive til den ansatte, vil i forhold til andre , af hensyn til beskyttel- sen  af  forhandlingsprocessen  vedrørende  fordeling  af  aktiver  og  passiver,  rettigheder  og  pligter samt ansatte, være omfattet af tavshedspligtsbestemmelsen i lovforslagets § 12, stk. 4, der begræ n- ser pligten til at meddele oplysninger efter offentlighedslovens almindelige regler, jf. offentligheds- lovens § 14. Den enkelte ansatte har alene mulighed for at modtage oplysninger om mæglingsforslagets ford  e- ling af den pågældende. Øvrige oplysninger i mæglingsforslaget er fortrolige i forhold t il den ansat- te. Til nr. 3 Med  ændringsforslaget  fastsættes  en  særlig  pligt  for  den  afgivende  myndighed  til inden  for   e- læggelsen af udkast til aftale om fordelingen af  bl  .a. ansatte for de modtagende myndigh eder – at høre de enkelte ansatte, der skal overf øres til en anden myndighed som følge af overførslen af o   p- gaver den 1. januar 2007 i henhold til lovgivningen vedrørende komm unalreformen. En sådan høringspligt indebærer, at den afgivende myndighed før forelæggelsen af aftaleudkastet gør den enkelte ansa tte bekendt med myndighedens forslag til, hvortil den pågældende skal overf   ø- res, og giver den ansatte lejlighed til, inden for en af den afgivende myndighed fastsat frist, at frem- komme med en udtalelse. Høringspligten vil også, medmindre den ansattes ønske   r fuldt ud imød e- kommes, omfatte de faktiske oplysninger, der er af væsentlig betydning for myndi  ghedens forslag om fordeling af den pågældende ansatte, og som den ansatte ikke kan antages at være bekendt med , at  myndigheden  er  i  besiddelse  af.  Sådanne  oply sninger  vil  f.eks.  kunne  være  tilkendegivelser  fra modtagende myndigheder om fordelingen af den ansatte og være den afgivende myndigheds oply  s- ninger om den ansatte, den ansatte ikke kan antages at være bekendt med  , at myndigheden er i be- siddelse af, hvis sådanne oplysninger indgår som led i det faktuelle grundlag for myndighedens fo  r- slag. Ved oplysninger, den ansatte ikke kan antages at være bekendt med myndigheden er i besi  d- delse af, forstås i overensstemmelse med sædvanlig fortolkning af partshøringsbeste mmelsen i for- valtningslovens § 19 de oplysninger, den ansatte ikke kan antages at være bekendt med indgår i det faktuelle grundlag for myndighedens forslag.
8 Det forudsættes, at den afgivende myndighed  , på et passende tidspunkt forud for partshøringen og dermed inden udarbejdelsen af sit forslag til fordeling af de ansatte, har indhentet oplysninger fra de ansatte om de enkelte ansattes ønsker til, hvortil den pågældende skal overføres, og har været i en dialog med de modtagende myndigheder om fordelingen af blandt andet de ansatte. Det forudsættes, at høringen af den ansatte vil skulle ske på et passende tidspunkt inden forelæ g- gelsen af aftaleudkastet for de modtagende myndigheder, sådan at den ansatte har en rimelig frist til at  forholde  sig  til  oplysningerne  og  fremkomme  med  en  udtalelse  på  baggrund  af  de  oplysni nger, som den pågældende høres over. Høringspligten gælder som angivet i    stk. 02 ikke, hvis udsættelse vil medføre overskridelse af fr   i- sten den 1. januar 2006 for forelæggelsen af aftaleudkastet ef  ter § 9, stk. 1, jf. den tilsvarende regel i forvaltningslovens  §  19,  stk.  2,  nr.  2.  Høringspligten  gælder  heller  ikke,  hvis  den  ansatte  ikke  vil have  ret  til  aktindsigt  efter  de  foreslåede  regler  i  stk.  8 ,  om  den  ansattes  efterfølgende  adgang  til aktindsigt  efter  forvaltningslovens  regler  om  partsaktindsigt  med  hensyn  til  de  pågældende  oply   s- ninger, jf. den tilsvarende regel i forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 4. Høringspligten omfatter som nævnt den afgivende myndigheds forslag til fordeling af den enk   elte ansatte og er på dette punkt mere vidtgående end h  ø partshøring,  der  alene  omfatter  en  pligt  til  at  høre  parten  med  hensyn  til  oplysninger  vedrørende sagens  faktiske  omstændigheder.  Desuden  omfatter  hørin   gspligten  alle  ansatte,  uanset  om  de  på- gældende  ville  have  været  omfattet  af  forval tningslovens  regler  om  partshøring,  hvis  de  ikke  var undtaget efter lovforslagets § 15. Det forudsættes, at h  ø ringspligten ikke indebærer en pligt til at høre de enkelte an   satte i løbet af delingsforhandlingerne  mellem  myndighederne,  idet  en  sådan  høringspligt  vil  kunne  forsinke  og vanskeliggøre forhandli ngerne. Høringspligten indebærer, at de oplysninger i aftaleudkastet, som vedrører fordelingen af den e n- kelte ansatte, ikke vil være fortrolige i forhold til den enkelte ansatte. Høringspligten er således en undtagelse til lovforslagets § 8, stk. 3, hvoraf det følger, at aftaleudkast er fortrolige  – også i fo    rhold til de enkelte berørte ansatte. Den afgivende myndighed vil så  ledes kunne orientere den enkelte an- satte om, til hvilken myndighed den pågældende efter aftaleudkastet vil skulle overf   ø res, jf. tillige ændringsforslag nr. 1. Der vil ikke være noget til hinder for, at den afgivende myndighed   – inden for rammerne af re   g- lerne om tavshedspligt –  i videre omfang foretager hø nr. 1. Til nr. 4 Det følger af § 16, stk. 6, i det fremsatte forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen, at medarbejderrepræsentanterne har tavshedspligt vedrørende den orientering, repræsentanterne for de ansatte efter § 16, stk. 1 og 2, har modtaget om aftaleudk  a- stet forud for forelæggelsen for  andre myndigheder, om det  aftaleudkast, der  er forelagt for andre myndigheder, om forhandlingernes forløb og om et fremsat mæglingsfo   rslag. Ændringsforslaget  indebærer,  at  medarbejderrepræsentanterne  kan  vid eregive  oplysninger  om fordelingen af en ansat til den ansatte, oplysningen vedrører. Det gælder såvel oplysninger om for- delingen af en ansat i aftaleudkastet forud for forelæggelsen, i det forelagte aftaleudkast, under fo  r- handlingerne og i mæglingsforslaget.
9 Den enkelte ansatte har alene mulighed for at modtage oplysninger fra medarbejderrepræsenta  n- ten om fordelingen af vedkommende selv. Aftaleudkastets oplysninger i øvrigt er fortsat fo rtrolige i forhold til den ansatte. Til nr. 5 (Ad § 16, stk. 03) Med ændringsforslaget fastsættes en pligt for den afgivende myndighed til efter anmodning at g i- ve en efterfølgende begrun delse for beslutningen om, til hvilken myndighed den ansatte skal over- føres  som  følge  af  overførslen  af  opgaver  i  henhold  til  lovgivningen  vedrørende  kommunalrefo r- men. Bestemmelsen indebærer, at en ansat, der skal overføres, kan forlange at få en skriftlig begrundel- se for valget af den myndighed, hvortil overførslen af den pågældende efter aftalen, mæglingsfo r- slaget  eller  delingsrådets  beslutning  skal  ske.  Begrundelsen  skal  gives  af  den  myndighed,  hvo rfra der overføres ansatte, og som også i henhold til § 1  6, stk. 5, i det fremsatte forslag til lov om visse proceduremæssige  spørgsmål  i  forbindelse  med  kommunalreformen  har  givet  den  ansatte  skriftlig orientering om beslutningen om, til hvilken myndighed overførslen skal ske. Er valget af den my n- dighed, hvortil den ansatte skal overføres, sket ved vedtagelsen af et mæglingsforslag eller ved d   e- lingsrådets  beslutning,  forudsættes  det,  at  delingsrådet  yder  den  afgivende  myndighed    fornøden bistand med udformningen af begrundelsen. I lighed med, hvad der gælder eft  er forvaltningsloven, er det en forudsætning for begrundelsespligten, at den ansattes ønsker ikke fuldt ud er imødeko m- met. Fristerne i forvaltningslovens § 23, stk. 1 og 2, der gæ  lder for retten til en efterfølgende skriftlig begrundelse  af  en  mundtlig  afgørelse,  finder  tilsvarende  anvendelse.  Det  fastsættes  derfor  i  b   e- stemmelsen, at en begæring om begrundelse skal fremsættes inden 14 dage efter, at den ansatte har modtaget skriftlig orientering om, til hvilken myndighed den ansatte skal overføres. Det fast sættes endvidere  i  bestemmelsen,  at  begæringen  skal  behandles  i  overensstemmelse  med  reglerne  i  fo  r- valtningslovens § 23, stk. 2, dvs., at begæringen om begrundelse skal besvares sn  arest muligt, og at den  pågældende     -  hvis  begæringen  ikke  er  besvaret  i  nden  14  dage  -  skal  underrettes  om  grunden hertil samt om, hvornår begæringen kan forventes b   esvaret. Det  fastsættes  desuden,  at  begrundelsen  skal  gives  i  overensstemmelse  med  reglerne  i  forval  t- ningslovens § 24. Kravene i forvaltningslovens § 24 til begrundelsens indhold finder således anve n- delse, dvs. at begrundelsen skal henvise til de retsregler i lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen, i henhold til hvilke beslutningen om overførsel af den ansa t- te er truffet. Begrundelsen skal endvidere angive de hovedhensyn, der har været bestemmende for skønsudøvelsen, samt om fornødent en kort redegørelse for de fakt iske oplysninger, som er tillagt væsentlig bety  dning. Det bemærkes, at de forhold, der begrunder den enkelte ansattes ove  rførsel til en anden myndi g- hed, må formodes i vidt omfang ikke at bero på sæ rlige individuelle forhold, der knytter sig til den enkelte ansatte, hvilket vil have betydning for begrundelsens nærmere indhold. Begrundelsespligten  er  mere  vidtgående  end  begrun delsespligten  efter  forvaltningslovens  regler, da begrundelsespligten omfatter alle beslutninger om overførsel af ansatte, uanset om beslutningen ville have været omfattet af  forvaltningsl  ovens  regler om begrundelse, hvis den ikke var undtaget efter lovforslagets § 15. Begrundelsespligten adskiller sig til gengæld fra forvaltningslovens regler ved, at begrundelsespligten – i lighed med, hvad der gælder for mundtlige afgørelser efter forval t- ningslovens § 23 – alene indtræder efterfølgende efter anmodning fra den ansatte for ikke at forsin- ke den orientering, de ansatte skal have om overførslen til en anden myndi ghed.
10 Der vil ikke være noget til hinder for, at den afgivende myndighed   – inden for rammerne af re   g- lerne  om  tavshedspligt  –   i  et  videre  omfang  vælger    at  begrunde  valget  af  den  myndighed,  hvortil den ansatte skal overføres. (Ad § 16, stk. 04) Med ændringsforslaget fastsættes en ret for de ansatte til efterfølgende efter anmodning at få ak t- indsigt efter forvaltningslovens regler om partsaktindsigt. Bestemmelsen  indebærer,  at  en  ansat,  der  har  modtaget  skriftlig  orientering  om,  at  den  ansatte skal overføres til en anden myndighed som følge af overførslen af opgaver i henhold til lovgivni   n- gen vedrørende kommunalreformen, har ret til aktindsigt efter re glerne i forvaltningslovens §§ 9, 10 og 12–16 om partsaktindsigt i oplysninger om fordelingen af den pågældende ansatte. Den foreslå e- de ret til aktindsigt efter forvaltningslovens regler om partsaktindsigt omfatter alle oplysninger om fordelingen af den pågælden   de ansatte, uanset på hvilket stadie i delingsprocessen oplysninge rne er tilvejebragt,  dvs.  oplysninger  om  fordelingen  af  den  pågældende  ansatte,  der  er  tilvej   ebragt  ved udarbejdelsen og forelæggelsen af aftaleudkast, ved forhandlingerne om og indgåelsen a   f en aftale om fordeling af de ansatte, ved fremsættelsen af, forhandlingerne om og vedtagelsen af mægling s- forslag samt ved delingsrådets beslutning om fordelingen af den pågældende ansatte. Den foreslå e- de ret til aktindsigt efter forvaltningslovens regler om partsaktindsigt omfatter alene oplysninger om fordelingen af den pågældende ansatte, ikke oplysninger om fordeling af andre ansatte eller oply   s- ninger om fordeling af aktiver og passiver m.v. Den enkelte ansatte, der skal overføres, vil således være si kret ret til aktindsigt efter forvaltnings- lovens regler om partsaktindsigt, der indebærer en videregående adgang til aktindsigt end offentli   g- hedslovens regler om aktindsigt i de dokumenter, der har indgået i delingsproceduren på det tid  s- punkt,  hvor  der  er  indgået  en  aftale,  vedtaget  et  mæglingsforslag  eller  delingsrådet  har  truffet  b e- slutning om fordelingen af den pågældende ansatte. Det forudsættes herved, at de pågældende d o- kumenter  og  oplysninger  ikke  helt  eller  delvis  kan  undtages  fra  aktindsigt  efter  reglerne  i  forvalt- ningslovens §§ 9, 10 og §§ 12 – 15 om partsaktin   dsigt. Den foreslåede ret til aktindsigt efter forvaltningslovens regler om partsaktindsigt er mere vidtg å- ende end retten til partsaktindsigt efter forvaltningslovens regler, da den foreslåed e ret til aktindsigt omfatter alle ansatte, uanset om de pågældende ville have været omfattet af forvaltningslovens re g- ler om partsaktindsigt, hvis de ikke var undtaget efter lovforslagets § 15. Den foreslåede ret til ak t- indsigt  adskiller  sig  til  gengæld  f  ra  forvaltningslovens  regler  ved,  at  denne  ret  alene  kan  udøves efterfølgende og ved, at den foreslåede efterfølgende aktindsigt ikke indebærer nogen ret til at kr æ- ve delingsproceduren udsat. Herved sikres, at den foreslåede ret til aktindsigt efter forval tningslo- vens  regler  om  partsaktindsigt  ikke  vanskeliggør  my ndighedernes  forhandlinger  m.v.  og  forsinker den orientering, de ansatte skal have om overførslen til en anden myndi ghed. Der vil ikke være noget til hinder for, at den afgivende myndighed   – inden    for rammerne af reg- lerne om tavshedspligt – i et videre omfang vælger at give den ansatte meroffentlighed. Erling Bonnesen (V)   Troels Christensen (V)   Michael Aastrup Jensen (V)   Leif Mikkelsen (V) Jens Vibjerg (V)   Poul Nødgaard  (DF) fmd.  Kristian Thulesen Dahl (DF) Christian Wedell-Neergaard (KF) nfmd.  Allan Niebuhr (KF)   Arne Toft (S)   Karen Hækkerup   (S) Magnus Heunicke (S)   Ole Stavad (S)   Margrethe Vestager (RV)   Ole Glahn (RV) Kristen Touborg (SF)   Line Barfod (EL)
11 Tjóðveldisflok   kurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
12 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 67 Bilagsnr.    Titel 1 Høringsnotat,  fra indenrigs- og sundhedsministeren 2 Notat om modellen for overførsel af tjenestemandsansatte ved ko m- munalreformen, fra indenrigs- og sundhedsministeren 3 Henvendelse af 15/3-05 fra advokat Bent Unmack Larsen 4 Tidsplan for besvarelse af skriftlige spørgsmål 5 Henvendelse af 17/3-05 fra Foreningen af Kommuner i Københavns Amt 6 Henvendelse af 30/3-05 fra Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd 7 Henvendelse af 8/4-05 fra Kommunale Tjenestemænd og Overen komstansatte 8 Oversigt over spørgsmå  l, der er stillet på lovforslaget pr. 18/4 -05 9 Henvendelse af 18/4-05 fra DJØF, København 10 Henvendelse af 19/4-05 fra DJØF, Viborg 11 Materiale modtaget af DJØF, København ved foretræde den 21/4 -05 12 Henvendelse af 21/4-05 fra Sundhedskartellet 13 Oversigt over spørgsmål, der er stillet pr. 27/4  -05 14 Oversigt over spørgsmål, der er stillet på lovforslaget pr. 11/5   -05 15 Henvendelse af 11/5-05 fra DJØF, København 16 Henvendelse fra HK-Klubber i Storstrøms Amt, Vestsjællands Amt og Københavns Amt 17 Retsudvalgets ekspertmøde om eventuelle grundlovsproblemer i fo r- hold til kommunalreformen 18 Kopi SAU L 110 - svar på spørgsmål 96, 97 og 98 om offentlige a   n- sattes rettigheder i forbindelse med fremtidige arbejdspladser, fra skatteministeren 19 1. udkast til betænkning 20 Oversigt over spørgsmål, der er stillet på lovforslaget pr. 23/5   -05 21 Ad ekspertmødet den 24/5 -05 om eventuelle grundlovsproblemer i forhold til kommunalreformen 22 Kopi REU alm. del - svar på spørgsmål 125 om kommentar til he   n- vendelse fra Oluf Jørgensen, Danmarks Journalist Højskole vedr  ø- rende retten til aktindsigt, fra indenrigs- og sundhedsministeren 23 Ændringsforslag, fra indenrigs   - og sundhedsministeren
13 Bilagsnr.    Titel Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 67 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse af 15/3-05 fra advokat Bent Unmack Larsen, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvor lovforslaget fratager de berørte offentlige ansattes ret til partshøring og aktindsigt i der es personlige sag, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om offentlige ansattes nye opgaver og manglende ret til parts- hø ring og aktindsigt, til indenrigs- og sundhedsministeren, og mini- sterens svar herpå 4 Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/3-05 fra Foreningen af Kommuner i Københavns Amt, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om kommentar til henvendelse af 30/3-05 fra Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, til indenrigs - og sundhedsministe- ren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om redegørelse for reglerne om »masseafskedigelser «, til be- skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om kommentar til henvendelse af 8/4-05 fra Kommunale Tje- nestemænd og Overenskomstans  atte, til indenrigs - og sundhedsmini- steren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om hvor stort omkostningsniveauet er for opgaveflytninger mellem stat, amt og kommune, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om kommentar til henvendelse af 18/4-05 fra DJØF, Købe    n- havn, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om begrundelse for, at delingsrådets afgørelser ikke kan ankes til højere administrativ myndighed, til indenrigs - og sundhedsministe- ren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om ændringer for tjenestemænd, til indenrigs - og sundhedsm i- nisteren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om kommentar til henvendelse af 19/4-05 fra DJØF, Viborg, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om kommentar til materiale modtaget af DJØF, København ved foretræde den 21/4  -05, til indenrigs- og sundhedsministeren, og min i- sterens svar herpå 14 Spm. om der ikke efter ministerens opfattelse, er visse retssikker- hedsmæssige betænkeligheder ve d at fratage lønmodtager es individu-
14 elle rettigheder, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om kommentar til henvendelse af 21/4-05 fra Sundhedskartel- let, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om redegørelse for overførsel af personale fra kommuner og amter til staten, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om ministeren kan bekræfte, at virksomhedsoverdragelsesl  o- vens § 5 og § 6 finder anvendelse i sin helhed i lovforslaget, til inden- rigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om ministerens kommentar til forslag til hovedregel for be- handling af flytning af medarbejdere i forbindelse med kommunalre- formen, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om kommentar til henvendelse af 11/5-05 fra DJØF, Købe    n- havn, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om kommentar til henvendelse fra HK-Klubber i Storstrøms Amt, Vestsjællands Amt o  g Københavns Amt, til indenrigs - og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå