Æ n d r i n g s f or s l a g til Forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen (lovforslag nr. L 67) (Bemyndigelse til fastsættelse af regler om f ordeling af tjenestemandspen- sionsforpligtelsen for pensionerede tjenestemænd m.v. og statslig refusion af udgifterne hertil, samlet angivelse i aftaleudkastet af aktiver og passiver m.v., der overføres til statslige myndigheder og selvejende institutioner, finansministerens forhandlingsret for staten og selvejende institutioner samt bemyndigelse til fastsættelse af krav om revisionspåtegning af opgørelser over aktiver og passiver m.v.) Af indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af… Til § 7 1) Efter stk. 4 indsættes som nyt stykke: Stk.  01.  Finansministeren  kan  efter  forhandling  med  indenrigs-  og  sund- hedsministeren  fastsætte  regler,  der  fraviger  beste mmelserne  i  §  3,  om overtagelse  af  pensionsforpligtelsen  vedrørende    pensionerede  tjeneste- mænd  m.v.,  der  er  knyttet  til  varetagelsen  af  opgaver,  der  den  1.  januar 2007 overføres til en anden myndighed i henhold til lovgivningen vedrøre  n- de  kommunalreformen.  Finansministeren  kan  endvidere  efter  forhandling med indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte regler om statens refusion efter den 1. januar 2007 af udgifter til de i 1. pkt. nævnte pensionsforpligte l- ser.  Bestemmelserne  i  1.  og  2.  pkt. finder  tilsvarende  anvendelse  for  Kø- benhavns,  Frederiksberg  og  Bornholms  Kommuners  pensionsforpligtelse vedrørende  pensionerede  tjenestemænd  m.v.,  som  før  fratrædelsestid s- punktet  var  beskæftiget  med  var etagelsen  af  opgaver,  der  den  1.  januar 2007 uden for disse kommuner overføres fra amtskommunerne til komm u- nerne i henhold til lovgivningen vedrørende kommunalr eformen.” [Bemyndigelse til fastsættelse af regler om fordeling af tjenestemandspe n- sionsforpligtelsen for pensionerede tjenestemænd m.v. og statslig ref usion af udgifterne hertil] 2) I stk. 5 ændres ”stk. 3 og 4” til: ”stk.   3, 4 og 01”. [Konsekvens af nr. 1] 3) I stk. 6 ændres ”stk. 3 -5” til: ”stk. 3, 4, 01 og 5”. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 1. juni 2005 Kontor: 1.k.kt. J.nr.: 2004-2000-11 Sagsbeh.: hbr Fil-navn: lov om procedu- re/ændringsforslag /ændringsforslag -KOU
2 [Konsekvens af nr. 1] 4) stk. 7 ændres ”Stk. 2 -6” til: ”Stk. 2-4, 01, 5 og 6”. [Konsekvens af nr. 1] Til § 8 5) I stk. 1 indsættes  efter 2. pkt. som nyt punktum: ”Aftaleudkastet skal alene indeholde en samlet angivelse under ét af, hvilke aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte der i udkastet fore- slås overført til statslige myndighe der og selvejende institutioner.” [Samlet angivelse i aftaleudkastet af aktiver og passiver m.v., der overføres til statslige myndigheder og selvejende institutioner] Til § 9 6) I stk. 1 indsættes  efter 2. pkt. som nyt punktum: ”Skal overførslen ske t il en statslig myndighed eller en selvejende instituti- on, forelægges aftaleudkastet senest den 1. januar 2006 for finansminist e- ren.” [Finansministerens forhandlingsret for staten og selvejende institutioner] Til § 10 7) I stk. 1, 2. pkt., ændres  ”§ 8, stk. 1, 2. pkt.” til: ”§ 8, stk. 1, 2. og 3. pkt.” og ”§ 9, stk. 1, 2. pkt.” til: ”§ 9, stk. 1, 2. og 3. pkt.”. [Konsekvens af nr. 5 og 6] Til § 11 8) I stk. 1, 3. pkt., ændres ”§ 9, stk. 1, 2. pkt.” til: ”§ 9, stk. 1, 2. og 3. pkt.”. [Konsekvens af nr. 6] Til § 12 9) I stk. 1, 2. pkt., ændres  ”§ 8, stk. 1, 2. pkt.” til: ”§ 8, stk. 1, 2. og 3. pkt.” og ”§ 9, stk. 1, 2. pkt.” til: ”§ 9, stk. 1, 2. og 3. pkt.”. [Konsekvens af nr. 5 og 6] Til § 13
3 10) I stk. 1, 2. pkt., ændres  ”§ 8, stk. 1, 2. pkt.” til: ”§ 8, stk. 1, 2. og 3. pkt.” og ”§ 9, stk. 1, 2. pkt.” til: ”§ 9, stk. 1, 2. og 3. pkt.”. [Konsekvens af nr. 5 og 6] Til § 17 11)  I  stk.  1  indsættes  efter  ”pligter”:   ”og  regler  om  revisionspåtegning  af aftaleudkastet for så vidt angår opgø relsen over, hvilke aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte der skal overføres efter § 3 og § 4”. [Bemyndigelse til fastsættelse af krav om revisionspåtegning af opgørelser over aktiver og passiver m.v.] Bemærkninger Til nr. 1 Efter den foreslåede bestemmelses 1. pkt. bemyndiges finansministeren til efter forhandling med indenrigs- og sundhedsministeren at fastsætte re gler, der fraviger bestemmelserne i § 3, om overtagelse af pensionsforpligtelsen vedrørende   pensionerede  tjenestemænd  m.v.,  der  er  knyttet  til  varetagel- sen af opgaver, der den 1. januar 2007 overføres til en anden myndi ghed i henhold til lovgivningen vedrørende kommunalr eformen. Bestemmelsen  omfatter  pensionsforpligtelsen  vedrørende  tjenestemænd, der er fratrådt med aktuel eller opsat pension, samt disses eventuelle ægt e- fælle og børn. Bestemmelsen  omfatter  såvel  pensionsforpligtelser  vedrørende  pension e- rede  tjenestemænd  m.v.,  der  før  fratrædelsestidspunktet  var  beskæftiget med  varetagelsen  af  en  bestemt  opgave,  der  overføres  ved  komm unalre- formen, som pensionsforpligtelser vedrørende pensionerede tjenest emænd m.v., der ikke kan henføres til varetagelsen af en bestemt opgave , men er generelt knyttet til varetagelsen af de opgaver, der overføres ved komm u- nalreformen, herunder generelle administrative funktioner m.v. Bestemmelserne  i  lovforslagets  §  3  indebærer med  hensyn  til  overførslen af pensionsforpligtelser fra amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab, at de pensionsforpligtelser, der  ude- lukkende  er knyttet til  en  opgave,  der  overføres fra  en  af  de  pågældende myndigheder,  overtages  af  den  eller  de  myndigheder,  der  overtager  den pågældende myndigheds opgaver, jf. lovforslagets § 3, stk. 1. Med hensyn til  tjenestemandspensionsforpligtelser,  der  ikke  udelukkende  er  knyttet  til varetagelsen af en bestemt opgave, indebærer lovforslagets § 3, at amt s- kommunernes, Hovedstadens Udviklingsråds og Hovedstadens Sygehusfæ llesskabs    tjenestemandspensionsforpligtelser    skal    fordeles mellem   de   myndigheder,   der   modtager   opgaver   fra   de   pågældende myndigheder,  herunder  med  hensyn  til  overførsler  fra  amtskommunerne foretages   af   en   fordeling   af   pensionsforpligtelsen   for   pensionerede tjenestemænd  m.v.  me llem  regionen  (regionerne),  kommunerne  i  amtet,
4 lem  regionen  (regionerne),  kommunerne  i  amtet,  staten  m.v.,  jf.  lovforsla- gets § 3, stk. 3. Det er hensigten med hjemmel i den foreslåede bestemmelse at fastsætte regler, der indebærer, at pensionsforpligtelserne ve drørende pensionerede tjenestemænd m.v. i amtskommunerne, Hovedst adens Sygehusfællesskab og  Hovedstadens  Udviklingsråd  overtages  af  regionerne.  Sådanne  regler vil administrativt være mere enkle  end de regler, der følger af bestemme l- serne i lovforslagets § 3, idet reglerne vil indebære, at samtlige pensione r til pensionerede  tjenestemænd  m.v.  i  amtskommunerne,  Hoveds tadens  Ud- viklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab fremover vil blive admin i- streret af én myndighed. Regler om regionernes overtagelse af samtlige af amtskommunernes, Hovedstadens Udviklingsråds og Hovedstadens Syge- husfællesskabs  pensionsforpligtelser   vedrørende  pensionerede  tjenest e- mænd  m.v.  vil  endvidere  kunne  lette  myndighedernes  forhandlinger  om fordelingen af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte, her- under øge sandsynligheden for , at der opnås enighed om fordelingen mel- lem myndighederne. I forbindelse med fastsættelsen af sådanne regler er det  hensigten  at  fastsætte  regler  om  statens  refusion  af  udgifterne  til  de omhandlede pensionsforpligtelser, jf. bestemmelsens 2. pkt. Det forudsæ t- tes således, at reglerne vil indebære, at de om handlede pensionsforpligtel- ser ikke indgår i de aftaleudkast, som den afgivende myndighed skal udar- bejde, myndighedernes forhandlinger om fordelingen af aktiver og passiver, rettigheder  og  pligter  samt  ansatte  og  den  samlede  aftale  herom  mellem den afgivende og de modtagende myndigheder eller delingsrådets beslut- ning om fordelingen. Der vil endvidere med hjemmel i den foreslåede bestemmelses 1. pkt. kun- ne fastsættes regler, der fraviger bestemmelserne i § 3, om overtagelse af øvrige myndigheders pensionsf orpligtelser vedrørende  pensionerede tjene- stemænd m.v., der er knyttet til varetagelsen af opgaver, der den 1. januar 2007 overføres til en anden myndighed i henhold til lovgivningen vedrøre  n- de kommunalreformen, herunder om overtagelsen af Københavns, Fred e- riksberg og Bornholms Kommuners pensionsforpligtelser vedrørende pe n- sionerede  tjenestemænd  m.v.,  der  er  knyttet  til  varetagelsen  af  opgaver, som den 1. januar 2007 overføres fra de pågældende kommuner til en a  n- den myndighed. Den foreslåede bestemmelses 2. pkt. giver hjemmel for finansministeren til efter forhandling med indenrigs- og sundhedsministeren at fastsætte re gler om statens refusion fra den 1. januar 2007 af udgifter til de i 1. pkt. nævnte pensionsforpligtelser,  dvs.  pensionsforpligtelser  vedrør ende  pensionerede tjenestemænd  m.v.,  der  er  knyttet  til  varetagelsen  af  opgaver,  der  den  1. januar  2007  overføres  til  en  anden  myndighed  i  henhold  til  lovgivningen vedrørende kommunalreformen.   Det er ikke en betingelse for anvendelsen af  bemyndigelsen,  at  der  er  fastsat  regler  om  overtagelsen  af  de  pågæl- dende pensionsforpligtelser efter 1. pkt.
5 Statslig refusion efter regler fastsat i medfør af den foreslåede bestemme l- se  vil  have  virkning  efter  opgaveflytningerne  i  henhold  til  kommunalrefor- men har fundet sted, dvs. efter den 1. januar 2007. Bemyndigelsen  forventes  –  i  forbindelse  med  fastsætte lsen  af  regler  om regionernes  overtagelse  af  amtskommunernes,  Hovedstadens  Udviklings- råds og Hovedstadens Sygehusfællesskabs pensionsforpligtelse vedrøre  n- de pensionerede tjenestemænd m.v.  – udmøntet med fastsættelsen af re  g- ler om statens refusion af regionernes udgifter til de omhandlede pensions- forpligtelser. Om baggrunden herfor henvises til bemærkningerne til 1. pkt. Det forudsættes, at staten kun refunderer udgifte r til de omhandlede pensi- onsforpligtelser, i det omfang pensionsforpligtelserne ikke er afdækket fo r- sikringsmæssigt. I forbindelse med fastsættelsen af regler efter 1. pkt. om regionernes ove r- tagelse af amtskommunernes, Hovedstadens Udviklingsråds og Hovedsta- dens Sygehusfællesskabs pensionsforpligtelse og regler om statens refus i- on af regionernes udgifter hertil efter 2. pkt., som blandt andet indebærer, at der ikke vil blive overført pensionsforpligtelser vedrørende pensionerede tjenestemænd m.v. fra amts kommunerne til kommunerne m.v., vil der – af hensyn til ligelighed mellem kommunerne indbyrdes – efter bestemmelsen i 2. pkt. endvidere blive fastsat regler om statens refusion efter den 1. januar 2007   af   pensionsforpligtelser   vedrørende   pensionerede   tjene stemænd m.v., der er knyttet til varetagelsen af opgaver, der den 1. januar 2007 over- føres  fra  Københavns,  Frederiksberg  og  Bornholms  Kommuner  til  andre myndigheder.  Regler  herom  vil  sikre,  at  Københavns,  Frederiksberg  og Bornholms Kommuner – ligesom kommunerne i resten af landet – ikke vil komme til at bære udgifter til pensionsforpligtelser vedrørende pensioner  e- de tjenestemænd m.v., der er knyttet til varetagelsen af opgaver, der efter den  1.  januar  2007  ikke  længere  skal  varetages  af  de  pågældende  ko m- muner. Efter bestemmelsen i 2. pkt. er der ikke hjemmel til at fastsætte regler om statens refusion af Københavns, Frederiksberg og Bornholms Kommuners udgifter  til  pensionsforpligtelsen  vedrørende  pensionerede  tjenestemænd m.v., der er knyttet til varetagelsen af opgaver, der ved kommunalreformen den 1. januar 2007 i resten af landet overgår fra amtskommunerne til kom- muner, og som Københavns, Frederiksberg og Bornholms Kommuner s å- ledes fortsat skal varetage efter den 1. januar 2007. Med henblik på at der kan fastsættes regler, der  – forudsat, at der fastsæ t- tes  regler  om  regionernes  overtagelse  af  samtlige  pensionsforpligtelser vedrørende pensionerede tjenestemænd m.v. i amtskommunernes, Hove  d- stadens  Udviklingsråd  og  Hovedstadens  Sygehusfællesskab  –  sikrer  fuld- stændig  ligelighed  mellem  kommunernes  indbyrdes  foreslås  det  med  be- stemmelsens  3.  pkt.,  at  bestemmelserne  i  1.  og  2.  pkt.  finder  tilsvarende anvendelse  for  Københavns,  Frederiksberg  og  Bornholms  Kommuners pensionsforpligtelser  vedrørende  pensionerede  tje nestemænd  m.v.,  som før  fratrædelsestidspunktet  var  beskæftiget  med  var   etagelsen  af  opgaver, der den 1. januar 2007 uden for disse kommuner overføres fra amtsko m-
6 munerne til kommunerne i henhold til lovgivningen vedrørende kommuna l- reformen.  Regler  herom  vil  sikre,  at  Københavns,  Frederiksberg  og  Bor n- holms Kommuner – ligesom kommunerne i resten af landet – ikke vil kom- me  til  at  bære  udgifter  til  pensionsforpligtelser  vedrørende  pensioner  ede tjenestemænd m.v., der er knyttet til varetagelsen af opgaver, som fø  r den 1. januar 2007 i resten af landet blev varetaget af amtskommunerne. Det  bemærkes  i  den  forbindelse,  at  reglerne  om  overførsler  af  aktiver  og passiver m.v., herunder tjenestemandspensionsforpligtelser, i lovforslagets §  3  ikke  omfatter  de  tjenestemandspensionsforpligtelser  i  Københavns, Frederiksberg  og  Bornholms  Kommuner,  der  er  knyttet  til  varetagelsen  af opgaver, som i resten af landet overføres fra amtskommunerne til komm u- nerne. De pågældende pensionsforpligtelser i Københavns, Frederiksberg og  Bornholms  Kommuner  overføres  således  ikke  til  andre  myndigheder efter de nuvære nde regler i lovforslaget. Til nr. 2 Det følger  af  bestemmelsen,  at finansministeren  efter forhandling  med  i n- denrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om beregning, ad mi- nistration, refusion, revision m.v. af blandt andet pensionerne til de i nr. 1 nævnte pensionerede tjen estemænd m.v. Bestemmelsen er en konsekvens af bestemmelsen i nr. 1. Til nr. 3 Ændringen   indebærer,  at  finansministeren   træffer   afgørelse   om   tvivl s- spørgsmål vedrørende de i nr. 1 nævnte pensionsforpligtelser til pension   e- rede tjenestemænd m.v.   Bestemmelsen er en konsekvens af bestemmelsen i nr. 1. Til nr. 4 Ændringen indebærer, at bestemmelsen i nr. 1 finder tilsvarende anvende    l- se for ansatte med en pensionsordning, der i det væsentlige giver samme rettigheder som tjenestemandspensionsordninger. Bestemmelsen er en konsekvens af bestemmelsen i nr. 1. Til nr. 5 Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 8, stk. 1, at staten med hensyn  til  opgaver,  der  skal  overføres til  staten,  optræder  som  én  samlet myndighed, og at aftaleudkastet således ikke skal indeholde udkast til for- deling af ansatte mellem flere statslige myndigheder. Det  fastsættes  med  ændringsforslaget,  at  a  ftaleudkastet  alene  skal  inde- holde en samlet angivelse under ét af, hvilke aktiver og passiver, rettighe-
7 der og pligter samt ansatte der i udkastet foreslås overført til statslige my n- digheder og selvejende institutioner. Det  præciseres  således med  den  foreslåede  bestemmelse,  at  aftaleudka- stet med hensyn til overførsler, der sker til statslige myndigheder, ikke skal indeholde udkast til fordelingen af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte mellem de statslige myndigheder. Ændringsforslaget  indebærer endvidere,  at  aftaleudkastet  med  hensyn  til overførsler, der sker til selvejende instituti oner, ikke skal indeholde udkast til  fordelingen  af  aktiver  og  passiver,  rettigheder  og  pligter  samt  ansatte mellem de selvejende institutioner. Med selvejende institutioner sigtes der til de selvejende institutioner, hvortil der overføres opgaver  efter forslag til lov om ændring af lov om institutioner for uddannelsen til studentereksamen, lov om institutioner for uddannelsen til  højere  forberedelseseksamen,  lov  om  grundlæggen  de  social-  og  sund- hedsuddannelser,  lov  om  almen  voksenuddannelse  og  om  voksenuddan- nelsescentre  og  forskellige  andre  love  (lovforslag  nr.  L  106)  og  de  selv- ejende  institutioner,  hvortil  der  overføres  opgaver  efter   forslag  til  lov  om ændring  af  lov  om  Centre   for  Videregående  Uddannelse  og  andre  selv- ejende institutioner for videregående uddannelser m.v., lov om mellemlan- ge videregående uddannelser, lov om centre for undervisningsmidler m.v. og  forskellige  andre  love  på  Undervisningsministeriets  område  (lovforslag nr. L 107). Se tilsvarende ændring sforslag nr. 6, 7, 8, 9 og 10. Bestemmelsen indebærer endvidere, at det ikke i aftaleudkastet skal ang i- ves, om overførslen skal ske til en statslig myndighed eller til en af de o m- handlede  selvejende  institutioner.  I  aftaleudkastet  vil  det  således  alene skulle anføres, at overførslen skal ske til en statslig myndighed/selvejende institution. Baggrunden for bestemmelsen er, at det efter Indenrigs- og Sundhedsmini- steriets  opfattelse  er  mest  hensigtsmæssigt,  at  der  ved  for handlingerne mellem på den ene side den afgivende myndighed og på den anden side samtlige de modtagende myndigheder kun tages stilling til, hvilke aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte, der skal overføres til statslige myndigheder/de omhandlede selvejende institutioner. Der skal således ikke ved  forhandlingerne  tages  stilling til fordelingen af  de  pågældende  akt iver og passiver m.v. mellem de statslige myndigheder og de omhandlede selv- ejende  institutioner,  idet  det  vil  kunne  vanskeliggøre   forhandlingerne  og forringe sandsynligheden for at opnå enighed om en aftale om fordelingen. Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med blandt andet ændringsfo r- slag nr. 6, som sikrer, at de statslige myndigheder og de omhandlede selv- ejende institutioner optræder som én samlet myndighed ved forhandlinger- ne. Bestemmelsen har alene betydning for, hvorledes det i aftaleudkastet angi- ves, hvortil overførslen  skal ske. Bestemmelsen indebærer således ikke en fravigelse  af  de  regler  i  lovforslagets  kapitel  2,  der  regulerer,  til  hvilken
8 statslig myndighed eller selvejende institution overførslen af aktiver og pa s- siver, rettigheder og pligter samt ansatte den 1. januar 2007 skal ske. Over- førslen  den  1.  januar  2007  sker  således  efter  lovforslaget  direkte  fra  den afgivende  myndighed  til  den  pågældende  statslige  myndighed  eller  selv- ejende institution. Det forudsættes i den f orbindelse, at finansministeren forestår den fornø d- ne  koordinering  mellem  ressortministerierne  med  henblik  på,  at  den  afgi- vende myndighed kan modtage meddelelse om, til hvilken statslig myndig- hed eller selvejende institution overførslen af et aktiv eller passiv m.v. den 1. januar 2007 skal ske. Med hensyn til ansatte, der skal overføres til stat s- lige  myndigheder  eller  selvejende  institutioner,  forudsættes  det,  at  finan s- ministeren     hurtigst     muligt     efter     aftaleindgåelsen,     vedtagelsen     af mægling sforslaget eller delingsrådets beslutning meddeler den myndighed, hvorfra de ansatte overføres, til hvilken statslig ansættelsesmyndighed eller selvejende  institution  de  enkelte  ansatte,  der  skal  overføres  til  statslige myndigheder eller selvejende institutioner, skal overgå med henblik på, at den  afgivende  myndighed  kan  opfylde  pligten  til  at  orientere  de  enkelte berørte ansatte herom efter lovforslagets § 16, stk . 5. Der henvises til nr. 6 med hensyn til finansministerens koordinerede funktion m.v. Til nr. 6 Med den foreslåede bestemmelse præciseres det med hensyn til opgaver, der overføres til statslige myndigheder, at forelæggelsen af aftaleudkastet skal  ske  for  finansministeren.  Staten  optræder  således  som  anført  i  b  e- mærkningerne til  lovforslagets § 9, stk. 1, 2. pkt., som én samlet myndighed under delingsproceduren. Bestemmelsen indebærer  – i sammenhæng med bestemmelserne i nr. 7, 8, 9 og 10 – at finansministeren forestår den for- nødne koordinering med ressortministerierne med hensyn til opgaveoverfør slerne  til  statslige  myndigheder,  og  at  finansministeren  på statens vegne kan træffe beslutning om tilrettelæggelse af forhandlingerne, indgåelse  af  aftale  og  vedtagelse  af  mæglingsforslag.  Det forudsættes, at repræsenta nter   for   de   øvrige   statslige   myndigheder   efter   aftale   med finansministeren kan overvære forhan dlingerne. Med bestemmelsen fastsættes det endvidere, at forelæggelsen af aftaleu  d- kast  med  hensyn  til  de  opgaver,  der  overføres  til  selvejende  instit utioner, sker for finansministeren. Med selvejende institutioner sigtes der til de selvejende institutioner, hvortil der overføres opgaver  efter forslag til lov om ændring af lov om inst itutioner for uddannelsen til studentereksamen, lov om institutioner for uddannelsen til  højere  forberedelseseksamen,  lov  om  grundlæggende  social  -  og  sund- hedsuddannelser,  lov  om  almen  voksenuddannelse  og  om  voksenuddan- nelsescentre  og  forskellige  andre  love  (lovforslag  nr.  L  106)  og  de  selv- ejende  institutioner,  hvortil  der  overføres  opgaver  efter   forslag  til  lov  om ændring  af  lov  om  Centre  for  Videregående  Uddannelse  og  andre  selv- ejende institutioner for videregående uddannelser m.v., lov om mellemlan- ge videregående uddannelser, lov om centre for undervisningsmidler m.v.
9 og  forskellige  andre  love  på  Undervisningsministeriets  område  (lovforslag nr. L 107). Med hensyn til opgaveoverførsler til de omhandlede selvejende institut ioner vil forelæggelsen således ikke  – som anført i bemær  kningerne til lovforsla- gets  §  9,  stk.  1,  2.  pkt. –  skulle  ske  for  de  forberedende  bestyrelser,  der oprettes for de pågældende selvejende institutioner, men for finansministe- ren. Baggrunden for ændringen er, at det efter Indenrigs - og Sundhedsministe- riets  opfattelse  er  uhensigtsmæssigt,  at  f orelæggelsen  skal  ske  for  hver enkelt forberedende bestyrelse, der skal repræsentere den selvejende inst i- tution  under  delingsproceduren.  Det  vil  indebære,  at  der  skal  forhandles med et meget stort antal myndigheder ved overførsel af opgaver til de sel v- ejende institutioner, og det vil efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets op- fattelse kunne vanskeliggøre forhandlingerne og mindske sandsy nligheden for, at fordelingen kan fastlægges ved aftale, idet en enkelt selvejende in sti- tution vil kunne modsætte sig en fordeling, uanset om de øvrige myndigh  e- der er nået til enighed. Den foreslåede bestemmelse sikrer, at forelæggelsen med hensyn til opg a- ver,  der  skal  overføres  til  selvejende  institutioner,  alene  skal  ske  for  f i- nansministeren. Det følger endvidere af konsekvensændringerne i de øvr   i- ge relevante bestemmelser i lovforslaget, jf. nr. 7, 8, 9 og 10, at forhandlin- gerne under delingsproceduren – med hensyn til opgaver, der overføres til selvejende  institutioner  ved  kommunalreformen  –  føres  af  repræsentanter udpeget  af  finansministeren.  Det  forudsættes,  at  repræsentanter  for  de selvejende  institutioner  efter  aftale  med  finansministeren  kan  overvære forhandlingerne. Bestemmelsen  sikrer  endvidere,  at  der  sker  den fornødne koordine ring af forhandlingerne med hensyn til overførslerne til de selvejende inst itutioner og med hensyn til overførslerne af de faste ejendomme knyttet til gymnas i- er m.v., som overtages af undervisningsministeren, jf. § 12 i forslag til lov om  ændring  af  lov  om   institutioner  for  uddannelsen  til  studentereksamen, lov  om  institutioner  for  uddannelsen  til  højere  forberedelsese ksamen,  lov om  grundlæggende  social -  og  sundhedsuddannelser,  lov  om  almen  vok- senuddannelse og om voksenuddannelsescentre og forskellige andre love og § 9 i forslag til lov om ændring af lov om Centre for Videregående Ud- dannelse  og  andre  selvejende  institutioner  for  videregående  uddannelser m.v.,  lov  om  mellemlange  videregående  uddannelser,  lov  om  centre  for undervisningsmidler  m.v.  og  forskellige  andre  love  på  Undervisningsmini- steriets område. Til nr. 7 Det følger af bestemmelsen, at en aftale om fordelingen af aktiver og pa s- siver, rettigheder og pligter samt ansatte, der indgås mellem myndigheder- ne efter lovforslagets § 10, alene skal indeholde en samlet angivelse af de
10 aktiver  og  passiver,  rettigheder  og  pligter  samt  ansatte,  der  overføres  til statslige myndigheder eller selvejende institutioner. Bestemmelsen er en konsekvens af bestemmelsen i nr. 5. Der henvises til bemærkninger til nr. 5. Det følger  endvidere af bestemmelsen, at den afgivende myndighed – med hensyn  til  opgaver,  der  overføres  til  statslige  myndigheder  eller   de  i  nr.  6 omhandlede  selvejende  institutioner  –  skal  indkalde  de  repræsentanter, som finansministeren udpeger, til forhandlingerne om fordelingen af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte med henblik på, at repræ- sentanterne på statens vegne kan træffe beslutning om indgåelse af aftale og vedtagelse af mæ glingsforslag. Bestemmelsen er en konsekvens af bestemmelsen i nr. 6. Der henvises til bemærkningerne til nr.  6. Til nr. 8 Det følger af bestemmelsen, at delingsrådet  – med hensyn til opgaver, der overføres til statslige myndigheder eller   de i nr. 6 omhandlede selvejende institutioner  –  skal  indkalde  de  repræsentanter,  som  finansministeren  u d- peger  med  henblik  på,  at  repræsentanterne  på  statens  vegne  kan  træffe beslutning om indgåelse af aftale og vedtagelse af mæglingsforslag. Bestemmelsen er en konsekvens af bestemmelsen i nr. 6. Der henvises til bemærkningerne til nr.  6. Til nr. 9 Det følger af bestemmelsen, at et mæglingsforslag, der fremsættes af d   e- lingsrådet efter lovforslagets § 12, alene skal indeholde en samlet angivel- se af de aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte, der overfø- res til statslige myndigheder eller selvejende institutioner. Bestemmelsen er en konsekvens af bestemmelsen i nr. 5. Der henvises til bemærkningerne til nr. 5. Det  følger  af   endvidere  bestemmelsen,  at  delingsrådets  fremsættelse  af mæglingsfor slag – med hensyn til opgaver, der overføres til statslige my n- digheder eller de i nr. 6 omhandlede selvejende institutioner – skal ske for finansministeren, som vil kunne vedtage mæglingsforslaget på statens ve g- ne. Bestemmelsen er en konsekvens af bestemmelsen i nr. 6. Der henvises til bemærkningerne til nr. 6 . Til nr. 10
11 Det  følger  af  bestemmelsen,  at   delingsrådets  beslutning alene  skal  inde- holde en samlet angivelse af de aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte, der overføres til statslige m yndigheder eller selvejende insti- tutioner. Bestemmelsen er en konsekvens af bestemmelsen i nr. 5. Der henvises til bemærkningerne til nr. 5. Det følger   endvidere af bestemmelsen, at delingsrådets beslutning – med hensyn  til  opgaver,  der  overføres  til  st atslige  myndigheder  eller  de  i  nr.  6 omhandlede  selvejende  institutioner  –  skal  træffes  efter  drøftelse  med  f  i- nansministeren. Bestemmelsen er en konsekvens af bestemmelsen i nr. 6. Der henvises til bemærkningerne til nr. 6 . Til nr. 11 Med  den  ændrede  a ffattelse  af  lovforslagets  §  17,  stk.  1,  bemyndiges  in- denrigs- og sundhedsministeren til efter forhandling med finansministeren – ud over regler for udarbejdelsen af aftaleudkast og regler for værdiansæ  t- telsen af aktiver og passiver samt rettigheder og pligter – at fastsætte regler om revisionspåtegning af aftaleudkastet for så vidt angår opgørelsen over, hvilke aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte der skal over- føres efter § 3 og § 4. Det  aftaleudkast,  som  den  afgivende  myndighed  skal  udarbejde  efter  lov- forslagets § 8, indeholder dels en opgørelse over, hvilke aktiver og pass i- ver, rettigheder og pligter samt ansatte der skal overføres efter § 3 og § 4, dels  et  udkast  til  fordelingen  mellem  myndighederne  af  de  pågældende aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte. Med bestemmelsen bemyndiges indenrigs- og sundhedsministeren således til efter forhandling med finansministeren at stille krav om, at aftaleudkastet med hensyn til opgørelsen skal forsynes med en revisionspåtegning . Det forudsættes, at det er den myndighed, der er forpligtet til at udarbejde aftaleudkastet, der vil være forpligtet til at sørge for, at aftaleudkastet med hensyn til opgørelsen forsynes med en revisionspåtegning. Baggrunden for forslaget  er,  at  et krav  om  revisionspåtegning  af  opgøre l- serne over de aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte, som skal overføres, vil kunne forenkle forhandlingsprocessen, idet revisionspåtegningen    vil    kunne    skabe    tillid    hos    de    modtagende myndigheder til, at samtlige relevante aktiver og passiver m.v. er medtaget i opgørelsen,  he runder  at  værdiansættelsen  er  sket  korrekt,  og  således medvirke til, at drø ftelserne under delingsforhandlingerne kan koncentreres om fordelingen af aktiver og passiver m.v.