Til lovforslag nr. L 67 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Kommunaludvalget den   0. juni 2005 4. udkast (Æ   ndringsforslag fra SF) Betænkning over Forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen [af indenrigs- og sundhedsministeren (Lars Løkke  Rasmussen)] 1. Ændringsforslag Der er stillet 19 ændringsforslag til lovforslaget. SF’s medlem af udvalget har stillet ændringsfo r- slag  nr.  1,  14  og  16.  Indenrigs-  og  sundhedsministeren  har  stillet  ændringsforslag  nr.  2  -13,  15  og 17-19. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2005 og var til 1. behandling den 15. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Kommunaludvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder. Teknisk gennemgang Mandag den 28. februar  2005 afholdt  Indenrigs-  og Sundhedsministeriet teknisk gennemgang af lovforslagene vedrø Høring Et  udkast  til  lovforslaget  har  inden  fremsættelsen  været  sendt  i  høring,  og indenrigs-  og  sund- hedsministeren sendte den 1. december 2004 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2004 -05, 1. samling, alm. del - bilag 66 . Indenrigs- og sundhedsministeren har som svar på udvalgets alm. del  – spørgsmål  20  fra  folketingsåret  2004   -05,  1.  samling,  løbende  oversendt  kopi  af  de  indkomne  h ø- ringssvar og den 24. februar 2005 sendte indenrigs- og sundhedsministeren et notat om høringssv a- rene til udvalget. Politisk aftale Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af k   ommunalreformen. Lovforslaget er en udmøntning af aftalen fra juni 2004 mellem regeringen og Dansk Folkeparti om en  strukturreform  og  aftalen  om  en  udmøntningsplan  fra  september  2004  mellem  regeringen  og Dansk Folkeparti.
2 Sammenhæng med andre lovforslag Lovforslaget skal ses i sammenhæng med især følgende lovforslag: Forslag til lov om regioner m.v. (L 65) Forslag til lov om revision af den kommunale inddeling (L 68) Forslag til lov om forpligtende kommunale samarbejde (L 69) Forslag til lov om regional statsforvaltning (L 70) Forslag til lov om regionernes finansiering (L 71) Andre møder Den  3.  maj  2005  deltog  udvalget  i  Folketingets  Retsudvalgs  høring  om  retssikkerhedsmæssige konsekvenser af kommunalreformen. Den 24. maj 2005 deltog udvalget i Folketingets Retsudvalgs ekspertmøde om eventuelle grun d- lovsproblemer i forhold til kommunalreformen. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: DJØF, København, DJØF, Viborg, Foreningen af Kommuner i Københavns Amt, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, HK-Klubber i Storstrøms Amt, Vestsjællands Amt og Københavns Amt, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Advokat Bent Unmack Larsen og Sundhedskartellet. Indenrigs- og sundhedsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser. Deputationer Endvidere har DJØF  , København  mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lov- forslaget. Spørgsmål Udvalget har stillet 20 spørgsmål til indenrigs - og sundhedsministeren og 1 spørgsmål til beskæ f- tigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som disse har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger <> Venstres,  Socialdemokratiets,  Dansk  Folkepartis,  Det  Konservative  Folkepartis  og  Det  Radikale Venstres medlemmer af udvalget udtaler: Der har under behandlingen af lovforslaget været rejst spørgsmål om, hvorvidt procedurelovfor s- laget  på  tilstræ   kkelig  måde  giver  jobsikkerhed  og  sikrer  tryghedsskabende  foranstaltninger  for  de berørte ansa tte. Lovforslaget fastslår udgangspunktet om, at de ansatte følger opgaven i forbindelse med de opg  a- veflytninger, der sker i henhold til kommunalreformen.
3 Alle medarbejdere flytter således med opgaverne over i den nye struktur og er ved overgangen til den nye struktur sikret et job hos den nye ansættelsesmyndighed. Der er behov for alle medarbejd  e- re og deres kompetencer til fortsat at løse opgaverne. Regeringen har tilkendegivet, at det er vigtigt at  sikre,  at  alle  medarbejdere  tilbydes  gode  udviklende  arbejdspladser  med  samme  jobsikkerhed som i dag. Medarbejderne er en vigtig og nødvendig ressource for den fremtid ige videreudvikling af den offentlige sektor. Ved  overenskomstforhandlingerne  i  2005  har  parterne  både  på  det  statslige  og  det  kommunale område været enige om at an   befale, at naturlig afgang i videst muligt omfang indgår i løsningerne, hvis der skulle opstå situationer, der nødve  ndiggør personaletilpasninger. Disse anbefalinger sigter direkte til forholdene i forbindelse med kommunalreformen. Regeringen har tilkendegivet, at staten i overensstemmelse med disse anbefalinger er indstillet på at sikre, at naturlig afgang i videst muligt omfang indgår i løsningerne, hvis der opstår situationer, der nødvendiggør personaletilpasninger på     de områder, der ved kommunalreformen  overgår til st a- ten. Staten vil endvidere arbejde for, at naturlig afgang, i det omfang det i øvrigt er muligt, indgår i løsningerne ved eventuelle personaletilpasninger på det regionale og kommunale o  mråde. Hvis  der  måtte  opstå  behov  for  personaletilpasni  nger  i  forbindelse  med  kommunalreformen,  vil spørgsmålet  allerede  efter  de   gældende  aftaler  på  det  statslige  og  kommunale  område  skulle behandles i de lokale samarbejds- eller MED-udvalg. Ledelses- og medarbejderrepræsentanter vil i den forbindelse kunne drøfte såvel mulighederne for at gennemføre ti   lpasningen ved naturlig afgang eller  gennem  frivillige  fratrædelsesordninger  som  mulighederne  for  at  iværksætte  særlige  komp e- tenceudviklings- eller omskolingsinitiativer. De eksisterende aftaler må således antag  es at sikre en betryggende lokal dialog på dette område i forbindelse med kommuna  lreformen. Regeringen tilkendegiver, at staten vil tage initiativ til, at der i samarbejdsudvalgsregi aftales ret- ningslinjer for tryghedsskabende foranstaltninger i forbindelse med eventuelle personaletilpasninger på det statslige område med henblik på, at de nævnte elementer kan indgå i disse re tningslinjer. Regeringen  anbefaler,  at  kommunerne  og  regionerne  vil  tage  tilsvarende  initiativ  til,  at  der  i MED-udvalgs-regi  aftales  tilsvarende  retningslinjer  i  forbindelse  med  eventuelle  personaletilpas- ninger på det kommunale og regionale o mråde. V, S, DF, KF og RV bakker op om disse anbefalinger. Det er vigtigt, at de offentligt ansatte, der berøres af kommunalreformen, får gode og    fornuftige jobvilkår i en offentlig sektor, der inden for det økonomiske råderum kan levere så gode offentlige yde   lser som muligt til borgerne. Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservatives medlemmer af udvalget bemærker e  ndvidere, at der under behandlingen af lovforslaget har været rejst spørgsmål om den foreslåede regulering af ansæ  ttelsesvilkårene for tjenestemænd, der i forbindelse med kommunalreformen overføres til en ny ansættelsesmyndi  ghed. Efter lovforslagets § 7, stk. 1, overgår disse tjenestemæ   nd til ansættelse under den nye ansætte l- sesmyndighed på vi lkår, der i øvrigt svarer til de hidtidige vilkår. Der har i den forbindelse navnlig været peget på, at der på nogle punkter er fo rskel på de statslige og kommunale løn - og andre ansættelsesvilkår.    Endvidere har der været rejst spørgsmål om sikring af tjenestemændenes pension  sret. Regeringen har tilkendegivet, at den foreslåede bestemmelse forudsættes gennemført på den m å- de, at de pågæ   ldende ansættes som tjenestemænd hos den nye ansættelsesmyndighed i henhold til dennes tjenestemandsregler og de kollektive aftaler, der er indgået i henhold til disse re gler.
4 Det forudsættes herved, at der ikke sker forringelser af løn   - og andre ansættelsesvilkår som følge af overgangen frem til den 31. marts 2008, svarende til den 3-årige aftaleperiode på det statslige og kommunale område. Det forudsættes en   dvidere, at tjenestemændene herefter fuldt ud omfattes af de løn - og andre ansættelsesvilkår, der gælder for allerede ansatte tjenestemænd hos den nye ansætte l- sesmyndighed.  Der  er  dog  ikke  noget  til  hinder for,  at  løn -  og  andre  ansætte  lsesvilkår  også  før  1. april  2008  ændres  ved  aftale  med  de  relevante  organisationer  hos  den  nye  ansættelsesmyndighed. Ændringer i løn    - og andre ansættelsesvilkår, der  efter overgangen a   ftales  i den hidtidige ansætte  l- sesmyndigheds regi, får derimod ikke virkning for de tjenestemænd, der er overgået til en ny ansæ t- telsesmyndighed.  Sikringen  mod  forringelser  ophører,  hvis  tjenestemanden  på  eget  initiativ  bliver ansat i en anden stilling. Specielt for så vidt angår tjenestemandspension  , har regeringen tilkendegivet, at det ved den pen- sionsmæssige indplacering hos den nye ansættelsesmyndighed vil blive si kret, at der ikke som følge af overgangen sker forringelse af den pensionsret, der er optjent efter kommunale regler eller regler, der svarer dertil, frem til udgangen af den 3-årige aftal eperiode eller ved tjenestemandens fratræden inden dette tidspunkt. Det forudsættes i øvrigt, at den nærmere udmøntning af bestemmelsen drø ftes med de  relevante organisationer  på  det  statslige  og  kommunale  område  som  led  i  den  stedfindende  dialog  mellem parterne om kommunalreformen. V, DF og KF bakker op om disse forudsætninger for lovforslaget. Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget kan ikke stemme for lovforsla- get, da det ikke indeholder en jobgaranti, der reelt sikrer ansatte, der overgår til statslig ansættelse, mod  forringelse  af  løn -  og  ansættelsesforhold.     SF  og  EL  finder  det  samtidig  helt uantageligt, at forvaltningsloven  sættes    ud  af  kraft.  Forslaget  er  et  af  omdrejningspunkterne  i  regeringens  og Dansk  Folkepartis  kommunalreform.  Der  henvises  derfor  til  SF’s  og  El’s   betænkningsb  idrag  til L 65, hvor de to partiers gennemgående kritikpunkter og vurderinger af reformen  fremgår . SF og EL anerkenderat der i den indgåede aftale  vedrørende personaleområdet   mellem regerin- gen, Socialdemokratiet,  Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre er pæne hensigtserklæringer for de statsansattes jobsikkerhed, men mener der mangler en reel garanti. Den manglende jobsikkerhed medfører forståeligt nok utryghed for ansatte. Der er tilmed så mange uløste og dårligt løste opgaver i  den  offentlige  sektor  allerede,  at  det  er  uacceptabelt  at  ansatte  føler  sig  frosset  ud,  går  på  tidlig pension eller simpelthen får fyresedlen, fordi der ikke gives en jobgaranti. I det o mfang, der faktisk ad åre viser sig stordriftsfordele  – og ikke stordriftsulemper    - i de nye storkommuner og regioner, vil en naturlig afgang af medarbejdere være tilstrækkeligt til at give en l okal personaletilpasning. I den nuværende situation med økonomiske stramninger fra regeringen    – skattefrysning og redu   k- tioner  i  bloktilskud  –  vil  kommuner  og  regioner  blive  tvunget  til  at  opsige  mange  medarbejdere. Dertil  kommer  følgeudgifter  ved  forbered else  og  implementering  af  kommunalreformen  til  EDB- harmonisering, serviceniveau-harmonisering og fusion af sammensluttende kommuners forvaltnin- ger. Disse udgifter kan kommunerne låne penge til, men pengene skal jo betales tilbage, og hvis der ikke er stordriftsfordele vil kommunerne skulle skære på serviceydelserne, d.v.s. fortrinsvis ansatte på kommunens institutioner. SF og EL konstaterer med ærgrelse, at der allerede har lydt mange meldinger fra faglige organis  a- tioner om at ældre medarbejdere vælger at gå på efterløn og pension på baggrund af de usikre fre m- tidsudsigter. Hvad angår de amts - og kommunalt ansatte, som overgår til statens tjeneste ønsker   SF og EL en garanti mod forringelser i løn - og ansættelsesforhold. Det drejer sig bl.a. om pensionsbidr  ag, afske- digelse af åremålsansatte og senioraftaler, jf. bilag 11   på lovforslaget .
5 Endeligt kan SF og EL ikke godtage, at dele af forvaltningsloven sættes ud af kraft, jf. lovforsl  a- gets § 15. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin      var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betæn kningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    et mindretal (SF), tiltrådt af <> : Til § 6 1) I stk. 1 indsættes efter »følger af lov om lønmodtagers retsstilling ved virksomhedsoverdrage l- se« ordene: »særligt §§ 5 og 6  «. [Indsættelse af he  nvisning til §§ 5 og 6 i virksomhedsoverdragelsesloven] Af    indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af <>: Til § 7 2) Efter stk. 4 indsættes som nyt stykke: »Stk. 01. Finansministeren kan efter forhandling med indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte regler, der fraviger bestemmelserne i § 3, om overtagelse af pensionsforpligtelsen vedrørende  pen- sionerede tjenestemænd m.v., der er knyttet til varetagelsen af opgaver, der den 1. januar 2007 ove  r- føres til en anden myndighed i henhold til lovgivningen ved rørende kommunalreformen. Finansm i- nisteren kan endvidere efter forhandling med indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte regler om statens refusion efter den 1. januar 2007 af udgifter til de i 1. pkt. nævnte pensionsforpligtelser. B  e- stemmelserne i 1. og 2. pkt. finder tilsvarende anvendelse for Københavns, Frederiksberg og Bor n- holms Kommuners pensionsforpligtelse vedrørende pensionerede tjenestemænd m.v., som før fr a- trædelsestid  spunktet var beskæftiget med varetagelsen af opgaver, der den 1. januar 2007 u  den for disse kommuner overføres fra amtskommunerne til kommunerne i henhold til lovgivningen vedr ø- rende kommunalreformen.« [Bemyndigelse til fastsættelse af regler om fordeling af tjenestemandspensionsforpligtelsen for pe  n- sionerede tjenestemænd m.v. og st  atslig refusion af udgifterne hertil] 3) I stk. 5 ændres »stk. 3 og 4  « til: »stk. 3, 4 og 01«. [Konsekvens af ændringsforslag   nr. 2] 4) I stk. 6 ændres »stk. 3 til: »stk. 3, 4, 01 og 5«. [Konsekvens af ændringsforslag   nr. 2] 5) I stk. 7 ændres »Stk.   2-6« til: »Stk. 2-4, 01, 5 og 6«.
6 [Konsekvens af ændringsforslag   nr. 2] Til § 8 6) I stk. 1 indsættes   som 3. pkt.: »Aftaleudkastet skal alene indeholde en samlet angivelse under ét af, hvilke aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte, der i udkastet foreslås overført til statslige myndigheder og sel  v- ejende institutioner.« [Samlet angivelse i aftaleudkastet af aktiver og passiver m.v., der overføres til statslige myndigh e- der og selvejende institutioner] 7) I stk. 3 indsættes som   2. p kt. : »Oplysninger i aftaleudkastet om fordelingen af en ansat kan dog videregives til den ansatte, op- lysningen vedrører. « [Lempelse af tavshedspligten i forhold til de ansatte] Til § 9 8) I stk. 1 indsættes   som 3. pkt.: »Skal overførslen ske til en statslig myndi ghed eller en selvejende institution, forelægges aftal  e- udkastet senest den 1. januar 2006 for finansministeren.« [Finansministerens forhandlingsret for staten og selvejende institutioner] Til § 10 9) I stk. 1, 2. pkt., ændres »§ 8, stk. 1, 2. pkt.  « til: »§ 8, stk. 1, 2. og 3. pkt.« og »§ 9, stk. 1, 2. pkt.« til: »§ 9, stk. 1, 2. og 3. pkt.«. [Konsekvens af ændringsforslag   nr. 6 og 8] Til § 11 10) I stk. 1, 3. pkt., ændres »§ 9, stk. 1, 2. pkt.  « til: »§ 9, stk. 1, 2. og 3. pkt.«. [Konsekvens af ændringsfor  slag nr. 8] Til § 12 11) I stk. 1, 2. pkt., ændres »§ 8, stk. 1, 2. pkt.  « til: »§ 8, stk. 1, 2. og 3. pkt.« og »§ 9, stk. 1, 2. pkt.« til: »§ 9, stk. 1, 2. og 3. pkt.«. [Konsekvens af ændringsforslag   nr. 6 og 8] 12) I stk. 4 indsættes som   2. pkt.: »Oplysninger i mæglingsforslaget om fordelingen af en ansat kan dog videregives til den ansatte, oplysningen vedrø « [Lempelse af tavshedspligten i forhold til de ansatte]
7 Til § 13 13) I stk. 1, 2. pkt., ændres »§ 8, stk. 1, 2. pkt.  « til: »§ 8, stk. 1, 2. og 3. pkt.« og »§ 9, stk. 1, 2. pkt.« til: »§ 9, stk. 1, 2. og 3. pkt.«. [Konsekvens af ændringsforslag nr.   6 og 8] Af    et mindretal (SF), tiltrådt af <>: Til § 15 14) I stk. 1 udgår ordet »ikke «. [Forvaltningslovens regler i kapitel 4, 5 og 6 kommer til at gælde] Af    indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af <>: Til § 16 15) Efter stk. 1 indsættes som nye stykker: »Stk. 01. Den myndighed, hvorfra der overføres ansatte, skal forud for forelæggelsen af aftaleu   d- kastet efter § 9, stk. 1, gøre den ansatte bek endt med den del af aftaleudkastet, der vedrører ford e- lingen af den pågældende, og, medmindre den ansattes ønsker fuldt ud imødekommes, gøre den ansatte bekendt med de oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder, der er af væsen t- lig betydning for myndighedens udarbejdelse af aftaleudkastet vedrørende den ansatte, og som den ansatte ikke kan antages at være bekendt med  , at myndigheden er i besiddelse af. Myndigheden skal i den forbindelse give den ansatte lejlighed til at fremkomme med en udtalelse. Myndigheden kan fastsætte en frist for den ansattes afgivelse af udt  alelse efter 2. pkt. Stk. 02. Stk. 01 gælder ikke, hvis udsættelse vil medføre overskridelse af fristen for forelægge lsen af aftaleudkastet efter § 9, stk. 1, eller hvis den ansatte ikke har ret til aktindsigt efter reglerne i stk. 04 med hensyn til de pågældende o « [Pligt til at høre de ansatte inden forelæggelsen af aftaleudkastet] Til § 16 Af    et mindretal (SF), tiltrådt af <> : 16) Stk. 6 ophæves. [Tillidsrepræsentanternes   tavshedspligt ophæves] Af    indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af <>: 17) I stk. 6 indsættes som   2. p kt. : »Oplysninger om fordelingen af en ansat kan dog videregives til den ansatte, oplysningen vedrø- rer.« [Lempelse af medarbejderrepræsentanternes t  avshedspligt i forhold til de ansatte] 18) Efter stk. 6 indsættes som nye stykker:
8 »Stk. 03 . En ansat, der overføres efter § 4, kan, medmindre den ansattes ønsker fuldt ud imød e- kommes, forlange at få en skriftlig begrundelse for valget af den myndighed, o verførslen af den pågældende efter aftalen, mæglingsforslaget eller delingsrådets beslutning skal ske til. Begrunde l- sen skal gives af den myndighed, hvorfra der overføres ansatte, i overensstemmelse med reglerne i forvaltningslovens § 24. En begæring herom   skal fremsættes inden 14 dage efter, at den ansatte har modtaget skriftlig orientering om, til hvilken myndighed den ansatte skal overføres. Begæringen skal behandles i overensstemmelse med reglerne i forvaltningslovens § 23, stk. 2. Stk. 04 . En ansat, d er overføres efter § 4, har, når den ansatte har modtaget skriftlig orientering om, til hvilken myndighed den ansatte skal overføres, ret til aktindsigt efter reglerne om partsak t- indsigt i forvaltningslovens §§ 9, 10 og 12 - 16 i oplysninger om fordelingen af den pågældende a   n- satte.« [Pligt til at give efterfølgende begrundelse efter anmodning og at give efterfølgende aktindsigt efter reglerne om partsaktindsigt] Af    indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af <>: Til § 17 19) I stk. 1 indsættes efter »pli  gter« ordene: »og regler om revisionspåtegning af aftaleudkastet for så vidt angår opgørelsen over, hvilke aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte der skal overføres efter § 3 og § 4 «. [Bemyndigelse til fastsættelse af krav om revisionspåt   egning af opgørelser over aktiver og pass iver m.v.] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 I overensstemmelse med flere lønmodtagerorganisationers kritiske bemærkninger til lovforslaget sikres, at virksomhedsoverdragelseslovens §§ 5 og 6 finder anvendelse på lovforslagets  område. Til nr. 2 Efter den foreslåede bestemmelses  1. pkt. bemyndiges finansministeren til efter forhandling med indenrigs- og sundhedsministeren at fastsætte regler, der fraviger bestemmelserne i   lovforslagets § 3, om overtagelse af pensionsforpligtelsen vedrørende  pensionerede tjenestemænd m.v., der er kny  t- tet til varetagelsen af opgaver, der den 1. januar 2007 overføres til en anden myndighed i henhold til lovgivningen vedrørende kommunalr eformen. Bestemmelsen omfatter pensionsforpligtelsen vedrørende  tjenestemænd, der er fratrådt med aktuel eller opsat pension, samt disses eventuelle ægt  efælle og børn. Bestemmelsen  omfatter  såvel  pensionsforpligtelser  vedrørende  pensionerede  tjenestemænd  m.v., der før fratrædelsestidspunktet var beskæftiget med varetag elsen af en bestemt opgave, der overfø- res ved kommunalreformen, som pensionsforpligtelser vedrørende pensionerede tjenestemænd m.v., der ikke kan henføres til varetagelsen af en bestemt opg ave, men er generelt knyttet til varetagelsen af de opgaver, der overføres ved komm unalreformen, herunder generelle administrative funktioner m.v.
9 Bestemmelserne i lovforslagets § 3 indebærer med hensyn til overførslen af pensionsforpligtelser fra amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesska   b, at de pen- sionsforpligtelser, der udelukkende er knyttet til en opgave, der overføres fra en af de pågældende myndigheder,  overtages  af  den  eller  de  myndigheder,  der  overtager  den  pågældende  myndigheds opgaver,  jf.  lovforslagets  §  3,  stk.  1.  Med  hensyn  til  tjenestemandspensionsforpligtelser,  der  ikke udelukkende er knyttet til varetagelsen af en bestemt opgave, indebærer lovforslagets § 3, at amt  s- kommunernes, Hovedstadens Udviklingsråds og Hovedstadens Sygehusfællesskabs tjenestemand   s- pensionsforpligtelser skal fordeles mellem de myndigheder, der modtager opgaver fra de pågælde   n- de myndigheder, herunder med hensyn til overførsler fra amtskommunerne foretages af en fordeling af  pensionsforpligtelsen  for  pensionerede  tjenestemænd  m.v.  mellem  regionen  (regioner  ne),  kom- munerne i amtet, staten m.v., jf. lovforslagets § 3, stk. 3. Det er hensigten med hjemlen i den foreslåede bestemmelse at fastsætte regler, der indebærer, at pensionsforpligtelserne vedrørende pensionerede tjenestemænd m.v. i amtskommunerne, Hoveds   ta- dens  Sygehusfællesskab  og  Hovedstadens  Udviklingsråd  overtages  af  regionerne.  Sådanne  regler vil administrativt være mere enkle end de regler, der følger af bestemmelserne i lovforslagets § 3, idet reglerne vil indebære, at samtlige pensioner til pension  erede tjenestemænd m.v. i amtskomm  u- nerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab fremover vil blive admin   i- streret af én myndighed. Regler om regionernes overtagelse af samtlige af amtskommunernes, Ho- vedstadens  Udviklingsråds  og  Hoveds tadens  Sygehusfællesskabs  pensionsforpligtelser  vedrørende pensionerede tjenestemænd m.v. vil endvidere kunne lette myndighedernes forhandlinger om ford  e- lingen af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte, herunder øge sandsynligheden for, at  der  opnås  enighed  om  fordelingen  me llem  myndighederne.  I  forbindelse  med  fastsættelsen  af sådanne regler er det hensigten at fastsætte regler om statens refusion af udgifterne til de omhandl   e- de pensionsforpligtelser, jf. bestemmelsens 2. pkt. Det forudsæ  ttes således, at reglerne vil indebære, at de omhandlede pensionsforpligtelser ikke indgår i de aftaleudkast, som den afgivende myndighed skal udarbejde, myndighedernes forhandlinger om fordelingen af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte og den samlede aftale herom mellem den afgivende og de modtagende myndig- heder eller delingsrådets beslu tning om fordelingen. Der vil endvidere med hjemmel i den foreslåede bestemmelses 1. pkt. kunne fastsættes regler, der fraviger  bestemmelserne  i  lovforslagets  §  3,  om  overtagelse  af  øvrige  myndigheders  pensionsfo r- pligtelser  vedrørende   pensionerede  tjenestemænd  m.v.,  der  er  knyttet  til  varetagelsen  af  opgaver, der  den  1.  januar  2007  overføres  til  en  anden  myndighed  i  henhold  til  lovgivningen  vedrørende kommunalreformen, herunder om overtagelsen af Københavns, Frederiksberg og Bornholms Ko m- muners pensionsforpligtelser vedrørende pensionerede tjenestemænd m.v., der er knyttet til varet   a- gelsen  af  opgaver,  som  den  1.  januar  2007  overføres  fra  de  pågældende  ko mmuner  til  en  anden myndighed. Den foreslåede bestemmelses  2. pkt. giver hjemmel for finansministeren til efter forhandling med indenrigs- og sundhedsministeren at fastsætte regler om statens refusion fra den 1. januar 2007 af udgifter til de i 1. pkt. næv  nte pensionsforpligtelser, dvs. pensionsforpligtelser vedrørende   pensio- nerede tjenestemænd m.v., der er knyttet til varetagelsen af opgaver, der den 1. januar 2007 overf  ø- res til en anden myndighed i henhold til lovgivningen vedrørende kommunalr eformen.  Det er ikke en betingelse for anvendelsen af bemyndigelsen, at der er fastsat regler om overtagelsen af de på- gældende pensionsforpligtelser efter 1. pkt. Statslig refusion efter regler fastsat i medfør af den foreslåede bestemmelse vil have virkning e  f- ter, at opgaveflytningerne i henhold til kommunalreformen har fundet sted, dvs. efter den 1. januar 2007.
10 Bemyndigelsen forventes – i forbindelse med fastsætte lsen af regler om regionernes overtagelse af amtskommunernes,  Hovedstadens  Udviklingsråds  og  Hovedstaden s  Sygehusfællesskabs  pension  s- forpligtelse vedrørende pensionerede tjenestemænd m.v.    – udmøntet med fastsættelsen af re gler om statens  refusion  af  regionernes  udgifter  til  de  omhandlede  pensionsforpligtelser.  Om  baggrunden herfor henvises til bemærkningerne   til 1. pkt. Det forudsættes, at staten kun r  efunderer udgifter til de omhandlede pensionsforpligtelser, i det omfang pensionsforpligtelserne ikke er afdækket forsi  k- ringsmæssigt. I forbindelse med fastsættelsen af regler efter 1. pkt. om regionernes overta  gelse af amtskommu- nernes, Hovedstadens Udviklingsråds og Hovedstadens Sygehusfællesskabs pensionsforpligtelse og regler om statens refusion af regionernes udgifter hertil efter 2. pkt., som bl.a. indebærer, at der ikke vil  blive  overført  pensionsforpligtel ser  vedrørende  pensionerede  tjenestemænd  m.v.  fra  amtsko   m- munerne til kommunerne m.v., vil der – af hensyn til ligelighed mellem kommunerne in   dbyrdes – efter  bestemmelsen  i  2.  pkt.  endvidere  blive  fastsat  regler  om  statens  refusion  efter  den  1.  januar 2007 af pensionsforpligtelser vedrørende pensionerede tjenestemænd m.v., der er knyttet til varet   a- gelsen af opgaver, der den 1. januar 2007 overføres fra Københavns, Frederiksberg og Bor  nholms Kommuner til andre myndigheder. Regler herom vil sikre, at København s, Frederiksberg og Born- holms Kommuner –  ligesom kommunerne i resten af landet – ikke vil komme til at bære udgi fter til pensionsforpligtelser vedrørende pensionerede tjenestemænd m.v., der er knyttet til varetage   lsen af opgaver, der efter den 1. januar 2007 ikke længere skal varetages af de pågældende komm uner. Efter bestemmelsen i 2. pkt. er der ikke hjemmel til at fastsætte regler om statens refusion af K  ø- benhavns,  Frederiksberg  og  Bornholms  Kommuners  udgifter  til  pensionsforpligtelsen  vedrørende pensionerede  tjenestemænd  m.v.,  der  er  knyttet  til  varetagelsen  af  opgaver,  der  ved  kommunalr  e- formen  den  1.  januar  2007  i  resten  af  landet  overgår  fra  amt skommunerne  til  kommuner,  og  som Københavns, Frederiksberg og Bornholms Kommuner således fortsat skal varetag  e efter den 1. ja- nuar 2007. Med henblik på , at der kan fastsættes regler, der   –  forudsat, at der fastsættes regler om regionernes overtagelse  af  samtlige  pensionsforpligtelser  vedrørende  pensionerede  tjenestemænd  m.v.  i  amt   s- kommunernes,  Hovedstadens  Udviklingsråd  og  Hovedstadens  Sygehusfællesskab sikrer  ful   d- stændig ligelighed mellem kommunernes indbyrdes foreslås det med bestemmelsens    3. pkt., at be- stemmelserne i 1. og 2. pkt. finder tilsvarende anvendelse for Københavns, Frederiksberg og Bor n- holms Kommuners pensionsforpligtelser vedrørende pensionerede tjenestemænd m.v., som før fr a- trædelsestidspunktet var beskæftiget med var etagelsen af opgaver, der den 1. januar 2007 uden for disse kommuner overføres fra amtskommunerne til kommunerne i henhold til lovgi vningen vedrø- rende  kommunalreformen.  Regler  herom  vil  sikre,  at  Københavns,  Frederiksberg  og  Bornholms Kommuner – ligesom kommunerne i resten af landet    – ikke vil komme til at bære udgifter til pens i- onsforpligtelser  vedrørende  pensionerede  tjenestemænd  m.v   .,  der  er  knyttet  til  varetagelsen  af  op- gaver, som før den 1. januar 2007 i resten af landet blev varetaget af amtskommunerne. Det bemærkes i den forbindelse, at reglerne om overførsler af aktiver og passiver m.v., herunder tjenestemandspensionsforpligtelser, i lovforslagets § 3 ikke omfatter de tjenestemandspensionsfor- pligtelser i Københavns, Frederiksberg og Bornholms Kommuner, der er knyttet til varetagelsen af opgaver,  som  i  resten  af  landet  overføres  fra  amtskommunerne  til  kommunerne.  De  pågældende pensionsforpligtelser i Københavns, Frederiksberg og Bornholms Kommuner overf ø res således ikke til andre myndigheder efter de nuvære  nde regler i lovforslaget. Til nr. 3
11 Det  følger  af   ændringsforslaget  ,  at  finansministeren  efter  forhandling  med  indenrigs-  og  sund- hedsministeren  kan  fastsætte  regler  om  beregning,  administration,  refusion,  revision  m.v.  af  bl  .a. pensionerne til de i nr. 2 nævnte pensionerede tjen  estemænd m.v. Ændringsforslaget    er en konsekvens af ændringsforslag   nr. 1. Til nr. 4 Ændringen  indebære r,  at  finansministeren  træffer  afgørelse  om  tvivlsspørgsmål  vedrørende  de  i nr. 2 nævnte pensionsforpligtelser til pension  erede tjenestemænd m.v.   Ændringsforslaget    er en konsekvens af ændringsforslag   nr. 1. Til nr. 5 Ændringen  indebærer,  at  bestemmelsen i  nr.  2  finder  tilsvarende  anvendelse  for  ansatte  med  en pensionsordning,  der  i  det  væsentlige  giver  samme  rettigheder  som  tjenestemandspensionsordni  n- ger. Bestemmelsen er en konsekvens af bestemmelsen i nr. 2. Til nr. 6 Det fremgår af bemærkningerne til l   ovforslagets § 8, stk. 1, at staten med hensyn til opgaver, der skal overføres til st aten, optræder som én samlet myndighed, og at aftaleudkastet således ikke skal indeholde udkast til fordeling af ansatte mellem flere statslige myndigheder. Det fastsættes   med ændringsforslaget, at a  ftaleudkastet alene skal indeholde en samlet angivelse under  ét  af,  hvilke  aktiver  og  passiver,  rettigheder  og  pligter  samt  ansatte  der  i  udkastet  foreslås overført til statslige myndigheder og selvejende instituti oner. Det  præc  iseres  således  med  den  foreslåede  bestemmelse,  at  aftaleudkastet  med  hensyn  til  ove  r- førsler,  der  sker  til  statsl ige  myndigheder,  ikke  skal  indeholde  udkast  til fordelingen  af  aktiver  og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte mellem statslige mynd igheder. Ændringsforslaget  indebærer  endvidere,  at  aftaleudkastet  med  hensyn  til overførsler,  der  sker  til selvejende institutioner, ikke skal indeholde udkast til fordelingen af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte mellem de selvejende institutioner. Med selvejende institutioner sigtes der til de selvejende institutioner, hvortil der overføres opg a- ver efter forslag til lov om ændring af lov om institutioner for uddannelsen til studentereksamen, lov om institutioner for uddannelsen til højere forberedelseseksamen, lov om grundlæggende social   - og sundhedsuddannelser, lov om almen voksenuddannelse og om voksenuddannelsescentre og forskel- lige andre love (lovforslag nr. L 106) og de selvejende institutioner, hvortil der overføres opgaver efter forslag til lov om ændring af lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre sel   vejende institutioner for videregående uddannelser m.v., lov om mellemlange videregående uddannelser, lov om centre for undervisningsmidler m.v. og forskellige andre love på Undervisningsministeriets o m- råde (lovforslag nr. L 107). Se tilsvarende ændring   sforslag nr. 8, 9 , 10 , 11 og 12 . Bestemmelsen indebærer endvidere, at det ikke i aftaleudkastet skal ang  ives, om overførslen skal ske til en statslig myndighed eller til en af de omhandlede selvejende institutioner. I aftaleudkastet vil det således alene skulle anføres, at overførslen skal ske til en statslig myndighed/selvejende i   n- stitution.
12 Baggrunden  for  bestemmelsen  er,  at  det  efter  Indenrigs-  og  Sundhedsministeriets  opfattelse  er mest hensigtsmæssigt, at der ved forhandlingerne mellem på den ene side den afgivende myndighed og på den anden side samtlige de modtage nde myndigheder kun tages stilling til, hvilke aktiver og passiver,   rettigheder   og   pligter   samt   ansatte,   der   skal   overføres   til   statslige   myndigheder/de omhandlede  selvejende  institutioner.  Der  skal  således  ikke  ved  forhandlingerne  tages  stilling  til fordelingen  af  de  pågældende  aktiver  og  passiver  m.v.  mellem  de  statslige  myndigheder  og  de omhandlede  selvejende  institutioner,  idet  det  vil  kunne  vanskeliggøre  forhandlingerne  og  forringe sandsynligheden  for  at  opnå  enighed  om  en  aftale  om  fordelingen.  Ændringsforslaget  skal  ses  i sammenhæng med blandt andet ændringsforslag nr. 8, som sikrer, at de statslige myndigheder og de omhandlede selvejende institutioner optræder som én samlet myndighed ved forhandlinge rne. Bestemmelsen har alene betydning for, hvorledes det i aftaleudkastet angives, hvortil overførslen skal ske. Bestemmelsen indebærer således ikke en fravigel   se af de regler i lovforslagets kapitel 2, der  regulerer,  til  hvilken  statslig  myndighed  eller  selvejende  institution  overførslen  af  aktiver  og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte den 1. januar 2007 skal ske. Overførslen den 1. januar 2007 sker således efter lovforslaget direkte fra den afgivende myndighed til den pågældende statsl i- ge myndighed eller selvejende institution. Det forudsættes i den forbindelse, at finansministeren forestår den fornø dne koordinering mellem ressortministerierne med henblik på, at den afgivende myndighed kan modtage meddelelse om, til hvilken statslig myndighed eller selvejende institution overførslen af et aktiv eller passiv m.v. den 1.  januar  2007  skal  ske.  Med  hensyn  til  ansatte,  der  skal  overføres  til  statslige  mynd igheder  eller selvejende  institutioner,  forudsættes  det,  at  finan  sministeren  hurtigst  muligt  efter  aftaleindgåelsen, vedtagelsen  af  mægling  sforslaget  eller  delingsrådets  beslutning  meddeler  den  myndighed,  hvorfra de ansatte overføres, til hvilken statslig  ansættelsesmyndighed eller selvejende institution de enkelte ansatte, der skal overføres til statslige myndigheder eller selvejende institutioner, skal overgå med henblik på, at den afgivende myndighed kan opfylde pligten til at orientere de enkelte berørt  e ansat- te herom efter lovforslagets § 16, stk. 5. Der henvises til nr. 8 med hensyn til finansministerens ko- ordinerede funktion m.v. Til nr. 7 Det  følger  af   forslaget  til  §  8,  stk.  3,  at  aftaleudkast  er  fortrolige,  indtil  aftale  er  indgået,  mæ   g- lingsforslag er vedtaget eller delingsrådets b eslutning foreligger. Ændringsforslaget indebærer, at oplysninger i aftaleudkastet om fordeli ngen af en ansat, uanset at aftaleudkastet er fortroligt, indtil aftale er indgået, mæglingsforslag vedtaget eller delingsrådets be- slutning foreligger, kan videregives til den ansatte, oplysningen vedrører. Videregivelsen af oply s- ninger om fordelingen af den enkelte ansatte kan ske i forbindelse med den høring af den ansatte, den  afgivende  myndighed  har  pligt  til  at  foretage  inden  forelæggelsen  af  aftaleudkastet,  jf.  æ n- dringsforslag nr. 4. Videregivelsen  af oplysninger om fordelingen af den  enkelte ansatte kan også ske til den ansatte i forbindelse med senere ændringer i aftaleudkastet under forhandlingerne med de modtagende myndigheder om fordelingen af den afgivende myndigheds ansatte. Ændringsforslaget giver således den afgivende myndighed m ulighed for, selv om myndigheden ikke har pligt hertil, at høre den ansatte over senere ændringer i aftaleudkastet under forhan   dlingerne. De oplysninger om fordelingen af den enkelte ansatte, den afgivende myndighed med ændring  s- forslaget får mulighed for at videregive til den ansatte, vil i forhold til andre , af hensyn til beskyttel- sen  af  forhandlingsprocessen  vedrørende  fordeling  af  aktiver  og   passiver,  rettigheder  og  pligter samt ansatte, være omfattet af tavshedspligtsbestemmelsen i lo  vforslagets § 8, stk. 3, der begrænser pligten  til  at  meddele  oplysninger  efter  offentlighedslovens  almindelige  regler,  jf.  offentlighedslo- vens § 14.
13 Den enkelte ansatte har alene mulighed for at modtage aftaleudkastets oplysninger om fordelingen af vedkommende selv. Aftaleudkastets oplysninger i øvrigt er fortsat fortrolige i forhold til den a n- satte. Til nr. 8 Med den foreslåede bestemmelse præciseres det med hen   syn til opgaver, der overføres til statslige myndigheder, at forelæggelsen af aftaleudkastet skal ske for finansministeren. Staten optræder sål e- des som anført i bemærkningerne til lovforslagets § 9, stk. 1, 2. pkt., som én samlet myndighed u  n- der delingsproceduren. Bestemmelsen indebærer   – i sa   mmenhæng med bestemmelserne i nr. 9  , 10, 11  og  12  –   at  finansministeren  forestår  den  fornødne  koordinering  med  ressortministerierne  med hensyn  til  opgaveoverførslerne  til  statslige  myndigheder,  og  at  finansministeren  p å  statens  vegne kan  træffe  beslutning  om  tilrettelæggelse  af  forhandlingerne,  indgåelse  af  aftale  og  vedtagelse  af mæglingsfo  rslag. Det forudsættes, at repræsentanter for de øvrige statslige myndigheder efter aftale med finansministeren kan overvære forhan  dlingerne. Med  bestemmelsen  fastsættes  det  endvidere,  at  forelæggelsen  af  aftaleudkast  med  hensyn  til  de opgaver, der overføres til selvejende institutioner, sker for finan sministeren. Med selvejende institutioner sigtes der til de selvejende institutioner, hvortil der overføres opg a- ver efter forslag til lov om ændring af lov om inst  itutioner for uddannelsen til studentereksamen, lov om institutioner for uddannelsen til højere forberedelseseksamen, lov om grundlæggende social   - og sundhedsuddannelser, lov om almen voksenuddannelse og om voksenuddannelsescentre og forskel- lige andre love (lovforslag nr. L 106) og de selvejende institutioner, hvortil der overføres opgaver efter forslag til lov om ændring af lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre sel   vejende institutioner for videregående uddannelser m.v., lov om mellemlange videregående uddannelser, lov om centre for undervisningsmidler m.v. og forskellige andre love på Undervisningsministeriets o m- råde (lo vforslag nr. L 107). Med hensyn til opgaveoverførsler til de omhandlede selvejende institutioner vil forelæggelsen s   å- ledes ikke – som anført i bemærkningerne til lovforslagets § 9, stk. 1, 2. pkt. skulle ske for de fo   r- beredende bestyrelser, der oprettes for de pågældende selvejende institutioner, me   n for finansmini- steren. Baggrunden for ændringen er, at det efter Indenrigs  - og Sundhedsministeriets opfattelse er uhen- sigtsmæssigt, at forelæggelsen skal ske for hver enkelt forberedende bestyrelse, der skal repræsent e- re den selvejende institution under delingsproceduren. Det vil indebære, at der skal forhandles med et meget stort antal myndigheder ved overførsel af opg aver til de selvejende institutioner, og det vil efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse kunne vanskeliggøre forhandlingerne o g mind- ske sandsynligheden for, at fordelingen kan fastlægges ved aftale, idet en enkelt selvejende instit  u- tion vil kunne modsætte sig en fordeling, uanset om de øvrige myndigheder er nået til eni ghed. Den foreslåede bestemmelse sikrer, at forelæggelsen me   d hensyn til opgaver, der skal overføres til selvejende institutioner, alene skal ske for finansministeren. Det følger endvidere af konsekvensæ   n- dringerne i de øvrige relevante bestemmelser i lovforslaget, jf. nr.  9, 10, 11 og 12, at forhandlinger- ne under delingsproceduren – med hensyn til opgaver, der overføres til selvejende institutioner ved kommunalreformen  –  føres  af  repræsentanter  udpeget  af  finansministeren. Det  forudsættes,  at  r  e- præsentanter for de selvejende institutioner efter aftale med finansmini  steren kan overvære forhan  d- lingerne. Bestemmelsen  sikrer  endvidere,  at  der  sker  den  fornødne  koordinering  af  forhandlingerne  med hensyn  til  overførslerne  til  de  selvejende  institutioner  og  med  hensyn  til  overførslerne  af  de  faste ejendomme knyttet til gymnasier m.v., som overtages af undervisningsministeren, jf. § 12 i forslag
14 til lov om ændring af lov om institutioner for uddannelsen til studentereksamen, lov om institutioner for uddannelsen til højere forberedelseseksamen, lov om grundlæggende social   - og sundhedsuddan- nelser, lov om almen voksenuddannelse og om voksenuddannelsescentre og forskellige andre love og § 9 i forslag til lov om ændring af lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre sel   v- ejende  institutioner  for  videregående  uddannelser  m.v.,   lov  om  mellemlange  videregående  udda n- nelser, lov om centre for undervisningsmidler m.v. og forskellige andre love på Undervisningsmin i- steriets område. Til nr. 9 Det følger af bestemmelsen, at en aftale om fordelingen af aktiver og passiver, rettigheder og  plig- ter samt ansatte, der indgås mellem myndighederne efter lovforslagets § 10, alene skal indeholde en samlet angivelse af de aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte, der overføres til stat s- lige myndigheder eller selvejende institutioner. Bestemmelsen er en konsekvens af ændringsforslag n  r. 6. Der henvises til bemær  kninger til nr. 6. Det følger endvidere af bestemmelsen, at den afgivende myndighed  – med hensyn til opgaver, der overføres til statslige myndigheder eller de i nr.   8 omhandlede selvejende institutioner – skal in   d- kalde de repræsentanter, som finansministeren udpeger, til forhandlingerne om fordelingen af akt  i- ver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte med henblik på, at repræsentanterne på statens vegne kan træffe bes  lutning om indgåelse af aftale og vedtagelse af mæ   glingsforslag. Bestemmelsen er en konsekvens af ændringsforslag   nr. 8. Der henvises til bemær  kningerne til nr. 8. Til nr. 10 Det følger af bestemmelsen, at delingsrådet    – med hensyn til opgaver, der overfø    res til statslige myndigheder eller de i nr. 8 omhandlede selvejende institutioner – skal indkalde de repræsenta nter, som finansministeren udpeger  med henblik på, at repræsentanterne på statens vegne kan træffe b e- slutning om indgå else af aftale og vedtagelse af mæglingsforslag. Bestemmelsen er en konsekvens af ændringsforslag   nr. 8. Der henvises til bemærkninger  ne til nr. 8. Til nr. 11 Det følger af bestemmelsen, at et mæglingsforslag, der fremsættes af delingsrådet efter lovforsl a- gets § 12, alene skal indeholde en samlet angivelse af de aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte, der overføres til statslige myndigheder eller selvejende instituti oner. Bestemmelsen er en konsekvens af ændringsforslag   nr. 6. Der henvises til bemær  kningerne til nr. 5. Det  følger   endvidere  af  bestemmelsen,  at  delingsrådets  fremsættelse  af  mæglingsfor slag  –  med hensyn  til  opgaver,  der  overføres  til  statslige  myndigheder  eller  de  i  nr.   8  omhandlede  selvejende institutioner  –   skal  ske  for  finansministeren,  som  vil  kunne  vedtage  mæglingsforslaget  på  statens vegne. Bestemmelsen er en konsekvens af ændringsforslag   nr. 8. Der henvises til bemærkningerne til nr. 6.
15 Til nr. 12 Det følger af bestemmelsen, at delingsrådets beslutning alene skal indeholde en samlet angivelse af de aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte, der overføres til statslige myndigheder eller selvejende institutioner. Bestemmelsen er en konsekvens af ændringsforslag   nr. 6. Der henvises til bemær  kningerne til nr. 6. Det følger endvidere  af bestemmelsen, at delingsrådets beslutning  – med hensyn til opgaver, der overføres til statslige myndigheder eller de i nr.  8 omhandlede selvejende institutioner – skal træ ffes efter drøftelse med finansmin isteren. Bestemmelsen er en konsekvens af ændri  ngsforslag nr. 8. Der henvises til bemær  kningerne til nr. 8. Til nr. 13 Det følger af § 12, stk. 4, i det fremsatte forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse  med  kommunalreformen,  at  mæglingsforslaget  er  fortroligt,  indtil  aftale  er    indgået, mæglingsforslaget er vedtaget eller deling  srådet har truffet beslutning. Ændringsforslaget indebærer, at oplysninger i mæglingsforslaget om fordelingen af en ansat, ua n- set,  at  mæglingsforslaget  er  fortroligt,  indtil  aftale  er  indgået,  mæglingsfor slag  vedtaget  eller  de- lingsrådets beslutning foreligger, kan vider egives til den ansatte, oplysningen vedrører. Ændringsforslaget  giver  således  den  myndighed,  hvorfra  der  overføres  ansatte,  mulighed  for  at orientere den enkelte ansatte om det forslag til fordeling af den pågældende, som fremgår af mæ g- lingsforslaget,  og  eventuelt  indhente  den  pågældendes  udtalelse  hertil.  Det  forudsættes  dog ,  i  for- bindelse  med  en  eventuel  høring  af  den  ansatte,  at  den  a nsattes  udtalelse  skal  foreligge  inden  for kort  tid,  sål edes  at  den  tidsfrist,  som  delingsrådet  fastsætter  efter  lovforslagets  §  12,  stk.  2,  for, hvornår myndighederne skal meddele, om mæglingsforslaget kan vedtages, ikke overskr   ides. De oplysninger om fordelingen af den enkelte ansatte, den afgivende myndighed med ændring  s- forslaget får mulighed for at videregive til den ansatte, vil i forhold til andre , af hensyn til beskyttel- sen  af  forhandlingsprocessen  vedrørende  fordeling  af  aktiver  og  passiver,  rettigheder  og  pligter samt ansatte, være omfattet af tavshedsp  ligtsbestemmelsen i lovforslagets § 12, stk. 4, der begræ  n- ser pligten til at meddele oplysninger efter offentlighedslovens almindelige regler, jf. offentligheds- lovens § 14. Den enkelte ansatte har alene mulighed for at modtage oplysninger om mæglingsforsla  gets forde- ling af den pågældende. Øvrige oplysninger i mæglingsforslaget er fortrolige i forhold til den ansa t- te. Til nr. 14 Som nævnt i bemærkningerne til ændringsforslag nr. 1 ønsker forslagsstillerne på baggrund af den rejste kritik fra en række lønmodt   agerorganisationer at sikre størst mulig retssikkerhed for de ansa t- te ved at sørge for at forvaltningslovens regler skal gælde under hele forløbet. Til nr. 15 Med  ændringsforslaget  fastsættes  en  særlig  pligt  for  den  afgivende  myndighed  til inden  for   e- lægg  elsen af udkast til aftale om fordelingen af  bl.a. ansatte for de modtagende myndigh eder – at
16 høre de enkelte ansatte, der skal overføres til en anden myndighed som følge af overførslen af o p- gaver den 1. januar 2007 i henhold til lovgivningen vedrørende ko mmunalreformen. En sådan høringspligt indebærer, at den afgivende myndighed før forelæggelsen af aftaleudkastet gør den enkelte ansatte bekendt med myndighedens forslag til, hvortil den pågældende skal overf ø- res, og giver den ansatte lejlighed til, inden for en af den afgivende myndighed fastsat frist, at frem- komme med en udtalelse. Høringspligten vil også, medmindre den ansattes ønsker fuldt ud imød e- kommes, omfatte de faktiske oplysninger, der er af væsentlig betydning for myndi  ghedens forslag om fordeling af den pågældende ansatte, og som den ansatte ikke kan antages at være bekendt med , at  myndigheden  er  i  besiddelse  af.  Sådanne  oplysninger  vil  f.eks.  kunne  være  tilkendegivelser  fra modtagende myndigheder om fordelingen af den ansatte og være den afgiven  de myndigheds oplys- ninger om den ansatte, den ansatte ikke kan antages at være bekendt med  , at myndigheden er i be- siddelse af, hvis sådanne oplysninger indgår som led i det faktuelle grundlag for myndighedens fo  r- slag. Ved oplysninger, den ansatte ikke kan antages at være bekendt med myndigheden er i besi  d- delse af, forstås i overensstemmelse med sædvanlig fortolkning af partshøringsbestemmelsen i fo r- valtningslovens § 19 de oplysninger, den ansatte ikke kan antages at være bekendt med indgår i det faktuelle grundlag for myndighedens forslag. Det forudsættes, at den afgivende myndighed  , på et passende tidspunkt forud for partshøringen og dermed inden udarbejdelsen af sit forslag til fordeling af de ansatte, har indhentet oplysninger fra de ansatte om de enkelte ansattes ønsker til, hvortil den pågældende skal overføres, og har været i en dialog med de modtagende myndigheder om fordelingen af blandt andet de ansatte. Det forudsættes, at høringen af den ansatte vil skulle ske på et passende tidspunkt inden forelæ g- gelsen af aftaleudkastet for de modtagende myndigheder, sådan at den ansatte har en rimelig frist til at  forholde  sig  til  oplysningerne  og  fremkomme  med  en  udtalelse  på  baggrund  af  de  oplysni nger, som den pågældende høres over. Høringspligten gælder som a   ngivet i stk. 02 ikke, hvis udsættelse vil medføre overskridelse af fr   i- sten den 1. januar 2006 for forelæggelsen af aftaleudkastet efter § 9, stk. 1, jf. den tilsvarende regel i forvaltningslovens  §  19,  stk.  2,  nr.  2.  Høringspligten  gælder  heller  ikke,  hvi   s  den  ansatte  ikke  vil have  ret  til  aktindsigt  efter  de  foreslåede  regler  i  stk.  8 ,  om  den  ansattes  efterfølgende  adgang  til aktindsigt  efter  forvaltningslovens  regler  om  partsaktindsigt  med  hensyn  til  de  pågældende  oply   s- ninger, jf. den tilsvarende regel i forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 4. Høringspligten omfatter som nævnt den afgivende myndigheds forslag til fordeling af den enkelte ansatte og er på dette punkt mere vidtgående end h  ø partshøring,  der  al ene  omfatter  en  pligt  til  at  høre  parten  med  hensyn  til  oplysninger  vedrørende sagens  faktiske  omstændigheder.  Desuden  omfatter  høringspligten  alle  ansatte,  uanset  om  de  p   å- gældende  ville  have  været  omfattet  af  forval tningslovens  regler  om  partshøring,  hvis   de  ikke  var undtaget efter lovforslagets § 15. Det forudsættes, at h  ø ringspligten ikke indebærer en pligt til at høre de enkelte ansatte i løbet af delingsforhandlingerne  mellem  myndighederne,  idet  en  sådan  høringspligt  vil  kunne  forsinke  og vanskeliggør e forhandlingerne. Høringspligten indebærer, at de oplysninger i aftaleudkastet, som vedrører fordelingen af den e n- kelte ansatte, ikke vil være fortrolige i forhold til den enkelte ansatte. Høringspligten er således en undtagelse til lovforslagets § 8, stk. 3, hvoraf det følger, at aftaleudkast er fortrolige  – også i fo    rhold til de enkelte berørte ansatte. Den afgivende myndighed vil således kunne orientere den enkelte a  n- satte om, til hvilken myndighed den pågældende efter aftaleudkastet vil skulle overf   ø res, jf. tillige ændringsforslag nr.   2.
17 Der vil ikke være noget til hinder for, at den afgivende myndighed   – inden for rammerne af re   g- lerne om tavshedspligt –  i videre omfang foretager hø nr. 2. Til nr. 16 Se b emærkninger til ændringsforslag nr. 1 og 14. Til nr. 17 Det følger af § 16, stk. 6, i det fremsatte forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen, at medarbejderrepræsentanterne har tavshedspligt vedrørende den orientering, repræsentanterne for de ansatte efter § 16, stk. 1 og 2, har modtaget om aftaleudk  a- stet forud for forelæggelsen for  andre myndigheder, om det  aftaleudkast, der  er forelagt for andre myndigheder, om forhandlingernes forløb og om et fremsat mæglings   forslag. Ændringsforslaget  indebærer,  at  medarbejderrepræsentanterne  kan  vid eregive  oplysninger  om fordelingen af en ansat til den ansatte, oplysningen vedrører. Det gælder såvel oplysninger om fo r- delingen af en ansat i aftaleudkastet forud for forelæggels  en, i det forelagte aftaleudkast, under for- handlingerne og i mæglingsforslaget. Den enkelte ansatte har alene mulighed for at modtage oplysninger fra medarbejderrepræsenta  n- ten om fordelingen af vedkommende selv. Aftaleudkastets oplysninger i øvrigt er for tsat fortrolige i forhold til den ansatte. Til nr. 18 (Ad § 16, stk. 03) Med ændringsforslaget fastsættes en pligt for den afgivende myndighed til efter anmodning at g i- ve en efterfølgende begrundelse for beslutningen om, til hvilken myndighed den ansatte  skal over- føres  som  følge  af  overførslen  af  opgaver  i  henhold  til  lovgivningen  vedrørende  kommunalrefo r- men. Bestemmelsen indebærer, at en ansat, der skal overføres, kan forlange at få en skriftlig begrunde l- se for valget af den myndighed, hvortil overførslen  af den pågældende efter aftalen, mæglingsfo r- slaget  eller  delingsrådets  beslutning  skal  ske.  Begrundelsen  skal  gives  af  den  myndighed,  hvo rfra der overføres ansatte, og som også i henhold til § 16, stk. 5, i det fremsatte forslag til lov om visse proceduremæssige  spørgsmål  i  forbindelse  med  kommunalreformen  har  givet  den  ansatte  skriftlig orientering om beslutningen om, til hvilken myndighed overførslen skal ske. Er valget af den my n- dighed, hvortil den ansatte skal overføres, sket ved vedtagelsen af et mægl   ingsforslag eller ved de- lingsrådets  beslutning,  forudsættes  det,  at  delingsrådet  yder  den  afgivende  myndighed    fornøden bistand med udformningen af begrundelsen. I lighed med, hvad der gælder efter forvaltningsloven, er det en forudsætning for begrundelses  pligten, at den ansattes ønsker ikke fuldt ud er imødeko  m- met. Fristerne i forvaltningslovens § 23, stk. 1 og 2, der gæ  lder for retten til en efterfølgende skriftlig begrundelse  af  en  mundtlig  afgørelse,  finder  tilsvarende  anvendelse.  Det  fastsættes  derfor i  be- stemmelsen, at en begæring om begrundelse skal fremsættes inden 14 dage efter, at den ansatte har modtaget skriftlig orientering om, til hvilken myndighed den ansatte skal overføres. Det fastsættes endvidere  i  bestemmelsen,  at  begæringen  skal  behandles    i  overensstemmelse  med  reglerne  i  for- valtningslovens § 23, stk. 2, dvs., at begæringen om begrundelse skal besvares sn  arest muligt, og at
18 den  pågældende     -  hvis  begæringen  ikke  er  besvaret  i  nden  14  dage  -  skal  underrettes  om  grunden hertil samt om, hvornår  begæringen kan forventes b  esvaret. Det  fastsættes  desuden,  at  begrundelsen  skal  gives  i  overensstemmelse  med  reglerne  i  forval  t- ningslovens § 24. Kravene i forvaltningslovens § 24 til begrundelsens indhold finder således anve n- delse, dvs. at begrundelsen skal henvise til de retsregler i lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen, i henhold til hvilke beslutningen om overførsel af den ansa t- te er truffet. Begrundelsen skal endvidere angive de hovedhensyn, der har været bestemme  nde for skønsudøvelsen, samt om fornødent en kort redegørelse for de fakt iske oplysninger, som er tillagt væsentlig bety  dning. Det bemærkes, at de forhold, der begrunder den enkelte ansattes overførsel til en anden myndi   g- hed, må formodes i vidt omfang ikk e at bero på sæ   rlige individuelle forhold, der knytter sig til den enkelte ansatte, hvilket vil have betydning for begrundelsens nærmere indhold. Begrundelsespligten  er  mere  vidtgående  end  begrundelsespligten  efter  forvaltningslovens  regler, da begrundelsespligten omfatter alle beslutninger om overførsel af ansatte, uanset om beslutningen ville have været omfattet af  forvaltningsl  ovens  regler om begrundelse, hvis den ikke var undtaget efter lovforslagets § 15. Begrundelsespligten adskiller sig til gengæld f  ra forvaltningslovens regler ved, at begrundelsespligten – i lighed med, hvad der gælder for mundtlige afgørelser efter forval t- ningslovens § 23 – alene indtræder efterfølgende efter anmodning fra den ansatte for ikke at forsi n- ke den orientering, de ansatte skal have om overførslen til en anden myndi ghed. Der vil ikke være noget til hinder for, at den afgivende myndighed   – inden for rammerne af re   g- lerne  om  tavshedspligt  –   i  et  videre  omfang  vælger  at  begrunde  valget  af  den  myndighed,  hvortil den ansatte skal overføres. (Ad § 16, stk. 04) Med ændringsforslaget fastsættes en ret for de ansatte til efterfølgende efter anmodning at få ak t- indsigt efter forvaltningslovens regler om partsaktindsigt. Bestemmelsen  indebærer,  at  en  ansat,  der  har  modtaget  skriftlig  ori  entering  om,  at  den  ansatte skal overføres til en anden myndighed som følge af overførslen af opgaver i henhold til lovgivni   n- gen vedrørende kommunalreformen, har ret til aktindsigt efter re glerne i forvaltningslovens §§ 9, 10 og 12–16 om partsaktindsigt i    oplysninger om fordelingen af den pågældende ansatte. Den foreslå e- de ret til aktindsigt efter forvaltningslovens regler om partsaktindsigt omfatter alle oplysninger om fordelingen af den pågældende ansatte, uanset på hvilket stadie i delingsprocessen oplys ningerne er tilvejebragt,  dvs.  oplysninger  om  fordelingen  af  den  pågældende  ansatte,  der  er  tilvej   ebragt  ved udarbejdelsen og forelæggelsen af aftaleudkast, ved forhandlingerne om og indgåelsen af en aftale om fordeling af de ansatte, ved fremsættelsen af,   forhandlingerne om og vedtagelsen af mægling  s- forslag samt ved delingsrådets beslutning om fordelingen af den pågældende ansatte. Den foreslå e- de ret til aktindsigt efter forvaltningslovens regler om partsaktindsigt omfatter alene oplysninger om fordelingen af den pågældende ansatte, ikke oplysninger om fordeling af andre ansatte eller oply   s- ninger om fordeling af aktiver og passiver m.v. Den enkelte ansatte, der skal overføres, vil således være sikret ret til aktindsigt efter forvaltning s- lovens regler om partsaktindsigt, der indebærer en videregående adgang til aktindsigt end offentli   g- hedslovens regler om aktindsigt i de dokumenter, der har indgået i delingsproceduren på det tid  s- punkt,  hvor  der  er  indgået  en  aftale,  vedtaget  et  mæglingsforslag  eller  delingsr   ådet  har  truffet  b e- slutning om fordelingen af den pågældende ansatte. Det forudsættes herved, at de pågældende d o- kumenter  og  oplysninger  ikke  helt  eller  delvis  kan  undtages  fra  aktindsigt  efter  reglerne  i  forvalt- ningslovens §§ 9, 10 og §§ 12 – 15 om partsa   ktindsigt.
19 Den foreslåede ret til aktindsigt efter forvaltningslovens regler om partsaktindsigt er mere vidtg å- ende end retten til partsaktindsigt efter forvaltningslovens regler, da den foreslåede ret til aktindsigt omfatter alle ansatte, uanset om de pågæ   ldende ville have været omfattet af forvaltningslovens re  g- ler om partsaktindsigt, hvis de ikke var undtaget efter lovforslagets § 15. Den foreslåede ret til ak t- indsigt  adskiller  sig  til  gengæld  fra  forvaltningsl  ovens  regler  ved,  at  denne  ret  alene  kan  udøv es efterfølgende og ved, at den foreslåede efterfølgende aktindsigt ikke indebærer nogen ret til at kr æ- ve delingsproceduren udsat. Herved sikres, at den foreslåede ret til aktindsigt efter forvaltningsl o- vens  regler  om  partsaktindsigt  ikke  vanskeliggør  my ndighedernes  forhandlinger  m.v.  og  forsinker den orientering, de ansatte skal have om overførslen til en anden myndi ghed. Der vil ikke være noget til hinder for, at den afgivende myndighed   – inden for rammerne af re   g- lerne om tavshedspligt – i et videre omfan   g vælger at give den ansatte meroffentlighed. Til nr. 19 Med den ændrede affattelse af lovforslagets § 17, stk. 1, bemyndiges indenrigs  - og sundhedsmini- steren til efter forhandling med finansministeren – ud over regler for udarbejdelsen af aftaleudkast og regler for værdiansæ ttelsen af aktiver og passiver samt rettigheder og pligter – at fastsætte regler om revisionspåtegning af aftaleudkastet for   så vidt angår opgørelsen over, hvilke aktiver og pass   i- ver, rettigheder og pligter samt ansatte der skal overfør es efter lovforslagets § 3 og § 4. Det aftaleudkast, som den afgivende myndighed skal udarbejde efter lovforslagets § 8, indeholder dels en opgørelse over, hvilke aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte der skal ove r- føres efter  lovforslagets § 3 og § 4, dels et udkast til fordelingen mellem myndighederne af de på- gældende aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte. Med  bestemmelsen  bemyndiges  indenrigs-  og  sundhedsministeren  således  til  efter  forhandling med  finansministeren  at  stille  krav  om,  at  aftaleudkastet  med  hensyn  til  opgørelsen  skal  forsynes med en revisionspåtegning. Det forudsættes, at det er den myndighed, der er forpligtet til at udarbejde aftaleu  dkastet, der vil være forpligtet til at sørge for, at aftaleudkastet m   ed hensyn til opgørelsen forsynes med en revis i- onspåtegning. Baggrunden for forslaget er, at et krav om revisionspåtegning af opgørelserne over de aktiver og passiver,  rettigheder  og  pligter  samt  ansatte,  som  skal  overføres,  vil  kunne  forenkle  forhandling s- processen, idet revisionspå tegningen vil kunne skabe tillid hos de modtagende myndigheder til, at samtlige relevante aktiver og passiver m.v. er medtaget i opgørelsen, herunder at værdiansættelsen er sket korrekt, og således medvirke til, at drøftelserne u  nder delingsforhandlingerne kan koncentre- res om fordelingen af aktiver og passiver m.v. Erling Bonnesen (V)   Troels Christensen (V)   Michael Aastrup Jensen (V)   Leif Mikkelsen (V) Jens Vibjerg (V)   Poul Nødgaard  (DF) fmd.  Kristian Thulesen Dahl (DF) Christian Wedell-Neergaard (KF) nfmd.  Allan Niebuhr (KF)   Arne Toft (S)   Karen Hækkerup   (S) Magnus Heunicke (S)   Ole Stavad (S)   Margrethe Vestager (RV)   Ole Glahn (RV) Kristen Touborg (SF)   Line Barfod (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqat   igiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get.
20 Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
21 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 67 Bilagsnr.    Titel 1 Høringsnotat, fra indenrigs - og sundhedsministeren 2 Notat om modellen for overførsel af tjenestemandsansatte ved ko m- munalreformen, fra indenrigs- og sundhedsministeren 3 Henvendelse af 15/3-05 fra advokat Bent Unmack Larsen 4 Tidsplan for besvarelse af skriftlige spørgsmål 5 Henvendelse af 17/3 - 05 fra Foreningen af Kommuner i Københavns Amt 6 Henvendelse af 30/3-05 fra Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd 7 Henvendelse af 8/4-05 fra Kommunale Tjenestemænd og Overen komstansatte 8 Oversigt over spørgsmål, der er stillet p  å lovforslaget pr. 18/4 -05 9 Henvendelse af 18/4-05 fra DJØF, København 10 Henvendelse af 19/4-05 fra DJØF, Viborg 11 Materiale modtaget af DJØF, København ved foretræde den 21/4 -05 12 Henvendelse af 21/4-05 fra Sundhedskartellet 13 Oversigt over spør gsmål, der er stillet pr. 27/4 -05 14 Oversigt over spørgsmål, der er stillet på lovforslaget pr. 11/5   -05 15 Henvendelse af 11/5-05 fra DJØF, København 16 Henvendelse fra HK-Klubber i Storstrøms Amt, Vestsjællands Amt og Københavns Amt 17 Retsudvalgets ekspertmøde om eventuelle grundlovsproblemer i fo r- hold til kommunalreformen 18 Kopi SAU L 110 - svar på spørgsmål 96, 97 og 98 om offentlige a   n- sattes rettigheder i forbindelse med fremtidige arbejdspladser, fra skatteministeren 19 1. udkast til betænknin  g 20 Oversigt over spørgsmål, der er stillet på lovforslaget pr. 23/5   -05 21 Ad ekspertmødet den 24/5 -05 om eventuelle grundlovsproblemer i forhold til kommunalreformen 22 Kopi REU alm. del - svar på spørgsmål 125 om kommentar til he   n- vendelse fra Oluf Jø rgensen, Danmarks Journalist Højskole vedr ø- rende retten til aktindsigt, fra indenrigs- og sundhedsministeren 23 Ændringsforslag, fra indenrigs   - og sundhedsministeren 24 2. udkast til betænkning
22 Bilagsnr.    Titel Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 67 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse af 15/3-05 fra advokat Bent Unmack Larsen, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvor lovforslaget fratager de berørte offentlige ansattes ret til partshøring og aktindsig t i deres personlige sag, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om offentlige ansattes nye opgaver og manglende ret til parts- hø ring og aktindsigt, til indenrigs- og sundhedsministeren, og mini- sterens svar herpå 4 Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/3-05 fra Foreningen af Kommuner i Københavns Amt, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om kommentar til henvendelse af 30/3-05 fra Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, til indenr igs- og sundhedsministe- ren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om redegørelse for reglerne om »masseafskedigelser «, til be- skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om kommentar til henvendelse af 8/4-05 fra Kommunale Tje- nestemænd og Overensk  omstansatte, til indenrigs- og sundhedsmini- steren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om hvor stort omkostningsniveauet er for opgaveflytninger mellem stat, amt og kommune, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om kommentar til henvendelse af 18/4-05 fra DJØF, Købe    n- havn, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om begrundelse for, at delingsrådets afgørelser ikke kan ankes til højere administrativ myndighed, til indenrigs - og sundhedsministe- ren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om ændringer for tjenestemænd, til indenrigs - og sundhedsm i- nisteren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om kommentar til henvendelse af 19/4-05 fra DJØF, Viborg, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om kommentar til materiale modtaget af DJØF, København ved foretræde den 21/4  -05, til indenrigs- og sundhedsministeren, og min i- sterens svar herpå 14 Spm. om der ikke efter ministerens opfattelse, er visse retssikker- hedsmæssige betænkeligh eder ved at fratage lønmodtager es individu-
23 elle rettigheder, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om kommentar til henvendelse af 21/4-05 fra Sundhedskartel- let, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om redegørelse for overførsel af personale fra kommuner og amter til staten, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om ministeren kan bekræfte, at virksomhedsoverdragelsesl  o- vens § 5 og § 6 finder anvendelse i sin helhed i lovforslaget, til inden- rigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om ministerens kommentar til forslag til hovedregel for be- handling af flytning af medarbejdere i forbindelse med kommunalre- formen, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om kommentar til henvendelse af 11/5-05 fra DJØF, Købe    n- havn, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om kommentar til henvendelse fra HK-Klubber i Storstrøms Amt, Vestsjælland  s Amt og Københavns Amt, til indenrigs - og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå