Besvarelse af spørgsmål nr.   2 (L 67), som  Kommunal- udvalget har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 21. marts 2005 Spørgsmål  2: ”Hvorfor fratager lovforslaget de berørte offentlige ansattes ret til partsh ø- ring og aktindsigt i deres personlige sag?” Svar: Efter  bestemmelsen  i  §  15  i  forslag  til  lov  om  visse  proceduremæssige spørgsmål  i  forbindelse  med  kommunalreformen  er  myndighedernes    for- handlinger,  aftaleindgåelse,  vedtagelse  af  mæglingsforslag  og  delingsr å- dets beslutninger efter lovforslagets kapitel 3 om fordelingen af blandt an- det ansatte undtaget fra forvaltningslovens regler om partsaktindsigt, parts- høring og begrundelse, jf. forv altningslovens kapitel 4, 5 og 6. Ved  myndighedernes  aftaleindgåelse   eller  vedtagelse  af  mæglingsforslag eller  delingsrådets  beslutning   efter  lovforslagets  kapitel  3  om  fordeling  af ansatte tages der alene stilling til, hvilke ansatte der som følge af den  op- gaveflytning, der sker i henhold til lovgivningen om kommunalreformen mel- lem de i lovforslagets § 1 nævnte myndigheder m.v., skal overføres til en ny ansættelsesmyndighed, og i givet fald til hvilken ny ansættelsesmyndighed overførslen af den enkelte an satte skal ske. Bestemmelsen undtager ikke øvrige  beslutninger vedrørende ansatte,  her- under  den  nye  ansættelsesmyndigheds  beslutning  om  den  ansattes  nye arbejdssted  og  arbejdsfunktion  hos  den  nye  ansættelsesmyndighed,  fra forvaltningslovens  regler  om  partshøring,  partsaktindsigt  og  begrundelse. Bestemmelsen  i  lovforslagets  §  15  undtager  endvidere  ikke  en  beslutning om  efter  sædvanlige  ansættelsesretlige  regler  at  foretage  varsling  af  v æ- sentlige eller indgribende ændringer i ansættelsesforholdet fra forval tnings- lovens regler om partsaktindsigt, partshøring og begrundelse. Disse beslu t- ninger vil således være omfattet af forvaltningslovens regler, herunder re g- lerne om partsaktindsigt, partshøring og begrundelse, i det omfang såda  n- ne beslutninger er afgørelser  i forvaltningslovens forstand. Bestemmelsen i lovforslagets § 15 skal som anført i lovforslagets bemær  k- ninger  ses  på  baggrund  af  den  særlige  situation,  der  opstår  i  forbindelse med kommunalreformen,  hvor  der  skal  ske  overførsler  af  ansatte  samt af aktiver/passiver og rettigheder/pligter  mellem en række myndigheder, fæ l- lesskaber og selvejende institutioner, herunder overførsler af samtlige akt i- ver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte hos amtskommunerne, Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 14. april 2005 Kontor: 1.k.kt. J.nr.: 2004-2000-11 Sagsbeh.: hbr
2 Hovedstadens Sygehusfællesskab og Hovedstadens Udviklingsråd . Der er tale om en kompliceret proces, hvor der efter lovforslagets regler inden for 5½ måned    i 2006 – ved aftale mellem myndighederne eller senest ved de- lingsrå dets beslutning den 15. juni 2006 – skal tages stilling til den samlede fordeling  af  aktiver  og  passiver,  rettigheder  og  pligter  samt  ansatte.  Det bemærkes  i  den  forbindelse,  at  fristen  for  forelæggelse  af  et  aftaleudkast for de berørte myndigheder ikke kan fastsættes til et tidligere tidspunkt end den 1. januar 2006, idet overfø rslen i et vist omfang sker til myndigheder, der oprettes den 1. januar 2007, og hvis forberedende organer først fung e- rer fra den 1. januar 2006. Proceduren  indebærer  endvidere,  at  den  konkrete  fordeling  af  aktiver  og passiver,  rettigheder  og  pligter  samt  ansatte  i  vidt  omfang  vil  ske  skøn s- mæssigt, og uden at det ud fra en retlig betragtning kan fastlægges, at den konkrete fordeling,  der  sker  ved  aftaleindgåelse,  vedtagelse  af mægling s- forslag  eller  delingsrådets  beslutning,  er  den  eneste  mulige  ford eling,  der kan ske i overensstemmelse med lovens regler. Forvaltningslovens  regler  om  partsaktindsigt,  partshøring  og  begrundelse er således efter Indenrigs - og Sundhedsministeriets opfattelse ikke egnede til denne proces. Dertil kommer, at en anvendelse af forvaltningslovens regler på delingspr o- cessen ville betyde, at tidspunktet for, hvornår de ansatte  af deres hidtidige ansættelsesmyndighed  kan blive orienteret om deres nye ansættelsesmyn- dighed  og dermed samtidigt eller efterfølgende kan få meddelelse fra de  n nye ansættelsesmyndighed om deres nye ansættelsessted og arbejdsfun k- tion, ville blive udskudt. Det skyldes, at der skal ske en samlet fordeling af de ansatte, dvs. at fordelingsspørgsmålet først kan afsluttes, når alle ansa t- te  er  fordelt.  Hvis  fordelingen  af  selv  få   ansatte  –  f.eks.  på  grund  af  en iværksat  partshøring   – trækker ud, vil det skabe usikkerhed blandt mange ansatte. Bestemmelsen i lovforslagets § 15 skal endvidere ses i sammenhæng med bestemmelsen i lovforslagets § 16, hvorefter der fastsættes særlige regler for inddragelsen af de ansatte og deres repræsentanter i proceduren. Det følger således af   lovforslagets § 16, stk. 1, at den afgivende myndighed er  forpligtet  til  at  orientere  de  ansattes  repræsentanter  om  aftaleudkastet for så vidt ang år ove rførslen af ansatte forud for forelæggelsen af dette   for den eller de modtagende myndigheder.  Herved sikres de ansattes repræ- sentanter det bedst mulige grundlag for at fremkomme med synspunkter og ønsker med hensyn til den del af aftaleudkastet, der  vedrører ove rførslen af ansatte, herunder spørgsmålet om antallet af ansatte der overf  ø res, hvilke ansatte  der  efter  myndighedens  udkast  skal  overføres,  og  hvorl edes  de ansatte skal fordeles mellem de modtagende myndigheder. Det forudsæt- tes som anført i be mærkningerne til bestemmelsen, at de ansatte og deres repræsentanter på passende tidspunkter, herunder forinden aft aleudkastet er  udarbejdet,  orienteres  om  den  procedure,  der  skal  fastlægge  fordelin-
3 gen,  og  at  de  ansatte  og  de  ansattes  repræsentanter  har  mulighed for at fremsætte forslag  og  ønsker,  herunder til fordelingen af  ansatte,  som kan indgå i forbindelse med myndighedens udarbejdelse af aftaleudkastet. Lovforslagets § 16, stk. 2, forpligter endvidere den myndighed, hvorfra der overføres  ansatte,  og   den  eller  de  myndigheder,  hvis  ansatte  berøres  af overførslerne, til at orientere de ansattes repræsentanter om det forelagte aftaleudkast,  om  forhandlingernes  forløb  og  om  et  fremsat  mæglingsfo  r- slag.  De  ansattes  repræsentanter  har  således  mulighed  for  at   fremsætte synspunkter og ønsker på baggrund af de forelagte aftaleudkast og fre  m- satte mæglingsforslag med henblik på, at ønskerne kan indgå i myndigh   e- dernes grundlag for forhandlingerne om fordelingen af de ansatte. De omhandlede myndigheder forpligtes desuden til så hurtigt som muligt at orientere de ansattes repræsentanter om aftalen, et vedtaget mæglingsfo r- slag og delingsrådets beslutning, jf. lovforslagets § 16, stk. 3. De pågældende myndigheder forpligtes endvidere til at   orientere de ansat- tes repræsentanter  om og med  disse  drøfte fremgangsmåden for  orient  e- ringen af de ansatte inden for lovgivningens rammer om forelæggelsen af aftaleudkast, forhandlingernes forløb  og  om  aftalen,  vedtagelsen  af mæ  g- lingsforlag  eller  delingsrådets  beslutning,  jf.  lovfor slagets  §  16,  stk.  4.  De pågældende myndigheder skal således drøfte med de ansattes repræse    n- tanter,  hvorledes  de  ansatte  mest  hensigtsmæssigt  kan  informeres  under forløbet.   Det  forudsættes  i  den  forbindelse  som  anført  i  lovforslagets  b  e- mærkninger,  at  myndighederne  samarbejder  med  henblik  på  at  sikre  de bedst mulige rammer for at kunne give information til de ansatte og deres repræsentanter  og  for  at  sikre  formidlingen  af  de  ansatte  og  de  ansattes repræsentanters ønsker mellem myndigh  ederne. Endelig følger  det af lovforslagets § 16, stk. 5, at den myndighed, hvorfra der overføres ansatte,  så hurtigt som muligt efter, at fordelingen af a nsatte er  endeligt  fastlagt,  skriftligt  skal  orientere  de  enkelte  berørte  ansatte   om aftaleindgåelse n,  et  vedtaget  mæglingsforslag  eller  delingsrådets  beslu t- ning, og om til hvilken myndighed overfør slen  af den ansatte skal se. Det forudsættes  som  anført  i  lovforslagets  bemærkninger  ,  at  den  myndighed, hvortil overførslen af den a nsatte skal ske, så hurtigt som muligt giver den ansatte meddelelse om den pågældende s nye arbejdssted og arbejdsfunk- tion  hos  myndigheden.  Det  forudsættes  endvidere  som  anført  i  bemær  k- ningerne, at der i forbindelse med fastlæggelsen af indplaceringen hos den nye myndighed så vidt muligt tages hensyn til  de enkelte ansattes behov og ønsker såvel med hensyn til arbejdssted som med hensyn til o  pgaver. Det er med reglerne i lovforslagets § 16 sikret, at de ansatte inddrages un- der hele delingsprocedurens forløb. Hensynet til de ansatte, der overføres efter  loven,  vil  således  blive  tilgodeset  på  anden  måde  end  ved  forval   t- ningslovens regler.
4 Bestemmelserne i lovforslagets § 15 og § 16 er således  samlet set udtryk for en afvejning af på den ene side hensynet til, at de ansatte så vidt det er muligt inddrages i processen, herunder til at der gives de ansattes repræ- sentanter det bedst mulige grundlag for at varetage de ansattes interesser, og på den anden side  hensynet til, at den komplicerede proces med forde- lingen af blandt andet ansatte kan foregå inden for en  kort tidsmæssig peri- ode, herunder af hensyn til, at samtlige ansatte så tidligt som muligt kan få meddelelse om deres fremtidige ansættelsesmyndighed. Det tilføjes, at der ikke med lovforslagets § 15 er taget stilling til, i hvilket omfang myndighedernes aftaleindgåelse  og vedtagelse af mæglingsforslag samt delingsrådets beslutninger om fordelingen af blandt andet ansatte er afgørelse ssager i forvaltningslovens forstand og dermed ville være  omfattet af forvaltningslovens regler om partsaktindsigt, partshør ing og begrundelse, hvis de ikke var undtaget efter lovforslagets § 15.