Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato 23. februar 2005 Høringsnotat til   Folketingets Kommunaludvalg om Forslag til lov om revision af den kommunale inddeling Modtagne høringssvar Indenrigs- og Sundhedsministeriet har modtaget i alt 33 høringssvar . Følgende myndigheder og organisationer (i  alt 20) har afgivet bemærkninger : Akademikernes Centralorganisation, Bund Deutscher Nordschleswiger, Dansk Byggeri, Dansk  Journalistforbund,  Dansk  Landbrug,  Datatilsynet,  De  Samvirkende  Invalideor- ganisationer,  Det  Kommunale  Kartel,  Foreningen  af  Statsamtmænd,  Foreningen  af Statsautoriserede Revisorer, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Ho  l- stebro Kommune, KL, Kommunale Tjenestemænd og Overenskoms tansatte, Kommu- nernes   Revision,   Landbrugsraadet,   Landsorganisationen   i   Danmark,   Miljøcenter Horsens I/S, Miljøcenter Nordjylland I/S og Sun dhedskartellet. Følgende (i alt 13) har meddelt, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget: Amtsrådsforeningen,  Dansk  Handel  og  Service,  Dansk  Industri,  Domstolsstyrelsen, Foreningen  Registrerede  Revisorer  FRR,  Hovedstadens  Udviklingsråd,  H:S  Direktio- nen, HTS – Handel, Transport og Serviceerhvervene, Institut for Menneskerettigheder, Københavns Amt, Københavns Kommu  ne, Rigsrevisionen, Statens Seruminstitut. Følgende (i alt 18) har ikke afgivet høringssvar: Advokatrådet,  Bornholms  Kommune,  Centralorganisationernes  FælllesUdvalg,  Dansk Arbejdsgiverforening,  Dansk  ErhvervsFremme,  Dansk Transport  og  Logistik,  Forenin- gen  af  Statsamtsjurister,  Foreningen  af  Statsautoriserede  Revisorer,  Frederiksberg Kommune,    Håndværksrådet,    Konkurrencestyrelsen,    Landdistrikternes    Fælle sråd, Landsforeningen  af  landsbysamfund,  Sammenslutningen  af  Danske  Småøer,  Sa m- menslutningen  af  Landbrugets  Arbejdsgiverforeninger,  Stats-  og  Kommunal  Ansattes Forhandlingsfællesskab, Statsansattes Kartel, Sundhedskarte llet. Bemærkninger til lovforslaget I det følgende foretages en tværgående gennemgang af de politisk centrale forslag til æn dringer af lovforslaget, som er fremkommet i høringssvarene. Det skal bemærkes, at ud over de punkter, der omtales i det følgende, er der   - på bag- grund af høringsrunden og ministeriets egen kvalitetssikring af lovforslaget   - indarbej- det en række mere tekniske, herunder  lovtekniske ændringer i lovforslaget. 1. Forpligtende kommunale samarbejder De  Samvirkende  Invalideorganisationer  (DSI)  har  stillet  en  række  forslag  vedrørende lovforslagets hjemmel til – ved beslutningen om dannelse af nye kommuner – at tage
2 hensyn  til  kommuners  aftaler  om  indgåelse  af  forpligtende  kommunale  samarbejder som alternativ til sammenlægninger. Bemærkninger: Idet forslagene har naturlig sammenhæng med forslag til lov om forpligtende komm u- nale samarbejder, henvises til høringsnotat vedrørend  e dette lovforslag.   2.  Antal  medlemmer  af  sammenlægningsudvalgene  og  de  nye  kommunalbest   y- relser i disses første funktionsperiode KL  har  foreslået,  at  antallet  af  medlemmer  af  sammenlægningsudvalgene  og  de  nye kommunalbestyrelser  i  disses  første  funktio nsperiode  –  i  lighed  med,  hvad  der  efter lovforslaget gælder for de følgende funktionsperioder   – skal kunne fastsættes til et ul i- ge antal mellem 19 og 31. Bemærkninger: Bestemmelsen  i  lovforslaget  om,  at  antallet  af  medlemmer  i  de  nævnte  organer  skal væ re mindst 25 og højst 31, er fastsat i overensstemmelse med aftalen om kommuna l- reformen og ud fra hensynet til på den ene side at opnå en bred og fair repræ sentation og på den anden side, at organerne kan arbejde effektivt. På denne baggrund har høringss   varet ikke givet anledning til ændringer i lovforsl   aget. 3. Det tyske mindretal i Sønderjylland 3.1. Fuldgyldigt mandat i stedet for en tilforordnet i kommunalbestyrelsen Bund  Deutscher  Nordschleswiger  (BDN)  (det  tyske mindretals  hovedorganisation) fo- reslår, at det mandat i kommunalbestyrelsen, som mindretallet får ret til, hvis det opnår 25 procent eller mere af det antal stemmer, der svarer til den mindste kvotient, der har givet mandat, bør være ful  dgyldigt og således også give ret til at stemme. Bemærkninger: Det fremgår af lovforslagets § 45, nr. 1, vedrørende  § 5, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om det tyske mi n- dretal  i  Sønderjyllands  valg  af  en tilforordnet  til kommunalbestyrelse n  og til  et  af  den tilforordnede  valgt  stående  udvalg.  Den  tilforordnede  har  ikke  stemmeret,  men  har  i øvrigt   en  stor  del  af  de  rettigheder,  der  i  lovgivningen  er  knyttet  til  medlemskab  af kommunalbestyrelsen. Det følger  af  bemærkningerne  til  bestemmelse  n,  at  bestemmelsen forventes  udnyttet således, at det tyske mindretals parti vil få ret til en tilforordnet i tilfælde, hvor partiet ved  et  kommunalvalg  ikke  opnår  et  antal  stemmer,  der  efter  de  i  valgloven  fastsatte valgregler (den d’Hondtske metode) berettiger til et mandat, men dog opnår 25 procent eller mere af det antal stemmer, der svarer til den mindste kvotient, der har givet man- dat (det ”billigste mandat”).
3 Forslaget strider mod et grundlæggende princip for valg af folkevalgte, som tilsiger, at der opnås politisk repræsentation i kredsen af et organs stemmeberettigede medlem- mer, når der i forbindelse med et valg er opnået et mandat i henhold til de generelle valgregler gældende for alle partier.  Forslaget vil kunne føre til en politisk sammensæ  t- ning  af  kommunalbestyrelsens  stemmeberettigede  medlemmer,  der  afviger  fra  den sammensætning, der følger af fo  rholdstalsvalgmåden. På  denne baggrund har høringssvaret   ikke givet anledning til ændringer i lovforsl   aget. 3.2. Fastsættelse af medlemstallet til    31 i alle sønderjyske kommunalbestyrelser Bund  Deutscher  Nordschleswiger  (BDN)  foreslår,  at  medlemstallet  i  kommunalbesty- relsen fastsættes til 31 i alle kommuner i det nuvære  nde Sønderjyllands Amt. Bemærkninger: Det fremgår af lovforslagets § 6, stk. 1, at indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter antallet af medlemmer, der ved valget den 15. november 2005 skal vælges til komm u- nalbestyrelserne i de nye kommuner. Medlemstallet skal være ulige og mindst 25 og hø jst 31, i Københavns Kommune, hvis denne in dgår i en sammenlægning, dog højst 55. Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at antallet af medlemmer, der skal vælges  til  kommunalbestyrelsen  i  nye  sammenlagte  kommuner,  hvori  der  indgår  en eller flere kommuner i Sønderjyllands Amt, i hvilke d et tyske mindretal ved kommunal- valget i 2001 opnåede repræsentation i kommunalbestyrelsen, vil blive fastsat til 31. Det fremgår af § 45, nr. 1, vedrørende ændringen af § 5, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse,  at  indenrigs-  og  sundhedsministeren  med  henblik  på  at  fremme  det  tyske mindretal i Sønderjyllands repræsentation kan fastsætte regler om, hvilket antal me   d- lemmer der mindst skal vælges til en kommunalbestyrelse. Det følger af bemærkningerne til denne bestemmelse, at bestemmelsen forventes u  d- nyttet  således,  at  det  fastsættes,  at  antallet  af  kommunalbestyrelsesmedlemmer  i kommuner, hvor de tyske mindretals parti i den sidste eller den næstsidste valgperiode har været repræsenteret i kommunalbestyrelsen ved et medlem med stemmeret, skal fastsættes  til 31. Formålet med en pligtmæssig fastsættelse af medlemstallet til 31 er at lette mindreta l- lets fortsatte politiske repræsentation, hvilket alene er aktuelt, hvor mindreta llet er eller tidligere har været  repræsent eret. Der ses derfor ikke at være b ehov for en generel regel om, at mandattallet fastsættes til 31 i alle sønderjyske kommuner. På denne baggrund har høringssvaret ikke givet anledning til ændringer i lovforsl aget.
4 3.3. Mandattallet fastsættes    i den nye valgperiode til 31 i nye sammenlagte kom- muner, hvori der indgår kommuner, hvor mindretallet senest ved kommunalva l- get i 1997 opnå ede repræsentation   . Bund Deutscher Nordschleswiger (BDN) foreslår, at mandattallet i den nye valgperiode fastsættes til 31 i nye sammenlagte kommuner, hvori d er indgår kommuner, hvor min- dretallet senest ved kommunalvalget i 1997 opnåede repræsentation. Bemærkninger: Det fremgår af lovforslagets § 6, stk. 1, at indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter antallet af medlemmer, der ved valget den 15. november 2005 skal vælges til komm u- nalbestyrelserne i de nye kommuner. Medlemstallet skal være ulige og mindst 25 og hø jst 31, i Københavns Kommune, hvis denne indgår i en sammenlægning, dog højst 55. Det fulgte af bemærkningerne til bestemmelsen  i det lovudkast, der blev sendt i høring , at antallet af medlemmer, der skal vælges til kommunalbestyrelsen i nye sa mmenlagte kommuner, hvori der indgår en eller flere kommuner i Sønderjyllands Amt, i hvilke det tyske mindretal ved kommunalvalget i 2001 opnåede repræsenta tion i kommunalbesty- relsen, vil blive fastsat til 31. Formålet med en pligtmæssig fastsættelse af medlemstallet til 31 er at lette mindreta l- lets fortsatte politiske repræsentation, hvilket  også er aktuelt, hvor mindretallet var re- præsenteret senest  efter kommunalvalget i 1997. Som følge af høringssvaret er dette nu fastsat i lovforslaget. På denne baggrund er høringssvaret imødekommet. 3.4. Ret for den tilforordnede til at få protokolført sin afvigende mening Bund Deutscher Nordschleswiger (BDN) foreslår, at den tilforordnede – af mindretals- beskyttende hensyn – får ret til at fåprotokolført sin afvigende mening . På denne måde vil den tilforordnede få markeret sine synspunkter i offentligheden. Bemærkninger: Det fremgår af lovforslagets § 45, nr. 1, vedrørende  § 5, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om det tyske mi n- dretal  i  Sønderjyllands  valg  af  en tilforordnet  til kommunalbestyrelsen  og til  et  af  den tilforordnede valgt stående udvalg. Den tilforordnede har ikke stemmeret, men vil i ø v- rigt have de rettigheder, der i lovgivningen er knyttet til medlemskab af kommunalbe- styrelsen. Det fremgik imidlertid af det i høring udsendte lovudkast , at den tilforordnede ikke vil kunne  udøve  de  rettighe der,  der  er  snævert  knyttet  til  kommunalbestyrelsesmedle m- mernes ansvar for deres stemmeafgivning, herunder retten til at underskrive og få sin afvigende mening tilført beslutningsprotokollen, jf. § 13 i lov om kommunernes st yrelse.
5 Med  henblik  på  at give den  tilforordnede  de fornødne  muligheder for  at  varetage  det tyske mindretals interesser, et det blevet indføje t i bemærkningerne til lovudk astet, at den tilforordnede kan forlange sin afvigende mening protokolført, jf. § 13, stk. 2, i den kommunale styrelseslov. På denne baggrund er høringssvaret imødekommet. 3.5. Ret til at forlange en sag behandlet i udvalg indbragt til afgørelse i komm  u- nalbestyrelsen Bund Deutscher Nordschleswiger (BDN) foreslår, at den tilforordnede – af mindretals- beskyttende hensyn – bør have ret til at kræve en beslutning truffet i et udvalg, hvor den  tilforordnede  er  medlem,  standset  ved  på  mødet  til  beslutningsprotokollen  at  e r- klære, at han ønsker sagen indbragt til afgørelse af kommunalbestyrelsen, jf. § 23 i lov om kommunernes styrelse (standsningsret). Bemærkninger: Det fremgår af lovforslagets § 45, nr. 1, vedrørende § 5, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse, at Indenrigs- og Sundhedsministeren kan fastsætte regler om det tyske mi n- dretal  i  Sønderjyllands  valg  af  en tilforo rdnet  til kommunalbestyrelsen  og til  et  af  den tilforordnede  valgt  stående  udvalg.  Den  tilforordnede  har  ikke  stemmeret,  men  har  i øvrigt de rettigheder, der i lovgivningen er knyttet til medlemskab af kommunalbestyre l- sen. Det fremgår imidlertid, at den tilforordnede ikke vil kunne udøve standsningsret, jf. § 23 i lov om kommunernes styrelse. Standsningsretten  er  udtryk  for  en  væsentlig  fravigelse  af  det  almindeligt  gældende flertalsprincip.  Der  er tale  om  en  vidtgående mindretalsbeskyttelsesregel,  der  hjemler det enkelte udvalgsmedlem en ret til at gribe ind i sagsbehandlingen. Reglen gælder således  alle  udvalgsbeslutninger  uden  hensyn  til,  om  forsinkelsen  af  beslutningernes udførelse  medfører  ulempe  eller  omkostninger  for  kommunen.  Standsningsretten  er ikke begrænset til situationer, hvor medlemmer finder, at udvalgsbeslutningen lider af en mangel, eller at sagen i øvrigt efter sit indhold og sin karakter bør afgøres af ko   m- munalbestyrelsen  og  ikke  af  det  pågældende  udvalg.  Standsningsretten  er  således uafhængig af, om et flertal i kommunalbestyrelsen vurderer, at der ikke foreligger n o- gen saglig begrundelse for at indbringe sagen for kommunalbestyrelsen. Dertil kommer, at standsningsretten er så snævert knyttet til kommunalbestyrelsesmed- lemmernes ansvar for deres stemmeafgivning, at en sådan ret ikke bør gives til et me d- lem uden stemmeret. Endvidere kan det anføres, at der tages tilstrækkeligt hensyn til den tilforordnede og de interesser, den pågældende skal varetage, ved at den pågældende har ret til  at tage ordet på udvalgets møder og i øvrigt har ret til at få en sag sat på kommunalbestyre l- sens dagsorden for kommunalbestyrelsens møde (initiativret).   På denne baggrund har høringssvaret ikke givet anledning til ændringer i lovforsl aget. 4.  Sammenlægningsudvalgets  valg     af  kasse-  og  regnskabsregulativ  og  revisi- onsregulativ
6 Kommunernes Revision (KR) har foreslået, at sammenlægningsudvalgene ved valget af kasse- og regnskabsregulativ og revisionsregulativ for udvalgene skal vælge regul a- tiver fra den samme i sammenlægningen deltagende kommune. KR har henvist til den naturlige sammenhæng mellem de to typer regulativer. Bemærkninger: Det  fremgår  af  lovforslagets  §  28,  stk.  2,  at  sammenlægningsudvalgets  kasse-  og regnskabsvæ sen udøves i overensstemmelse  med kasse- og regnskabsregulativet for en af de kommuner, der indgår i sammenlægningen. Det fremgår endvidere af forsla- gets  §  28,  stk.  3,  at  revisionen  af  sammenlægningsudvalgets  regnskab  tilsvarende foretages  i  overensstemmelse  med  revisionsregulativet  for  en  af  de  kommuner,  der indgår i sammenlægningen. Efter lovforslaget er der ikke krav om, at det er den samme kommunes regulativer for henholdsvis kasse- og regnskab og revision, der væ lges. Der ses ingen grund til at fratage sammenlægningsudvalget den  frihed, der ligger i at kunne vælge to forskellige af de deltagende kommuners regulativer, såfremt dette sy- nes   hensigtsmæssigt.   Det   kan   endvidere   ikke   antages   at   skabe   problemer   for sammenlægningsudvalgets sagkyndige revision at skulle håndtere regulativer for hen- holdsvis kasse- og regnskab og revision fra to forskellige af de deltagende kommuner. På denne baggrund har høringssvaret ikke givet anledning til ændringer i lovforsl aget. 5. Revisionen af de nye kommuners regnskaber Foreningen af Statsautoriserede Revisorer anbefaler, at der i lighed med de overvejel- ser, der pågår i udvalget om den kommunale revision, indføres krav om, at kommuner- nes revision skal være underlagt revisorloven. Med henblik på at sikre en optimal, ef- fektiv og uafhængig revision  bør det efter foreningens opfattelse endvidere overvejes at stille  samme  krav  til  kommunernes  revision,  som  stilles  til  børsnoterede  se lskaber  i henhold til revisorloven. Bemærkninger: Det fremgår af lovforslagets § 19, nr. 4 henholdsvis nr. 6, at sammenlægningsu dvalget skal antage en sagkyndig revision for de nye kommuner, jf. § 42, stk. 1, i lov om kom- munernes styrelse, samt fastsætte de nærmere regler for den nye kommunes rev  ision i et  revisionsregulativ.  Lovforslagets  henvisning til  §  42, stk.  1,  i  lov  om kommunernes styrelse  medfører,  at  kravene  til  den  kommunale  revisions  sagkundskab  og  uafhæ  n- gighed vil være de samme for de nye kommuner som for de nuværende   kommuner. Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Ø konomi- og Erhvervsministeriet har i maj 2003 nedsat et udvalg om den kommunale revision, der bl.a. skal vurdere, om der bør stilles yderligere krav til den kommunale revisions sagkundskab og uafhængighed. I den fo r- bindelse  skal  udvalget  vurdere,  om  der  skal  indføres  et  krav  om,  at  den  kommunale revision skal foretages af en statsautoriseret eller registreret revisor. Udvalget har end- nu ikke afsluttet sit arbejde. Når udvalgets anbefalinger foreligger, vil der skulle tages stilling til, om der er grundlag for at ændre  kravene til den kommunale revision, herun- der revisionen af de nye kommuner.
7 Der ses ikke at være behov for på nuværende tidspunkt   – hvor udvalget om den kom- munale revision endnu ikke har afsluttet sit arbejde – at fastsætte krav til  revisionen af de nye kommuner, der afviger fra de nugældende krav  til revisionen af de nuværende kommuner. På denne baggrund har høringssvaret ikke givet anledning til ændringer i lovforsl aget. 6. Vederlag m.v. til medlemmer af sammenlægningsudvalg: KL har med hensyn til vederlag til medlemmer af sammenlægningsudvalg opfordret til, at hele regelsættet om vederlæggelse, pension m.v. til kommunalbestyrelsesmedle  m- mer, herunder sammenlægningsudvalg, snarest tages op til generel revision med ba g- grund  i  den  kommende  reform  i  et  samarbejde  mellem  ministeriet  og  de  kommunale parter. KL finder det derfor uheldigt, hvis man i bemærkningerne til lovforslaget lægger sig fast på helt bestemte løsninger for så vidt angår vederlag til medlemmerne af sam- menlægningsudvalget.   Bemærkninger: Der findes ikke på nuværende tidspunkt grundlag for at foretage en generel revision af de gældende regler i den kommunale styrelseslov og forskrifter udstedt i medfør heraf om vederlag, pension m.v. for varetagelsen af kommunale hverv. I henhold til lovforslaget ydes der som udgangspunkt vederlag m.v. til medlemmer af sammenlægningsudvalg efter reglerne for vederlæggelse af kommunalbestyrelsesmedlemmer.   I   medfør   af   den   foreslåede   bemyndigelse   kan indenrigs-   og   sundhedsministeren   fastsætte   næ  rmere   regler   om   vederlag   m.v. Ministeren vil i den forbindelse have mulighed for at fastsætte regler, som adskiller sig fra de regler, der i dag er fastsat i vederlagsbekendtgø relsen, herunder fastsætte regler om reduktion af de vederlag, der ydes til de medlemmer af sammenlægningsudvalget, som samtidig er kommunalbestyrelsesmedlemmer. Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder det hensigtsmæssigt, at det i bemærkninge  r- ne  til  lovforslaget  er  anført,  hvorledes  indenrigs -  og  sundhedsministeren  påtænker  at udmønte den givne bemyndigelse. På denne ba ggrund har høringssvaret ikke givet anledning til ændringer i lovforsl aget. 7. Personale generelt (bemærkninger udarbejdet af Personalestyrelsen) Akademikernes Centralorganisation (AC), Dansk Journalistforbund (DJ), Det Kommu- nale Kartel (DKT), Funktionæ rernes og Tjenestemændenes Fællesråd  (FTF), KL, Kom- munale  Tjenestemænd  og  Overenskomstansatte   (KTO)  og  Landsorganisationen  i Danmark (LO) er fremkommet med bemærkninger til lovforslagets bestemmelser ve d- rørende pers onale. Organisationerne  har  fremsat  bemærkninger  om  ansættelsesgaranti,  kollektive  retti  g- heder,  medarbejderinddragelse,   tilpasninger   i  arbejdsstyrkens   vilkår   ved   overens-
8 komstperiodens  udløb,  forskelle  i  løn  -  og  ansættelsesvilkår,  ansættelsesområde,   og pension. Med hensyn til disse bemærkninger  henvises til høringsnotat vedrørende forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen. Alene bemærkninger vedrørende personaleforhold, som ikke også er fremsat i relation til forslaget til lov om visse proceduremæssi ge spørgsmål i forbindelse med kommuna l- reformen, kommenteres i det følgende. Bemærkningerne til afsnit  7 er udarbejdet af Personalestyrelsen. 7.1. Varsling KTO  foreslår,  at  det  præciseres  i  lovbemærkningerne,  at  væsentlige  æ   ndringer  i  de ansattes ansætt elsesvilkår skal varsles med de pågældendes individuelle opsigelses- varsler.   Bemærkninger: Det  er  et  almindeligt  ansættelsesretligt  princip,  at  væsentlige  ændringer  skal  varsles overfor den ansatte med et varsel svarende til den enkeltes opsigelsesvarsel. Derved gives den ansatte muligheder for at indrette sig på de nye forhold. Der vil - så langt det er muligt – blive taget hensyn til den enkeltes behov og ønsker  - både med hensyn til opgaver og arbejdssted. På  denne  baggrund  har  høringssvarene  ikke  gi   vet  anledning  til  ændringer  i  lovforsl   a- get. 7.2. Videreførelse af kollektive overenskomster KTO,  AC  og  DJ  anfører,  at  der  er  identitet  mellem  de  ophørende  komm  uner  og  den nye kommune, og at de kollektive overenskomster derfor videreføres fra de ophørend  e kommuner til den nye kommune. Bemærkninger: Spørgsmålet om videreførelse af kollektive overenskomster reguleres af virksomhed  s- overdragelsesloven og almindelige  arbejdsretlige principper. Der er derfor ikke behov for yderligere præcisering. På  denne  ba ggrund  har  høringssvarene  ikke  givet  anledning  til  ændringer  i  lovforsl a- get. 7.3. Tilpasninger i arbejdsstyrken KTO, LO og FTF opfordrer til, at det i lovforslaget præciseres, at der ikke kan ske a f- skedigelser som følge af reformen, men at tilpasninger  i arbejdsstyrken vil ske ved na- turlig afgang.
9 Bemærkninger: Ingen  ansatte  kan  afskediges  som  følge  af  selve  overgangen.  Det  følger  af  virkso  m- hedsoverdragelsesloven. Efter overgangen vil alle medarbejdere – dvs. både allerede ansatte og overførte medarbej dere – have samme jobsikkerhed som hidtil. På  denne  baggrund  har  høringssvarene  ikke  givet  anledning  til  ændringer  i  lovforsl a- get. 7.4. Medarbejderinddragelse KTO, LO og FTF forudsætter, at der indarbejdes bemærkninger om vigtigheden af pe  r- sonalets   inddragelse,   og   at   der   skabes   rammer   for   drøfte lser   mellem   MED/SU- udvalgene på tværs af de ophørende kommuner. Bemærkninger: Der er indgået en aftale om midlertidige tværgående hovedsamarbejdsudvalg mellem KL, Amtsrådsforeningen, H:S, Københavns Kommune, F rederiksberg Kommune, KTO og FHS. På  denne  baggrund  har  høringssvarene  ikke  givet  anledning  til  ændringer  i  lovforsl a- get. 7.5. Kollektive rettigheder FTF bemærker, at det må være en forudsætning at de ansatte    – udover at de bevarer de individuelle ansæ ttelsesvilkår – også efter gennemførelsen af reformen er dækket af kollektive overenskomster. Bemærkninger: De  overenskomstansatte  medarbejdere,  der  skifter  arbejdsgiver  i  forbindelse  med kommunalreformen,  er  sikret  uændrede  ansættelsesvilkår  indtil  over enskomstperio- dens udløb.  Det følger af virksomhedsoverdragelsesloven. I øvrigt gælder almindelige arbejdsretlige principper om indgåelse af kollektive aftaler. På denne baggrund har høringssvaret ikke givet anledning til ændringer i lovforsl aget. 7.6. Fremsættelse af ønsker FTF  finder  det  væsentligt,  at  de  ansatte  får  mulighed  for  at  fremsætte  ønsker  til  det fremtidige ansættelse ssted. Bemærkninger: Den lokale proces bør være tilrettelagt således, at der   – så langt det er muligt – tages hensyn til den enkeltes behov og ønsker   – både med hensyn til opgaver og arbejds- sted.
10 På denne baggrund har høringssvaret ikke givet anledning til ændringer i lovforsl aget. 7.7. Ansatte i sammenlægningsudvalg LO finder det uacceptabelt, hvis de nuværende ansatte i  kommuner og amters sekreta- riater kan "overhales" indenom af nyansatte medarbejdere i sammenlægningsudvalg e- nes  administrationer.  LO  mener  desuden,  at  der  bør  tages  stilling  til,  om  nyansatte  i sammenlægningsudvalgenes administrationer er omfattet af regeri ngens såkaldte job- garanti. Bemærkninger: Efter  lovbemærkningerne  ansættes  person  alet,  medmindre  der  er  tale  om  midlertidig ansættelse, der  udløber  i  2006, med  henblik  på  at  blive  overført  til  ansættelse  under den nye ansættelsesmyndighed  – den nye kommune – den 1. januar 2007. Der findes ikke at være behov for yderligere regul ering. På d enne baggrund har høringssvaret   ikke givet anledning til ændringer i lovforsl   aget. 7.8. Sikring af løn  - og ansættelsesvi   lkår FTF ønsker, at alle medarbejdere sikres mo d lønnedgang og forringelser i f.eks. pens i- onsvilkår som følge af overgangen. Bemærkninger: Overenskomstansatte omfattes af virksomhedsoverdragelsesloven. Det betyder, at de i overenskomstperioden er sikret uændrede vilkår. Vilkårene  efter  overenskomstperiodens  udløb  aftales   –  i  overensstemmelse  med  den danske model – mellem overenskomstparterne. Hvis der bliver aftalt nye 3-årige overenskomster i 2005, vil de uændrede ansættelse s- vilkår således gælde frem til den 31. marts 2008. Der er såvel på det statslige område den 22. februar 2005 som på det kommunale område den 19. februar 2005 aftalt for- slag til nye 3-årige overenskomster, der skal sendes til afstemning efter de gældende procedurer herfor. På d enne baggrund har høringssvaret   ikke givet anledning til ændringer i lovforsl   aget. 7.9. Forskellige løn  - og ansættelse   svilkår FTF ønsker afklaring af, hvordan man vil håndtere den situation, at me darbejdere med forskellige  løn -  og  ansættelsesvilkår  kan  komme  til  at  udf ø re  samme  arbejde  hos samme ansætte lsesmyndighed. Bemærkninger:
11 Regeringen  har  tillid  til,  at  de  lokale  arbejdsgivere  personalepolitisk  kan  håndtere,  at medarbejdere kan have forskellige vilkår. Der er i øvrigt mulighed for at justere lønni  n- ger, f.eks. inden for de nye lønsystemer. På de nne baggrund har høringssvaret ikke givet anledning til ændringer i lovforsl aget. 7.10. Ansættelsesområde t for tjenestemænd FTF mener, at der sker en voldsom udvidelse af ansættelsesområdet, og fremhæver, at  tjenestemandsregler  ikke  forhindrer,  at  ansæt telsesområdet  afgrænses  til  mindre geografiske enheder. Bemærkninger: Tjenestemændene overføres til ansættelse i en anden kommune og får samme ansæ   t- telsesområde  som  sammenlignelige  tjenestemænd  i  den  kommune.  Det  er  hensigt s- mæssigt, at sammenlignelige tj enestemænd, der er ansat ved samme myndighed, har samme ansættelseso mråde. På denne baggrund har høringssvaret ikke givet anledning til ændringer i lovforsl aget. 7.11. Pensionsret for tjenestemænd FTF  ønsker,  at  tjenestemændenes  pensionsret  ikke  forri  nges  som  følge  af  samme n- lægninger. Pensionsretten omfatter både pensionsalder og pensionsbeløb. Bemærkninger: Tjenestemænd, der er ansat i en kommune, der sammenlægges med en anden, ove  r- går til ansættelse i den nye kommune, på vilkår der i øvrigt svarer til de hidtidige vilkår. Dette  betyder,  at  den  hidtidige  pensionsret  videreføres  både  for  så  vidt  angår  pensi- onsalder og pensionsbeløb. På denne baggrund har høringssvaret ikke givet anledning til ændringer i lovforsl aget. 8. Personale i kommunale fælle   sskaber Akademikernes    Centralorganisation    (AC),    Dansk    Journalistforbund,    Miljøcenter Horsens I/S og Miljøcenter Nordjylland I/S  har foreslået, at bestemmelsen i lovforsla- gets § 39 – om personale i kommunale fællesskaber mellem kommuner, der alle sa m- menlæg ges – også kommer til at omfatte personale i øvrige kommunale fællesskaber, der indskrænkes eller ophører som følge af kommunesammenlæ gninger.   Bemærkninger: Forslaget  kan  være  relevant  i  tilfælde,  hvor  kommuner,  der  deltager  i  et  komm  unalt fællesskab,   sammenlægges  med  kommuner,  der  ikke  deltager  i  fællesskabet,  eller tilfælde, hvor alene en del af de deltagende kommuner indgår i en eller flere in dbyrdes sammenlægninger.
12 I modsætning til tilfælde, hvor alle kommuner, der deltager i et kommunalt fællessk   ab, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse, lægges sammen til en ny kommune, er en in d- skrænkning eller o pløsning af   de i forslaget nævnte kommunale fællesskaber   ikke en nødvendig følge af kommunalreformen.    Der er således intet i vejen for, at deltagende kommuner, der bliver sammenlagt i en eller flere nye kommuner, herunder med kom- muner, der ikke forud for sammenlægningen deltager i fællesskabet, fortsat delt  ager i fællesskabet,  forudsat  at  sammenlægningsudvalget  for  den  eller  de  nye  komm  uner træffer  bestem melse  herom,  og  at  det  fornødne  grundlag  for  aftalen  om  kommunalt samarbejde ændres. En beslutning om indskrænkning eller o pløsning   af de omhandlede fællesskaber, der træffes  som  følge  af  kommunalreformen,  kan  principielt  sidestilles  med  beslutni  nger om  indskrænkning  eller  opløsning,  der  træffes  af  andre  grunde  og  på  et  andet  tid   s- punkt. I sådanne tilfælde gælder der ikke særlige regler svarende til de i lovforslaget indeholdte regler for ansatte i de i § 39 anførte kommunale fællesskaber. På  denne  bagg rund  har  høringssvarene  ikke  givet  anledning  til  ændringer  i  lovforsl a- get. 9. Økonomisk kontrol Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd   (FTF) finder den kompetence, som i lovforslaget tillægges sammenlægningsudvalgene med hensyn til kontrol af vi  sse af de   hidtidige   kommunalbestyrelsers   øk onomiske   dispositioner,   problematisk.   Efter FTF’s opfattelse vil sammenlægningsudvalget i medfør af bestemmelserne om økon   o- misk kontrol kunne overtage det fulde ansvar for kommunernes budget for 2006. Dette kan skabe usikkerhed om de vedtagne budgetter for 2006, herunder om forhold vedrø- rende det kommunale personale.   Dansk Byggeri anfører, at bestemmelserne om økonomisk kontrol indebærer risiko for, at der ikke sker den nødvendige renovering og vedligeholdelse a f kommunernes byg- ninger  og  infrastruktur.  Usikkerhed  om  de  nye  kommuners  økonomiske  situation  kan endvidere efter Dansk Byggeris opfattelse føre til, at renoverings - og vedligeholdelses- arbejder udsættes. De  Samvirkende  Invalideorganisationer  udtrykker  usikkerhed  over,  om  lovforslagets     §  23  –  om  fastsættelse  af  regler,  hvorefter  sammenlægningsudvalget  kan  pålægge kommunalbestyrelsen  i  en  kommune,  der  indgår  i  en  sammenlægning,  at  nedsætte størrelsen af en bevilling, der er fastsat med vedtagelsen af bud gettet for 2006, til et bestemt beløb   – indebærer, at en kommune kan pålægges at sænke serviceniveauet på bestemte områder, herunder eksempelvis handicapområdet. KL anfører, at behovet for regler om økonomisk kontrol efter KL’s opfattelse alene kan begrundes med de helt særlige forhold, som reformen medfører. KL forudsætter i den forbindelse  at  blive  inddraget  i  vurderingen  af  behovet  for  sådanne  regler  og  disses nærmere udformning. Bemærkninger:
13 Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets §§ 20-24, at reglerne om den økon o- miske  kontrol,  som  godkendelsesbeføjelsen  indebærer,  imødegår  en  eventuel  risiko for, at kommunalbestyrelsen i kommuner, der skal indgå i en sammenlægning, udviser en  økonomisk  adfærd  frem  til  kommunalreformens  ikrafttræden,  der  v   il  være  uhe n- sigtsmæssig. Det må fastholdes, at bestemmelserne tilgodeser et væsentligt hensyn i forhold til de nye kommuner. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 23, at bestemmelsen imød egår en eventuel risiko for, at kommunalbestyrelsen i kommuner, der indgår i en sammenlæg- ning,  i forbindelse  med budgetvedtagelsen for  2006  fastsætter  bevillingerne  på  et  n i- veau,  som  må  anses for  uhensigtsmæssigt.  Som  eksempel  herpå  næ vnes,  at  det  vil kunne  være  uhensigtsmæssigt,  hvis  kommunalbestyrelserne  ved    budgetvedtagelsen for 2006 fastsætter bevillingerne på et niveau, der indebærer et uhensigtsmæssigt re  s- sourceforbrug,  herunder  indebærer  væsentligt forøgede  serviceudgifter, som komm   u- nalbestyrelsen for den nye kommune efter kommunesammenlægni ngen vil have behov for at tilpasse. Fastsættelse af bevillinger på et niveau, der indebærer væsentligt forh  ø- jede serviceudgifter, vil kunne medføre, at der i 2006 skabes urealistiske forven tninger hos borgerne om et serviceniveau, som ikke vil kunne opretholdes efter sammenlæ g- ningen.   Det fremgår således, at bestemmelsen ikke er tænkt anvendt til sænkning af servicen i- veauet  på  konkrete  områder,  medmindre  et  fastsat  niveau  kan  karakteriseres  som uhensigtsmæssigt  og  eksempelvis  indebærer  et  uhensigtsmæssigt  ressourcefo   rbrug, herunder væsentligt forhøjede serviceudgifter. Der vil i medfør af lovforslagets § 20 skulle ske en nærmere regelfastsættelse til u   d- møntning af bestemmelsen, herunder bl.a. om hvilke dispositioner, der vil opfattes som væsentlige, og som derfor vi l  være omfattet af bestemmelsen. Lovforslagets beste m- melser om økonomisk kontrol udgør således en ramme om de hidtidige kommunalb  e- styrelsers handlefrihed med hensyn til vedtagelse af budgettet for 2006 og til i øvrigt at træ  fe beslutninger om økonomiske d ispositioner. Inden for denne ramme påhviler det de  hidtidige  kommunalbestyrelser  at  varetage  kommunernes  økonomiske  interesser bedst muligt, herunder at foretage nødvendige økonomiske prioriteringer. Ved foret  a- gelsen  af  disse  prioriteringer  må  der –  blandt  mange  andre  aspekter  –  inddrages  de aspekter vedrørende renovering og vedligeholdelse af kommunens bygninger og infr a- struktur, som er anført af Dansk Byggeri.   For så vidt angår det af KL anførte bemærkes, at det af bemærkningerne til lovforsl  a- gets §§ 20, 21 og 22 allerede fremgår, at de kommunale parter vil blive inddraget i for- bindelse med udarbejdelsen af de regler, der vil blive udstedt i medfør af bestemme l- serne. Imidlertid giver bemærkningen anledning til at anføre en li  gnende passus også i bemærk ningerne til §§ 23 og 24. Det  bemærkes,  at  bestemmelserne  om  økonomisk  kontrol  er  en  del  af  aft  alen  om kommunalreformen. På  denne  baggrund  har  høringssvaret  fra  KL  givet  anledning  til  en  justering  af be- mærkningerne til lovforslagets §§ 23 og 24, således at det fremgår, at de kommunale parter også i forbindelse med udarbejdelsen af regler efter disse bestemmelser vil blive inddraget.
14 Høringssvarene har ikke i øvrigt givet anledning til ændringer i lovforslaget. 10. Udveksling af interne dokumenter 10.1. Akademikernes Centralorganisation (AC) anbefaler – vedrørende lovforslagets § 40 – at det genovervejes, hvorvidt interne dokumenter, der videregives til sammenlæ g- ningsudvalget fra kommuner, der indgår i en sammenlægning, ikke mister deres inter- ne  karakter.  AC finder generelt,  at  hensynet  til  åbenhed  og gennemskuelighed  i  pro- cessen for såvel borgere som ansatte må veje tungere end hensynet til en smidig for- beredelse af sammenlæ gningen.    Dansk Journalistforbund anfører om samme bestemmelse, at der eft er forbundets op- fattelse ikke er grundlag for at udvide offentlighedslovens bestemmelser om, at interne dokumenter ved videregivelse til en anden myndighed mister deres interne karakter til at omfatte interne dokumenter, der videregives til andre kommuner via f.eks. sammen- lægningsudvalget.     Bemærkninger: Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen i lovforslagets § 40, at det af hensyn til en smidig forberedelse af kommunesammenlægningerne  er fundet hensigtsmæssigt at indsætte en bestemmelse, hvoref ter interne dokumenter, der i forbindelse med for- beredelsen  af  sammenlægningen  modtages fra  de  kommuner,  der  indgår  i  samme n- lægni ngen,  eller  fra  kommunale  fællesskaber,  hvori  de  nævnte  kommuner  deltager, ikke som følge af videregivelsen mister deres intern e karakter. Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder fortsat, at hensynet til en smidig forberedelse vejer  tungt  i  den  særlige  situation,  hvor  kommuner  sammenlægges,  og  der  forinden følger  en  kompliceret  sammenlægningsproces.  I  øvrigt  blev  der  fastsat  en     lignende bestemmelse i forbindelse med kommunesammenlægningen på Bornholm, jf. § 26 i lov nr. 144 af 25. marts 2002 om sammenlægning af de bornholmske kommuner. For så vidt angår det af Dansk Journalistforbund anførte  bemærkes, at bestemmelsen ikke  vedrører  den  skitserede  situation,  hvor  interne  dokumenter  videregives  til  andre kommuner. Bestemmelsen vedrører kun den situation, hvor interne dokumenter vid e- regives til sammenlægningsudvalget fra de kommuner, der indgår i sammenlægningen, eller fra kommunale fællesskaber, hvori de nævnte kommuner deltager. På  denne  baggrund   har  høringssvarene  ikke   givet  anledning  til  ændringer  i  lovforsl   a- get. 10.2. Datatilsynet giver udtryk for den opfattelse, at bestemmelsen i lovforslagets § 40 må antages at medføre en  vis begrænsning i retten til indsigt i medfør af persondatal  o- ven. Tilsynet går ud fra, at dette er en tilsigtet konsekvens af forslaget, og foreslår, at forholdet omtales i bemærkningerne til bestemmelsen. Bemærkninger:
15 Bestemmelsen  i  lovforslagets  §  40  indebærer  en  fravigelse  af  offentlighedsloven  og forvaltningsloven, og den vil medføre en tilsvarende begrænsning i forhold til persond  a- talovens indsigtsregler, idet disse regler henviser til offentlighedsloven og forvaltnings- loven. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 40, at baggrunden for bestemmelsen er hensynet til en smidig forberedelse af sammenlægningen. Bestemmelsen vil som følge af sit formål medføre en tilsvarende begrænsning i forhold til persondatalovens indsigtsregler. På  den ne  baggrund  er  Datatilsynets  forslag  imødekommet    således,  at   en  omtale  af bestemmelsens betydning i forhold til persondatalovens indsigtsregler er indføjet   i be- mærkni   ngerne. 11. Kommunalbestyrelsernes pligt til at yde sammenlægningsudvalgene b   istand Foreningen af Statsamtmænd anfører, at der kan være tvivl om omfanget af det legal  i- tetstilsyn, som statsamtmændene efter lovforslagets § 15 skal føre med sammenlæ   g- ningsudvalgene i relation til de hidtidige kommunalbestyrelsers pligt til at yde sammen- lægningsu dvalgene bistand. Foreningen påpeger i den forbindelse, at omfanget af den bistand, kommunalbestyrelserne skal yde, ikke er nærmere defineret i loven. Bemærkninger: Statsamtmanden skal efter § 48, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse som udgangs- punkt  føre  tilsyn  med,  at  kommunerne  og  kommunale  fællesskaber,  jf.  samme  lovs       § 60, overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder, heru  n- der  kommunale  forskrifter,  der  er  udstedt  i  medfør  af  den  nævnte  lovgivning.  Dette gælder  også  det  tilsyn,  statsamtmanden  skal  føre  med  kommunalbestyrelsens  ove r- holdelse af bestemmelsen i lovforslagets § 15. For  så  vidt  angår  indholdet  af  kommunalbestyrelsens  forpligtelse  efter  lovforslagets      § 15, bemærkes, at det af bemærkningerne til bestemm  elsen fremgår, at der er pålagt kommunalbestyrelserne  i  de  kommuner,  der  indgår  i  en  sammenlægning  –  inden  for eventuelle frister sammenlægningsudvalget måtte fastsætte   – en pligt til at udlevere de dokumenter,  tilvejebringe,  indsamle  og  bearbejde  de  oplysninger,  herunder  fortrolige og  personfølsomme  oplysninger,  og  afgive  de  vurderinger,  som  sammenlægningsu  d- valget måtte forlange til brug for sammenlægningsudvalgets arbejde.   Tilvejebringelse af oplysninger fra kommunalbestyrelserne vil ofte være afgørend  e for sammenlægningsudvalgets arbejde med oprettelse af den nye kommune. Der antages ikke at gælde nogen begrænsning for de oplysninger om forhold i de respektive ko  m- muner, der kan kræves udleveret i medfør af bestemmelsen. Sammenlægningsudva   l- gets anmodning skal dog være saglig. Såfremt sammenlægningsudvalget sætter en frist for kommunalbestyrelsens udøvelse af bistand forudsættes det, at udvalget ved sin beslutning om, hvilken længde fristen
16 skal have, tager hensyn til baggrunden for anmodningen om bistand samt bistandens art og beskaffenhed. På denne baggrund er høringssvaret imødekommet således, at det er præciseret i lov- bemærkningerne   ,  at  sammenlægningsudva   lgets  anmodning  alene  er  underlagt  den begrænsning, at den skal være saglig, og at der ved fasts ættelse af frister skal tages hensyn til baggrunden for anmodningen om bistand samt bistandens art og beskaffen- hed 12. Offentlighed 12.1. Offentlighed omkring sammenlægningsudvalgenes arbejde Dansk Journalistforbund foreslår – under henvisning til lovforslagets § 12 – at lovfors- laget kommer til at indeholde en pligt til offentlighed om sammenlægningsudvalgenes mø der. Bemærkninger: Lovforslagets § 12 indeholder bl.a. regler om offentlighedens mulighed for at få kend- skab  til  sammenlægningsudvalgets  vir ksomhed.  Bestemmelsen  indeholder  således regler om offentliggørelse af tid og sted for afholdelse af udvalgets møder samt regler om, hvordan en sagsfortegnelse og en udskrift af udvalgets beslutningsprotokol gøres til  gængelig for beboerne i de kommuner, de r indgår i en sammenlægning. Reglerne svarer til de regler, der gælder for offentliggørelse af mødetidspunkt og    –sted for møder i kommunalbestyrelsen og for offentliggørelse af en sagsfortegnelse og en udskrift af beslutningsprotokollen vedrørende kommun albestyrelsesmøder, jf. § 8 i lov om kommunernes styrelse. Af lovforslagets § 18 fremgår bl.a., at §§ 9-15 i lov om kommunernes styrelse – herun- der  §  10  om  mødeoffentlighed  – finder  tilsvarende  anvendelse  for sammenlægning s- udvalgets virksomhed. Af bemær kningerne til lovforslagets § 18 fremgår bl.a., at sammenlægningsudvalgenes møder er offentlige, medmindre det på grund af en sags beskaffenhed findes nødve  n- digt at behandle sagen for lukkede døre. Det fremgår endvidere, at det herved sikres, at der er åbenhed om udvalgets beslutninger.   På denne baggrund har høringssvaret ikke givet anledning til ændringer i lovforsl aget. 12.2. Offentlighed omkring sammenlægningsprocessen Dansk Journalistforbund foreslår – under henvisning til lovforslagets § 19 om sammen- lægningsudvalgets opgaver  – at der opstilles krav om, at sammenlægningsudvalgene skal sikre information om processen og dialog med borgerne og andre relevante inte- ressenter. Bemærkninger:
17 Reglerne  om  mødeoffentlighed,  jf.  forslagets  §  18,  og  reglerne   om  fremlæggelse  af sagsfortegnelse og udskrift af beslutningsprotokol, jf. forslagets § 12, giver efter Inden- rigs- og Sundhedsministeriets opfattelse en tilstrækkelig sikring af offen tlighed omkring processen i forbindelse med kommunesammenlægninger. Der  henvises herved til det ovenfor under pkt. 9.1. anfø rte. Der gælder således de samme regler om offentlighed omkring sammenlægningsudva l- gets virksomhed som for kommunalbestyrelsens virksomhed. Der ses ikke grund til at indføre  yderligere  regler  herom,  ide t  det  må  være  op  til  sammenlægningsudvalget  at beslutte, hvorledes borgere og relevante interessenter vil kunne inddrages. På  denne  baggrund  har  høringssvarene  ikke  givet  anledning  til  ændringer  i  lovforsl a- get. 13. Udstedelse af ”servicegaranti” Det Kommunale Kartel (DKK)  forudser, at omstillingsudgifterne som følge af komm u- nalreformen medfører, at kommuner ser sig nødsaget til at sænke serviceniveauet på visse  området.  DKK foreslår  i  den forbindelse, at  regeringen  udsteder en  ”servicega- ranti”, der som minimum sikrer borgerne den nuværende gennemsnitlige service. Bemærkninger: Det er en naturlig følge af en kommunesammenlægning, at niveauet for den service, der  hidtil  har  været  ydet  borgerne  i  de  i  sammenlægningen  deltagende  kommuner, harmoniseres. Dette vil naturligt indebære, at borgere kan komme til at opleve, at se r- viceniveauet i den nye kommune – på konkrete områder eller gennemsnitligt– er høj e- re  eller  lavere,  herunder  gennemsnitligt,  end  det  niveau,  der  har  været  i  de  hidtidige kommuner. Serviceniveauet for den nye kommune vil inden for lovgivningens rammer blive fastlagt af kommunalbestyrelsen for den nye kommune. På  denne  baggrund  har  høringssvarene  ikke  givet  anledning  til  ændringer  i  lovforsl a- get. 14. Differentieret service- og skatteniveau Landsorganisationen i Danmark (LO) anfører, at lovforslagets bestemmelser om, at der i visse tilfælde i en periode kan fastsættes forskelligt service  - eller skatteniveau, bidra- ger til en generel uklarhed omkring de fremtidige forhold for kommunernes økonomi. Bemærkninger: Lovforslagets  regler  i  §§  41  og  42  er  overgangsregler,  der  sikrer,  at  der  under  visse nærmere beskrevne betingelser i en kort midlertidig periode kan fastsættes differenti  e- ret  niveau  for  henholdsvis  service-  og  skatteniveau  i  de  nye  kommuner,  såfremt  der foreligger særlige forhold.
18 Baggrunden for bestemmelsen i forslagets § 41 er bl.a. at give mulighed for i de første år efter en kommunesammenlægning at fravige lovgivningens krav om harmoniserede regler inden for de enkelte kommuner, således at serviceniveauet i de nye kommuner i en overgangsperiode fortsat kan være forskelligt i de forskellige dele af kommune, hvis der er praktiske vanskeligheder forbundet med en harmonisering. Baggrunden for bestemmelsen i forslagets § 42 er bl.a. at give mulighed for, at der kan fastsættes en forskellig skatteudskrivning inden for en kommune, hvis særlige forhold taler herfor. Særlige forhold kan eksempelvis være, at der har kunnet konstateres en uhensigtsmæssig økonomisk adfærd i en eller f   lere af de kommuner, der er indgået i en sammenlægning. På  denne  baggrund  har  høringssvarene  ikke  givet  anledning  til  ændringer  i  lovforsl a- get. 15. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for det offentl  ige Det Kommunale Kartel forudser store omstillingsudgifter som følge af kommunalrefo r- men og har i den forbindelse anført, at der i lovforslaget bør indarbejdes konsekven  s- beregninger over disse udgifter. Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd   har fundet det utilfredsstillende, at der ikke i lovforslaget er lavet en opgørelse over forslagets økonomiske og administr  a- tive konsekvenser for det offentlige, men at dette er henskudt til drøftelse mellem st a- ten og de kommunale parter under DUT-forhandlingerne. Bemærkninger: Som det fremgår af aftalen om kommunalreformen, vil ændringerne i opgavefordeli n- gen i forbindelse med reformen blive gennemført ud fra princippet om, at reformen er udgiftsneutral, og at pengene følger opgaverne. Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet  udsendte  på  den  baggrund  lovforslaget  i  DUT- høring  den  1.  december  2004.  Formålet  med  drøftelserne  af  de  økonomiske  kons   e- kvenser har været at kvalificere skønnene over de økonomiske konsekvense   r. De pågældende afsnit i lovforslaget vedrørende  lovforslagets økonomiske konse kven- ser for det offentlige er ændret  efter modtagelsen af høring ssvar vedrørende DUT. I lovforslaget er det herefter anført, at sammenlægningen af kommuner og ændringe   r- ne i opgavefordelingen vil være forbundet med en række engangsudgifter. Det dr  ejer sig om flytteomkostninger, tilpasning af IT-systemer m.v., udgifter til omstilling af med- arbejdere og om udgifter forbundet med sammenlægningsudvalgets vir ksomhed. Det  fremgår  tillige  af  lovforslaget,  at  merudgiften  til  vederlæggelse  af  sammenlæ g- ningsudvalgene skønnes til ca. 175 mio. kr. i 2006, dog afhængigt af det endelige antal kommuner.                           Det fremgår endvidere, at det er vanskeligt at skønne  præcist  over de øvrige engang s- udgifter.  Visse  sammenlægningsudgifter  til  IT,  mater iel  m.v.  vil  kunne  indpasses  i  de
19 allerede kendte økonomiske rammer til finansiering af løbende vedligeholdelse, udvi  k- ling og reinvesteringer, eventuelt fremrykket i en kortere periode i forhold til det hidtil planlagte. Dermed vil størrelsen af  de samlede engangsudgifter således i høj grad a f- hænge af, hvordan man lokalt tilrettelægger sa  mmenlægningsprocessen. I den forbindelse er det anført, at de mulige engangsudgifter for hele landet (nødvend  i- ge IT-tilpasninger, flytteomkostninger, omstilling af medarbejdere m.v.) med udgangs- punkt i kommunesammenlægningen på Bornholm skønsmæssigt kan anslås til i stø   r- relsesordenen ca. 1 mia. kr. eksklusiv de nævnte engangsudgifter til vederlægge  lse af sammenlægningsu dvalg. Heroverfor står, at der fra 2007 og frem vil blive tale om varige mindreudgifter som fø l- ge af reduktionen i antallet af kommunalbestyrelsesmedlemmer. Alene besparelsen til vederlæggelse kan opgøres til knapt 370 mio. kr. årligt. Det er således Indenrigs- og Sundhedsministeriets vurdering, at de ø konomiske gevin- ster  allerede  efter  en  kort  årrække  klart  vil  overstige  engangsudgifterne.  De  anførte mindreudgifter på knapt 370 mio. kr. til vederlag til de folkevalgte vil i sig selv kunne tilbagebetale  engangsudgifter  på  knapt  1,2  mia.  kr.  (inklusiv  udgifterne  til  vederlag  til sammenlægningsudvalg i 2006) over en kort årrække. Alene vederlagsbesparelsen er således i stand til mere end at opveje de engangsudgifter, som er skønnet ud fra erf a- ringerne  med  Bornholm.  Hertil  kommer  de  synergigevinster,  som  er  forbundet  med færre  kommunale enheder og stor- og samdrift af IT-løsninger m.v., som yderlig ere vil medvirke til, at de økonomiske gevinster allerede efter en kortere årrække vurd  eres at overstige engangsudgifterne. Disse gevinster vurderes at være betydel ige. Da  såvel  engangsudgifter  som  fremtidige  gevinster  i  meget  høj  grad  afhænger  af, hvordan man lokalt tilrettelæ gger sammenlægningen, må det anses for væsentligt, at finansieringen tilrettelægges på en sådan måde, at der gives bedst mulige incitamenter til en rationel tilrettelæggelse af processen. Det er derfor allerede i aftalen om komm u- nalreformen tilkendegivet, at der vil blive givet mulighed for kortvarige lån til finansie- ring af engangsudgifter. Samtidig slås det i aftalen fast, at kommunerne vil få adgang til selv at indhøste de økonomiske gevinster, der følger af sammenlægningen.       Det  er  endvidere  anført,  at  lånemuligheden  til  engangsudgifter  således  i  sig  selv  må forekomme at være en tilstrækkelig finansieringsmulighed. Som tilkendegive  t i aftalen om kommunalreformen vil der dog endvidere af det samlede bloktilskud blive afsat be- grænsede muligheder for tilskud til vanskeligt stillede kommuner, der indgår i en sam- menlægning. Størrelsen af midlerne hertil forventes sammen med rammer for lå  nemu- lighederne at indgå i økonomiforhandli ngerne for 2006. Det er tillige anført, at regeringen vil søge tilslutning til den endelige regulering af a  m- ternes  og  kommunernes  økonomi  i  forbindelse  med  den  lovgivning,  som  fastlægger ændri ngerne i den kommunale finansiering, herunder tilskuds- og udligningssystemet. Denne lovgivning fremsættes i folketingssamlingen 2005/2006. Om lovforslagets administrative konsekvenser for det offentlige anføres det i bemær  k- ningerne, at kommunesammenlægninger i medfør af   lovforslaget vil medføre en bet y- delig administrativ omstillingsproces. Det fremgår tillige af lovforslaget, at lovforslaget
20 skønnes    at    have    positive    administrative    konsekvenser    for    den    kommunale opgavevaretagelse. Lovforslagets  økonomiske  og  administrat ive  konsekvenser  for  det  offentlige  skønnes således tilstrækkeligt belyst. Lovforslagets bemærkninger om økonomiske og administrative konsekvenser er pr æ- ciseret i overensstemmelse med det ovenfor anførte. 16. Oprettelse af statslig pulje Det  Kommunale  Kartel  (DKK)  foreslår,  at  der  oprettes  en  statsligt  finansieret  pulje  til dækning af omsti llingsudgifter på minimum 4-5 mia. kr. Bemærkninger: Det er allerede i aftalen om kommunalreformen tilkendegivet, at der vil blive givet mu- lighed for kortvarige lån til finansiering af engangsudgifter. Samtidig slås det i aftalen fast,  at  kommunerne  vil  få  adgang  til  selv  at  indhøste  de  økonomiske  gevinster,  der følger  af  sammenlægningen.  Dette  fremgår  også  af  lovforslagets  bemærkninger  om lovforslagets økonomiske ko nsekvenser for det offentlige.       Det er endvidere anført i lovforslagets bemærkninger, at lånemuligheden til engang  s- udgifter således i sig selv må forekomme at være en tilstrækkelig finansieringsmuli g- hed.  Som  tilkendegivet  i  aftalen  om  kommunalreformen  vil  der  dog  endvidere  af  det samlede bloktilskud blive afsat begrænsede muligheder for tilskud til vanskeligt stillede kommuner,  der  indgår  i  en  sammenlægning.  Størrelsen  af  midlerne  hertil  forventes sammen  med  rammer  for  lånemulighederne  at  indgå  i  økonomiforhandlingerne  for 2006. På denne baggrund har høringssvaret ikke givet anledning til ændringer i lovforsl aget.