Til lovforslag nr. L 68 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Kommunaludvalget den   2. juni 2005 Betænkning over Forslag til lov om revision af den kommunale inddeling [af indenrigs- og sundhedsministeren (Lars Løkke  Rasmussen)] 1. Ændringsforslag Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslag  et.  Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet  æ  n- dringsforslag nr. 1, 3 og 4. Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2005 og var til 1. behandling den 15. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Kommunaludvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 8 møder. Udvalgets arbejde med den kommunale inddeling før lovforslagets fremsættelse Før lovforslagets fremsættelse     har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres hol d- ning til spørgsmålet om den kommunale inddeling og processen ude i kommunerne i den forbinde  l- se: Borgergruppe fra Hvam, Borgergruppe fra Tørring -Uldum, Borgergruppe på Samsø, Borgergruppen Syd-Sydvestfyn, Demokratigruppen i Nørager Kommune, Thorkil Ejstrud, Brædstrup, Grejs Borgergruppe, Initiativgruppen bag »Krav om folkeafstemning vedrørende kommunens fremtid «, Initiativgruppen i Give Kommune, Initiativgruppen i Hvilsom, Initiativgrupperne i Fjelstrup og Bjerning Sogne, Niels Lindhart Johansen, Stenløse m.fl., Torben Gorm Larsen, Ulstrup m.fl., Palle Nielsen, Hvilsom, Repræsentanter fra de politiske partier i Tørring   -Uldum Kommune og Åst, Uhe og Lindballe Borgerforeninger.
2 Teknisk gennemgang Mandag den 28. februar  2005 afholdt  Indenrigs-  og Sundhedsministeriet teknisk gennemgang af lovforslagene vedrø Høring Et  udkast  til  lovforslaget  har  inden  fremsættelsen    været  sendt  i  høring,  og indenrigs-  og  sund- hedsministeren sendte den 1. december 2004 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2004 -05, 1. samling, alm. del - bilag 66 . Indenrigs- og sundhedsministeren har som svar på udvalgets alm. del  – spørgsmål  20    fra  folketingsåret  2004 -05,  1.  samling,  løbende  oversendt  kopi  af  de  indkomne  h ø- ringssvar og den 24. februar 2005 sendte indenrigs- og sundhedsministeren et notat om høringssv a- rene til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: Aktivgruppen i Ledøje -Smørum, Albertslund Kommune, Jørn Andersen, Langå, Borgergruppe fra Bevtoft sogn, Borgergruppe fra Christiansfeld Kommune, Borgergruppe fra Laurbjerg, Borgergruppe fra Slagslunde og Ganløse, Borgergruppe fra Vesterbølle, Borgergruppe fra Værløse Kommune, Brande, Ikast og Nørre Snede Kommuner, Dansk Vand- og Spildevandsforening, Arne Erlund, Otterup, Fagligt Fælles Forbund m.fl., Bertha Frandsen, Langå, Jens Christian Gjesing, Haderslev, Kjeld Gregersen, Christiansfeld, Gruppen for 4-H, Holeby, Højreby, Maribo og Rødby Kommuner, Højreby, Holeby, Rødby og Nakskov Kommuner, Claus Jensen, Værløse, Elisabeth Jensen, Aalestrup, Steen Prytz Jensen, Værløse   , Langå Kommune, Rikke Larsen, Årre, Mogens Lønstrup, Havndal, Kristian Byrialsen Nielsen, Gedsted, Palle Nielsen, Hobro, Tonny Linnemann Nielsen, Gedsted, Nørre Snede Kommune, Torben Poulsen, Ullerslev, Repræsentanter f  or det tyske mindretal, Bent Skriver, Hejls, Georg Skø tt, Hejls, Bente Smed, Langå,
3 Værløse Gruppen, Værløse Kommune, Brita Widmann, Brædstrup og Peter Widmann, Brædstrup Deputationer Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget: Aktivgruppen i Ledøje -Smørum, Borgergruppe fra Bevtoft sogn, Borgergruppe fra Christiansfeld Kommune, Borgergruppe fra Havndal, Borgergruppe fra Laurbjerg, Borgergruppe fra Slagslunde og Ganløse, Borgergruppe fra Værløse Kommune, Arne Erlund, Otterup, Fagligt Fælles Forbund m  .fl., Holeby, Højreby, Maribo og Rødby Kommuner, Langå Kommune og Repræsentanter fra det tyske mindretal. Spørgsmål Udvalget har stillet 60 spørgsmål til indenrigs  - og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Politisk aftale Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af kommunalreformen. Lovforslaget er en udmøntning af aftalen fra juni 2004 mellem regeringen og Dansk Folkeparti om en  strukturreform  og  aftalen  om  en  udmøntningsplan  fra  september  2004   mellem  regeringen  og Dansk Folkeparti. Den 3. marts 2005 indgik regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det Radikale ven- stre en aftale om den kommunale inddeling pr. 1. januar 2007. Aftalen er omdelt i udvalget på alm. del – bilag 27. Sammenhæng med andre lovforslag Lovforslaget skal ses i sammenhæng med især følgende lovforslag: Forslag til lov om regioner m.v. (L 65) Forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i f orbindelse med kommunalreformen (L 67) Forslag til lov forpligt ende kommunale samarbejde (L 69) Forslag til lov om regional statsforvaltning (L 70) Forslag til lov om regionernes finansiering (L 71) Andre møder Den  3.  maj  2005  deltog  udvalget  i  Folketingets  Retsudvalgs  høring  om  retssikkerhedsmæssige konsekvenser af kommunalreformen.
4 3. Indstillinger Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af indenrigs- og sundhedsministeren stillede ændringsforslag. Et mindretal i udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme for det under nr. 2 stillede ændringsforslag. 4. Politiske bemærkninger Venstres,  Det  Konservative  Folkepartis  og  Dansk  Folkepartis  medlemmer  af  udvalget  finder,  at kommunalreformen som helhed skaber  grundlaget for en moderne og fremtidssikret offentlig sek- tor. En offentlig sektor, der fungerer på borgernes præmisser og skaber bedst mulig service for pe   n- gene. Med  kommunalreformen  fordeles  opgaverne  bedre,  og  de  lokale  og  regionale  enheder  indrettes efter de opgaver, de skal lø Reformens omdrejningspunkt er et stærkt, decentralt kommunestyre. Med kommunalreformen v  i- dereudvikles  den  danske  decentrale  model,  hvor  stærke  kommuner  er  bo  rgernes  hovedindgang  til den  offentlige  sektor.  Kommunerne  får  med  reformen  et  større  og  mere  sammenhængende  ansvar for de borgernære velfærdsopgave r, og de nye større komm uner får musklerne til at kunne løfte det større ansvar og robustheden til også i de kommende år at kunne tage ansvaret for yderligere opg   a- ver. V,  DF  og  KF  konstaterer  med  tilfredshed,  at  kommunalreformen  udmønter  de  visioner  for  det danske kommunestyre, som tog form med Strukturkommissionens betænkning og regeringens u  d- spil, Det nye Danmark. Med  præsentationen  af  Stru  kturkommissionens betænkning  den  9.    januar  2004  stod  det  klart,  at der var behov for en reform af den offentlige sektors struktur. Kommissionen konkluderede bl.a., at en  stor  del  af  de  nuværende  forval  tningsenheder  er  for  små  i  forhold  til  de  opgaver,  de  er  pålagt. Samtidig  fandt  kommissionen,  at  det  på  grund  af  delte  opgaver  på  en  række  områder  er  svært  at sikre en sammenhængende og koord  ineret indsats. Dermed stod Danmark foran den største reform i en gener ation. Strukturkommissionens betænkning blev sendt ud i en bred høring, der dannede    afsæt for omfa  t- tende offentlig debat. Regeringen fremlagde fra begyndelsen 10 pejlemærker for en stru  kturreform: 1. Mere kvalitet for pengene med uændrede skatter 2. Større borgerindflydelse  – mere demokrati og større brugerde    ltagelse 3. Mindre bureaukrati og færre skranker 4. Et opgør med gråzoner, så mennesker ikke bliver kastebolde mellem forskellige syst   emer 5. Bedre udviklingsmuligheder for alle egne af Danmark - herunder bedre infrastruktur og bedre kollektiv trafik 6.    Et sygehusvæsen, som leverer en  dnu kortere ventelister og behandling i international topklasse 7. Frit valg for borgerne til f.eks. ældrepleje, sygehuse og folk  eskole 8. Bedre forhold for fysisk handicappede, sindslidende og socialt udsatte mennesker 9. En enklere, forbedret og mere mål rettet indsats for at få folk i arbejde 10.  En folkeskole og ungdomsuddannelser af høj faglig standard Debatten viste et overvældende og imponerende engagement i befolkningen. Dermed blev gru  n- den  lagt  til  den  stærke,  folkelige  forankring  af  kommunalreforme  n,  som  V,  DF  og  KF  finder  helt afgørende for reformens og det lokale selvst yres fremtid.
5 Regeringen  lyttede  intenst  til  debatten.  Og  på  den  baggrund  fremlagde  regeringen  sidst  i  april 2004 sit udspil til en kommunalreform. Udspillet – Det nye Danmark    - lagde op til en massiv opga- veflytning  til  kommunerne.  De  borgernæ  re  opgaver  skulle  samles  på  det  forvaltningsniveau,  som var tættest på borgerne. Det krævede så til gengæld, at kommunerne blev større. Regeringen for e- slog at oprette fem sundhedsregioner som rammen om et sundhedsvæsen i ve  rdensklasse. På  grundlag  af  udspillet  indbød  regeringen  Folketingets  partier  til  forhandling.  DF  udtrykte  fra starten sin tilslutning til Det nye Danmark som grundlag for kommunalreformen. DF tog i hele pro- cessen et grundlæggen  de ansvar for reformen. For at opnå et bredt forlig som fundament for refo r- men  gav  regeringen  en  række  indrømmelser,  herunder  at  regi   onerne  også  skulle  varetage  opgaver på en række andre o   mråder end sundhedsområdet. Oppositionen  til  venstre  valgte  imidlertid  i  to  omgange  at  forlade  forhandlingerne.  Senest  –  og meget overraskende – på et tidspunkt, hvor de fleste områder var forhandlet på plads, og et samlet forlig nærmede sig. V, DF og KF finder det beklageligt, at der dermed ikke foreligger et samlet fo  r- lig om kommunalreformen. Af hensyn til reformens brede forankring var regeringen og DF enige om, at man på den hove d- part af reformens delområder, hvor der var opnået enighed med Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre, tog udgangspunkt i disse forhandlingsresultater. Efter de øvrige partiers udvandring fra forhandlingerne indledte Regeringen og DF et tæt sama   r- bejde om at udvikle reformen frem mod de endelige lovforslag. Perspektivet var en fælles vision om et stærkt kommun  estyre. V, DF og KF lægger afgøre   nde vægt på, at reformen dermed reelt har opnået en bred fundering ikke kun i det folkelige, men også i det politiske landskab. V, DF og KF noterer sig i forlængelse heraf, at de pågældende partier under Folketingets behandling af lovforslagene vedr. kommu   nalre- formen har tilkendegivet at ville stemme for ca. halvdelen af forslagene. Regeringen og DF har i de politiske forhandlinger lagt afgørende vægt på, at reformens grundark i- tektur  –  stærkere  kommuner  med  et  større  ansvar -  ikke  blev  æn  dret.  Det  samlede  kommunale Danmark  har  ansvarsfuldt  taget  opgaven  på  sig  og  frivilligt  sikret  et  konsolideret  kommunestyre med  færre  og  stærkere  enheder.  Foru dsætningerne  for  denne  proces,  har  fra  flertallets  side,  hele tiden været klart: kommune  rne skulle styrkes for at kunne tage et større ansvar. V, DF og KF har således med bekl agelse konstateret, at ønskerne fra oppositionen til venstre konsekvent har været at løfte opgaver væk fra kommunerne.   Kommunalreformen  bygger  på  en  grundlæggende  tillid  til  det  danske  kommunesty   re.  Kommu- nerne  tilføres  flere  opgaver  på  bl.a.  sundhedsområdet,  beskæftigelsesomr å det,  det  sociale  område, undervisningsområdet,   erhvervsområdet,   trafikområdet,   miljøo mrådet   og   kulturområdet.   Derfor aftalte regeringen og DF også at lade de lokale demokrati er skabe de nye og større kommuner  ad frivillighedens vej gennem aftaler om sammenlægni  nger. V; DF og KF noterer sig på den baggrund med tilfredshed, at de politiske skel i Folk etinget ikke satte sig negative spor i det lokale engagement på vejen mod Det n ye Danmark - tværtimod. Ove  ralt tog de lokale demokratier den opgave på sig at forme et landkort, som kunne rumme de nye opg a- ver, som kommunerne fremover skal løse. Resultatet er intet mindre end imponerende. V, DF og KF har stor respekt for de lokale demokra- tier, som i langt de fleste tilfælde har løst opgaven og skabt et stærkt, bæredygtigt og folkeligt fu n- deret kommunalt Danmark for fremtiden. Kun fire kommuner ud af 271 løste ikke umiddelbart o p- gaven.
6 Dertil kom dog en række kommuner, hvor den præcise grænsedragning blev underkastet en kval  i- tetssikring med hjælp fra den uvildige o  pmand, tidligere indenrigsminister, borgmester i Århus og formand for KL, Thorkild Simonsen. En række lokale folkeafstemninger bidrog til at fuldende det demokratisk forankrede danmarkskort med 98 kommuner. V, DF og KF noterer sig, at et bredt flertal i Folketinget tilsluttede sig den sidste del af processen frem mod det nye danmarkskort. Dermed  er  den  decentrale  offentlige  sektor,  som  er  et  særkende  for  Danmark,  sikret  et  solid  t grundlag også for de næste generationer. Reformen tegner en ny offentlig sektor i Danmark, hvor kommuner, regioner og stat har hver sin rolle og identitet. Kommunerne  varetager  de  direkte  borgerrettede  opgaver  og  bliver  dermed  hovedindgangen  til den  offentlige  sektor  for  såvel  borgere  som  virksomheder.  Kommunerne  får  det  samlede  myndi  g- hedsansvar  på  det  sociale  område,  ansvaret  for  sammenhængende  opgaver  vedrørende  genoptr æ- ning og forebyggelse på sundhedsområdet, en klar rolle på beskæftigelsesområdet, hv or der oprettes et jobcenter i hver kommune, et større og mere sammenhængende ansvar på undervisning sområdet, erhvervsområdet, trafiko mrådet, miljøområdet og kulturområdet.  Det bliver ikke mindst til gavn for de ældre og svageste grupper i vores samfund,   fordi kommunen får et samlet perspektiv på den e  n- keltes og familiens situation, når der er behov for hjælp fra det offentlige. Med inddeling   sreformen får fremtidens 98 kommuner den nødvendige størrelse og robusthed til at løfte de nye o pgaver. Fem nye regioner får ansvaret for sundhedsvæsenet, bliver dynamo for den regionale udvikling og får ansvaret for at løse større driftsopgaver for kommunerne. Med 5 regi   oner bliver der grundlag for at  samle  flere  behandlinger,  udnytte  fordelene  ved  specialisering  bedre  og  sikre  den  bedst  mulige udnyttelse  af  ressourcerne  i  sundhedsvæsenet.  For  at  undgå  eventuelle  kompetenceglidninger  og grå zoner afgrænses regionernes opgaver positivt i lovgivningen. V, DF og KF mener, at regionerne skal  have  lige  økonomiske  muligheder   for  at  løse  deres  opgaver.  Derfor  skal  regionerne  ikke  u d- skrive skatter, men finansieres af bidrag fra stat og kommuner. Staten fastlægger de overordnede rammer for kommuner og regioner og løser opgaver, der mest hensigtsmæssigt var  etages centralt. V, DF og KF mener således, at det bør være en statslig opgave at sikre nationale hensyn og værdier på miljøområdet og en korrekt og ensartet skatteligning. Staten sikrer også, at specialiseret viden er tilgængelig for kommunerne på bl.a. det soci ale område. V, DF og KF ønsker en  klar ansvarsfordeling og et opgør med de  gråzoner, som i dag står som modsætningen  til  princippet  om  borgeren  som  omdrejningspunkt  for  opgavelø   sningen.  Det  sikres gennem en klar og entydig fordeling af opgaverne. Den klare ansvarsfordeling understøttes af fina n- sieringsmodeller, der modvirker kassetænkning. Det gælder ikke mindst på sundhedsområdet, hvor kommunal medfinansiering af borgernes behandling betyder, at kommune og region har en fælles interesse i at holde borgerne raske. Det er reformens perspektiv at sætte borgerne først i den offentlige opgaveløsning. Og det er V, DF og KF’s forventning, at det perspektiv også vil præge indretningen af de nye kommuner og r    e- gioner. Samlingen af de nære opgaver i kommunerne vil skabe et mere handle  kraftigt lokalt demo- krati og et tydeligere ansvar hos politikerne i forhold til deres vælgere. Kommunestyret i Danmark bliver styrket. Det giver også et solidt fundament for at fortsætte decentralis   eringen ved løbende at give indflydelse til borgerne i f.eks. kommunale institutioner og lokalområder. Samlet finder V, DF og KF, at Det nye Danmark rummer alle de kvaliteter, som det kræver at v  i- dereføre  den  danske  model  langt  ind  i  det  21.  århundrede.  Med  en  solid  demokratisk  forankring,
7 bæredygtige enheder og   den rigtige fordeling af opgaverne er vejen banet for en moderne offentlig sektor på borgernes præmisser. Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministe- ren  stillede  ændringsforslag.  Begge  partier  har  i  he  le  forløbet  delt aget  konstruktivt  i  debatten  om nye og mere robuste kommuner med det formål at forbedre rammerne om løsningen af en lang ræ k- ke offentlige opgaver og for at sikre borgerne den bedst mulige betjening. Det nye kommunale landkort med 98 kommuner er , i alt væsentligt , tegnet lokalt af borgerne selv. Mange steder er det sket i en engageret debat mellem borgerne og de folkevalgte. Den politiske de- bat og de beslutningsredskaber, der lokalt er anvendt for at skabe de nye kommuner, er meget for- skellige. Mange steder har borgerne været direkte inddraget i beslutningsprocessen gennem folkea  f- stemninger. Andre steder har der været bred enighed   – både mellem de folkevalgte og i befolkni    n- gen –  om den eller de nabokommuner, som man har ønsket at gå sammen med   i en ny kommune. Desværre har der også været eksempler på mindre heldige forløb og mindre lydhørhed over for stø r- re dele af den lokale befolkning. Dog er de positive processer og en god dialog mellem borgerne og folkevalgte  det  hovedindtryk,  der  står  tilb age,  når  man  foretager  en  samlet  vurdering  af  hele  det forløb, der har ført frem til det nye kommunale landkort. Ikke mindst på den baggrund har S  og RV ønsket at være med i en samlet aftale om de nye ko   m- muner. Dette ønske er udtryk for respekt for det sto re arbejde og den brede enighed, der de fleste steder er skabt lokalt om de nye kommuner. Dermed sikrerS og RV også et bredt flertal bag den del af reformen, som meget gerne skal være holdbart mange år ud i fremtiden. Selv om det meste var klaret lokalt, udestod der en række større og mindre uafklarede spørgsmål, som måtte håndteres fra centralt hold, for at færdiggøre kortet med de nye kommuner. S og RV har i den proces, der de seneste par måneder er tilrettelagt centralt, forsøgt i størst mulig omfang a   t lytte til lokale ønsker. Derfor er der afholdt en række folkeafstemninger for at afklare kommunegrænserne i flere af de nye kommuner. Hovedparten af disse afstemninger er afholdt med baggrund i lokale underskrifts- indsamlinger, der har dokumenterede brede borgerønsker. Herudover udpegede partierne bag forliget tidligere indenrigsminister Thorkild Simonsen, som fik til  opgave  at  foretage  udredninger  en  række  steder  i  landet,  hvor  der  var  tvivl  om  den  fremtid  ige kommuneinddeling. Thorkild Simonsen har udført  et meget omfattende og prisværdigt udredning  s- arbejde med talrige møder med byråd, borgergrupper, erhvervslivet, enkeltpersoner osv. De  rfor har partierne bag forliget også i alt væsentligt kunne følge de indstillinger, som Thorkild Simo nsen er fremkommet med, som et afgørende bidrag til at færdiggøre kommunekortet. Endelig  var  der  tre  kommuner,  som  efterlod  særlige  problemer:  Holmsland,  Farum  og  Værløse, som ikke opfyldte de kriterier for bæredygtighed, som regeringen meldte ud i juni 2004. Det har i disse tre tilfælde været op til indenrigsministeren at indgå aft aler som grundlag for nye bæredygtige kommuner, hvilket også er sket. Selv om det generelle billede af den samlede proces er særdeles positiv, vil der desværre også v æ- re  enkelte  steder,  hvor  de  løsn inger,  som  man  er  nået  frem  til,  skaber  debat  og  utilfredshed.  Det havde vi i sagens natur gerne undgået, men når der skal skabes et helt nyt kommunalt Danmark  s- kort, hvor 271 kommuner bliver til 98, vil det næppe være muligt helt at undgå problemer og ønsk er om andre lø sninger. S og RV glæder os over det engagement og den debat, der har været om de nye kommuner de fl e- ste  steder.  Vi  glæder  os  over,  at  der  de  allerfleste  steder  er  lokalt  ejerskab  til  de  løsninger,  der  er fundet. Til gengæld skal vi beklage, a  t den nye kommunale inddeling har været det eneste område,
8 hvor  det  er  lykkedes  at  skabe  den  brede  engagerede  debat  om  den  største  reform  i  mands  minde. Undersøgelser viser, at et stort flertal i befolkningen kun har kendskab til denne ene del af struktu r- reformen, som derudover indeholder meget omfattende æ  ndringer af hele den offentlige sektor, som betjener borgerne. Der henvises i den forbindelse til S og RV’s generelle betænkningsbidrag til den samlede struktu  r- reform, som er optrykt i betænkningen til L   65 (nedlæggelsesloven). Endvidere henvises til betæn k- ningsbidraget til L 67 (procedureloven), som bl.a. omhandler vilkårene for medarbejderne i forbi n- delse med strukturreformen. Socialistisk Folkeparti vil stemme nej til lovforslaget ved tredje behandlingen. Forslaget er et af omdrejningspunkterne i regeringens og Dansk Folkepartis kommunalreform. Der henvises derfor til SF’s betænkningsbidrag  til  L 65, hvor vores  gennemgående kritikpunkter og vurderinger af  refo    r- men er gennemgået SF  er,  som  beskrevet  i  bemærkningerne  til  L  65,  positivt  indstillet  over  for  ændringer  af  den kommunale  inddeling,  da  enkelte  kommuner  har  været  for  små  og  for  lidt  bæredygtige.  Derfor  er det alene af hensyn til det faglige niveau i opgaveløsningen fornuftigt med kommunesammenlæ   g- ninger. Det skal dog understreges, at vi i modsætning til regeringen ikke mener, at man kan ”løse” udkantkommuners økonomiske problemer ved hjælp af sammenlægninger. Her kræves et bedre og mere retfærdigt udligningssystem. Derfor var SF også kritisk over for    de økonomiske begrundelser, der blev givet for, at regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det radikale Venstre ikke ville acceptere kommunernes eget udspil til sammenlægninger på Lolland. Forslagene til samme   n- lægninger lå klart inden for det k   ommissorium, som ligger i lovforslaget om; at der indgår by - og landområder i de nye kommuner, kommunernes egne ønsker og en kommunestørrelse på over 20.000 indbyggere. Vi anerkender dog, at man til sidst fandt en løsning ved hjælp af lokale fol   keafstemninger. Selvom lovforslaget lægger op til frivillige kommunesammenlægninger er SF kritisk over for det endelige løsningsfo rslag. For det første er det SF’s vurdering, at en række af kommunerne er blevet for store – ikke mindst i det midt   - og vestjyske. Her vil det lokale demokrati risikere at lide overlast. Der bliver færre kommunalpolitikere og det vil alt andet lige blive sådan, at yderområderne får sv æ- rere ved at opnå politisk repræsentation i byrådet, sammenhængskraften ris ikerer at forsvinde bl.a. på grund af store afstande og dårlig infrastruktur. For det andet er det SF’s vurdering, at vi har været vidne til en række politiske studehandler, da regeringen, S, DF og RV aftalte den endelige kommuneinddeling; På trods af lovforslagets bemærkning   er om kommunestørrelser og regeringens nidkærhed har man accepteret  kommuner  på  under  20.000  indbyggere  eksempelvis  i  Vallensbæk  og  Dragør  Komm u- ner. Venstres problemer i deres tidligere mønsterprotektorat Farum har man nu blandet sammen med kommunalreformen.  I  stedet  for  at  løse  Farum  Kommunes  økonomiske  problemer  særskilt,  som følge af Peter Brixtoftes angivelige forbrydelser, har man forsøgt først at tørre dem af på Værløs e- borgerne og forære den nye kommune Flyvestation Værløse uden at have klarhed over v ærdien af området.  Derudover  giver  man  Farum  Kommune  et  særtilskud  og  indfører  en  differe ntieret  skat  i den ny kommune. Hvordan tror man det politiske miljø bliver i Farum om et år eller to, når det for alvor går op for borgerne, at der er forskellig kommu neskat i samme kommune? Endelig er det dybt problematisk, at man bruger tilskudspuljen til landets mest udsatte kommuner til Farum Kommune. Pengene burde være fundet andetsteds på statsbudgettet. SF mener, at det mest fornuftige ville have været at afvent  e sammenlægningen af Værløse og Farum Kommuner til efter
9 næste  valg,  hvor   de  eventuelle  ulovligheders  omfang  ville  være  kendt  via  retssagen  og  kommiss  i- onsdomstolen. I stedet har regeringen, S, DF og RV valgt at kalke Venstres problemer over i Farum. Med  sammenlægningerne  vil  der  som  nævnt  blive  færre  valgte  politikere.  Det  mener  SF  er  en svækkelse af demokratiet, da det dels øger spærregrænsen, dels gør det svære for specielle komm u- nale synspunkter, som man eksempelvis har set repræsenteret via lokallister   at opnå repræsentation. I den forbindelse anerkender vi, at man har forsøgt at løse det tyske mindretals repræsentationspr o- blemer ved at pålægge de nye kommuner med repræsentation herfra at have 31 medle mmer i den kommende valgperiode. SF har som følge af  vores kritik fremsat ændringsforslag om, at der mindst skal være 27 politikere i de nye kommuner. Enhedslisten vil stemme nej til lovforslaget ved tredje behandlingen. Forslaget er en del af Kom- munalreformen og der henvises derfor til partiets betænkning  sbidrag på  L 65. EL mener, at kommunesammenlægninger kun bør ske efter folkeafstemning. Partiets holdning er, at man lokalt bør foretage en afvejning af , om tabet af demokratisk indflydelse for borgerne i sam- mensluttede  kommuner,  kan  opvejes  af  mere  bæredy  gtige  faglige  miljøer  og  mindre  økonomisk belastning af enkelte store sociale sager. Spørgsmålet er også i hvilket omfang stordriftsfordele kan høstes, således som beskrevet i Stru k- turkommissionens betænkning nr.1434; dels er nogle kommuner blevet    »for store« i forhold til an- befalingerne i betænkningen, dels er der ikke sket opdeling af de kommuner, som antages at have stordriftsulemper, og dels er der stadigvæk kommuner under det anbefalede mindste antal på 20.000 indbyggere. Med  sammenlægningerne  vil  der  ,  som  nævnt  ,  blive  færre  valgte  politikere.  Det  mener  EL  er  en svækkelse af demokratiet, fordi det kræver flere stemmer pr. kommunalbestyrelsesmedlem. Det er magtpåliggende for partiet, at der etableres mulighed for at oprette lokalråd, Ø -råd, bydel s- råd,  og lign., således som foreslået i B 76. Det er vitalt  , at der skabes rammer for øget lokalt eng a- gement og indflydelse og det bliver endnu mere nødvendigt, samtidigt med at kommunerne får en størrelse  og  udstrækning,  der  gør  det  vanskeligt  at  have  kontakt  t il  politikerne  og  sikre  sammen- hængningskraften i kommunen. Hvad  angår  økonomien  i  øvrigt   ,  er  det  helt  uacceptabelt,  at  der  endnu  ikke  er  fremsat  en  udlig- ningsreform og en løsning på udkantkommuners og socialt belastede kommuners økonomiske pr   o- blemer. Kommunesammenlægning er på ingen måde i sig selv en løsning på disse problemer, da der stadig  vil  være  udkantskommuner  uden  en  større  by  og  da  kommunerne  på  Vestegnen  ikke  går sammen med andre rigere kommuner. Venstres problemer i deres tidligere mønsterprote ktorat Farum har man nu blandet sammen med kommunalreformen. I stedet for at løse Farum Kommunes økonomiske problemer særskilt som fø l- ge af Peter Brixtoftes angivelige forbrydelser har man forsøgt først at tørre dem af på Værløsebo r- gerne og forære den nye   kommune Flyvestation Værløse uden at have klarhed over værdien af o m- rådet. Derudover giver man Farum Kommune et særtilskud og indfører en differentieret skat i den ny kommune. Hvordan tror man det politiske miljø bliver i Farum om et år eller to, når det f   or alvor går op for borgerne, at der er forskellig kommuneskat i samme kommune? Endelig er det dybt problematisk, at man bruger tilskudspuljen til landets mest udsatte kommuner til  Farum  Kommune.  Pengene  burde  være  fundet  andetsteds  på  statsbudgettet.  EL     mener,  at  det mest fornuftige ville have været at afvente sammenlægningen af Værløse og Farum Kommuner til efter næste   valg, hvor de eventuelle ulovligheders omfang var kendt via retssagen og kommissions- domstolen.  I stedet har  man nu – dvs. regering,    S, DF og RV  - valgt at  kalke Venstres problemer over i Farum.
10 Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af  et flertal (udvalget med undtagelse af SF og EL): Til § 1 1) Som stk. 3 indsættes: »Stk. 3. Indenrigs- og sundhedsministeren kan, såfremt særlige forhold taler herfor, fastsætte vi l- kår for dannelsen af nye kommuner i medfør af stk. 1, herunder vilkår   , der indebærer fravigelse af gældende lovgi  vning.« [Bemyndigelse til at fastsætte vilkår for kommunesammenlægninger] Af    et mindretal (SF), tiltrådt af  et andet mindretal (EL): Til § 6 2) I stk. 1 ændres »25  « til: »27«. [Forhøjelse af minimumsantallet af kommunalbestyrelsesmedlemmer i  de nye kommuner] Af    indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af  et flertal (udvalget med undtagelse af SF og EL): Til § 44 3) Efter 1. pkt. indsættes som   2. -    4. pkt.: »Dog opretholdes gyldigheden af de i lovens § 21, 3. pkt., nævnte vilkår for etablerin   g af kommu- ner og amtskommuner og ændring af kommunale eller amtskommunale grænser i det omfang, vi l- kårene vedrører en kommunalbestyrelses forpligtelse til nedsættelse af øudvalg. Såfremt den ko m- mune, som de pågældende vilkår er fastsat for, indgår i en kom munesammenlægning, skal komm  u- nalbestyrelsens  repræsentanter  i  øudvalget  i  2006  udpeges  blandt  medlemmerne  af  sammenlæ g- ningsudvalget. Vilkårene gælder tilsvarende for den nye kommunalbestyre   lse.« [Opretholdelse af vilkår om etablering af øudvalg] Ny paragraf 4) Efter § 52 indsættes som ny paragraf: »§ 01. Kommunalbestyrelsen i kommuner, der ikke indgår i en sammenlægning, kan i 2006 med virkning fra den 1. januar 2007 træffe bestemmelse om opsigelse eller ændring af aftaler, der som følge af en ændret opgav   efordeling skal overføres til kommunen. «
11 [Kompetence for fortsættende kommuner til at opsige og ændre aftaler] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Med bestemmelsen bemyndiges indenrigs- og sundhedsministeren til, såfremt særlige forhold t   a- ler herfor, at fastsætte vilkå   r for dannelsen af nye kommuner i medfør af stk. 1. Baggrunden for bestemmelsen er den aftale mellem regeringen og Socialdemokratiet, Dansk Fo l- keparti og Det Radikale Venstre, der blev indgået den 3. marts 2005 om den kommunale indd eling, hvorefter partierne var enige om en sammenlægning af visse kommuner på trods af, at kommuna   l- bestyrelserne i de pågældende kommuner havde ønsket at fortsætte som selvstændige ko mmuner. Det blev således besluttet, at Farum og Værløse Kommuner hver for sig ikke er bæredygtig e, og at en sammenlægning af disse to kommuner vil være den principielt rigtige løsning. Der var samtidig enighed om, at indenrigs- og sundhedsministeren skulle optage nærmere drøftelse med de to ko   m- muner om, på hvilke vilkår en sammenlægning skal finde st ed. Det blev endvidere besluttet, at Holmsland Kommunes tilkendegivelse om ønsket om fortsat sel v- stændighed  ikke  o  pfylder  kravet  om  bæredygtighed,  og  at  kommunen  derfor  skal  lægges  sammen med Egvad, Ringkøbing, Skjern og Videbæk Kommuner. Der var ligeledes    enighed om, at inden- rigs- og sundhedsministeren skulle optage drøftelser om, på hvilke nærmere vilkår sammenlægni n- gen skal finde sted. Bestemmelsen er påtænkt anvendt i forbindelse med de anførte kommun esammenlægninger. Det har således under drøftelserne   mellem indenrigs- og sundhedsministeren og de berørte kommuner af de nærmere vilkår for sammenlægningerne vist sig nødvendigt med en hjemmel til at fastsætte sæ r- lige  vilkår  for  sammenlægningerne,  herunder  vilkår  om  fravigelse  af  lovgivningen,  som  vil  være bindende for de sammenlægningsudvalg, der i 2006 skal forberede kommun  esammenlægningerne. Med  hjemmel  i  bestemmelsen  vil  der  eksempelvis  kunne  fastsættes  vilkår  om,  at  der  i  en  ove   r- gangsperiode fastsættes en differentieret indkomstskatteprocent og grundsky  ldspromille i forskelli- ge dele af den nye kommune. Der vil endvidere kunne fastsættes vilkår, der fraviger reglerne om det skrå skatteloft, ligesom  der vil kunne fastsættes  andre vilkår om økonomiske forhold  for de ko m- muner, der indgår i en sammenlægning,    og for den nye kommune, herunder vilkår om anvendelsen af økonomiske midler til visse nærmere bestemte formål og om særskilt takstfinansiering af nærm e- re bestemte kommunale anlæg i forskellige dele af den nye komm  une. Efter drøftelser mellem Indenrigs - og Sundhedsministeriet og Værløse og Farum Kommuner af de nærmere vilkår for sammenlægningen af de to kommuner vil det med hjemmel i bestemmelsen bl.a. blive fastsat, at der i de kommende to valgperioder fra 2007 til og med 2013 sker en differentiering af  skattebetalingen  i  den  nye  kommune  på  den  måde,  at  de  nuværende  forskelle  i  skatteprocenter inden for de eksisterende kommunegrænser fastholdes i perioden, således at udskrivningsprocenten og grundskyldspromillen i den tidligere Farum Kommune er 2,3 procentpoint henholdsvis 7,0 pro- millepoint højere end i den tidligere Værløse Komm une. Efter  drøftelserne  vil  det  endvidere  med  hjemmel  i  bestemmelsen  bl.a.  blive  fastsat,  at  perioden med differentiering i skattebetalingen i den nye kommune kan forlænges, hvis de  r i perioden frem mod  1.  januar  2007  sker  en  forværring  af  Farum  Kommunes  økonomi  i  forhold  til  i  dag.  Det  vil endvidere blive fastsat, at reglerne om det skrå skatteloft fraviges, således at den nye kommune ikke
12 skal  betale  den  afgift,  som  er  udløst  af  Fa rum  Kommunes  skatteforhø differentieret skat. Endvidere vil det bl.a. blive fastsat, at der er mulighed for genforhandling af de økonomiske vilkår for sammenlægningen ved indgangen til valgperioden 1. januar 2010 og 1. januar 20  14, hvis forud- sætningerne ændrer sig væsentligt. Herunder vil staten forlange genforhandling til de nævnte term i- ner, hvis kommunen opnår en økonomisk nettogevinst på over 100 mio. kr. ved frasalg af Flyvest   a- tion Værløse eller dele heraf. Det vil endvidere    bl.a. blive fastsat, at såfremt salgsindtægterne vedr   ø- rende Farum Nordby viser sig væsentligt større end forudsat i åbningsbalancen (målt i faste pr iser), vil  der  ved  genforhandlingen  pr.  1.  januar  2010  kunne  ske  en  tilpasning  af  forskellen  mellem  be- skatningsniveauerne i overensstemmelse hermed.   Efter  drøftelser  mellem  Indenrigs -  og  Sundhedsministeriet  og  Holmsland,  Ringkøbing,  Skjern, Videbæk og Egvad Kommuner om de nærmere vilkår for sammenlægningen af de fem kommuner vil  det  med  hjemmel  i  bestemmelsen  tilsvarende  bl.a.  blive  fastsat,  at  der  i  en  overgangsperiode fastsættes  en  differentieret  indkomstskatteprocent  og  grun  dskyldspromille  i  de  dele  af  den  nye kommune, der udgøres af den hidtidige Holmsland Kommune henholdsvis de hidt idige Ringkøbing, Skjern,  Videbæk  og  Egvad  Komm  uner.  Indkomstskatteprocenten  og  grundskyldspromillen  vil  for Holmsland Kommune henholdsvis Ringkøbing, Skjern, Videbæk og Egvad Kommuner blive fastsat på en måde, så der ved en gradvis tilpasning år for år over en periode på 5 år fr a 2007 tilnærmes et fælles niveau. Endvidere vil et beløb svarende til det beløb, som Holmsland Kommune skal depon e- re i henhold til det den 6. april 2005 fremsatte forslag til lov om midlertidig binding af kommuner- nes og amtskommunernes overskudslikviditet og ændring af forskellige ko  mmunaløkonomiske love (L 144), under visse betingelser blive reserveret til anlægsudgifter i Holmsland Kommune eller for en dels vedkommende i en erhvervsdrivende fond. Vilkår, der fastsættes i medfør af bestemmelsen, vil være bindende for sammenlægningsudvalget og  kommunalbestyrelsen  i  den  nye  kommune  og  vil,  afhængig  af  vilkårenes  indhold,  også  være bindende for funktionsperioderne efter 2009. Med  hjemmel  i  bestemmelsen  vil  der  ved  fastsættelsen  af  vilkårene  kunne  ske  fravig   elser  i  ek- sempelvis bestemmelserne i lov om revision af den kommunale inddeling om, at en række beslu  t- ninger skal træffes af sammenlægningsudvalget i 2006, ligesom der eksempelvis vil kunne ske æ n- dringer i lov om midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet og ændring af forskellige kommunaløkonomiske l   ove, jf. det den 6. april 2005 fremsatte forslag herom (L 144). Bestemmelsen  giver  ikke  indenrigs-  og  sundhedsministeren  adgang  til  at  træffe  beslutning  om fravigelse af gældende   lovgivning, i det omfang sådan lovgivning er en gennemførelse af internat  i- onale konventioner eller EU-regler. Til nr. 2 Eftersom der nu i alt overvejende grad bliver tale om nye og større kommuner, mener SF dels af hensyn til mindretallene dels af hensyn til ønsket om en fortsat bred repræsentation fra hele ko   m- munen,  at  der  skal  være  mindst  27  medlemmer  i  de  nye  kommunalbestyrelser.  Spærregrænsen  er med færre kommuner og færre byrådsmedlemmer sat op. Derfor er det vigtigt, at man forsøger at brede  repræsent  ationen  ud.  Det  bliver  i  forvejen  svært  at  sikre  små  partier,  lokallister  og  folk  fra landdistrikter og øer repræsentation i kommunalbestyrelserne. Til nr. 3
13 Der er for en række kommuner fastsat   vilkår  i forbindelse med tidligere kommunesammenlægni  n- ger. Vilkårene  er fastsat i medfør af de  lovbestemmelser, der er nævnt i § 19, stk. 1, i lov om fre  m- gangsmåden ved ændring af landets inddeling i kommuner og amtskommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 873 af 27. oktober  2003 . De pågældende lovbestemmelser er ophæve t, men gyldigheden af vil- kårene er opretholdt, jf. § 21, 3. pkt., i den nævnte lov. Med ophævelsen af den nævnte lov bortfa l- der vilkå rene. Der  er  i  nogle  tilfælde  i  medfør  af  disse  bestemmelser  fastsat  vilkår  om  kommunalbestyrelsers forpligtelse til nedsæt  telse af udvalg med deltagelse af repræsentanter for øboerne og for komm   u- nalbestyrelsen  (øudvalg),  herunder  vilkår  om,  at  øboernes  repræsentanter  i  udvalget  vælges  ved direkte valg på øen. Med den foreslåede affattelse af § 44, 2. –4. pkt., opretholdes gyld   igheden af de vilkår, som vedr ø- rer nedsættelse af øudvalg. Det betyder, at de i vilkårene indeholdte forpligtelser vedrørende ne d- sættelse af øudvalg for   tsat består. Forpligtelserne  vil  også   bestå,  hvor  den  kommune,  for  hvilken  vilkårene  er  fastsat,  indgår     i  en kommunesammenlægning.    Forpligtelsen vil i så fald bestå for den nye kommunalbestyrelse. Endv  i- dere  skal  kommunalbestyrelsens  repræsentanter  i  øudvalget  i  overgangsperioden  i  2006  u   dpeges blandt medlemmerne af sammenlægningsudvalget, jf. den foreslåede    affattelse af § 44, 3. og 4. pkt. Baggrunden for forslaget er, at de øer, for hvilke de omhandlede vilkår hidtil har medført, at der i den kommune, hvori øen er beliggende, skal etableres et øudvalg, ikke bør få frataget denne muli g- hed. Der vil således fo rtsat bestå en forpligtelse til etablering af de pågældende øudvalg på uændr e- de vilkår, herunder vilkår om, at øens repræsentanter i udvalget vælges ved d irekte valg på øen. Til nr. 4 Efter lovforslagets § 19, nr. 9, kan sammenlægningsudvalget i 2006 træff e bestemmelse om opsi- gelse eller ændring af aftaler med virkning fra den 1. januar 2007 med virkning for den nye ko  m- mune. Denne beføjelse gælder også aftaler, der er indgået af andre myndigheder, men som overf ø- res til kommunen som følge af, at denne tilfør  es nye opgaver som følge af ko mmunalreformen. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 19, nr. 9. Ændringsforslaget medfører, at denne b e- føjelse tillige tilkommer kommunalbestyrelsen i kommuner, der ikke indgår i en sammenlæ gning.   Baggrunden for ændringsforslaget er, at også en kommune, der ikke indgår i en samme nlægning, kan have behov for i 2006 med virkning fra 1. januar 2007 at træ  ffe bestemmelse om opsigelse eller ændring af aftaler, der er indgået af andre myndigheder, men som overføres t il kommunen, der tilfø- res nye opgaver som følge af kommunalreformen, efter reglerne i lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen, jf. det den 24. februar 2005 fremsatte forslag he  r- om (L 67). Bestemmelsen giver kommunalbestyrelsen mulighed for at træffe sådanne beslutninger om ops   i- gelse  eller  ændring,  idet  det  forudsættes,  at  den  enkelte  aftale  efter  sit  indhold  og  sin  karakter  vil kunne opsiges eller ændres til det fastsatte tid  spunkt. Erling Bonnesen (V)   Troels Christensen (V)   Michael Aastrup Jensen (V)   Leif Mikkelsen (V) Jens Vibjerg (V)   Poul Nødgaard  (DF) fmd.  Kristian Thulesen Dahl (DF) Christian Wedell-Neergaard (KF) nfmd.  Allan Niebuhr (KF)   Arne Toft (S)   Karen Hækkerup   (S)
14 Magnus Heunicke (S)   Ole Stavad (S)   Margrethe Vestager (RV)   Ole Glahn (RV) Kristen Touborg (SF)   Line Barfod (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
15 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 68 Bilagsnr. Titel 1 Høringsnotat, fra indenrigs - og sundhedsministeren 2 Henvendelse af 2/3-05 fra Jens Christian Gjesing, Haders- lev 3 Henvendelse af 9/3-05 fra Arne Erlund, Otterup 4 Henvendelse af 9/3-05 fra Værløse Kommune 5 Henvendelse af 14/3-05 fra Aktivgruppen i Ledøje - Smørum 6 Svar på spørgsmål S 1941, S 1942, S 1944 og S 1947 ve   d- rørende ekstraudgifter for kommunerne i forbindelse med kommunalreformen, fra indenrigs- og sundhedsministeren 7 Tidsplan for besvarelse af skriftlige spørgsmål 8 Henvendelse af 17/3-05 fra Brita Widmann, Brædstrup 9 Henvendelse af 21/3-05 fra Holeby, Højreby, Maribo og Rødby Kommuner 10 Henvendelse af 28/3-05 fra Borgergruppe i Værløs   e Kom- mune 11 Henvendelse af 29/3-05 fra Borgergruppe i Christiansfeld Kommune 12 Henvendelse af 30/3-05 fra repræsentanter f  or det tyske mindretal 13 Svar på spørgsmål S 122 vedrørende folkeafstemninger om kom munesammenlægninger, fra indenrigs  - og sundheds- ministeren 14 Henvendelse af 20/3-05 fra Elisabeth Jensen, Aalestrup 15 Henvendelse af 4/4-05 fra Borgergruppe i Slagslunde og Ganløse 16 Henvendelse af 4/4-05 fra Brande, Ikast og Nørre Snede Kommuner 17 Henvendelse af 6/4-05 fra repræsentanter fr  a Højreby, H o- leby, Rø dby og Nakskov Kommuner 18 Henvendelse af 6/4-05 fra Georg Skøtt, Hejls 19 Materiale modtaget af Borgergruppe fra Christiansfeld Kommune ved foretræde den 31/3  -05 20 Materiale modtaget af Borgergruppe fra Værløse Komm   u- ne ved foretræde den 6/4  -05
16 21 Henvendelse af 2/4-05 fra Tonny Linnemann Nielsen, Ged- sted 22 Henvendelse af 31/3-05 fra Peter Widmann, Brædstrup 23 Henvendelse af 3/4-05 fra Kjeld Gregersen, Christiansfeld 24 Henvendelse af 4/4-05 fra borgmester Uffe Henneberg, Nør re-Snede Kommune 25 Henvendelse af 1/4-05 fra Steen Prytz Jensen, Værløse 26 Henvendelse af 6/4-05 fra Torben Poulsen, Ullerslev 27 Henvendelse af 10/4-05 fra Palle Nielsen, Hobro 28 Notat af 5/4-05 fra Styregruppen for IT fra Them, Silke- borg, Kjellerup og Gjern Kommuner 29 Henvendelse af 9/4-05 fra Claus Jensen, Værløse 30 Henvendelse af 12/4-05 fra Mogens Lønstrup, Havndal 31 Oversigt over spørgsmål, der er stillet på lovforslaget pr. 18/4-05 32 Henvendelse af 19/4-05 fra Rikke Larsen, Årre m.fl  . 33 Henvendelse af 25/4-05 fra Borgergruppe i Laurbjerg 34 Henvendelse af 25/4-05 fra borgmester Hanne Nielsen, Langå Ko mmune 35 Henvendelse af 24/4-05 fra Kristian Byrialsen Nielsen, Gedsted 36 Henvendelse af 25/4-05 fra Bente Smed, Langå 37 Oversigt over spørgsmål, der er stillet pr. 27/4  -05 38 Henvendelse af 25/4-05 fra Mogens Lønstrup, Havndal 39 Henvendelse af 21/4-05 fra Jørn Andersen, Langå 40 Henvendelse af 25/4-05 fra Bertha Frandsen, Langå 41 Materiale modtaget af borgergruppe fra Laurbjerg ved fore- træde den 28/4  -05 42 Svar på spørgsmål S 536 og S 540 om oprettelse af ø - udvalg, fra indenrigs- og sundhedsministeren 43 Henvendelse af 29/4-05 fra Bent Skriver, Hejls 44 Henvendelse af 24/4-05 fra borgergruppe i Bevtoft Sogn 45 Henvendelse af 3/5-05 fra Langå Kommune 46 Henvendelse af 3/5-05 fra Værløse Gruppen 47 Kommissorium for Finansieringsudvalgets arbejde i 2005 med kommunernes finansiering, fra indenrigs- og sund- hedsministeren 48 Henvendelse af 5/5-05 fra borgergruppe i Vesterbøl le 49 Oversigt over spørgsmål, der er stillet på lovforslaget pr.
17 11/5-05 50 Henvendelse af 11/5-05 fra Dansk Vand- og Spildevand s- forening 51 Henvendelse af 10/5-05 fra Gruppen for 4-H 52 Svar på spørgsmål S 942, S 943, S 944, S 945, S 946, S 947 og S 948 om kommunesammenlægninger, fra inde  n- rigs- og sundhedsministeren 53 Svar på spørgsmål S 1017, S 1019, S 1020 og S 1022 om kommunesammenlægninger, fra indenrigs  - og sundheds- ministeren 54 Henvendelse af 12/5-05 fra Værløse Gruppen 55 Kopi af henvendelse med bilag fra Folketingets Ombuds- mand til Skatteministeriet vedrørende udviklingen af et nyt fælles restanc  esystem 56 Henvendelse af 13/5-05 fra Værløse Gruppen 57 1. udkast til betænkning 58 Oversigt over spørgsmål, der er stillet på lovforslaget pr. 23/5-05 59 Orientering om ændring af den forventede udmøntning af bemyndigelsesbestemmelserne, fra indenrigs- og sundheds- ministeren 60 Kopi REU alm. del - svar på spørgsmål 125 om kommentar til henvendelse fra Oluf Jørgensen, Danmarks Journalist Hø  j- skole vedrø - og sund- hedsministeren 61 Henvendelse af 13/5-05 fra Fagligt Fælles Forbund m.fl. 62 Henvendelse af 16/5-05 fra Borgergruppe fra Slagslunde og Ganløse 63 Aftale af 19/5-05 om sammenlægning af Farum og Væ rløse Kommuner, fra indenrigs- og sundhedsministeren 64 Henvendelse af 26/5-05 fra Albertslund Kommune 65 Orientering om ændring af den forventede udmøntning af bemyndigelsesbestemmelserne, fra indenrigs- og sundheds- ministeren 66 Brev af 18/3-05 til kulturministeren vedrørende  kommunalre- formen fra S, SF og RV 67 Brev af 21/4-05 til økonomi - og erhvervsministeren vedrø- rende kommunalreformen fra S og RV 68 Brev af 12/5-05 til transport- og energiministeren vedrørende kom munalreformen fra S og RV 69 Brev af 12/5-05 til socialministeren vedrørende  kommunalre- formen fra S og RV
18 70 Brev af 12/5-05 til miljøministeren vedr ørende  kommunalre- formen fra S, RV og SF 71 Brev af 4/5-05 til undervisningsministeren vedrørende  ko m- munalreformen fra S og RV 72 Brev af 12/5-05 til indenrigs- og sundhedsministeren vedrø- rende kommunalreformen fra S og RV 73 Brev af 12/5-05 til indenrigs- og sundhedsministeren vedrø- rende kommunalreformen fra S og RV 74 Brev af 12/5-05 til statsministeren vedrørende  kommunalre- formen fra S og RV 75 Kopi KOU alm. del - spørgsmål 7 om kommentar til henve  n- delse af 18/3-05 vedrørende kommunalreformen fra S, SF og RV, til kulturministeren 76 Kopi KOU alm. del - spørgsmål 8 om kommentar til henve  n- delse af 21/4-05 vedrørende kommunalreformen fra  S og RV, til økonomi - og erhvervsministeren 77 Kopi KOU alm. del - spørgsmål 9 om kommentar til henve  n- delse af 12/5-05 vedrørende kommunalreformen fra S og RV, til transport- og energiministeren 78 Kopi KOU alm. del - spørgsmål 10 om kommentar til he  n- vendelse af 12/5 - 05 vedrørende kommunalreformen fra S og RV, til socialministeren 79 Kopi KOU alm. del - spørgsmål 11 om kommentar til he  n- vendelse af 12/5-05 vedrørende kommunalreformen fra S, RV og SF, til miljøministeren 80 Kopi KOU alm. del - spørgsmål 1  2 om kommentar til hen- vendelse af 4/5-05 vedrørende kommunalreformen fra S og RV, til undervisningsministeren 81 Kopi KOU alm. del - spørgsmål 13 om kommentar til he  n- vendelse af 12/5-05 vedrørende kommunalreformen fra S og RV, til indenrigs- og sundhedsministeren 82 Kopi KOU alm. del - spørgsmål 14 om kommentar til he  n- vendelse af 12/5-05 vedrørende kommunalreformen fra S og RV, til indenrigs- og sundhedsministeren 83 Kopi KOU alm. del - spørgsmål 15 om kommentar til he  n- vendelse af 12/5-05 vedrørende komm unalreformen fra S og RV, til statsministeren 84 Henvendelse af 39/5-05 fra borgergruppe i Bevtoft Sogn 85 Notat af 26/5-05 om problemstillingen vedrørende myndi g- hedsinhabilitet i forbindelse med kommunalreformen, fra miljøministeren 86 Kopi KOU alm. del - svar på spørgsmål 8 om kommentar til henvendelse af 21/4-05 fra S og RV vedrørende kommuna l-
19 reformen, fra økonomi - og erhvervsministeren 87 Kopi KOU alm. del - foreløbigt svar på spørgsmål 9 om kommentar til henvendelse af 12/5-05 fra S og RV vedrøre n- de kommunalreformen, fra transport- og energiministeren 88 Kopi KOU alm. del - svar på spørgsmål 14 om kommentar til henvendelse af 12/5-05 fra S og RV vedrørende kommuna l- reformen, fra indenrigs- og sundhedsministeren 89 Kopi KOU alm. del - svar på spørgs  mål 15 om kommentar til henvendelse af 12/5-05 fra S og RV vedrørende kommuna l- reformen, fra statsministeren 90 Pressemeddelelse af 1/6-05 »Slagslunde og Ganløse vil med i Furesø kommune « 91 Ændringsforslag, fra indenrigs   - og sundhedsministeren 92 2. udkast til betænkning 93 Kopi KOU alm. del - svar på spørgsmål 7 om kommentar til henvendelse af 18/3-05 fra S, SF og RV vedrørende kommunalrefo rmen, fra kul- turministeren 94 Kopi KOU alm. del - svar på spørgsmål 11 om kommentar til henvendelse af 12/5-05 fra S, RV og SF vedrørende kommunalrefo rmen, fra mil- jøministeren 95 Kopi KOU alm. del - svar på spørgsmål 10 om kommentar til henvendelse af 12/5-05 fra S og RV vedrørende kommunalreformen, fra socia l- ministeren 96 Kopi KOU alm. del - foreløbigt svar på spm  . 12 om kommentar til henvendelse af 17/5-05 fra S og RV vedrørende kommunalrefo rmen, fra un- dervisningsministeren 97 Kopi KOU alm. del - svar på spm. 13 om kommentar til he n- vendelse af 12/5-05 fra S og RV vedrørende kommunalr e- formen, fra indenrigs - og sundhedsministeren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 68 Spm.nr. Titel 1 Spm. om beregningen af engangsudgifterne på knapt 1,2 mia. kr., til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om kommentar til henvendelse af 2/3-05 fra Jens Christian Gje-
20 sing, Haderslev, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om kommentar til henvendelse af 9/3-05 fra Arne Erlund, Otte- rup, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om kommentar til henvendelse af 9/3-05 fra Værløse Komm   u- ne, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om oversendelse af korrespondancen mellem Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Værløse Kommune om kommuneinddeli   n- gen, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om ministeren er bekendt med, at Værløse Kommune allerede har indgået foreløbige aftaler om forpligtende samarbejder med bl.a. Lyngby Kommune, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministe- rens svar herpå 7 Spm. om den konkrete begrundelse for, at Værløse Kommune ikke betragtes som bæredygtig, til indenrigs  - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om kommentar til artiklen »Bornholm tjener på kommunefus i- on« fra Børsen d en 15/3-05, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om redegørelse for de økonomiske konsekvenser for det offen  t- lige, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om sammenlægningsudvalgene har ko  mpetence til at afskedige ansatte, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om oversigt over primærkommunernes indbyggertal p.t. og e  f- ter det nye kommunale landkort, til indenrigs- og sundhedsministe- ren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om kommentar til henvendelse af 14/3-05 fra Aktivgruppen i Ledøje -Smørum, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om begrundelsen for forskellen på antallet af kommunalbest y- relsesmedlemmer i sammenlagte - og geografisk uændrede komm  u- ner, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om kommentar til henvendelse af 17/3-05 fra Brita Widmann, Brædstrup, til indenrigs  - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om kommentar til henvendelse af 21/3-05 fra Holeby, Højreby, Maribo og Rødby Kommuner, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om kommentar til henvendelse af 28/3-05 fra Borgergruppe i Værløse Kommune, til indenrigs   - og sundhedsministeren, og ministe- rens svar herpå 17 Spm. om kommentar til henvendelse af 29/3-05 fra Borgergruppe i Christiansfeld Kommune, til indenrigs- og sundhedsministeren, og
21 ministerens svar herpå 18 Spm. om kommentar til henvendelse af 4/4-05 fra Borgergruppe i Slagslunde og Ganløse, og ministerens svar herpå 19 Spm. om kommentar til henvendelse af 4/4-05 fra Brande, Ikast og Nørre Snede Kommuner, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om kommentar til materiale modtaget fra Borgergruppe i Væ  r- løse Kommune ved foretræde den 6/4   -05, til indenrigs- og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå 21 Spm. om kommentar til henvendelse af 2/4-05 fra Tonny Linnemann Nielsen, Gedsted, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministe- rens svar herpå 22 Spm. om kommentar til henvendelse af 31/3-05 fra Peter Widmann, Brædstrup, til indenrigs  - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 23 Spm. om kommentar til henvendelse af 3/4-05 fra Kjeld Gregersen, Christiansfeld, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 24 Spm. om kommentar til henvendelse af 4/4-05 fra borgmester Uffe Henneberg, Nørre -Snede Kommune, til indenrigs- og sundhedsmini- steren, og ministerens svar herpå 25 Spm. om kommentar til henvendelse af 1/4-05 fra Steen Prytz Jensen, Værløse, til indenrigs   - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 26 Spm. om kommentar til henvendelse af 6/4-05 fra Torben Poulsen, Ullerslev, og ministerens svar herpå 27 Spm. om kommentar til henvendelse af 10/4-05fra Palle Nielsen, Hobro, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar her- 28 Spm. om kommentar til notat af 5/4-05 fra Styregruppen for IT fra Them, Silkeborg, Kjellerup og Gjern Kommuner, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 29 Spm. om kommentar til artiklen »Løkke: Reform kan spare millia r- der« fra Politiken den 8/4-05, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 30 Spm. om redegørelse for forslagets ligestillingsmæssige konsekve   n- ser i de kommende kommunalbestyrelser set i forhold til de nuvære  n- de kommunalbestyrelser, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 31 Spm. om kommentar til artiklen »It-sammenlægning bliver dyrere end ventet« fra Computerworld den 8. april 2005, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 32 Spm. om kommentar til henvendelse 9/4-05 fra Claus Jensen, Værl  ø- se, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå
22 33 Spm. om, hvorfor ministeren ikke har givet borgerne i Ganløse og Slagslunde Kommuner muligheden for at blive en del af andre kom- muner, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar her- 34 Spm. om Værløse og Farum problematikken kan løses ved , at de to kommuner indgår et forpligtende samarb ejde, til indenrigs- og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå 35 Spm. om, hvordan ministeren er kommet frem til, at transaktionsom- kostningerne i forbindelse med kommunalreformen kun er på 350 kr. pr. borger, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 36 Spm. om ministeren fortsat er af den opfattelse, at kommunesammen- lægningerne kan gennemføres uden merudgifter, til indenrigs   - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 37 Spm. om kommentar til henvendelse af 19/4-05 fra Rikke Larsen, Årre m.fl., til indenrigs  - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 38 Spm. om kommentar til henvendelse af 25/4-05 fra Borgergruppe i Laurbjerg, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 39 Spm. om kommentar til henvendelse af 25/4-05 fra borgmester Han- ne Nielsen, Langå Kommune, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 40 Spm. om kommentar til henvendelse af 24/4-05 fra Kristian Byrialsen Nielsen, Gedsted, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministe- rens svar herpå 41 Spm. om kommentar til henvendelse af 25/4-05 fra Bente Smed, Lan- gå, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 42 Spm. om kommentar til artikel fra Nyhedsbrev fra Kirk Larsen & Asscanius den 26/4-05 »Amter og kommuner undervurderer juraen i kommunalreform«, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministe- rens svar herpå 43 Spm. om kommentar til henvendelse af 25/4-05 fra Mogens Lønstrup, Havndal, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 44 Spm. om kommentar til henvendelse af 21/4-05 fra Jørn Andersen, Langå, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar her- 45 Spm. om kommentar til henvendelse af 25/4-05 fra Bertha Frandsen, Langå, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar her- 46 Spm. om kommentar til materiale modtaget fra borgergruppe i Laur- bjerg ved foretræde den 28/4  -05, til indenrigs- og sundhedsministe-
23 ren, og ministerens svar herpå 47 Spm. om kommentar til henvendelse af 29/4-05 fra Bent Skriver, Hejls, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 48 Spm. om kommentar til henvendelse af 24/4-05 fra bo r gergruppe i Bevtoft Sogn, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 49 Spm. om kommentar til henvendelse af 3/5-05 fra Langå Kommune, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 50 Spm. om kommentar til henvendelse af 3/5-05 fra Værløse Gruppen, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 51 Spm. om kommentar til henvendelse af 5/5-05 fra borgergruppe i Vesterbølle, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 52 Spm. om kommentar til henvendelse af 11/5-05 fra Dansk Vand- og Spildevandsforening, til indenrigs- og sundhedsministeren, og mini- sterens svar herpå 53 Spm. om kommentar til henvendelse af 10/5-05 fra Gruppen for 4-H, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 54 Spm. om det er ministerens seriøse opfattelse, at kommunalreformen ikke medfører ekstraordinære    IT-investeringer i de nye kommuner, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 55 Spm. om beregning af de gennemsnitlige kommuneskatter, grund- skyldspromiller og dækningsbidrag for 2007, til indenrigs  - og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå 56 Spm. om kommentar til henvendelse af 12/5-05 fra Værløse Gruppen, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 57 Spm. om ministeren kan bekræfte, at forvaltningslovens bestemme  l- ser i kapitel 4, 5 og 6 fortsat er gæ  ldende i forhold til lovforslaget, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 58 Spm. om kommentar til henvendelse af 13/5-05 fra Fagligt Fælles Fo  r- bund m.fl., til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 59 Spm. om ministeren vil foranledige, at der udarbejdes en ligestillings- politisk vejledning til sammenlægningsudvalgene, til indenrigs  - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 60 Spm. om kommentar til henvendelse af 26/5-05 fra Albertslund Kom- mune, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå