Kommissorium   for   Finansieringsudvalgets   arbejde   i 2005 med kommunernes finansiering Det  følge r  af  regeringens  aftale  med  Dansk  Folkeparti  om  en  strukturre- form, at der i forbindelse med reformen skal gennemføres en udligningsr e- form. Af aftalen fremgår således følgende: ”Der  gennemføres  som  led  i  strukturreformen  en  udligningsreform.  Udli g- ningsreformen  skal  medvirke  til  at  udjævne  de  afledte  ændringer  i  byrd  e- fordelingen  mest  muligt.  Størrelsen  af  de  fremtidige  kommuner,  typen  af kommuner, der sammenlægges, og den nøjagtige opgavefordeling vil h  ave betydning for udligningen. Kommuneinddelingen forventes fastlagt i løbet af første halvår 2005. Den nøjagtige opgavefordeling vil blive fastlagt i forbi  n- delse  med  Folketingets behandling  af  lovforslag  herom  i  folketingssamlin- gen  2004/2005,  og  opgavefordelingen  kan  derfor  først  forventes  endeligt klarlagt samtidig med kommuneinddelingen. Der  er  enighed  om  i  forlængelse  heraf  at  anmode  Indenrigs -  og  Sund- hedsministeriets  Finansieringsudvalg  om  –  i  fortsættelse  af  udvalgets  b e- tænkning  nr.  1437   –  at  fremlægge  forslag  til  ændringer  i  det  kommunale tilskuds- og udligningssystem mv., hvor der er taget hensyn til den endelige opgavefordeling  og  kommuneinddeling.  Regeringen  fremlægger  på  bag- grund  heraf  et  konkret  forslag,  som  drøftes  mellem  forligspartierne  med henblik på fremsættelse af lovforslag. I Finansieringsudvalgets overvejelser – jf. udvalgets betænkning nr. 1437  – kan indgå en række muligheder for at opnå en mere tilfredsstillende byrde- fordeling, herunder: At  bloktilskuddet  fremover  kan  fordeles  efter  indbyggertal  og  ikke skattegrundlag. Ved en sådan omlægning må i givet fald sikres mu- lighed for  samme  byrdefordelingsmæssige  neutralitet  ved  konjun k- turbetingede æ ndringer af bloktilskuddet som i dag. At der for at understøtte budgetsamarbejdet kan etableres en sy m- metrisk  konjunkturbetinget  reguleringsmekanisme  over  bloktilskud- det. At der kan ske en justering af udligningsniveauerne. At der ved fastsættelsen af udligningsniveauer kan tages hensyn til de regionale forskelle i omkostninger. At  udgiftsbehovsudligningen  kan  opdeles,  så  det  fremover  bliver muligt at have forskellige udligningsniveauer for forskellige udgifts- områder. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 11. april 2005 Kontor: 2.ø.kt. J.nr.: 2005-2413-492 Sagsbeh.: MAU/NMJ Fil-navn: str2/kommissorium - Finansieringsudvalg
2 At  der  kan  indføres  nye  udgiftsbehovskriterier,  som  blandt  andet skal afspejle ændringerne i kommunernes opgaveportefølje. At  der  kan  bibeholdes  en  form  for  hovedstadsudligning,  der  som minimum  dækker  det  sammenhængende  byområde  omkring  h o- vedstaden. At  det  vurderes,  om  yderligere  kommunale  finansieringskilder  bør inddrages i udligningen. At tilskuddet til kommuner med  svagt beskatningsgrundlag og van- skeligt stillede kommuner vurderes i lyset af de øvrige ændringer. At  momsudligningens  bidragsdel kan  omlægges,  så  bidraget  mod- regnes i bloktilskuddet. At særordninger så vidt muligt undgås. At ændringer i udligningssystemet generelt bør afspejle ønsket om at styrke de økonomiske incitamenter i ud ligningssystemet til at tage vækstfremmende initiativer og undgå forvridende virkninger. Udligningssystemet  vil  blive  udformet  med  udgangspunkt  i  en  kommune- størrelse på minimum 20.000 indbyggere. Som led heri afskaffes grundti l- lægget  i  udgiftsbehovsudlign ingen  og  erstattes  af  andre  kriterier.  For  ø - kommuner vil der dog – svarende til i dag – være supplerende tilskudsor d- ninger. For at udjævne de byrdefordelingsmæssige forskydninger ved reformen og dermed undgå pludselige påvirkninger af den enkelte kommunes økonomi er forligspartierne indstillet på at sikre kommunerne samme form for over- gangsordninger som ved den seneste udligningsreform i 1996. Det betyder, at der i forhold til den udskrivningsprocent, som beregnes for de sammen- lagte kommuner i 2007, i de følgende år højst vil kunne blive tale om et tab på  årligt  0,2  procent  af  beskatningsgrundlaget  som  følge  af  opgave-  og finansieringsomlægningerne. I udformningen af finansieringssystemet tages der på socialområdet særlig højde for særligt udgiftstunge en  keltsager. På dette område indføres såle- des en statslig refusionsordning for store udgifter til enkeltsager. Finansie- ringsudvalget  anmodes om  som  led  i  arbejdet  at fremlægge konkrete fo r- slag hertil. Der henvises i øvrigt til kapitel 8 om socialområdet. Den  endeli- ge  fastlæggelse  af  refusionsordninger  vil  således  ske  i  tilknytning  til  fast- læggelsen af ændringer i tilskuds  - og udligningssystemet.” Udvalgets opgaver bliver – under iagttagelse af ovenstående - at fremlæ g- ge modeller med henblik på ændringer af tilskuds- og udligningssystemet, hvor der er taget hensyn til den endelige kommuneinddeling, opgaveforde- ling og ændringer i det øvrige finansieringssystem. Udvalgets arbejde kan baseres på analyserne i betænkning nr. 1437.  Der kan herudover blive be- hov for at foretage supplerende analyser af nye udgiftsbehovskriterier som følge af den ændrede opgavefordeling og kommunein  ddeling. Udvalgets modeller skal opstilles med henblik på at medvirke til at udjævne de  byrdefordelingsmæssige  virkninger  af  kommunalrefor men  samt  tage
3 hensyn til fordelingen af de samlede beskatningsniveauer i de nye kommu- ner. Udvalgets overvejelser bør ses i sammenhæng med det samlede finansi  e- ringssystem  for  kommunerne,  og  udvalget  skal  herunder  tage  højde  for særlige finansieringsordni nger på enkeltområder. Udvalget kan foreslå æn- dringer  i  den  særlige  refusionsordning  for  st ore  udgifter  til  enkeltsager  på det sociale område. Der  tages  udgangspunkt  i,  at  de  nye  kommuner  får  tilført  de  nuværende geografisk afgrænsede skatter i form af am tslig grundskyld, ejendomsvæ r- diskat  og  dækningsafgift.  Desuden  skal  udvalget  overveje  tilførsel  af  den amtslige  del  af  indkomstskatten.  Udvalget  skal  i  tilknytning  hertil  vurdere, om der vil være behov for ændringer i de dele af skattereglerne, der vedr  ø- rer  skattefordeling  og  skattebetaling  mellem  de  offentlige  myndigheder, dvs.  i  relation  til  selskabsskatteandele,  dækningsafgift  af  offentlige  eje n- domme mv. Udvalget skal endvidere i den forbindelse overveje modeller for forenklinger af den kommunale budgettering af indkomstgrundlaget. Udvalget skal des- uden overveje systemets indretning og præsentationsmæssige udfor  mning. Udvalget anmodes om at udarbejde et notat, som beskriver udvalgets ana- lyser og overvejelser om et nyt tilskuds- og udligningssystem. I notatet op- stilles  modeller  for  det  kommunale  tilskuds-  og  udligningssystem  som kommenteres med henblik på styrker og eventuelle svagheder, herunder i relation til løsningen af fordelingsopgaven og mulige afledte samfundsøk  o- nomiske virkninger. Modellerne illustreres ved beregninger af de byrdefor- delingsmæssige  virkninger  samt  beregnede  skattepr ocenter  for  de  nye kommuner, idet det dog skal tages i betragtning, at helt præcise beregni n- ger i lyset af de betydelige ændringer i kommunernes grundlæggende vilkår og  sammenlægninger/opsplitninger  kan  være  va  nskelige.  Modelberegnin- gerne foretages på grundlag af det datamateriale, der foreligger i somme- ren 2005. Udvalget  skal  ligeledes  overveje  hvordan  eventuelle  overgangsordninger kan udformes, og herunder om det vil være hensigtsmæssigt at have sæ   r- skilte overgangsordninger i den sociale refusionsordning. Udvalget afrapporterer i oktober 2005.