Til lovforslag nr. L 71 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Kommunaludvalget den 0. maj 2005 2. udkast (ændringsforslag fra indenrigs  - og sundhedsministeren) Betænkning over Forslag til lov om regionernes finansiering [af indenrigs- og sundhedsministeren (Lars Løkke  Rasmussen)] 1. Ændringsfor   slag Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet 14 ændringsforslaget til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2005 og var til 1. behandling den 15. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Kommunaludvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder. Teknisk gennemgang Mandag den 28. februar  2005 afholdt  Indenrigs-  og Sundhedsministeriet teknisk gennemgang af lovforslagene vedrørende kommunalreformen i Kommunaludvalgets regi , herunder dette lovforslag. Høring Et  udkast  til  lovforslaget  har  inden  fremsættelsen  været  sendt  i  høring,  og indenrigs-  og  sund- hedsministeren sendte den 1. december 2004 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2004 -05, 1. samling, alm. del - bilag 65 . Indenrigs- og sundhedsministeren har som svar på udvalgets alm. del  – spørgsmål  20  fra  folketingsåret  2004   -05,  1.  samling,  løbende  oversendt  kopi  af  de  indkomne  h ø- ringssvar og den 24. februar 2005 sendte indenrigs- og sundhedsministeren et notat om høringssv a- rene til udvalget. Politisk aftale Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af kommunalreformen. Lovforslaget er en udmøntning af aftalen fra juni 2004 mellem regeringen og Dansk Folkeparti om en  strukturreform  og  aftalen  om  en  udmøntningsplan  fra  september  2004  mellem  regeringen  og Dansk Folkeparti. Sammenhæng med andre lovforslag Lovforslaget skal ses i sammenhæng med især følgende lovforslag: Forslag til lov om regioner m.v. (L 65)
2     Forslag  til  lov  om  visse  proceduremæssige  spørgsmål  i  forbindelse  med  kommunalreformen (L 67) Forslag til lov om revision af den kommunale inddeling (L 68) Forslag til lov om forpligtende kommunale samarbejde (L 69) Forslag til lov om regional statsforvaltning (L 70) Forslag til lov om kommunale borgerservicecentre (L 72) Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra LO Faglige Seniorer. Indenrigs- og sundhedsministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse. Samråd Udvalget har stillet 1 spørgsmål til indenrigs  - og sundhedsministeren, socialministeren og under- visningsministeren  til  mundtlig  besvarelse.  Ministrene  har  besvaret  spørgsmålet  i  et  samråd  med udvalget den 12. maj 2005. Andre møder Den  6.  april  2005  deltog  udvalget  i  Det  Politiske-Økonomiske  Udvalg  i  Folketingets  høring  om kommunalreformens økonomiske konsekvenser. Den 18. april 2005 var udvalget til møde hos Amtsrådsforeningen for at drøfte lovforslaget. Spørgsmål Udvalget har stillet 40 spørgsmål til indenrigs  - og sundhedsministeren, 1 til socialministeren og 1 til undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som disse har b esvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger <> Tjóðveldisflokkurinm, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólk    aflokkurin var på tidspunktet for betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optry  kt i betænkningen.  [ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.] 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af: Til § 4 1) I stk. 2, ændres »75 pct.  « til: »77,5 pct.« og »25 pct.« til: »22,5 pct.«. [Udgifter til optjente tjenestemandspensioner udgår]
3 Til § 5 2) I stk. 5 ændres 2 steder »2,5 pct.  « til: »5 pct.«, 3 steder »5 pct.« til: »7,5 pct.«, 1 sted »15 pct.« til: »17,5 pct.« og 1 sted »22,5 pct.« til: »27,5 pct.«. 3) Stk. 5, nr. 9 udgår [Kriterier for tjenestemandspensioner udgår] Til § 6 4) I stk. 2, ændres »satsreguleringsprocenten  « til: »den forventede pris - og lønudvikling, jf. § 8 «. 5) I stk. 3, ændres »satsreguleringsprocenten  « til: »den forventede pris- og lønudvikling, jf. § 8 «. [Satsreguleringen anvendes ikke] Til § 7 6) I stk. 2, ændres »satsreguleringsprocenten  « til: »den forventede pris- og lø nudvikling, jf. § 8«. 7) I stk. 3, ændres »satsreguleringsprocenten  « til: »den forventede pris- og lønudvikling, jf. § 8 «. [Satsreguleringen anvendes ikke] Til § 8 8) § 8, stk. 1, affattes således: »§ 8. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter hvert   år et skøn for den forventede pris  - og lø n- udvikling fra det på gældende år til tilskudsåret. « [Skøn fastsættes af indenrigs   - og sundhedsministeren] 9) I stk. 2, ændres »den fastsatte norm  « til: »den forventede pris- og lønu dvikling«. [Ændring af regulering   smekanisme] Til § 9 10) I stk. 1, ændres to steder »den fastsatte norm  « til: »den forventede pris- og lønudvikling «. 11) I stk. 2, ændres   »tillagt den fastsatte norm for stigninger« til: »reguleret med den forventede pris- og lønudvikling «, og »tillagt den fastsatte norm« ændres til:   »reguleret med den forventede pris- og lønudvikling «. [Ændring af reguleringsmekanisme] Til § 10 12) I stk. 1, ændres   »den fastsatte norm« til: »den forventede pris - og lønu dvikling«. [Ændring af reguleringsmekanisme]
4 Til § 11 13) I stk. 1, ændres   »den fastsatte norm« til: »den forventede pris - og lønu dvikling«. [Ændring af reguleringsmekanisme] Nye paragraffer 14) Efter § 12 indsættes: » § 01. Bopælskommunen betaler til bo  pælsregionen en andel af regionens udgifter pr. ydelse, der er leveret af praktiserende sundhedspersoner efter sundhedslovens §§ 61 - 70 og § 72, til patienter fra kommunen. Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om bopælskommune ns beta- ling efter stk. 1, herunder om beregning af andelens størrelse. Stk. 3. Staten yder et aktivitetsafhængigt tilskud til regionernes udgifter til de af indenrigs - og sundhedsministeren nærmere fastsatte ydelser. Indenrigs  - og sundhedsministeren fastsætter nærm e- re regler om vilkår for og fordeling, udbetaling mv. af det statslige tilskud. Indenrigs - og sundheds- ministeren kan herunder fastsætte, at regionsrådet skal sikre, at budgetrammen for de enheder, der har bidraget til øget aktivitet, øges med de   nævnte ti  lskud eller andele heraf. § 02. Bopælskommunen betaler til bopælsregionen en andel af udgiften til behandling efter sun d- hedslovens afsnit VI pr. indlæggelse på sygehus for patie   nter fra kommunen Stk. 2. Bopælskommunen betaler til bopælsregionen en andel af udgiften pr. ambulant behandling for patienter, som modtager behandling efter sundhedslovens afsnit VI. Stk. 3. Bopælskommunen betaler til bopælsregionen en andel af udgiften til genoptræning, der er ydet under indlægge  lse på sygehus til patie nter fra kommunen. Stk. 4. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om bopælskommunens bet a- ling efter stk. 1-3, herunder om beregning af andelens størrelse. § 03. Staten yder et aktivitetsafhængigt tilskud til regionernes sygehusv  æ  sen. Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om vilkår for samt fordeling og udbetaling mv. af det statslige tilskud til sygehusformål. Indenrigs - og sundhedsministeren kan herunder fastsætte, at regionsrådene skal sikre, at budgetra   mmen for de enheder, der har bidraget til øget aktivitet, øges med de nævnte tilskud eller andele he raf.« [Kommunale og statslige aktivitetsafhængige bidrag på sundhedsområdet} B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 I medfør af ændringsforslag til lovforslag nr. L 67 ved   r. bl.a. bemyndigelse til fastsættelse af re  g- ler  om  fordeling  af  tjenestemandspensionsforpligtelsen  for  pensionerede  tjenestemænd  m.v.  og statslig refusion af udgifterne hertil skal optjente tjenestemandspensioner ikke som forudsat i L 71 indgå  i  regionern es  udgiftsbehov.  Sammen  med  justeringer  af  den  forventede  kommunale  medfi- nansiering vurderes det at mindske de skævheder i reg  ionernes udgiftsbehov, som skønnes især at være betinget af den socioøkonomiske sammensætning af befol kningen.
5 Til nr. 2 og 3 Idet optjente tjenestemandspensioner ikke som forudsat i L 71 skal indgå i regionernes udgiftsb e- hov  udtages  også  krit eriet  vedrørende  udgifter  til  tjenestemandspensioner.  Vægtene  på  de  øvrige kriterier må som følge he  raf justeres. Til nr. 4 -7 Ændringsforslage   t indebærer, at satsreguleringsprocenten ikke anvendes i forbindelse med regul  e- ring af grundbidrag og udviklingsbidrag fra kommunerne. Baggrunden er, at satsreguleringsprocen- ten først fastsættes i august måned. Den er således ikke kendt på tidspunktet for regeringens øk o- nomiforhandlinger med kommunerne og regionerne. I stedet foreslås det, at grundbidrag og udviklingsbidrag reguleres i forhold til den forventede pris - og lønudvikling, der i henhold til § 8 fastsættes for det enkelte budgetår. Der er tale o m statens skøn over pris- og lønudviklingen i den regionale sektor for det kommende år. Denne regulering indeb  æ- rer, at grænserne for grundbidrag og udviklingsbidrag til regionerne reguleres i takt pris  - og lønu d- viklingen på det regionale område.   Hermed skabes der også parallelitet til reguleringen af bloktilskuddet, som ligeledes sker i forhold til den forventede pris- og lønudvikling, jf. forslagets § 3, stk. 2, nr. 2. Til nr. 8 Ændringsforslaget indebærer, at det skøn over den forventede pris - og lønudv ikling, der lægges til grund for administrationen af dette lovforslag, fastsættes af indenrigs  - og sundhedsministeren. Der vil være tale om statens skøn over pris   - og lønudviklingen, som staten hvert år udarbejder bl.a. til brug for de årlige kommuneforhan dlinger. Til nr. 9-13 Ændringsforslaget  indebærer,  at  reguleringsmekanismen  for  grundbidrag  og  udviklingsbidrag ændres, således at reguleringen sker i forhold til den fo   rventede pris- og lønudvikling for regionerne i stedet for en regulering efter en fastsat norm, som foreslået i det oprindelige forslag. Ændringsfo    r- slaget betyder således, at reguleringen af den gennemsnitlige stigning og af maksimumsgrænserne for bidragene sker på et objektivt grundlag, og ikke som følge af forhandlinger mellem regeringen og regionsråd ene.   Til nr. 14 Denne bestemmelse indeholder en overførsel af de foreslåede bestemme  lser i det fremsatte forslag til sundhedslov (L 74) om kommunale og statslige aktivitetsafhængige bidrag til denne lov. Der er tale om en uændret overførsel a   f bestemmelserne i § 235, stk. 2-4 samt §§ 239 og 244. Til § 01 Aftalen om den nye kommunale struktur indebærer, at kommunerne får et delvist betalingsa   nsvar for  sundhedsvæsenet.  Det  kommunale  bidrag  til  finansieringen  af  sundhedsvæsenet  består  af  et grundbidrag  pr.  indbygger  og  et  aktivitetsafhængigt  bidrag.  Den  aktivitetsafhængige  kommunale betaling, der tilgår regionen, omfatter også ydelser i praksissekt  oren. Det aktivitetsafhængige bidrag ventes at finansiere ca. 10 % af de samlede regionale sundhedsu  d- gifter. Med et delvist betalingsansvar for egne borgeres behandling i sundhedsvæsenet, der afhæ n-
6 ger af borgernes anvendelse af sundhedsvæ  senet, får kommunerne en  yderligere tilskyndelse til at yde en effektiv forebyggelses-, træ  nings- og plejeindsats. Den  aktivitetsafhængige  kommunale  betaling  efter  forslagets  stk.   2,  vil  omfatte  praksissektorens ydelser efter sundhedslovens §§ 61 - 70 samt § 72. Indenrigs- og sundhedsministeren får med forslagets stk.  3, hjemmel til at fastsætte regler for den kommunale betaling på de ovenfor nævnte omr   å der. Reglerne vil i første omgang blive fastsat på følgende måde: Betalingen for ydelser fra alment praktiserende læger efter sundhedslovens §§   61 - 64 opgøres som 10 % af regionens udgifter til honorarer for grundydelser, der er aftalt ved overenskomst efter sund- hedslovens § 228, stk. 1 og 2. Betalingen  for  ydelser  fra  praktiserende  speciallæger  efter  sundhedslovens  §   65  opgøres  som  30 % af regionens udgifter til takster, der er aftalt ved overenskomst efter sundhedslovens § 228, stk. 1 og 2. Beløbet kan dog maksimalt udgøre 266 kr. pr. ydelse (2003 pris  - og lønniveau). Dermed bl i- ver den kommunale betaling for ydelser fra praktiserende speciallæger tilrettelagt parallelt med b  e- talingen for ambulant somatisk behandling i sygehusvæs  enet. Betalingen for ydelser efter sundhedslovens §§ 66 - 70 samt § 72 opgøres som 10  pct. af regionens udgifter til takster, der er aftalt ved overenskomst efter sundhedslovens § 228, stk. 1 og 2. Den  kommunale  medfinansiering  vil  løbende  blive  fulgt   af  Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet med  henblik  på,  om  den  opfylder  formålet  herunder  den  forventede  størrelse.  Det  forudsættes,  at finansieringsmodellen videreudvikles over tid med henblik på at optimere målopfyldelsen. Som  det  fremgår  af  §  03,  vil  en  d el  af  den  statslige  finansiering  af  regionernes  sundhedsvæsen blive udbetalt som et statsligt, aktivitetsbestemt tilskud, der afhæ  nger af regionernes (mer-)aktivitet på sygehusområdet. Desuden indgår en række nærmere definerede ydelser, som kan udføres i s peci- allægepraksis, i meraktivitetspuljen. Indenrigs  - og sundhedsministeren udarbejder en oversigt over disse substituerbare sygesikringsydelser, der tillige medgår i meraktiv itetspuljen. Som  anført  under  bemærkningerne  til  §  03,  foreslås  puljen  i  første  o mgang  pr.  1.  januar  2007 etableret efter samme principper som regeringens nuværende meraktivitetspulje, jf. sygehusl  ovens § 5 c. Aktivitetspuljen vil blive fastlagt årligt, men udgør som udgangspunkt højst fem procent af r   e- gionernes sundhedsudgifter. Til § 02 Det indgår i kommunalreformen, at kommunerne i øget omfang skal inddrages i finansieri  ngen af sundhedsvæsenet, og dermed tildeles en større rolle i sundhedsvæsenet. Den kommunale medfina n- siering består dels af et grundbidrag, dels af et aktivitetsafhæn   gigt bidrag. Det aktivitetsafhængige bidrag  tager  udgangspunkt  i  borgernes  anvendelse  af  sundhedsvæsenet  og  vil  primært  afhænge  af antal udskrivninger fra sygehusene. Det aktivitetsafhængige bidrag ventes at finansiere ca. 10 % af de  samlede  regionale  sundhedsudgifter.  Med  et  delvist  betalingsansvar  for  egne  borgeres  behand- ling i sundhedsvæsenet, der afhænger af borgernes anvendelse af sundhedsvæsenet, får kommune r- ne en yderligere tilskyndelse til at yde en effektiv forebyggelses-, trænings  - og plejeindsats. Den aktivitetsafhængige kommunale betaling vil omfatte sygehusindlæggelser, ambulant behan d- ling, genoptræning og psykiatrisk behandling. Indenrigs- og sundhedsministeren får med  forslaget hjemmel til at  fastsætte regler for den ko   m- munale betaling på de  ovenfor nævnte områder. Reglerne vil i første omgang blive fastsat på følgende måde:
7 Betalingen for sygehusindlæggelser beregnes som 30   pct. af DRG-taksten og en eventuel langlig- gertakst.  Betalingen  beregnet  på  baggrund  af  DRG -taksten  kan  dog  maksimalt  udgø 4.000  kr. (2003 pris- og lønniveau). For psykiatrisk behandling udgør betalingen 60   pct. af sengedagstaksten; dog maksimalt 6.398 kr. pr. indlæggelse (2003 pris  - og lønn iveau). Betalingen for ambulant behandling opgøres som 30  pct. af DRG-taksten. Beløbet kan dog ma k- simalt udgøre 266 kr. pr. besøg (2003 pris  - og lønniveau). For ambulant psykiatrisk behandling u d- gør betalingen 30 % af b esøgstaksten. Betalingen for genoptræning på sygehus fastsættes som en finansiering baseret på relativt få ta k- ster. Regionen betaler for den del  af  genoptræningensudgiften, som ligger ud over   den kommuna- le medfinansiering. Den  kommunale  medfinansiering  vil  løbende  blive  fulgt  af  Indenrigs -  og  Sundhedsministeriet med  henblik  på,  om  den  opfylder  formålet  herunder  den  for  ventede  størrelse.  Det  forudsættes,  at finansieringsmodellen videreudvikles over tid med henblik på at optimere målopfyldelsen. Til § 03 En del af den statslige finansiering af regionernes sundhedsvæsen vil blive udbetalt som et stat  s- ligt,  aktivitetsbestemt  tilskud.  Det  aktivitetsafhængige  statslige  bidrag  til  sundhedsvæsenet  afhæ n- ger af regionernes (mer-)aktivitet på sygehusområdet. Desuden indgav en række nærmere definer e- de ydelser på speciallægeområdet, som substituerer sygehusbehandling, jf. § 01, stk. 3. Aktivitets- puljen vil blive fastlagt årligt, men udgør som udgangspunkt højst fem procent af regionernes sun   d- hedsudgifter. Puljen udbetales á conto til regionerne og nedskrives efter faste takster, hvis regioner- ne ikke præsterer en aftalt aktivitet. Pul  jen vil styrke regionernes incitament til at skabe meraktivitet i sygehusvæsenet. Puljen foreslås i første omgang pr. 1. januar 2007 etableret efter samme principper som regeri  n- gens nuværende meraktivitetspulje, jf. sygehuslovens §   5 c. Det kan overvejes på sigt at videreu d- vikle modellen, så tilskuddet udover ren aktivitet  - også kommer til at afhænge af regionernes pr   o- duktivitet, effektivitet el. lign. Med forslaget videreføres de positive erfaringer med den nuværende meraktivitetspulje i forhold til at skabe et permanent incitament til at øge aktiviteten og reducere ventetiderne i sygehussekt o- ren. Erling Bonnesen (V)   Troels Christensen (V)   Michael Aastrup Jensen (V)   Leif Mikkelsen (V) Jens Vibjerg (V)   Poul Nødgaard  (DF) fmd.  Kristian Thulesen Dahl (DF) Christian Wedell-Neergaard (KF) nfmd.  Allan Niebuhr (KF)   Arne Toft (S)   Karen Hækkerup   (S) Magnus Heunicke (S)   Ole Stavad (S)   Margrethe Vestager (RV)   Ole Glahn (RV) Kristen Touborg (SF)   Line Barfod (EL) Tjóðveldisflokkurinm,  In   uit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  havde  ikke  medlemmer  i  u d- valget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1
8 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
9 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 71 Bilagsnr.    Titel 1 Høringsnotat, fra inde nrigs - og sundhedsministeren 2 Materiale vedrørende  sundhedskonsulent Finn Breinholt Larsens un- dersø gelse af sygehusudgiftens fordeling 3 Tidsplan for besvarelse af skriftlige spørgsmål 4 Notat fra Fyns Amts budgetafdeling vedrørende kommunernes fre m- tidige medfinansiering af regionernes udgifter på sundhedsområdet 5 Oplægsholdernes plancher fra høringen den 6/4   -05 6 Oversigt over spørgsmål, d  er er stillet på lovforslaget pr . 18/4-05 7 Oversigt over spørgsmål, der er stillet   på lovforslaget  pr. 27/4-05 8 Henvendelse af 28/4-05 fra LO Faglige Seniorer 9 Kopi SUU L 74 - spørgsmål om kommentar til henvendelse af 28/4  - 05 fra LO Faglige Seniorer, til indenrigs- og sundhedsministeren 10 Kopi SAU alm. del - svar på spørgsmål 96 om de kommunale skatters andel af den samlede skattebetaling vil være uændrede efter ikraf t- træ  den af kommunalreformen, fra skatteministeren 11 Oversigt over spørgsmål, der er stillet på lovforslaget pr. 11/5   -05 Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 71 Spm.nr. Titel 1 Spm. om hvad det betyder, at bloktilskuddet til regionerne ikke vil blive efterreguleret, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministe- rens svar herpå 2 Spm. om kommentar til notat fra Fyns Amts budgetafdeling vedrø- rende kommunernes fremtidige medfinansiering af regionernes udgif- ter på sundhedsområdet, til indenrigs  - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om redegørelse for de 4 mio. kr., som hver region får til at a  d- ministrere det sociale område, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om redegørelse for, hvordan åbningsbalancen kommer til at se ud for de nye regioner, til indenrigs- og sundhedsministeren, og min i- sterens svar herpå 5 Spm. om, hvordan åbningsbalancen vil blive fordelt, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om, hvordan den forskellige likviditet og gæld vil spille ind på serviceniveauet i de fem regioner, til indenrigs- og sundhedsministe-
10 ren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om, hvorvidt de samlede aktiver og passiver i Amtsrådsforeni n- gen vil overgå til de nye regioner, til indenrigs - og sundhedsministe- ren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om oversigt over den »brugerbetaling«, som kommunerne kommer til at betale for sine borgere til regionerne, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om forhøjelse af grundbidraget i regionerne, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om, hvilket videnskabeligt belæg ministeren har for opgørelsen af regionernes udgiftsbehov, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om, hvorvidt lovforslagets § 4 virker ensartet på alle dele af landet, eller er der områder, hvor konstruktionen medfører unde  r- dæ  kning eller overdækning, til indenrigs  - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om, hvilke udgifter de enkelte amter har afsat i 2004 og 2005 til udviklingsopgaven, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministe- rens svar herpå 13 Spm. om tabel for sundhedsområdet i regioner ne, når de alene tilføres 500 mio. kr. i 2006 og de efterfølgende år, til indenrigs  - og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om oversendelse af tidsplan for den kommende finansierings- og udligningsreform, til indenrigs- og sundhedsministeren, og mini- sterens svar herpå 15 Spm. om det er korrekt, at der skal ske en serviceharmonisering til et fælles serviceniveau i de nye kommuner, til indenrigs  - og sundheds- ministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om en eventuel serviceharmonisering ikke vil nedjustere ser- viceniveauet i nogen kommuner og opjustere i andre kommuner, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om oversendelse af opgørelse over forskelle i nuværende se   r- viceniveau i sammenlægningskommunerne, t  il indenrigs- og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om, hvordan regeringen vil leve op til sit tilsagn om, at ingen kommune skal tåle et indtægtstab pr. år der overstiger et beløb på over 0,2 pct. skattepoint, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om grundlag for finansierings- og byrdefordelingsreformen, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om midler afsat til offentlige nettoforbedringer, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 21 Spm. om midler afsat til vækst indenfor stat, amt, regioner og ko  m- muner, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar her-
11 22 Spm. om midler afsat til henholdsvis sundhedsområdet og ældreo   m- rå det, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 23 Spm. om beregning af, hvor meget udgifterne til sundhed og ældr  e- området er steget i de foregående 5 år, til indenrigs   - og sundhedsm i- nisteren, og ministerens svar herpå 24 Spm. om beregning af, hvor meget udgifterne for det samlede offent- lige område er steget i de foregående 5 år, til indenrigs   - og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå 25 Spm. om begrundelse for, at regionernes økonomi er opdelt i tre dele, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 26 Spm. om beregning af fordelingen mellem regionerne ved ændring af procenten ved aldersbestemte udgiftsbehov og socioøkonomiske u d- giftsbehov, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 27 Spm. om beregning af fordelingen mellem regionerne ved ændring af procenten ved demografiske betingede udgiftsbehov og strukturelt betingede udgiftsbehov, til indenrigs- og sundhedsministeren, og mi- nisterens svar herpå 28 Spm. om kommentar til undersøgelse, der  viser at sociale faktorer spiller en stor rolle i efterspørgslen efter sygehusydelser, til inde n- rigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 29 Spm. om der er statistisk belæg for, at hvis middellevetiden er lav, belastes sundhedsvæsenet relativ  t højt, til indenrigs    og sundhedsm i- nisteren, og ministerens svar herpå 30 Spm. om udgiftsbehovene på udviklingsområdet, til indenrigs  - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 31 Spm. om ministeren vil overveje at genindføre pris - og lønreguleri n- gen, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 32 Spm. om, hvorfor reguleringen af bidragene i § 3 og § 6 ikke skal ske ved den sædvanlige løn   - og prisregulering, til indenrigs- og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå 32 Spm. om, hvorfor reguleringen af bidragene i § 3 og § 6 ikke skal ske ved den sædvanlige løn   - og prisregulering, til indenrigs- og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå 33 Spm. om eksempel på fordeling af aktiver og passiver, hvori der in d- går hoved områderne sundhed, veje, uddannelsesinstitutioner m.v., til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 34 Spm. om, hvornår regionernes budget - og regnskabsregler bliver fast- sat, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 35 Spm. om gennemgang af forskellene mellem de nuværende amter og amtsdelen for København og Frederiksberg, til indenrigs - og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå 36 Spm. om begrundelsen for, at indføre straf på regionerne ved forh  ø-
12 jelse af grundbidraget, til indenrigs- og sundhedsministeren, og min i- sterens svar herpå 37 Spm. om, hvornår regeringen fremlægger forslaget om en statslig sundhedsskat, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 38 Spm. om, hvorvidt ministeren agter at medtage handicappede børn i kriterierne for udregningen af regionernes udgiftsbehov på sundhed s- området, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 39 Spm. om oversendelse af talepapir til brug for besvarelse af samråd s- spørg smål A, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 40 Spm. om oversendelse af talepapir til brug for besvarelse af samråd s- spørgsmål A, til socialministeren, og ministerens svar herpå 41 Spm. om oversendelse af talepapir til brug for besvarelse af samråd s- spørgsmål A, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 42 Spm. om redegørelse for regeringens planer for de nuværende amters indtægter i den nye struktur, til indenrigs  - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 71 Samråds - spm.nr. Titel A Samrådsspm. om drøftelse af omlægning af såvel det sociale område som specialundervisningen, der sker i forbindelse med kommunalre- formen, til indenrigs- og sundhedsministeren, socialministeren og undervisningsministeren