Til L 71 (Forslag til lov om regionernes finansiering) Ændringsforslag Af indenrigs- og sundhedsministeren Til § 4 1) I § 4, stk. 2, ændres ”75 pct.” til : ”77,5 pct.” og ”25 pct.” til : ”22,5 pct.”. Til § 5 2) § 5, stk. 5, affattes således: ”  Stk. 5. En regions indeks bestemmes som forholdet mellem henholdsvis summen af regionens vægtede andele af følgende krit  erier i hele landet og regionens andel af indbyggertallet i hele landet: 1)   Antal indbyggere uden for bymæssig bebyggelse eller i byer med op til 1.000 indbyggere med en vægt på 5 pct. 2)   Gennemsnitlig rejsetid til 18.000 indbyggere ganget med antallet af indbyggere med en vægt på 5 pct. 3)   Antallet af ledige 20-59 årige med en vægt på 7,5 pct. 4)   Antal  personer  i  arbejdsstyrken  uden  videregående  uddannelse med en vægt på 7,5 pct. 5)   Antal  20-59  årige  lønmodtagere  med  forudsatte  færdigheder  på grundniveau med en vægt på 7,5 pct. 6)   Antal biler pr. km. vej med en vægt på 17,5 pct. 7)   Antal personer med mere end 12 km. mellem arbejdssted og bopæl eller med arbejdssted i en anden kommune end bopælsko mmunen med en vægt på 22,5 pct. 8)   Antal km. privatbanespor med en vægt på 27,5 pct.”. Til § 6 3) I  stk.  2, ændres ”satsreguleringsprocenten” til: ”den   forventede pris- og lønudvikling , jf. § 8”. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 1. juni 2005 Kontor: 2.ø.kt. J.nr.: 2004-2400-16 Sagsbeh.: NMJ Fil-navn: str2/æf L 71  udkast 2u
2 4) I  stk.  3, ændres ”satsreguleringsprocenten” til: ”den   forventede pris- og lønudvikling , jf. § 8”. Til § 7 5) I  stk.  2, ændres ”satsregu leringsprocenten” til: ”den forventede pris- og lønudvikling , jf. § 8”. 6) I  stk.  3, ændres ”satsreguleringsprocenten” til: ”den f  orventede pris- og lønudvikling , jf. § 8”. Til § 8 7) § 8, stk. 1, affattes således: § 8. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter  hvert år et skøn for den forventede pris- og lønudvikling fra det pågældende år til tilskudsåret. ” 8) I stk. 2, ændres ”den fastsatte norm” til: ”den forventede pris  - og lønu d- vikling”. Til § 9 9) I stk. 1, ændres to steder ”den fastsatte   norm” til:  ”den forventede pris- og lønudvikling”. 10) I stk. 2, ændres ”tillagt den fastsatte norm for stigninger” til: ”regul  eret med  den  forventede  pris-  og  lønudvikling”,  og  ”tillagt  den  fastsatte  norm” ændres til: ”  reguleret med den forventede pris- og lønudvikling”. Til § 10 11) I stk. 1, ændres ”den fastsatte norm” til: ”den forventede pris  - og lønu d- vikling”. Til § 11 12) I stk. 1, ændres ”den fastsatte norm” til: ”den forventede pris  - og lønu d- vikling”. Nye paragraffer 13) Efter § 12 indsæt tes: ”Aktivitetsafhængige bidrag fra kommunerne og staten
3 § 01. Bopælskommunen betaler til bopælsregionen en andel af regionens udgifter pr. ydelse, der er leveret af praktiserende sundhedspersoner efter sundhedslovens §§ 61-70 og § 72, til patienter fra kommunen. Stk. 2.  Indenrigs-  og  sundhedsministeren  fastsætter  nærmere  regler  om bopælskommunens  betaling  efter  stk.  1,  herunder  om  beregning  af  ande- lens størrelse. Stk. 3.  Staten  yder  et  aktivitetsafhængigt  tilskud  til  regionernes  udgifter  til de af indenrigs- og sundhedsministeren nærmere fastsatte ydelser. Inde n- rigs-  og  sundhedsministeren  fastsætter  nærmere  regler  om  vilkår  for  og fordeling, udbetaling mv. af det statslige tilskud. Indenrigs- og sundhedsmi- nisteren kan herunder fastsætte, at regionsrådet skal sikre, at budgetram- men for de enheder, der har bidraget til øget aktivitet, øges med de nævnte til  skud eller andele heraf. § 02. Bopælskommunen betaler til bopælsregionen en andel af udgiften til behandling efter sundhedslovens afsnit VI pr. indlæ ggelse på sygehus for patienter fra kommunen Stk. 2.  Bopælskommunen  betaler  til  bopælsregionen  en  andel  af  udgiften pr.  ambulant  behandling  for  patienter,  som  modtager  behandling  efter sundhedslovens afsnit VI. Stk. 3. Bopælskommunen betaler til bopælsre  gionen en andel af udgiften til genoptræ ning,  der  er  ydet  under  indlæggelse  på  sygehus  til  patienter  fra kommunen. Stk. 4.  Indenrigs-  og  sundhedsministeren  fastsætter  nærmere  regler  om bopælskommunens betaling efter stk.  1-3, herunder om beregning af ande- lens størrelse. § 03. Staten yder et aktivitetsafhængigt tilskud til regionernes sygehusv æ- sen. Stk. 2.  Indenrigs-  og  sundhedsministeren  fastsætter  nærmere  regler  om vilkår for samt fordeling og udbetaling mv. af det statslige tilskud til syge- husformål. Indenrigs-  og  sundhedsministeren  kan  herunder  fastsætte,  at regionsrådene skal sikre, at budgetrammen for de enheder, der har bidra- get til øget aktivitet, øges med de nævnte tilskud eller andele heraf.” Bemærkninger Til nr. 1 I medfør af  ændringsfor slag til lovforslag nr. L 67 vedr. bl.a. bemyndigelse til fastsættelse af regler om fordeling af tjenestemandspe nsionsforpligtelsen for pensionerede tjenestemænd m.v. og statslig refusion af udgifterne hertil skal optjente tjenestemandspensioner ikke som forudsat i L 71 indgå i regi- onernes udgiftsbehov. Sammen med justeringer af den forventede kommu- nale medfinansiering vurderes det at mindske de skævheder i reg ionernes
4 udgiftsbehov, som skønnes især at være betinget af den soci   oøkonomiske sammensætning af b efolkningen. Til nr. 2 Idet optjente tjenestemandspensioner ikke som forudsat i L 71 skal indgå i regionernes udgiftsbehov udtages også kriteriet vedrørende udgifter til tj e- nestemandspensioner. Vægtene på de øvrige kriterier  må som føl ge heraf justeres. Til nr. 3-6 Ændringsforslaget indebærer, at satsreguleringsprocenten ikke anvendes i forbindelse med regulering af grundbidrag og udviklingsbidrag fra kommu- nerne.  Baggrunden  er,  at  satsreguleringsprocenten  først  fastsættes  i  a  u- gust måned. Den er således ikke kendt på tidspunktet for regeringens øk o- nomiforhandlinger med kommunerne og regionerne. I stedet foreslås det, at grundbidrag og udviklingsbidrag reguleres i forhold til den forventede pris- og lønudvikling , der i henhold til § 8 fastsættes for det enkelte budgetår. Der er tale om statens skøn over pris - og lønudvikli n- gen i den regionale sektor for det kommende år. Denne regulering indebæ- rer, at grænserne for grundbidrag og udviklingsbidrag til regionerne regul e- res i takt pris- og lønudviklingen på  det regionale område.   Hermed skabes der også parallelitet til reguleringen af bloktilskuddet, som ligeledes sker i forhold til den forventede pris- og lønudvikling, jf. forslagets § 3, stk. 2, nr. 2. Til nr. 7 Ændringsforslaget indebærer, at det skøn  over den forventede pris- og lø n- udvikling, der lægges til grund for administrationen af dette lovforslag, fas t- sættes af indenrigs - og sundhedsministeren. Der vil være tale om statens skøn  over  pris -  og  lønudviklingen,  som  staten  hvert  år  udarbejder  bl.a.  t il brug for de årlige kommuneforhandlinger. Til nr. 8-12 Ændringsforslaget  indebærer,  at  reguleringsmekanismen  for  grundbidrag og  udviklingsbidrag  ændres,  således  at  reguleringen  sker  i  forhold  til  den forventede  pris-  og  lønudvikling  for  regionerne  i  ste det  for  en  regulering efter en fastsat norm, som foreslået i det oprindelige forslag. Ændringsfo   r- slaget  betyder således, at  reguleringen  af  den gennemsnitlige  stigning  og af  maksimumsgrænserne  for  bidragene   sker  på  et  objektivt  grundlag,  og ikke som følge  af forhandlinger mellem regeringen og regionsrådene.   Til nr. 13
5 Denne bestemmelse indeholder en overførsel af de foreslåede bestemme l- ser i det fremsatte forslag til sundhedslov (L 74) om kommunale og statsli- ge  aktivitetsafhængige  bidrag  til  denne  lov.   Der  er  tale  om  en  uændret overførsel af bestemmelserne i § 235, stk. 2 -4 samt §§ 239 og 244. Til § 01 Aftalen om den nye kommunale struktur indebærer, at kommunerne får et delvist  betalingsansvar  for  sundhedsvæsenet.  Det  kommunale  bidrag  til finansieringen af sundhedsvæsenet består af et grundbidrag pr. indbygger og et aktivitetsafhængigt bidrag. Den aktivitetsafhængige kommunale bet  a- ling, der tilgår regionen, omfatter også ydelser i praksissektoren. Det aktivitetsafhængige bidrag ventes at finansiere c a. 10 % af de samlede regionale sundhedsudgifter. Med et delvist betalingsansvar for egne borge- res behandling i sundhedsvæsenet, der afhænger af borgernes anvendelse af sundhedsvæsenet, får kommunerne en yderligere tilskyndelse til at yde en effektiv forebyggelses-, træ nings- og plejeindsats. Den aktivitetsafhængige kommunale betaling efter forslagets stk.  2, vil om- fatte praksissektorens ydelser efter sundhedslovens §§ 61-70 samt § 72. Indenrigs- og sundhedsministeren får med forslagets stk. 3, hjemmel til at fastsætte regler for den kommunale betaling på de ovenfor nævnte omr å- der. Reglerne vil i første omgang blive fastsat på følgende måde: Betalingen for ydelser fra alment praktiserende læger efter sundhedslovens §§ 61-64 opgøres som 10 % af regione ns udgifter til honorarer for grund- ydelser, der er aftalt ved overenskomst efter sundhedslovens § 228, stk. 1 og 2. Betalingen for ydelser fra praktiserende speciallæger efter sundhedslovens § 65  opgøres  som  30  %  af  regionens  udgifter  til  takster,  der  er   aftalt  ved overenskomst  efter  sundhedslovens  § 228,  stk. 1  og  2.  Beløbet  kan  dog maksimalt  udgøre  266  kr.  pr.  ydelse  (2003  pris -  og  lønniveau).  Dermed bliver  den  kommunale  betaling  for  ydelser  fra  praktiserende  speciallæger tilrettelagt parallelt med betalingen for ambulant somatisk behandling i sy- gehusvæs enet. Betalingen  for  ydelser  efter  sundhedslovens  §§ 66-70  samt  § 72  opgøres som 10 % af regionens udgifter til takster, der er aftalt ved overenskomst efter sundhedslovens § 228, stk. 1 og 2. Den  kommunale  medfinansiering  vil  løbende  blive  fulgt  af  Indenrigs -  og Sundhedsministeriet  med  henblik  på,  om  den  opfylder  formålet  herunder den forventede størrelse. Det forudsættes, at finansieringsmodellen vider  e- udvikles over tid med henblik på at optimere målopfyldelsen. Som det fremgår af § 03, vil en del af den statslige finansiering af regioner- nes  sundhedsvæsen  blive  udbetalt  som  et  statsligt,  aktivitetsbestemt  ti l-
6 skud,  der  afhæ nger  af  regionernes  (mer-)aktivitet  på  sygehusområdet. Desuden indgår en række nærmere definerede ydelser, som kan udføres i speciallægepraksis, i meraktiv itetspuljen. Indenrigs- og sundhedsministeren udarbejder  en  oversigt  over  disse  substituerbare  sygesikringsydelser,  der tillige medgår i meraktivitetspuljen. Som anført under be mærkningerne til § 03, foreslås puljen i første o mgang pr. 1. januar 2007 etableret efter samme principper som regeringens nuvæ- rende  meraktivitetspulje,  jf.  sygehuslovens  §  5  c.  Aktivitetspuljen  vil  blive fastlagt årligt, men udgør som udgangspunkt højst f  em procent af regioner- nes sundhedsudgifter. Til § 02 Det  indgår  i  kommunalreformen,  at  kommunerne  i  øget  omfang  skal  in d- drages i finansieringen af sundhedsvæsenet, og dermed tildeles en større rolle i sundhedsvæsenet. Den kommunale medfinansiering be står dels af et grundbidrag,  dels  af  et aktivitetsafhængigt  bidrag.  Det  aktiv itetsafhængige bidrag  tager  udgangspunkt  i  borgernes  anvendelse  af  sundhedsvæsenet og  vil  primært  afhænge  af  antal  udskrivninger  fra  sygehusene.  Det  aktiv  i- tetsafhængige bidrag ven tes at finansiere ca. 10 % af de samlede regionale sundhedsudgifter.  Med  et  delvist  betalingsansvar  for  egne  borgeres  be- handling  i  sundhedsvæsenet,  der  afhænger  af  borgernes  anvendelse  af sundhedsvæsenet, får kommunerne en yderligere tilskyndelse til at yde en effektiv forebyggelses-, trænings - og plejeindsats. Den  aktivitetsafhængige  kommunale  betaling  vil  omfatte  sygehusindlæ  g- gelser, ambulant behandling, genoptræning og psykiatrisk behandling. Indenrigs- og sundhedsministeren får med forslaget hjemmel til at fastsætte regler for den kommunale betaling på de ovenfor nævnte områder. Reglerne vil i første omgang blive fastsat på følgende måde: Betalingen  for  sygehusindlæggelser  beregnes  som  30  %  af  DRG -taksten og en eventuel langliggertakst. Betalingen beregnet på baggrund af DRG- taksten kan dog maksimalt udgø re 4.000 kr. (2003 pris- og lønniveau). For psykiatrisk  behandling  udgør  betalingen  60  %  af  sengedagstaksten;  dog maksimalt 6.398 kr. pr. indlægge lse (2003 pris- og lønniveau). Betalingen  for  ambulant  behandling  opgøres  som  30  %  af  DRG -taksten. Beløbet kan dog maksimalt udgøre 266 kr. pr. besøg (2003 pris   - og lønn i- veau).  For  ambulant  psykiatrisk  behandling  udgør  betalingen  30 %  af  b e- søgstaksten. Betalingen  for  genoptræning  på  sygehus  fastsættes   som  en  finansiering baseret på relativt få takster. Regionen betaler for den del af genoptrænin- gensudgiften, som ligger ud over den kommunale medfinansiering. Den  kommunale  medfinansiering  vil  løbende  blive  fulgt  af  Indenrigs -  og Sundhedsministeriet  med  henblik  på,  om  den  opfylder  formålet  herunder
7 den forventede størrelse. Det forudsættes, at finansieringsmodellen vider  e- udvikles over tid med henblik på at optimere målopfyldelsen. Til § 03 En del af den statslige finansiering af regionernes sundhedsvæs en vil blive udbetalt  som  et statsligt,  aktivitetsbestemt tilskud.  Det  aktivitetsafhængige statslige   bidrag   til   sundhedsvæsenet   afhænger   af   regionernes   (mer  - )aktivitet på sygehusområdet. Desuden indgav en række nærmere defin e- rede ydelser på speciallægeomr ådet, som substituerer sygehusbehandling, jf. § 01, stk. 3. Aktivitetspuljen vil blive fastlagt årligt, men udgør som u d- gangspunkt højst fem procent af regionernes sundhedsudgifter. Puljen u d- betales á conto til regionerne og nedskrives efter faste takster,   hvis regio- nerne ikke præsterer en aftalt aktivitet. Puljen vil styrke regionernes incit a- ment til at skabe meraktivitet i sygehusvæsenet. Puljen  foreslås  i  første  omgang  pr.  1.  januar  2007  etableret  efter  samme principper  som  regeringens  nuværende  merakti vitetspulje,  jf.  sygehuslo- vens § 5 c. Det kan overvejes på sigt at videreudvikle modellen, så tilskud- det udover ren aktivitet - også kommer til at afhænge af regionernes pro- duktivitet, effektivitet el. lign. Med forslaget videreføres de positive erfaring er med den nuværende m e- raktivitetspulje i forhold til at skabe et permanent incitament til at øge aktiv i- teten og reducere ventetiderne i sygehussektoren.”