Besvarelse af spørgsmål nr.    36 (L 71 –  spørgsmål 3   6), som  Folketingets Kommunaludvalg har stillet til inden- rigs- og sundhedsministeren den 12. maj 2005 Spørgsmål    36: "Under henvisning til ministerens svar på spørgsmål 9, bedes redegjort for, hvad begrundelsen er for at indføre en straf på regionerne ved en forhøje  l- se  af  grundbidraget,  såfremt  en  sådan  forhøjelse  ikke  medfører  h øjere kommuneskatter og derfor ikke medfører brud på regeringens skattestop. Kan ministeren bekræfte, at reglerne er udformet på en måde, så man vil kunne straffe den samme disposition to gange, ved først at modregne en forhøjelse af grundbidraget i state ns tilskud til regionerne og derefter læ g- ger op til at straffe kommunerne for ”det samme beløb”, såfremt kommun e- skatten forhøjes for at betale det forhøjede grundbidrag? Ministeren  bedes  endvidere  forklare,  hvordan  straffen  for  det  forhøjede grundbidrag bliver tilbageført til borgerne, da der ikke er noget grundlag for at kompensere for skattestigninger, som ikke har fundet sted. Er disse virk- ninger tilsigtet,  selv  om det  ikke kan  begrundes i  ønsket  om  at  overholde skattestoppet?" Svar: Bestemmelsen i lovforslagets § 8 indebærer, at der hvert år efter drøftelse med regionsrådene fastsættes en såkaldt norm for stigningen i grundbidra- get.  Hvis  den  gennemsnitlige  stigning  for  regionerne  under  ét  overstiger denne norm, indebærer forslaget, at indenrigs - og sundhedsministeren får hjemmel  til  at  neutralisere  denne  stigning  gennem  en  reduktion  af  bloktil- skuddet til regionerne. Denne bestemmelse er ikke begrundet i regeringens skattestop, men der- imod  i  hensynet  til  styring  af  væksten  i  regionernes  udgifter.  Det  fr emgår herom af bemærkningerne til lovforslagets § 8:  ”Neutralisering af stigninger i  grundbidraget  henholdsvis  udviklingsbidraget  ud  over  det  forudsatte  ni- veau sker med henblik på at sikre, at regionerne ikke ad denne vej vil kun- ne forøge aktiviteten ud ov er det forudsatte niveau.” Der spørges endvidere om, hvorvidt reglerne er udformet sådan, at man vil kunne straffe den samme disposition to gange, ved først at modregne en forhøjelse af grundbidraget i statens tilskud til regionerne og derefter læ  g- ger op til at straffe kommunerne for ”det samme beløb”, såfremt kommun e- skatten forhøjes for at betale det forhøjede grundbidrag. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 24. maj 2005 Kontor: 2.ø.kt. J.nr.: 2004-2400-16 Sagsbeh.: NMJ Fil-navn: str2/ 71 s 36
2 Hertil  skal  bemærkes,  at  reglerne  som  nævnt  er  udformet  sådan,  at  en stigning  i  grundbidraget  ud  over  det  forudsatte  niveau  kan  neutraliseres gennem  en  reduktion  af  bloktilskuddet  til  regionerne.  Reglerne  indeholder derimod ikke bestemmelser om, at kommunerne kan straffes for eventuelle skatteforhøjelser. Med hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt neutraliseringen af forhøjelser af grundbidraget ud over det forudsatte niveau vil blive tilbageført til borgerne, skal det bemærkes, at det beløb, der modregnes i regionernes bloktilskud, vil  tilfalde  staten.  Ordningen  indebærer  som  nævnt,  at  regionerne  sikres finansiering af det aktivitetsniveau, der er forudsat i forbindelse med rege- ringens  forhandlinger  med  regionerne.  Modregningsordningen  indebærer på den anden side, at regionerne ikke gennem forhøjelser af grundbidraget herudover vil kunne forøge aktiviteten ud over det forudsatte n iveau. Med  hensyn  til  begrundelsen  for  ordningen  skal  det  endnu  en  gang  be- mærkes, at begrundelsen for denne ordning ikke  – som antydet i spørg s- målet – er hensynet til skattestoppet, men derimod hensynet til styringen af væksten i regionernes udgifter.