Besvarelse af spørgsmål nr. 36 (L 71 – spørgsmål 3 6),
som Folketingets Kommunaludvalg har stillet til inden-
rigs- og sundhedsministeren den 12. maj 2005
Spørgsmål 36:
"Under henvisning til ministerens svar på spørgsmål 9, bedes redegjort for,
hvad begrundelsen er for at indføre en straf på regionerne ved en forhøje l-
se af grundbidraget, såfremt en sådan forhøjelse ikke medfører h øjere
kommuneskatter og derfor ikke medfører brud på regeringens skattestop.
Kan ministeren bekræfte, at reglerne er udformet på en måde, så man vil
kunne straffe den samme disposition to gange, ved først at modregne en
forhøjelse af grundbidraget i state ns tilskud til regionerne og derefter læ g-
ger op til at straffe kommunerne for ”det samme beløb”, såfremt kommun e-
skatten forhøjes for at betale det forhøjede grundbidrag?
Ministeren bedes endvidere forklare, hvordan straffen for det forhøjede
grundbidrag bliver tilbageført til borgerne, da der ikke er noget grundlag for
at kompensere for skattestigninger, som ikke har fundet sted. Er disse virk-
ninger tilsigtet, selv om det ikke kan begrundes i ønsket om at overholde
skattestoppet?"
Svar:
Bestemmelsen i lovforslagets § 8 indebærer, at der hvert år efter drøftelse
med regionsrådene fastsættes en såkaldt norm for stigningen i grundbidra-
get. Hvis den gennemsnitlige stigning for regionerne under ét overstiger
denne norm, indebærer forslaget, at indenrigs - og sundhedsministeren får
hjemmel til at neutralisere denne stigning gennem en reduktion af bloktil-
skuddet til regionerne.
Denne bestemmelse er ikke begrundet i regeringens skattestop, men der-
imod i hensynet til styring af væksten i regionernes udgifter. Det fr emgår
herom af bemærkningerne til lovforslagets § 8: ”Neutralisering af stigninger
i grundbidraget henholdsvis udviklingsbidraget ud over det forudsatte ni-
veau sker med henblik på at sikre, at regionerne ikke ad denne vej vil kun-
ne forøge aktiviteten ud ov er det forudsatte niveau.”
Der spørges endvidere om, hvorvidt reglerne er udformet sådan, at man vil
kunne straffe den samme disposition to gange, ved først at modregne en
forhøjelse af grundbidraget i statens tilskud til regionerne og derefter læ g-
ger op til at straffe kommunerne for ”det samme beløb”, såfremt kommun e-
skatten forhøjes for at betale det forhøjede grundbidrag.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
24. maj 2005
Kontor:
2.ø.kt.
J.nr.:
2004-2400-16
Sagsbeh.:
NMJ
Fil-navn:
str2/ 71 s 36
2
Hertil skal bemærkes, at reglerne som nævnt er udformet sådan, at en
stigning i grundbidraget ud over det forudsatte niveau kan neutraliseres
gennem en reduktion af bloktilskuddet til regionerne. Reglerne indeholder
derimod ikke bestemmelser om, at kommunerne kan straffes for eventuelle
skatteforhøjelser.
Med hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt neutraliseringen af forhøjelser af
grundbidraget ud over det forudsatte niveau vil blive tilbageført til borgerne,
skal det bemærkes, at det beløb, der modregnes i regionernes bloktilskud,
vil tilfalde staten. Ordningen indebærer som nævnt, at regionerne sikres
finansiering af det aktivitetsniveau, der er forudsat i forbindelse med rege-
ringens forhandlinger med regionerne. Modregningsordningen indebærer
på den anden side, at regionerne ikke gennem forhøjelser af grundbidraget
herudover vil kunne forøge aktiviteten ud over det forudsatte n iveau.
Med hensyn til begrundelsen for ordningen skal det endnu en gang be-
mærkes, at begrundelsen for denne ordning ikke – som antydet i spørg s-
målet – er hensynet til skattestoppet, men derimod hensynet til styringen af
væksten i regionernes udgifter.