Besvarelse af spørgsmål nr.    42 (L 71 –  spørgsmål 42   ), som  Folketingets Kommunaludvalg har stillet til inden- rigs- og sundhedsministeren den 19. maj 2005 Spørgsmål    42: "Der  ønskes  en  udtømmende  redegørelse  for  regeringens  planer  for  de nuværende amters indtægter i den nye struktur: Hvad skal der ske med den amtslige grundskyld? Hvem skal overtage udskrivningen af amtsgrundskylden? Vil regeringen sikre, at den fulde amtsgrundskyld fortsat bliver op- krævet på et uændret grundlag? Hvordan vil den reducerede amtsgrundskyld for landbrugsjord blive håndteret? Hvad skal der ske med den nuværende amtsskat? Hvordan vil regeringen håndtere den del af amtsskatten, som skal overfø res til kommunerne? Vil det ske med samme procentsats over hele landet, eller vil der blive taget udgangspunkt i de nuvæ- rende forskellige amtsskatteprocenter? Hvad udgør den gennemsnitlige procent for den del af am tsskatten, der skal overføres til kommuner? Hvordan vil det blive sikret, at kommuneskatten ikke stiger med me- re/mindre end den del af amtsskatten, der skal overføres til komm u- nerne? Hvornår vil regeringen fremsætte forslag i Folketinget, som udmø  n- ter planerne for de nuværende amtsindtægter?  ” Svar: Det fremgår af aftalen om en strukturreform, at den nuværende amtskom- munale grundskyld skal overføres til kommunerne. Både  den  amtskommunale  og  den  primærkommunale  grundskyld  opkræ- ves på grundlag af de afgiftspligtige grundværdier , jf. § 1 i ejendomsskatte- loven.  Det  vil  også  være  gældende  efter  overførslen  af  den  nuværende amtskommunale grundskyld til kommunerne. Bestemmelserne  om  den  lavere  amtskommunale  grundskyldspromille  på landbrugsjord  mv.   vil   blive   overført   til   bestemmelserne   om  kommunal grundskyld,  således  at  ejendomsskatterne  for  disse  ejendomme  ikke  vil blive berørt af overførslen til kommunerne. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 31. maj 2005 Kontor: 2.ø.kt. J.nr.: 2004-2400-16 Sagsbeh.: NMJ Fil-navn: str2/L 71 s 42
2 Med  hensyn  til  den  amtskommunale  indkomstskat  fremgår  det  af  aftalen om en strukturreform, at den delvis vil blive afløst af et statsligt sundhed s- bidrag på 8 procent. Desuden vil regeringen overveje at lade den øvrige del af den amtskommunale indkomstskat tilgå kommunerne. Med  hensyn  til  spørgsmålet  om  den  nærmere  udformning  af  reglerne  for overførsel af de nne del af amtsskatten til kommunerne skal det bemærkes, at     regeringen     har     anmodet     Indenrigs-     og     Sundhedsministeriets Finansieringsudvalg  om  at  inddrage  overvejelserne  herom  i  sit  arbejde. Udvalget   vil   afrapportere   i   oktober   2005.   Herefter   vil   regeringen   på baggrund   af   udvalgets   arbejde   udarbejde   sit   forslag  til   en   kommunal finansieringsreform – herunder forslag til, hvordan den resterende del af de amtskommunale indkomstskatter skal udskrives. Den nuværende gennemsnitlige udskrivningsprocent for amtskom munerne ekskl.  Københavns,  Frederiksberg  og  Bornholms  Kommuner  udgør  11,9. Med  hensyn  til  de  tre  kommuner,  der  både  varetager  de  kommunale  og amtskommunale funktioner, indgår det i Finansieringsudvalgets arbejde at overveje opdelingen af disse kommuners udskrivningsprocent i en kommu- nal og en amtskommunal del. På baggrund af disse overvejelser vil Inden- rigs-  og  Sundhedsministeriet  foretage  den  endelige  opgørelse.   Som  det fremgår ovenfor, vil denne skat blive afløst af et statsligt sundhedsbidrag på 8  procent,  mens  den  øvrige  del  af  den  amtskommunale  in dkomstskat  vil tilgå kommunerne. Det fremgår af aftalen om en strukturreform, at forligspartierne vil sikre, at de samlede skatter holdes i ro i forbindelse med omlægningen. I forbinde l- se med den finansieringsreform, som regeringen vil fremsætte forslag om i næste folketingssamling, vil der blive b eregnet, hvilke nye skatteprocenter der givet den nye opgavefordeling mv. vil sikre balance i forhold til en fort- sat  finansiering  af  et  uændret  gennemsnitligt  udgifts niveau  i  de  sammen- lagte kommuner. For at undgå utilsigtede skred i skatte- og udgiftsniveauer i forbindelse med reformen er partierne indstillet på i overgangsåret at læg- ge  en  øvre  grænse  på  de  kommunale  skatter  svarende  til  det  beregnede niveau. Forslag  om  en  finansieringsreform  –  herunder  omlægningen  af  de  amt s- kommunale  skatter  -  vil  som  nævnt  blive  fremsat  i  den  kommende  folk e- tingssamling.