Besvarelse af spørgsmål nr. 49 (L 71 –  spørgsmål    49), som  Folketingets Kommunaludvalg har stillet til inden- rigs- og sundhedsministeren den 25. maj 2005 Spørgsmål    49: "Der lægges op til at flytte 455 mio. kr. fra hovedstadsregionen til de øvrige regioner. Der ønskes en "mekanisk" beskrivelse af, hvorfor denne flytning af  midler  opstår  (f.eks.  bortfald  af  særtilskud  til  H:S,  ænd ring  af  kriterier  i bloktilskud osv.). Der ønskes herefter en begrundelse for, hvorfor flytningen finder sted." Svar: I  bemærkningerne  til  lovforslaget  er  der  redegjort  for  en  beregning,  som viser, at beregnet ud fra 2003-niveauet vil den foreslåede finansieringsmo- del  indebære  byrdefordelingsmæssige  forskydninger  for  hovedstadsregi  o- nen på 455 mio. kr., når modellen er fuldt indfaset. Det skal i den forbindel- se bemærkes, at der i perioden fra 2003 til 2007 vil kunne foregå tilpasni n- ger. Det skal endvidere bemærkes, at modellen vil blive indfaset over 5 år, således at de årlige byrdefordelingsmæssige forskydninger bliver beskedne i forhold til den generelle realvækst på området, som det også fremgår af beregningerne i lovforslaget. De  byrdefordelingsmæssige   forskydninger  er  en  følge  af  overgangen  fra det  nuværende  skattefinansierede  system  til  det  fremtidige  system,  hvor den væsentligste finansieringskilde for sundhedsvæsenet er et bloktilskud, der fordeles efter udgiftsbehov. I  det  nuværende  system  er  udgi ftsniveauet  et  resultat  af  beslutningerne  i det enkelte amtsråd om serviceniveau og skatteprocent. Der er således tale om en afvejning af på den ene side det ønskede serviceniveau og på den anden side størrelsen af udskrivningsprocenten. Det skal i den for bindelse bemærkes, at  i det nuværende system har amter med højt skattegrundlag pr.  indbygger  større  økonomiske  muligheder  end  amter  med  lavt  skatt  e- grundlag pr. indbygger. Begrundelsen for det foreslåede finansieringssystem for sundhedsvæsenet er, at der sigtes der mod lige økonomiske muligheder i hele landet.  Amter- nes  skattefinansiering  afløses  derfor  som  nævnt  af  et  system,  hvor  sun  d- hedsvæsenet  finansieres  af  et  tilskud,  som  fordeles  efter  udgift sbehov. Dermed  sikres  en  bedre  overensstemmelse  mellem  på  den  ene  side  be- folkningens behandlingsbehov og på den anden side finansieringsmulighe- derne. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 1. juni 2005 Kontor: 2.ø.kt. J.nr.: 2004-2400-16 Sagsbeh.: NMJ Fil-navn: str2/L 71 s 49
2 Hertil kommer i mindre omfang en aktivitetsbestemt pulje fra staten samt et kommunalt  grundbidrag  og  et  aktivitetsbestemt  kommunalt  bidrag.  Dette bidrager til at styrke kommunernes rolle på sundhedsområdet, hvor de til- skyndes til en effektiv forebyggelses-, trænings - og plejeindsats.