Besvarelse af spørgsmål nr.
49 (L 71 spørgsmål 49),
som Folketingets Kommunaludvalg har stillet til inden-
rigs- og sundhedsministeren den 25. maj 2005
Spørgsmål 49:
"Der lægges op til at flytte 455 mio. kr. fra hovedstadsregionen til de øvrige
regioner. Der ønskes en "mekanisk" beskrivelse af, hvorfor denne flytning
af midler opstår (f.eks. bortfald af særtilskud til H:S, ænd ring af kriterier i
bloktilskud osv.). Der ønskes herefter en begrundelse for, hvorfor flytningen
finder sted."
Svar:
I bemærkningerne til lovforslaget er der redegjort for en beregning, som
viser, at beregnet ud fra 2003-niveauet vil den foreslåede finansieringsmo-
del indebære byrdefordelingsmæssige forskydninger for hovedstadsregi o-
nen på 455 mio. kr., når modellen er fuldt indfaset. Det skal i den forbindel-
se bemærkes, at der i perioden fra 2003 til 2007 vil kunne foregå tilpasni n-
ger. Det skal endvidere bemærkes, at modellen vil blive indfaset over 5 år,
således at de årlige byrdefordelingsmæssige forskydninger bliver beskedne
i forhold til den generelle realvækst på området, som det også fremgår af
beregningerne i lovforslaget.
De byrdefordelingsmæssige forskydninger er en følge af overgangen fra
det nuværende skattefinansierede system til det fremtidige system, hvor
den væsentligste finansieringskilde for sundhedsvæsenet er et bloktilskud,
der fordeles efter udgiftsbehov.
I det nuværende system er udgi ftsniveauet et resultat af beslutningerne i
det enkelte amtsråd om serviceniveau og skatteprocent. Der er således tale
om en afvejning af på den ene side det ønskede serviceniveau og på den
anden side størrelsen af udskrivningsprocenten. Det skal i den for bindelse
bemærkes, at i det nuværende system har amter med højt skattegrundlag
pr. indbygger større økonomiske muligheder end amter med lavt skatt e-
grundlag pr. indbygger.
Begrundelsen for det foreslåede finansieringssystem for sundhedsvæsenet
er, at der sigtes der mod lige økonomiske muligheder i hele landet. Amter-
nes skattefinansiering afløses derfor som nævnt af et system, hvor sun d-
hedsvæsenet finansieres af et tilskud, som fordeles efter udgift sbehov.
Dermed sikres en bedre overensstemmelse mellem på den ene side be-
folkningens behandlingsbehov og på den anden side finansieringsmulighe-
derne.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
1. juni 2005
Kontor:
2.ø.kt.
J.nr.:
2004-2400-16
Sagsbeh.:
NMJ
Fil-navn:
str2/L 71 s 49