Ændringsforslag til L 74 [Forslag til sundhedsloven] Ændringsforslag Af indenrigs- og sundhedsministeren Til § 216 1) Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:     Stk. 2. Sundhedsstyrelsen kan iværksætte skærpet tilsyn over for den i stk.  1  nævnte  personkreds,  såfremt  styrelsen  har  begrundet  formodning om, at den pågældende sundhed spersons virksomhedsudøvelse vil udgøre en  forringet  sikkerhed  for  patienter.  Sundhedsstyrelsens  beslutning  om skærpet tilsyn kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.”      Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5. 2) I stk. 2, der bliver stk. 3, ændres ”stk. 1” til: ”stk. 1 -2”. Til § 275 3) Paragraffen affattes således: § 275. Med mindre højere straf er fastsat i anden lovgivning, straffes med bøde den, som undl ader at efterkomme en forpligtelse efter § 216, stk. 3 og 5,  eller  som  overtræder  regler,  påbud  eller  forbud  udstedt  i  medfør  af    §§ 220 og 221.” Til § 279 4) I stk. 2, nr. 10, ændres ”Kapitel 1” til: ”§§ 1 -3, 4 a”. 5) Efter stk. 4 indsættes som nyt stykke:     Stk. 5. § 216 træder i kraft den 1. januar 2006. Samtidig ophæves § 4 i lov  om  sundhedsvæsenets  centralstyrelse  m.v.,  jf.  lovbekendtgørelse  nr. 790 af 10. september 2002.”      Stk. 5-11 bliver herefter stk. 6-12. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 11. maj 2005 Kontor: 1.s.kt. J.nr.: Sagsbeh.: DK Fil-navn: ÆFL L 74    – 11. maj 2005
2 Bemærkninger Til nr. 1 Den foreslåede ændring indebærer, at Sundhedsstyrelsen kan iværksætte skærpet tilsyn over for personer inden for sundhedsvæsenet, s åfremt der er en begrundet formodning om, at sundhedspersonens virksomhedsudøvelse vil udgøre en forringet si kkerhed for patienter. Efter  forslagets  §  216,  stk.  1,  fører  Sundhedsstyrelsen  et  generelt  tilsyn med  sundhedspersoners  faglige  forhold.  Efter  bestemmelsens  stk.  2,  der bliver  stk.  3,  kan  styrelsen  afkræve  personer  inden  for  sundhedsvæsenet de oplysninger, der er nødvendige for tilsynet. De oplysninger, som Sun d- hedsstyrelsen kan afkræve en sundhedsperson i medfør af bestemmelsen  - der svarer til § 4, stk. 2, i lov om sundhedsvæsenets centralstyrelse m.v. - vil typisk relatere sig til belysning af en sundhedspersons håndt ering af en faglig problemstilling. Der kan f.eks. være tale om journalmateriale, redeg ø- relser om en konkret behandling af en patient, herunder baggrunden herfor, hvilken information patienten har modtaget i forbindelse med behandlingen m.v. Sundhedsstyrelsens indhentning af oplysninger kan være foranlediget af  oplysninger  i  pressen,  henvendelse  fra faglige  selskaber  eller  patienter mv. Sundhedsstyrelsens  tilsyn  kan  resultere  i,  at  sagen  oversendes  til  Sund- hedsvæsenets Patientklagenævn efter centralstyrelsesl ovens § 12, stk. 2, - hvorefter styrelsen skal indbringe sager til nævnet, som styrelsen finder, vil kunne give grundlag for kritik eller anden sanktion over for personer inden for  sundhedsvæsenet  -  eller  at  Sundhedsstyrelsen  finder  grundlag  for  at iværksætte  yderligere  undersøgelser  vedrørende  den  pågældendes  vir k- somhedsudøvelse m.v. Tilsynet kan også resultere i, at sagen henlæg   ges. Med  det  foreslåede  stk.  2  får  Sundhedsstyrelsens  mulighed  for  at  ivær  k- sætte et såkaldt skærpet tilsyn over for den pågældende sundhedsperson. Det  er  efter  bestemmelsen  en  betingelse,  at  styrelsen  har  en  begrundet formodning om, at sundhedspersonens virksomhedsudøvelse vil udgøre en forringet sikkerhed for patienter. Dette kan f.eks. være tilfældet, såfremt en praktiserende  speciallæge flere gange  har fået kritik fra  Patientklagenæ  v- net for ikke at udrede forhold om patienter, hvor der var mistanke om kræft, eller  såfremt  en  sygeplejerske  har  fået  en  indskærpelse  fra  Patientklag  e- nævnet i forbindelse med, at den pågældende har opsat blod med forkert blodtype til en patient. Sundhedsstyrelsen vil imidlertid også kunne ivær k- sætte  skærpet  tilsyn  alene  på  bag grund  af  borgerhenvendelser  vedr.  en sundhedsperson, som eventuelt samtidig også er i offentlighedens søgelys, f.eks.  på  grund  af,  at  vedkommende  anvender  ikke -anerkendte  behand- lingsmetoder. Sundhedsstyrelsens  begrundede formodning  kan  være  baseret  på  de   un- dersøgelser m.v., som Sundhedsstyrelsen har foretaget i medfør af forsl  a- gets § 216, stk. 1, eller baseret på afgørelser fra Sundhedsvæsenets Pat  i-
3 entklagenævn,  det  overenskomstbaserede  tandlægeklages ystem  eller  fra domstolene. Sundhedsstyrelsen har efter centralstyrelseslovens § 5 a, stk. 3, mulighed for at påb yde en sundhedsperson specifikke ændringer af kritisable forhold i dennes virksomhedsudøvelse, eller at indstille til indenrigs - og sundheds- ministeren, at den pågælde ndes virksomhedsområde delvist  indskrænkes. Der  vil  imidlertid  i  flere  tilfælde  være  situati oner,  hvor  Sundhedsstyrelsen ikke umiddelbart finder fornødent grundlag for et påbud eller indskrænkning af  virksomhedsområdet.  Styrelsen  kan  imidlertid  finde  behov  for,  at  der rettes  særlig  opmæ rksomhed  på  den  pågældende  sundhedspersons  vir  k- somhedsudøvelse,  idet  den  pågældendes  hidtidige  virksomhedsudøvelse giver begrundet formodning om en forringet sikkerhed for patienter. I  disse  situationer  vil  Sundhedsstyrelsen  over  en  given  tidsperiode  kunne iværksætte et skærpet tilsyn efter den foreslåede bestemmelse. Det skæ   r- pede tilsyn kan f.eks. indebære, at sundhedspersonen skal indsende jour- naler til embedslægen, at embedslægen foretager kontrolbesøg hos sun  d- hedspersonen,  at  tilsynsmyndighederne  kan  indkalde  den  pågældende  til samtale,  eller  at  sundhedspersonen  skal  afgive  en  redegøre lse  vedr.  et eller flere særlige faglige forhold. Det skærpede tilsyn kan også vedrøre en læges ordinationsmønster af a f- hængighedsskabende lægemidler. Efter lægelovens   § 5 a kan Sundheds- styrelsen pålægge en l æge at føre nøjagtige optegnelser om ordination af euforiserende  stoffer  og  at  indsende  disse  optegnelser  til  embedslægen (den såkaldte ”listepligt”). I tilknytning til et s å dant påbud kan styrelsen med forslaget nu iværksætte skærpet tilsyn i relation til den pågældendes ord   i- nationsmønster, såfremt det formodes, at den pågældendes ordinati   oner vil udgøre en forringet sikkerhed for patienter. Det  bemærkes,  at  betingelsen  for  iværksættelse  af  de  nævnte  foranstal  t- ninger ved skærpet tilsyn ikke er så strenge som kravene efter centralst y- relseslovens § 7, hvor Sundhedsstyrelsen i påtrængende tilfælde midlert  i- digt kan fratage en sundhedsperson autorisationen, såfremt sundhedspe r- sonens fortsatte virksomhed skønnes at fremb yde overhængende fare for patienten. Iværksættelse  af  skærpet  tilsyn  forudsætter,  at  den  pågældende  sun   d- hedsperson  underrettes  herom,  ligesom  Sundhedsstyrelsen  i  forbindelse med  iværksættelse  af  skæ rpet  tilsyn  vil  have  pligt  til  at  følge  almindelige forvaltningsretlige  principper  (kontradiktion  m.v.).  I  øvrigt  vil  Sundhedsst y- relsens  beslutning  om  at  iværksætte  et  skærpet  tilsyn  ikke kunne  indbri n- ges for anden administrativ myndighed, da beslutningen om skæ rpet tilsyn vil vedrøre sundhedsfaglige skøn  , som Indenrigs- og Sundhedsministeriet i givet fald ikke vil kunne tage stilling til. Det forventes, at Sundhedsstyrelsen vil iværksætte skærpet tilsyn over for ca. 40-50 sundhedspersoner årligt.
4 En retlig regulering af skærpet tilsyn skal bl.a. ses i sammenhæ ng med det ændringsforslag  som  ministeren  har  fremsat  til  lovforslaget  om  klage-  og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (L  75) vedr. offentliggøre lse af klagesager og tilsynssanktioner, herunder skærpet tilsyn. Bestemmelsen foreslås at træde i kraf t 1. januar 2006, jf. ændringsforslag nr.  5, samtidigt med offentliggørelsesordningen. Til nr. 2 Ændringen er en konsekvens af ændringsforslaget vedr. § 216, stk. 2. Til nr. 3 Med ændringen, hvorefter der medtages en henvisning til lovens § 216, stk. 3  og  5,  videreføres  adgangen  i  ce ntralstyrelseslovens  §  4,  stk.  2  og  4,  til med  bøde  at  straffe  sundhedspersoner,  der  ikke  afgiver  de  oplysninger, som er nødvendige til brug for Sun dhedsstyrelsens tilsyn. Til nr. 4 og 5 Forslaget indebærer, at reglerne om skærpet tilsyn  - sammen med de øvr i- ge bestemmelser i lovforslagets § 216 om Sundhedsstyrelsens individtilsyn - træder i kraft den 1. januar 2006. Samtidig med bestemmelsens ikrafttr æ- den  ophæves  §  4  i  lov  om  sundhedsvæsenets  centralstyrelse  m.v.,  der fastsætter de nugældende regler om individti lsyn.