Ændringsforslag til forslag til Sundhedsloven (L 74) Ændringsforslag med bemærkninger Ændringsfors   lag Af indenrigs- og sundhedsministeren: Til § 7 1)   I stk. 2 udgår ”, jf. dog § 8”. [Konsekvensrettelse] Til § 8 2)   Paragraffen udgår. [Fjernelse af karenstiden til ydelser i praksissektoren og i sygehusvæsenet] Til § 65 3)   I stk. 3 udgår ”godkendt”. [Redaktionel ændring] Til § 79 4)   I stk. 3 indsættes efter 1. pkt.: ”Et sådant samarbejde anses for godkendt, medmindre regionsrådet mod- tager afslag på godkendelse inden en måned efter, at indenrigs- og sund- hedsministeren har modtaget orientering fra regionsrådet om samarbejdet. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, hvilke oplysni n- ger orienteringen skal indeholde, herunder om udsættelse af fristen, s å- fremt de nødvendige oplysninger ikke foreligger ved orienteri ngen. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 01-06-2005 Kontor: 2.s.kt./JVB J.nr.: Fil-navn: Dokument 2
2 [Regionsrådet kan ved orientering om samarbejde efter § 79, stk. 3, opnå godkendelse inden for en måned.] Til § 80 5)   I stk. 2 ændres  ”Muskelsvindfondens Vejlednings- og Behandlingscen- ter” til: ”RehabiliteringsCenter for Muskelsvind”. [Konsekvensrettelse] Til § 86 6)   I stk. 1 ændres ”§ 279, stk. 7” til: § 279, stk. 8.” [Redaktionel ændring] Til § 120 7)    I stk. 3 indsættes efter ”Regionsrådet tilbyder”: ”patientrettet foreby g- gelse i sygehusvæsene t og i praksissektoren mv. samt”. [Præcisering  af  regionernes  pligt  til  at  tilby de  patientrettet  forebyggelse  i forbindelse med undersøgelse og behandling] Til § 176 8)   I 2. pkt. udgår ”godkendt”. [Redaktionel ændring] Til § 208 9)   I stk. 2 indsættes efter ”lægevidenskabelige selskaber”: ”, sygeplejefa  g- lige selskaber”. [De sygeplejefaglige selskaber bliver repræsenteret i det rådgivende udvalg for specialeplanlægning]. Til § 210 10) I stk. 1 indsættes efter ”sygehuse”: ”samt på private sygehuse”. [Videreførelse af sygehuslovens § 13, stk. 1, 1. pkt., hvorefter regionerne både skal indgå aftaler om benyttelse af lands- og landsdelsfunktioner på fremmede regionale sygehuse og private sygehuse (godkendt af Sund- hedsstyrelsen)].
3 Til § 220 11) I stk. 1, 1. pkt., ændres ”, jf. § 140 i lov om social service” til: ”o mfattet af lov om social service”. 12) I stk. 2, 2. pkt., ændres ”jf. § 112 a i lov om social service, og til det kommunale ældreråd, jf. § 30 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.” til: ”jf. lov om social service, og til det kommu- nale ældr eråd, jf. lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.” [Redaktionel ændring] Til § 230 13) I paragraffen udgår ”godkendt”. 14) Efter ”honorarer, tilskud” indsættes: ”, udbetaling af tilskud, regler om henvisning til behandling”. [Redaktionel ændring] Til § 235 15) Stk. 2- 4 udgår. [Bestemmelserne om kommunal medfinansiering af regionernes ydelser i praksissektoren og om statsligt aktivitetsafhængigt tilskud til regionernes ydelser i praksissektoren udgår] Til § 239 16) Paragraffen udgår. [Bestemmelserne om kommunal medfinansiering af regionernes ydelser i sygehusvæsenet u dgår.] Til § 244 17) Paragraffen udgår. [Bestemmelsen om statsligt aktivitetsafhængigt tilskud til regionernes syg e- husvæsen  udgår] Ny paragraf 18) Efter § 277 indsættes som ny paragraf:
4 § 01. Indenrigs- og sundhedsministeren kan i forskrifter, der udstedes i medfør af § 230, fastsætte bestemmelser om straf af bøde for overtr   æ- delse af bestemmelser i forskrifterne.”. [Bemyndigelse til at fastsætte straf] Til § 279 19)  stk. 4 indsættes  efter 1. pkt.: ”Samtidig ophæves § 13 i lov om sygehusvæsenet.” [Konsekvensrettelse]
5 Bemærkninger Til nr. 1 Ændringen er en konsekvens af, at § 8 udgår. Til nr. 2 Med forslaget fjernes karenstiden til ydelser i praksissektoren og i sygehus- væsenet, således at der ikke er karenstid for ydelser efter sundhedsloven. Enhver person, der har bopæl i Danmark, har i dag ret til ydelser efter s y- gesikrings-  og  sygehusloven.  Personer,  der  flytter  til  landet,  har  dog  først ret til ydelser seks uger efter tilflytningen, medmindre de er omfattet af sæ r- lige  undtagelsesregler.  Endvidere  har  enhver  person,  der  opholder  sig  i Danmark, ifølge sygehusloven ret til vederlagsfri akut sygehusbehandling. Undtaget for karenstid er personer, der flytter til eller får arbejde i Danmark, i  det  omfang  disse  personer  kan  sammenlægge  seks  ugers  forsikringstid optjent i en anden stat, jf. overenskomster med andre stater og EF-retten, her  reglerne  i  Rådets  forordning  (EØF)  nr.  1408/71  om  anvendelse  af  de sociale sikringsordninger på arbejdstagere, selvstændige erhvervsdrivende og deres familiemedlemmer, der flytter inden for Fællesskabet. Der gælder i dag heller ingen karenstid for personer, der vender tilbage for at tage bopæl her i landet, efter at have opholdt sig i udlandet som udsendt repræsentant for en dansk offentlig myndighed, ansat i et dansk firmas filial eller  underselskab  eller  i  øvrigt  beskæftiget  i  dansk  interesse  eller  med henblik på uddannelse, jf. bekendtgørelser fastsat i medfør af § 1, stk. 3  , i sygesikringsloven og § 5, stk. 7, i sygehusloven. Endelig gælder der i dag ingen karenstid for ret til  ydelser efter loven om tilbud om gratis vaccination mod visse sygdomme, loven om forebyggende sundhedsordninger   for   børn,   loven   om   hjemmesygeplejerskeordninger, samt loven om tandpleje mv. Forslaget  medfører  en  forenkling  af  den  kommunale  administration  med karenstidsordningen. Når en person flytter til Danmark, skal kommunen efter de gældende regler således  tage  stilling  til,  om  personen  er  omfattet  af  seks  ugers  karenstid. Mere end halvdelen af de borgere, der årligt flytter til Danmark, skønnes at være  omfattet  af  undtagelsesreglerne,  således  at  de  umiddelbart  har  helt eller  delvist  ret  til  lovens  ydelser  fra  det  tidspunkt,  hvor  de  er  registreret i Folkeregistret. Der er dog tale om en konkret stillingtagen fra kommunens
6 side i hvert enkelt tilfælde. Der er således forbundet en væsentlig admin i- stration med karenstidsordningen. Med  forslaget  imødekommes  derudover  en  af  anbefalingerne  fra  Sun d- hedsstyrelsens  redegørelse  for  sundhe dsbetjeningen  af  flygtninge  og  ind- vandrere,  der  kommer  til  Danmark,  hvad  angår  smitsomme  sygdomme, april 2002. Ifølge  Sundhedsstyrelsen  udgør  karenstiden  et  særligt  problem  for  he   l- bredsundersøgelse af udlændinge, der kommer til Danmark fra risikoomr  å- der. Det skønnes derfor hensigtsmæssigt, at de pågældende kan unders   ø- ges inden for de seks uger, herunder for smitsomme sygdomme. Med en ophævelse af karenstiden vil alle personer, der flytter til Danmark, få muli g- hed for at opsøge egen læge allerede fra tilmel  dingen til Folkeregistret. Der henvises herom til 1. behandlingen af B 42 den 28. april 2005.      Forslaget  vil  medføre  en  merudgift  for  regionerne  og  en  b esparelse  for kommunerne. De samlede offentlige merudgifter ved forslaget skønnes at udgøre i størr  elsesorden 2 mio. kr. årligt. Til nr. 3 Der er tale om en redaktionel ændring , der er en følge af, at de faglige  or- ganisationers overenskomster med det offentlige, jf. § 228, ikke skal god- kendes. Til nr. 4 Efter sundhedsloven § 79, stk. 3, 1. pkt. kan et regionsråd efter indenrigs- og  sundhedsministerens  godkendelse  samarbejde  med  offentlige  myndig- heder  og  private  virksomheder,  herunder  i selskabsform,  om  løsningen  af fælles opgaver efter lovens afsnit VI, XI, XII og XIV -XVI og påtage sig der- med forbundne udgifter. Det foreslås, at et sådant samarbejde ansesfor godkendt, medmindre re- gionsrådet modtager afslag på godkendelse inden en måned efter, at in- denrigs- og sundhedsministeren har modtaget orientering fra regionsrådet om samarbejdet. Formålet med forslaget er at sikre regionerne en hurtig godkendelse. Be- stemmelsen understøtter endvidere den adgang, regionerne har til at udvi k- le sundhedsvæsenet inden for lovgivningens rammer, jf. bl.a. § 75. Med forslaget kan indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte regler om, hvilke oplysninger orienteringen skal indeholde, herunder om udsæ ttelse af fristen, såfremt de nødvendige oplysninger ikke foreligger ved orienteri n- gen.
7 Denne hjemmel vil blive benyttet til at fastsætte, at orienteringen bl.a. skal indeholde følgende oplysninger: En beskrivelse af samarbejdet, herunder samarbejdets sammen- hæng til regionernes opgaveløsning efter sundhedsloven. Selskabsform. Samarbejdets finansiering og budget. Samarbejdspartnere. Endvidere vil det blive fastsat, at fristen kan forlænges med den tid, det tager regionerne at fremlægge de oplysninger, som indenrigs - og sund- hedsministeren skønner nødvendige for at tage stilling til spørgsmålet om godkendelse, såfremt de ikke forelå ved orienteringen om samarbejdet. Til nr. 5 Forslaget er en konsekvens af, at Muskelsvindfondens Vejlednings- og Behandlingscenter har ændret navn til RehabiliteringsCenter for Muske l- svind, hvilket centeret i april 2005 har fået Civilstyrelsens tilladelse til. Til nr. 6 Der er tale om en redaktionel ændring af en henvisning. Til nr. 7 Med forslaget præciseres det, at regionerne er forpligtede til  - på samme måde som amterne er det i dag - at give forebyggelsestilbud til den enkelte patient som led i undersøgelse og behandling af patienten  på sygehus og i praksissektoren, jf. § 5. Eksempler på forebyggelsestilbud kan være diætvejledning til fx diabetik e- re, patienter med hjertesygdomme og til overvægtige, vejledning om ryg e- afvænning fx til patienter med kræft og hjerte  - og kredsløbssygdomme. Med bestemmelsen i § 120 fastlægges det herefter, at regionsrådet skal dels tilbyde patientrettet forebyggelse i sygehusvæsenet og i praksissekt o- ren mv. og dels tilbyde rådgivning mv. i forhold til kommunernes indsats mhp. at skabe rammer for sund levevis og etablere forebyggende og sund- hedsfremmende tilbud til borgerne. Til nr. 8
8 Der er tale om en redaktionel ændring, der er en følge af, at de faglige o  r- ganisationers overenskomster med det offentlige, jf. § 228, ikke skal god- kendes. Til nr. 9 Med forslaget bliver de sygeplejefaglige selskaber repræsenteret i det råd- givende udvalg for specialeplanlægning . Til nr. 10 Forslaget sigter på en uændret viderefø relse af sygehuslovens § 13, stk. 1, 1. pkt., hvorefter det påhviler hver amtskommune at indgå aftaler om benyt- telse af lands- og landsdelsfunktioner på fremmede amtskommunale syge- huse samt på private sygehuse. En forudsætning for, at regionsrådene vil være forpligtet til at indgå aftale om lands- og landsdelsfunktioner med såvel offentlige som private sygehu- se  er,  at  Sundhedsstyrelsen  har  godkendt  placeringen  i  medfør  af  forsl a- gets § 209. Det er ikke tilstrækkeligt  til at indgå i den overordnede specialeplanlæ gning efter  §  209  vedr.  lands-  og  landsdelsfunktion,  at  et  sygehus  opfylder  de nødvend ige krav vedr.  behandlingskvalitet mv. Der skal også være behov for den pågældende sygehusafdeling i forhold til den overordnede speci a- leplanlægning  på landsniveau. Det gælder også  med hensyn til private sy- gehuse. Private sygehuse kan fx være kvalificered e til at foretage nærmere bestemte højt specialiserede operationer,  uden samtidig at varetage lands- eller landsdelfunktioner som sådan inden for det pågældende område, her- under udvikling, uddannelse og forskning mv. Det bemærkes, at ingen pr i- vate  sygehuse  i  dag  varetager  lands-  og  landsdelsfunktioner,  udover  det foreningsejede epilepsihospital Dianalund. Til nr. 11 og 12 Med ændringerne henvises der ikke længere til en specifik bestemmelse i serviceloven og retssikkerhedsloven, men til disse love i deres helhed. Der er i nr. 1 tale om fjernelse af paragrafhenvisningen til plejehjem omfat- tet af servicelovens regler og i nr. 2 af paragrafhenvisningen til bruger- og pårørenderådet samt det kommunale ældreråd efter henholdsvis servicel o- vens  og  retssikkerhedslovens  regler.  Dette  sker  med  henblik  på  at  sikre fuld overensstemmelse mellem sundhedsloven og de to love på det sociale område -  også  efter  aktuelle  og  eventuelle  senere  ændringer  af  paragraf- nummereringen af serviceloven og retssikkerhedsloven.
9 Det tilsigtes således med ændringerne hverken at ændre dækningsområdet for Sundhedsstyrelsens tilsynsforpligtelse eller modtagerkredsen for Sund- hedsstyrelsens tilsynsrapport. Til nr. 13 og 14 Der er tale om en redaktionel ændring, som bl.a. er en følge af,   at de fagli- ge organisationers overenskomster med det offentlige, jf. § 228, ikke skal godkendes. Til nr. 15 Bestemmelserne om kommunal medfinansiering af regionernes ydelser i praksissektoren og om statsligt aktivitetsafhængigt tilskud til regionernes ydelser i praksissektoren udgår af sundhedsloven, men overføres til f orslag til lov om regionernes finansiering, L 71. Til nr. 16 Bestemmelserne om kommunal medfinansiering af regionernes ydelser i sygehusvæsenet u dgår af sundhedsloven, men overføres til  forslag til lov om regionernes finansiering, L 71. Til nr. 17 Bestemmelsen om statsligt aktivitetsafhængigt tilskud til regionernes syg e- husvæsen  udgår af sundhedsloven, men overføres til f orslag til lov om re- gionernes finansiering, L 71. Til nr. 18 Forslaget er en videreførelse af sygesikringslovens § 12 a, stk. 5, 1. pkt., hvorefter  indenrigs-  og  sundhedsministeren  i  forskrifter,  der  udstedes  i medfør  af  stk.  2  og  3,  kan  fastsætte  bestemmelser  om  straf  af  bøde  for overtrædelse af bestemme lserne i forskrifterne. I  stk.  2  og  3  er  det  fastlagt,  at  indenrigs-  og  sundhedsministeren  kan  be- stemme, at praktiserende læger ikke må tage et større honorar for de e  n- kelte  ydelser  efter  §  6  end  de  efter  stk.  1  fastsatte  tilskud. Indenrigs-  og sundhedsministeren  kan  endvidere  bl.a.  bestemme,  at  tandlæger,  fysiot e- rapeuter m.fl. ikke må tage større h onorar for de enkelte ydelser efter §§ 8 og 9 end de efter stk. 1 fastsatte tilskud med tillæg af den efter lovgivningen fastsatte egenbetaling. For ydelser, der gives af praktiserende læger, tan d- læger m.fl., og hvor der ikke tidligere har været aftalt overenskomstmæss   i-
10 ge vilkår, kan indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte tilskud og hon o- rar efter reglerne i stk. 1 og 2. Til nr. 19 Der er tale om en konsekvensrettelse, hvorefter specialeplanlægningsb e- stemmelserne i sygehuslovens § 13 ophæves samtidig med, at special e- planlægningsbestemmelserne  i lovforslagets §§ 208-210 træder i kraft 1. januar 2006.