Besvarelse  af  spørgsmål  nr.   134  (L  74),  som  Folketin- gets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 26. april 2005 Spørgsmål  134: "Ministeren  bedes  kommentere  henvendelsen  af  21.  april  2005  fra  Amts- rådsforeningen, jf. L 74  - bilag 38." Svar: I Amtsrådsforeningen s brev af 21. april 2005 til Sundhedsudvalget foreslår foreningen ændring er af sundhedslovforslagets § 79, stk. 3 og 4 og § 120, stk. 3. Vedrørende   sundhedslovforslagets  §  79  foreslår  Amtsrådsforeningen,  at der i stedet for bestemmelsens stk. 3 og 4 indsættes et  nyt stk. 3, der giver regionsrådene   mulighed  for  at  varetage  opgaver,  der  ligger  i  naturlig  til- knytning til regionens opgaver på sundhedsområdet, herunder kommunale opgaver efter aftale med kommunalbestyrelsen. Som oplyst i min besvarelse af spørgsmål nr. 132   har § 79 netop til formål at give regionerne mulighed for at løse de  typer af opgaver på s ygehusom- rådet,  som  amtskommunerne  i  dag  varetager  i  medfør  af  kommunalful  d- magtsreglerne. På den baggrund , og idet den største udvikling i sygehusvæsenet   i øvrigt foregår uden anvendelse af kommunalfuldmagtsreglerne,  finder jeg ikke, at Amtsrådsforeningen  har  grund  til  bekymring  vedrørende  regionernes  m  u- ligheder for en fortsat fleksibel udvikling af og nytænkning i sygehusvæs e- net. Jeg finder derfor heller ikke behov for at ændre i lovforslaget på de tte punkt. Amtsrådsforeningen har  ved sit brev til Sundhedsudvalget vedlagt kopi af et brev, som foreningen har sendt til mig. I brevet anmodes om en  vurdering af,  om  en  række  amtslige  aktiviteter  drives  i  henhold  til  kommunalfuld- magtsreglerne, og hvordan de i givet fald kan videreføres eft er sundheds- lovforslaget mv. Jeg vil orientere Sundhedsudvalget herom, så snart denne vurdering foreligger. Vedrørende   sundhedslovforslagets  §  120  foreslår  Amtsrådsforeningen,  at der i bestemmelsens stk. 3 indføjes en mere klar adgang til, at regionsrådet -  efter  aftale  med  kommunalbestyrelserne  -  kan  varetage  specialiserede opgaver i forhold til kommunernes opgaver, som beskrevet i stk. 1 og 2. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 4. maj 2005 Kontor: 2.s.kt. J.nr.: Sagsbeh.: tfp Fil-navn: Dokument 3
2 Der er, som det også fremgår af bemærkningerne,    med bestemmelsen fo- retaget  en  klar  placering  af  det  kommunale  ansvar  for  forebyggelse  og sundhedsfremme, og der er med de større kommuner skabt forudsætni  nger for  at  varetage  den  forebyggende  og  sundhedsfremmende  indsats  i  kom- munalt regi. Denne indsats vil, hvor det findes hensigtsmæssigt, kunne  fo- regå   i  samarbejde  med  andre  kommuner  eller  andre  samarbejdsparter, som fx regionsrådet, de centrale sundhedsmyndigheder, sygdomsbekæ m- pende foreninger eller private rådgivningsvir ksomheder. Endvidere  vil  særligt  samarbejdsbestemmelserne  og  bestemmelsen  om sundhedsaftaler i lovforslaget, jf. § 206, sikre, at kommuner og regionsråd indgår   aftaler  om  tilrettelæggelsen  af  samarbejdet  om  forebyggelse  og sundhedsfremme. På den baggrund finder jeg, at der med lovforslagets bestemmelser aller e- de er sikret rammer for en meget fleksibel tilrettelæggelse af det kommuna- le  forebyggende  og  sundhedsfremmende  arbejde,  herunder  samarbejdet bl.a. med regionsrådet i løsningen af opgaven. Jeg finder derfor heller ikke på dette punkt b ehov for at ændre i lovforslaget.