Besvarelse  af  spørgsmål  nr.   141  (L  74),  som  Folketin- gets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 2. maj 205 Spørgsmål  141: "Ministeren  bedes  kommentere  henvendelsen  af  27.  april  2005  fra  Dansk Kiropraktor Forening, jf. L 74 – bilag 42." Svar: Dansk  Kiropraktor  Forening  har  i  brev  af  27.  april  2005  til  Folketingets Sundhedsudvalg  kommenteret  det  forhold,  at  Regionernes  Lønnings -  og Takstnævn i medfør af sundhedslovforslagets § 228 overtager de opgaver, der i dag varetages af Sygesikringens Forhandlingsudvalg. Foreningen  ønsker,  at  dette  forslag  ikke  bliver  gennemført.  Begrundelsen er,  at  sygesikringsoverenskomsternes  funktion  som  praktisk  redskab  til  at realisere sundhedspolitik efter foreningens opfattelse bliver afløst af et re d- skab  til  styring  af  de  offentlige  udgifter.  Foreningens  begrundelse  er  der- næst, at indenrigs- og sundhedsministerens direkte ansvar for praksissek- toren  i  form  af  godkendelse  af  overenskomsterne  afskaffes,  idet  ministe- rens ansvar erstattes af et embedsmandssvar. Jeg  er  helt  enig  i,  at  overenskomsterne  for  praksissektoren,  herunder landsoverenskomsten  for  kiropraktik,  er  vigtige  instrumenter  til  sikring  af den  faglige  udvikling  og  kvaliteten  i  praksissektoren,  herunder  sammen- hængen til det øvrige sundhedsvæsen  .  Eksempelvis regulerer praksissek- torens  overenskomster  også  efteruddannelsesordninger,  forskningsenh e- der og kvalitetsprojekter mv. Jeg vil derfor gerne understrege, at sekretariatsbetjeningen af nævnet na- turligvis  skal  besidde  de  nødvendi ge  sundhedsfaglige  kompetencer,  lige- som arbejdet fortsat vil basere sig på et tæt samarbejde med de driftsa n- svarlige sundhedsmyndigheder i regioner og kommuner. For så vidt angår spørgsmålet om indenrigs    - og sundhedsministerens kom- petence og ansvar i forhold til nævnet, kan jeg oplyse, at r egionerne indstil- ler 5 medlemmer til nævnet, kommunerne 2, finansministeren 1 og  inden- rigs- og sundhedsministeren 1 medlem. Jeg kan videre oplyse, at nævnets beslutninger  træffes  ved  stemmeflerhed  og  at  de  statslige  medlemmer  af nævnet kan modsætte sig nævnets beslutninger, idet statslig modsættelse dog kun forventes at ske i helt særlige tilfælde. Endelig kan jeg oplyse, at Indenrigs-  og  Sundhedsministeriets  medlem  i  nævnet  bl.a.  kan  modsætte Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 9. maj 2005 Kontor: 3.s.kt. J.nr.: 205-119-26 Sagsbeh.: TNE Fil-navn: Sp 141.doc
2 sig nævnets beslutninger om overenskomster for praksissektoren af sund- hedsfaglige hensyn. På denne baggrund, og eftersom det af indenrigs - og sundhedsministeren indstillede medlem i nævnet altid vil handle på vegne af ministeren, vil i n- denrigs- og sundhedsministeren fortsat have beføjelser og ansvar i forhold til nævnets virksomhed.      Jeg skal i øvrigt henvise til mine svar på spørgsmål nr. 30 og 53, som bl.a. vedrører oprettelsen af Regionernes Lønnings  - og Takstnævn.