Indenrigs- og sundhedsministeren Forbrugerrådet har i brev af 19. maj 2005 rejst spørgsmål  om gravide og fødende kvi n- ders rettigheder på svangreområdet. Med  udgangspunkt  i  Sundhedsstyrelsens  undersøgelse  af  jordemoderydelserne  på landets  fødesteder  i  2003  og  med  henvisning  til  min  besvarelse  af  4.  maj  2005  på spørgsmål nr. 133 fra Folketingets S undhedsudvalg spørges , om jeg vil benytte mig af bestemmelsen  i  forslaget  til  sundhedslov  (lovforslagets  §  194)  om  kvalitetsudvikling  i sundhedsvæsenet til at sikre gravide og fødende kvinder i Danmark sva  ngreomsorg på et  minimumsniveau  i  form  af  kontinuerlig  jordemodertilstedeværelse  under  føds  elen, minimum 7 jordemoderkonsultationer, forældre og fødselsforberedelse og efterfødsel   s- samtale. Jeg skal i den forbindelse gøre opmærksom på  , at amtskommuner og kommuner alle- rede i dag skal sikre, at sundhedsvæsenets ydelser  generelt har høj kvalitet, og at de t- te indgår som et naturligt led i det decentrale driftsansvar for sundhedsvæsenet.  Det er derfor   naturligvis   også   regeringens   opfattelse   og   forventning,   at   tilbuddene   i svangreomsorgen i hvert enkelt forløb skal have  en høj kvalitet, hvilket  jf. min besvarel- se af spørgsmål nr. 133  bl.a. sikres ved, at det er kvalificeret personale som f.eks. ud- dannede jordemødre, der leverer ydelse rne. Kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet er imidlertid ikke nogen  ny opgave, selvom for- pligtelsen ikke tidligere har væ ret lovreguleret, og bestemmelsen kan ikke anvendes til at detailregulere ydelser til bestemte grupper i sundhedsvæsenet, sådan som Forbru- gerrådet foreslår. Det  skal  i  øvrigt  bemærkes,  at    gravide  jf.  lov  om  svangerskabshygiejne  og  fødsel s- hjælp ,  i  forvejen  har  en  række  rettigheder,  som   er  videreført  uændret  i  forslaget  til sundhedslov  (ret  til  indtil  fem  gratis  forebyggende  undersøgelser  hos  en  læge,  ret  til forebyggende  undersøgelser  hos  en  jordemoder,  ret  til gratis fødselsbetjening  på  s  y- gehus, ret til at føde hjemme og ret til gratis  jordemoderhjælp i den forbindelse). København, den  1. juni 2005 2.s.kt. j.nr.: 2004-1200-59 Forbrugerrådet Fiolstræde 17 Postboks 2188 1017 København K
2 De tilbud, som Forbrugerrådet foreslår, at gravide og fødende sikres på et minimum s- niveau,  er  i  dag  indeholdt  som  anbefalinger  i  Sundhedsstyrelsens  svangreretningsli- nier.  Det  er  faglige  anbefalinger,  som  regeringen  fuldt  ud  støtter  og  forventer,  at  de driftsansvarlige  decentrale  myndigheder  i  størst  muligt  omfang  realiserer  på  landets fødesteder. Jf.  min  besvarelse  af  spørgsmål  nr.  133  er  anbefalingerne  blevet  indskærpet  overfor amterne og fødestederne, og de er blevet  opfordret til at forbedre arbejdstilrettelægge l- sen lokalt samt udnytte jordemoderressourcerne bedre. Jeg tror, at yderligere regule- ring  af  svangreomsorgen  i  form  af  minimumsstandarder  vil  reducere  muligheden  for optimal  arbejdstilrettelæggelse   på  afdelingerne,  ligesom  det  ikke  harmonerer  med Sundhedsstyrelsens anbefalinger om at differentiere indsatsen efter ønsker og behov hos den enkelte kvinde. Jeg skal i den forbindelse minde om, at et positivt resultat fra Sundhedsstyrelsens un- dersøgelse   af  jordemoderydelserne  var,  at  der  er  sket  en  større  individualisering  af tilbudene  i  svangreomsorgen,  herunder  i  form  af  særlig  opmærksomhed  på  svage grupper. Med venlig hilsen Lars Løkke Rasmussen