Til lovforslag nr. L 75 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den   0. juni 2005 4. udkast (Æ   ndringsforslag og bidrag fra S) Betænkning over Forslag til lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæs  enet [af indenrigs- og sundhedsministeren (Lars Løkke  Rasmussen)] 1. Æn   dringsforslag Der er stillet 24 ændringsforslag til lovforslaget.   Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet æ  n- dringsforslag nr. 1-17, 19-20, 22 og 23 . Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet æ  n- dringsforslag nr. 18, 21 og 24. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2005 og var til 1. behandling den 16. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder. Teknisk gennemgang af lovforslaget Indenrigs- og Sundhedsministeriet har på et møde givet udvalget en teknisk gennemgang af lo  v- forslaget. Høring Et  udkast  til  lovforslaget  har  inden  fremsættelsen  været  sendt  i  høring,  og  indenrigs -  og  sund- hedsministeren sendte den 1. december 2004 dette udkast til udvalget, jf. 2004-05, 1. samling, alm. del  -  bilag  105.  Den  10.  januar  2005,  14.  januar  2005  og  24.  februar  2005  sendte  indenrigs-  og sundhedsministeren  de  indkomne  høringssvar  herom  til  u dvalget,  jf.  2004-05,  1.  samling,  svar  på spørg smål 86 og 2004 -05, 2. samling, alm. del –  bilag 21. Den 24. februar 2005 sendte indenrigs- og sundhedsministeren endvidere et notat om høringssvarene til udvalget.  Indenrigs- og sundheds- ministeren har sendt et udkast til de stillede ændringsforslag i høring    og sendte den 4. maj 2005 de modtagne høringssvar til udvalget. Politisk aftale Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af kommunalreformen. Lovforslaget er således et led i udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 m  ed Dansk Fol- keparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte udmøntningsplan fra september 2004.
2 Høringer over kommunalreformen Udvalget har været inviteret til at deltage i Det Politisk  -Økonomiske Udvalgs høring om komm    u- nalreformens  økonomiske  ko nsekvenser  den  6.  april  2005  og  Retsudvalgets  høring  om  retssikke r- hedsmæssige konsekvenser af kommunalreformen den 3. maj 2005. Spørgsmål Udvalget har stillet 6 spørgsmål til indenrigs  - og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger <> Socialdemokratiet støtter tanken om at skabe en  struktur,  der øger overblikket  ved borgerens ad- gang til at klage og modtage erstatning i forbindelse med behandling i sundhedsvæsnet. Socialdemokratiet anser det som en vigtig tryghedsskabende del, at borgerne kan gennemskue det system, der skal rådgive og vejlede ved indgivelse af en klage. Socialdemokratiet mener, at indgivne klager skal tjene til, at systemerne kan uddrage læring, s  å- ledes at patientsikkerheden øges,  og de opnåede erfaringer kan anvendes i forebyggelse af ligne nde fremtidige fejl. Derfor finder Socialdemokratiet, at åbenhed i systemet med henblik på forebygge  lse af fejl og utilsigtede hændelser er et meget vigtigt punkt. Socialdemokratiet  anbefaler  oprettelse  af et  råd  for  større  patientsikkerhed.  Et  sådant  råd  ku n- ne indgå i indsatsen for at opnå større åbenhed og bedre forebyggelsesindsats. Kortlægninger viser, at de fejl, der opstår på baggrund af systemets tilrettelæggelse af opgaven, ved ændringer kan fej  l- minimeres  med  40 pct.  Denne  øgning  af  patientsikkerheden  mener  Socialdemokratiet skal  opnås ved en systematisk kortlægning og   dokumentation, hvor de områder,  der er nævnt i lovforslaget,   bør indgå. Indenrigs- og sundhedsministerens ændr  ingsforslag om offentliggørelse af personer,  der efter Pa- tientklagenævnet afgørelser har begået grove  eller gentagne fejl, finder Socialdemokratiet er en mu- lighed, der bør afprøves.   Socialdemokratiet opfatter områdets løbende   opfølgning og evalu e- ring som meget vigtigt set i forhold til, om borgerne opnår det forventede bedre grundlag  for at vælge behandlingssted, og om s  ystemerne er med til at kvalificere, at patientsikkerheden opnås i systemet. Gennem  høringssvarene  ser  Socialdemokratiet en risiko for,  at  den  nye  model  med  offentliggø- relse   af   enkeltpersoner   kan   vise   sig   at   føre   til  handlingslammelse   hos professionelle   perso- ner af frygt    for    at    blive    hængt    ud    for    at    være uduelig.   Socialdemokratiet    er    optaget    af, at Danmark har et åbent og offensivt sundhed sværen, hvorfor   Socialdemokratiet støtter,  at der efter 3 år sker en  evaluering af modellen med offentliggørelse med henblik på at opnå den bedst mulige patientsikkerhed i miljøer, der  samtidig også sikrer  et godt arbejdsmiljø for de ansatte. Socialdemokratiet  kan  ikke  anbefale  takstfinansiering  af  Patientklagenævnet.    Socialdemokrati- et mener,  at  der  findes  andre  og  bedre  modeller  for  en  rationel  drift  med  fokus  på  motivat i- on til forebyggelse  af  fejl  med  heraf   følgende   færre  klager. Indenrigs-  og  sundhedsministeren har svaret, at lovforslaget kan   vedtages   uden   taksfinansiering,   uden   lovforslagets øvrige  indhold berøres.  Socialdemokratiet mener.  at  takstfinansieringen er et  fordyrende  administrativt  led,  som med fordel kan udelades af lovforslaget. Socialdemokratiet har derfor på baggrund af ministerens svar stillet ændringsforslag, der indeb   æ- rer, at takstfinansieringen udgår af lovforslaget.
3 Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. [ Der gøres opmærksom på, at  et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.] 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af <>: Til § 1 1) I stk. 1 ændres »§ 52  « til: »§ 51«.     [Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag til L 74] Til § 6 2) Nr. 1 udgår.     Nr. 2-8 bliver herefter nr. 1-7.     [Konsekvensrettelse] 3) I nr. 2, der bliver nr. 1, ændres »§ 13« til: »§ 12«.     [Konsekvensrettelse] 4) I nr. 3, der bliver nr. 2, ændres »§ 59 « til: »§ 58«.     [Konsekvensrettelse] 5) I nr. 4, der bliver nr. 3, ændres »§ 60 « til: »§ 59«.     [Konsekvensrettelse] 6) I nr. 5, der bliver nr. 4, ændres »§ 161 « til: »§ 160«.     [Konsekvensrettelse] 7) I nr. 6, der bliver nr. 5, ændres »§ 169 « til: »§ 168«.     [Konsekvensrettelse] 8) I nr. 7, der bliver nr. 6, ændres »§§ 171 og 173 « til: »§§ 170 og 172«.     [Konsekvensrettelse] 9) I nr. 8, der bliver nr. 7, ændres »§ 229« til: »§ 228«.     [Konsekvensrettelse]
4 Til § 7 10) I nr. 1 ændres   »§§ 59-61 og §§ 65-72« til: »§§ 58-60 og §§ 64 - 71«.     [Konsekvensrettelse] 11) I nr. 3 ændres   »§ 160« til: »§ 159«.       [Konsekvensrettelse] 12) I nr. 4 ændres »§ 172« til: »§ 171«.       [Konsekvensrettelse] 13) I nr. 5 ændres »§ 176« til: »§ 175«.       [Konsekvensrettelse] Til § 8 14) I paragraffen ændres   »§ 162« til: »§ 161«.       [Konsekvensrettelse] Til § 15 15) Som stk. 3 indsættes: »Stk. 3. Formanden eller vedkommende næstformand kan   bestemme, at særligt sagkyndige eller andre kan deltage uden stemmeret ved Patientklagenæv  nets behandling af sager.« [Konsekvensrettelse] Til § 16 16) Paragraffen affattes således: »§ 16. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter efter forhandling med   Patientklagenævnet de  t- tes forretningsorden. Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at Patientklagenævnets formand og næstformænd ud over i de i §§ 6 -8 nævnte sager kan træffe afgørelse i sager, der ikke skønnes at frembyde tvivl.« [Konsekvensrettelse] Til § 17 17) Paragraffen udgår , og i stedet indsættes: »Offentliggørelse af klage - og tilsynssager § 17. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at der gives offentligheden a  d- gang til oplysninger om Patientklagenæ  vnet s afgørelser , herunder om at offentliggørelse sker uden anonymisering af oplysninger om den indklagede sundhedsperson, så fremt der er tale om sager,
5 hvor der er givet kritik for alvorlig eller gentagen forsømmelse eller kritik i forbindelse med kosm e- tiske indgreb. Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at der gives offentligheden a  d- gang til oplysninger om afgørelser, der er truffet i det klagesystem, som er aftalt mellem de driftsa n- svarlige myndigheder for sundhedsvæsenet og D  ansk Tandlægeforening. Der kan fastsættes regler om, at der kan ske behandling af oplysninger om personnummer, og om at offentliggørelse sker uden anonymisering af oplysninger om den indklagede tandlæge,   såfremt der er tale om sager, hvor der er givet kritik for alvorlig eller gentagen forsømmelse . Stk. 3. Oplysninger om, at vedkommende sundhedsperson har overtrådt lovgivningen ved de fo r- hold, som de i stk. 1 og 2 nævnte afgørelser vedrører, kan offentliggøres. Der kan dog ikke ske o f- fentliggørelse af oplys ninger om, at sagen oversendes til politiet. Stk. 4. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at Patientklagenæ vnet varetager offentliggørelsen af afgørelserne fra tandlægeklagesystemet, jf. stk. 2. Stk. 5. Sundhedsstyrelsen offentliggør f aglige påbud efter § 5 a, stk. 3,  i lov om sundhedsvæs  enets centralstyrelse m.v., beslutninger om skærpet tilsyn efter sundhedsloven samt fratagelser og in  d- skrænkninger i lægers og tandlægers ordination sret efter lov om udøvelse af lægegerning og lov om tandlæger  .« [Offentliggørelse af klage - og tilsynssager] Af    et mindretal (S), tiltrådt af <>: Til § 18 18) Paragraffen med tilhørende overskrift udgår. [Takstfinansieringen af Patientklagenævnet udgår] Af    indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af: Til § 19 19) I stk. 1, nr. 6, ændres »§ 159  « til: »§ 158«.       [Konsekvensrettelse] Til § 29 20) I stk. 1, nr. 5 , ændres »§ 159 « til: »§ 158«.       [Konsekvensrettelse] Til § 63 Af    et mindretal (S), tiltrådt af <>: 21) I stk. 1 udgår », jf. dog stk. 3 «. [Konsekvensændring af ikrafttrædelsesbestemmelsen som følge af ændringsforslag nr. 1 8 og 23] Af    indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af <>:
6 22) I stk. 1ændres »stk. 3  « til: »stk. 01 og 3«. [Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 23] 23) Efter stk. 2 indsættes   som nyt stykke: »Stk. 01 . § 17 træder i kraft den 1. januar 2006, og finder anvendelse på klage - og tilsynssager, der er indsendt til pågældende klage   - eller tilsynsinstans efter den 1. januar 2006 eller senere efter in- denrigs- og sundhedsministerens bestemmelse.« [Ikrafttrædelsesbestemmelse] Af    et mindretal (S), tiltrådt af: 24) Stk. 3 udgår. Stk. 4 bliver herefter stk. 3 [Konsekvensændring af ikrafttrædelsesbestemmelsen som følge af ændringsforslag nr. 1 8] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1-14, 1 9 og 20 Ændringsf   orslagene  er en konsekvens af det ændringsforslag til  L 74, forslag til sundhedsloven, som er oversendt til Folketingets Sundhedsudvalg vedrørende  ophævelse af sundhedslovens § 8 om karenstid til ydelser i praksissektoren og i sygehusvæsenet. Til nr. 1 5 og 16 Ændringerne er alene af lovteknisk karakter. Der er tale om en sammenrykning af b   estemmelserne for at gøre plads til  den foreslåede ny  bestemmelse om offentliggørelse af klage - og tilsynssager (§ 17). Til nr. 17 A l m i n d e l i g e   b e m æ r k n i n g e r 1. Formålet med  ændrings  forslaget Det er formålet med ændringsforslaget med virkning fra    den 1. januar 2006 at give borgerne øg e- de  muligheder  for  indsigt  i  afgørelser  vedrørende  sundhedspersoners  faglige  virksomhed,  idet  det foreslås, at klages ager fra Patientklagenævnet eller fra det amtslige tandl  æ  geklagesystem fremover kan  offentliggøres  uden  anonymisering  af  oplysninger  om  den  indklagede  sundhedsperson  i  afg ø- relser med kritik af alvorlig eller gentagen karakter. Ved offentliggørelse af klage sager, hvor Pati- entklagenævnet eller det amtslige tandlægenævn har udtrykt kritik, skabes der større gennemsigti g- hed for den enkelte borger og dermed et mere kvalificeret grundlag for det frie valg. Tilsvarende foreslås, at Sundhedsstyrelsen med virkning f ra 1. januar 2006, som led i tilsynsvirk- somheden,  offentliggør  faglige  påbud  efter  centralstyrelseslovens  §  5    a,  stk.  3,  fratagelser  og  ind- skrænkninger  i  lægers  og  tandlægers  ordinationsret  samt  beslutninger  om  at  iværksætte  skæ rpet tilsyn over for en sundhedsperson.
7 Ændringsforslaget fremsættes, fordi det findes naturligt samtidigt med Folketingets b ehandling af lovforslaget  om  klage-  og  erstatningsadgang  inden  for  sundhedsvæsenet  (L  75),  fremsat  den  24. februar 2005, der bl.a. omfatter den retlige regulering af Patientklagenævnet, at behandle spørgsm   å- let om offentlighedens adgang til indsigt i Patientklagenævnets og tandlægeklagesystemets afgøre l- ser samt i Sundhedsstyrelsens tilsynssanktioner. 2.Ændringsforslagets baggrund og indhold Med ændrings  forslaget indføres der mulighed for, at offentligheden med virkning fra  den 1. janu- ar 2006 kan få indsigt i afgørelser vedrørende sundhedspersoners faglige virksomhed, jf. ændring s- forslag. Herefter kan der ske offentliggørelse af afgørelser fra Patientklagenævnet og det med Syge- sikringens Forhandlingsudvalg aftalte klagesystem for tandlæger i sager, hvor der er u  dtrykt kritik af  den  pågældende  sundhedsperson,  uden  at  der  sker  anonymisering  af  oplysninger  om  sundhed   s- personen. Offentliggørelsen omfatter alene afgørel  ser med kritik, der har et indhold af alvorlighed eller gentagelse, samt sager med kritik i forbindelse med kosmetiske indgreb. Samtidig indføres der mulighed for, at offentligheden kan få indsigt i de påbud, som Sundhedsst   y- relsen har udstedt over for autoriserede sundhedspersoner i medfør af centralstyrelseslovens § 5 a, stk. 3, ligesom der gives mulighed for indsigt i, hvilke sundhedspersoner der er sat under skærpet tilsyn af Sundhedsstyrelsen, samt i beslutninger vedrørende  fratagelse og indskrænkning    af lægers og tandlægers ordin  ationsret. Ændringsf   orslaget  bidrager  til  en  mere  gennemsigtig  sundhedssektor,  hvor  nu  også  information om  kvaliteten  af  den  enkelte  sundhedspersons  behandling  bliver  offentlig  tilgængelig.  Endvidere bliver borgernes stilling over  for sundhedsvæsenet styrket ved   ændrings  forslaget. Borgeren bliver i stand til at træffe et kvalificeret valg, f.eks. når der skal vælges praktiserende læge eller tandlæge  , hvilket sikrer, at borgerne får den service og kvalitet, de har brug for og eft erspørger.  Ændringsf   or- slaget indebærer ligeledes, at borgerne og medierne får indsigt i klageorganernes    og tilsynsmyndig- hedernes  arbejde  og  i  baggrunden  for  vurderingen  af  sundhedspersoners  fejl,  ligesom  offentliggø- relsen vil bidrage til øget behandling skvalitet. Erfaringsopsamling og evaluering. Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet  vil  sammen  med  Patientklagenævnet  løbende  følge,  hvordan reglerne  om  offentliggørelse  af  Patientklagenævnets  afgøre lser  fungerer.  Formålet  med  ordningen er som anført at give patie nterne et bedre grundlag for at anvende de valgmuligheder, sundhedsvæ- senet giver med hensyn til valg af egen læge, speciallæge og sygehus m.m. Det er derfor vigtig t at opsamle erfaringer med, hvordan patienterne anvender de offentliggjorte oplysninger, så  der løbe n- de kan arbejdes med at tilvejebringe en må lrettet og brugbar information. Efter 3 år vil ministeriet sammen med Patientklagenævnet foretage en samlet evaluering af erf   a- ringerne med ordningen. Heri vil også blive inddraget spørgsmål om sundhedspers   onalets erfarin- ger. De faglige organisationer og repræsentanter for patientforeningerne vil få tilbud om at deltage i dette arbejde. Tilsvarende erfaringsopsamling og evaluering vil blive gennemført for klagesystemet på tandl  æ- geområdet  og for tilsynssystemet. Særligt ved  rørende  persondataspørgsmål Bestemmelsen om offentliggørelse af klage - og tilsynssager rejser spørgsmål om, hvorvidt en o  f- fentliggørelse af sundhedspersoners navne, jf. bestemmelsens stk. 1 og 2, og oplysninger om stra f- bare forhold i forbindelse med klagesager, jf. stk. 3, er i overensstemmelse med persondataloven.
8 Det fremgår af persondatalovens § 7, stk. 1 , at oplysninger om helbredsmæssige forhold ikke må behandles. Det fremgår dog af persondatalovens § 9 om retsinformation ssystemer, at oplysningerne kan  behandles,  hvis  dette  sker  med  henblik  på  at  føre  retsinformationssystemer  af  væsentlig  sa m- fundsmæssig bety  dning. Indenrigs- og Sundhedsministeriet  finder det af væsentlig samfundsmæssig betydning, at den e n- kelte borger kan få oplysninger  om, hvorvidt en sundhedsperson, f.eks. vedkommendes praktiseren- de læge, har overtrådt lovgivningen i relation til patientbehandling m   .v. Desuden er det ikke hensig- ten med dette ændrings  forslag, at patientens navn eller personnummer og lign. offentliggøres. Det fremgår af persondatalovens § 9, stk. 2, at oplysninger, der b ehandles i medfør af § 9, stk. 1 ikke senere må behandles i andet øjemed. Det fremgår endvidere af § 9 stk. 3, at tilsynsmyndigh   e- den, det vil sige Datatilsynet, kan meddele nærmere vilkår. Af  Datatilsynets  standardvilkår  1  fremgår  bl.a.,  at  i  afgørelser,  som  indeholder  fortrolige  oply   s- ninger  eller  oplysninger  om  enkeltpersoners  rent  private  forhold,  skal  de  pågældende  oplysninger anonymiseres i overensstemmelse med vilkår 2, jf. dog vilkår   3, før videreg ivelse må finde sted. Det følger af vilkår 2, at en eventuel anonymisering består i udelade   lse af personnavne, præcise adresseangivelser og eventuelt andre identifikationsoplysninger vedrørende personer. I stedet for de udeladte oplysninger kan indsættes neutrale betegnelser. Personnumres løbenummer udelades. Med  ændringsforslag  nr.  3    er  det  tilsigtet  at  fravige  standardvilkår  1  og  2,  som  Datatilsynet  har fastsat i medfør af  persondatalovens § 9, stk. 3. Forslaget vil således fravige Datatils ynets vilkår om anonymisering i relation til de pågældende sundhedspersoner. An   onymisering af patienterne vil ske i overensstemmelse med tilsynets vilkår. Hvis en afgørelse har været behandlet af en højere instans, skal de tte samt udfaldet heraf fremgå af gengivelsen af sagen, jf. standardvilkår 4. Det skal kontrolleres, at der ikke er fejl i gengivelse af afgørelserne, og at fejl og lignende  bliver rettet eller slettet, jf. standardvilkår 5. De  dataansvarlige  vil  være  Patientklagenævnet,  amterne  og  senere regionsråd,   Landstandlæg  e- nævnet   samt Sundhedsstyrelsen. Det fremgår af persondatalovens § 37, stk. 2, at den dataansvarlige, hvis  en  registreret  person  fremsætter  anmodning  herom,  skal  underrette  den  tredjemand,  hvortil oplysninger  er  videregivet,  om  at  de  videregivne  oplysninger  er  berigtiget,  slettet  eller  blokeret. Dette gælder dog ikke, hvis underretningen viser sig umulig eller er uforholdsmæssig va nskelig. Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet  finder  i  den  forbindelse,  at  det  vil  være  umuligt  at  underret  te tredjemand, idet oplysninger offentliggøres på en hjemmeside på    internettet, hvor det ikke vil være muligt at se, hvem der rent faktisk har set oplysningerne. De dataansvarlige bør være behjælpelige med at rette fejl, hvis der skulle opstå en situation, hvor en sundhedsperson er registreret med ukorrekte oplysninger i en søgemaskine eller lignende. Ved fastsættelse af regler i medfør    ændringsforslag  et vil der blive indhentet en udtalelse fra Data- tilsynet, og der vil senest ved bekendtgørelsens ikrafttræ   den blive foretaget de fornødne anmelde l- ser til Datatilsynet. For at persondataloven kan fraviges kræves det, at særlovgivningen ikke strider mod persondat a- direktivet (95/46/EF af 24. oktober 1995), og at der er tale om vægtige samfundsmæssige he nsyn. Indenrigs - og Sundhedsministeriet finder ikke, at bestemmelsen i stk. 3 strider mod persondatadi- rektivet. For så vidt angår de vægtige samfundsmæssige hensyn er det I ndenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse, at hensynet til patientsikkerheden og til den enkelte borger, der skal have mulighed for at
9 vælge en sundhedspe  rson på baggrund af vedkommendes faglige kriterier, må overstige hensynet til den enkelte sundhedsperson. Ministeriet finder det af væ  sentlig samfundsmæssig interesse, at borgerne kan få oplysn   inger om hvorvidt en sundhedsperson, f.eks. deres praktiserende læge, har handlet  med omhu og samvitti  g- hedsfuldhed, eller om vedkommende har begået faglige fejl, der medfører en overtrædelse  af lo v- givningen, særligt hvor der er tale om de nævnte alvorlige eller gentagne forsømmelser . Ministeriet finder det også af samfundsmæssig interesse, at borgerne kan få oplysninger om , hvilke sundheds- personer der har fået faglige påbud, er sat under skærpet tilsyn m.v. Der skal foretages notifikation af kommissionen i forlængelse af ve  dtagelsen af lovforslaget. 3. Administrative og økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner Med hensyn til de økonomiske konsekvenser af  offentliggørelse af klagesager  skønnes det , for så vidt angår  Patientklagenævnets   afgø r, at udgiften vil udgøre omkring 0,5 mio. kr. i etablering og  den  løbende  anonymisering  (med  offentliggørelse  på  hjemm   eside/sundhed.dk)  20.000  kr.  om året, baseret på ca. 100 afgørelser om året, der falder ind under ordningen. For  så  vidt  angår  de    amtslige  tandlægenævn skønnes  det,  at  etabl eringsudgiften  vil  udgøre  0,6 mio. kr. (apparatur, nye programmer og søgeregister mv.) og den løbende anonymisering (med o  f- fentliggørelse på hjemmeside/sundhed.dk) 6.000 kr. om året, baseret på ca. 20 kritik -afgørelser o m året, som amter/regionsråd skal kompens  eres for. De samlede udgifter vil således være på 1,1 mio. kr. til etablering i 2006 og på 26.000 kr. i årlig drift fra og med 2006. Disse  udgifter  vil  blive  afholdt  inden  for  Indenrigs-  og  Sundhedsministeriets  ramme.  DUT- forhandling med amtskommuner m.v. er endnu ikke afsluttet. Samtidigt fremgår det af § 17, stk. 4, at Patientklagenævnet kan varetage offentliggørelsen af kl a- ger  fra  det  regionale/amtslige  tandlægeklagesystem.  Det  forudsættes,  at  Patientklagenævnet  k om- penseres herfor enten af de pågældende amter eller direkte af ministeriet. Med hensyn til forslaget om at offentliggøre visse af Sundhedsstyrelses tilsynssager vil dette i n- debære en årlig offentliggørelse på ca. 75 sager. Forslaget vil ikke medføre økono miske konsekven- ser af betydning. Specielle bemærkninger til det foreslåede Vedrørende Patientklagenævnet   : Efter stk. 1 kan ministeren fastsætte regler om offentlighedens adgang til oplysninger om Patien  t- klagenævnets afgørelser uden at oplysninger om sundh   edspersonen anonymiseres. Patientklagenævnet har siden 1999   offentliggjort  20 anonymiserede  afgørelser om måneden, der er valgt af nævnet ud fra, om de er vejledende, væsentlige eller princ ipielle for praksis på området. Ved fastsættelse af regler i medfør    af stk. 1 om offentliggørelse af ikke -anonymiserede afgørelser fra  Patientklagenævnet,  der  alle  har  et    indhold  af  alvorlighed  eller  gentagelse,  vil  ministeriet  ud- mønte di sse således: 1. De sager, hvor nævnet har fundet grundlag for mistanke om, at sundhed  spersonen har gjort sig skyldig i »grovere eller gentagen forsømmelse eller skødesløshed    « i respektive autorisationslo- ve (f.eks. læ  gelovens § 18). 11 sager i 2003. 2. De sager, hvor nævnet har givet en   tilrettevisning med indskærpelse § 15, stk. 1, n r. 4    , i bekendtgørelse om forretningsorden for Sundhedsvæsenets Patientklagenævn (BEK nr. 885 af
10 04/11/2003), jf. centralstyrelseslovens § 14 vedrørende  »omhu og samvittighedsfuldhed«. 47 sager i 2003. 3. De tilfælde  , hvor samme sundhedsperson inden for 5 år er tildelt 3 irettesættelser for lovove   r- trædelser efter autorisationslovenes   bestemmelser om omhu og samvittighedsfuldhed (f.eks. lægelovens § 6) samt andre   forhold (f.eks. lægelovens § 8  ), uanset det område irettesættelsen omfatter. Antallet kan ikke vurderes på n uværende tidspunkt. 4. Alle tilfælde, hvor der er givet   kritik i forbindelse med kosmetiske indgreb (da der grundlæ  g- gende er tale om indgreb på raske personer). Antallet af kritiksager vedr ørende  læg  ers kosmeti- ske kirurgi var 48 i perioden fra april 1998 til juni 2004. Kritik  for  kosmetiske  operative  indgreb  omfatter  også   information,  samtykke  og  journalføring  i forbindelse med det kosmetiske indgreb. Ved kosmetiske indgreb forstås in dgreb, der hovedsageligt foretages af ikkebehandlingsmæssige å   rsager. Patientklagenævnet træffer årligt omkring 2.100 afgørelser, hvoraf der i ca. 23 pct. eller 480 sager gives  vedkommende  sundhedsperson(er)  en  tilrettevisning  for  overtrædelse  af  sundhedslovgivni  n- gen. Afgørelsen  renses/anonymiseres  for  alle  andre   identifikationsoplysninger,  (herunder  patientens navn,  afdeling,  sygehus,  stednavne  samt  andre  sundhedspersoner),  end  navn  og  titel  på  den  sun d- hedsperson, der har overtrådt lovgi vningen. Afgørelsen offentliggøres på     nævnets   hjemmeside – samt på en fælles int ernetside for alle 3 om- råder omfattet af lovforslaget  (eventuelt den offentlige sundhedsportal »Sundhed.dk«) - umiddelbart efter at den er truffet og forbliver offentlig i 2 år, hvorefter den fjernes fra s iden. Denne frist svarer i øvrigt   til forældelsesfr  isten for indgivelse af klager over sundhedspersoners faglige virksomhed til nævnet. Offentliggørelserne ledsages af indledende bemærkninger om selve klage - og tilsynssyste- met og lign., herunder tilrettevisningers betydning for behandlingskvaliteten, såled es at den enkelte afgørelse sættes ind i den rette ko   ntekst. Uden for offentliggørelsesordningen falder de psykiatriske ankesager, idet  Patientklagenævnet   ik- ke i disse afgørelse r vurderer den enkelte sundhedsperson, men lovligheden af tvangsindgrebet. Uden for offentliggørelsesordningen falder endvidere de administrative klager , som Patientklage- nævnet  i  medfør  af  §   §  6  og  7  får  tillagt,  idet  afgørel  serne vil  vedrøre  en  offentlig  myndighed  og ikke den enkelte sundhedspersons eventuelle overtrædelse af lovgiv  ningen. Endelig falder de afgørelser, hvor det ikke har været muligt at fas   tlægge  , hvilken sundhedsperson der har begået fejlen, uden for offentliggørelse  sordningen. Vedrørende tandlægeklagesystemet: I stk. 2 angives det, at ministeren kan fastsætte regler   om offentlighedens adgang til oplysninger om  det  mellem  Sygesikringens  Forhandlingsudvalg  og  Dansk  Tandlægeforening  aftalte  tandlæge - klagesystems afgørelser , uden at oplysninger om tandlægen anon  ymiseres. Tandlægeklagesystemet består  af  lokale  amtstandlæg   enævn  og  en  ankeinstans,  Landstandlægenævnet. Offentliggørelsen omfatter også de sager, hvor  Landstandlægenævnet finder, at lovgivningen er overtrådt.  Betingelsen for offentliggørelse af afgørelsen er  , at kritikken har et indhold af alvorlighed eller gentagelse, hvil- ket ministeriet agter at udmønte s å ledes: 1. De sager, hvor nævnet har fundet, at tandlægen har gjort sig skyldig i alvorlig eller gentagen overtrædelse af tandlægeloven (bl.a. tandlæ  geloven § 19). 2. De tilfælde  , hvor samme tandlæge   inden for 5 år er tildelt 3 irettesættelser for lovove   rtrædelser efter autorisationslovens bestemmelser om omhu og samvittighedsfuldhed (f.eks. tandlægel  o- vens § 12) samt andre forhold, uanset det område irettesættelsen o   mfatter.
11 Det  forventes,  at  regionerne  efter  kommunalreformens  ikrafttræden  ,  vil  opretholde  en  klageord- ning i tandlægesystemet. Det overenskomstbaserede tandlægeklagesystem er   senest ved Indenrigs - og Sundhedsministeriets bekendtgørelse nr.   258 af 12 . april 2005 givet generel adgang til at træffe afgør   elser i klager over faglige spørgsmål for privatpraktiserende tan  dlæger under   Sygesikringen. Tandlægeklagesystemet træffer årligt omkring 400 afgørelser, hvoraf der i ca. 60 pct. eller ca. 240 sager gives vedkommende klager medhold i klagen. Cirka 1/3 af sagerne eller ca. 130 sager ankes til  Landstandlægenævnet En del af disse vedrører hel  eller delvis tilb agebetaling af honorar,  fordi det udførte ikke har vist sig honorarværdigt. Flere af disse sager vil ofte blive forligt mellem parte   r- ne. Sager der vedrør er lovovertrædelse, som omfattes af offentliggørelsen, u   dgør således en mindre del af de cirka 240 sager, skønsmæssigt 20 s   ager årligt. Ved fastsættelse af regler i medfør af stk. 2 vil følgende blive lagt til grund: En  afgørelse  bør  ikke  offentliggøres  fø r  udløbet  af  ankefristen  for  sagernes  forelæggelse  for Landstandlægenævnet  (6  uger).  Såfremt  afgørelsen  er  anket ,  for  så  vidt  angår  tandlægens  faglige virksomhed, bør den ikke offentliggøres  , før ankeinstansen har truffet afgørelse, og kun i de tilfæ l- de, h vor en afgørelse om overtrædelse af lovgivningen fas tholdes. Det er hensigten, at der kun offentliggøres afgørelser om faglig vir  ksomhed med tandlægens navn, hvor nævnet har fundet  , at lovgivningen er overtrådt , og hvor der er tale om alvorlighed eller genta- gelse. Den del af afgørelsen , der vedrører tilbagebetaling af honorar , offentliggø De afgørelser, hvor det ikke har været muligt at fastlægge , hvilken sundhedsperson der har begået fejlen, falder uden for offentliggøre lsesordningen. Afgør elsen  renses/anonymiseres  for  alle  andre  identifikationsoplysninger,  (herunder  patientens navn, stednavne samt andre sundhedspersoner), end navn og titel på den tandlæge, der har overtrådt lovgivningen. Afgørelsen  offentliggøres  på  en  hjemmeside     -  samt  på   en  fælles  internetside  for  alle  3  områder omfattet af lovforslaget - med nævnte modifikationer umiddelbart efter  , at den er truffet og forbliver offentlig i 2 år, hvorefter den fjernes fra siden. Offentliggørelserne ledsages af indledende bemær k- ninger om selve klage- og tilsynssystemet og lign., således at den enkelte afgørelse sættes ind i den rette kontekst. Vedrørende   begge  klageinstanser  kan  det  endvidere  blive  nødvendigt,  at  den  indklagede  sun d- hedspersons  personnummer  opgives  til  klageinstansen  med  henblik  på  entydig  identifikation  af sundhedspersonen.  Dette  er  lovhjemlet  i stk.  2,  2.  pkt.,  1. led.  Forslaget  indebærer    ikke ,  at  der  vil ske offentliggørelse af den pågældende sundhedspersons personnummer i de afgørelser, der offen t- liggøres. Patientklagenæ   vnet har allerede i medfør af persondatalovens § 11, stk. 1 , hjemmel til at behandle oplysninger om sundhedspersonernes personnummer med henblik på en entydig identif i- kation. Med henblik på at sikre en entydig identifikation af sundhedspersonerne kunne det  nye auto- risationsnummer, som Sundhedsstyrelsen har indført, anvendes i de offentli ggjorte sager. Det bemærkes, at der ikke vil kunne ske offentliggørelse af oplysninger om vedkommende sun   d- hedsperson, der omfattes af persondatalovens § 7, stk. 1, om behandling af personfølsomme oply s- ninger, eller som udgangspunkt omfattes af persondatalovens § 8 om behandling af oplysninger om strafbare forhold m.v. Nogle  af  afgørelserne  fra  Patientklagenævnet  og  fra  tandlægeklagesystemet  vil  indeholde  oply s- ninger om overtrædelse af bestemme  lser, der samtidigt er strafbelagt, evt. i anden lovgivning, f.eks. straffeloven, og i nogle tilfælde vil klageorganet have tilkendegivet  , at sagen er af så alvorlig kara k-
12 ter, at den oversendes til Politiet. Det vil dog være op til ankla  gemyndighe den at vurdere, hvorvidt der skal rejses tiltale og op til domstolene at vurdere, hvorvidt der skal idø mmes en straf. Med  bestemmelsen  i  stk.  3  skabes  der  hjemmel  til,  at  oplysninger  om,  at  vedkommende  sund- hedsperson har overtrådt lovgivningen v ed de forhold, som de i stk. 1 og 2 nævnte afgørelser vedr   ø- rer, kan offentliggøres. Baggrunden herfor er, at det ikke på forhånd kan læ gges til grund, at der i alle  sådanne  tilfælde  vil  være  hjemmel  i  persondataloven  til  at  offentliggøre  oplysninger  om,  at vedkommende sundhedsperson har overtrådt lovgivningen. Der vil dog ikke være hjemmel til at offentliggøre oplysninger i afgørelsen om, at sagen overse n- des til politiet, jf. det foreslåede  nye § 17, stk. 3, 2. pkt., idet der i givet fald vil være tale om o  plys- ninger, der er af særlig indgr  ibende karakter for den pågældende sundhedsperson. Det fremgår af stk. 4, at indenrigs - og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at Patientkl  a- genævnet  varetager  administrationen  med  offentliggørelsen  af  afgørelserne fra  tandlægeklages  y- stemet, som dette er beskrevet i stk. 2. Med henblik på at sikre en ensartet og samlet samt billigere offentliggørelse af alle patientklager foreslås, at der gives ministeren mulighed for at lægge offen t- liggørelsesopgaven  hos  én  myndighed,  nemlig  Patientklagenævnet,  og  ikke  på  de  enkelte  a   m- ter/regioner. Nævnet offentliggør i forvejen afgørelser (dog i anonymiseret form) og vil efter dette forslag komme til at stå for 90  pct. af de offentliggjorte patientklagesager. Der vil således med b e- stemmelsen  i  stk.  4  blive  skabt  mulighed  for  at  opnå  en  større  ekspertise  på  området  samt  for  at skabe stordriftsfordele. Vedrørende  tilsynssager Med bestemmelsen i ændrings  forslagets § 17, stk. 5, foreslås det, at Sundhedsstyrelsen offentli g- gør sager om fa glige påbud efter centralstyrelseslovens § 5 a, stk. 3, beslutninger om skærpet tilsyn efter sundhedslovens § 216 (jf. andet ændringsforslag fra ministeren til L 74 om retl  ig regulering af skærpet tilsyn  ) samt fratagelser og indskrænkninger i lægers og tan dlægers ordinationsret efter he  n- holdsvis læge  - og tandlægeloven.  Det forudsættes, at offentliggørelse af de nævnte forhold vil ske på Sundhedsstyrelsens hje mmeside. Efter gældende lovgivning offentliggør Sund   hedsstyrelsen fratagelse af en sundhedspersons auto- risation  og  indskrænkning  af  en  sundhedspersons  virksomhedsområde.  Offentliggørelsen  sker  på Sundhedsstyrelsens hjemmeside - samt på en fælles internetside    for alle 3 områder omfattet af lo v- forslaget. Det forudsættes i forbindelse med offentliggørelse     af faglige påbud, at påbud  det forbliver offent- ligt, så længe påbud det varer, dvs. indtil Sundhedsstyrelsen ophæver påbu   ddet. Endvidere forudsæ  t- tes det, at påbu ddet offentliggøres i sin helhed, således at det fremgår, på hvilken baggrund påbudet er udstedt. Sundhedsstyrelsen har inden for de seneste 2 år udstedt 9 faglige påbud. Efter   sundhedslovens   §   216   –   nyt   stk.   2 -   kan   Sundhedsstyrelsen   træffe   beslutning   om   at ivær  ksæ  tte skærpet tilsyn over for personer ansat inden for sundhedsvæsenet, såfremt styrelsen har begrundet formodning om, at den pågældende sundhedspersons virksomhedsudøvelse vil udgøre en forringet  sikkerhed  for  fremtidige  patienter.  Med  dette  ændrings  forslag  offentliggør  Sundhedsst y- relsen beslutninger om et sådant skærpet tilsyn. Beslutningen     forbliver offentlig, så længe den p   å- gældende  sundhed  sperson  er  under  skærpet  tilsyn.  Det  forventes,  at  ca.  40  -50  sundhedspersoner årligt vil være u   nder skærpet tilsyn. Efter  henholdsvis  læge  -  og  tandlægeloven  kan  Sundhedsstyrelsen  foretage  indskrænkning  el ler fratagelse  af  en  læge/tandlæges  ordinationsret.  Også  disse  beslutninger  forudsættes  offentliggjort, idet  det  forudsættes,  at  disse  indskrænkninger  af  ordination sretten  forbliver  offentlig,  eventuelt  så længe in  dskrænkningen/fratagelsen varer. Det forve  ntes, at der vil være ca. 10 sager årligt.
13 Til nr. 18, 21 og 24 Ændringsforslagene indebærer, at den del af lovforslaget, som omhandler den foreslåede indføre l- se af en takstfinansiering af Patientklagenævnet fra 1. januar 2006, udgår. Ændringsforslagene  me   dfører  således,  at  Patientklagenævnet  også  fremover  vil  blive  finansieret som i dag, dvs. af staten over Indenrigs- og Sundhedsministeriets budget. Til nr. 22 og 23 I § 63 foreslås  som nyt  stk. 3, at adgangen til at fastsætte regler om en offentliggørelses   ordning træder i kraft den 1. januar 2006 og fi  nder anvendelse på de klage - og tilsynssager, der er indsendt til på gældende klage  - eller tilsynsinstans efter lovens ikrafttræden. Der  er i bestemmelsen indeholdt mulighed for at udskyde ikrafttræden vedr  øre nde tandlægekl  a- gesystemet til kommunalreformens ikrafttræden 1. januar 2007, hvor de nye og større sygesikring   s- organer lettere kan varetage opgaven. Inge-Lene Ebdrup (V)   Joan Erlandsen (V)   Birgitte Josefsen (V)   Preben Rudiengaard (V) nfmd. Jørgen  Winther (V)   Birthe Skaarup (DF) fmd.  Karin Nødgaard  (DF)   Helle Sjelle (KF) Pia Christmas-Møller  (KF)   Karen Hækkerup   (S)   Lone Møller  (S)   Karen J. Klint (S) Lene Hansen (S)   Charlotte Fischer (RV)   Morten Østergaard    (RV)   Kamal Qureshi (SF) Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðvel   disflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
14 Bilag 1 Bilagsnr.    Titel 1 Høringsnotat, fra indenrigs - og sundhedsministeren 2 Orientering om høringssvar over lovforslagene vedrørende komm  u- nalreformen på sundhedsområdet 3 Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets tekniske gen- nemgang af lovforslagene vedrørende kommunalr eformen på sun d- hedsområdet 4 Materiale omdelt i forbindelse med behandlingen af lovforslag nr. L 83 fra 2004-05, 1. samling 5 Tidsplan for besvarelse af spørgsmål 6 Oversigt over bemyndigelsesbestemmelserne i lovforslaget samt ud- møntningsplanerne for d isse 7 Foreløbig fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 8 Kopi SUU L 74 - svar på spørgsmål 82 om mulighed for at opnå e r- statning for psykiske skader som konsekvens af brug af lægemidler, fra indenrigs- og sundhedsministeren 9 Kopi SUU alm. del - svar på spørgsmål 78 og 79 om oversendelse af høringssvarene vedrørende lovforslag om offentliggørelse af klages   a- ger på sundhedsområdet, fra indenrigs  - og sundhedsministeren 10 1. udkast til betænkning 11 Ændringsforslag, fra indenrigs   - og sundhedsministeren 12 2. udkast til betænkning 13 Ændringsforslag, fra indenrigs   - og sundhedsministeren 14 Nyt tidspunkt for afgivelse af betænkning over lovforslaget 15 3. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 75 Spm.nr. Titel 1 Spm. om de økonomiske konsekvenser ved indførelse af takstfina  n- siering, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om de økonomiske konsekvenser ved at sammenlægge de n   u- værende klage  - og erstatningsinstanser, til in denrigs - og sundhedsmi- nisteren, og ministerens svar herpå 3 Spm., om ministeren forventer en reduktion af antallet af klager i forbindelse med indførelse af takstfinansiering, til indenrigs - og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at der læres   af indkomne kla- ger og dermed forebygges fremtidige fejl, til indenrigs- og sund-
15 hedsministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om, hvilken betydning det vil have for oprettelse af Sundheds- væsenets Patientklagenævn, såfremt takstfinansieringen udelades af lovforslaget, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om kommentar til høringssvarene til lovudkastet om offentli g- gørelse af klagesager på sundhedsområdet, til indenrigs   - og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå