Til lovforslag nr. L 75 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den   7. juni 2005 Betænkning over Forslag til lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæs  enet [af indenrigs- og sundhedsministeren (Lars Løkke  Rasmussen)] 1. Ændringsforslag Der er stillet 24 ændringsfors  lag til lovforslaget. Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet æ  n- dringsforslag nr. 1-17, 19-20, 22 og 23 . Socialdemokratiets og Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 18, 21 og 2  4. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2005 og var til 1. behandling den 16. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 9 møder. Teknisk gennemgang af lovforslaget Indenrigs- og Sundhedsministeriet har på et møde givet udvalget en teknisk gennemgang af lo  v- forslaget. Høring Et  udkast  til  lovforslaget  har  inden  fremsættelsen  været  sendt  i  høring,  og  indenrigs -  og  sund- hedsministeren sendte den 1. december 2004 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret  2004-05, 1. samling, alm. del - bilag 105. Den 10. januar 2005, 14. januar 2005 og 24. februar 2005 sendte in- denrigs-  og  sundhedsministeren  de  indkomne  høringssvar  herom  til  ud valget,  jf.  folketingsåret 2004-05, 1. samling, svar på spørgsmål 86 og     folketingsåret  2004 - 05, 2. samling, alm. del –  bilag 21. Den 24. februar 2005 sendte indenrigs- og sundhedsministeren endvidere et notat om høring s- svarene til udvalget. Indenrigs- og sundhedsministeren har sendt et udkast til de stillede ændring  s- forslag i hø . Den 4. maj 2005 blev de modtagne høringssvar  sendt til udvalget. Politisk aftale Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af kommunalreformen. Lovforslaget er således et led i udmøntningen af regerin  gens aftale fra juni 2004 med Dansk Fol- keparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte udmøntningsplan fra september 2004.
2 Høringer over kommunalreformen Udvalget har været inviteret til at deltage i Det Politisk  -Økonomiske Udvalgs høring om komm    u- nalreformens  økonomiske  konsekvenser  den  6.  april  2005  og  Retsudvalgets  høring  om  retssikke  r- hedsmæssige konsekvenser af kommunalreformen den 3. maj 2005. Spørgsmål Udvalget har stillet 6 spørgsmål til indenrigs  - og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stil- lede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af   Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre stillede ændringsforslag. Venstres,  Dansk  Folkepartis  og  Det  Konservative  Folkepartis  medlemmer  af  udvalget  finder,  at der med lovforslaget skabes en mere overskuelig lovgivning, der gør det lettere for patienter at få et samlet overblik over adgangen til at klage og modtage erstatning i forbindelse med behandling m.v. i sundhedsvæsenet. Samtidig sker der en styrkelse af patienters retsstilling i og med, at der indføres en enklere klageadgang for kommunalbestyrelsers og regionsråds administrat ive afgøre lser. Med L 74 gennemføres en gennemgribende reform på sundhed  sområdet, der skaber et forbedret grundlag for at sikre sammenhængende patientforløb på tværs af administrative grænser samt let og lige adgang til forebyggelse, undersøge lse, behandling og pleje på et højt fagligt niveau. Uanset om reformen på sundhed sområdet således  er med til at sikre et velfungerende sundhedsvæsen, vil det ikke  kunne  undgås,  at  der  i  en  sundhedsse ktor,  hvor  så  mange  mennesker  dagligt  arbejder,  er  en risiko for, at noget kan gå galt. En god dialog mellem patient og læge kan sikkert medføre, at mange klager helt un   dgås. Der bør derfor sættes fokus på at sikre denne di   alog. Samtidigt er det vigtigt, at patienterne kan klage over en given behandling til Patientklagenæ  vnet, og  at  der  er  åbenhed  om  Patientklagenævnets  afgørelser.  Det  betyder  ikke,  at  sundhedspe rsonalet skal hænges unødigt ud for mindre fejl eller enkeltstående tilfælde. V, DF og KF finder, at det af ministeren stillede ændringsforslag vedrørende offent   liggø klage-  og  tilsynssager  sikrer,  at  der  kun  sker  offentliggørelse  af  alvorlige  og  gentagne  fejl,  dvs.  i situationer,  hvor  sundhedspersonalets  handlinger  kan  få  alvorlige  konsekvenser  for  patiente rnes sikkerhed. V, DK og KF lægger vægt på, at patienterne allerede er sikret ret til erstatning, når en fejlbehan d- ling m.v. resulterer i en skade på patiente rnes helbred. V, DF og KF finder endelig, at den med lovforslaget indførte kommunale takstbetaling for Pat i- entklagenævnets sager vil bidrage til   at  gøre regioner og kommuner opmærksomme på den kval i- tetsindsats, der vil ligge i en opfølgning af Patientklagenæ   vnets afgørelser. Et mindretal i udvalget (S og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændring  s- forslag. Socialdemokratiets og Det Radikale Venstres medlemmer i udvalget mener, at med lov om pati- entklage og – erstatning samles de centrale lovbestemmelser om patienters adgang til at kl   age og få erstatning i forbindelse med behandling, undersøgelse m.v. inden for sundhedsvæsenet    i én lov. Det finder S og RV er positivt og en styrke for overskueligheden og sammenhængen på omr   å det.
3 S og RV finder,  at strukturreformen havde været en    oplagt anledning til at gennemføre et bedre patientklage-  og  erstatningssystem.  S  og  RV  må   dog  konstatere,  at  regeringen  ikke  har  ønsket   at forhandle loven, men har valgt at stille sine ændringsforslag til lov  forslaget uden hverken forudgå- ende eller efterfølgende  drøftelser . Vi skal hermed beklage denne manglende vilje til at drøfte m u- lighederne for at forbedre et mangelfuldt system. Nyt klagesystem Mest påtrængende er at give patienterne en mulighed for fremover at klage over ikke alene sun   d- hedspersoner,  men  også  systemfejl  og  behandlingsforløb.  I  en  tid  hvor  sammenhængende  patien t- forløb er en af de helt  store udfordringer i sundhedsvæsenet, er det uholdbart ikke at give patiente  r- ne mulighed for at klage over netop behandlingsforløb. I forlængelse af denne udvidede klagemulighed ønsker     S og RV samtidig at indføre et nyt klag e- system i to dele, henholdsvis et disciplinærnævn og et nyt patientklagenævn . Disciplinærnæ vnet bør etableres  under  Sundhedsstyrelsen  og  have  til  formål  at  afgøre  klagesager  over  sundhedspers  oner (altså  som  Patientklagenævnet  i  dag).     Patientklagenævnene    bør  være  hovedindgangen     til  klagesy- stemet og modtage alle klagesager. Patientklagenævnene skulle i givet fald visitere de disciplin  æ  re personsager videre til disciplinærnævnet og som noget nyt selv kun behandle klager over systemfejl og behandlingsforløb . Offentliggørelse Ministeren har derudover stillet ændringsforslag om   at offentliggøre navnene på indklagede sun  d- hedspersoner  i  de  tilfælde,  hvor  der  er  givet  kritik  for    »alvorlig  eller  gentagen  forsø mmelse  eller kritik i forbindelse med kosmetiske indgreb«. S og RV er overordnet positive over for at offentliggøre navnene på indklagede sundhedsper  soner, når der er tale om  »alvorlig eller gentagen forsømmelse «. S og RV mener dog, at det vil være gav  n- ligt  at  skelne  mellem,  hvordan  man  vælger  at  offentliggøre  patientklagerne,  når  det  gælder hen- holdsvis  sygehuse og praktiserende læger. I begge tilfælde bør der, som ministeren foreslår, gæ lde en nedre  »bagatelgrænse  «, så det kun omfatter de alvorligere og gentagne sager . Men i forhold til sygehuse synes det mere fornuftigt kun at offentliggøre k lagesagerne pr. afdeling, men altså for tsat i anonymiseret form. På den måde vil den enkelte patient få en ny mulighed for at sammenligne, hvor mange alvorligere og gentagne klagesager den enkelte afdeling har, og vælge at bruge denne info  r- mation som led i det fri sygehusvalg. Offentliggøres derimod  navnene på    de pågældende     sundhedspersoner på  sygehusene,  får patie  n- terne i bedste fald en rettighed, de ikke vil kunne bruge til ret meget. Det skyldes, at patienter i dag ikke har ret til at forlange eller afvise at blive behandlet af én bestemt, navngiven sundhedsperson. I værste fald risikerer man   at skabe en uheldig, falsk forventning hos patienterne om, at de kan for- lange eller afvise at blive behandlet af bestemte læger eller sygeplejersker. For så vidt an går prak tiserende læger eller speciallæger , gælder der i vid udstrækning frit valg. P a- tienten vil derfor frit kunne bruge oplysningerne som led i sit lægevalg.   Det taler for at offentliggøre navnene på de læger m.fl., der har grovere eller gentagne forsømm elser på samvittigheden. S og RV er desuden på en række punkter uenig   e i lovforslaget. Det gælder først og fremmest reg   e- ringens ønske om at indføre   en takstbetaling pr. klagesag, der skal betales af den sundhedsmyndighed, der har behandlet patienten. S og RV frygter, at det i værste fald kan reducere sundhedsmyndighede  rnes motivation til at hjælpe patienterne med at klage.   S og RV har derfor fremsat et ændringsforslag   om, at denne del af lovforslaget udgår .
4 Af  hensyn  til  patientens  retssikkerhed  mener  mindretallet  desuden,  at  klagefristen  på  4  uger f.s.v.a.  de  administrative  afgørelser   bør   forlænges,  så  der     skabes  større  overensstemmelse  mellem fristerne for henholdsvis de administrative og øvrige afgørelser, som er h  enholdsvis 2 og 5 år. Et andet mindretal  i udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag. Socialistisk  Folkepartis og  Enhedslistens  medlemmer  af  udvalget  henviser  til  deres  politiske  be- mærkninger til forslag   til lov om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab (L 65). Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsentere  t med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af  udvalget: Til § 1 1) I stk. 1 ændres »§ 52  « til: »§ 51«.     [Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag til L 74] Til § 6 2) Nr. 1 udgår.     Nr. 2-8 bliver herefter nr. 1-7.     [Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag til L 74   ] 3) I nr. 2, der bliver nr. 1, ændres »§ 13« til: »§ 12«.     [Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag til L 74   ] 4) I nr. 3, der bliver nr. 2, ændres »§ 59 « til: »§ 58«.     [Konsekvensrettelse som følge af ændr   ingsforslag til L 74] 5) I nr. 4, der bliver nr. 3, ændres »§ 60 « til: »§ 59«.     [Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag til L 74   ] 6) I nr. 5, der bliver nr. 4, ændres »§ 161 « til: »§ 160«.     [Konsekvensrettelse som følge af ændringsforsla   g til L 74] 7) I nr. 6, der bliver nr. 5, ændres »§ 169 « til: »§ 168«.
5     [Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag til L 74   ] 8) I nr. 7, der bliver nr. 6, ændres »§§ 171 og 173 « til: »§§ 170 og 172«.     [Konsekvensrettelse som følge af ændrings   forslag til L 74] 9) I nr. 8, der bliver nr. 7, ændres »§ 229« til: »§ 228«.     [Konsekvensrettelse] Til § 7 10) I nr. 1 ændres   »§§ 59-61 og §§ 65-72« til: »§§ 58-60 og §§ 64 - 71«.     [Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag til L 74   ] 11) I nr. 3 ændres   »§ 160« til: »§ 159«.       [Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag til L 74   ] 12) I nr. 4 ændres »§ 172« til: »§ 171«.       [Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag til L 74   ] 13) I nr. 5 ændres »§ 176« til: »§ 175«.       [Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag til L 74   ] Til § 8 14) I paragraffen ændres   »§ 162« til: »§ 161«.       [Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag til L 74   ] Til § 15 15) Som stk. 3 indsættes: »Stk. 3. Formanden eller vedkommende næstfor  mand kan bestemme, at særligt sagkyndige eller andre kan deltage uden stemmeret ved Patientklagenæv  nets behandling af sager.« [Konsekvensrettelse] Til § 16 16) Paragraffen affattes således: »§ 16. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter efter forhandl  ing med Patientklagenævnet de  t- tes forretningsorden. Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at Patientklagenævnets formand og næstformænd ud over i de i §§ 6 -8 nævnte sager kan træffe afgørelse i sager, der ikke skønnes at frembyde tvivl.« [Konsekvensrettelse]
6 Til § 17 17) Paragraffen udgår , og i stedet indsættes: »Offentliggørelse af klage - og tilsynssager § 17. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at der gives offentligheden a  d- gang til oplysninger om Patientklagenævn  ets afgørelser , herunder om at offentliggørelse sker uden anonymisering af oplysninger om den indklagede sundhedsperson, så fremt der er tale om sager, hvor der er givet kritik for alvorlig eller gentagen forsømmelse eller kritik i forbindelse med  kosme- tiske indgreb. Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at der gives offentligheden a  d- gang til oplysninger om afgørelser, der er truffet i det klagesystem, som er aftalt mellem de driftsa n- svarlige myndigheder for sundhedsvæse  net og Dansk Tandlægeforening. Der kan fastsættes regler om, at der kan ske behandling af oplysninger om personnummer, og om at offentliggørelse sker uden anonymisering af oplysninger om den indklagede tandlæge,   såfremt der er tale om sager, hvor der er givet kritik for alvorlig eller gentagen forsømmelse . Stk. 3. Oplysninger om, at vedkommende sundhedsperson har overtrådt lovgivningen ved de fo r- hold, som de i stk. 1 og 2 nævnte afgørelser vedrører, kan offentliggøres. Der kan dog ikke ske o f- fentliggørelse  af oplysninger om, at sagen oversendes til politiet. Stk. 4. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at Patientklagenæ vnet varetager offentliggørelsen af afgørelserne fra tandlægeklagesystemet, jf. stk. 2. Stk. 5. Sundhedsstyrelsen offentliggør faglige påbud efter § 5 a, stk. 3,   i lov om sundhedsvæs  enets centralstyrelse m.v., beslutninger om skærpet tilsyn efter sundhedsloven samt fratagelser og in  d- skrænkninger i lægers og tandlægers ordination sret efter lov om udøvelse af lægegerning og l   ov om tandlæger  .« [Offentliggørelse af klage - og tilsynssager] Af    et mindretal (S og RV), tiltrådt af  et mindretal (SF og EL): Til § 18 18) Paragraffen med tilhørende overskrift udgår. [Takstfinansieringen af Patientklagenævnet udgår] Af    indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af  udvalget: Til § 19 19) I stk. 1, nr. 6, ændres »§ 159  « til: »§ 158«.       [Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag til L 74   ] Til § 29 20) I stk. 1, nr. 5 , ændres »§ 159 « til: »§ 158«.       [Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag til L 74   ]
7 Til § 63 Af    et mindretal (S og RV), tiltrådt af  et mindretal (SF og EL): 21) I stk. 1 udgår », jf. dog stk. 3 «. [Konsekvensændring af ikrafttrædelsesbestemmelsen som følge af ændringsforslag nr. 1 8 og 23] Af    indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af  udvalget: 22) I stk. 1 ændres »stk. 3  « til: »stk. 01 og 3«. [Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 23] 23) Efter stk. 2 indsættes   som nyt stykke: »Stk. 01 . § 17 træder i kraft den 1. januar 2006, og finder anvendelse på klage - og tilsynssager, der er indsendt til pågældende klage   - eller tilsynsinstans efter den 1. januar 2006 eller senere efter in- denrigs- og sundhedsministerens bestemmelse.« [Ikrafttrædelsesbestemmelse] Af    et mindretal (S og RV), tiltrådt a f et mindretal (SF og EL): 24) Stk. 3 udgår. Stk. 4 bliver herefter stk. 3 [Konsekvensændring af ikrafttrædelsesbestemmelsen som følge af ændringsforslag nr. 1 8] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 - 14, 1 9 og 20 Ændringsf   orslagene  er en konsekvens af det ændringsfor  slag til  L 74, forslag til sundhedsloven, som er oversendt til Folketingets Sundhedsudvalg vedrørende  ophævelse af sundhedslovens § 8 om karenstid til ydelser i praksissektoren og i sygehusvæsenet. Til nr. 1 5 og 16 Ændringerne er alene af lovteknisk karakt   er. Der er tale om en sammenrykning af bestemmelserne for at gøre plads til  den foreslåede ny  bestemmelse om offentliggørelse af klage - og tilsynssager (§ 17). Til nr. 17 A l m i n d e l i g e   b e m æ r k n i n g e r 1. Formålet med  ændrings  forslaget Det er formålet med ændrin   gsforslaget med virkning fra den 1. januar 2006 at give borgerne øg e- de  muligheder  for  indsigt  i  afgørelser  vedrørende  sundhedspersoners  faglige  virksomhed,  idet  det
8 foreslås, at klagesager fra Patientklagenævnet eller fra det amtslige tandl   æ  geklagesystem fremover kan  offentliggøres  uden  anonymisering  af  oplysninger  om  den  indklagede  sundhedsperson  i  afg ø- relser med kritik af alvorlig eller gentagen karakter. Ved offentliggørelse af klagesager, hvor Pat i- entklagenævnet eller det amtslige tandlægenævn har udtry kt kritik, skabes der større gennemsigti g- hed for den enkelte borger og dermed et mere kvalificeret grundlag for det frie valg. Tilsvarende foreslås, at Sundhedsstyrelsen med virkning fra 1. januar 2006, som led i tilsynsvir k- somheden,  offentliggør  faglige  p åbud  efter  centralstyrelseslovens  §  5   a,  stk.  3,  fratagelser  og  ind- skrænkninger  i  lægers  og  tandlægers  ordinationsret  samt  beslutninger  om  at  iværksætte  skæ rpet tilsyn over for en sundhedsperson. Ændringsforslaget fremsættes, fordi det findes naturligt sa mtidigt med Folketingets behandling af lovforslaget, der bl.a. omfatter den retlige regulering af Patientklagenævnet, at behandle spørgsm   å- let om offentlighedens adgang til indsigt i Patientklagenævnets og tandlægeklagesystemets afgøre l- ser samt i Sundhedsstyrelsens tilsynssanktioner. 2.Ændringsforslagets baggrund og indhold Med ændrings  forslaget indføres der mulighed for, at offentligheden med virkning fra  den 1. janu- ar 2006 kan få indsigt i afgørelser vedrørende sundhedspersoners faglige virksomhed, jf. æn drings- forslag. Herefter kan der ske offentliggørelse af afgørelser fra Patientklagenævnet og det med Syg e- sikringens Forhandlingsudvalg aftalte klagesystem for tandlæger i sager, hvor der er u  dtrykt kritik af  den  pågældende  sundhedsperson,  uden  at  der  sker     anonymisering  af  oplysninger  om  sundheds- personen. Offentliggørelsen omfatter alene afgørelser med kritik  , der har et indhold af alvorlighed eller gentagelse, samt sager med kritik i forbindelse med kosmetiske indgreb. Samtidig indføres der mulighed for, a t offentligheden kan få indsigt i de påbud, som Sundhedsst  y- relsen har udstedt over for autoriserede sundhedspersoner i medfør af centralstyrelseslovens § 5 a, stk. 3, ligesom der gives mulighed for indsigt i, hvilke sundhedspersoner der er sat under skærpe  t tilsyn af Sundhedsstyrelsen, samt i beslutninger vedrørende  fratagelse og indskrænkning af lægers og tandlægers ordin  ationsret. Ændringsf   orslaget  bidrager  til  en  mere  gennemsigtig  sundhedssektor,  hvor  nu  også  information om  kvaliteten  af  den  enkelte  sundhedspersons  behandling  bliver  offentlig  tilgængelig.  Endvidere bliver borgernes stilling over  for sundhedsvæsenet styrket ved   ændrings  forslaget. Borgeren bliver i stand til at træffe et kvalificeret valg, f.eks. når der skal vælges praktiserende læge eller tandlæge  , hvilket sikrer, at borgerne får den service og kvalitet, de har brug for og efterspørger.   Ændringsf   or- slaget indebærer ligeledes, at borgerne og medierne får indsigt i klageorganernes    og tilsynsmyndig- hedernes  arbejde  og  i  baggrunden  for  vurderingen  af  sundhedspersoners  fejl,  ligesom  offentliggø- relsen vil bidrage til øget behandling skvalitet. Erfaringsopsamling og evaluering. Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet  vil  sammen  med  Patientklagenævnet  løbende  følge,  hvordan reglerne  om  offentliggørelse  af  P atientklagenævnets  afgøre   lser  fungerer.  Formålet  med  ordningen er som anført at give patienterne et bedre grundlag for at anvende de valgmuligheder, sundhedsv æ- senet giver med hensyn til valg af egen læge, speciallæge og sygehus m.m. Det er derfor vigtig t at opsamle erfaringer med, hvordan patienterne anvender de offentliggjorte oplysninger, så der løbe  n- de kan arbejdes med at tilvejebringe en må lrettet og brugbar information. Efter 3 år vil ministeriet sammen med Patientklagenævnet foretage en samlet evaluer   ing af erfa- ringerne med ordningen. Heri vil også blive inddraget spørgsmål om sundhedspersonalets erfari   n-
9 ger. De faglige organisationer og repræsentanter for patientforeningerne vil få tilbud om at deltage i dette arbejde. Tilsvarende erfaringsopsamling og evaluering vil blive gennemført for klagesystemet på tandl  æ- geområdet  og for tilsynssystemet. Særligt ved  rørende  persondataspørgsmål Bestemmelsen om offentliggørelse af klage - og tilsynssager rejser spørgsmål om, hvorvidt en o  f- fentliggørelse af sundhedspe rsoners navne, jf. bestemmelsens stk. 1 og 2, og oplysninger om straf- bare forhold i forbindelse med klagesager, jf. stk. 3, er i overensstemmelse med persondataloven. Det fremgår af persondatalovens § 7, stk. 1 , at oplysninger om helbredsmæssige forhold ik  ke må behandles. Det fremgår dog af persondatalovens § 9 om retsinformation ssystemer, at oplysningerne kan  behandles,  hvis  dette  sker  med  henblik  på  at  føre  retsinformationssystemer  af  væsentlig  sa m- fundsmæssig bety  dning. Indenrigs- og Sundhedsministeriet  finder det af væsentlig samfundsmæssig betydning, at den e n- kelte borger kan få oplysninger om , hvorvidt en sundhedsperson, f.eks. vedkommendes praktiseren- de læge, har overtrådt lovgivningen i relation til patientbehandling m   .v. Desuden er det ikke hensig- ten med dette ændrings  forslag, at patientens navn eller personnummer og lign. offentliggøres. Det fremgår af persondatalovens § 9, stk. 2, at oplysninger, der b ehandles i medfør af § 9, stk. 1 ikke senere må behandles i andet øjemed. Det fremgår endvidere af    § 9 stk. 3, at tilsynsmyndighe- den, det vil sige Datatilsynet, kan meddele nærmere vilkår. Af  Datatilsynets  standardvilkår  1  fremgår  bl.a.,  at  i  afgørelser,  som  indeholder  fortrolige  oply   s- ninger  eller  oplysninger  om  enkeltpersoners  rent  private  forhold,  skal  de  pågældende  oplysninger anonymiseres i overensstemmelse med vilkår 2, jf. dog vilkår 3, før videreg   ivelse må finde sted. Det følger af vilkår 2, at en eventuel anonymisering består i udelade   lse af personnavne, præcise adresseangivelser og eventuelt andre identifikationsoplysninger vedrørende personer. I stedet for de udeladte oplysninger kan indsættes neutrale betegnelser. Personnumres løbenummer udelades. Med ændringsforslag  ets stk. 3 er det tilsigtet at fravige standardvilkår 1 og 2, som Datatils ynet har fastsat i medfør af  persondatalovens § 9, stk. 3. Forslaget vil således fravige Datatils ynets vilkår om anonymisering i relation til de pågældende sundhedspersoner. Anonymisering af patie   nterne vil ske i overensstemmelse med tilsynets vilkår. Hvis en afgørelse har været behandlet af en højere instans, skal de tte samt udfaldet heraf fremgå af gengivelsen af sagen, jf. standardvilkår 4. Det skal kontrolleres, at der ikke er fejl i gengivelse af afgørelserne, og at fejl og lignende  bliver rettet eller slettet, jf. standardvilkår 5. De  dataansvarlige  vil  være  Patientklagenævnet,  amterne  og  senere  region sråd,   Landstandlæg  e- nævnet   samt Sundhedsstyrelsen. Det fremgår af persondatalovens § 37, stk. 2, at den dataansvarlige, hvis  en  registreret  person  fremsætte  r  anmodning  herom,  skal  underrette  den  tredjemand,  hvortil oplysninger  er  videregivet,  om  at  de  videregivne  oplysninger  er  berigtiget,  slettet  eller  blokeret. Dette gælder dog ikke, hvis underretningen viser sig umulig eller er uforholdsmæssig va nskelig. Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet  finder  i  den  forbindelse,  at  det  vil  være  umuligt  at  underrette tredjemand, idet oplysninger offentliggøres på en hjemmeside på    internettet, hvor det ikke vil være muligt at se, hvem der rent faktisk har set oplysningerne. De dataansvarlige bør være behjælpelige med at rette fejl, hvis der skulle opstå en situation, hvor en sundhedsperson er registreret med ukorrekte oplysninger i en søgemaskine eller lignende.
10 Ved fastsættelse af regler i medfør    ændringsforslag  et vil der blive indhentet en udtalelse fra Data- tilsynet, og der vil senest ved bekendtgørelsens ikrafttræden blive foretaget de fornødne anmelde l- ser til Datatilsynet. For at persondataloven kan fraviges kræves det, at særlovgivningen ikke strider mod persondat a- direktivet (95/46/EF af 24. oktober 1995), og at der er tale om vægtige samfundsmæssige he nsyn. Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder ikke, at bestemmelsen i stk. 3 strider mod persondatadi- rektivet. For så vidt angår de vægtige samfundsmæssige hensyn er det I ndenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse, at hensynet til patientsikkerheden og til den enkelte borger, der skal have mulighed for at vælge en sundhedspe  rson på baggrund af vedkommendes faglige kriterier, må overstige hensynet til den enkelte sundhedsperson. Ministeriet finder det af væ  sentlig samfundsmæssig interesse, at borgerne kan få oplysninger om hvorvidt en sundhedsperson, f.eks. deres praktiserende læge, har handlet  med omhu og samvitti  g- hedsfuldhed, eller om vedkommende har begået faglige fejl,  der medfører en overtrædelse  af lo   v- givningen, særligt hvor der er tale om de nævnte alvorlige eller gentagne forsømmelser . Ministeriet finder det også af samfundsmæssig interesse, at borgerne kan få oplysninger om , hvilke sundheds- personer der har fået fagl ige påbud, er sat under skærpet tilsyn m.v. Der skal foretages notifikation af kommissionen i forlængelse af ve  dtagelsen af lovforslaget. 3. Administrative og økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner Med hensyn til de økonomiske konsekvenser  af offentliggørelse af klagesager  skønnes det , for så vidt angår  Patientklagenævnets   afgø og  den  løbende  anonymisering  (med  offentliggørelse  på  hjemm   eside/sundhed.dk)  20.000  kr.  om året, baser et på ca. 100 afgørelser om året, der falder ind under ordningen. For  så  vidt  angår  de    amtslige  tandlægenævn skønnes  det,  at  etabl eringsudgiften  vil  udgøre  0,6 mio. kr. (apparatur, nye programmer og søgeregister mv.) og den løbende anonymisering (med o  f- fentliggørelse på hjemmeside/sundhed.dk) 6.000 kr. om året, baseret på ca. 20 kritik -afgørelser om året, som amter/regionsråd skal kompens  eres for. De samlede udgifter vil således være på 1,1 mio. kr. til etablering i 2006 og på 26.000 kr. i årlig drift fra og med 2006. Disse  udgifter  vil  blive  afholdt  inden  for  Indenrigs-  og  Sundhedsministeriets  ramme.  DUT- forhandling med amtskommuner m.v. er endnu ikke afsluttet. Samtidigt fremgår det af § 17, stk. 4, at Patientklagenævnet kan varetage offentliggørelsen af k la- ger  fra  det  regionale/amtslige  tandlægeklagesystem.  Det  forudsættes,  at  Patientklagenævnet  ko m- penseres herfor enten af de pågældende amter eller direkte af ministeriet. Med hensyn til forslaget om at offentliggøre visse af Sundhedsstyrelses tilsynssager   vil dette in- debære en årlig offentliggørelse på ca. 75 sager. Forslaget vil ikke medføre økonomiske konsekve n- ser af betydning. Specielle bemærkninger til det foreslåede Vedrørende Patientklagenævnet   : Efter stk. 1 kan ministeren fastsætte regler om offentl  ighedens adgang til oplysninger om Patient- klagenævnets afgørelser uden at oplysninger om sundhedspersonen anonymis   eres.
11 Patientklagenævnet har siden 1999   offentliggjort  20 anonymiserede  afgørelser om måneden, der er valgt af nævnet ud fra, om de er vejlede  nde, væsentlige eller princ  ipielle for praksis på området. Ved fastsættelse af regler i medfør af stk. 1 om offentliggørelse af ikke -anonymiserede afgørelser fra  Patientklagenævnet,  der  alle  har  et    indhold  af  alvorlighed  eller  gentagelse,  vil  ministeriet  ud- mønte di sse således: 1. De sager, hvor nævnet har fundet grundlag for mistanke om, at sundhedspersonen har gjort   sig skyldig i »grovere eller gentagen forsømmelse eller skødesløshed    « i respektive autorisationslo- ve (f.eks. læ  gelovens § 18). 11 sager i 2003. 2. De sager, hvor nævnet har givet en   tilrettevisning med indskærpelse § 15, stk. 1, nr. 4, i bekendtgørelse om forretningsorden for Sundhedsvæsenets Patientklagenævn (BEK nr. 885 af 04/11/2003), jf. centralstyrelseslovens § 14 vedrørende  »omhu og samvittighedsfuldhed«. 47 sager i 2003. 3. De tilfælde  , hvor samme sundhedsperson inden for 5 år er tildelt 3 irettesættelser for lovove   r- trædelser efter autorisationslovenes   bestemmelser om omhu og samvittighedsfuldhed (f.eks. lægelovens § 6) samt andre   forhold (f.eks. lægelovens § 8  ), uanset det område irettesættelsen omfatter. Antallet kan ikke vurderes på n uværende tidspunkt. 4. Alle tilfælde, hvor der er givet   kritik i forbindelse med kosmetiske indgreb (da der grundlæ  g- gende er tale om indgreb på raske  personer). Antallet af kritiksager vedrørende  læg  ers kosmeti- ske kirurgi var 48 i perioden fra april 1998 til juni 2004. Kritik  for  kosmetiske  operative  indgreb  omfatter  også   information,  samtykke  og  journalføring  i forbindelse med det kosmetiske indgreb. Ved kosmetiske indgreb forstås in dgreb, der hovedsageligt foretages af ikkebehandlingsmæssige års   ager. Patientklagenævnet træffer årligt omkring 2.100 afgørelser, hvoraf der i ca. 23 pct. eller 480 sager gives  vedkommende  sundhedsperson(er)  en  tilrettevisning  for  overtrædelse  af  sundhedslovgivni  n- gen. Afgørelsen  renses/anonymiseres  for  alle  andre   identifikationsoplysninger,  (herunder  patientens navn,  afdeling,  sygehus,  stednavne  samt  andre  sundhedspersoner),  end  navn  og  titel  på  den  sun d- hedsperson, der har overtrådt lovgi vningen. Afgørelsen offentliggøres på     nævnets   hjemmeside – samt på en fælles internetside for alle 3 o m- råder omfattet af lovforslaget  (eventuelt den offentlige sundhedsportal »Sundhed.dk«) - umiddelbart efter at den er truffet og forbliver offentlig i 2 år, hvorefter den fjernes fra s iden. Denne frist svarer i øvrigt   til forældelsesfristen for indgivelse af klage  r over sundhedspersoners faglige virksomhed til nævnet. Offentliggørelserne ledsages af indledende bemærkninger om selve klage - og tilsynssyste- met og lign., herunder tilrettevisningers betydning for behandlingskvaliteten, således at den enkelte afgørelse sættes ind i den rette ko   ntekst. Uden for offentliggørelsesordningen falder de psykiatriske ankesager, idet  Patientklagenævnet   ik- ke i disse afgørelse r vurderer den enkelte sundhedsperson, men lovligheden af tvangsindgrebet. Uden for offentliggørelsesordningen falder endvidere de administrative klager , som Patientklage- nævnet  i  medfør  af  §   §  6  og  7  får  tillagt,  idet  afgørel  serne vil  vedrør e  en  offentlig  myndighed  og ikke den enkelte sundhedspersons eventuelle overtrædelse af lovgivni  ngen. Endelig falder de afgørelser, hvor det ikke har været muligt at fas   tlægge  , hvilken sundhedsperson der har begået fejlen, uden for offentliggørelse  sordningen.
12 Vedrørende tandlægeklagesystemet: I stk. 2 angives det, at ministeren kan fastsætte regler om offentli  ghedens adgang til oplysninger om  det  mellem  Sygesikringens  Forhandlingsudvalg  og  Dansk  Tandlægeforening  aftalte  tandlæge - klagesystems afgørelser , uden at oplysninger om tandlægen anon  ymiseres. Tandlægeklagesystemet består  af  lokale  amtstandlæg   enævn  og  en  ankeinstans,  Landstandlægenævnet. Offentliggørelsen omfatter også de sager, hvor  Landstandlægenævnet finder, at lovgivningen er overtrådt.  Betingelsen for offentliggørelse af afgørelsen er  , at kritikken har et indhold af alvorlighed eller gentagelse, hvil- ket ministeriet agter at udmønte s å ledes: 1. De sager, hvor nævnet har fundet, at tandlægen har gjort sig skyldig i alvorlig eller gentagen overtrædels  e af tandlægeloven   (bl.a. tandlæ  geloven § 19). 2. De tilfælde  , hvor samme tandlæge   inden for 5 år er tildelt 3 irettesættelser for lovove   rtrædelser efter autorisationslovens bestemmelser om omhu og samvittighedsfuldhed (f.eks. tandlægel  o- vens § 12) samt andre forhold, uanset det område irettesættelsen o   mfatter. Det  forventes,  at  regionerne  efter  kommunalreformens  ikrafttræden  ,  vil  opretholde  en  klageord- ning i tandlægesystemet. Det overenskomstbaserede tandlægeklagesystem er   senest ved Indenrigs - og Sundhedsministeriets bekendtgørelse nr.   258 af 12 . april 2005 givet generel adgang til at træffe afgørelser i klager over faglige spørgsmål for privatpraktiserende tan  dlæger under   Sygesikringen. Tandlægeklagesystemet træffer årligt omkring 400 afgørelser, hvoraf d er i ca. 60 pct. eller ca. 240 sager gives vedkommende klager medhold i klagen. Cirka 1/3 af sagerne eller ca. 130 sager ankes til  Landstandlægenævnet En del af disse vedrører hel  eller delvis tilb agebetaling af honorar,  fordi det udførte ikke har vist sig  honorarværdigt. Flere af disse sager vil ofte blive forligt mellem parte  r- ne. Sager der vedrører lovovertrædelse, som omfattes af offentliggørelsen, u dgør således en mindre del af de cirka 240 sager, skønsmæssigt 20 s   ager årligt. Ved fastsættelse af regler   i medfør af stk. 2 vil følgende blive lagt til grund: En  afgørelse  bør  ikke  offentliggøres  før  udløbet  af  ankefristen  for  sagernes  forelæggelse  for Landstandlægenævnet  (6  uger).  Såfremt  afgørelsen  er  anket ,  for  så  vidt  angår  tandlægens  faglige virksomhed, bør den ikke offentliggøres  , før ankeinstansen har truffet afgørelse, og kun i de tilfæ l- de, hvor en afgørelse om overtrædelse af lovgivningen fas   tholdes. Det er hensigten, at der kun offentliggøres afgørelser om faglig vir  ksomhed med tandlægens navn, hvor nævnet har fundet  , at lovgivningen er overtrådt , og hvor der er tale om alvorlighed eller genta- gelse. Den del af afgørelsen , der vedrører tilbagebetaling af honorar , offentliggø De afgørelser, hvor det ikke har været muligt at fastlægge , hvilken sundhedsperson der har begået fejlen, falder uden for offentliggøre lsesordningen. Afgørelsen  renses/anonymiseres  for  alle  andre   identifikationsoplysninger,  (herunder  patientens navn, stednavne samt andre sundhedspersoner), end navn og titel på den t andlæge, der har overtrådt lovgivningen. Afgørelsen  offentliggøres  på  en  hjemmeside     -  samt  på  en  fælles  internetside  for  alle  3  områder omfattet af lovforslaget - med nævnte modifikationer umiddelbart efter  , at den er truffet og forbliver offentlig i 2 år,  hvorefter den fjernes fra siden. Offentliggørelserne ledsages af indledende bemær   k- ninger om selve klage- og tilsynssystemet og lign., således at den enkelte afgørelse sættes ind i den rette kontekst. Vedrørende   begge  klageinstanser  kan  det  endvidere  blive  nødvendigt,  at  den  indklagede  sun d- hedspersons  personnummer  opgives  til  klageinstansen  med  henblik  på  entydig  identifikation  af sundhedspersonen.  Dette  er  lovhjemlet  i stk.  2,  2.  pkt.,  1. led.  Forslaget  indebærer    ikke ,  at  der  vil
13 ske offentliggørelse af d en pågældende sundhedspersons personnummer i de afgørelser, der offen t- liggøres. Patientklagenævnet har allerede i medfør af persondatalovens § 11, stk. 1 , hjemmel til at behandle oplysninger om sundhedspersonernes personnummer med henblik på en entydig ide ntifi- kation. Med henblik på at sikre en entydig identifikation af sundhedspersonerne kunne det nye aut o- risationsnummer, som Sundhedsstyrelsen har indført, anvendes i de offentli ggjorte sager. Det bemærkes, at der ikke vil kunne ske offentliggørelse af oply   sninger om vedkommende sund- hedsperson, der omfattes af persondatalovens § 7, stk. 1, om behandling af personfølsomme oply s- ninger, eller som udgangspunkt omfattes af persondatalovens § 8 om behandling af oplysninger om strafbare forhold m.v. Nogle  af  afgør elserne  fra  Patientklagenævnet  og  fra  tandlægeklagesystemet  vil  indeholde  oply s- ninger om overtrædelse af bestemme  lser, der samtidigt er strafbelagt, evt. i anden lovgivning, f.eks. straffeloven, og i nogle tilfælde vil klageorganet have tilkendegivet  , at sagen er af så alvorlig kara k- ter, at den oversendes til Politiet. Det vil dog være op til anklagemyndigh  eden at vurdere, hvorvidt der skal rejses tiltale og op til domstolene at vurdere, hvorvidt der skal idø mmes en straf. Med  bestemmelsen  i  stk.  3  skabes  der  hjemmel  til,  at  oplysninger  om,  at  vedkommende  sund- hedsperson har overtrådt lovgivningen ved de forhold, som de i stk. 1 og 2 nævnte afgørelser vedr ø- rer, kan offentliggøres. Baggrunden herfor er, at det ikke på forhånd kan læ gges til grund, at der i alle  sådanne  tilfælde  vil  være  hjemmel  i  persondataloven  til  at  offentliggøre  oplysninger  om,  at vedkommende sundhedsperson har overtrådt lovgivningen. Der vil dog ikke være hjemmel til at offentliggøre oplysninger i afgørelsen om, at sagen overse n- des til politiet, jf. det foreslåede  nye § 17, stk. 3, 2. pkt., idet der i givet fald vil være tale om oply  s- ninger, der er af særlig indgr  ibende karakter for den pågældende sundhedsperson. Det fremgår af stk. 4, at indenrigs - og sundhedsministeren kan fastsætte regl  er om, at Patientkla- genævnet  varetager  administrationen  med  offentliggørelsen  af  afgørelserne  fra  tandlægeklages y- stemet, som dette er beskrevet i stk. 2. Med henblik på at sikre en ensartet og samlet samt billigere offentliggørelse af alle patientklager fo reslås, at der gives ministeren mulighed for at lægge offen   t- liggørelsesopgaven  hos  én  myndighed,  nemlig  Patientklagenævnet,  og  ikke  på  de  enkelte  a   m- ter/regioner. Nævnet offentliggør i forvejen afgørelser (dog i anonymiseret form) og vil efter dette forslag komme til at stå for 90  pct. af de offentliggjorte patientklagesager. Der vil således med b e- stemmelsen  i  stk.  4  blive  skabt  mulighed  for  at  opnå  en  større  ekspertise  på  området  samt  for  at skabe stordriftsfordele. Vedrørende  tilsynssager Med bestemmelsen i ændrings  forslagets § 17, stk. 5, foreslås det, at Sundhedsstyrelsen offentli g- gør sager om faglige påbud efter centralstyrelseslovens § 5 a, stk. 3, beslutninger om skærpet tilsyn efter sundhedslovens § 216 (jf. ændringsforslag   nr. 14 fra ministeren i betænkningen over   L 74 om retlig regulering af skærpet tilsyn  ) samt fratagelser og indskrænkninger i lægers og tandlægers ord i- nationsret  efter  henholdsvis  læge  -  og  tandlægeloven.    Det  forudsættes,  at  offentliggørelse  af  de nævnte forhold vil ske på Sundhedsst   yrelsens hjemmeside. Efter gældende lovgivning offentliggør Sund   hedsstyrelsen fratagelse af en sundhedspersons auto- risation  og  indskrænkning  af  en  sundhedspersons  virksomhedsområde.  Offentliggørelsen  sker  på Sundhedsstyrelsens hjemmeside - samt på en fælle   s internetside for alle 3 områder omfattet af lo v- forslaget. Det forudsættes i forbindelse med offentliggørelse af faglige påbud, at påbud det forbliver offent- ligt, så længe påbud det varer, dvs. indtil Sundhedsstyrelsen ophæver påbu   ddet. Endvidere forudsæ  t-
14 tes det, at påbu ddet offentliggøres i sin helhed, således at det fremgår, på hvilken baggrund påbudet er udstedt. Sundhedsstyrelsen har inden for de seneste 2 år udstedt 9 faglige påbud. Efter sundhedslovens § 216 – nyt stk. 2    -, jf. ændringsforslag nr. 14 t  il L 74 kan Sundhedsstyrel- sen træffe beslutning om at iværksætte skærpet tilsyn over for personer ansat inden for sundhedsv æ- senet,  såfremt  styrelsen  har  begrundet  formodning  om,  at  den  pågældende  sundhedspersons  vir k- somhedsudøvelse vil udgøre en forringet   sikkerhed for fremtidige patienter. Med dette ændrings  for- slag offentliggør Sundhedsstyrelsen beslutninger  om et sådant skærpet tilsyn.  Beslutningen forbl i- ver  offentlig,  så  længe  den  pågældende  sundhedsperson  er  under  skærpet  tilsyn.  Det  forventes,  at ca. 40-50 sundhedspersoner årligt vil være u   nder skærpet tilsyn. Efter  henholdsvis  læge  -  og  tandlægeloven  kan  Sundhedsstyrelsen  foretage  indskrænkning  eller fratagelse  af  en  læge/tandlæges  ordinationsret.  Også  disse  beslutninger  forudsættes  offentliggjort, idet  det  forudsættes,  at  disse  indskrænkninger  af  ordination sretten  forbliver  offentlig,  eventuelt  så længe in  dskrænkningen/fratagelsen varer. Det forventes, at der vil være ca. 10 sager årligt. Til nr. 18, 21 og 24 Ændringsforslagene indebærer, at den del af lovforslaget, som omhandler den foreslåede indføre  l- se af en takstfinansiering af Patientklagenævnet fra 1. januar 2006, udgår. Ændringsforslagene  medfører  således,  at  Patientklagenævnet  også  fremover  vil  blive  finansieret som i dag, dvs. af staten over Indenrigs- og Sundhedsministeriets budget. Til nr. 22 og 23 I § 63 foreslås  som nyt  stk. 3, at adgangen til at fastsætte regler om en offentliggørelsesordning træder i kraft den 1. januar 2006 og fi  nder anvendelse på de klage - og tilsynssager, der er indsendt til på gældende klage  - eller tilsynsinstans efter lovens ikrafttræden. Der  er i bestemmelsen indeholdt mulighed for at udskyde ikrafttræden vedr  ørende  tandlægekl  a- gesystemet til kommunalreformens ikrafttræden 1. januar 2007, hvor de nye og større sygesikri   ngs- organer lettere kan varetage opgaven. Inge-Lene Ebdrup (V)   Joan Erlandsen (V)   Birgitte Josefsen (V)   Preben Rudiengaard (V) nfmd. Jørgen  Winther (V)   Birthe Skaarup (DF) fmd.  Karin Nødgaard  (DF)   Helle Sjelle (KF) Pia Christmas-Møller  (KF)    Karen Hækkerup   (S)   Lone Møller  (S)   Karen J. Klint (S) Lene Hansen (S)   Charlotte Fischer (RV)   Morten Østergaard    (RV)    Anne Baastrup (SF) Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikk    e medlemmer i udval- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1
15 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
16 Bilag 1 Bilagsnr.    Titel 1 Høringsnotat, fra indenrigs - og sundhedsministeren 2 Orientering om høringssvar over lovforslagene vedrørend  e komm u- nalreformen på sundhedsområdet 3 Orientering om Indenrigs- og Sundhedsministeriets tekniske gen- nemgang af lovforslagene vedrørende kommunalreformen på sun  d- hedsområdet 4 Materiale omdelt i forbindelse med behandlingen af lovforslag nr. L 83 fra 2004-05, 1. samling 5 Tidsplan for besvarelse af spørgsmål 6 Oversigt over bemyndigelsesbestemmelserne i lovforslaget samt ud- møntningsplanerne for disse 7 Foreløbig fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 8 Kopi SUU L 74 - svar på spørg  smål 82 om mulighed for at opnå e  r- statning for psykiske skader som konsekvens af brug af lægemidler, fra indenrigs- og sundhedsministeren 9 Kopi SUU alm. del - svar på spørgsmål 78 og 79 om oversendelse af høringssvarene vedrørende lovforslag om offentlig  gørelse af klages a- ger på sundhedsområdet, fra indenrigs  - og sundhedsministeren 10 1. udkast til betænkning 11 Ændringsforslag, fra indenrigs   - og sundhedsministeren 12 2. udkast til betænkning 13 Ændringsforslag, fra indenrigs   - og sundhedsministeren 14 Nyt tidspunkt for afgivelse af betænkning over lovforslaget 15 3. udkast til betænkning 16 4. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 75 Spm.nr. Titel 1 Spm. om de økonomiske konsekvenser ved indførelse af takstfina  n- siering, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om de økonomiske konsekvenser ved at sammenlægge de n   u- værende klage  - og erstatningsinstanser, til indenrigs- og sundhedsmi- nisteren, og ministerens svar herpå 3 Spm., om ministeren forventer en reduktion af antallet af klager i forbindelse med indførelse af takstfinansiering, til indenrigs - og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at der læres   af indkomne kla-
17 ger og dermed forebygges fremtidige fejl, til indenrigs- og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om, hvilken betydning det vil have for oprettelse af Sundheds- væsenets Patientklagenævn, såfremt takstfinansieringen udelades af lovforslaget, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om kommentar til høringssvarene til lovudkastet om offentli g- gørelse af klagesager på sundhedsområdet, til indenrigs   - og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå