Holbergsgade 6 · 1057 København K · T3392 3380 · F3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Dato: 12. april 2005 Kontor: Udlændingelovskontoret J.nr.: 2005/4011-131 Sagsbeh.: LEJ Fil-navn: FT-spm/IU-spm/L 79/nr. Besvarelse af spørgsmål nr.  24 ad L 79 stillet af Folketingets udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 4. marts 2005. Spørgsmål: ”Vil ministeren redegøre for, hvilke kriterier der hidtil er blevet anvendt ved udvælgelsen af kvoteflygtninge, og hvorledes lovforslagets foreslåede kriterier adskiller sig he rfra.” Svar: Fælles for alle kvoteflygtninge er, at der er tale om personer, der af UNHCR er anerkendt som flygtninge med et genbosætningsbehov. I dag tilbyder Danmark imidlertid kun genbosætning til personer, der også ifølge danske re   g- ler enten kan anerkendes som flygtninge, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, eller som perso- ner med et beskyttelsesbehov, jf. udlændingelovens § 7, stk. 2. Efter lovforslaget skal det fremover være muligt at meddele opholdstillade lse til UNHCR- flygtninge efter samme kriterier, som gælder for at meddele opholdstilladelse til u dlændinge, der er indrejst i Danmark som asylansøgere. Der kan således fremover bl.a. også tilbydes genbosætning til enlige kvinder med børn fra krigs  - og uroområder, uledsagede mindreår  ige samt personer, for hvem opholdstilladelse i Danmark af andre årsager vil være af helt afg ø- rende betydning. Der kan i øvrigt henvises til lovforslagets pkt. 4.2.2. I dag lægges der – ud over beskyttelsesbehovet – ved udvælgelsen af kvoteflygtningen e vægt på - at flygtningene har uddannelse, gode sprogkundskaber og arbejdserfaring,   - at søge at begrænse genbosætning af flygtninge, der tilhører kategorier, som erf   a- ringsmæssigt er vanskelige at integrere i Danmark,   
Side 2 Holbergsgade 6 · 1057 København K · T3392 3380 · F3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk - at genbosætte familier samlet  – så vidt muligt familier,  hvor mindst én person er re s- sourcestærk, hvilket erfaringsmæssigt giver den bedste mulighed for integration, og - at genbosætte grupper af flygtninge fra samme område  – og fra områder, hvorfra der i forvejen er flygtninge i Danmark – således at der er mulig hed for at danne net- værk i Danmark. Også her tillægges det betydning, at der er ressourcestærke pe  r- soner iblandt. Efter lovforslaget skal der fortsat lægges vægt på disse supplerende udvælgelseskriterier. Herudover skal der efter lovforslaget – i forbindelse med den konkrete vurdering udvælgel- sen af en kvoteflygtning er udtryk for – lægges vægt på alder (i det omfang alderen må ant   a- ges at betyde, at den pågældende vil have vanskeligt ved at klare sig under væsentlig æn  d- rede forudsætninger) og motivation. Jeg vil gerne her tilføje, at det særligt med hensyn til børn vil tale for genbosætning af famil   i- en her i landet, at børnene har opnået gode resultater i uddannelsesforl  ø bet/skolegangen i UNHCR-lejrene. Formålet er at få familierne til at støtte børnenes uddannelse og skolegang. For regeringen er det således først og fremmest afgørende, om en kvoteflygtning har muli   g- hed for at slå rod i Danmark og få glæde af at være her, og hensynet til den enkelte kvot   e- flygtning taler derfor for, at der ved udvælgelsen fremover lægges større vægt på udlændi   n- gens mulighed for at forbedre sin livssituation ved at flytte til Danmark. Supplerende udvæ l- gelseskriterier anvendes dog ikke ved udvælgelsen af kvoteflygtninge under kategor ien ”Twenty or More” samt i hastesager. En UNHCR-flygtning er i dag udelukket fra genbosætning i Danmark, såfremt den pågæ   l- dende har begået visse former for kriminalitet, jf. udlændingelovens § 10, samt hvis den p å- gældende på grund af smitsom sygdom eller alvorligere sjælelig forstyrrelse må ant   ages at ville frembyde fare eller væsentlige ulemper for sine omgivelser. Efter lovforslaget vil en UNHCR-flygtninge endvidere udelukkes fra genbosætning i Dan- mark, såfremt den pågældende har begået kriminalitet ud over hvad der følger af udlændi n- gelovens § 10, hvis den pågældende er alvorlig syg, medmindre der er tale om personer, der modtages under kategorien ”Twenty or More”, hvis den pågældende lider af en særligt smi  t- som sygdom, eller hvis den pågældende er afhængig af rusmidler.