Holbergsgade 6 · 1057 København K · T3392 3380 · F3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Dato: 12. april 2005 Kontor: Integrationskontoret J.nr.: 2005/5100-8 Sagsbeh.: JEL Fil-navn: Spm.50.doc Besvarelse af spørgsmål nr. 50   stillet af Folketingets udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 1. april 2005 (L 79). Spørgsmål: ”Ministeren bedes kommentere den påstand, at uanset om der indføres et økon   o- misk incitament til at gennemføre dansk - og introduktionskurser for også selvfo r- sørgende fami liesammenførte familier, så er det reelt stadig op til fam  ilien om og hvornår den familiesammenførte skal gennemføre dansk   - og introduktionskurser- ne.” Svar: Lovforslaget indeholder forslag til initiativer, der har til formål at fremme famili e- sammenførte ud lændinges deltagelse i danskuddannelsen og samtidig styrke den herboende ægtefælles incitament til at sikre, at den familiesammenførte deltager aktivt i danskuddannelsen eller tilegner sig sproget på anden måde. Med lovforslaget foreslås  således , at det bliver en betingelse for ægtefællesam - menfø ring, at ansøgeren og den herboende ægtefælle underskriver en erklæring om, at de begge efter bedste evne vil deltage aktivt i ansøgerens og eventuelle medfølgende børns danskindlæring.    Jeg forudsætter, at de pågæl  dende vil over- holde det, de har skrevet under på. Det foreslås endvidere, at den økonomiske sikkerhedsstillelse på ca. 50.000 kr., som den herboende ægtefælle skal stille som betingelse for ægtefællesammenf  ø- ringen, efter anmodning nedsættes med halvdelen, når den familiesammenførte har bestået den afsluttende danskprøve eller modtaget bevis for aktiv deltagelse ved uddannelsens afslutning.
Side 2 Holbergsgade 6 · 1057 København K · T3392 3380 · F3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Med forslaget indføres således et målrettet økonomisk incitament for den herboe n- de ægtefælle til at sikre, at den fam iliesammenførte gennemfører danskuddanne  l- sen. Hvis der alligevel skulle være familiesammenførte  udlændinge, der ikke tilegner sig det danske sprog målrettet, skal bopælskommunalbestyrelsen give  de pågældende en meddelelse om de mulige konsekvenser heraf, f.eks. at deltagelse i introdukti- onsprogrammet, herunder tilbudt danskuddannelse, er en betingelse for at opnå permanent opholdstilladelse, og at en bestået danskprøve på et vist niveau er en betingelse for at blive optaget på et lovforslag om indfødsrets   meddelelse. Kommunalbestyrelsen får således pligt til regelmæssigt at følge op på, om den e n- kelte familiesammenførte udlænding tilegner sig sproget som forudsat, og komm  u- nalbestyrelsen får derved  i højere grad end tidligere  kendskab til familiesammenfø r- te udlændinge, der  eksempelvis af deres herboende familie hindres i deltagelse i danskuddannelsen. Endelig kan præciseringen i lovforslaget af, at starttidspunktet for det treårige u d- dannelsestidspunkt regnes fra det tidspunkt, hvor tilbuddet står åbent for   den på- gældende udlænding, virke s om et yderligere incitament til at deltage i danskud- dannelse hurtigt efter, at den pågældende har opnået opholdstilladelse og har fået et cpr.nr.