Holbergsgade 6 · 1057 København K · T3392 3380 · F3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Dato: 14. april 2005 Kontor: Udlændingelovskontoret J.nr.: 2005/4011-144 Sagsbeh.: LEJ Fil-navn: FT-spm/IU-spm/L 79/nr. Besvarelse af spørgsmål nr.  52 ad L 79 stillet af Folketingets udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 2. april 2005. Spørgsmål: ”Ministeren bedes redegøre nærmere for, hvorvidt ministeren finder det rimeligt, at bankg  a- rantien, som skal stilles i forbindelse med familiesammenføring, og som med nærværende lovforslag kobles sammen med gennemførelsen af dansk - og introduktionskurserne, er på samme beløb uanset indtægtsgrundlaget i den relevante familie. Ministeren bedes herunder kommentere det forhold, at Institut for Menneskerettigheder har vurderet, at den nuværende administration af kravet om økonomisk sikkerhed i forbindelse med ægtefællesammenføring fører til krænkelser af retten til familieliv.  ” Svar: Det fremgår af udlændingeloven s § 9, stk. 4, at det, medmindre ganske særlige grunde afgø- rende taler derimod, er en betingelse for ægtefællesammenføring  , at den herboende person, som det påhviler at forsørge ansøgeren, stiller økon omisk sikkerhed for 50.000 kr. (i dag 54.158,00 kr.) til dækning af eventuelle fremtidige offentlige udgifter til hjælp efter lov  om ak- tiv socialpolitik eller integrationsloven til ansøg eren. Den økonomiske sikkerhed skal stilles i form af en anfordringsgaranti fra et pengei nstitut. Ordningen indebærer, at der ikke stilles særlige krav om likviditet hos den herboende, og at beløbet  svarende til sikkerhedsstillelsens størrelse ikke er båndlagt i den tid, sikkerh  eden skal stilles. Jeg finder på den baggrund ikke, at  indtægtsgrundlaget i d isse sager kan have en så særlig betydning, at der er grund til at overveje en mere differentieret sikkerhedsstillelse. Institut for Menneskerettigheder har i Ægtefællesammenføring i Da nmark, Udredning nr. 1, 2004, på baggrund af et konstrueret eksempel anført, at det   vil være uproportionalt i eksem-
Side 2 Holbergsgade 6 · 1057 København K · T3392 3380 · F3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk plet at give afslag på ægtefællesammenføring under h   envisning til, at den herboende ikke kan stille den krævede økonomiske sikkerhed. Integrationsministeriet har i notat af 14. januar 2005 som svar på  udredningen anført, at m i- nisteriet har lagt til grund, at instituttet er af den opfattelse, at begrænsningen i adgangen til ægtefællesammenføring som følge af kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse ikke er pr o- portionalt med formålet hermed. Som det videre fremgår af notatet, er  udlændingelovens krav om sikkerhedsstillelse begru n- det i et ønske om, at de fam ilier, der ø nsker at bosætte sig i Danmark, kan forsørge sig selv og ikke ligger det offentlige til last. Det forudsættes desuden, at en herboende, der har en fast tilknytning til arbejdsmarkedet, bedre kan medvirke til at sikre ægtefællens integration i det danske samfund. Det er i den forbindelse Integrationsministeriets opfattelse, at sikker- hedsstillelsen kan motivere ægtefæller til at søge at sikre deres tilknytning til arbejdsmark  e- det. Integrationsministeriet finder således , at kravet om økonomisk sikk erhedsstillelse er proportionalt i forhold til målet. Der kan henvises til pkt. 4.3.2 i notatet, som blev oversendt til Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 14. januar 2005 (alm. del – bilag 97).