Holbergsgade 6 · 1057 København K · T3392 3380 · F3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Dato: 12. april 2005 Kontor: Udlændingelovskontoret J.nr.: 2005/4011-129 Sagsbeh.: LEJ Fil-navn: FT-spm/IU-spm/L 79/nr. Besvarelse af spørgsmål nr.  12 ad L 79 stillet af Folketingets udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 4. marts 2005. Spørgsmål: ”Hvilke initiativer vil regeringen tage for at hjælpe kvoteflygtninge, som ønsker at vende ti  l- bage, jf. det eksempel om en familie i Jylland, som Integrationsministeren nævnte un der det åbne samråd med Integrationsudvalget den 7. december 2004?  ” Svar: Der er i repatrieringsloven fastsat nærmere regler om økonomisk støtte til visse grupper af udlændinge, der har opholdstilladelse her i landet, og som ønsker at vende tilbage til hje  m- landet eller det tidligere opholdsland med henblik på at tage varig bopæl. Flygtninge, der har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 8 (kvoteflygtninge), er omfat- tet af repatrieringsloven og har således mulighed for at modtage økonomisk støtte ved    tilba- gevenden, hvis flygtningen ikke har midler hertil. Der kan efter repatrieringsloven ydes hjælp til repatriering, som omfatter hjælp til rejseudgi f- ter, transport af personlige ejendele og erhvervsudstyr, etableringsomkostninger, køb af e r- hvervsudstyr samt sygeforsikring, medicin, personlige hjælpemidler og vacc ination. Der kan efter repatrieringsloven endvidere udbetales reintegrationsbistand til ældre og/eller uarbejdsdygtige udlændinge, der ønsker at vende hjem, men som ikke har mulighed herfor på  grund af manglende forsørgelsesgrundlag. Reintegrationsbistand ydes som udgangspunkt som en løbende, månedlig ydelse i 5 år, men udlændingen kan anmode om i stedet at modtage en løbende, månedlig livslang reintegrat   i- onsbistand, som udgør 80 pct. af rein tegrationsbistanden.
Side 2 Holbergsgade 6 · 1057 København K · T3392 3380 · F3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Det er en betingelse for modtagelse af reintegrationsbistand, at udlændinge har tidsub e- grænset opholdstilladelse og har haft opholdstilladelse i Danmark i fem år. Det er endvidere en betingelse, at udlændingen på tidspunktet for r epatrieringen er fyldt 65 år  eller opfylder betingelserne for at modtage førtidspension  eller er fyldt 55 år og på grund af sin helbredsti  l- stand eller lignende forhold må antages ikke at ku nne skaffe sig et forsørgelsesgrundlag i hjemlandet eller det tidligere opholdsland. Den 8. november 2004 indgik regeringen og Dansk Folkeparti aftale om en række initiativer på udlændingeområdet. Aftalen omfatter blandt andet en udvidelse af rep  atrieringslovens personkreds. For i højere grad at give personer, der ønsker a  t vende permanent tilbage til hjemlandet eller det tidligere opholdsland, mulighed for at modtage økonomisk støtte til at repatriere, foreslås det således at fordoble det formuebeløb, som kommunerne skal se bort fra ved en vurd  ering af, om en udlænding selv har midler til repatriering. Det foreslås endvidere, at aldersgræ n- sen for den personkreds, der kan modtage reintegrationsbistand, nedsættes fra he nholdsvis 65 år til 60 år og fra 55 år til 50 år. Der kan henvises til f    orslag til lov om ændring af udlæ n- dingeloven, ægteskabsloven og repatrieringsloven (Skærpet straf for ulovlig beskæ ftigelse, afskaffelse af madkasseordningen, styrkelse af oplysningsgrundlaget i sager om helbredsbe- tinget humanitær opholdstilladelse, præcisering af Flygtningenævnets uafhængig  hed, frem- hævelse af hensynet til familiens enhed, udvidelse af personkredsen, der kan modtage hjælp efter repatrieringsloven, m.v.) af 23. februar 2005 (L 78).